Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Byta från Hegel H160 till en Yamaha A-S2100?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 november 2018 - 22:41

Lakritsen
  • Lakritsen
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Går i tankarna på att byta förstärkare....igen. Bara för att det är kul att testa något nytt.

 

Har tittat på en drös olika märken och modeller upp till 30 000 kr klassen.

Av någon anledning har jag fastnat för Yamahan.
Ska självklart iväg och provlyssna först tillsammans med mina egna högtalare tänkte jag.

 

Sen en fin DAC till, t.ex en Mytek Liberty eller Chord Qutest.

 

Någon här inne som har erfarenheter av den där Yamahan? Eller synpunkter?

Dåligt byte?



#2

Postad 21 november 2018 - 18:24

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Absolut inget dåligt byte, men det är ju som alltid en fråga om vad man vill åstadkomma med bytet och vad man gillar.

 

Om kraften räcker vilket det säkert gör om du inte spelar väldigt högt och du vill ha en förstärkare där du är beredd att offra lite av rå kraften mot ett sofistikerat mellanregister och musikalitet så kan det nog vara helt rätt.
Den skall vad jag förstår också ha ett gångbart phonosteg om man nu gillar grammofon.

 

Tycker att det ändå finns en rätt tydlig skillnad i hur de traditionella japanska fabrikanterna får till sina mer kostsamma transistorkonstruktioner om man jämför med Europa och USA "om man nu kostar på sig att generalisera". Borde vara kopplat till en skillnad i vad man prioriterar på de olika kontinenterna, kan ju möjligen bero på att man ibland ljudentusiaster i Asien har större tolerans för stora högtalare och inte behöver nätdelar på 2 kVA för att driva sina stora lättdrivna högtalare. I min bok är de hur som helst lite mer laidback, ofta låg brusnivå, mer förlåtande mot mediokra inspelningar, lite större fokus på mellanregistret. Baksidan är väl lite mindre dynamik och snabbhet. Men det är min ytterst personliga åsikt och de sista behöver inte betyda så mycket om man har normal känslighet och lyssnar på "normal" nivå

 

Personligen skulle jag gjort detta byte om mellanskillnaden inte svider för mycket.
Men så är jag inget stort fan av Hegel heller så där skall du nog bortse från den ståndpunkten om du gillar Hegel.


Redigerat av Blåtand, 21 november 2018 - 18:27.


#3

Postad 21 november 2018 - 19:07

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

I min värld är det ett klart nerköp med det bytet. Du förlorar både i kvalitet och pengar. Tycker Hegeln är en betydligt mer kompetent förstärkare än Yamahan. Har lyssnat på båda... 

Men, sedan är vi ju olika i tycke och smak så DU kanske föredrar Yamahan trots allt. Då är det ju självklart motiverat med ett byte för dig.

Åk som du skriver, iväg och provlyssna med dina högtalare (glöm för all del inte att ta med din Hegel för att kunna jämföra de båda förstärkarna  mot varandra på plats, blir mer rättvist då) 

 

Vill du ha ett stort lyft i ljudkvalitet och ett klart motiverat byte samt en betydligt mer kompetent förstärkare tycker jag att du ska provlyssna Hegel H190 som ligger strax under 30 000 kr och som är riktigt bra. Andra alternativ kan vara Primares nya Prisma förstärkare, NAIM eller Marantz förstärkare. 

 

Lycka till  :)



#4

Postad 21 november 2018 - 21:43

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ja Hegel har verkligen lyckats med något som få andra i branschen.

Att sedan säkert 15 år tillbaka i tiden fått kunder att tycka att de ljudmässigt är attraktiva trotts en väldigt intetsägande design som i så många andra fall är viktigt idag. Därefter med ganska få års mellanrum leverera små förbättringar som fått fansen att tycka att varje uppdatering gör en fantastiskt stor skillnad värd att byta till. Finns knappt någon motsvarigt bland vanliga traditionella stereotillverkare. Man får gå till hemmabio fabrikaten för att hitta någon motsvarighet. Men där är det mer fråga om att man skall ha nya funktioner för att vara framtidssäker även om man ofta saknar direkta behov av dessa (uppdaterings j..vulen). Efter alla dessa modellbyten med så stora förbättringar så borde de vara minst 5 ggr bättre än konkurrenterna vid detta laget.
Eller så var de i själva verket rätt kass när de började bli populära?

 

För mig är det helt klart tillgänglighet i butiker och reklam som är grejen här, de är inte över genomsnittet i sina respektive prisklasser.

Huruvida ett byte till Yamaha är rätt eller fel beror som sagt på vad man gillar, Hegel har fått mig berörd några få tillfällen och då på fantastiska högtalare som senare visat sig kunna låta ännu bättre i andra förstärkares sällskap. Smaken varierar....är inte övertygad.



#5

Postad 21 november 2018 - 22:35

Lakritsen
  • Lakritsen
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Jag måste som ni säger provlyssna först.
Har många andra alternativ som jag funderar över, t.ex Atoll IN300.
H190 har jag dock ingen lust att lyssna på eftersom jag skulle vilja testa något annat utöver Hegel. :)

Klart A-S2100 har mindre kraft än min Hegel men jag vill påminna mig själv att mina Buchardt kanske skulle klara sig bra med Yamahans kraft. :)

 

Vi får se vart det slutar! Ska kolla begagnat marknaden också när det blir dags.

 

nilhe7 du som ändå lyssnat på Yamahan. Har du något positivt att säga om upplevelsen?



#6

Postad 22 november 2018 - 11:10

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Jag har haft Hegel H160 och Atoll IN300 (eller om det var 200). Om Atoll paras med en vettig extern dac är den minst lika bra som Hegel. Jag var väldigt förtjust i min Atoll. (Har nu bytt till en Lyngdorf som ger mer möjligheter att ta hänsyn till lyssningsrummets akustik.) För några  år sedan hade jag en förstärkare från Yamaha som då kostade runt 5000kr. Den var också bra, men drog lite åt det ljusa hållet, enligt mina subjektiva lyssningsintryck.



#7

Postad 22 november 2018 - 15:44

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Jag måste som ni säger provlyssna först.
Har många andra alternativ som jag funderar över, t.ex Atoll IN300.
H190 har jag dock ingen lust att lyssna på eftersom jag skulle vilja testa något annat utöver Hegel. :)

Klart A-S2100 har mindre kraft än min Hegel men jag vill påminna mig själv att mina Buchardt kanske skulle klara sig bra med Yamahans kraft. :)

 

Vi får se vart det slutar! Ska kolla begagnat marknaden också när det blir dags.

 

nilhe7 du som ändå lyssnat på Yamahan. Har du något positivt att säga om upplevelsen?

 

Yamahan har framförallt en gedigen byggkvalitet och är också en riktigt fin förstärkare, inget snack om den saken. Känns som den kommer att driva dina högtalare utan några som helst problem. Känns som den drar lite mer åt det "varma" hållet i ljudet, iaf jämfört med Hegel som jag upplever mer "neutral" i ljudkaraktären. Men svårt att beskriva det där med ljud så är väl som du säger ändå bäst att lyssna själv...



#8

Postad 22 november 2018 - 22:34

Lakritsen
  • Lakritsen
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Yamahan har framförallt en gedigen byggkvalitet och är också en riktigt fin förstärkare, inget snack om den saken. Känns som den kommer att driva dina högtalare utan några som helst problem. Känns som den drar lite mer åt det "varma" hållet i ljudet, iaf jämfört med Hegel som jag upplever mer "neutral" i ljudkaraktären. Men svårt att beskriva det där med ljud så är väl som du säger ändå bäst att lyssna själv...

 

Jag dras mer åt det varma hållet och det är just det jag har läst om Yamahan. Att den t.om ska låta analogt och lite "röraktigt".

Det låter som den skulle passa mig fint!





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.