Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Byta säkring i förstärkare till fel ampere..

7 svar till detta ämne förstärkare problem säkring
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 september 2017 - 18:39

Slayerman
  • Slayerman
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Hej!

 

Jag har en förstärkare där säkringen har gått så jag bytte till reservsäkringen men den gick lika snabbt den :(

 

Nu är min fundering. Tror ni det är riskabelt att byta till en säkring på 5A? (originalet är på 4A). Varför jag vill byta till 5A är endast för att jag har dessa hemma och vill gärna kicka igång maskinen redan ikväll :o

 

Vad kan gå snett?

 

Tack på förhand!

//Slayer



#2

Postad 06 september 2017 - 18:45

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Säkringar har man för att skydda något annat, tanken är att den löser ut före den riktiga saken brinner upp. Byter du till en större säkring så finns det alltså risk att det som ska skyddas inte längre är skyddat.

 

Sen borde väl inte säkringen lösa ut om du inte har något fel som orsakar det, lös det istället är mitt tips.



#3

Postad 06 september 2017 - 19:26

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Håller med jn82, om det inte är fel på maskinen eller någon särskild omständighet som inte är rätt som t.ex. extrem värme eller annat så går inte säkringen sönder. Du kan ju iofs. se om du i manualen kan läsa dig till vilken storlek på säkring det skall vara ifall det mot förmodan skulle sitta fel säkring i den från början. 

 

Att sätta i en större säkring än vad fabrikanten rekommenderar äventyrar hela apparaten och kan i värsta fall orsaka brand. Det bästa är att felsöka apparaten. Har du inte kunskap själv och inte känner någon som förstår sig på hur man gör så kan du om apparaten är värd det lämna in den på verkstad.



#4

Postad 06 september 2017 - 20:46

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Håller med jn82, om det inte är fel på maskinen eller någon särskild omständighet som inte är rätt som t.ex. extrem värme eller annat så går inte säkringen sönder. Du kan ju iofs. se om du i manualen kan läsa dig till vilken storlek på säkring det skall vara ifall det mot förmodan skulle sitta fel säkring i den från början. 

 

Att sätta i en större säkring än vad fabrikanten rekommenderar äventyrar hela apparaten och kan i värsta fall orsaka brand. Det bästa är att felsöka apparaten. Har du inte kunskap själv och inte känner någon som förstår sig på hur man gör så kan du om apparaten är värd det lämna in den på verkstad.

 

Håller med Översäkra får man aldrig göra för är något annat som felar.

 

Tänk att översäkra proppskåpet i Huset är oftast lika med Husbrand riktigt farliga saker att leka med



#5

Postad 07 september 2017 - 19:47

Slayerman
  • Slayerman
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Jag har följt råden från er och införskaffade rätt säkringar idag för att testa på nytt.

började med att endast ha strömkabeln i och inget annat men säkringen brann upp igen.. testade då att byta kabel samt att plugga in den i ett annat rum/uttag men då gick säkringen i huset istället (den i förstärkaren klarade sig).

Vet inte om det är någon idé att bränna fler säkringar.

 

Några goda råd om vad som är på tok?

 

Det är en Hegel H80.



#6

Postad 07 september 2017 - 19:53

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 2
Låter som att du inte skall koppla in den igen för ens någon kunnig har felsökt den.

#7

Postad 07 september 2017 - 22:55

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 2

Jag har följt råden från er och införskaffade rätt säkringar idag för att testa på nytt.

började med att endast ha strömkabeln i och inget annat men säkringen brann upp igen.. testade då att byta kabel samt att plugga in den i ett annat rum/uttag men då gick säkringen i huset istället (den i förstärkaren klarade sig).

Vet inte om det är någon idé att bränna fler säkringar.

 

Några goda råd om vad som är på tok?

 

Det är en Hegel H80.

 

Bara lämna in den på Service



#8

Postad 08 september 2017 - 15:12

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Är det ett enklare fel vilket det mycket väl kan vara så är det säkert värt att chansa på en felsökning.
Har du garantin kvar så är saken biff, då går du bara tillbaka till din handlare och ber honom att fixa....





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.