Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med kvartsrörsbygge

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 september 2017 - 19:26

Unregisteredf3fcbabc
  • Unregisteredf3fcbabc
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Tänkte åtgärda rumsnoder i min betongbunkerstudio med hjälp av gjutrör. Har beställt en minDSP mätmic och tänkte med hjälp utav exel rör arket beräkna mer exakt när jag kan mäta . Men tänkte få till rören innan och testa funktionen innan jag sätter dit teleskopfunktionen på rören, så dessa kan stämmas exakt. När jag testar alla basfrekvenser mellan 30 till 200 händer ingenting med något av rören. Undrar om jag gjort nått fel i konstruktionen? Borde inte godispappret som jag lagt på vibrera när röret aktiveras av rätt frekvens?

 

Har köpt 3 st 120cm långa, 30 omkrets, gjutrör från biltema. Har fäst 2 av dessa i skivor av mdf med hjälp av akrylfog från biltema. Stoppat en liten bit auralex i röret samt spänt ett tung tyg med gummiband över mynningen. Ska såga till  tredje röret senare för teleskopfunktion. 

 

Bifogad fil  IMG_20170922_192840.jpg   155,56K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_20170922_192832.jpg   188,31K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  IMG_20170922_192827.jpg   153,69K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  IMG_20170922_192858.jpg   207,94K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  IMG_20170922_192915.jpg   161,06K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  IMG_20170922_192936.jpg   195,56K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Unregisteredf3fcbabc, 22 september 2017 - 20:07.


#2

Postad 22 september 2017 - 22:47

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 0

Du har på tok för lite fluff i röret!

Med så lite fluff blir röret extremt smalbandigt att placeringen måste bli Spot on!

 

Du vet där vita fluffet som finns i vissa högtalare, det passar bra.

Fyll gärna hela röret men LÖST packat, om du har för mycket minskar effektiviteten och röret blir bredbandigt och mindre placeringskänsligt.

Placeringen påverkar även längden på röret o jag har alltid fått bäst resultat någon meter bort från hörn.

 

Och på mynningen passar typ lakan/T-shirt superbt o spänn det ganska hårt med tejp, då börjar en krona av den gamla modellen att hoppa runt.

 

*edit*

du borde även kunna slakta en skumgummi madrass, då kan du skära ut runda skivor o stegvis fylla röret.

Men steg ett är att bara ha "lagom" o leta rätt på optimal placering o sen tweaka in det.

Om du fixar till en tight passning i teleskopet så kan du tejpa fast fronttyget o bara dra av teleskopbiten om du vill ändra fyllnadsgraden.


Redigerat av johan b-lund, 22 september 2017 - 22:52.


#3

Postad 23 september 2017 - 11:53

Unregisteredf3fcbabc
  • Unregisteredf3fcbabc
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Du har på tok för lite fluff i röret!

Med så lite fluff blir röret extremt smalbandigt att placeringen måste bli Spot on!

 

Du vet där vita fluffet som finns i vissa högtalare, det passar bra.

Fyll gärna hela röret men LÖST packat, om du har för mycket minskar effektiviteten och röret blir bredbandigt och mindre placeringskänsligt.

Placeringen påverkar även längden på röret o jag har alltid fått bäst resultat någon meter bort från hörn.

 

Och på mynningen passar typ lakan/T-shirt superbt o spänn det ganska hårt med tejp, då börjar en krona av den gamla modellen att hoppa runt.

 

*edit*

du borde även kunna slakta en skumgummi madrass, då kan du skära ut runda skivor o stegvis fylla röret.

Men steg ett är att bara ha "lagom" o leta rätt på optimal placering o sen tweaka in det.

Om du fixar till en tight passning i teleskopet så kan du tejpa fast fronttyget o bara dra av teleskopbiten om du vill ändra fyllnadsgraden.

 

ok tackar! Spelar val av fyllnadsmaterial nångon roll för effektiviteten? Om man fyller med gamla tshirts VS tex glas/mineralull eller varför inte Basotec, gör detta nån skillnad på hur mycket som absorberas?  



#4

Postad 23 september 2017 - 12:27

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 0

Du vill inte ha något kompakt som golvisolering, T-shirts tror jag inte på för dessa kommer bara hamna på botten.

Anledning till dämpning är för att sänka hastigheten inne i röret vilket påverkar Q värdet.



#5

Postad 23 september 2017 - 15:46

Unregisteredf3fcbabc
  • Unregisteredf3fcbabc
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Du vill inte ha något kompakt som golvisolering, T-shirts tror jag inte på för dessa kommer bara hamna på botten.

Anledning till dämpning är för att sänka hastigheten inne i röret vilket påverkar Q värdet.

 

ok jag hajjar. Är det nån skillnad på tex http://www.hifikit.s...al/dampmaterial

 

och den vanliga polyester vadden som finns på tex biltema? blir det lixom mer dämpning om man använder bättre,dyrare, dämpmaterial? eller gör det detsamma?


Redigerat av Unregisteredf3fcbabc, 23 september 2017 - 15:47.


#6

Postad 23 september 2017 - 15:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 0
Det är densiteten som avgör. Så tex gullfiber får man dra isär lite o polyestervadd får packas lite.
Det är svårt att sia om vad som är bäst för dig, jag hade tagit det som var lättast att jobba med.

#7

Postad 23 september 2017 - 16:56

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 1

Jag har experimenterat en del med kvartvågsrör i stenkällare och de gjorde rätt avstämda marginell skillnad. Det behövs löjligt många för att göra skillnad som inte bara på sin höjd är mätbar. :/

 

Du kan ju se det som att du har en resonans mellan två ytor på kanske 8 kvm vardera och den resonansen försöker du dämpa genom att ett rör med en tvärsnittarea på 0,07 kvm spelar i motfas.

 

Man kommer faktiskt rätt långt med EQ för att årgärda problem i den lite djupare basen.

 

Om man ska bygga något platseffektivt skulle kanske en membranabsorbent kunna vara något?



#8

Postad 23 september 2017 - 17:46

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 0

Jag har precis motsatt erfarenhet, 3 rör avstämda på 55hz sänkte resonansen med 9db :)



#9

Postad 23 september 2017 - 18:15

Unregisteredf3fcbabc
  • Unregisteredf3fcbabc
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Jag testade lite nu o mäta på skojj o fick ner en nod 5 db med ett rör, dock kommer jag inte ihåg om jag mätte en högtalare eller båda, men det är väl rätt ok ändå?

 

Jag har oxå köpt 2 st rör som har 60cm i omkrets och tänkte hänga dessa i taket. antar att dessa kommer göra större skillnad då de är så pass stora?

 

Har inte plats för membran absorbenter då jag tänkte ha Svanå s-wings på alla sidor/tak/fram/bak. så tänkte ha rör i hörnen, eventuellt sätta upp dom på taket på nått sätt, för att spara plats. 


Redigerat av Unregisteredf3fcbabc, 23 september 2017 - 18:15.


#10

Postad 23 september 2017 - 18:45

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Jag har precis motsatt erfarenhet, 3 rör avstämda på 55hz sänkte resonansen med 9db :)

 

Jag testade lite nu o mäta på skojj o fick ner en nod 5 db med ett rör, dock kommer jag inte ihåg om jag mätte en högtalare eller båda, men det är väl rätt ok ändå?

Där ser man! Kul! Då gjorde jag antagligen någonting fel :) Alltid lär man sig någonting. Med två rör fick jag bara ner en puckel ca 2 dB nämligen.

 

Det kanske har att göra med i vilket frekvensområde man försöker ge sig på?



#11

Postad 23 september 2017 - 18:51

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 0

Placering och avstämning går hand i hand o det kan ta tid innan man hittar rätt.

 

Rör i taket, testa vetja :)



#12

Postad 23 september 2017 - 19:11

Unregisteredf3fcbabc
  • Unregisteredf3fcbabc
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Ja det verkar vara lite meck asså. men man märker rätt stor skillnad beroende på placering på röret, fyllning, tyg etc, många variabler att fippla med. men när man hittat rätt så är det bara att kopiera till alla andra rör , då går det ju fort att smälla upp några rör med tanke på priset.

 

rörigt värre :D


Redigerat av Unregisteredf3fcbabc, 23 september 2017 - 19:12.


#13

Postad 24 september 2017 - 02:00

Unregisteredf3fcbabc
  • Unregisteredf3fcbabc
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Ok har testat att få till teleskop funktionen nu . Var ett jädra gissel med att få det tätt mellan rören , även fast jag sågade bort 2 cm från telekopröret fick jag fultäta med häftmassa. Verkade fungera halv ok , fick ner ca 2 db vid 52 hz där jag har en peak men borde gå att få mer. Borde bli bättre effekt om man tätar ordentligt med fog.


Det här med att ha tyg över mynningen. Borde inte tyget slappas till eftersom? Så man måste spänna till det? Borde finnas nått bättre att ha över än tyg? Typ nå skumm eller nått ? Metallnät såg jag nån som skrev om förut, det borde ju vara stabilt för framtida basvibrationer om nått ?

#14

Postad 24 september 2017 - 03:05

Unregisteredf3fcbabc
  • Unregisteredf3fcbabc
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Ok jag tror jag fattar varför rören inte passar nå bra i teleskopet. Jag har ju sågat från ett annat rör, o alla rör är ju inte exakt runda.

Då måste jag egentligen göra om allt , fast få tag på längre rör än vad som finns på Biltema, 120cm. Röret ska vara 152 cm för att ta 52 hz . Rörigt värre som sagt ;))

#15

Postad 24 september 2017 - 07:20

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 0

När jag har byggt så köpte jag rören på Bauhaus för biltemas var inte raka nog för att teleskopas.

Jag minns inte på rak arm varför man ska ha tyg :blush: antagligen något med Q som spelar roll.

Och jag kan inte säga att jag såg att det gav efter med tid, testa med skumgummi!



#16

Postad 24 september 2017 - 12:33

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Tyget dämpar luftflödet i mynningen och borde därför sänka q. Det har alltså samma funktion som eventuellt dämpmaterial i röret. Hur mycket tyget dämpar och därmed påverkar q beror på hur pass lätt det släpper igenom luft.



#17

Postad 24 september 2017 - 15:27

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 0

Med tanke på hur lite motstånd en enkel tygbit ger vs ett rör med fluff så vet i tusan.

Vill minnas att röret kan sjunga med utan tygbit, hm det där flödet igen.....

Får ta o fråga Stefan som gjorde excel arket alt kanske infon finns på hififorum.


Redigerat av johan b-lund, 24 september 2017 - 15:27.


#18

Postad 24 september 2017 - 16:41

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Med tanke på hur lite motstånd en enkel tygbit ger vs ett rör med fluff så vet i tusan.

Vill minnas att röret kan sjunga med utan tygbit, hm det där flödet igen.....

Får ta o fråga Stefan som gjorde excel arket alt kanske infon finns på hififorum.

Fast du får tänka på att resistiv dämpning fungerar som allra bäst där luftflödet är som störst, vilket är precis vid mynningen. Dämpmaterial i botten på röret borde knappt göra någon skillnad eftersom där bara är tryckförändring.



#19

Postad 24 september 2017 - 16:56

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 0

Jo där har du en poäng!!

Dämpmatrialet ska helst fördelas i röret, inte ligga på botten :)



#20

Postad 24 september 2017 - 19:30

Unregisteredf3fcbabc
  • Unregisteredf3fcbabc
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Hur får man det fördelat på ett smidigt sätt? Kommer inte allt bara hamna på botten tillslut? Hur fluffigt är högtalardämpning efter ett halvår av 50z några timmar om dagen? Ska man limma fast det på nått sätt längs hela röret?

 

Problemet är ju att det ska skaka en massa bas genom röret. så man måste ju fästa allting ordentlighet som f*n för att det ska hålla i längden  .



#21

Postad 24 september 2017 - 20:14

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 0

Jag började med t tröjor i botten, sen tejpade jag fast ett par på insidan o det blev bättre.

sist så satte jag ståltråd på 3 ställen o fluffet låg på tråden.

där händer inte så mycket när det kommer till packningsgraden över tid.

 

Men återigen, testa olika lösningar för det finns ingen gyllene medelväg med kvartvågsrör.



#22

Postad 02 oktober 2017 - 10:26

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

ok jag hajjar. Är det nån skillnad på tex http://www.hifikit.s...al/dampmaterial

och den vanliga polyester vadden som finns på tex biltema? blir det lixom mer dämpning om man använder bättre,dyrare, dämpmaterial? eller gör det detsamma?

Se upp för hålfiber, annars går nog mediumfixerad polyesterfiber från mekanisk krusning bra.

Redigerat av Isaac, 02 oktober 2017 - 10:28.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.