Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arcam AV Receivers och AV Processor

1627 svar till detta ämne Dirac
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam FMJ AVR400 (Surroundförstärkare) 4 7,6 (4) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 2 8,25 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
Arcam FMJ SR250 (Stereoförstärkare) Rapporterad 2 (0) Inga priser
Arcam FMJ AVR390 (Surroundförstärkare) 1 7,75 (3) Inga priser
Arcam AV860 (Surroundförsteg) 1 7,5 (1) Inga priser
Arcam AVR30 (Surroundförstärkare) 1 7,33 (2) 70 995:-
Arcam AVR20 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 995:-
Arcam AVR10 (Surroundförstärkare) 1 (0) 37 995:-
Arcam AV40 (Surroundförsteg) 1 6,5 (1) 54 995:-
10 relaterade trådar

#151

Postad 10 oktober 2016 - 07:17

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Du behöver inte vara orolig. 99,9% av alla lossless ljudspår på Blu-Ray är endast 24bit, 48khz. 

Endast ytterst ovanliga musikfiler har högre samplingsfrekvenser som 96 och 192khz.

 

Dock, inte att underskatta: High Resolution Audio - the incredible fidelity of high resolution audio tracks en-/decoded to/from up to 24-bit/192-kHz lossless files (FLAC and WAV; ALAC/Apple Lossless to 24-bit/96kHz), as well as DSD 2.8MHz (the audiophile format of SACD) and now 5.6MHz tracks, too. Play them from memory devices via the front panel USB, or from network sources..." 

 

- Om man har rippat sin CD-, SACD- och DVD-Audio ljudsamling till högupplösta filformat för att stream (spela upp) via nätet (NAS, cloud, etc), är det ju relevant att veta vad som stöds eller inte stöds, av en (påkostad) receiver...



#152

Postad 10 oktober 2016 - 07:24

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

" DLNA direct to the receiver is a far better approach since the bitrate of the music is preserved, if only the receiver could decode the file type. I realize you'd rather have all the functionality in the receiver... "

 

(-avsforum)



#153

Postad 10 oktober 2016 - 08:03

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Jag blir inte klokare på detta :(
Skulle tex framtidens ljudspår på BD generellt öka samplingsfrekvens, så sitter man alltså med en förstärkare som inte kan återge det ljud som finns!

Riktigt dåligt, väldigt omodernt.

Om man i det här fallet kopplar en htpc med hdmi till en AVR550 och spelar upp FLAC 24bit/192khz så går det alltså inte???

Och om man vill spela upp en BD med samplingsfrekvens 24bit/192khz så är även detta inte möjligt???

Redigerat av Synthesis, 10 oktober 2016 - 08:06.


#154

Postad 10 oktober 2016 - 08:08

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 1

Onkyo använder i nya “AVR RZ”- och “Network Audio Streamer” modellerna "AK4490 768 kHz/32-bit flagship DAC for playback of high-resolution audio files (FLAC/AIFF/WAV up to 192 kHz/24-bit) along with Apple Lossless and DSD up to 11.2 MHz.” 

 

Källa: Network Streamer | Hifi Pig http://hifipig.com/tag/network-streamer/ ( - intressant läsning om bl a nya produkter som klarar av att strömma högupplöst ljud )


Redigerat av xxxx, 10 oktober 2016 - 08:09.


#155

Postad 10 oktober 2016 - 08:13

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Kanske man blir "tvingad" att gå på en Pioneer 801/901 istället, dessa modeller kör med ESS Sabre 32 DAC vilka är väldigt bra (rätt implementerade)

Och isf lägga mer pengar på slutsteg.

Redigerat av Synthesis, 10 oktober 2016 - 08:15.


#156

Postad 10 oktober 2016 - 08:17

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Jag blir inte klokare på detta :(
Skulle tex framtidens ljudspår på BD generellt öka samplingsfrekvens, så sitter man alltså med en förstärkare som inte kan återge det ljud som finns!

Riktigt dåligt, väldigt omodernt.

Om man i det här fallet kopplar en htpc med hdmi till en AVR550 och spelar upp FLAC 24bit/192khz så går det alltså inte???

Och om man vill spela upp en BD med samplingsfrekvens 24bit/192khz så är även detta inte möjligt???

 

Får se vilka möjligheter kommer den nya "OPPO UDP-203/205" att erbjuda för uppspelning och streaming av högupplöst ljudmaterial (både från UHD skivor och via streaming från nätet av UHD material, i o m att de ligger på den tekniska framkanten och vägleder i utveckling och möjlighter. Väntar på en ny UHD-spelare från OPPO...



#157

Postad 10 oktober 2016 - 08:20

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Väntar även på svar från Ljudtema idag angående dessa funderingar.

Får se vilka möjligheter kommer den nya "OPPO UDP-203/205" att erbjuda för uppspelning och streaming av högupplöst ljudmaterial (både från UHD skivor och via streaming från nätet av UHD material, i o m att de ligger på den tekniska framkanten och vägleder i utveckling och möjlighter. Väntar på en ny UHD-spelare från OPPO...


Ja, jag väntar också på Oppos nya (UHD BD).

Var det i November den kommer?

#158

Postad 10 oktober 2016 - 08:22

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Kanske man blir "tvingad" att gå på en Pioneer 801/901 istället, dessa modeller kör med ESS Sabre 32 DAC vilka är väldigt bra (rätt implementerade)

Och isf lägga mer pengar på slutsteg.

 

- är den bättre än "AKM 32 DAC"...?

 

Onkyo TX-RZ1100/3100: “uses AKM 384 kHz/32-bit digital-to-analogue conversion technology and VLSC noise-free processing on all channels, which removes pulse-noise for sound that’s true to the source...



#159

Postad 10 oktober 2016 - 08:53

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

- är den bättre än "AKM 32 DAC"...?
 
Onkyo TX-RZ1100/3100: “uses AKM 384 kHz/32-bit digital-to-analogue conversion technology and VLSC noise-free processing on all channels, which removes pulse-noise for sound that’s true to the source...


Det beror nog mest på hur DACen är implementerad och övrig konstruktion, men ESS Sabre 32 hör till det absolut bästa.

AKM 32 vet jag inte mycket om?

Någon som vet mer här?

#160

Postad 10 oktober 2016 - 09:08

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Kom ihåg att ALLA dacar är bättre än någon kan någonsin kan "höra"!

Det är IMPLEMENTATIONEN av dacen som är viktig.... En Sabre dac kan låta hur dåligt som helst.

En 10 år gammal dac kan springa åttor runt nya dacar :)

 

För att återgå till Arcam..  

Dacarna är fullt kapabla att köra 24/192 PCM. HDMI är inga problem, dock osäker på var begränsningen ligger på toslink och coax (som mer är en bandbreddsbegränsning).

Dock så klarar den interna "media spelaren" bara 24/48 via usb eller uPnP (wav / flac / ?? ). Jag har inte en susning om varför Arcam har den begränsning på en AVR från 2016!

 

Men om man kör Dirac så samplas ju allt om i deras DSP till 24/96 alt 24/48 PCM vid rumskorrigeringen.

 

Dock så skulle jag vilja möta den person som kan höra skillnad på 24/48 och 24/192 sampling av samma låt/material!

Ni kan ju gissa hur låga brusnivåer ni måste ha i lyssningsrummet för att kunna detektera minsta skillnad :)



#161

Postad 10 oktober 2016 - 09:17

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Kom ihåg att ALLA dacar är bättre än någon kan någonsin kan "höra"!
Det är IMPLEMENTATIONEN av dacen som är viktig.... En Sabre dac kan låta hur dåligt som helst.
En 10 år gammal dac kan springa åttor runt nya dacar :)

För att återgå till Arcam..
Dacarna är fullt kapabla att köra 24/192 PCM. HDMI är inga problem, dock osäker på var begränsningen ligger på toslink och coax (som mer är en bandbreddsbegränsning).
Dock så klarar den interna "media spelaren" bara 24/48 via usb eller uPnP (wav / flac / ?? ). Jag har inte en susning om varför Arcam har den begränsning på en AVR från 2016!

Men om man kör Dirac så samplas ju allt om i deras DSP till 24/96 alt 24/48 PCM vid rumskorrigeringen.

Dock så skulle jag vilja möta den person som kan höra skillnad på 24/48 och 24/192 sampling av samma låt/material!
Ni kan ju gissa hur låga brusnivåer ni måste ha i lyssningsrummet för att kunna detektera minsta skillnad :)

Tack för ett bra och informativt svar!

Så du menar att jag alltså kan spela upp 24/192 FLAC från dator via HDMI till Arcamen?

Och att man samtidigt INTE behöver oroa sig över den lägre "förmågan" hos Arcam gentemot tex Anthem?

Det är ju faktiskt så att just implementationen i Arcam är just en utav punkterna där Arcam överträffar de andra märkena.

Redigerat av Synthesis, 10 oktober 2016 - 09:44.


#162

Postad 10 oktober 2016 - 09:59

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Jag har kört 24/192 flacar via en HDI Dune base 3.0 spelare (HDMI) utan problem.

 

Från uPnP så kan man låta servern transcoda allt till 24/48 om man vill använda Arcams interna uPnP rendrerare på material som är 24/96 och högre (inkl DSD). Minimserver/streamer är en trevlig uPnP server som går att köra på datorer och NASar.

 

Det blir dock mest Spotify nuförtiden .. så himla smidigt med Spotify Connect!!

 

Man får hoppas att Arcam implementerar en Tidal klient i receivrarna (med MQA om det någonsin tar fart).

Har för mig att MQA faktiskt är levererat i en 24/48 container som högst.



#163

Postad 10 oktober 2016 - 10:14

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Jag har kört 24/192 flacar via en HDI Dune base 3.0 spelare (HDMI) utan problem.
 
Från uPnP så kan man låta servern transcoda allt till 24/48 om man vill använda Arcams interna uPnP rendrerare på material som är 24/96 och högre (inkl DSD). Minimserver/streamer är en trevlig uPnP server som går att köra på datorer och NASar.
 
Det blir dock mest Spotify nuförtiden .. så himla smidigt med Spotify Connect!!
 
Man får hoppas att Arcam implementerar en Tidal klient i receivrarna (med MQA om det någonsin tar fart).
Har för mig att MQA faktiskt är levererat i en 24/48 container som högst.


Ok, men "nedsamplas" 24/192 till 24/48 när man kör genom HDMI?

#164

Postad 10 oktober 2016 - 11:22

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Ok, men "nedsamplas" 24/192 till 24/48 när man kör genom HDMI?

 

Nej, med HDMI så kör interna avkodningen eller AD / DA omvandlingen i 24/192 om filen nu är i det formatet.

Om du använder Dirac så kommer signalen att samplas om..

 

Extern nedsampling (typ på NASen med minimserver) behövs bara om du ska kunna spela upp via uPnP (nätverk).

Skulle det komma en 24/96 flac ström via uPnP så stannar receivern och ger ett felmeddelande efter någon minut.

 

Tänk dig flera lager i receivern:

 

Input/avkodning.

DSP behandling.

Output.

Förstärkning.

 

Ett input/avkodingslager gör om input till individuella PCM kanaler (okomprimerad digital data).

    Input kan vara stereo, hdmi med data mm som avkodas.

PS: jag är inte säker på vad analoga ingångarna AD omvandlas till troligen 24/96?

Eventuellt kanske 24/48, då den konstiga begränsningen via USB / uPnP om det nu routas vida den kedjan??

 

DSP/Dirac (här kan omsampling ske) tar emot de individuella PCM kanalerna och använder några trevliga algoritmer för att modifiera de individuella PCM kanalerna. Detta lager kan hoppas över via inställningar.

PS. Jag är lite osäker på med vilken precision Diracs algoritmer används. Vid digital signalbehandling finns alltid risken för klippning och avrundningsfel, så man bör ha så mycket headroom som möjligt.

 

Output lagret tar PCM kanalerna och kör DA omvandling (som kan hantera upp till 24/192) / volym.. varje kanal är nu analog.

 

Förstärkning .. ja ni förstår nog vad det pysslar med.

 

 

Lite kortfattat..   :)


Redigerat av soren, 10 oktober 2016 - 11:27.


#165

Postad 10 oktober 2016 - 11:26

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Nej, med HDMI så kör interna DA omvanlingen i 24/192 om filen nu är i det formatet.

Om du använder Dirac så kommer signalen att samplas om.

 

Extern nedsampling (typ på NASen med minimserver) behövs bara om du ska kunna spela upp via uPnP (nätverk).

Skulle det komma en 24/96 flac ström via uPnP så stannar receivern och ger ett felmeddelande efter någon minut.

 

Tänk dig en flera lager:

Input/avkodning.

DSP behandling.

Output.

Förstärkning.

 

Ett input/avkodingslager gör om input till individuella PCM kanaler (okomprimerad digital data).

    Input kan vara stereo, hdmi med data mm som avkodas.

 

DSP/Dirac (här kan omsampling ske) tar emot de individuella PCM kanalerna och använder några trevliga algoritmer för att modifiera de individuella PCM kanalerna. Detta lager kan hoppas över via inställningar.

PS. Jag är lite osäker på med vilken precision Diracs algoritmer används. Vid digital signalbehandling finns alltid risken för klippning och avrundningsfel, så man bör ha så mycket headroom som möjligt.

 

Output lagret tar PCM kanalerna och kör AD omvandling (som kan hantera upp till 24/192) / volym.. varje kanal är nu analog.

 

Förstärkning .. ja ni förstår nog vad det pysslar med.

 

 

Lite kortfattat..   :)

 

Nu har jag inte huvudet vilka samplingsfrekvenser du kan välja på Pc versionen men det är typ alla.

 

*edit*

Saxat från Diracs hemsida.
Dock så får man nog läsa på Arcams sida om deras version.

 

4.1. What sample rates does DAP support?

The DAP supports any sample rates up to 192 kHz which have been designed into the Dirac Live® filters. The sample rates designed into the Dirac Live® filters are selected by the user from the rates supported by the sound device used in the DLCT. However, to fully support a certain sample rate, then each of the blocks in the process line below have to support that rate. Note that the operating system can be configured to a different sample rate than the media player, making the operating system re-sample the data to its configured sample rate. This re-sampling can be detrimental to the audio quality! Try setting the operating system to use the original source sampling rate. User control over sampling rate is not possible in Windows XP.

 

4.2. Can DAP process 24 bit audio sources?

Yes, the DAP can process 24 bit data. The same policy as for sampling rates applies to data word length, see What sample rates does DAP support? Internally, the DAP uses 32 bit floating point arithmetic to maximize fidelity throughout the filtering process.


4.3. Does DAP provide a bit-perfect (assuming that filters are all-pass) signal chain?

No. There is at least a fixed attenuation at the output from the DAP, also in the Filter Off state.


Redigerat av johan b-lund, 10 oktober 2016 - 11:30.


#166

Postad 10 oktober 2016 - 12:22

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Nej, med HDMI så kör interna avkodningen eller AD / DA omvandlingen i 24/192 om filen nu är i det formatet.
Om du använder Dirac så kommer signalen att samplas om..
 
Extern nedsampling (typ på NASen med minimserver) behövs bara om du ska kunna spela upp via uPnP (nätverk).
Skulle det komma en 24/96 flac ström via uPnP så stannar receivern och ger ett felmeddelande efter någon minut.
 
Tänk dig flera lager i receivern:
 
Input/avkodning.
DSP behandling.
Output.
Förstärkning.
 
Ett input/avkodingslager gör om input till individuella PCM kanaler (okomprimerad digital data).
    Input kan vara stereo, hdmi med data mm som avkodas.
PS: jag är inte säker på vad analoga ingångarna AD omvandlas till troligen 24/96?
Eventuellt kanske 24/48, då den konstiga begränsningen via USB / uPnP om det nu routas vida den kedjan??
 
DSP/Dirac (här kan omsampling ske) tar emot de individuella PCM kanalerna och använder några trevliga algoritmer för att modifiera de individuella PCM kanalerna. Detta lager kan hoppas över via inställningar.
PS. Jag är lite osäker på med vilken precision Diracs algoritmer används. Vid digital signalbehandling finns alltid risken för klippning och avrundningsfel, så man bör ha så mycket headroom som möjligt.
 
Output lagret tar PCM kanalerna och kör DA omvandling (som kan hantera upp till 24/192) / volym.. varje kanal är nu analog.
 
Förstärkning .. ja ni förstår nog vad det pysslar med.
 
 
Lite kortfattat..   :)


Tack!

#167

Postad 10 oktober 2016 - 13:15

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Nu har jag inte huvudet vilka samplingsfrekvenser du kan välja på Pc versionen men det är typ alla.

 

*edit*

Saxat från Diracs hemsida.
Dock så får man nog läsa på Arcams sida om deras version.

 

4.1. What sample rates does DAP support?

The DAP supports any sample rates up to 192 kHz which have been designed into the Dirac Live® filters. The sample rates designed into the Dirac Live® filters are selected by the user from the rates supported by the sound device used in the DLCT. However, to fully support a certain sample rate, then each of the blocks in the process line below have to support that rate. Note that the operating system can be configured to a different sample rate than the media player, making the operating system re-sample the data to its configured sample rate. This re-sampling can be detrimental to the audio quality! Try setting the operating system to use the original source sampling rate. User control over sampling rate is not possible in Windows XP.

 

4.2. Can DAP process 24 bit audio sources?

Yes, the DAP can process 24 bit data. The same policy as for sampling rates applies to data word length, see What sample rates does DAP support? Internally, the DAP uses 32 bit floating point arithmetic to maximize fidelity throughout the filtering process.


4.3. Does DAP provide a bit-perfect (assuming that filters are all-pass) signal chain?

No. There is at least a fixed attenuation at the output from the DAP, also in the Filter Off state.

 

Från början så sa Arcam/Dirac att DSPn jobbade med 24/96 för stereo och 24/48 för multikanal.

Men nu verkar det som de säger att Dirac jobbar med 24/96 för alla kanaler (det var en snubbe på AVSForum som hade legat på supportavdelningen om ett definitivt svar).



#168

Postad 10 oktober 2016 - 14:18

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Nu har den värsta Måndags-stressen lagt sig och jag har bestämt mig för att helt klart köra på min redan beställda AVR550.

Att sitta i sitt biorum på kvällarna utan förstärkare/processor är en väldigt obehaglig känsla hehe :)

Vill samtidigt tacka för all hjälp/info från er här på forumet!

#169

Postad 10 oktober 2016 - 16:34

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Nu har den värsta Måndags-stressen lagt sig och jag har bestämt mig för att helt klart köra på min redan beställda AVR550.

Att sitta i sitt biorum på kvällarna utan förstärkare/processor är en väldigt obehaglig känsla hehe :)

Vill samtidigt tacka för all hjälp/info från er här på forumet!

Jag tänker som sådan om chipet eller dsp kan hantera 24bit då bör det kunna hantera flac. Det att det inte hanterar alac tror jag mer handlar om en licenskostnad. På Apple produkterna anser jag att AAC är ett bättre format än alac eftersom de flesta moderna dator mediaspelare kan hantera formatet eftersom det är inte lika hårt låst till Apple. Sedan så länge man använder 16/44.1 för musik så kommer det räcka långt och 24 bit på själva avlyssningen är mer bara overkill

#170

Postad 10 oktober 2016 - 16:44

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Japp!

 

Och om jag tex skulle känna ett extremt behov av Tidal, streamad FLAC/Lossless eller liknande så kan man ju alltid spela upp det från en extern nätverksspelare/streamenhet/källa vidare med HDMI till AVR550 och på så vis kringgå Arcams egna nätverksspelare.

 

För förutom just det här med Arcams "brist" i den inbyggda spelaren så tycker jag att AVR550 verkar vara en riktigt trevlig och potent förstärkare.



#171

Postad 10 oktober 2016 - 20:21

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Jag tänker som sådan om chipet eller dsp kan hantera 24bit då bör det kunna hantera flac. Det att det inte hanterar alac tror jag mer handlar om en licenskostnad. På Apple produkterna anser jag att AAC är ett bättre format än alac eftersom de flesta moderna dator mediaspelare kan hantera formatet eftersom det är inte lika hårt låst till Apple. Sedan så länge man använder 16/44.1 för musik så kommer det räcka långt och 24 bit på själva avlyssningen är mer bara overkill



För din information:

"
I’ve been looking at receivers to upgrade my HT, and have done quite a bit of research. I really like the Arcam 850, it seemed to be an ideal solution for great sound quality. Convenience wise we are largely a OSX house, and although it does not have Airplay, the MusicLife app is functional enough for my wife, being able to stream from shared iTunes libraries and otherwise remotely operate the receiver.

However, unless I'm reading the documentation wrong, it does not play ALAC files, which is simply unbelievable. I would suspect any serious music person using Apple products rips to Apple Lossless for the best fidelity, the ALAC codec is open source and royalty free since 2011, and of all the AV receivers I've looked at this would be the only one that won't decode it.

Is ALAC an unusual or extraordinary feature to expect in a $6K AVR? Am I being unreasonable? Lets see:

ALAC Capable AVR brands:
Yamaha
Denon
Pioneer
Onkyo
Integra
Marantz
Anthem

AVR brands without ALAC:
Arcam
"

http://www.avsforum....vr-550-a-7.html

#172

Postad 10 oktober 2016 - 22:44

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

För din information:

"
I’ve been looking at receivers to upgrade my HT, and have done quite a bit of research. I really like the Arcam 850, it seemed to be an ideal solution for great sound quality. Convenience wise we are largely a OSX house, and although it does not have Airplay, the MusicLife app is functional enough for my wife, being able to stream from shared iTunes libraries and otherwise remotely operate the receiver.

However, unless I'm reading the documentation wrong, it does not play ALAC files, which is simply unbelievable. I would suspect any serious music person using Apple products rips to Apple Lossless for the best fidelity, the ALAC codec is open source and royalty free since 2011, and of all the AV receivers I've looked at this would be the only one that won't decode it.

Is ALAC an unusual or extraordinary feature to expect in a $6K AVR? Am I being unreasonable? Lets see:

ALAC Capable AVR brands:
Yamaha
Denon
Pioneer
Onkyo
Integra
Marantz
Anthem

AVR brands without ALAC:
Arcam
"

http://www.avsforum....vr-550-a-7.html

ALAC har inte direkt några fördelar mot AAC. Itunes hanterar ALAC däremot är det som sådan att Apple själva aldrig kommer gå över till högre standard än AAC så länge inte Apple köper upp företag som till exempel Tidal/Audeze.

 

Musik som man köper via Apple är i AAC 320 och höra skillnad på det gentemot högre format är väldigt svårt. Även användaren kan ställa in att det skall vara högsta AAC inställning och det fungerar bättre ifall man vill använda en annan spelare.

 

Hanterar spelaren AAC har man tillräckliga förhållanden för att spela via apple produkter.

 

Open source betyder inte att det är helt fritt utan det är fritt till vissa begränsningar enligt avtal, det står väldigt kryptiskt om du studerar open source licensen. 



#173

Postad 12 oktober 2016 - 15:54

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Nu har AVR550:in varit inkopplad i ca två timmar här hemma  :)

 

Jag får säga att den är totalt makalös, en väldigt stor bit föll på plats idag, musik låter förbaskat bra!

 

Blir film senare..

 

Jag är just nu en väldigt nöjd Arcam ägare.


En "kines" med påhängt slutsteg kan inte mäta sig med detta.

 

Inte de 4-5 st sådana konfigurationer jag tidigare har haft iaf, detta är något annat.


Redigerat av Synthesis, 12 oktober 2016 - 15:56.


#174

Postad 12 oktober 2016 - 19:49

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Kul!

 

Ja det är väl inte för inte att man saknar sin gamla AVR-350 ibland. Grymt bra i 2 kanaler.



#175

Postad 12 oktober 2016 - 20:04

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

TjooHoo :)

 

Kört uppmätning med?



#176

Postad 12 oktober 2016 - 20:51

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Ja detta var riktigt kul  :)

 

Det är inte ofta jag har köpt en ny del i anläggningen och blivit såpass positivt överraskad.

 

Styrkan (ström) och effekten är på bra mycket högre nivå än vad jag trodde det skulle vara, förstärkaren är verkligen stark och behåller kontrollen riktigt bra, har inte "maxat" eller liknande idag, men har spelat krävande musik och film på väldigt höga volymer, och inte en tendens till kompresion eller slut på effekt. Mkt bra!

 

Men jag skulle tro att det är själva förstegsbiten som är på en bra mycket högre nivå än toppmodeller från Onkyo, Marantz, Pioneer, Yamaha (jag har haft en hel del olika förstärkare, och även haft flertalet olika slutsteg) och ingen utav de har varit i närheten, helt seriöst, att måla upp en såhär bra ljudåtergivning.

 

Kanalseperationen är ytterst bra, ljudbilden är stor och rymlig, inget som grötar ihop sig, och en förbannad hård pondus och tryck i hela registret. Det är ett tungt fundament bakom de olika registren. Och röster var fenomenalt bra, dynamik! 

 

Helt seriöst hade jag inte förväntat mig ett såhär bra ljud och kraft.

 

Fjärren (bakgrundsbelyst) är enkel och väldigt skön att handha, förstärkaren svarar perfekt på kommandon och det känns trevligt helt enkelt, menyerna är väldigt enkla men väldigt bra, överskådligt och jag saknar inget mot andra märkens grafiska OSD menyer.

 

Har bara ställt in förstärkaren manuellt med avstånd hittils, sen blev jag sittandes i nästan 5 timmar och bara matade musik/film  :)

 

Dirac ska jag ge mig på när fru och barn inte är hemma någon helg.

 

För den som ska köpa ny förstärkare/processor så bara måste ni ha med Arcam AVR550/850 på listan!

 

Detta är den bästa flerkanalsförstärkaren jag har hört personligen, och jag har ägt en hel del olika under årens lopp.



#177

Postad 12 oktober 2016 - 21:28

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

För den som ska köpa ny förstärkare/processor så bara måste ni ha med Arcam AVR550/850 på listan!

Detta är den bästa flerkanalsförstärkaren jag har hört personligen, och jag har ägt en hel del olika under årens lopp.



Jag undrar hur står respektive Arcam AVR 550/850 i jämförelse med Anthem MRX 720/1120 ?

Anthem MRX 720/1120 hyllas mycket av användare/återförsäljare på avs-forumet, och verkar stå högre i kurs än Arcam.

Arcam's motsvarande modeller är även dyrare i jämförelse med Anthem's.

Fick du ett bra pris / erbjudande från Arcam's återförsäljare i Sverige ?

Kollade att t ex en Anthem MRX 1120 kostar 10.000SEK mer hos svenska återförsäljare jämfört med brittiska (där även installationen är inräknat i priset). Skampriser i Sverige tyvärr kan man tycka.

Annars, båda - Anthem MRX 720 och Arcam AVR 550 ligger tryggt i min köpintresse lista...

Redigerat av xxxx, 12 oktober 2016 - 21:32.


#178

Postad 12 oktober 2016 - 21:51

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 1

Var bara beredd på vad Dirac hittar på, det är ganska omtumlande och kan låta helt fel.

Speciellt att dom spelande får en benfast placering och att fokus förbättras ganska rejält.

 

Låter det helt skevt och konstigt, mät om igen men lite andra mått.

Sen har jag också hört att många har bytat den medföljande micken mot Umik för bättre bas.



#179

Postad 12 oktober 2016 - 22:10

JSan
  • JSan
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0

Nu har AVR550:in varit inkopplad i ca två timmar här hemma :)

Jag får säga att den är totalt makalös, en väldigt stor bit föll på plats idag, musik låter förbaskat bra!

Blir film senare..

Jag är just nu en väldigt nöjd Arcam ägare.

En "kines" med påhängt slutsteg kan inte mäta sig med detta.

Inte de 4-5 st sådana konfigurationer jag tidigare har haft iaf, detta är något annat.


Kul att du vart nöjd! 😊 Kommer du skippa slutsteg nudå? 😉

#180

Postad 13 oktober 2016 - 08:20

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Var bara beredd på vad Dirac hittar på, det är ganska omtumlande och kan låta helt fel.

Speciellt att dom spelande får en benfast placering och att fokus förbättras ganska rejält.

 

Låter det helt skevt och konstigt, mät om igen men lite andra mått.

Sen har jag också hört att många har bytat den medföljande micken mot Umik för bättre bas.

 

Var bara beredd på vad Dirac hittar på, det är ganska omtumlande och kan låta helt fel.

Speciellt att dom spelande får en benfast placering och att fokus förbättras ganska rejält.

 

Låter det helt skevt och konstigt, mät om igen men lite andra mått.

Sen har jag också hört att många har bytat den medföljande micken mot Umik för bättre bas.

 

Japp, jag kommer ägna mycket tid (om det behövs) till att testa och arbeta med Dirac.

 

Tror att jag läste att Dirac själva hade beskrivit att man kan öka basen efter kalibrering upp mot 6db-9db om man föredrar ett fylligare ljud.



#181

Postad 13 oktober 2016 - 08:25

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Kul att du vart nöjd! Kommer du skippa slutsteg nudå?

 

 

Ja!  :)

 

Jag kommer ju lyssna in mig mer specifikt på förstärkaren under längre tid nu framöver, och beroende på vilka nya högtalare det blir så får jag se om ett 3-kanaligt slutsteg till LCR behövs.

 

Men med många högtalare så klarar sig denna förstärkare sig väldigt bra på egen hand, det har jag redan fått bekräftat.

 

Sen blir det ju åtminstone ett 4-kanaligt slutsteg till Atmoskanalerna  :)



#182

Postad 13 oktober 2016 - 09:20

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 1

Var bara beredd på vad Dirac hittar på, det är ganska omtumlande och kan låta helt fel.

Speciellt att dom spelande får en benfast placering och att fokus förbättras ganska rejält.

 

Låter det helt skevt och konstigt, mät om igen men lite andra mått.

Sen har jag också hört att många har bytat den medföljande micken mot Umik för bättre bas.

 

Jag får alltid gå in och justera höger frontkanal efter att Dirac har gjort sitt!

Den får en fördröjning (relativt vänster frontkanal) som jag inte anser ska vara där. Man kan testa med en mono inspelning, eller något i stereo med en väl centrerad röst. Jag brukar köra en phase test inspelning för att testa.

Ställer man ner delay (i setup menyn på receivern) till samma som vänster så återgår focus på rösterna!

 

Säkert nåt i mitt rum som triggar denna "felmätning", men det kan vara värt att kolla efter en Dirac kalibrering.

 

PS.. kräver naturligtvis att man har en symmetriskt placerad lyssningsposition :)


Redigerat av soren, 13 oktober 2016 - 09:21.


#183

Postad 13 oktober 2016 - 11:58

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Ja detta var riktigt kul  :)
 
Det är inte ofta jag har köpt en ny del i anläggningen och blivit såpass positivt överraskad.
 
Styrkan (ström) och effekten är på bra mycket högre nivå än vad jag trodde det skulle vara, förstärkaren är verkligen stark och behåller kontrollen riktigt bra, har inte "maxat" eller liknande idag, men har spelat krävande musik och film på väldigt höga volymer, och inte en tendens till kompresion eller slut på effekt. Mkt bra!
 
Men jag skulle tro att det är själva förstegsbiten som är på en bra mycket högre nivå än toppmodeller från Onkyo, Marantz, Pioneer, Yamaha (jag har haft en hel del olika förstärkare, och även haft flertalet olika slutsteg) och ingen utav de har varit i närheten, helt seriöst, att måla upp en såhär bra ljudåtergivning.
 
Kanalseperationen är ytterst bra, ljudbilden är stor och rymlig, inget som grötar ihop sig, och en förbannad hård pondus och tryck i hela registret. Det är ett tungt fundament bakom de olika registren. Och röster var fenomenalt bra, dynamik! 
 
Helt seriöst hade jag inte förväntat mig ett såhär bra ljud och kraft.
 
Fjärren (bakgrundsbelyst) är enkel och väldigt skön att handha, förstärkaren svarar perfekt på kommandon och det känns trevligt helt enkelt, menyerna är väldigt enkla men väldigt bra, överskådligt och jag saknar inget mot andra märkens grafiska OSD menyer.
 
Har bara ställt in förstärkaren manuellt med avstånd hittils, sen blev jag sittandes i nästan 5 timmar och bara matade musik/film  :)
 
Dirac ska jag ge mig på när fru och barn inte är hemma någon helg.
 
För den som ska köpa ny förstärkare/processor så bara måste ni ha med Arcam AVR550/850 på listan!
 
Detta är den bästa flerkanalsförstärkaren jag har hört personligen, och jag har ägt en hel del olika under årens lopp.

Grattis till köpet och kul att du verkar nöjd :) Vilket ljudläge kör du på, provat dolby surround läget.?

Med dolby läget på blev det ett riktigt kraftfullt ljud hemma, basen smällde på ordentligt där den skulle.

Höll på att göra i byxan första gången jag provade då jag inte alls var beredd på explosion i början av filmen Sicario :)

Jag hade bara avr-550 hemma en kort period men skickade tbx den då jag inte hade tid att labba så mycket med Dirac. Störde mig oxå på att den inte hade wi-fi men det visste jag sedan tidigare.

Blir iaf sugen på att ge den en chans till eller avr-390 nu när man läser om dina intryck :)

#184

Postad 13 oktober 2016 - 13:08

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Tack  :)

 

Jag har kört dolby surround och digital stereo, plus dts hdma hittils.

 

Ruggigt bra tryck ja!

 

Varför inte en AVR550 igen? :rolleyes:



#185

Postad 13 oktober 2016 - 15:51

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Tack :)

Jag har kört dolby surround och digital stereo, plus dts hdma hittils.

Ruggigt bra tryck ja!

Varför inte en AVR550 igen? :rolleyes:

Vad gör "Digital Stereo" för något med signalen?

#186

Postad 13 oktober 2016 - 17:43

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Vad gör "Digital Stereo" för något med signalen?

 

Jag vet faktiskt inte ☺ har inte hunnit kolla det än.

 

Men skulle gissa på att det är en "ren" signal när man kör digitalt i två kanaler.



#187

Postad 13 oktober 2016 - 18:25

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Jag vet faktiskt inte ☺ har inte hunnit kolla det än.

Men skulle gissa på att det är en "ren" signal när man kör digitalt i två kanaler.

Verkar stämma, skummade igenom manualen lite snabbt. :)

#188

Postad 13 oktober 2016 - 18:45

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Verkar stämma, skummade igenom manualen lite snabbt. :)

 

Ska ĺäsa manualen innan det är dags för att sova ikväll ☺


Kör du också Arcam?



#189

Postad 13 oktober 2016 - 19:07

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0
På Arcam's hemsida står det att: "The AVR550 & AVR850 are designed in the UK."

Så, i vilket land är dessa tillverkade (ihop monterade)...?

#190

Postad 13 oktober 2016 - 19:30

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Jag får alltid gå in och justera höger frontkanal efter att Dirac har gjort sitt!

Den får en fördröjning (relativt vänster frontkanal) som jag inte anser ska vara där. Man kan testa med en mono inspelning, eller något i stereo med en väl centrerad röst. Jag brukar köra en phase test inspelning för att testa.

Ställer man ner delay (i setup menyn på receivern) till samma som vänster så återgår focus på rösterna!

 

Säkert nåt i mitt rum som triggar denna "felmätning", men det kan vara värt att kolla efter en Dirac kalibrering.

 

PS.. kräver naturligtvis att man har en symmetriskt placerad lyssningsposition :)

Ett visst mått av justering får man räkna med.

När jag checkade Dirac mot REW var det inte många som skilde.

Your result may vary



#191

Postad 13 oktober 2016 - 19:42

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

http://www.arcam.co....iver,avr850.htmPå Arcam's hemsida står det att: "The AVR550 & AVR850 are designed in the UK."

Så, i vilket land är dessa tillverkade (ihop monterade)...?

 

Hade gissat på Kina men på den rätt lågupplösta bilden på hemsidan ser det ut som Vietnam.

Trist att inte ens dyra prylar får kosta nått att producera.


Redigerat av Brinke, 13 oktober 2016 - 19:46.


#192

Postad 13 oktober 2016 - 20:35

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

På Arcam's hemsida står det att: "The AVR550 & AVR850 are designed in the UK."

Så, i vilket land är dessa tillverkade (ihop monterade)...?

 

Det viktiga i sammanhanget är mer, komponenter, layout och konstruktion.

 

Och framförallt vad företaget i fråga ämnat att framställa för produkt och vilken nivå de valt och haft som mål att den ska prestera på.

 

Det är i detta fallet det skiljer på tex en Arcam AVR och en Onkyo/"Japan" AVR.

 

Kolla gärna innanför skalet och jämför, men framförallt lyssna och jämför.


Redigerat av Synthesis, 13 oktober 2016 - 20:46.


#193

Postad 13 oktober 2016 - 20:46

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Det viktiga i sammanhanget är mer, komponenter, layout och konstruktion.

 

Och framförallt vad företaget i fråga ämnat att framställa för produkt och vilken nivå de valt och haft som mål att ska den prestera på.

 

Det är i detta fallet det skiljer på tex en Arcam AVR och en Onkyo/"Japan" AVR.

 

Kolla gärna innanför skalet och jämför, men framförallt lyssna och jämför.

Bli inte förvånad om det står made in asia invändigt på vissa av komponenterna. Britterna är i samma sits som Sverige, väldigt lite görs i hemlandet så länge det inte är något speciellt som medför till att det måste tillverkas på hemmabasis.  



#194

Postad 13 oktober 2016 - 20:56

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Bli inte förvånad om det står made in asia invändigt på vissa av komponenterna. Britterna är i samma sits som Sverige, väldigt lite görs i hemlandet så länge det inte är något speciellt som medför till att det måste tillverkas på hemmabasis.  

 

Ja oavsett så har Arcam tillverkat en serie riktigt bra flerkanalsförstärkare, även om dom nu skulle vara tillverkade i Japans Epicentrum  :)

 

Sen har jag kollat inuti Arcamen (man ser tydligt in på dessa förstärkare, stora lufthål i topp-plattan), finns även riktigt bra bilder på nätet, och det är helt klart en annan konstruktionsnivå om jag jämför mot hur det ser ut innanför skalet på tex en Onkyo.

 

Detta har även skrivits om i tester utav förstärkarna, att man i dessa förstärkare valt och använt sig utav kvalitetskomponenter uteslutande.

 

Oavsett vad som sitter inuti och hur dyra eller billiga komponenterna är så är resultatet väldigt lyckat.

 

Jag personligen kommer inte köpa en "Japan" igen iaf, då detta kliv upp var precis det jag eftersträvade.


Redigerat av Synthesis, 13 oktober 2016 - 21:05.


#195

Postad 13 oktober 2016 - 21:02

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

I stort sett allt tillverkas ju eller sätts ihop i utlandet pga de stora ekonomiska vinsterna.

 

Men det betyder ju samtidigt inte att produkter och olika märken och deras modeller kan skilja sig åt.

 

Tvärtom, det skiljer en hel del olika fabrikat och förstärkare emellan.



#196

Postad 14 oktober 2016 - 08:01

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 1
Fått Dirac demonstrerat nu Är ju en enorm skillnad mot en vanlig kalibrering!

#197

Postad 14 oktober 2016 - 09:13

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Har fått in lite andra svar idag på mailen..

 

Och det är att även selekteringen utav komponenterna som används i FMJ produkterna är det högsta som Arcam får tag i.

 

5 års garanti på FMJ, 2 år på deras lägre serier.

 

Känns stabilt.


Redigerat av Synthesis, 14 oktober 2016 - 09:14.


#198

Postad 14 oktober 2016 - 11:11

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

FWIW: Arcam vs Anthem - beror på lite olika saker. I min erfarenhet så gillar jag spelglädjen som Arcam har på musik mer än filmglädjen som Anthem kan ha ibland, inte för att Arcam är direkt dålig utan mera lite annorlunda. Men musik på Anthem är inte i klass med Arcam. Båda två har problem med mjukvaran, större problem än massmarket Denon/Marantz/Pioneer med flera. Men i slutet är de bättre. Det sagt och skrivet, just nu äger jag en Marantz SR7008 - mest för att jag har ett uruselt rum rent akustikmässigt så jag har inget ljudintresse just nu.... Kom igenom några år ;-)

 

xxxx: Du hade inte Arcam med på din lista i din andra tråd, hade du haft Arcam med, hade jag satt den överst.



#199

Postad 16 oktober 2016 - 02:09

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

xxxx: Du hade inte Arcam med på din lista i din andra tråd, hade du haft Arcam med, hade jag satt den överst.



Listan du hänvisar till är Receivers som har 11-kanalig förstärkare (utöver 11-kanalig processor) ombord dvs som ej behöver extra förstärkare för att driva 11-kanaler i 7.2.4.

I min alternativ 2 lista i prio ordning (f n) är:
1) Arcam AVR 550 + AMP
2) Anthem MRX 720 + AMP
...
(3) [Marantz] Pre/Pro [8802A (/eller 7703)] + AMP

#200

Postad 16 oktober 2016 - 02:17

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

FWIW: Arcam vs Anthem - beror på lite olika saker. I min erfarenhet så gillar jag spelglädjen som Arcam har på musik mer än filmglädjen som Anthem kan ha ibland, inte för att Arcam är direkt dålig utan mera lite annorlunda. Men musik på Anthem är inte i klass med Arcam. Båda två har problem med mjukvaran, större problem än massmarket Denon/Marantz/Pioneer med flera. Men i slutet är de bättre. Det sagt och skrivet, just nu äger jag en Marantz SR7008 - mest för att jag har ett uruselt rum rent akustikmässigt så jag har inget ljudintresse just nu.... Kom igenom några år ;-)



"Spelglädje"... Beroende på: högtalar- och rummets egenskaper, plus kalibrering, kommer då inte "spelglädjens"-factor tas ut, minimeras, utjämnas mellan Arcam och Anthem.

Bådas ljudegenskaper prisas väldigt högt på samtliga forum som jag följer...

Det var intressant att läsa om ljudskillnader mellan Arcam's 550 och 850, musik och film...




Även taggad med Dirac

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.