Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dags att testa Harman Kardons slutsatser om placering

132 svar till detta ämne Harman Subwoofer REW Minidsp mutiple subs
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 06 maj 2020 - 06:04

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Hallå! Hinner inte svara förrän ikväll, men yes Asio4all och svep på kanal 4 som är sub. Kanske skulle förtydligat att den röda kurvan är före EQ och den ljusbruna efter EQ och med en 48 dB cutoff på 18 Hz för att skydda subbarna. Jag ska testa att kräma ur lite mer bottenbas ur dem men tror seriöst inte de kan så mycket mer. Två slutna lådor 12”.

#52

Postad 06 maj 2020 - 08:00

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 695 inlägg
  • 0

Aha. Men då blir det bara en avägning var du vil kutta, men det kan du tuna med hjälp av att hålla koll på disten. Flytta kuttoff 1hz i taget och följ med på dist så ser du var du har sweetspot.

 

Du bör också nivåreglera basen med svep på kanal 1 eller 2. Det kan ju se ut som du har hittat sweetspot igentligen då den faller av helt likt med den röda kurvan, men det skulle vara intressant att se ett svep på kanal 1 eller 2 utan 48 filtret bara för skojs skull.


Redigerat av Demon Slayer, 06 maj 2020 - 08:12.


#53

Postad 07 maj 2020 - 06:43

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 1
Då har en BK Monolith DF+ adderats till uppsättningen. Därmed har jag slutna subbar mittplacerade vid fram- och bakvägg samt Monolithen ”undangömd” vid ena sidoväggen. Tack vare REW och Minidsp var det enkelt att se resultatet av olika placeringar, delay och filter. Otroligt smidigt. Det visade sig att de lägsta frekvenserna påverkades knappt oavsett placering.

Hade inte jättemycket tid men tyckte ändå jag fick till en vettig kurva. Kommer fortsätta experimentera med nivåer mm och har inte kommit till den del som handlar om integrering med frontarna än. Så nu får de mindre subbarna jobba inom ett komfortabelt intervall ned till ca 25 Hz och den större portade subben fyller enbart ut några Hz under detta. Nådde inte ned till 15 Hz men har acceptabel output till ca 18 Hz och tycker nog det adderade ett fundament som inte fanns innan.

Är jag nöjd? Ja, mycket! Stort tack till alla i tråden. Ni har starkt pushat mig i rätt riktning och samtidigt fått mitt intresse för ljud att spira.

Bifogad fil  Tripple subs 2020-05-06.jpg   36,18K   0 Antal nerladdningar

#54

Postad 07 maj 2020 - 07:58

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 695 inlägg
  • 0

Det ser sjukt bra ut. Grattis. Det enda jag kan kommentera är att om detta är från kanal-4 så kör den 10db högre (LFE) så du måste nivåjustera med svep på kanal-1 eller kanal-2.



#55

Postad 07 maj 2020 - 14:51

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Yes, det kvarstår. Tack! Efter nivåjusteringen blir det filmtajm. Med fjärrkontroll till Minidsp tänker jag ha några olika lägen, främst ett filmläge där jag drar på några dB och musik där basen inte får dränka de högre registren.

#56

Postad 08 maj 2020 - 06:37

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Det ser sjukt bra ut. Grattis. Det enda jag kan kommentera är att om detta är från kanal-4 så kör den 10db högre (LFE) så du måste nivåjustera med svep på kanal-1 eller kanal-2.


Menar du att den kör 10db högre på LFE eller att den ska köras 10db högre på LFE?
Nivåjustering blir väl med Audeyssey , som iofs gör ett mindre bra jobb med subbbnivån milt uttryckt, som man sedan får gå in och höja i vanliga fall.

Tänkte på ett tidigare tips om att höja volymen på en subb...det ska man väl inte göra? Då förstörs ju hela syftet med gainmatchning, jämn bas på alla stolar...?

Jag kan ju inte använda asio så det är kanske därför detta flyger över mitt huvud...

#57

Postad 08 maj 2020 - 09:08

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 695 inlägg
  • 1

Menar du att den kör 10db högre på LFE eller att den ska köras 10db högre på LFE?
Nivåjustering blir väl med Audeyssey , som iofs gör ett mindre bra jobb med subbbnivån milt uttryckt, som man sedan får gå in och höja i vanliga fall.

Tänkte på ett tidigare tips om att höja volymen på en subb...det ska man väl inte göra? Då förstörs ju hela syftet med gainmatchning, jämn bas på alla stolar...?

Jag kan ju inte använda asio så det är kanske därför detta flyger över mitt huvud...

När man kör med ASIO så kan man välja enskilda 5.1 kanaler. LFE-kanalen ligger på kanal-4 och denna *bara är* 10db högre än din vanliga volym. Så om du sveper på kanal-1 (som är left front) med ett fullrange-svep så får du säg 70db i snitt men om du sveper på kanal-4 så kommer detta ge en 10db högre kurva. Detta är korekt då det spåret är ställt så i film ( .1-kanalen). Ett svep på LFE ger också bara utslag i basområdet.

 

Här ser du grön/blå som är L, R med subb, och så röd som är LFE:

ddrc88bm-bm-after.png

 

Det jag menar är att man måste tuna subbarna til vanlig kanal (f.eks kanal-1) och så hamnar LFE korrekt av sig själv. Så min rekomendation är absolut att tuna med kanal-1, kanal-2 och eventuellt kanal-3 (centern).

 

När jag snackade om att öka volymen på ena subben så var det bara för att laborera med om man kunde kräma ut mer ut den. När man kommer til en slutsats så måste man gainmatcha igenn. Ett alternativ kunde ju vara att gainmatcha på en viss frekvens och sen lägga global eq men det har jag aldrig testat, jag gillar att laborera med en sub i taget för att känna hur den spelar och sen när jag vet vad jag har så kan jag hantera båda som 1 system men Saturnus hade redan fixat mycket mer än jag visste här så uppsummerat så ja - man måste gainmatcha igenn efter en sådan akt.


Redigerat av Demon Slayer, 08 maj 2020 - 09:14.


#58

Postad 08 maj 2020 - 13:56

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

denna *bara är* 10db högre än din vanliga volym.

 

Ok, det förklarar den saken.

Visste att det dynamiska omfånget på LFE går upp högre på referensnivå är övriga kanaler, men inte att den är kodad högre i grunden.

Tack för bra förklaring åt en träskalle. :blush:



#59

Postad 08 maj 2020 - 14:39

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 695 inlägg
  • 0

Ingen fara, och om du kalibrerat utan ASIO så blir det ju rätt ändå, jag tänkte mer att om Saturnus kalibrerat denna LFE kanal som en normal basåtergivning och nivåjusterat allt efter den så vil ju hans vanliga bas bli 10DB LÄGRE vid musik-lyssning, så ville bara påpeka detta.


Redigerat av Demon Slayer, 08 maj 2020 - 14:40.


#60

Postad 08 maj 2020 - 17:19

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Jag får nog läsa det här några gånger till innan jag är med. Utgår från att receivern justerar nivåerna?

#61

Postad 08 maj 2020 - 17:30

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 695 inlägg
  • 0

Ta och kör ett svep på kanal-1 och sen ett svep på kanal-4 så fattar du. Som på bilden över så är det samma system men blå är Left front (kanal-1), grön är Right front (kanal-2) och röd blir så automatisk när man sveper på LFE kanal-4. Det är samma system på bilden, och bara 3stk svep efter varandra. Den röda kurvan kommer bara användas av LFE-kanalen i filmer som har en dedikerad .1 ljudmix och inte i musik f.eks.


Redigerat av Demon Slayer, 08 maj 2020 - 17:33.


#62

Postad 09 maj 2020 - 06:24

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Låter rimligt Griff. Jag kör några svep senare idag. Detta kan förklara att basen låtit förhållandevis starkt fast jag haft grundnivån lågt inställd på receivern vid alla mätningar (-30 dB). När jag spelar musik på motsvarande nivå är nämligen vanligaste volymen runt -20 dB.

#63

Postad 09 maj 2020 - 12:10

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 695 inlägg
  • 0

Kör gärna Left, Right, Center och LFE det är alltid kul att se. Min Center beter sig helt annorlunda och måste hanteras på ett annat sätt. Jag kom fort fram til att jag tjänade på att dra den fram på bänken ganska mycket.

 

En annan sak är hur länge man sveper, det står på en del sidor att det blir mera exakt med långa svep men jag har testat och ser absolut ingen skillnad så kör på det näst snabbaste (256) annars tar det ju en evinnerlig tid.



#64

Postad 09 maj 2020 - 20:24

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Hann inte ikväll så får bli imorgon. Jag kan köra på alla tre kanalerna och se hur det står till. Har ingen bänk längre då subben fram tagit dess plats. Vet inte exakt hur jag ska lösa det faktiskt! Men centern måste upp på ett stativ.

Precis, 256 är nog fullt tillräckligt. Tycker du jag ska köra 20-20000 Hz?

#65

Postad 09 maj 2020 - 21:00

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 695 inlägg
  • 1

När du bara ska se på basen så håller ju 15-500 men när man ska se på integrering eller helheten så tycker jag att man bör svepa hela längden. Sen sparar du alla sessioner vid avslut och döper dom med datum, så om man vill gå tillbaka och kolla något så har man då all info man behöver, det kostar inget extra förutom lite tid så jag rekomenderar fullfrekvens-svep. Exakt var du börjar i basen beror ju lite på men jag kör 15-20000.

 

Efter några år har man oftast trixat runt en del och då kan det vara kul att gå tillbaka och se hur man hade det innan då man garanterat glömmer det, eller att du börjar se på nya saker framöver som du inte lägger tid på idag (GD, fas, dist, impulse f.eks) och kanske något av detta faktiskt lät bättre i ett gammalt uppsätt eller plasering och då kan man snabbt kolla det utan att möblera om. Dessutom kommer jag ibland på en spesifik sak helt plötsligt och vill kolla med en gång men dte kanske inte passar att dra fram allt och börja mäta, men har man sparat bra data så man ladda dessa i REW och anaysera när som helst :)

 

Jag kör också stort sett alltid med akustisk referens från Left front så man får tidsdata också.


Redigerat av Demon Slayer, 09 maj 2020 - 21:03.


#66

Postad 11 maj 2020 - 21:17

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Här har vi resultatet. Det stämmer som Griff säger att LFE ligger 10 dB över subbasen när den går via front/center. Mina mätningar är innan någon som helst YPAO, men uppenbarligen har jag en hel del att göra innan kurvan är acceptabel för frontar och center. Labbade med att plugga igen porten på stativarna och att flytta dem några dm hit och dit. Testade även att ändra x-over och avståndet till den virtuella subben, men hade redan det bästa inställt. Ska testa att köra en YPAO och se vad det gör. Kommer även att lyfta in mina golvare från vardagsrummet och mäta dem. Dippen runt 150 Hz lär jag inte få bort dock (de tre sammanfallande ”nullsen” vid 40 dB-linjen).

Bifogad fil  FL FR C LFE XO 100Hz no YPAO.jpg   88,18K   0 Antal nerladdningar

#67

Postad 11 maj 2020 - 22:02

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 695 inlägg
  • 1

Du kan absolut använda 6 i smoothing när du ser på var du helst bör jobba. Det är bara i väldigt arbetade rum som man kan köra utan smoothing, i normala familjerum så blir det lättare att se helheten med 12 eller 6 smoothing.

 

Jag skulle rekommendera att ta bort subben i Yamaha innan du kör YPAO, detta för att den är skitdålig på att göra rätt och kommer bara förstöra. Dessutom tar den ingen som helst hänsyn til om du vill ha vissa högtalare small eller large utan detta måste du ändra efteråt ändå, samt vilken delning. Detta ihop med att den hos mig lägger PEQs på 250hz på subben osv visar att den inte vet vad den håller på med här. Däremot får jag i mitt rum mycket bättre ljud i resten av registret med YPAO och EQ "Flat".

 

Jag bara väljer "ingen" på sub och kör sen YPAO. 8 punkter, minst 50cm från bakvägg i täta och inte för utspriden klunga, jag har en 3-sitsare och har sweetspot i mitten och kör 3stk punkter - 1 där rumpan är, en på varje sida (ungefär där mittenkuddens kant är) så 3stk lite framför dessa på samma linje och så en på var sidan om sidokuddarna.

 

Ta bort bordet (för att minska reflexer), kör 8 punkter, sätt den på eq "flat" och välj tillbaka subben, sätt small/large och delning.

 

Jag har laborerat med att justera på den kalibrering som YPAO skapar, och jag kan få til en finare kurva, men det låter skit. Jag har kommit fram til att det inte är någon ide att justera på detta via Yamahaen, och jag tror det beror på att den ställer in saker bak kulisserna som vi inte kan justera.......en justering av PEQ vill då bara justera 1 parameter medans de andra ligger kvar vilket skapar dåligt ljud.

 

Jäkligt fin baskurva du har!


Redigerat av Demon Slayer, 11 maj 2020 - 22:06.


#68

Postad 12 maj 2020 - 06:17

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Perfekt Griff, detta kunde inte kommit lägligare så stort tack! Synd att man inte kan begränsa YPAOs arbetsområde på samma sätt som med Audyssey + app. Yamaha brukar öka och sänka mina frekvenser med åtskilliga decibel. Precis som du säger gör YPAO saker i bakgrunden som inte går att eliminera enbart genom att platta till kurvan igen. Olika filter och impulsrespons mm är begrepp som poppar upp. Då jag har en Marantz i vardagsrummet har jag begränsat Audysseys inflytande upp till 300 Hz vilket låter bra.

#69

Postad 12 maj 2020 - 08:11

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 695 inlägg
  • 0

Därför jag tar bort subben, så när man sätter den tillbaka och klipper vid f.eks 80 så blir det minidsp och dina egna inställningar från 80 och ned.



#70

Postad 12 maj 2020 - 15:01

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Här kommer grafer över front left, right och center. Pre och Post calibration.

Delning 80 Hz och EQ Flat i YPAO. Kör subben några dB het. Inte utan att man undrar vad YPAO håller på med.



Bifogad fil  FL YPAO.jpg   78,43K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  FR YPAO.jpg   79,26K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  C YPAO.jpg   77,61K   0 Antal nerladdningar

#71

Postad 12 maj 2020 - 15:24

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 695 inlägg
  • 1

Ja men i mitt tillfälle låter det bättre ändå. Med Yamaha er det lätt att sitta och höra på musik och flippa av og på YPAO och sammtidigt höra skillnaden (inne i setup där du väljer flat, natural osv, kan du flippa mellan flat och av sammtidigt som du har på en välkänd låt). Jag har en teori om att den justerar nivåerna som en del av rumskorrigeringen så man kan inte bara tänka flat kurva här.


Redigerat av Demon Slayer, 12 maj 2020 - 15:26.


#72

Postad 13 maj 2020 - 06:07

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Jag körde lite musik på BD igår och det lät kanon. Speciellt efter jag höjt crossover till 90 Hz. Oj vilket tryck och driv, och samtidigt detaljerat, artikulerat. Spelade på tok för högt, ha ha!

#73

Postad 13 maj 2020 - 11:08

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
@Griff: Hur får du rätt "avstånd" till subben när du plockar bort den under rumskalibreringen?
Kollar du med en tillfällig kalibrering innan och lägger in samma distance manuellt sen eller?

#74

Postad 13 maj 2020 - 11:25

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 695 inlägg
  • 0

Ja det stämmer, man måste köra den en gång och så ta bild eller skriva upp detta. Då har man ett sirka utgångspunkt, men sen kan man ju tuna detta med REW. Jag har 1 sub ut från Yamaha och då 1 in i mini-dsp och så 2 ut til subbarna. Då sätter jag avståndet i Yamahaen til den ena subben och så lägger jag på delay til den andra i mini-dsp.



#75

Postad 13 maj 2020 - 11:34

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 695 inlägg
  • 1

Jag körde lite musik på BD igår och det lät kanon. Speciellt efter jag höjt crossover till 90 Hz. Oj vilket tryck och driv, och samtidigt detaljerat, artikulerat. Spelade på tok för högt, ha ha!

Nais. Men efter att ha sett lite längre på dina bilder så tycker jag YPAO har gjort det överlag bättre faktiskt. Det är totalt mindre avstånd mellan högsta peak och lägsta dipp på post.

 

Som sagt så kan det hjälpa att smootha med 6 för att se på helheten och var man har det värsta problemena. Man kan också se på "psychoacustic smoothing" som ska försöka visa hur det faktiskt låter i örona. Jag brukar se på bägge dessa sättena för att inte stirra mig "blind" på alla toppar och dalar som man får utan smoothing.

 

Men det ser ut som du har över 12db + på basen från 100hz til 20hz. Det kan vara svårt att se och just här kommer smooting in. Det jag brukar göra är först och främst att svepa med samma volym som jag spelar vanligtvis på ett ungefär och detta betyder -20 på yamahaen för mig vilket blir 80db. När man så smoothar med 6 eller t.o.m 3 så ser man lättare var helheten av sitt system spelar (och här ska du inte se på psychoacoustic smoothin utan vanlig smoothing för att nivåerna ska bli rätt). Säg att det i mellanregistret hos meg då spelar med 80db, ja då sätter jag en max i lågbasen til 6-8db+ (och detta är upp til deg, om du vill ha 12db på 20hz så är det fine, jag bara ger tips på hur jag gör för att få til nivåen på basen ihop med resten av systemet).


Redigerat av Demon Slayer, 13 maj 2020 - 11:39.


#76

Postad 13 maj 2020 - 11:48

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 695 inlägg
  • 1

Exempel. Detta är min bil innan jag satt på subben och allting som eq osv är på 0.

Här kan det vara svårt att se hur jag ska sätta volymen på subben.

 

Bifogad fil  bil1.PNG   209,27K   0 Antal nerladdningar

 

 

Med smoothing på 3 så ser jag mycket lättare var snittet ligger. Rundt 95. Om jag då gillar +6db i lågbasen så är det lättare nu att börja kalibrera in den til max 101db på f.eks 30hz.
(Man ser också mycket lättare att mitt största problem här (innan jag lagt till subben) är peaken runt 200hz)).

 

Bifogad fil  bil2.PNG   222,1K   3 Antal nerladdningar

 

Om vi sen går tillbaka til första bilden så klarar man ju att se att det är cirka 95 som är snittvolymen i min bil, och detta blir lättare och lättare att se utan smoothing ju mer man håller på.


Redigerat av Demon Slayer, 13 maj 2020 - 11:52.


#77

Postad 13 maj 2020 - 19:38

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Ja det stämmer, man måste köra den en gång och så ta bild eller skriva upp detta. Då har man ett sirka utgångspunkt, men sen kan man ju tuna detta med REW. Jag har 1 sub ut från Yamaha och då 1 in i mini-dsp och så 2 ut til subbarna. Då sätter jag avståndet i Yamahaen til den ena subben och så lägger jag på delay til den andra i mini-dsp.

Så gjorde jag, dvs först en initial mätning med sub och sedan åtta plus fyra utan sub. Efteråt satte jag delningen till 80 Hz (senare ändrad till 90) och ställde in avståndet till subben. Enligt HT Guru har du nu bara en enda sub, en s k virtuell sub, om du följt hans metod. I mitt fall hamnade den 60 cm bort från frontarna trots att jag har vitt skilda avstånd till de tre fysiska subbarna.

Bra tips Griff! Jag ska definitivt fila på huskurvan ytterligare. Nu vet jag ju hur man gör. I den första mätning för att ta reda på avstånd till subben ville receivern dra ner basen -5 dB men jag valde att lämna den på 0 dB i mätningarna ovan. I praktiken drog jag ner den med -3.5 dB under konserten då den dominerade totalt. Pricken över i blev när jag ändrade crossover från 80-90 Hz. Trycket och känslan ökade rejält. Så nu är jag sugen på att testa med ett par fullvuxna golvare i bion. All info finns ju här på forumet och mycket riktigt hittade jag en gammal tråd om stativare vs golvare i bion. Det var en majoritet för golvare oavsett om man körde med sub eller ej. Så det ska testas. Och mätas!

Snygga bilkurvor btw!

PS. I översta diagrammet jag postade, vad gör YPAO på FL mellan 60 till 90 Hz? Varför dras basen ner?

Redigerat av Saturnus, 13 maj 2020 - 19:40.


#78

Postad 13 maj 2020 - 19:48

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 695 inlägg
  • 0
Jadu säg det. Det kan vara för att kompensera mot någon reflektion eller för att hamna närmare mediumnivåen eller en kombination av dom, eller att du får en utsläckning på nått vänster så ypao väljer det minst dåliga totalt. Ju längre ned i basen desto mera skumt tycker jag ypao gör, det är en av grunderna att jag inte vill att den ska toucha min sub. Men för FL när du delar på 90 så överstyr du ju detta til viss del.

Men är dessa kurvor nu med basen via minidsp?


Det blev bra i min bil när jag kopplade på basen också och rew hjälper ganska mycket för att tuna allting. Nu har jag spelat in dynadio elementen som sitter i bilen så ska köra en ny runda snart.

Redigerat av Demon Slayer, 13 maj 2020 - 19:52.


#79

Postad 14 maj 2020 - 12:12

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Jadå, Minidsp är på. En titt i YPAO Parametric EQ visar att receivern höjer och sänker med 6-7 dB på sina ställen. Bl à drar den ned 62.5 Hz mycket, med ett brett q. Det känns tveksamt med tanke på hur bra frontarna låter på egen hand utan sub i Pure Direct-läget.

Nä, detta ska filas till så det blir helt bra. Återkommer.....

Redigerat av Saturnus, 14 maj 2020 - 12:12.


#80

Postad 14 maj 2020 - 12:19

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 695 inlägg
  • 1

Då tycker jag enligt min smak att det är för mycket ökning i basen, och du säger själv att det blev lite mycket. Jag skulle starta med att ha en +6DB ökning mot 30hz och se hur det låter.



#81

Postad 14 maj 2020 - 12:34

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 695 inlägg
  • 1

Jadå, Minidsp är på. En titt i YPAO Parametric EQ visar att receivern höjer och sänker med 6-7 dB på sina ställen. Bl à drar den ned 62.5 Hz mycket, med ett brett q. Det känns tveksamt med tanke på hur bra frontarna låter på egen hand utan sub i Pure Direct-läget.

Nä, detta ska filas till så det blir helt bra. Återkommer.....

Lyssna på musik utan pure direct, gå inn med "on screen"-knappen och så -setup-manual setup-parametric eq och flippa mellan "flat" och "through". Lyssna. Musiken kan spela i bakgrunden (via spotify eller konsert på BD f.eks) medans du flippar fram och tillbaka och du hör med en gång hur skillnaden är.


För att justera går du in i parametric eq-manual-peq data copy, flat->manual. Sen kan du justera på dom olika högtalarna.

När du justerat kan du flippa mellan "manual" och "flat" och "through".

Om du stegar helt ut och går på options (den runda knappen):
Tonecontrol - bypass
Ypao volume - on
Adaptive drc - off
Allt annat av ljud under detta på 0 eller off.

Redigerat av Demon Slayer, 14 maj 2020 - 12:44.


#82

Postad 14 maj 2020 - 21:31

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
YPAO volume har jag aldrig testat faktiskt. Kanske dags nu! Däremot lyfte jag in mina golvare från vardagsrummet och fick ännu stabilare bas och mellanregister. Diskanten aningen skrikig, vilket kanske inte var så konstigt när jag körde på en tweakad variant av 99.26-ornas kalibrering . Dock gav det tillräckligt med mersmak för att börja fundera på uppgradering av frontarna till något större.

#83

Postad 15 maj 2020 - 10:10

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 695 inlägg
  • 1

Här är en bra förklaring med mätningar på vad YPAO volume gör:
https://simpleonline...ha-ypao-volume/

 

Kort sagt så ändras den tonala balansen vid olika volymer och låter igentligen inte korrekt annat än vid en viss volum. YPAO kompenserar för detta upp til lite högre lyssningsvolym. Jag är igentligen emot grundprinsipen att justera något, men tycker förklaringen verkar vettig och har prövat ganska mycket med av eller på, det är små skillnader och jag tycker inte det låter dåligare med att ha den på.



#84

Postad 15 maj 2020 - 17:03

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Här är en bra förklaring med mätningar på vad YPAO volume gör:
https://simpleonline...ha-ypao-volume/

Kort sagt så ändras den tonala balansen vid olika volymer och låter igentligen inte korrekt annat än vid en viss volum. YPAO kompenserar för detta upp til lite högre lyssningsvolym. Jag är igentligen emot grundprinsipen att justera något, men tycker förklaringen verkar vettig och har prövat ganska mycket med av eller på, det är små skillnader och jag tycker inte det låter dåligare med att ha den på.


Sånt där är bra att ha om man inte lyssnar på referensnivå varje gång. Örat är ett komplex organ och vi uppfattar frekvenser olika vid olika ljudnivåer... läste inte länken men det är säkert nått sånt dom skriver om varför man ska köra den där volymgrejen

#85

Postad 15 maj 2020 - 17:20

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 695 inlägg
  • 0
Ja den ökar bas och diskant en liten del, och denna ökning blir mindre och mindre ju högre volym man har för att bli helt borta vid -20 så i mitt fall kan jag använda det som att det är auto då jag alltid seriöslyssnar vid -20 eller högre.

Redigerat av Demon Slayer, 15 maj 2020 - 17:20.


#86

Postad 15 maj 2020 - 20:52

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
På min Marantz kör jag med Dynamic EQ vilket verkar vara samma sak som YPAO Volume. Däremot kör jag inte med Dynamic volume som jämnar ut ljudnivån mellan olika källor. Tror jag ska gå över till ett och samma märke vad tiden lider. Blir för många olika inställningar att hålla reda på. Arcam och Anthem ser fina ut.

#87

Postad 16 maj 2020 - 11:14

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 695 inlägg
  • 1

Ja exakt, Dynamic-EQ och YPAO-Volume är ungefär samma sak.

 

Dynamic volume låter som det som på Yamaha heter "Adaptive DRC" och det fungerar fint på kvällen om man måste ha lite lägre volym....röster blir mer köttiga, man hör basen tydligare osv utan att det stör grannarna lika mycket. Den enda olämpan är att man kan glömma slå av det til nästa dag och med lite volym på så låter det skit. Har t.om glömt den igång när jag mätt med REW så har vart tvungen att göra om en halv dags arbete haha.



#88

Postad 16 maj 2020 - 11:53

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 2
Tack alla! Tror detta får bli slutorden för min del i den här tråden. Jag rekommenderar varmt att testa Harmans råd om optimal placering av två till fyra subwoofers. I mitt fall ledde det till en i det närmaste total anpassning av lyssningsrummet till subwoofrarnas placeringar vid fram- respektive bakväggs mitt. En Minidsp och REW+UMIK1 samt episode 8 och 7 (i den ordningen) av Home Theater Gurus på Youtube, sen hade jag vad som behövdes för att komma i mål med en bra house curve. Numera kan jag gå runt i lyssningsrummet och det låter inte högst/mest av bas i rummets hörnor, utan basen är mer jämnt fördelad i rummet och väldigt njutbar och detaljerad.

Ett särskilt tack till Cruentuz och GriffDeLaGriff för enormt engagemang och ovärderliga råd och tips!

Nu drar jag igång en tråd för att få tips om uppgradering av LCR-högtalare.

Bifogad fil  Tripple subs 2020-05-06.jpg   36,18K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Saturnus, 16 maj 2020 - 11:54.


#89

Postad 17 maj 2020 - 16:26

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Jag ska testa att köra med 4st subwoofers i min hembio. Det som oftast rekommenderas är att placera 1st i varje hörn. Är det någon av er som testat 4st i fronten istället?

#90

Postad 18 maj 2020 - 19:19

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 2

Ett särskilt tack till Cruentuz och GriffDeLaGriff för enormt engagemang och ovärderliga råd och tips!


Nu blev jag lite rörd...☺️
Tack så mycket själv. Riktigt kul att du lyckades få till grym bas, och var jag delaktig i det så är det ännu roligare.

Tycker nog att nån expert(wink wink) borde starta en sticky centralt med Home Theater Gurus råd och guider som grund. Då kommer ju även Harmans rumsstudier med.
Den killen vet vad han snackar om. Handfasta råd och tips utan snake-oil. Ovärderligt!
Tror många skulle bli oerhört hjälpta av det och få njuta av ännu bättre ljud hemma i sina salonger. Är nog allt för få som hittar hit till detta lilla subforum tyvärr.

#91

Postad 19 maj 2020 - 08:06

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Kanske döpa om tråden till något i stil med "multiple subs och eq" samt länka till dom viktigaste videorna av HTG i första inlägget på tråden.



#92

Postad 19 maj 2020 - 10:26

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Jag ska testa att köra med 4st subwoofers i min hembio. Det som oftast rekommenderas är att placera 1st i varje hörn. Är det någon av er som testat 4st i fronten istället?

Testa! Kolla gärna Harmans slutsatser: https://www.harman.c.../multsubs_0.pdf

Där har de testat 3 resp. 5 SW’s i fronten, men finner att fyra i hörnen är en bättre lösning. Inte bäst, men bra! Posta gärna dina slutsatser i tråden.

Kanske döpa om tråden till något i stil med "multiple subs och eq" samt länka till dom viktigaste videorna av HTG i första inlägget på tråden.

Länkar inlagda. Kan inte ändra ämnet men har lagt till några nya taggar.

Nu blev jag lite rörd...☺️
Tack så mycket själv. Riktigt kul att du lyckades få till grym bas, och var jag delaktig i det så är det ännu roligare.
Tycker nog att nån expert(wink wink) borde starta en sticky centralt med Home Theater Gurus råd och guider som grund. Då kommer ju även Harmans rumsstudier med.
Den killen vet vad han snackar om. Handfasta råd och tips utan snake-oil. Ovärderligt!
Tror många skulle bli oerhört hjälpta av det och få njuta av ännu bättre ljud hemma i sina salonger. Är nog allt för få som hittar hit till detta lilla subforum tyvärr.

Väldigt kul! Går nu vidare och uppgraderar övriga systemet också.

Kanske någon moderator kan hjälpa till med en sticky?

#93

Postad 07 juni 2020 - 20:20

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 695 inlägg
  • 1

Bara för att jag postade denna utan sub så vill jag posta min färdiga med subb också.

 

Från min xc60 High Performance ghetto-moddad med Dynaudio element.

 

Bifogad fil  bil.PNG   238,78K   1 Antal nerladdningar

 

Jag orkade inte med den peaken vid 200hz så har sänkt den lite och får då leva med dalar före och efter.

 

Låter mer homogent nu iaf.



#94

Postad 08 juni 2020 - 08:16

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Bara för att jag postade denna utan sub så vill jag posta min färdiga med subb också.

 

Från min xc60 High Performance ghetto-moddad med Dynaudio element.

 

attachicon.gifbil.PNG

 

Jag orkade inte med den peaken vid 200hz så har sänkt den lite och får då leva med dalar före och efter.

 

Låter mer homogent nu iaf.

 

 

Mäter du i stereo eller är det average av höger, vänster och subs mätta separat?



#95

Postad 08 juni 2020 - 08:25

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 695 inlägg
  • 0

Det är ena kanalen med subb. Micen stod mitt mellan framsätena i öronhöjd.



#96

Postad 13 juni 2020 - 09:59

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 1
Nu har jag prövat och utvärderat flera placeringar av 4st subwoofers och bästa placeringen för mig är 1st i varje hörn. Där blir basen absolut jämnast och det smittar verkligen över på alla register. Ljudet blir öppet och luftigt där man verkligen kan peka ut placeringen på instrument och ljudeffekter. Röster låter också mer precist och oansträngt.

Trummor låter också mer exakt och distinkt samt cymbaler mer högupplöst.

Musiken och filmerna blir så mycket roligare.

För mig är det också viktigt att basarna kommer så nära hörnen som möjligt för annars så introduceras det en hel del stående vågor som gör anläggningen i princip olyssningsbar.

Att ha basarna på mitten fram/bakvägg och mitten sidovägg går bort för mig för min mancave är alldeles för smal.

Att lägga till 2st subwoofers är den största ljudförbättringen jag någonsin har gjort.

#97

Postad 13 juni 2020 - 12:44

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Grattis! Själv kan jag inte ha subbar i alla fyra hörnen pga en dörr höger bak. Däremot funkar mitt fram/bak bra och ger en trevlig kurva. Vad kör du för subbar?

#98

Postad 13 juni 2020 - 16:31

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 1
Jag har 2st cinema 1x12 fram och sen så köpte jag till 2st edge 12.17 nu när dom var billiga.

#99

Postad 14 juni 2020 - 10:54

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Kör du 2st, 1st fram och en bak? Jag prövade det men fick Det funkade inte så bra för mig, den ena blev då placerad precis framför en ytterdörr (jag har ett dedikerat biorum i gillestugan) så det kan nog ha med det att göra gissar jag.

#100

Postad 14 juni 2020 - 13:45

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Precis. Två slutna subbar. Sen har jag en portad subwoofer längs en av långväggarna som får ta hand om mullret när det vankas film. Det är dock sällan numera då jag främst lyssnar på musik och ser konserter. Har nyligen blivit med Arendal 1723 S som håller på att spelas in. Ljudtrycket från dessa är klart starkare än från mina tidigare XTZ 99.26/25 resp. 93.21. Väldigt dynamisk med fin bas trots att jag ”nöjt” mig med monitorerna som FL/C/FR. Surrarna är tripoler. Har inte kört dem med subbar än och har inte riktigt saknat det heller! Men om någon vecka är det dags att mäta in det hela med REW.




Även taggad med Harman, Subwoofer, REW, Minidsp, mutiple subs

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.