Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Eluttagslist med eller utan nätfilter.

162 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 augusti 2004 - 21:04

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Jag lade tråden här, då jag tycker den hör samman med (nät-)kablar...

Vad tror ni om en sådan här "mojäng"? En eluttagslist med inbyggt nätfilter, fabrikat Bulgin - finns på Elfa.

Postad bild

Bulgin Eluttagslist

Det skulle å ena sidan kunna vara ett bra sätt att "rensa upp dålig ström", men å andra sidan kanske resultatet blir sämre istället - en del säger att "dåliga filter begränsar dynamiken". Vad tror ni?

#2

Postad 08 augusti 2004 - 21:26

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Ja, den såg ju seriös ut, men den har ju bara IEC kontakter, alltså inte vanliga uttag?
Men den kan nog vara ett billigare alternativ till Deveks variant:
Postad bild

#3

Postad 08 augusti 2004 - 21:37

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Ja, de andra som Elfa hade - som var i aluminiumprofil och såg ut som på din bild - hade inte något nätfilter...

Hittade fler på Elfa - men rätt dyra jämfört med 430:- som Bulgin kostar...:

Postad bild
RKA, typ UL 1500
1424:-

Postad bild
Popp Eluttagslist m filter
1323:-

Redigerat av tommypeters, 08 augusti 2004 - 22:00.


#4

Postad 08 augusti 2004 - 23:03

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Elfas sökfunktion är lite mysko, hittade här en till:

Postad bild
Bachmann ClassicLine
Både överspänningsskydd och filter för 928:-

#5

Postad 09 augusti 2004 - 05:30

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
De två sista produkterna/bilderna såg ju mest seriöst byggt ut.
Men se till att att nätlisten har en IEC-brunn, alltså så att du själv fixar en kabel att koppla från listen till nättutaget.
Då kan du köra med en ordentlig kabel som också har bra skärmning och ordentliga kontaker, typ Supra.

#6

Postad 09 augusti 2004 - 07:08

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

  • 1 121 inlägg
  • 0
Postad bild

Supra LoRad MD06-EU

"Supra har designat ett nytt skärmat grenuttag i pressgjuten aluminium för att minimera elektrisk interferens. Som namnet antyder har dosan 6st jordade uttag och tillhör LoRad konceptet, baserat på den världspatenterade skärmade nätkabeln. Det här grenuttaget tillsammans med den skärmade LoRad kabeln gör det nu möjligt att få en strålningsfri anslutning till all din audio och video utrustning!"

http://www.hifikit.s...rod.asp?id=1455

Edit: Sorry, missade det där om nätfilter.

Redigerat av MovieFanatic, 09 augusti 2004 - 07:10.


#7

Postad 14 september 2004 - 09:49

klp
  • klp
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Såg detta filter på Arken mässan.
Kostar 1198.- och har filtrering för el samt antenn.

Bifogad fil(er)



#8

Postad 14 september 2004 - 09:57

Unregistered7f4b346b
  • Unregistered7f4b346b
  • Lärjunge

  • 493 inlägg
  • 0
klp: vart kan man finna information om denna färgglada doning?

#9

Postad 14 september 2004 - 10:08

klp
  • klp
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Jesterton,

Kolla Monster's Europeiska websida, det är modellerna för Germany som gäller även i Sverige.

Enligt leverantören så är de mer eller mindre slutsålda just nu, de skulle komma till butikerna (först och främst Audio&Video) om ca 3-4 veckor.
Den största modellen HTS-1000 verkade finnas, men den kostar 3000.-, lite väl mycket kanske??

Levarantören heter Interconnect Nordic AB, killen jag pratade med på Arken-mässan heter Lennart Lithner.

#10

Postad 14 september 2004 - 10:29

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

Såg detta filter på Arken mässan.
Kostar 1198.- och har filtrering för el samt antenn.

Ser lite väl plastig ut.

Själv tycker jag Deveks i aluminium är klart snyggare. :P

#11

Postad 14 september 2004 - 10:37

Unregistered7f4b346b
  • Unregistered7f4b346b
  • Lärjunge

  • 493 inlägg
  • 0
Jag har kikat på Deveks, dom verkar bra... men en femhundring dyrare dock.

#12

Postad 14 september 2004 - 14:26

Unregistered8282627d
  • Unregistered8282627d
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Funkar nätfilter på ojordade el utag?

#13

Postad 16 september 2004 - 11:55

Unregistered7f4b346b
  • Unregistered7f4b346b
  • Lärjunge

  • 493 inlägg
  • 0
Postad bild

Nu är en sådan beställd ;)

Redigerat av Unregistered7f4b346b, 16 september 2004 - 11:56.


#14

Postad 16 september 2004 - 12:49

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0
Hej!

De flesta nätfilter fungerar på ojordade uttag, men du kan däremot inte dra nytta av skärmat nätkablage, t.ex. MarcusCables PWR1 eller Supra LoRad. Nätfilter arbetar på fas och nolla men vissa bättre typer isolerar även jord med en enkel skiljetrafo.

Den bästa passiva lösningen är en kombination mastodont isolationstrafo + nätfilter. De pyttesmå filtren som sitter inbyggda i nätlister är inte mycket att hurra för, tyvärr. Ibland ger de mer störningar än man hade tidigare. De funkar bäst till datorer och andra apparater med statisk strömförbrukning.

Den bästa aktiva lösningen (och bäst av allt) är att regenerera nätspänningen med t.ex. Exact Power EP15A eller PS Audio Power Plant 300 / 500 / 1000 efter behov.

Mvh,
Marcus

#15

Postad 16 september 2004 - 12:53

klp
  • klp
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Nu är en sådan beställd 

Va kul ;)
Glöm inte att posta resultatet.
Enligt vad jag såg på mässan så var det bra.
Fanns flera sådana uppmonteradetill plasmor, bl.a. hos Pioneer

#16

Postad 19 september 2004 - 15:39

bjorka
  • bjorka
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Jesterton, får man fråga vart du beställde en sådan fin sak och vad den kostade?
Självklart är det roligt att veta ifall du märkte någon skillnad.

Är det någon som vet ifall en sådan också tar bort jordbrum från antennuttaget.
Dvs "fixar" den till jorden mellan nät- och antenn- uttagen?

#17

Postad 19 september 2004 - 16:12

Unregisteredc1782f35
  • Unregisteredc1782f35
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
På Arkenmässan visade Jenving upp sin senaste uttagslist med tilläggsbeteckningen mk2.
Ser ut som den gamla men med bättre jordklämmor på kontakterna, ferrit-ringar på ledarna mellan varje uttag samt försedd med ett mycket snällt filter.

Det sistnämda är tacksamt då jag upplevde Voltexfitret som ngt. dämpande.

Prisbild 900:-

#18

Postad 19 september 2004 - 17:34

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
"Also features 1 set of protected radio coaxial connections, 1 set of protected cable TV or antenna coaxial connections and 1 set of phone line connections."

...står det på Monsters hemsida. Det är väl ingen skillnad på "radio-koax" och "TV-koax", så man skulle kunna koppla in satellit-TV och kabel-TV istället?

Kanske jag skulle nöja mig med en AV800, då jag redan har en PS Audio UO till CD/DVD osv... - undrar vad den kostar?

#19

Postad 19 september 2004 - 18:40

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0

Såg detta filter på Arken mässan.
Kostar 1198.- och har filtrering för el samt antenn.

Som jag ser det så är det där bilden på den något dyrare (+500 kr) modellen med filter, priset du anger verkar vara för den utan filter - enbart med överspänningsskydd. Eller?


EDIT: Nej, när jag kollar på Monsters hemsida så verkar huvudsakliga skillnaden mellan modellerna som har 500:- i prisskillnad, HT- resp. HTS-modellen, vara att den dyrare modellen även hanterar telefonlinjen. Inte intressant för mig, jag har ingen telefonlinje i det rummet (tack Telia).

Redigerat av tommypeters, 19 september 2004 - 19:33.


#20

Postad 19 september 2004 - 20:04

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0

"Also features 1 set of protected radio coaxial connections, 1 set of protected cable TV or antenna coaxial connections and 1 set of phone line connections."

...står det på Monsters hemsida. Det är väl ingen skillnad på "radio-koax" och "TV-koax", så man skulle kunna koppla in satellit-TV och kabel-TV istället?

Efter lite mer tänkande (svårt ikväll, har nog tillfälligt fått bromsolja i huvudet) så är det ju F-kontakt till sattelit-dekodrarna. Bara den dyra (3000-kronors) modellen har speciellt F-uttag. Men är det förutom kontakten någon skillnad på kabel och sattelit, dvs finns det inte några adaptrar/korta kablar som omvandlar mellan dessa? Då skulle man kunna ha ett av de två kabel-uttagen till sattelit-dekodern. Annars är det ju inte så mycket idé med det hela, då det är "kedjans svagaste länk" som gäller.

#21

Postad 20 september 2004 - 06:57

klp
  • klp
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Tommypeters,
Du har helt rätt i din EDIT att det större filtret HTS800 även har filtrering för telefon och det kostar 1698.-
HT800, bilden, har filtrering för el samt koax (radio + TV), kostar 1198.-

HTS1000 har dubbel filtrering dvs bättre än HT(S)800 samt filter för koax (Radio, TV samt Satellit) och telefon och nätverk.

AV800 har lite sämre filtrering än HT800 och kommer att kosta 998.-, så den prisskillnaden är ju nästan försumbar, eller...

Vitsen med F-kontakten är att den skärmar bättre än en "vanlig L-formad" antennkontakt. Det finns ju även raka antennkontakter, så att byta ut F-kontakten mot en antennkontakt är ju inga problem.

MEN då får du INTE använda centralantenn till radion, eftersom ALLA vägar in i anläggningen måste filtreras för bästa funktion.
Har du en lös radioantenn så är det ju lugnt.

#22

Postad 20 september 2004 - 08:07

FilipM
  • FilipM
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Tänkte bara påpeka att satelitmottagaren går på mycket högre frekvens än vanlig TV, samt så måste du ha DC genomgång då många LNB måste matas med spänning för att funka. Så det är inte riktigt så lätt som att bara byta ut F-kontakten mot "vanlig" antennkontakt och köra satelit i den billigare varianten.
Nu ska jag väl inte svära på att det är såhär, men jag skulle hur som hellst kollat det en extra gång innan jag skulle köpa något.

Sedan måste jag säga att jag är lite tveksam till alla dess nätfilter.
En stor skiljetrafo skulle kanske rensa upp lite, men är tveksam till om det verkligen gör någon större skilnad på bild och ljud som så många påstår...
Gör det det är det snarare så att tillverkarna av utrustningen som påverkar snålat riktigt med filtreringen i apparaten från början, och då är produkten i mina ögon undermålig. I synnerhet om det gäller plasmateve, som i sig är rätt dyra grunkor från början.

#23

Postad 20 september 2004 - 09:13

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Tack för informationen, klp och FilipM. 998:- för AV800 - i USA går den att köpa för $25, men det kanske är billigare med 100V...

Jag kollade lite på infon både på amerikanska och europeiska delen av Monsters hemsida (mest av en slump, då jag följde två olika Google-länkar in) och på amerikanska siten skriver man att "S" i "HTS800" står för "Sattelite" - men sedan är det i alla fall enbart HTS1000 och HTS2000 som har F-kontakt.

Radion tänker jag inte koppla in av den enkla anledningen att jag inte har någon tuner i anläggningen och inte tänker skaffa någon heller - radio har vi i köket.

Så gott som alla apparater har för dåliga filter inbyggda, men i det här fallet är det i huvudsak en eluttagslist med överspänningsskydd som även hanterar antennerna som jag söker.

Nu är ju frågan var man kan få ett säkert svar på om/hur jag kan koppla in satelliten på en HT800...?

#24

Postad 21 september 2004 - 18:29

Unregistered7f4b346b
  • Unregistered7f4b346b
  • Lärjunge

  • 493 inlägg
  • 0
Har nu kopplat in min nya HT800.

Bild- och ljudmässiga skillnader tror jag mig inte ha sett, men jag ska testa lite fram och tillbaka i morrn... det är ju iof inte därför jag köpt den utan mer för livslängdenm på grejerna som kopplas till den.

#25

Postad 22 september 2004 - 07:07

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Jag mailade Interconnect Nordic och frågade ifall det skulle gå att använda HT800 + någon adapter för att kunna skydda både kabel-TV och sattellit-TV. Fick svaret att jag borde köpa HTS1000...

#26

Postad 23 september 2004 - 15:13

FilipM
  • FilipM
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Finns nog en anledning till att de säger så.
Jag hade också kört på en som redan är anpassad till satelit.

#27

Postad 27 september 2004 - 14:58

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Power to the people

Här verkar de rätt imponerade av vad ett nätfilter kan åstadkomma. Själv är jag sugen på det Monsterfilter som nämnts tidigare i tråden, HTS-1000.

Edit: Hittade den här specifikationen rörande den amerikanska modellen av HTS-1000 som heter HTS-1000 MKII:

HTS-1000 MKII

Lite förvånad blir jag över att finna följande text på broschyren:

"In the event of a lightning storm, immediately disconnect your Monster POWERCENTER
from its power source. After you’ve done this, it’s not necessary to disconnect any
components from your Monster POWERCENTER."

Finns det någon som kan titta närmare på Step 3 och förklara vad som menas med grounding block? Måste man ha en speciell jordkabel från parabolen??? Step 6 indikerar att så är fallet.

Redigerat av Saturnus, 27 september 2004 - 15:36.


#28

Postad 28 september 2004 - 10:19

klp
  • klp
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

"In the event of a lightning storm, immediately disconnect your Monster POWERCENTER
from its power source. After you’ve done this, it’s not necessary to disconnect any
components from your Monster POWERCENTER."

Det här är ju för att skydda PowerCenter'n, den kan ju tänkas "offra sig" om du får in en riktigt kraftig spik.
Självklart skyddar den utrustningen som är kopplad till den, men den blir kanske själv grillad.
På det viset skyddar man ju sig från "onödiga" skador.
Man kan ju förstås inte göra detta om man inte är hemma, så det är ju en extra säkerhet om man gör det NÄR man är hemma.

"Grounding block" känns som en USA-grej...

Följande finns i manualen för den Nordamerikanska versionen:

A. Your Monster PowerCenter has a three-wire grounding-type AC plug (a three-prong plug).
This plug is designed to be inserted into a grounding-type outlet only. If this plug doesn’t fit directly inside
your outlet, do not attempt to force it into the outlet. Instead, reverse the plug and reinsert it. If this doesn’t work,
contact a local electrician to install the proper polarized outlet. Never attempt to dismantle the plug in any way
(or to alter an extension cord) to make it fit into a two-prong outlet. Do not attempt to defeat the grounding feature
by using a 3-to-2 prong adapter. Instead, call a local electrician to install a properly grounded outlet.
B. If you use rooftop devices such as satellite dishes, antennas, or any other component with wire
that connects to your PowerCenter, be sure the wire(s) is properly grounded. Use grounding techniques
specified in section 810 of the National Electrical Code (NEC), AASI/NFPA 70 (in Canada, part 1 of the Canadian
Electrical Code). This protects against voltage surges and static charges. Do not place any part of an antenna near
overhead power lines, or any other power circuit. Do not touch any power line or power circuit. Doing so may
cause you severe physical injury and possibly result in death.

Jag skulle kunna tänka mig att om man jordar satellitdisken, typ med åskledare, så är det likvärdigt??
Det ser ut som att NEC är en motsvarighet till våra IEC och SIS standards.
Det finns säkert bra regler för hur man jordar antenner även här i Sverige.
Kolla med en antenninstallatör.
Här är tråd från ett NEC forum som diskuterar detta (i USA naturligtvis) Jorda Satellitantenn

#29

Postad 28 september 2004 - 19:11

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Jag köpte en HTS-1000 idag, men det lär få vänta med inkopplandet till torsdag innan jag kan koppla in den fullt ut (de kablar som följer med för inkoppling mellan HTS-1000 och utrustningen är lite korta, speciellt till satellit-dekodern.

#30

Postad 29 september 2004 - 11:31

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Okej. Ser fram emot din recension tommypeters.

#31

Postad 29 september 2004 - 16:17

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Ikväll är det ju Rush-konsert, så det blir inget gjort idag heller...

Men jag har ju nu plasman inkopplad via en PS Audio Ultimate Outlet, och det märktes ju skillnad när jag kopplade in via den - en UO har ju bättre filtrering än Monstren. Men UO har ju inget skydd för de olika antenn-ingångarna, och hjälper då inte utrustning som plasma-TV och dekodrar mod strömspikar. Så nu blir det DVD/CD/MD osv via UO:n och övrigt via HTS1000, då isoleras ju "lågspänningsdelen" från övriga systemet mha UO:n. Troligen kommer jag att koppla in UO:n i ett uttag på HTS1000, så kommer allt från samma punkt.

HTS1000 ser i alla fall rejäl ut, och inte lika amerikanskt kitching som 800-modellerna. Dock har den för mig helt onödiga telefon- och nätverkskontakter, men det finns ju ingen mellanmodell som precis passar mig.

#32

Postad 26 november 2004 - 17:53

anzo
  • anzo
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0
Vad är ett nätfilter ?

#33

Postad 26 november 2004 - 18:24

nox
  • nox
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0
Jag har för tillfället Monster Cables toppmodell till eluttagslist med "nätfilter".
Enligt mig är den fruktansvärt dålig.

Det finns inga specifikationer om exakt vad filtret gör, eller hur det är uppbyggt. Och inkopplat/urkopplat gör ingen som helst skillnad för störningarna som finns i det hära husets gamla elnät.

Min teori är att det bara finns en jordavledare för antenn-kopplingen och sedan diverse spikskydd.

Jag anser inte att nätfilter är något att hurra för, utan att man ska satsa på en riktig strömtransformator om man behöver det.

MvH /nox

#34

Postad 11 januari 2005 - 05:42

LajnuZ
  • LajnuZ
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Förlåt om jag drar upp en gammal tråd... men

..det är så här att jag impuls köpte lite kablar från nätet härom dagen, en ny scart från supra, en "dator till förstärkare"-kabel och lite annat kraffs. I samma vända flög det även ner en Supra LoRad grendosa i kundvagnen. Och det är just på den sistnämda produkten som det dykigt upp ett frågetecken: Behöver jag utöver själva grendosan, de tillhörande LoRad kablarna mellan varje hemmabio komponent och grendosan, för att det ska funka. Eller är det skitsamma om jag kör med orginal kablarna i LoRad:en?


(Kan tilläggas att jag kan ingenting om el-lära, så jag hoppas ni förstår min fråga)

#35

Postad 11 januari 2005 - 16:02

nox
  • nox
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0

Förlåt om jag drar upp en gammal tråd... men

..det är så här att jag impuls köpte lite kablar från nätet härom dagen, en ny scart från supra, en "dator till förstärkare"-kabel och lite annat kraffs. I samma vända flög det även ner en Supra LoRad grendosa i kundvagnen. Och det är just på den sistnämda produkten som det dykigt upp ett frågetecken: Behöver jag utöver själva grendosan, de tillhörande LoRad kablarna mellan varje hemmabio komponent och grendosan, för att det ska funka. Eller är det skitsamma om jag kör med orginal kablarna i LoRad:en?


(Kan tilläggas att jag kan ingenting om el-lära, så jag hoppas ni förstår min fråga)

Supra LoRad greningsdosan är så som jag har förstått det bara en vanlig greningsdosa som använder Supra LoRad-kablage internt.
Om du anser att dina LoRad-kablage gör en skillnad som du tycker är värd priset så bör du ha lorad hela vägen (då även inuti greningskontakten.)

MvH /nox

#36

Postad 11 januari 2005 - 16:25

Unregisteredd6eff882
  • Unregisteredd6eff882
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Supra MD06-EU MkII with NIF
Supra’s screened distribution block in Aluminium is equipped with a specially developed transient filter of mild type that blocks conductor carried RF without influencing the transient properties of the audio equipent. (NIF, Non-Intrusive Filtering)

Den verkar ha ett milt filter (låter som cigarettreklam), om du vill ha bort RF-strålningen från alla sladdar ska du använda LoRad (eller göra din egen skärmade kabel med Elfas Ölflex). Hela vitsen (förutom det milda filtret) går förLoRad om du inte har jordade uttag då skärmningen kräver jord för att leda bort skräpet...
Länk till Supra

Redigerat av Unregisteredd6eff882, 11 januari 2005 - 16:26.


#37

Postad 13 januari 2005 - 06:26

LajnuZ
  • LajnuZ
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Om du anser att dina LoRad-kablage gör en skillnad som du tycker är värd priset så bör du ha lorad hela vägen

Jag förstår inte riktigt :D :)
Jag anser inte att de gör skillnad, utan jag frågar OM de gör det? Det låter som du ställde min fråga en gång till, till mig.. ? :lol:

Altså, jag har köpt lorad-grenings dosan, ska jag även köpa till lorad kablar via dvd/tv/förstärkare till lorad-geningsdosa, för att det överhuvetaget ska ge någon effekt? Eller är det bara overkill?

(Somsagt; jag kan inget om el, förgreningsdosor eller hifi. Och jag ber om ursäkt om mina frågor är klumpigt ställda)

#38

Postad 21 januari 2005 - 00:09

Deep9
  • Deep9
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
Om man nu har en komponent kopplad till ett överspänningsskydd och man får en strömspik, stänger då komponenten av sig?

Sen är det verkligen värt att slänga ut typ 800kr på ett överspänningsskydd när man kan få ett för 100kr? Alla funkar väl på samma sätt.

#39

Postad 25 januari 2005 - 00:03

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0

Alla funkar väl på samma sätt.

Nej.

#40

Postad 07 februari 2005 - 00:21

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Flyttar tråden till Tillbehör

#41

Postad 12 februari 2005 - 14:11

NeoOne
  • NeoOne
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Har länge funderat om man ska inskaffa sig ett nät filter till sin anläggning..

De Supra berättade om Supra LoRad på Arken gjorde vid tillfället lite klokare.
Men hur är de igentligen?, någon som själv har en LoRad och kan berätta om hur ni upplever att erat ljud perspektiv har förbättras.

Vi i sverige har ju visserligen mest störningar i våran el om man jämför med övriga Europa.. Men när jag diskuterat detta intressanta om nät filter med andra får jag till svar, de räcker om du kör med ordentliga "kontaker" som är väl skärmade så minskar du störningar som förstärkaren sedan förstärker och (signaler) skickar ut till högtalarna.

Men en del säger också att de är för starka filter i dosan, och då blir följden att ljudet försämras och de upplevs en saknad av dynamik som den tidigare hade innan man kopplade in ett nät filter.

Som sagt de finns mycke lösningar och olika förklaringar.. Men till sak, ni som har Supra LoRad hur upplever ni att ljudet har förbättras ?
Försvinner mycke dynamik ? Vad är bättre? Märker ni av mindre störningar i ljudet nu ? Vad är sämre med LoRad ?

tacksam för svar så man kan reda ut, sin lilla förvirring... :D
Värt att köpa till sin anläggning eller inte...

#42

Postad 19 februari 2005 - 01:20

kaka29
  • kaka29
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Jag beställde en Longyu 201 (den blå) strömrenare i det senaste gruppköpet. (Bilder finns på sidan 4 i tråden angående det gruppköpet https://www.minhembi...=90&searchtime= ) Lite kortfattat kan man säga att det arbetar på liknande sätt som ExactPowers strömrenare och skall helt enkelt återställa den förorenade strömmen till dess ursprungliga sinusform.

Hokus pokus säger kanske någon? Jag kan erkänna att jag inte väntade mig några mirakel, men jag behövde en "grendosa" som inte mina grova kinaströmkablar kunde välta, så det fick bli en Longyu 201 även om priset var ganska saftigt (drygt 1500kr).

Hur låter det då?
Tidigare fanns det anlslag av bas (innan jag bytte från en sunkig gammal Sony-reciever till min Korsun v6i fanns de inte alls) som kunde kännas lite tomma. Baskonturerna var tack vare cd:n och förstärkaren väldefinerade men det där lilla bastrycket som borde finnas mellan början och slutet av anslaget kunde man endast ana sig till. Nu satt jag inte och grät för det, mina högtalare är ett par B&W 601 s2 och de går inte speciellt lågt ner bland frekvenserna.
När jag kopplade om så att Longyun distribuerade strömmen märkte jag direkt av det tidigare saknade bastrycket och tommheten ersattes av härligt dova bastoner.
Kändes som den gjorde lite för helhetsljudet också, även om det är lite svårt att säga då jag endast hunnit lyssna fyra-fem timmar sen jag kopplade in den. Dock går det inte att ta miste på att basen blivit bättre.

Jag är absolut nöjd med mitt inköp, högtalarna har för tredje gången på sex månader fått nytt liv.
Nu återstår det att hitta (eller tillverka) en strömkabel lång nog att jag kan koppla projektorn till Longyun också.
Det var några fler som beställde strömrenare från Longyu i gruppköpet och det vore roligt om de kunde dela med sig av sina upplevelser.

#43

Postad 24 februari 2005 - 16:05

b00sman
  • b00sman
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag sitter på några gamla ups'er som vi haft på jobbet till servrar och nätutrustning. Vad tror ni om att använda en sådan som nätfilter?

Redigerat av b00sman, 24 februari 2005 - 19:16.


#44

Postad 28 maj 2005 - 02:09

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0
Nå, alla ni som köpt nätfilter och testkört dem ett tag. Vad har ni för erfarenheter hittills? Positivt/negativt?

Tog de bort några störningar?

Påverkades bild/ljud?

Var det värt pengarna?

Dela med er av era erfarenheter!

:)

#45

Postad 28 maj 2005 - 02:36

Unregistered29693
  • Unregistered29693
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
Jag hade problem med att subban fick några stötar, det small alltså till i subban då och då. Jag köpte då detta som kostade nästan 1000kr när jag var igång.

http://www.komplett....=118400&cks=SER

Allt blev bättre måste jag säga. Trots jag kör ojordat, och rent tekniskt sett så ska det ju inte funka eftersom den inte kan jorda. Men störningarna har försvunnit.

Köpte en billigare version till projjen och allt har funkat suveränt. Peppar peppar...

#46

Postad 28 maj 2005 - 10:02

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Jag köpte inte mitt nätfilter för att det skulle bli bättre ljud/bild.
Visst, det är isåfall en schyst bonus om det blir det.
Utan det är väl mest för att skydda anläggningen mot elaka strömspikar o liknande :)

#47

Postad 10 november 2005 - 16:32

Hanspettersson
  • Hanspettersson
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja skydda mina prylar med en säker spänningsmatning.
Prylarna är en LCD-tv, Pioneer VSX-1015 och htpc.
Funderar på en UPS eller ett filtrerat rack typ supra eller monster cables.
Skall kunna skydda imot nätstörningar, åska.
Har läst att man kan få både bättre bild och ljus med ett filtrerat rack, hur är det med en ups....måste nästan filtrera bättre? eller?

#48

Postad 10 november 2005 - 17:13

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
Jag är väl en av de som är väldigt kritisk till att strömkablar och liknande ska kunna förbättra anläggningen på ett sätt som motiverar ett köp.

Att bilden ska bli bättre är jag ännu mer kritisk till...
... ström som ström :) :)




Edit: Kände att mitt inlägg kunde tolkas fel, inget illa menat alls mot dig Hans.

Redigerat av Christopher, 10 november 2005 - 17:14.


#49

Postad 29 januari 2006 - 12:24

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

  • 824 inlägg
  • 0
Vad ska man köpa för kabel på lösmeter, kanske Supra, var finns denna att köpa?? Bor i Göteborg!!

#50

Postad 29 januari 2006 - 13:40

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Fel tråd, för strömkablar, kolla i denna:
Vilka strömkablar ska man köpa?,



2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.