Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Alustik för stereolyssning!

17 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 juni 2020 - 22:23

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • ForumrĂ€v

  • 580 inlĂ€gg
  • 0
Har ett biorum med akustiktak och biomatta! Är livrĂ€dd att man överdĂ€mpar rummet! Om jag stoppar nĂ„nting bakom högtalarna och pĂ„ sidovĂ€ggarna för första reflexen och Ă€ven pĂ„ bakvĂ€ggen! Förlorar man upplevt ljudtryck? Om man börjar dĂ€mpa i basomrĂ„det antar jag att man förlorar bastrycket Ă€ven om de nu lĂ„ter bĂ€ttre sĂ„ Ă€r de ju inget vidare om man Ă€r basnarkoman! Rummet Ă€r 3.3x5.1 och har 2 soffor! Sitter alltid i baksoffan för att de Ă€r typ 0 bastryck dĂ€r framme! Baksoffan stĂ„r pĂ„ en 22cm upphöjnad och ca 1.3meter frĂ„n bakvĂ€gg. Sofforna har flyttats hejvilt omkring samma som golvhögtalarna för att fĂ„ bĂ€sta ljud och tryck! Har rĂ€tt baskapabla högtalare sĂ„ vill inte gĂ„ miste om basen! Försöker stĂ€lla in mitt försteg att spela mindre lĂ„gbas för tycker att den gör att de roliga tar slut sĂ„ fort! Kör med en linn ds som försteg och labbar i deras rumskorrigeringnpĂ„ datorn!

#2

Postad 26 juni 2020 - 18:17

sebulba
  • sebulba
  • LĂ€rjunge

  • 323 inlĂ€gg
  • 0

Jag tror inte du förlorar tryck om du dÀmpar men istÀllet för en massa "boom" kommer du höra detaljer i basen istÀllet. En bio t.ex Àr ju dÀmpad och dÀr saknas inte tryck i basen enligt mig.

NÀr jag har dÀmpat mitt rum typ 1a, 2a och bakom reflexen sÄ har jag inte förlorat ljudtryck . Allt har bara blivit "renare" sÄ att sÀga. Allt blir tydligare sÄ jag har nÀstan kunnat spela lÀgre men ÀndÄ höra mer jÀmfört med odÀmpat. Tycker mig kunna spela högre utan att öronen blir anstrÀngda ocksÄ.

 

Är ingen expert men det Ă€r detta jag kommit fram till nĂ€r jag testat akustikfixa i mitt rum.

 

Mvh


Redigerat av sebulba, 26 juni 2020 - 18:20.


#3

Postad 26 juni 2020 - 21:08

Frux
  • Frux
  • ForumrĂ€v

  • 970 inlĂ€gg
  • 0

Bara ös pÄ med dÀmpmaterial sÀger jag, det Àr i princip alltid av godo om man ser till vilka kala rum som de flesta utgÄr ifrÄn.

 

Det dÀr med att det Àr jÀttefarligt att rÄka överdÀmpa Àr lite av en myt Àrligt talat.

 

Dels sÄ "rÄkar" man inte överdÀmpa helt plötsligt eftersom det behövs mycket jobb med att tÀcka sÄ pass mycket av rummets ytor innan det sker. Och dels, skulle man vÀl börja sakna lite efterklang i rummet sÄ Àr det ju inte svÄrare Àn att plocka ner en panel eller tvÄ.



#4

Postad 26 juni 2020 - 21:22

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlĂ€gg
  • 0
Man kan lÀtt dÀmpa för mycket i vissa frekvensomrÄder, speciellt om man har massa tunn dÀmpning (krÀvs inte sÄ mycket material). Det bÀsta Àr att köpa en mick och mÀta.

Redigerat av Demon Slayer, 26 juni 2020 - 21:22.


#5

Postad 26 juni 2020 - 22:04

Frux
  • Frux
  • ForumrĂ€v

  • 970 inlĂ€gg
  • 0

Man kan lÀtt dÀmpa för mycket i vissa frekvensomrÄder, speciellt om man har massa tunn dÀmpning (krÀvs inte sÄ mycket material). Det bÀsta Àr att köpa en mick och mÀta.

 

Problemet Àr kanske att för mycket tunna material snarare borde kallas "feldÀmpning".

 

"överdÀmpning", som det generellt kallas, tolkas ju uppenbarligen lÀtt av folk som att det liksom Àr farligt att ha för mycket dÀmpande material i rummet. Och sÄ blir de sparsamma med hur mycket dÀmpmaterial som de sÀtter upp.

 

Jag tror faktiskt att allt vÀlmenande varnande pÄ forum om riskerna med överdÀmpning Àr direkt kontraproduktivt, om nu mÄlet Àr att hjÀlpa folk fÄ en hyfsad akustik dÀr hemma. Eftersom det snarare gör att folk inte vÄgar börja akustikfixa alls av rÀdsla för att förstöra rummet, dvs de kör vidare med sina underdÀmpade ekande rum i onödan. :)


Redigerat av Frux, 26 juni 2020 - 22:06.


#6

Postad 26 juni 2020 - 22:20

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlĂ€gg
  • 0

Jag ville mest pÄpeka effekten oavsett vad det heter. NÀr du sÀger "ös pÄ med dÀmpning" sÄ stÀmmer ju det - om man dÀmpar rÀtt, men det kan lÀtt bli fel ocksÄ, och kanske just detta Àr grunden till denna myt? F.eks flera tunna tyg runt om kan fort ge hörbart dÄligare ljud eftersom man enbart dÀmpar högt i registret, om man inte kan nÄgonting om ljud sÄ kan man kanske fÄ för sig att det att bara tÀcka över kala vÀggar Àr bra.

 

Jag menar att priset för en umik (t.ex) Àr vÀl vÀrt investeringen och dÄ kan man följa jobbet man gör och faktiskt se var det ger effekt.



#7

Postad 03 juli 2020 - 00:16

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • ForumrĂ€v

  • 580 inlĂ€gg
  • 0
Har mÀtt upp rummet med room eq wizard efter dÀmpning! Ska jag lÀgga upp en bild? DÄ Àr micken i sweetspot i baksoffan som Àr typ 1.3m frÄn bakvÀgg! Hade viljat ha den pall mot bakvÀgg med de blir sÄ otroligt mycke djupbas sÄ de blir dÄligt! Blev dock bÀttre efter basfÀllorna jag gjorde bakom högtalarna! Fyllt hörnen med isolering frÄn golv till tak med svartakustiktaksplattor som överdrag för att jag har överblivet! Blev enhetligt med taket oxÄ! Sitter Àven sÄna plattor pÄ i princip alla tomma ytor som blir runt om tv!

#8

Postad 03 juli 2020 - 00:29

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • ForumrĂ€v

  • 580 inlĂ€gg
  • 0
Bifogad fil  IMG_3056.JPG   164,93K   2 Antal nerladdningar

#9

Postad 03 juli 2020 - 10:55

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 196 inlĂ€gg
  • 0

VÀldigt ojÀmnt och beror garanterat pÄ rummet. Jag hade testat att förbÀttra lÀget med en DSP. Dippen vid 80Hz Àr dock sannolikt en utslÀckning och dÀrmed svÄr att göra nÄgot Ät med elektronik. Att möblera om Àr en idé.


Redigerat av Loco.spk, 03 juli 2020 - 10:56.


#10

Postad 03 juli 2020 - 12:27

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlĂ€gg
  • 0

Nu finns det mÄnga olika kurvor man kan ha som target, men om vi utgÄr frÄn en liknande harman-kurva som ger lite mer bas sÄ skulle det kunna se ut ungefÀr sÄhÀr:

 

Bifogad fil  kurva.jpg   67,67K   1 Antal nerladdningar

 

Jag tycker det Àr lÀttare att se var man har problem genom att starta med ett liknande utgÄngspunkt. Jag hade dÄ försökt tÀmja mellan 100-200 och mellan 20-35. Hos mig hade filmer grötats till med sÄ mycket nivÄ mellan 100-200 sÄ den hade jag försökt med först. Det mellan 20-35 Àr inte sÀkert att det Àr sÄ illa, men det ligger 12db över vad jag anser som bra helhet, sÄ att fÄ ned den iaf til hÀlften tror jag skulle hjÀlpa.

 

Dippen mÄste du som sagt plasera dig eller högtalarna ut av, och resten Àr inte sÄ illa. 5db +/- kan vÀnta, börja dÀr du har 10db eller mer nivÄskillnad.

 

Men för att skapa en target mÄste man igentligen se 20-20 000 sÄ kommentarerna Àr baserat pÄ det jag ser pÄ bilden.

 

Tips: Windows har nÄgot som heter "snipping tool" dÀr du lÀtt kan koperia det du ser pÄ skÀrmen och sÄ spara som bild och lÀgga in i inlÀgget. New - markera det vil fÄ med och spara som .jpg eller .png


Redigerat av Demon Slayer, 03 juli 2020 - 12:31.


#11

Postad 03 juli 2020 - 22:29

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • ForumrĂ€v

  • 580 inlĂ€gg
  • 0
Kan utslÀckningen vid 80hz ha att göra med framsoffan!? Den stÄr nÀstan i mitten av rummet! Lite nÀrmare bakvÀggen sÄ typ 60/40 kan man sÀga

Redigerat av Unregistered6091989c, 03 juli 2020 - 22:39.


#12

Postad 04 juli 2020 - 00:38

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • ForumrĂ€v

  • 580 inlĂ€gg
  • 0
Nu fick jag till 11st peqfilter som de ska vara! Körde först frÄn 18-1000hz delat pÄ 11 filter som rew fixar! Vart inge bra alls! LÄtar distar och röster blir dÄliga, ljudbilden blir mysko! Provade bara att köra basomrÄdet upp till 180hz! Alla tre basar Àr delat pÄ samma hz till 180! De blev dÀremot bra, men svÄrt att sÀga om de blir bÀttre mot direct lÀget! De blir mindre djupbas och möjligen mer detaljer i basen! Har dock inte kunnat spela sÄ hÄrt nÀr barnen sover sÄ fÄr se imorn! Jag vill Ät den dÀr ljudbilden som kÀnns precis som att vissa toner Àr 1 cm utanför öronen! Sen de dÀr sköna gunget i soffan som blir av lÄgbasen vill man ju inte heller eq:a bort! Om sjÀlva ljudet
Minskar Ă€r en sak, men ryggmassagen fĂ„r gĂ€rna bli kvar👍

#13

Postad 04 juli 2020 - 10:47

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • ForumrĂ€v

  • 580 inlĂ€gg
  • 0

Bifogad fil  canton.jpg   113,08K   0 Antal nerladdningar



#14

Postad 17 januari 2021 - 17:53

Unregistered971d8044
  • Unregistered971d8044
  • Amatör

  • 77 inlĂ€gg
  • 0

Kan utslÀckningen vid 80hz ha att göra med framsoffan!? Den stÄr nÀstan i mitten av rummet! Lite nÀrmare bakvÀggen sÄ typ 60/40 kan man sÀga

 

Dippen kommer troligtvis av avstÄndet frÄn högtalare till vÀggen bakom. har du front pÄ högtalare 90-95cm frÄn vÀggen sÄ fÄr du utslÀckning o förstÀrkning vid den frekvensen. Backa fronten till max 80cm dÄ kommer utslÀckningen över 100hz. Tror jag efter att ha lÀst.

Jag hade samma problem med 80hz. Utan nÀr jag mÀter pÄ subbas som stÄr i hörnet. Ingen utslÀckning pÄ dem.

 

Kan ocksÄ bero pÄ storlek pÄ rummet som sabbar 80hz. JÀmnast frekvensgÄng fÄr du med bas nÀra vÀggen. Samma vÀgg som frontar.

http://www.mh-audio....oustics/SG.html

 

300ms Àr tok mycket. Du behöver dÀmpa mkt.

 

Kanske har du löst alla problem nu ett halvÄr senare??



#15

Postad 29 januari 2021 - 15:34

LennartBerg
  • LennartBerg
  • Amatör

  • 52 inlĂ€gg
  • 0

HÄller med att det Àr aldrig fel att dÀmpa. Dock som nÄgon annan nÀmnde bör man fundera pÄ i vilka frekvensomrÄden man dÀmpar. KÀnns det för mycket dÀmpat med t.ex. akustiktak kan man alltid klÀ nÄgra skivor hÄlmasonit med högtalartyg och lÀgga under nÄgra av takskivorena.

Placering av högtalarna Ă€r det man skall börja med. Helts undvika nĂ€ra vĂ€ggar och hörn men det Ă€r ju tyvĂ€rr ofta svĂ„rt i en bio. Se vĂ€rt Ă€r dynaudios youtube film A Master Class in speaker placement - YouTube. Rekommendation att inte ha högtalare eller lyssningspositon mindre Ă€n en femtedel av rumsmĂ„tten.



#16

Postad 11 november 2021 - 09:33

Unregistered136d8309
  • Unregistered136d8309
  • Wannabe

  • 17 inlĂ€gg
  • 0

Dippen kommer troligtvis av avstÄndet frÄn högtalare till vÀggen bakom. har du front pÄ högtalare 90-95cm frÄn vÀggen sÄ fÄr du utslÀckning o förstÀrkning vid den frekvensen. Backa fronten till max 80cm dÄ kommer utslÀckningen över 100hz. Tror jag efter att ha lÀst.

Jag hade samma problem med 80hz. 

 

Undrar om det dÀr stÀmmer. Jag vet inte, men jag tÀnker att rummets dimensioner Àr vad det Àr och de stÄende vÄgorna kommer att vara pÄ exakt samma stÀlle oavsett var du placerar dina högtalare. Sen kan man förstÄs fÄr högtalarna att producera mindre/mer bas genom att flytta ut dem i rummet. Min erfarenhet Àr att just nÀr man sitter i en sÄn stÄende basvÄg krÀvs det mycket mer insats Àn att flytta högtalarna.



#17

Postad 11 november 2021 - 17:54

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 944 inlĂ€gg
  • 0

Först, du kan aldrig dÀmpa dig ur ett bekymmer lÄngt ner i frekvens dÄ Àr det MYCKET bÀttre med en Helmholtz.
Mellan tummen o pekfingret sÄ bör allt under Schröder grÀnsen fixas med det eller liknande lösning (givetvis fungerar en dsp med)

AvstÄndet frÄn vÀgg till högtalaren kan spela in och det Àr busenkelt att testa.
Dock satsar jag pÄ att du har bÄde primÀra, tangentiella och oblique utslÀckning ungefÀr inom spannet 60 - 90hz.
Även det Ă€r busenkelt att testa, tex sĂ€tt micken i sweetspot men höj upp den med 50cm.

Det första du mÄste göra Àr att bena ut vilka leder som stÀller till det för dig.
REW:s simulator kan hjÀlpa dig lite pÄ traven, speciellt nÀr det kommer till tangentiella och oblique moder.



#18

Postad 12 november 2021 - 11:28

jacoby
  • jacoby
  • AnvĂ€ndare

  • 239 inlĂ€gg
  • 1
Gammal trÄd, men ... man kan i princip inte överdÀmpa inom basomrÄdet eftersom det krÀver sjukt tjoka absorbentor. Vi pratar inte 10 cm tjoka, men nÀrmare 1-2 meter tjoka! Om man anvÀnder tunnare plattor dÀmper man istÀllet allt annat Àn bas.
HÄller med Johan om att leka lite REW's Room Sim, dÀr kan man virtuellt flytta runt pÄ subs och lyssningsposition och se hur det (i teorin) pÄverkar ljudet. Det finns inget effektivare sÀtt att Àndra rummets pÄverkning Àn att Àndra placeringen pÄ dessa tvÄ faktorer.
 
Sen, "Bara ös pÄ med dÀmpmaterial sÀger jag" Àr kanske det dummaste jag har hört. Man dÀmper om det behövs, sÄ mycket det behövs, dÀr det behövs. Varken mer eller mindre.




0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.