Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

När är det värt att växla från tv

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 augusti 2021 - 19:09

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Stora tv-apparater är ganska billiga, till en viss gräns. Typ 70-80 tum?

Vid vilken storlek är det inte försvarbart att köpa tv i stället för projektor?

 

Om du vill ha motsvarande bildkvalitet ich..



#2

Postad 09 augusti 2021 - 19:42

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Under 90" skulle jag köpa tv. Men sen är det ju fler faktorer, dom har ju inte alls samma förutsättningar. Projektor är ju beroende av en duk, rummet storlek, rummets färg och mörkläggning. Så priset blir lite sekundärt tycker jag. Vill och kan du ha STOR bild så är Tv inget alternativ alls. Kan du få riktigt bra bild med projektor, ja men det kostar. Per tum kan det vara mycket billigare än en TV om du har ett mörkt rum. Har du ljust/dåligt rum kan det dra iväg i pris. Är så många faktorer med projje som sagt, så svårt att svara på. Tar hellre en >100" bra bild över 77" dyraste oled alla dagar i veckan. Ingen biokänsla i liten bild hur bra den är.



#3

Postad 09 augusti 2021 - 20:11

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Tack! det var ganska precis det svaret jag ville ha :)



#4

Postad 10 augusti 2021 - 10:32

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
I bildkvalite är en tv överlägsen en projektor, problemet är ju, precis som andra har påpekat, att det inte finns stora tv apparater. Det finns ingen, rimligt prissatt, som är över 90 tum. Så från 90 tum och uppåt projektor, under 90 tum tv. Så skulle jag resonera.

#5

Postad 10 augusti 2021 - 10:36

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

I bildkvalite är en tv överlägsen en projektor, problemet är ju, precis som andra har påpekat, att det inte finns stora tv apparater. Det finns ingen, rimligt prissatt, som är över 90 tum. Så från 90 tum och uppåt projektor, under 90 tum tv. Så skulle jag resonera.

Håller helt klart med. Ta tex en oled tv, en helt annan liga när vi pratar bildkvalitet. Det är just detta som rört till det för mig. Sitter med en oled och jag blir liksom aldrig nöjd med bildupplevelsen från projektorn, ja storleken är ju maffig men ändå.

#6

Postad 10 augusti 2021 - 18:42

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 1

Har ni kollat på en JVC i ett mörkt biorum någon gång.... dreggel...  :wub:  För mig finns det ingen oled eller annan tv som kommer i närheten, när man lägger till storleken på bilden. 



#7

Postad 10 augusti 2021 - 19:08

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Har en epson 9400 mot en 100" HC duk i vrummet (Euroscrenn react)... köpte en panasonic oled HZ980 65"  innan sommaren som va nedsatt jättemycket i pris ... det blir mer wow upplevelse på projjen, och bilden blir fasen lika bra på projjen med... förutom då kanske djupaste svärtan, och HDR får man undvika för att kunna tävla mot oleden (HDR tycker jag fortfarande är lite överskattat, förutom kanske Planet earth dokumentärer etc)

Sen har projektorn bättre rörelseskärpa, och tycker ser mer detaljer i svärtan

Första sambon sa när jag drog i gång oled efter jag köpte den, haft projjen nåt år... "Hmm... du... jag tycker det är bättre bild på projektorn" 

Så det beror väl på vilken projj, mot vilken duk, och vilket rum, ljust/mörkt etc 

Det jag vill ha nu är en större duk... men tror det är för nära mellan projj/duk för att ha större, rädd för hotspot..  :unsure:  :ph34r:  :P

 

På projjen har jag Natural läget, och på panna TVn filmmaker mode, och dolby vison IQ, inte ändrat mycket mer än brightness på bägge.

Så inte kalibrerat nåt, men både epsonen och pannan är väldigt bra out of the box.

 

https://www.hembiobu...pson-eh-tw9400/

 

 

https://www.hembiobu...ic-tx-65hz980e/

 

Vi sitter ca 3m från TV/duk

 

Så frågan är om det värt att gå från projj helt  nån gång alls, om man har plats... finns det 100" oled som är bra, så finns det ju 200" duk till projj  :ph34r:  :)  :P


Redigerat av Garrett, 10 augusti 2021 - 19:25.


#8

Postad 10 augusti 2021 - 19:29

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0

Har ni kollat på en JVC i ett mörkt biorum någon gång.... dreggel... :wub: För mig finns det ingen oled eller annan tv som kommer i närheten, när man lägger till storleken på bilden.


Nej precis, det enda en projektor har att komma med är storleken, tar man bort det ur ekvationen är en tv ett bättre val.

#9

Postad 10 augusti 2021 - 19:55

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0
Nja, jämfört med oled kanske. Men projektor/bio har väl aldrig handlat om annat än stor bild heller. För mig är projektor kopplat till bioupplevelse hemma, något en liten tv aldrig kan ge mig. Det går inte riktigt att jämföra dom på något bra sätt, helt skilda saker och förutsättningar. Just nu kör jag själv tv sen några år då jag inte har förutsättningar för projektor än. Men snart så 😊

#10

Postad 10 augusti 2021 - 23:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Nej precis, det enda en projektor har att komma med är storleken, tar man bort det ur ekvationen är en tv ett bättre val.


Öhh, nej. Det är endast med projektor och en duk som man kan reproducera biografupplevelsen. En TV, oavsett storlek eller bildkvalite, kan aldrig ge detta. Som att jämföra en motorcykel med en bil. Helt olika saker.
För mig kan en TV aldrig vara en bio.



#11

Postad 11 augusti 2021 - 07:23

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Nej precis, det enda en projektor har att komma med är storleken, tar man bort det ur ekvationen är en tv ett bättre val.


Finns flera aspekter! Möjligheten att kunna ha högtalarna bakom duken, att kunna få större 2:35:1 bild. Jag vill då inte 16:9 duk just på grund av det, vill kunna spänna ut sp man fpr större bild! Har själv OLED, men går inte och jämföra med projektor upplevelsen här hemma. Vi har helt enkelt olika förutsättningar😊

Redigerat av mcmike, 11 augusti 2021 - 07:34.


#12

Postad 11 augusti 2021 - 07:39

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0


Öhh, nej. Det är endast med projektor och en duk som man kan reproducera biografupplevelsen. En TV, oavsett storlek eller bildkvalite, kan aldrig ge detta. Som att jämföra en motorcykel med en bil. Helt olika saker.
För mig kan en TV aldrig vara en bio.


Jag refererar till bildkvalite och hårda värden såsom kontrast, skärpa användandet av hdr, medan du refererar till mjuka värden såsom biografupplevelse.

Du har bättre bild med en tv än med en projektor vid samma storlek, däremot så kan kanske en projektor ge en bättre upplevd känsla. Det är ju helt upp till dig.

#13

Postad 11 augusti 2021 - 07:43

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0

Finns flera aspekter! Möjligheten att kunna ha högtalarna bakom duken, att kunna få större 2:35:1 bild. Jag vill då inte 16:9 duk just på grund av det, vill kunna spänna ut sp man fpr större bild! Har själv OLED, men går inte och jämföra med projektor upplevelsen här hemma. Vi har helt enkelt olika förutsättningar😊


Ja precis, en duk ger ju andra möjligheter, det håller jag med om.

#14

Postad 11 augusti 2021 - 13:46

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Nej precis, det enda en projektor har att komma med är storleken, tar man bort det ur ekvationen är en tv ett bättre val.

Och om man tar bort pengarna ur ekvationen. Är det tekniskt omöjligt att få samma bild med projektor som med oled-tv?

 

Jag tycker inte man skall glömma att filmen är sannolikt skapad baserad på de förutsättningar som projektorn ger snarare än oled-tv:n. Därmed inte sagt att den är skapad utgående från de projetorer som de flesta har i sin hembio  :) .


Redigerat av Mr_Tom, 11 augusti 2021 - 13:47.


#15

Postad 11 augusti 2021 - 14:55

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Det finns ingen projektor av idag som kan släcka sitt ljus helt som oled skärmar kan.

#16

Postad 11 augusti 2021 - 15:40

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Om inte pengar m m betyder nåt:
https://www.avsforum.../#post-59849738

#17

Postad 11 augusti 2021 - 20:22

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det finns ingen projektor av idag som kan släcka sitt ljus helt som oled skärmar kan.

Dum fråga, men om man har en projektor med reflekterande paneler och inte genomsläppande som lcd, genererar projektorn då något ljus på duken om bilden är svart. Min upplevelse är att den begränsningen sätts av hur ljust det är i rummet. Jag har en duk med svart sammetskant och jag upplever skillnaden mellan den och bildytan som ganska liten om rummet är helt svart. Men vill man ha stor bild i fullt dagsljus, då är projektorn kass :) . 

 

Detta är naturligtvis en smaksak och huvudsaken är ju att man är nöjd med sitt val. Men jag skulle aldrig välja en tv framför en projektor. Jag har både tv och projektor, dock inte oled. TV:n är för "tv-tittande", projektorn är för film. Men att se på fotbolls-VM på 100" duk, det är nog svårt att slå med en tv  :) .



#18

Postad 11 augusti 2021 - 23:25

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Jag har inte jättemycket erfarenhet av projektorer har endast haft en Benq som jag har glömt namnet på och nu har jag en gammal JVC X30 båda dessa lyser upp duken utan signal, det syns tydligt under uppstarten innan D-ILA kommer fram på duken. Duken blir lite gråare. Jag kör min hembio i ett svartmålat rum med svar heltäckningsmatta utan fönster. Alltså optimala förutsättningar.

#19

Postad 12 augusti 2021 - 00:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Jag refererar till bildkvalite och hårda värden såsom kontrast, skärpa användandet av hdr, medan du refererar till mjuka värden såsom biografupplevelse.

Du har bättre bild med en tv än med en projektor vid samma storlek, däremot så kan kanske en projektor ge en bättre upplevd känsla. Det är ju helt upp till dig.

Jag refererar till att återskapa biografupplevelsen. En TV är inte bio. Punkt slut.
Att komma och snacka om "skärpa, HDR" mm är som att komma och säga att en bil har ett tak så man inte blir blöt när det regnar till någon som vill ha en motorcykel. Det är helt ointressant för den som är ute efter en motorcykel.



#20

Postad 12 augusti 2021 - 00:09

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Det finns ingen projektor av idag som kan släcka sitt ljus helt som oled skärmar kan.

CRT projektor kunde gör det redan för 20 år sedan. Hade jag haft plats så skulle jag ha en biograf med CRT projektor.



#21

Postad 12 augusti 2021 - 05:37

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0

Jag refererar till att återskapa biografupplevelsen. En TV är inte bio. Punkt slut.
Att komma och snacka om "skärpa, HDR" mm är som att komma och säga att en bil har ett tak så man inte blir blöt när det regnar till någon som vill ha en motorcykel. Det är helt ointressant för den som är ute efter en motorcykel.


Din liknelse år felaktig, den hade varit korrekt om du hade skrivit acceleration, topphastighet bränsleförbrukning exempelvis. För de värden som man kan mäta objektivt när det gäller projektorer kontra tv är ju egenskaper såsom skärpa, kontrast och hdr. Och det är helt okej att du föredrar projektor framför en tv trots objektivt sämre uppmätta värden på exempelvis dom parametrarna jämfört med dom bästa tv apparaterna.
Fullt möjligt, min kunskap om projektorer är begränsad till en Benq och en JVC och ingen av dom är CRT.

#22

Postad 12 augusti 2021 - 08:18

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Jag har aldrig sett en CRT (vare sig man pratar skärm eller projektor) som kunnat släcka helt och hållet vid svart. Fosforn lyser alltid litegrann, plus att man aldrig kommer bort från bloomingen. Vad jag kan minnas av alla hundratals CRTs jag jobbat med så har endast en åstadkommit en svartnivå som är jämförbar med moderna displayer och det var PVM-14M2MDE. Inte ens BVMerna når den.

Att många sen hakar upp sig på svärta är ju i sak rätt konstigt tycker jag. Att gammakurvan blir rätt har generellt sett en mycket större påverkan på den slutliga bilden. På CRT-tiden var i princip all grade gjord utifrån hur BVM-D32 beter sig och den ligger kring power law 2.6...

Jag har aldrig sett en konsumentprojektor som gett mig tillräckligt bra bild för att vara värt besväret, men de sista tre åren har jag knappt sett någon film på en konsumentdisplay öht heller... Svårt med yrkesskadade som mig men jag håller absolut ögonen öppna på nya modeller. :)

EDIT: Har naturligtvis full förståelse för att man väljer projektor före TV just i syfte att emulera upplevelsen av att se film på en biograf. Det är något jag själv vill åstadkomma, men i dagsläget är jag inte beredd att ta de kompromisser som krävs tyvärr. Oavsett vad så är det mycket trevligt att andra är nöjda med sina projektorer. :)


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 12 augusti 2021 - 10:03.


#23

Postad 12 augusti 2021 - 10:21

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag har inte jättemycket erfarenhet av projektorer har endast haft en Benq som jag har glömt namnet på och nu har jag en gammal JVC X30 båda dessa lyser upp duken utan signal, det syns tydligt under uppstarten innan D-ILA kommer fram på duken. Duken blir lite gråare. Jag kör min hembio i ett svartmålat rum med svar heltäckningsmatta utan fönster. Alltså optimala förutsättningar.

Jag skall se om jag kan kolla ljusflödet ur min projektor när den är "släckt" :) .

 

Men för mig handlar bild om mera än bara svärta. Idealiskt så skulle jag vilja ha den upplevelse om regissören avsåg :) . Och då tror jag inte att en tv är rätt bildvisare   :) .


Redigerat av Mr_Tom, 12 augusti 2021 - 10:50.


#24

Postad 12 augusti 2021 - 11:19

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Din liknelse år felaktig, den hade varit korrekt om du hade skrivit acceleration, topphastighet bränsleförbrukning exempelvis. För de värden som man kan mäta objektivt när det gäller projektorer kontra tv är ju egenskaper såsom skärpa, kontrast och hdr. Och det är helt okej att du föredrar projektor framför en tv trots objektivt sämre uppmätta värden på exempelvis dom parametrarna jämfört med dom bästa tv apparaterna.
Fullt möjligt, min kunskap om projektorer är begränsad till en Benq och en JVC och ingen av dom är CRT.

Vad är svårt att förstå? För mig och många andra så är TV inte bio, oavsett vilka värden du slänger fram. På samma sätt som en bil är inte en motorcykel eller en hamburgare är inte en pizza, oavsett hur god denna hamburgare är enligt dig.
För oss är en biograf en projektor på en duk. Allt annat är inte en biograf.


Redigerat av MKarlsson74, 12 augusti 2021 - 11:21.


#25

Postad 12 augusti 2021 - 11:33

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Jag gör ett försök till för att göra mig förstådd, jag har fört diskussionen åt drt objektiva hållet med mätvärden på hur bra en bild är medan du har fört diskussionen åt det subjektiva hållet med tyckande att en projektor ger en biografupplevelse.

Dina subjektiva tankar, må än hur intressanta dom är, hör inte hemma i just den här diskussionen, när det gäller mätbar bildkvalite.

Vad kul att du har hittat ditt sätt att avnjuta film, det är glädjande tycker jag.

#26

Postad 12 augusti 2021 - 11:45

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Även om en hamburgare inte är en pizza så kan ju en högrevsburgare vara godare än en Billy-pizza. Precis som en OLED från Panasonic kan ge en trevligare bild än en konsumentprojektor... :)



#27

Postad 12 augusti 2021 - 14:10

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Jag gör ett försök till för att göra mig förstådd, jag har fört diskussionen åt drt objektiva hållet med mätvärden på hur bra en bild är medan du har fört diskussionen åt det subjektiva hållet med tyckande att en projektor ger en biografupplevelse.

Dina subjektiva tankar, må än hur intressanta dom är, hör inte hemma i just den här diskussionen, när det gäller mätbar bildkvalite.

Vad kul att du har hittat ditt sätt att avnjuta film, det är glädjande tycker jag.

NEJ! Det är inte skillnaden mellan "objektiv" eller "subjektiv". Det är skillnad mellan helt olika saker.
Om någon letar efter en Harley-davidson MC så är inte svaret "köp en Tesla bil, den är bättre på X och Y".
Det är inte skillnad mellan "objektiv" eller "subjektivt", det är artskillnad vad man är ute efter. 
Är detta verkligen svårt att förstå?



#28

Postad 12 augusti 2021 - 14:29

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Okej.

#29

Postad 12 augusti 2021 - 23:43

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Även om en hamburgare inte är en pizza så kan ju en högrevsburgare vara godare än en Billy-pizza. Precis som en OLED från Panasonic kan ge en trevligare bild än en konsumentprojektor... :)

Bara en nyfiken fråga  :) . Var drar du gränsen för en "konsumentprojektor"? Handlar det om prislappen eller om avsedd användning?

 

Det finns ju idag projektorer som jag tycker ger bra bild även om jämförelsen med en oled-tv inte fungerar. Men jag är vet inte om ens en bio-projektor har samma svärta som en oled-tv. Jag tycker inte svärta är en bra referensparameter. Det handlar ju om en helhet, bildkvaliten.



#30

Postad 13 augusti 2021 - 09:27

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Jag tänker mer på avsedd användning, fast det är ju diskutabelt förstås när man går från konsument till prosumer. Är själv tveksam till om jag någonsin har sett en projje i professionell miljö som en ÅF för hemmabio säljer. Ja med undantag för hos ljudingenjörer eller liknande där bildkvalitén i sig inte är särskilt relevant. Sedan finns det förstås mer tekniska avseenden som särskiljer konsument från proffsnivå (t.ex. bildingångar, inställningsmöjligheter, avsaknad av "extrafunktioner" etc) men det är en lite annorlunda diskussion.

 

Sen håller jag med dig helt och hållet om att bildmässiga bedömningar skall göras utifrån ett helhetsperspektiv, och som jag skrev innan så är det rätt missvisande att fokusera så mycket på svärta som många tycks göra. Ffa då det de flesta pratar om när de använder just ordet "svärta" i själva verket är EOTF. Sonys projektorer är de som jag har appellerats av mest då jag fått intrycket av att de ofta har uniform optik och tämligen god färghantering. Det som dock gör mig att tveka på köp är forcerad brusreducering och tveksamt bitdjup (vilket främst syns i lågdagrar). Det sista bör rimligtvis inte vara något större problem på t.ex. 790, men den har jag inte sett i hög person än. Ser fram emot det.

 

Svårt när man är bortskämd. :)



#31

Postad 13 augusti 2021 - 10:51

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

@Filmsamlaren1

Tack för svaret.

Orsaken till frågan är att jag har nu under semestern uppgraderat min projektor från en äldre Sony till en ny Sony 4K projektor. Det blev instegsmodellen 290 och så här långt är jag väldigt nöjd. Men saken är den att när jag skulle registrera projektorn hos Sony så gick det inte på den vanliga siten utan jag fick använda en annan "professionell" site vilket förvånade mig lite. Sedan har det nog i praktiken ingen betydelse  :) .

 

Diskussionen om svärta har ju varit igång hur länge som helst. Jag minns när jag diskuterade med en kollega som hånade lsd-tv och hyllade plasman. Jag upplever att man ofta missar helheten.

 

Jag testade svärtan i projektorn häromkvällen. Rummet är mörklagt så jag ser inte handen framför mig. Sedan startar jag elektroniken och projektorn och om jag inte ger någon signal till projektorn så blir duken väldigt mörkt grå. Jag har inte kollat om det är en "bakgrundsbild" eller om det är så mörkt det kan bli, på förra projektorn blev det blått så då var det en "bild". Men när jag ser på film så upplever jag inte att svarta partier är grå utan dom upplever jag är svarta.

 

Sedan har jag har jag en multiformatsduk villket innebär att höjden är variabel. Jag kan steghöst välja format mellan 16:9 och 2.35:1. Då kan jag ta bort de "ränder" som man får med en tv vid nästan all filmvisning.

 

Var och en får ju välja själv vad man vill ha ut av sin filmupplevelse. Jag har aldrig varit på en biograf som visat film på en tvskärm, och jag har varit på ganska många biografer  :) . Om det sedan innebär en viss kompomiss med t ex svärtan så kan jag ta det. En 100" tv är inget intressant alternativ för mig. Den har ju inte ens korrekt bildformat  :) .



#32

Postad 13 augusti 2021 - 14:07

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Hm, en gissning vore att Sony har ett registreringsprogram för kunder som köper yrkesutrustning (skärmar, kameror, recorders etc) och då projektorförsäljningen antagligen utgör en ganska liten andel av deras omsättning har de bara klumpat ihop dem för att spara tid och pengar. Pro.Sony har funnits sedan urminnes tider.

 

Med digitala projektorer går det att åstadkomma en relativt bra svartnivå på bio, trots att man förstås måste ta hänsyn till det vid grade. På den analoga tiden var det väldigt svårt att uppnå en låg svärta utan att dämpa hela kontrasten och då blev det oftast lättare för filmlabben att sikta på en lite gråare ton som även lyfte fram lågdagrarna lite tydligare. När man dessutom övergick till trebladsslutare, för att få bort flimret, använde man ofta ljusstarkare lampor för att kompensera för kontrasten vilket kan få gamla kopior att se väldigt gråblaskiga ut på en "modern" analog projektor.

 

På 90-talet skulle man kunna säga att toppen blev nådd och man lyckades framta visningskopior med bra kontrastförhållande utan att se överexponerade ut, samt välbevarande detaljer i skuggorna. Pulp Fiction var en film där ljussättarna fick allt rätt och de kopior från premiären som är välbevarade ser fortfarande otroligt bra ut vid visning. Även Se7en använde, för sin tid, väldigt komplex efterbearbetning för att få till filmens mörka utseende. Dock var det bara ett fåtal biografer som kunde visa den "på rätt sätt".

 

Men återigen som du är inne på så är svärtan bara en del av många som bidrar till helhetsintrycket. All film jag ser hemma ser jag på en BVM-A24 och det är rätt uppenbart att svärtan inte håller samma klass som en OLED-TV om än klart godkänd. Däremot är det inget som jag personligen känner stör mig då övriga bildmässiga parametrar är mycket bra. Jag är nöjd och har bestämt mig för att sitta kvar så tills den rasar bortom all reparation. Först då får jag kika på alternativ och beroende på marknaden kan det mycket väl bli en projje. :)



#33

Postad 13 augusti 2021 - 17:11

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Hm, en gissning vore att Sony har ett registreringsprogram för kunder som köper yrkesutrustning (skärmar, kameror, recorders etc) och då projektorförsäljningen antagligen utgör en ganska liten andel av deras omsättning har de bara klumpat ihop dem för att spara tid och pengar. Pro.Sony har funnits sedan urminnes tider.

Det var egentligen inga konstigheter. Det var bara jag som blev lite förvånad  :) .

 

Men återigen som du är inne på så är svärtan bara en del av många som bidrar till helhetsintrycket. All film jag ser hemma ser jag på en BVM-A24 och det är rätt uppenbart att svärtan inte håller samma klass som en OLED-TV om än klart godkänd. Däremot är det inget som jag personligen känner stör mig då övriga bildmässiga parametrar är mycket bra. Jag är nöjd och har bestämt mig för att sitta kvar så tills den rasar bortom all reparation. Först då får jag kika på alternativ och beroende på marknaden kan det mycket väl bli en projje. :)

För mig är svärtan en parameter bland flera. Idealiskt för mig vore en bra reproduktion av den bild som filmskaparen avsett. Men det kan ju vara svårt att veta exakt vad det innebär i alla lägen  :) . Men jobbar man med sådan här så ser man naturligtvis andra saker än man gör som lekman  :) .

 

Diskussionen om svärta tror jag kan komma av att det är en enkel parameter att värdera, bildkvalitet kan ju bli lite svårare. Precis som pengar är lättbegripligt men "prisvärt" kan vara betydligt svårare. 

 

Jag får väl se vad jag tycker om projektorn på sikt. Men eftersom jag haft projektor i ett gäng år och denna är hittilts bäst, så här långt, så tror jag inte jag skall bli besviken. 


Redigerat av Mr_Tom, 13 augusti 2021 - 17:13.


#34

Postad 13 augusti 2021 - 23:06

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Redan nu med en JVC 4K så ger det mig en väldigt nära känsla som när jag gick på bra 35 mm biografer back in the day. Så jag är rätt nöjd redan nu även om det alltid finns delar som kan bli bättre men som helhet så ger det till stor del det jag vill ha.



#35

Postad 13 augusti 2021 - 23:18

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

I Sverige var det inte särskilt fördelaktigt med 35mm (för utländska filmer) förrän man började göra undertexter med laser under andra halvan av 80-talet. Innan dess lades undertexter till med optisk kopiering vilket gav en kraftig försämring i bildkvalitén, i huvudsak skärpa. För svenska filmer gick det bättre såvida de inte var uppblåsta från 16mm eller Super35 till scope.

 

Jag tror att skenet bedrar hos de flesta som har övervägande goda minnen från analoga biografvisningar, ty många kopior var rätt undermåliga, men under goda förutsättningar är det utan tvivel en mycket trevlig företeelse! Ser fram emot söndagens visning av There will be blood på 35mm, som färdigställdes helt fotokemiskt utan digital mellankopia.

 

Men nu räcker det nog med OT. :)



#36

Postad 14 augusti 2021 - 03:20

mandrogoran
  • mandrogoran
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 1

Jag refererar till att återskapa biografupplevelsen. En TV är inte bio. Punkt slut.
Att komma och snacka om "skärpa, HDR" mm är som att komma och säga att en bil har ett tak så man inte blir blöt när det regnar till någon som vill ha en motorcykel. Det är helt ointressant för den som är ute efter en motorcykel.


thomas79 räknar upp ett flertal mätbara parametrar som han värdesätter och som han tycker att en tv presterar bättre än en projektor på och du bemöter honom med noll och ingenting argument mässigt och forcerar din åsikt att en projektor är det enda alternativet som existerar oavsett storlek och tillåter inga motargument till den punkten att thomas79 väljer att lämnar diskussionen med ett ”Okej”. Det är inget bra sätt att försöka förmedla en åsikt på och bidrar bara till tråkig stämning. Trådskaparens fråga är vid vilken storlek det är värt att satsa på en projektor istället för en tv och vill säkert höra vilka argument du har för varför du föredrar projektor framför en tv. Försök att förmedla med ord vad du bygger din åsikt på. Jag själv har sneglat på projektor både en och två gånger och ser flera tilltalande fördelar (storlek/pris och ljudtransparent duk) men även nackdelar (mörkläggning, möblering, svärta, ljusstyrka och bildkvallitet/pris) mot en tv. I och med att tv-apparater blir större och billigare så krymper storleks argumentet och för till exempel mig med begränsat utrymme så lämnar det bara fördelen med ljudtransparant duk och den fördelen väger inte tyngre för mig än alla de nackdelarna jag ser med en projektor kontra en tv, förutsatt samma FOV förstås.

Så försök att bidra till diskussionen och få oss att förstå varför du tycker som du gör istället för att döda den.

#37

Postad 14 augusti 2021 - 06:05

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Så försök att bidra till diskussionen och få oss att förstå varför du tycker som du gör istället för att döda den.

Det gjorde jag. Hur svårt skall det vara? Om jag vill ha en motorcykel så är det ointressant vad en bil gör. 

Jag vill ha en projekterad bild på en duk. För mig är det biograf. Då spelar det absolut ingen som helst roll vad en TV kan göra, då det är inte vad jag och andra söker. 



#38

Postad 14 augusti 2021 - 08:48

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Det gjorde jag. Hur svårt skall det vara? Om jag vill ha en motorcykel så är det ointressant vad en bil gör. 

Jag vill ha en projekterad bild på en duk. För mig är det biograf. Då spelar det absolut ingen som helst roll vad en TV kan göra, då det är inte vad jag och andra söker. 

VR är grymt för att simulera biograf om man inte har råd att bygga en fullstor själv på 200 kvadrat. Man kan ju byta biograf också då en del av grejen är att man ska inte sitta hemma och se.  Bildkvaliten är inte där än med de headsets jag testat men hade man vart krösus hade man nog testat varjo vr-3. Lär inte mäta sig i bildkvalitet fortfarande men totalupplevelsen kan nog va bättre relativt vad jag upplevt med ex reverb G2 och de projektorer SF filmstaden kör med i Umeå. 

Apropå när det beror ju på hur nära du vill sitta då det är ju främst fov:en jag vill åt med större bild bortsett biokänslan. Biokänslan blir bättre med mer avstånd och kompensera med en sjuk massa mer tum för att få samma fov. Sittandes en meter ifrån så skulle jag nog tycka en 85" tv ex räcker ganska långt. 55" nu är litet även om det är en ok upplevelse iaf.



#39

Postad 14 augusti 2021 - 10:00

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
En TV kommer aldrig vara ett alternativ för "alla" ganska enkelt😊 Vem vill ha en TV i en batcave, biosalong? Dessutom så anser många att ljudet är den viktigaste parametern. För mig är djup svärta och hög kontrast viktig, där rummet sätter begränsningarna i kombination till stor bild.

Redigerat av mcmike, 14 augusti 2021 - 10:20.


#40

Postad 14 augusti 2021 - 12:37

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Jag vill ha en projekterad bild på en duk. För mig är det biograf. Då spelar det absolut ingen som helst roll vad en TV kan göra, då det är inte vad jag och andra söker. 

Fast med den inställningen låter det som att du skulle bli nöjd med en LCD-projektor från Wish som visar upp all bild i XGA-läge, så länge du inte skaffar en TV... :rolleyes:



#41

Postad 14 augusti 2021 - 14:21

mandrogoran
  • mandrogoran
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Det gjorde jag. Hur svårt skall det vara? Om jag vill ha en motorcykel så är det ointressant vad en bil gör. 
Jag vill ha en projekterad bild på en duk. För mig är det biograf. Då spelar det absolut ingen som helst roll vad en TV kan göra, då det är inte vad jag och andra söker.


Jag har svårt att förstå hur du tycker att bildstorleken (FOV) inte har med biografkänslan att göra utan det är för mig tidigare okända parametrar som är viktigare för dig än just FOV och andra mätbara bildegenskaper.

OK, nu presenterar du ett subjektivt förklarande argument för varför en TV inte kan ge dig biografkänsla. Kan du utveckla varför detta är en viktig del i din biografkänsla? Är det bara vetskapen att det är samma teknik som på en biograf eller är det något annat som spelar in? Jag är uppriktigt intresserad av hur du tänker då jag själv aldrig har funderat på detta tidigare.

#42

Postad 14 augusti 2021 - 15:05

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Kanske har med minnen från tidiga biobesök att göra. Många växte ju upp med 20" tv apparater.

Sedan så är det absolut en annan känsla i simulerade biografer än att sitta nära min tv med liknande fov och svenskt vintermörker men jag blir ju aldrig totalt avskärmad från verkligheten heller.

Men hade man kunnat smälla upp en lika stor tv som den bildyta projektorn kan ge så hade det nog vart minimal skillnad i "biokändla" Kanske är projektorsurret man vill åt då. Det gamla trevliga inte fläktsurr :P

#43

Postad 14 augusti 2021 - 16:11

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
För min del föredrar jag proj, bättre verklig bild

#44

Postad 14 augusti 2021 - 16:24

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
För egen del så kommer jag att fimpa projektor till förmån för tv så fort tv apparaterna över 100 tum kommer ner till humana priser. Jag vill ha så bra bild som möjligt. För mig så kommer i lagom höjd (Guru rekommenderar 60cm stativ) så jag har inget behov av ljudtransparent duk. Tilläggas bör att jag har ett dedikerat biorum med svarta väggar och tak samt svart heltäckningsmatta utan fönster, alltså optimala förutsättningar för projektor.

#45

Postad 14 augusti 2021 - 16:30

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Har oled och en helvit duk jag kan dra ner framför. Så beroende på vad, format, bildkvalitet, humör :rolleyes: osv så väljer jag mellan tv eller proj med valfri zoom. Bägge är bäst! :D

Vad gäller trådens fråga när: så har han nog svarat bra själv i första inlägget. Över dom storlekarna skenar väl priserna rejält? 



#46

Postad 14 augusti 2021 - 17:17

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

Det finns väl projektorer som kan ge total svärta, om jag inte kommer ihåg fel är väl Sony laserbaserade VW790 en sådan. Många med vanlig lampa kan dra ner lampans styrka i mörka scener och det ger också nära på svart när det skall vara det.

 

För min del tycker jag att duken är väl så viktig som projektorn och med en DNP får man en bild som inte är långt ifrån en bra TV. Det klart, någon HDR blir det inte men alla uppskattar inte det. Frun tittar mycket hellre på projektorn trots begränsad kontrast eller kanske just tack vare det. Bilden blir lugnare och snällare för ögonen. HDR är bara jobbig för ögonen och hon blir trött av att titta. Jag själv skulle inte ha något emot lite mer kontrast men mer än 1000:1 behövs inte. 

 

Direkt-LED eller mini-LED som jag tror det också kallas blir nog nästa steg. Det är små lysdioder, en för varje färg ungefär som för OLED men skillnaden är att man kan göra sektorer som går att foga ihop utan att skarven märks. Om man har 40 tum sektorer kan man ta fyra för att göra 80 tum bild. Vill man ha 120 tum blir det 9 sektorer och vill man ha 160 tar man bara 16. Tyvärr ligger denna lösning på miljonen eller så fortfarande men det kommer nog. Tids nog inser försäljarna av TV att man inte kan spontanköpa en på 100 tum då den inte går in i bilen. Men en packe 40 tum sektorer är inga problem. 

 

För övrigt är valet aldrig mellan bil och MC, man kör naturligtvis rätt fordon efter dagsbehovet och har både och. Sist jag bara hade MC ett helt år var på 1980-talet.



#47

Postad 14 augusti 2021 - 17:58

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag tittade lite bakåt i tråden och frågan i första inlägget fick väl svar i det andra :) .

 

Sedan kan man diskutera tekniker för att visa bild i det oändliga, för och nackdelar, vad är bäst osv. Men om jag uttrycker mig lite provocerande, jag tror de flesta skulle bli förvånade om man kom in i en större kommersiell biograf och fick se att den vita duken var ersatt av en "tvskärm", i brist på bättre ord  :).

 

Jag har sett väldigt bra tv-skärmar men aldrig på en biograf. Det är inte omöjligt att det finns någonstans men jag har aldrig sett det.

 

Sedan tycker jag valet av bildvisare kan vara en smaksak. Det finns parametrar man kan använda för att värdera bildkvalitet. Men av alla dom filmer jag sett på biograf så är det en som sticker ut för sin höga bildkvalitet och det är denna: https://www.imdb.com...ref_=ttfc_fc_tt

 

Edit: Det jag tycker är trist med den här typen av diskussioner är när det blir en debatt om vad som är "bäst". Personligen vill jag ha så bra bild som möjligt, men jag vill också återskapa en "biokänsla" och då blir det en kompromiss någonstans eftersom både rummet och budgeten har begränsningar.


Redigerat av Mr_Tom, 14 augusti 2021 - 18:29.


#48

Postad 14 augusti 2021 - 21:23

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 1

LG har, förra året, introducerat en LED biografskärm i kommersiell biograf, så den tekniken finns och kan mycket väl konkurrerar ut den traditionella projektorn på sikt.

 

https://www.lg-infor...-cinema/LAD033F

 

https://www.flatpane...l&id=1592284295

 

För mig, i all fall, så är den största skillnaden mellan Tv och projektor med duk att Tv är en direktemitterande teknik varvid Projektor med duk är en indirekt emitterande teknik. Det är någonting med det indirekta ljuset som skapar den där biokänslan som inte en Tv kan skapa...

Åtminstone tills dess att alla projektorer i biografsalongerna är utbytta till gigantiska LED-skärmar (då är ju biokänslan en LED-skärm) och det kommer nog heller aldrig att ske för det kommer alltid finnas "Quentin Tarantinos"-filmskapare som vill behålla den klassiska känslan av en projektorbiograf, åtminstone under vår livstid.

 

Var sak har sin plats, och de båda teknikerna kompletterar helt enkelt varandra.



#49

Postad 15 augusti 2021 - 13:16

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Sitter själv nu med en 75” och nu när jag lagt krut på ljudet så får jag känslan att inte bilden hänger med 😅

Osäker dock om det blir en 85” eller 120-130” 2:35duk med proj

85” på BF är kanske 35-40tkr
JVC Proj + duk 80tkr minst dvs det dubbla.

#50

Postad 15 augusti 2021 - 22:11

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

VR är grymt för att simulera biograf om man inte har råd att bygga en fullstor själv på 200 kvadrat. Man kan ju byta biograf också då en del av grejen är att man ska inte sitta hemma och se.  Bildkvaliten är inte där än med de headsets jag testat men hade man vart krösus hade man nog testat varjo vr-3. Lär inte mäta sig i bildkvalitet fortfarande men totalupplevelsen kan nog va bättre relativt vad jag upplevt med ex reverb G2 och de projektorer SF filmstaden kör med i Umeå.

VR är sämre än en TV, för min del.


Fast med den inställningen låter det som att du skulle bli nöjd med en LCD-projektor från Wish som visar upp all bild i XGA-läge, så länge du inte skaffar en TV... :rolleyes:


Nej. 1995 så valde jag en TV istället för en projektor eftersom Sharp LCD som fanns då var så usla att de gick inte att använda. Sen körde jag CRT projektor ett tag och senare digitala projektorer, när de var tillräckligt bra för inte aktivit störa sig på felen.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.