Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kortslutning i nyss inköpt begagnad JAMO SW505E

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 november 2019 - 16:41

Unregisteredafd1d2f8
  • Unregisteredafd1d2f8
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Var och köpte en suwoofer till flickvännen och hennes ungar härom veckan till deras ps4+raspberry+bildskärm+audio pro addon T14 jag tidigare köpt åt dem, alla barn förtjänar ju lite bra ljud och underhållning utan reklam... :)

 

Jag provlyssnade subwoofern hos killen jag köpte den av, betalade 650kr, körde hem den till flickvännen och kopplade in den, allt fungerade och vi satt i soffan och vibrerade medan vi tittade på Sagan om Ringen.  :rolleyes: 
Jag åkte hem och var inte tillbaka hos dem förrän några dagar senare. Då var subwoofern stendöd. Ingen hade märkt eller sagt något till mig. 

 

Jag antog det var en säkring som hade gått och åkte och köpte en ny och bytte, hände ingenting. 

Åkte med den till en kompis som jobbar i radio/teve-butik och han berättade idag efter han kollat på den att det blivit kortslutning i transformatorn. 

 

Har inte fått exakt pris, men han gissar att en ny transformator kommer kosta runt 800kr. 

 

Har ni några tips och råd?
Bara bita i det sura äpplet och köpa ny transformator och hoppas det håller? Såg det fanns andra begagnade subwoofers runt samma pris att köpa. 

 

Finns det "uppgraderings-kit" att köpa till aktiva subwoofers? D.v.s skruva ut det gamla kretskortet, sätta in ett bättre och kraftfullare men behålla lådan och högtalarna?



#2

Postad 30 november 2019 - 18:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Menar du kretskort som i slutsteget i högtalaren? Det finns mycket sällan såna uppgraderingsmöjligheter tyvärr, subbar görs i för liten skala.

Vill du ha den att fungera så är det bara att bita i det sura äpplet. Om det är värt det eller inte beror nog på vad marknaden erbjuder.

Det går att köpa slutsteg till subben och spela via den, men det är sällan värt för en så billig sub.

#3

Postad 30 november 2019 - 20:25

Unregisteredafd1d2f8
  • Unregisteredafd1d2f8
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Menar du kretskort som i slutsteget i högtalaren? Det finns mycket sällan såna uppgraderingsmöjligheter tyvärr, subbar görs i för liten skala.

Vill du ha den att fungera så är det bara att bita i det sura äpplet. Om det är värt det eller inte beror nog på vad marknaden erbjuder.

Det går att köpa slutsteg till subben och spela via den, men det är sällan värt för en så billig sub.

Ja, jag tänkte om det fanns något liknande "hifiberry amp" man kunde köpa och sätta in i själva baslådan, i den prisklassen. Googlade men hittade inget, tänkte det var lättare att fråga här. 

 

Mmm, reparationen fortskrider, en ny transformator jagas av min kompis, känns fel att bara slänga den och köpa en annan begagnad. Är ju inte så mycket pengar det rör sig om, mer att jag kommer störa mig om jag bara skulle kasta den och köpa en ny. :angry:

 

Slutsteg kommer kräva försteg också då det inte finns volymkontroll eller lågpass-filter på addon T14 för subwoofer. 

Jag kanske framstår som någon klant som inte kan något om hifi i denna tråd, det vill jag hävda inte är fallet.  :unsure: 
Jag har tidigare jobbat som ljudtekniker för film och musik, alltid haft hifi-intresse och aldrig någonsin sprängt eller överbelastat en stereoanläggning. Men alla min kunskaper är över 15år gamla, och läste bara på lite förra året innan jag köpte addon T14 till kidsen förra året. 


Redigerat av Unregisteredafd1d2f8, 30 november 2019 - 20:34.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.