Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arcam AV Receivers och AV Processor

1627 svar till detta ämne Dirac
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam FMJ AVR400 (Surroundförstärkare) 4 7,6 (4) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 2 8,25 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
Arcam FMJ SR250 (Stereoförstärkare) Rapporterad 2 (0) Inga priser
Arcam FMJ AVR390 (Surroundförstärkare) 1 7,75 (3) Inga priser
Arcam AV860 (Surroundförsteg) 1 7,5 (1) Inga priser
Arcam AVR30 (Surroundförstärkare) 1 7,33 (2) 70 995:-
Arcam AVR20 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 995:-
Arcam AVR10 (Surroundförstärkare) 1 (0) 37 995:-
Arcam AV40 (Surroundförsteg) 1 6,5 (1) 54 995:-
10 relaterade trådar

#1151

Postad 30 oktober 2019 - 13:38

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 1

Igår var jag hos Bülow Stensen(Harman) i Danmark på utbildning av Dirac. Vi pratade förstås också en hel del om Arcams(och Harmans) kommande produkter. Kan bekräfta följande:

 

De nya maskinerna får tre presets(minne) som kommer att innehålla allt. (Högtalarkonfig/avstånd, nivåer, Eq, amplitud etc) Det kommer alltså att gå att göra olika mätningar och spara totalen i ett minne och sen göra en ny mätning och spara den i en annan.

 

De kommer(äntligen) att finnas olika delningsfrekvens för de olika högtalarna, även i baslagret. Det kommer dessutom att finnas möjlighet att välja olika branthet på delningsfiltret för BM(3 olika, globalt).

 

On screen display slopas till förmån för display på fronten och IP-config(Dator eller padda)

 

Det kommer att finnas tre olika nivåer för Diraclicens(som är personlig, alltså inte bunden till maskinen) Tier 1 blir ungefär som idag. Tier 2 blir förbättrad med fortfarande bara en sub. Tier 3 blir för upp till fyra multipla subwoofers. (Vet inte i nuläget vad varje nivå ger mer exakt) Priset för Tier 2 ska bli ca 2000kr och Tier 3 ca 4000kr.

 

Fyra stycken konfigurerbara utgångar på 16-kanalsmaskinerna. Tex 4 subwoofers eller front wide+2extra atmos. De andra utgångarna är fortfarande fasta, av kostnadsskäl.

 

Dagens maskiner kommer inte att kunna få de nya funktionerna med Dirac då processorkraften delvis saknas och av kostnadsmässiga skäl.

 

Den första sändningen med maskiner ska flygas in och beräknas landa i November. Det mesta av detta kommer troligen att bli demoenheter till butiker. Resten kommer med båt och landar in i December/Januari, skulle jag tro.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#1152

Postad 30 oktober 2019 - 14:37

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Man får väl anta att delningsfilterändringarna även kommer komma till de gamla modellerna?

Det är ju busenkla förändringar i dsp koden, och kräver ingen extra kraft.

De har ju dröjt med att släppa firmware ett bra tag nu.. 



#1153

Postad 30 oktober 2019 - 14:54

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Intressant information Marcus_TheRock.

Kommer ni då ha kunskap för att kalibrera andra fabrikat som har Dirac implementerat?



#1154

Postad 30 oktober 2019 - 18:25

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Man får väl anta att delningsfilterändringarna även kommer komma till de gamla modellerna?

Det är ju busenkla förändringar i dsp koden, och kräver ingen extra kraft.

De har ju dröjt med att släppa firmware ett bra tag nu.. 

De var en smula svävande på svaret men ansåg att det var för hög kostnad att skriva om mjukvaran helt till de gamla maskinerna för att implementera de nya funktionerna. Men om de väljer att lägga in någon eller några av de nya funktionerna verkade oklart, så det vår vi nog avvakta med att få svaret på.

 

/Marcus



#1155

Postad 30 oktober 2019 - 18:28

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Intressant information Marcus_TheRock.

Kommer ni då ha kunskap för att kalibrera andra fabrikat som har Dirac implementerat?

Absolut, det har vi(jag) haft även tidigare. :)  Vi säljer och kalibrerar ju även Trinnov (Altitude) som överlag är betydligt mer komplexa än de maskiner på marknaden med Dirac. Dirac fungerar ju i princip likadant på alla de maskiner som har det inbyggt.

 

/Marcus


Redigerat av Marcus_TheRock, 30 oktober 2019 - 18:31.


#1156

Postad 30 oktober 2019 - 18:43

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Absolut, det har vi(jag) haft även tidigare. :) Vi säljer och kalibrerar ju även Trinnov (Altitude) som överlag är betydligt mer komplexa än de maskiner på marknaden med Dirac. Dirac fungerar ju i princip likadant på alla de maskiner som har det inbyggt.

/Marcus


Hej Marcus!

Är BM rätt implementerat på dessa nya maskiner?

Jag vet att du tog upp detta med dom tidigare angående dom gamla maskinerna:)

//Micke

#1157

Postad 30 oktober 2019 - 18:49

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Är de bara jag som tycker de är helt galet att de ska vara en extra kostnad att få full tillgång till Diract licensen, måste vara bättre att lägga de på priset. Om dom nu vill ha mer pengar och de vill dom såklart.

#1158

Postad 30 oktober 2019 - 18:50

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Hej Marcus!

Är BM rätt implementerat på dessa nya maskiner?

Jag vet att du tog upp detta med dom tidigare angående dom gamla maskinerna:)
f
//Micke

Det får vi väl hoppas. Det är ju inte mycket mening med att ställa frågan till dem i detta läget då de alltid hävdat att det var rätt, både före och efter de ändrade. Förhoppningsvis har de lärt sig mycket under dessa 4-5 åren sedan dagens modeller såg ljuset första gången.

 

/Marcus



#1159

Postad 30 oktober 2019 - 18:52

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Tror inte de gör om det misstaget igen (BM placeringen)   :)

 

Eftersom AVR390 ska finnas kvar i produktlinjen till ett väldigt bra pris 15000? kr, så kommer de nog sälja 5ggr mer av den än alla de andra modellerna tillsammans. Då vill det nog till att de fixar det som alla klagar på i den existerande mjukvaran.


Redigerat av soren, 30 oktober 2019 - 18:55.


#1160

Postad 30 oktober 2019 - 18:52

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Är de bara jag som tycker de är helt galet att de ska vara en extra kostnad att få full tillgång till Diract licensen, måste vara bättre att lägga de på priset. Om dom nu vill ha mer pengar och de vill dom såklart.

De anser nog att de som inte behöver kalibrering för fyra basar inte ska behöva betala för det. De allra flesta kör ju trots allt med enbart en subwoofer.

 

/Marcus



#1161

Postad 30 oktober 2019 - 19:06

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
Nytt rekommenderat pris på AVR390 är 24.900:-

Jag hade också hoppats på närmare 15.000:- eller iaf under 20’ men valutan är ingen höjdare just nu så detta var vad vi fick att jobba med.

/Marcus

#1162

Postad 30 oktober 2019 - 19:10

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Nytt rekommenderat pris på AVR390 är 24.900:-

Jag hade också hoppats på närmare 15.000:- eller iaf under 20’ men valutan är ingen höjdare just nu så detta var vad vi fick att jobba med.

/Marcus

 

Oj.. ja då blir det inte mycket till konkurrens till NAD T758v3 (som jag trodde var avsikten).
Jag uppskattade bara dollarpriset x 10 (som man gjorde innan sosseregeringen sänkte valutan) :)



#1163

Postad 30 oktober 2019 - 19:37

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Intressant Marcus, tack för det! :)



#1164

Postad 30 oktober 2019 - 23:57

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Oj.. ja då blir det inte mycket till konkurrens till NAD T758v3 (som jag trodde var avsikten).
Jag uppskattade bara dollarpriset x 10 (som man gjorde innan sosseregeringen sänkte valutan) :)

Tittar man på pundet så har det varit som lägst ca 15% under idag de sista 5 åren. Så prissänkningen är väldigt liten.

Synd för den kunde röjt om och blivit en väldigt spännande produkt om den kostat 15-20kkr.



#1165

Postad 17 november 2019 - 19:53

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Hur pass börjar skillnad kan man räkna med o satsa på en AVR20 kontra min gamla Onkyo 818?
Lurar på antingen en AVR20 när de blir dags eller en 7014 med slutsteg från Emotiva.

Finns de någon handlare som kör öppet köp likt Elgiganten som ni kan rekommendera?

Redigerat av Fellow88, 17 november 2019 - 19:53.


#1166

Postad 17 november 2019 - 21:28

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

En fråga funderar lite på en av 860 men har hört att det kan va lite svårt att få till Dirac om man inte har så mycket kunskaper ?



#1167

Postad 17 november 2019 - 22:11

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Hur pass börjar skillnad kan man räkna med o satsa på en AVR20 kontra min gamla Onkyo 818?
Lurar på antingen en AVR20 när de blir dags eller en 7014 med slutsteg från Emotiva.

Finns de någon handlare som kör öppet köp likt Elgiganten som ni kan rekommendera?

 

Bara Dirac kommer göra stor skillnad, iaf från min erfarenhet. Sedan är min uppfattning att hårdvaran som Arcam använder är mycket bättre kvalitet än tidigare AVRs jag ägt så som Marantz. Min AVR390 känns sval jämfört med två tidigare Marantz jag ägt. 

 

 

En fråga funderar lite på en av 860 men har hört att det kan va lite svårt att få till Dirac om man inte har så mycket kunskaper ?

 

Så länge du är nyfiken och öppen för att läsa lite på nätet, kolla lite youtube osv. så är det inga större problem. Se till att köpa en USB-mikrofon så som UMIK-1 eller bättre för bästa resultat. 



#1168

Postad 19 november 2019 - 12:22

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Jag har UMIK, rew, minidsp och audyssey XT32 och tycker jag har bra ljud idag! Med hyfsat bra kurvor men ja, dirac gör de säkert bättre. Men är de mycket mer pulver i denna? Jag har många tankar att jag vill ha bättre ljud men sen tycker jag att jag har sjukt bra ljud redan idag. Men jag är långt ifrån ett ljudreglerat rum och bästa grejerna. Men akustiken kommer jag fixa så gott de går när jag bygger om vardagsrummet mer dubbelgips osv.

Men de jag kan säga om mitt ljud idag är att de saknats effekt till frontarna. Har lånat ett rotel 2x120w klass D men de gav inget tyckte jag. Så jag undrar ju vad som är vettigaste. En receiver för 40k eller en marantz 7014 plus Emotivasteg. Arcamen känns ju som de smartare valet.

Redigerat av Fellow88, 19 november 2019 - 12:23.


#1169

Postad 20 november 2019 - 08:35

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Det bästa valet för mig var AVR390 med Hypex Ncore NC400 monoblock till LCR. De monoblocken är riktigt bra och redan med AVR390 får man Dirac 2.0, 7.1.4, Atmos, DTS:X, 18Gbps HDMI osv. 

 

Vettigta slutsteg är alltid en bra investering det finns ingen receiver i världen som kan mäta sig med monoblock. 


Redigerat av philipbtz, 20 november 2019 - 08:36.


#1170

Postad 28 november 2019 - 13:03

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 2

Första maskinerna har landat på svensk mark. Har just kopplat upp en AVR20 och uppgraderar just nu firmware på den (över ethernet).

 

Ska bli mycket kul att få testa denna nya plattform, återkommer när jag har kommit en bit på vägen...

 

Edit. Får lugna mig lite, tyvärr. Arcam är inte färdiga med mjukvaran ännu så just nu fungerar inte Dirac. Gillar känslan i det nya gränssnittet iaf, så alltid något.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 30 november 2019 - 14:15.


#1171

Postad 03 december 2019 - 19:06

dan_88
  • dan_88
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0

Första maskinerna har landat på svensk mark. Har just kopplat upp en AVR20 och uppgraderar just nu firmware på den (över ethernet).

 

Ska bli mycket kul att få testa denna nya plattform, återkommer när jag har kommit en bit på vägen...

 

Edit. Får lugna mig lite, tyvärr. Arcam är inte färdiga med mjukvaran ännu så just nu fungerar inte Dirac. Gillar känslan i det nya gränssnittet iaf, så alltid något.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Ser fram emot utvärderingen, Är rätt så intresserad av ny Arcam och denna Avr20 tilltalar mig. Vill dock se testar först.



#1172

Postad 18 december 2019 - 10:03

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

 

Edit. Får lugna mig lite, tyvärr. Arcam är inte färdiga med mjukvaran ännu så just nu fungerar inte Dirac. Gillar känslan i det nya gränssnittet iaf, så alltid något.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Ser fram emot din feedback! AV40 är intressant för mig. Nämnde Arcam något om hur lång tid mjukvaran förväntas ta? 

 

Förresten, har du någon susning om när man kan köra Dirac Live på senaste MacOs Catalina? Just nu funkar endast MacOs Mojave  :(  Har man som jag en ny Mac dator är det omöjligt att ens köra Dirac (deras support vägrar svara när jag ställer frågan). PC kommer inte på frågan.



#1173

Postad 20 december 2019 - 09:08

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Troligen kommer dirac i januari

#1174

Postad 22 december 2019 - 19:33

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Fick hem min av40 igår det lilla jag har hunnit testa den så måste jag säga att låter otroligt bra och då finns inte dirac än till den.Lätt det bästa försteg/förstärkare jag har haft mina högtalare fick nytt liv.



#1175

Postad 22 december 2019 - 19:41

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0

Fick hem min av40 igår det lilla jag har hunnit testa den så måste jag säga att låter otroligt bra och då finns inte dirac än till den.Lätt det bästa försteg/förstärkare jag har haft mina högtalare fick nytt liv.

Trevligt, vad gick du ifrån för apparat?

#1176

Postad 22 december 2019 - 20:23

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Trevligt, vad gick du ifrån för apparat?

 

En Yamaha 2080 



#1177

Postad 23 december 2019 - 00:32

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Fick hem min av40 igår det lilla jag har hunnit testa den så måste jag säga att låter otroligt bra och då finns inte dirac än till den.Lätt det bästa försteg/förstärkare jag har haft mina högtalare fick nytt liv.

 

Frågan är bara om det är någon hörbar skillnad mot FMJ serien.

En annan DAC är knappast hörbart, men om de gjort förbättringar i det analoga försteget så kan det höras.



#1178

Postad 23 december 2019 - 10:20

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Fick hem min av40 igår det lilla jag har hunnit testa den så måste jag säga att låter otroligt bra och då finns inte dirac än till den.Lätt det bästa försteg/förstärkare jag har haft mina högtalare fick nytt liv.

 

Riktigt roligt! Jag har själv funderingar på att byta försteg och denna är klart intressant. Vad fick dig att välja just denna? Jag tänker också på Emotiva xmc2. Är mjukvaran i Arcam stabil, dvs utan en massa buggar?



#1179

Postad 23 december 2019 - 11:47

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Det känns som Nad kommer att bli frånåkta nu, deras kommande 778 stödjer tydligen inget av allt det nya som Dirac har på G.

Jag som precis hade börjat känna mig bekväm med den.



#1180

Postad 30 december 2019 - 22:29

nikeb
  • nikeb
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej jag har just beställt en Arcam 390 som jag kommer köra som ren processor. Medans jag väntar på den så är det några saker som ni kanske kan hjälpa mig att reda ut.

 

1: Tidigare var man tvungen att kalibrera Dirac med alla högtalarna som Large och ingen deley. Är det kravet borta nu med senaste firmwaren? Deleyen kan väl inte heller behöva vara på noll för antingen så kopplas den manuella inmatningen bort med Dirac eller så lägger sid Dirac bara som en korrigering för felaktigt inmatad delay.

 

2: Vilken Dirac version rekomenderas? Jag har en Umik så jag antar att v2 ska funka?

 

3: Jag vill koppla en 4k projektor till HDMI 1 ut och en liten lcd-skärm full hd till annan HDMI-utgång. För att inte få problem med 4k ut genom hdmi1 så gissar jag att man kan göra så här. Skulle det funka?

 

Koppla lilla full hd skärmen då HDMI zon2 och ställa in så att zon2 följer källan från zon1. Vill man sedan visa bilden på lilla skärmen så är det bara att sätta på zon 2? Ljudet spelas fortfarande från zon1. Hur kopplar man in zon2 lättast? Funkar det med fjärren eller behöver man växla med zon-knappen på framsidan av chassit?

 

Eller kan man koppla 4k på HDMI 1 och lilla 1080 skärmen på HDMI2 och sedan bara sätta hå den HDMI ut som vill använda för stunden istället för att båda ska vara aktiva? Hur gör man det smidigast i så fall? Något snabbläge på fjärren eller måste man in i menyer och trixa?

 

Med vänlig hälsning nikeb



#1181

Postad 31 december 2019 - 11:25

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Hej jag har just beställt en Arcam 390 som jag kommer köra som ren processor. Medans jag väntar på den så är det några saker som ni kanske kan hjälpa mig att reda ut.

 

1: Tidigare var man tvungen att kalibrera Dirac med alla högtalarna som Large och ingen deley. Är det kravet borta nu med senaste firmwaren? Deleyen kan väl inte heller behöva vara på noll för antingen så kopplas den manuella inmatningen bort med Dirac eller så lägger sid Dirac bara som en korrigering för felaktigt inmatad delay.

 

2: Vilken Dirac version rekomenderas? Jag har en Umik så jag antar att v2 ska funka?

 

3: Jag vill koppla en 4k projektor till HDMI 1 ut och en liten lcd-skärm full hd till annan HDMI-utgång. För att inte få problem med 4k ut genom hdmi1 så gissar jag att man kan göra så här. Skulle det funka?

 

Koppla lilla full hd skärmen då HDMI zon2 och ställa in så att zon2 följer källan från zon1. Vill man sedan visa bilden på lilla skärmen så är det bara att sätta på zon 2? Ljudet spelas fortfarande från zon1. Hur kopplar man in zon2 lättast? Funkar det med fjärren eller behöver man växla med zon-knappen på framsidan av chassit?

 

Eller kan man koppla 4k på HDMI 1 och lilla 1080 skärmen på HDMI2 och sedan bara sätta hå den HDMI ut som vill använda för stunden istället för att båda ska vara aktiva? Hur gör man det smidigast i så fall? Något snabbläge på fjärren eller måste man in i menyer och trixa?

 

Med vänlig hälsning nikeb

 

1. Ja det är fixat- men jag rekommenderar dig att du innan och efter du kör in senaste firmware gör en reset av recievern bara för att vara säker att inget konstigt ligger kvar och skräpar(ja jag har sett detta). 

 

2. Kör version 2 - ladda ner senaste från Diracs hemsida.

 

3. Ingen aning, testa. 

 

Har inte testat något med Zone 2 så har ingen aning, lycka till. 


Fick hem min av40 igår det lilla jag har hunnit testa den så måste jag säga att låter otroligt bra och då finns inte dirac än till den.Lätt det bästa försteg/förstärkare jag har haft mina högtalare fick nytt liv.

 

 

Hör du något brus ur högtalarna eller annat konstigt? Jag vet att man kanske inte vill leta efter fel det första man gör när man köpt nytt men all info hade varit intressant :)



#1182

Postad 31 december 2019 - 12:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

1. Ja det är fixat- men jag rekommenderar dig att du innan och efter du kör in senaste firmware gör en reset av recievern bara för att vara säker att inget konstigt ligger kvar och skräpar(ja jag har sett detta). 

 

2. Kör version 2 - ladda ner senaste från Diracs hemsida.

 

3. Ingen aning, testa. 

 

 

Menar du att BM är igång när man sveper med dirac?

Så var det iaf inte igår när jag hjälpte en medlem med hans nya 390:a



#1183

Postad 31 december 2019 - 16:10

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag menar att det är fixat, alltså att BM inte är igång. Men jag har märkt mellan uppgraderingar att skräp kan ligga kvar så bäst att reset:a allt innan man kör igång. Jag har upptäckt en bugg också när man byter mellan olika ljudformat (ofta när PCM är inblandat) så nollas/ändras ens Dirac-inställningar. Så tycker man det låter konstigt så gå in och kolla i menyn så kommer man se att alla nivåer osv är helt crazy. Stänger man av Dirac och slår på det igen så fixar det sig dock. Jag har mailat Arcam typ 9 månader sedan men de verkar inte bry sig. Och även den där buggen då att ens Atmos-delning ändras till 50Hz när man stänger av och på receivern. På det stora hela dock tror jag inte det finns bättre för pengarna ändå än AVR390. Den är bra liksom.  


Redigerat av philipbtz, 31 december 2019 - 16:11.


#1184

Postad 01 januari 2020 - 00:54

nikeb
  • nikeb
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Tack för svar. Min 390 är ju helt ny så då behöver jag väl inte göra en reset innan jag laddar ner senaste firmwaren? Eller?



#1185

Postad 01 januari 2020 - 01:16

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Hmm, jag kanske skulle kört en reset innan jag/ Johan börja fibbla med dirac..
tycker min fjärr tappar funktioner ibland

#1186

Postad 01 januari 2020 - 09:58

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Hmm, jag kanske skulle kört en reset innan jag/ Johan börja fibbla med dirac..
tycker min fjärr tappar funktioner ibland

Vi sparade projektet så kör en reset o sedan laddar du in det vi mätte upp igen.



#1187

Postad 01 januari 2020 - 10:03

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Det var inte så dum idé, får prova det sen 👍

#1188

Postad 01 januari 2020 - 14:50

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Står i deras egna dokumentation med :)
 

The unit MUST be restored to factory defaults and any setup changes made again after an update. To do this, press and hold the MENU key on the unit for approximately 5 seconds (until the VFD shows SETUP MENU), release the MENU key, then press OK, then press DIRECT. The unit should then power cycle
Due to the EEPROM contents changing between software versions, restoring settings from a secure backup is NOT recommended.



#1189

Postad 01 januari 2020 - 17:15

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Jag har ”missat” det 😝

#1190

Postad 02 januari 2020 - 19:32

nikeb
  • nikeb
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Jag förstår fortfarande inte varför man ska göra en reset när enheten är helt ny? Vad jag kan se så säger Arcam bara att man ska göra en factory reset efter uppgradering av firmware.

 

Fast har man använt den och ställt om en massa så kan jag förstå att man kanske ska reseta innan också för säkerhets skull.



#1191

Postad 02 januari 2020 - 20:17

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Antagligen räcker det gott och väl att endast göra det efter en uppdatering av firmware.

#1192

Postad 02 januari 2020 - 20:18

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0

Jag förstår fortfarande inte varför man ska göra en reset när enheten är helt ny? Vad jag kan se så säger Arcam bara att man ska göra en factory reset efter uppgradering av firmware.

Fast har man använt den och ställt om en massa så kan jag förstå att man kanske ska reseta innan också för säkerhets skull.


Nej du behöver inte göra en reset innan uppdateringen, men efter kan va en bra idé 👍

#1193

Postad 21 januari 2020 - 18:27

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Hej
Någon som testat både Umik-1 och xtz Mikrophone pro med Arcamen och dirac och vilken verkar funka bäst..?? Eller spelar det ingen roll..?

#1194

Postad 21 januari 2020 - 18:32

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0

Hej
Någon som testat både Umik-1 och xtz Mikrophone pro med Arcamen och dirac och vilken verkar funka bäst..?? Eller spelar det ingen roll..?


Jag skulle nog säga att dom är lika bra båda två🙂

#1195

Postad 21 januari 2020 - 18:52

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Jag skulle nog säga att dom är lika bra båda två🙂


Ok
Funderade och kolla subbarna med REW men verkar inte gå och göra det med Microphone pro. Går väll och köra med dirac föra att kolla också men måste ju köra genom alla högtalare då.
Hur brukar ni göra när ni kollar bästa position för subbarna med dirac..?
Flytta runt subben och kolla av med första lyssning positionen vart den står placerad bäst..? Jag kör med 2 subbar.

#1196

Postad 21 januari 2020 - 19:12

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Vad jag hittar ska det gå att använda den till rew, dock ska du ha kalibrerings fil och lägga in i programmet..

Jag har bara möjlighet att ha mina basar på ett ställe i rummet så där fick dom stå.

Men dom flesta brukar nog ställa den där du själv ska sitta sen mäta runt i rummet vart det mäter bäst 👍

#1197

Postad 21 januari 2020 - 19:57

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
.👍

Redigerat av jaxon1, 21 januari 2020 - 23:03.


#1198

Postad 23 januari 2020 - 00:46

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Vad jag hittar ska det gå att använda den till rew, dock ska du ha kalibrerings fil och lägga in i programmet..

Jag har bara möjlighet att ha mina basar på ett ställe i rummet så där fick dom stå.

Men dom flesta brukar nog ställa den där du själv ska sitta sen mäta runt i rummet vart det mäter bäst 👍


Borde bli samma som REW om man mäter från 1 position engång bara inte dom andra positionerna och flyttar runt 1 utav subbarna och gör mätning tills man hittar bästa plattsen i rummet och sedan ställer man den andra subben på den näst bästa plattsen då jag har 2 subbar. Sen kör man igenom hela dirac kalibreringen..?
Det som är med REW är väll att man kan bestämma att bara mäta subbarna och det går lite snabbare men med dirac måste man kalibrera alla högtalare man har.. eller har jag tänkt fel..??

#1199

Postad 23 januari 2020 - 04:35

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Hej.
Försökte logga in, men uppenbarligen har jag inget konto. Så förmodar jag är ny på forumet. Suttit o läst så ögonen blöder. Hade en äldre Pioneer som Skellefte Kraft brände upp efter 3 strömavbrott på 1-2 min. Köpte en billig på tradera, men nu är det dags att gå vidare. Är Pioneer människa, så var inne på en LC-904, men fått ett erbjudande på Arcam 550 demo för 28’. Naturligtvis fulla garantier. Läst om alla problem med Dirac, mic, datorer och så vidare. Ska man ta med den begränsningarna den har eller lägga 40’ för en AVR20? Köpt en LG Oled med HDR, 4K osv.

Ångest så det ryker ur öronen så här sitter jag halv 5 för att reda klarhet.

Har ett par 10 tummare fram o 8 bak, stor center och sub. Alla högtalare är engelska Tannoy. Alla jag har läst är lyriska i musikväg och film även om diracen strular. Min blue och cd transporter är en Pioneer SC-LX58. Har även ett lite moddat Proton 1200 slutsteg och 3 buttkickers i soffan kopplat till gammalt ök om det spelar roll. 
Tacksam för åsikter och tankar. Vet inte vad jag ska ta mig till.

Gillar att poppa och döna till en bra rulle. Bor i hus, men grannarna brukar fråga om filmen var bra.

Magnus



#1200

Postad 23 januari 2020 - 04:57

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Första maskinerna har landat på svensk mark. Har just kopplat upp en AVR20 och uppgraderar just nu firmware på den (över ethernet).

 

Ska bli mycket kul att få testa denna nya plattform, återkommer när jag har kommit en bit på vägen...

 

Edit. Får lugna mig lite, tyvärr. Arcam är inte färdiga med mjukvaran ännu så just nu fungerar inte Dirac. Gillar känslan i det nya gränssnittet iaf, så alltid något.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

  • 0

Hej.
Försökte logga in, men uppenbarligen har jag inget konto. Så förmodar jag är ny på forumet. Suttit o läst så ögonen blöder. Hade en äldre Pioneer som Skellefte Kraft brände upp efter 3 strömavbrott på 1-2 min. Köpte en billig på tradera, men nu är det dags att gå vidare. Är Pioneer människa, så var inne på en LC-904, men fått ett erbjudande på Arcam 550 demo för 28’. Naturligtvis fulla garantier. Läst om alla problem med Dirac, mic, datorer och så vidare. Ska man ta med den begränsningarna den har eller lägga 40’ för en AVR20? Köpt en LG Oled med HDR, 4K osv.

Ångest så det ryker ur öronen så här sitter jag halv 5 för att reda klarhet.

Har ett par 10 tummare fram o 8 bak, stor center och sub. Alla högtalare är engelska Tannoy. Alla jag har läst är lyriska i musikväg och film även om diracen strular. Min blue och cd transporter är en Pioneer SC-LX58. Har även ett lite moddat Proton 1200 slutsteg och 3 buttkickers i soffan kopplat till gammalt ök om det spelar roll. 
Tacksam för åsikter och tankar. Vet inte vad jag ska ta mig till.

Gillar att poppa och döna till en bra rulle. Bor i hus, men grannarna brukar fråga om filmen var bra.

Magnus

 






Även taggad med Dirac

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.