Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TV via Bredband

57 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 september 2020 - 08:49

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Ska flytta till nybyggt hus och funderar på vilken lösning man ska välja för TV. Är det någon idé att förbereda för vanlig TV antenn eller/och parabol, eller är TV via bredband ett lika bra eller bättre alternativ idag?

#2

Postad 16 september 2020 - 10:32

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Beror på flera saker, bla. hur man konsumerar linjär-TV och om man spelar in. Parabol med box har sina fördelar, bättre bild utan att själv ha gjort några head-to-head jämförelser, inspelningsmöjligheter samt att det i vissa fall saknas textning av vissa kanaler via streaming (beroende på vilken leverantör oxå antar jag).

Streaming är dock en mycket mer flexibel lösning och smidigare, bara en sån sak som att slippa dra kabel överallt väger tungt.

Personligen skulle jag aldrig dra coax för tex. parabol eller marksänd TV utan köra på streaming.

Välj tex. en/flera ATV och tjänsteleverantör efter vad ni är intresserade av att titta på, har då allt samlat på ett ställe.

#3

Postad 16 september 2020 - 14:59

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Streamingtjänster har vi några och kommer fortsätta med. Är dock såpass gammal att jag helst vill ha lite live tv oxå, kanske främst för direktsänd sport och underhållning. Men rent kvalitetsmässigt, kan bildkvaliteten jämföras mellan marksänt och via bredband, om man tex tar Boxer som leverantör på bägge?

#4

Postad 16 september 2020 - 19:56

Unregistered3b234061
  • Unregistered3b234061
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Marksänt är markant sämre. Jämförelsen jag såg sa bitrates runt 1-2 mbps för marksänt, 4-5 för fiber och uppemot 13mbps för satelit i genomsnitt på fullhd-kanaler.

På marksänt är det bara sex kanaler de kan sända i fullhd med kapacitet för tre eller fyra åt gången, lite osäker. Så de hade en eller två fasta sändningar i fullhd med resten i rotation beroende på innehåll. Fiberleverantörerna kan sända nån mer i fullhd och satelitleverantörerna hade typ en kanal mer på det. För referens uppger YouTube 7-9 mbps bitrate för fullhd.
Enda UHD-kanalen i norden sänds dessutom enbart via satelit.

Med det sagt, det var träning för kundservice för paraboltv, så ta det med en nypa salt. Inget var fel (kan vara något utdaterat) men vikten av sändningskvaliteten kan ha varit överdriven eventuellt. Så länge du håller dig från marksänt får du ok kvalitet från vem som helst om du inte har största tvn på marknaden. Gillar du fotboll, tennis eller golf m. fl. och har stor, modern tv kan det vara vettigt att kolla mer på sändningskvalitet så du ser bollen.

#5

Postad 17 september 2020 - 06:18

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0
Jag har den erfarenheten att Boxer marksänt har klart bättre bild på sina HD-kanaler än Telia har på sina direktsända HD-kanaler. Vill du ha bästa möjliga bild så är det Parabol som gäller. SD kanaler på Boxer är ett sorgligt kapitel.

#6

Postad 17 september 2020 - 08:16

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Om man ska jämföra bitrate, vad har comhem på sina HD sändningar i kabelnätet?
Det är det jag tittar på idag. Och vad ligger streamingtjänster som Netflix och Viaplay på för bitrate?
Jag är inte jättekinkig på kvaliteten, sitter och ser en del SD sändningar via comhem idag, men det är klart att HD sändningarna är mycket trevligare att titta på.

#7

Postad 17 september 2020 - 09:00

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Skall du jämföra bitrate med marksänt så har varje MUX 24Mbit/s (vet inte om den har höjts). Sen är det om varje kanal får lika mycket. Var inne på Teracom för att se hur många kanaler som ligger på den MUX som HD-kanaler men sidan var nere. Så om vi säger 6-8kanaler blir det 3-4Mbit/s.



#8

Postad 17 september 2020 - 09:35

Unregistered3b234061
  • Unregistered3b234061
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Jämförelse från 2017 av vad som faktiskt sändes av ett par leverantörer, inte vad jag vagt kom ihåg: https://www.gestrike...ionen-av-hd-tv/

Datan jag såg var lite senare. De kommer inte ha kunnat dra upp kvaliteten allt för mycket på så kort tid.

Kabelnätet är dedikerad lina till skillnad för fiber, jag har inte koll på om det kan vara annorlunda sändningskvalitet där.

15 mbps på satelit ska vara maxgräns. Mest för felhantering, så att inte tjänsten går ner helt om nån skulle skicka ett par gbps en stund av misstag. Ingen innehållsleverantör gav oss med mer än typ 13ish in i genomsnitt.

 

Lite förvånad att minnet verkar ha slått fel och jag blandat ihop fiber och marksänt, marksänt har jag aldrig sett bättre bild på än fiber när jag jämfört... så min uppfattning var nog väldigt formad av min förväntning, antar jag.


Redigerat av Unregistered3b234061, 17 september 2020 - 09:38.


#9

Postad 17 september 2020 - 10:14

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Då stämde min uppskattning med hastighet väldigt bra.

 

Sedan skriver de på din länk tralt följande:

Via satellit är det inte ovanligt att Canal digital kör uppåt 15 Mbit per sekund i bitrate och då blir det bra bildkvalité. Samtidigt så kör Boxer oftast 3 – 4 Mbit/s och i fiber är det inte ovanligt att de kör så lågt som 1 – 2 Mbit/sek.

 

Den överensstämmer med min erfarenhet dvs Boxer har bättre bildkvalitet på direktsänd TV än fiber (Telia). Sist jag testade var för 6månader sedan.



#10

Postad 17 september 2020 - 10:17

Unregistered3b234061
  • Unregistered3b234061
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Japp, jag blandade ihop dem. Antaligen patriotisk stolthet (läs: nationalistisk dumdristighet) som fick mig att nervärdera vår närmaste konkurrent i marknaden.



#11

Postad 17 september 2020 - 11:04

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Inte för att nervärdera satellit och Boxer, men båda dessa kräver coax-kablar i väggarna,

vilket inte IPTV (dvs via bredband) gör, sen är det en avvägning vilket man föredrar. 

 

Bra bild via sladd, eller billigare (och sämre) bild via internet & WiFi ....

 

Boxer kan iofs även ses via fönsterantenn, om man bor tillräckligt nära en mast, men 

då blir det en antenn per mottagare.

 

*Dock* är det inte helt trivialt att distribuera IPTV i huset/lägenheten, om den inte är

kopplad direkt till mediaboxen från internetleverantören, så i verkligheten kanske

det inte är så användarvänligt det eller .... ;)

Inte säker på om det gäller *alla* leverantörer/boxar, eller bara vissa.

Vet dock att Telenor har det "problemet".

 

IPTV kräver också en box per TV, det finns ingen standard, så stödet direkt i

TV-apparaterna är icke existerande.

 

DVB-S/S2 (sat) och DVB-T/T2 (boxer) stöds däremot av de flesta TVs.


Redigerat av frollic, 17 september 2020 - 12:32.


#12

Postad 17 september 2020 - 15:52

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 823 inlägg
  • 0

Då stämde min uppskattning med hastighet väldigt bra.

 

Sedan skriver de på din länk tralt följande:

Via satellit är det inte ovanligt att Canal digital kör uppåt 15 Mbit per sekund i bitrate och då blir det bra bildkvalité. Samtidigt så kör Boxer oftast 3 – 4 Mbit/s och i fiber är det inte ovanligt att de kör så lågt som 1 – 2 Mbit/sek.

 

Den överensstämmer med min erfarenhet dvs Boxer har bättre bildkvalitet på direktsänd TV än fiber (Telia). Sist jag testade var för 6månader sedan.

Inte många siffror rätt ovan

 

Marknät HD 5-6 Mbit/s SD 2-3 Mbit/s vid MPEG 2 och 1,5-2 Mbit/s MPEG4

 

Telia HD 8-9 Mbit/s SD 4-5 Mbit/s MPEG4  HBO programbibliotek 20 Mbit/s (fiber kunder)

CanalDigital HD 5-12 Mbit/s SD 3-4 Mbit/s MPEG4



#13

Postad 17 september 2020 - 16:24

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Från våran husleverantör så ingår det ett antal trådade tv uttag och bredbandsuttag, däremot ingår nog ingen kabeldragning till parabol eller antenn. Men låter dom nog dra in ett eller två tomrör till kallvinden så finns möjligheten ialla fall. Men tanken att inte behöva sätta upp en ful antenn och köra allt via bredband lockar. 🙂
Men vill ju samtidigt ha bra bild. Har idag en 65 tums Pansonic ST60 plasma som är ganska förlåtande, men nästa TV blir nog en OLED och gärna större, den lär inte vara lika förlåtande på insignalen.

#14

Postad 17 september 2020 - 16:36

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Inte många siffror rätt ovan

Marknät HD 5-6 Mbit/s SD 2-3 Mbit/s vid MPEG 2 och 1,5-2 Mbit/s MPEG4

Telia HD 8-9 Mbit/s SD 4-5 Mbit/s MPEG4 HBO programbibliotek 20 Mbit/s (fiber kunder)

CanalDigital HD 5-12 Mbit/s SD 3-4 Mbit/s MPEG4

Var har du hittat dessa siffror?

HBO låter väldigt högt. HBO Max ligger på 8-12 Mbit/s enligt flatpanelshd

Redigerat av jln, 17 september 2020 - 16:38.


#15

Postad 17 september 2020 - 18:31

Unregistered3b234061
  • Unregistered3b234061
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Var har du hittat dessa siffror?

HBO låter väldigt högt. HBO Max ligger på 8-12 Mbit/s enligt flatpanelshd


HBOs bibliotek i Telias streamingtjänst. Telia har skrutit med upp till 20 mbps på HBOs innehåll så kanske inte så fel även om det låter högt.

CD-siffrorna låter dock som total bull för parabol. Sen vet jag att de inte skröt så mkt om streamingtjänsten när jag jobbade där av en anledning, så... kanske inte helt åt skogen, har inga siffror alls på den.
Även om siffrorna låter VÄLDIGT höga för fibertv...

#16

Postad 17 september 2020 - 18:48

Unregistered3b234061
  • Unregistered3b234061
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Från våran husleverantör så ingår det ett antal trådade tv uttag och bredbandsuttag, däremot ingår nog ingen kabeldragning till parabol eller antenn. Men låter dom nog dra in ett eller två tomrör till kallvinden så finns möjligheten ialla fall. Men tanken att inte behöva sätta upp en ful antenn och köra allt via bredband lockar. 🙂
Men vill ju samtidigt ha bra bild. Har idag en 65 tums Pansonic ST60 plasma som är ganska förlåtande, men nästa TV blir nog en OLED och gärna större, den lär inte vara lika förlåtande på insignalen.


Kan kolla på plattantenn från canal digital eller tredjepartsantenner för marksänt, se om du hittar nått du tycker är snyggt nog. Annars så har de flesta som jag pratat med, undantaget de som inte är arbetsskadade av att ha använt testbänkarna i produktion för mkt, inte tyckt att det spelat så stor roll för dem. Se om du hittar nån du känner med fiber, parabol och marksänt kanske, hur mycket kvalitetsskiljnaden stör dig.

#17

Postad 17 september 2020 - 18:49

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Från våran husleverantör så ingår det ett antal trådade tv uttag och bredbandsuttag, däremot ingår nog ingen kabeldragning till parabol eller antenn. Men låter dom nog dra in ett eller två tomrör till kallvinden så finns möjligheten ialla fall. Men tanken att inte behöva sätta upp en ful antenn och köra allt via bredband lockar.
Men vill ju samtidigt ha bra bild. Har idag en 65 tums Pansonic ST60 plasma som är ganska förlåtande, men nästa TV blir nog en OLED och gärna större, den lär inte vara lika förlåtande på insignalen.

 

Det ingår trådade tv uttag men inte draget för parabol eller antenn? Kanske missförstår, men vad/vart är det då draget för de uttagen som ingår? 

 

Har själv byggt och drog både coax och cat i väggen när jag ändå höll på. Kör dock bara tv via fiber idag, trådat och WiFi. Kört både telenor, viasat, bbb och är nöjd så långt. Kommer nog aldrig välja någon annan lösning framgent. Skulle jag köpt nyckelfärdigt skulle jag inte besvära mig med att addera sådant "utifall att".



#18

Postad 17 september 2020 - 19:42

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Ja alltså det är kablar från en multimediacentral till ett antal uttag placerade i huset. Inte helt säker på vad som förbereds in till multimediaskåpet, fiber har vi redan förberett för. Men måste kolla upp om det även ingår nåt tomrör för antenn. Annars låter jag nog dom fixa det ändå. Kostar inte många kronor i det här skedet. Men betydligt besvärligare om man i efterhand kommer på att man vill köra med en parabol trots allt.

#19

Postad 17 september 2020 - 19:56

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 823 inlägg
  • 0

Till TV, dra fram 2 nätverkskablar. Så du kan köra IPTV och en trådad uppkoppling till teven och slippa WIFI

 

Angående Bithastigeter så finns statistik för Thor satelliten och Marknät hos digitalbitrate



#20

Postad 17 september 2020 - 21:04

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Det funkar inte att ha en split av nåt slag utan måste vara två kablar från routern?

#21

Postad 17 september 2020 - 21:11

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Till TV, dra fram 2 nätverkskablar. Så du kan köra IPTV och en trådad uppkoppling till teven och slippa WIFI

Du har troligen fler enheter hemma som *inte* har en RJ45-anslutning, än tvärt om,

slippa WiFi är knappast något man lyckas med år 2020.
 

Med det sagt så har jag också två uttag i varje rum, totalt runt 20 st i huset, men använder

dom väldigt sällan för att koppla in något, utöver APs.



#22

Postad 17 september 2020 - 21:43

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 823 inlägg
  • 0

Det funkar inte att ha en split av nåt slag utan måste vara två kablar från routern?

Beroende på stadsnät och operatör så brukar TV ligga på port 2 i mediaomvandlaren

Och router kopplas till port 1.

I t.ex. Telias egna fibernät körs teven ut via router, då kan man dela med switch* vid TV

(*Som klarar vlan)



#23

Postad 17 september 2020 - 22:17

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Det funkar inte att ha en split av nåt slag utan måste vara två kablar från routern?

 

Det kanske fungerar med en switch vid TVn. Även om inte operatören stödjer det så går det troligtvis att mickla till det med VLAN-switchar i båda ändar av kabeln.

 

Men jag lovar att du hellre sätter ett dubbelt uttag och drar en extra kabel än att behöva krångla med sånt :) Samla alla nätverksprylar som switchar, router, mediaomvandlare, etc på ett ställe i ett teknikskåp av något slag.

 

På tal om att förbereda nätverk vill jag slå ett slag för att även dra ut nätverk dit man kan tänka sig att sätta accesspunkter till WLAN. Proffsmodeller som är tak eller väggmonterade med ström över ethernet tycker jag slår de vanliga svarta lådorna privatpersoner brukar använda i både utseende och täckning. Exempelvis Ubiquitis Unifi APs är prisvärda och grymt stabila.



#24

Postad 17 september 2020 - 23:49

Unregistered3b234061
  • Unregistered3b234061
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Angående Bithastigeter så finns statistik för Thor satelliten och Marknät hos digitalbitrate


Kul sida, inte hört om den.

Många HD-kanaler verkar mycker riktigt ligga runt 5-mbps i bitrate på CD. Kollar du på FullHD-kanale är det flera som kommer upp mot 13 i bitrate för Canal Digital vid flera punkter och flera har medel över 10. TV3 HD (D)ligger tydligen uppe på 13 som minimum enligt sidan.

Däremot är det ganska rejäl variation mellan kanalerna vilket jag fick förklarat med att det var stor variation på källmaterialet.

Jag skulle fortfarande gärna se var du fått siffrorna för IP-tv.

#25

Postad 18 september 2020 - 07:57

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Japp, jag blandade ihop dem. Antaligen patriotisk stolthet (läs: nationalistisk dumdristighet) som fick mig att nervärdera vår närmaste konkurrent i marknaden.

Tralt jag testade igår igen med att jämföra Boxer (720P) med Telia (1080P) när damerna spelade fotboll och jag hade svårt att se skillnad så oavgjort denna gången för mig. Sedan får man ta med i beräkningen att projektorn behöver minst 10s för att synka så ofta blir det olika bilder mellan tillfällena.

 

Till TV, dra fram 2 nätverkskablar. Så du kan köra IPTV och en trådad uppkoppling till teven och slippa WIFI

 

Angående Bithastigeter så finns statistik för Thor satelliten och Marknät hos digitalbitrate

Digitalbitrate var en grym sida.
 



#26

Postad 21 september 2020 - 00:36

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Det går att sätta upp egen TV server i form av TVheadend med eller en Dreambox och sen streamar man bara därifrån över Wifi.

Dom flesta har säkert appar man kan installera direkt i TV'n för sånt men jag kör med en liten RPi i sovrummet med LibreELEC.
För dom som är lite mer tekniskt kunniga på sånt iaf :)


Redigerat av Leatherface, 21 september 2020 - 00:43.


#27

Postad 21 september 2020 - 10:56

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0

Det ingen trodde skulle hända när bredbandet byggdes ut var att vi skulle nå kapacitetbrist men de har hänt med alla strömningar av video på nätet och händer ofta när matcher sänds på nätet.



#28

Postad 21 september 2020 - 11:23

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Det ingen trodde skulle hända när bredbandet byggdes ut var att vi skulle nå kapacitetbrist men de har hänt med alla strömningar av video på nätet och händer ofta när matcher sänds på nätet.

 

Kapacitetsbrist? Det är nog högst lokalt hos dig, din operatör, eller videotjänsten du använder.

 

Vi har en grym nätkapacitet i allmänhet i Sverige så om du använder någon av de större tjänsterna, via en bra operatör, över en bra förbindelse (läs fiber) så ska kapacitet inte vara något problem.



#29

Postad 21 september 2020 - 12:56

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Det kunde förstås vara in idé att i dom stora leverantörerna sända ut livesändningar av matcher med multicast för att hålla nere bandbredden som man gör med IPTV. Appar osv skulle lätt kunna anpassas för att använda sig av dessa där det finns multicast sändningar.


Redigerat av Leatherface, 21 september 2020 - 12:57.


#30

Postad 21 september 2020 - 15:15

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Telia skickar så vitt jag vet ut sin live-TV med multicast. Det blir förstås krångligare om multicast ska ruttas mellan olika operatörer och det är väl därför det inte är så vanligt. Unicast fungerar "alltid" så länge det finns bandbredd.

 

Dessutom fungerar ju bara multicast med realtidsutsändningar om det ska vara någon vits med det. Med dagens fokus på mer och mer on-demand så lockar det kanske inte att utveckla två parallella system när unicast löser båda.

 

Jag är inte så värst insatt i hur de större tjänsterna gör men jag gissar att man istället försöker decentralisera och placera sin data så nära slutkunderna som möjligt. Exempelvis Akamai var ju tidigt ute med försäljning av lokal caching av data som tjänst.

 

Jag vet att i.a.f. Netflix också har försökt få ställa sina egna servrar direkt hos de större operatörerna. Om de fått det i någon större utsträckning vet jag inte.



#31

Postad 21 september 2020 - 21:16

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Kul att ämnet diskuteras vidare. Det här är inte mitt område, men kul att få lära sig lite mer om hur det funkar. Kommer ialla fall låta elarna dra nåt tomrör från multimediaskåpet till kallvinden så finns möjligheten att dra in antenn av något slag. Men det lutar åt att köra på nån bredbands variant av TV ialla fall.

#32

Postad 22 september 2020 - 11:33

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Telia skickar så vitt jag vet ut sin live-TV med multicast. Det blir förstås krångligare om multicast ska ruttas mellan olika operatörer och det är väl därför det inte är så vanligt. Unicast fungerar "alltid" så länge det finns bandbredd.

 

Dessutom fungerar ju bara multicast med realtidsutsändningar om det ska vara någon vits med det. Med dagens fokus på mer och mer on-demand så lockar det kanske inte att utveckla två parallella system när unicast löser båda.

 

Jag är inte så värst insatt i hur de större tjänsterna gör men jag gissar att man istället försöker decentralisera och placera sin data så nära slutkunderna som möjligt. Exempelvis Akamai var ju tidigt ute med försäljning av lokal caching av data som tjänst.

 

Jag vet att i.a.f. Netflix också har försökt få ställa sina egna servrar direkt hos de större operatörerna. Om de fått det i någon större utsträckning vet jag inte.

Ja men jag pratar om t.ex. sportsändningar som folk ser på live och dessa skulle kunna använda multicast.
Sändningar som ses i efterhand måste såklart skickas som unicast.
Det stämmer att en del av dom stora placerar lokala servrar hos leverantörer.
Men det kräver ändå enormt mycket bandbredd i dessa servrar och det är därför multicast är att föredra.
En sändning på 10mbit/s som 10000 personer ser kräver 100gbit/s konstant ström med unitcast medans det endast tar 10mbit/s bandbredd med multicast oavsett hur många som kollar.
Lägg till livesändningar för alla möjliga sporter och alla matcher som sänds så förstår ni att vi pratar om flera terabit i bandbredd.
LiveTV hos dom olika IPTV leverantörerna skickas ut med multicast men tyvärr kör dom ofta utan kort eller med någon udda kryptering men i vissa fall så går det få till en egen lösning.


Redigerat av Leatherface, 22 september 2020 - 11:46.


#33

Postad 22 september 2020 - 11:44

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Kul att ämnet diskuteras vidare. Det här är inte mitt område, men kul att få lära sig lite mer om hur det funkar. Kommer ialla fall låta elarna dra nåt tomrör från multimediaskåpet till kallvinden så finns möjligheten att dra in antenn av något slag. Men det lutar åt att köra på nån bredbands variant av TV ialla fall.

Tänk på att be elektrikern välja lite större rör/slang (jag föredrar rör men det är väl ingen elektriker installerar det idag vad jag vet) dvs välj tex 20mm  i stället för 16mm, detta gör att du få i två stycken koaxialkablar som du behöver för parabolen (en för tittandet och en för inspelandet) eller två stycken extra ethernetkablar. Du kan tex använda en summerare för parabol och marksänt då har du två signaler i ena koaxialen och en singel på den andra. Sedan monterar du ett trippeluttag där du har två kontakter för parabol och en kontakt för marksänt.
 



#34

Postad 22 september 2020 - 12:14

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Ja men jag pratar om t.ex. sportsändningar som folk ser på live och dessa skulle kunna använda multicast.
Sändningar som ses i efterhand måste såklart skickas som unicast.
Det stämmer att en del av dom stora placerar lokala servrar hos leverantörer.
Men det kräver ändå enormt mycket bandbredd i dessa servrar och det är därför multicast är att föredra.
En sändning på 10mbit/s som 10000 personer ser kräver 100gbit/s konstant ström med unitcast medans det endast tar 10mbit/s bandbredd med multicast oavsett hur många som kollar.
Lägg till livesändningar för alla möjliga sporter och alla matcher som sänds så förstår ni att vi pratar om flera terabit i bandbredd.
LiveTV hos dom olika IPTV leverantörerna skickas ut med multicast men tyvärr kör dom ofta utan kort eller med någon udda kryptering men i vissa fall så går det få till en egen lösning.

 

Ja, jag vet förstås hur multicast fungerar. Jag har implementerat ett par lösningar baserat på det tidigare i min yrkeskarriär.

 

Jag spekulerade bara i vilka svårigheter som måste övervinnas för att det ska fungera annat än lokalt och varför olika tjänster verkar ovilliga att använda det.

 

Klart det vore toppen multicast användes mer. Vem vet Mbone (https://en.wikipedia.org/wiki/Mbone) kanske kan återuppstå i någon form  :wub:



#35

Postad 22 september 2020 - 18:25

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Detta är ju nåt som ska fungera bättre med IPv6 standarden med nåt som gått väldigt segt men nu då det börjar bli svårt att få fler IPv4 addresser pga dom är slut så får man hoppas det snabbar upp det lite. Detta är väl nåt som främst drabbar mindre och nya på marknaden som inte sitter på stora serier med IP adresser i dagsläget men kommer bli svårare för andra med så småningom.
Börjar bli allt vanligare med CGNAT adresser.


Redigerat av Leatherface, 22 september 2020 - 18:27.


#36

Postad 24 september 2020 - 16:06

Unregistered3b234061
  • Unregistered3b234061
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Tänk på att be elektrikern välja lite större rör/slang (jag föredrar rör men det är väl ingen elektriker installerar det idag vad jag vet) dvs välj tex 20mm  i stället för 16mm, detta gör att du få i två stycken koaxialkablar som du behöver för parabolen (en för tittandet och en för inspelandet) eller två stycken extra ethernetkablar. Du kan tex använda en summerare för parabol och marksänt då har du två signaler i ena koaxialen och en singel på den andra. Sedan monterar du ett trippeluttag där du har två kontakter för parabol och en kontakt för marksänt.
 

Är man nykund får man nya boxar och moderna antenne så det ska inte vara ett problem. Om man använder en box släppt senare än 2012 kommer det ha stöd för unicable där man bara behöver en kabel in för upp till.. 12 mottagare (?) där CDs Oneplace till exempel har splitter inbyggt så du kan ta emot 4 av dem med ett uttag. Med LNB 24/plattantenn 24 kan du då spela in på tre kanaler och se på en fjärde på upp till 3 boxar per kabel, 6 boxar totalt. Man kan även allokera färre användarband till var box om du skulle vilja dela antenn med en granne eller nått. Två användarband per box räcker nog för de flesta.

 

Ska du ha CAM/CI-modul kan det vara att tv:ar äldre än 2016 nån gång kan sakna stöd för unicable-standarden beroende på tillverkare, dubbelkolla innan köp av begagnad tv. Dubbelkolla innan köp av ny tv också, det är inte alltid butikspersonalen har koll på vilka som har satelitmottagare eller bara mottagare för kabel/marksänt.



#37

Postad 24 september 2020 - 16:19

Unregistered3b234061
  • Unregistered3b234061
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Angående trådlös signal till TVn är enda personen jag känner som har problem med för dålig signal för IP-tv min far. Han har routern en våning, en tegelvägg och två träväggar bort, kanske 25 meter.

 

Hade han bara lagt en tusenlapp på två meshpunkter av Telia hade han inte haft det problemet heller. Istället ska jag skulle forska på vad som är bra, utan särskiljt mycket kunksap om dätverk eller möjlighet att sätta upp några att experimentera med, vilket mest troligt kommer leda till en både sämre och dyrare lösning... Så om man inte har utgångspositionen att all kundservice bara är där för att hindra en från att få en lösning (faktiskt uttalande av min far 2020) är bra nog wifi heller inte nått större problem med IP-tv.

PS, hittar inga vettiga undersökningar av bitrate på IP-tv eller ens siffror från leverantörerna själva. Har nån NÅGONTING jag kan utgå från när jag försöker hitta konkret, pålitlig info skulle jag bli överlycklig. Detta driver mig galen.



#38

Postad 24 september 2020 - 16:30

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 823 inlägg
  • 0

Angående trådlös signal till TVn är enda personen jag känner som har problem med för dålig signal för IP-tv min far. Han har routern en våning, en tegelvägg och två träväggar bort, kanske 25 meter.

 

Hade han bara lagt en tusenlapp på två meshpunkter av Telia hade han inte haft det problemet heller. Istället ska jag skulle forska på vad som är bra, utan särskiljt mycket kunksap om dätverk eller möjlighet att sätta upp några att experimentera med, vilket mest troligt kommer leda till en både sämre och dyrare lösning... Så om man inte har utgångspositionen att all kundservice bara är där för att hindra en från att få en lösning (faktiskt uttalande av min far 2020) är bra nog wifi heller inte nått större problem med IP-tv.

PS, hittar inga vettiga undersökningar av bitrate på IP-tv eller ens siffror från leverantörerna själva. Har nån NÅGONTING jag kan utgå från när jag försöker hitta konkret, pålitlig info skulle jag bli överlycklig. Detta driver mig galen.

Denna fungera att skicka TV med 

https://www.kjell.co...s-2-pack-p97255



#39

Postad 24 september 2020 - 17:07

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Angående trådlös signal till TVn är enda personen jag känner som har problem med för dålig signal för IP-tv min far. Han har routern en våning, en tegelvägg och två träväggar bort, kanske 25 meter.

Hade han bara lagt en tusenlapp på två meshpunkter av Telia hade han inte haft det problemet heller. Istället ska jag skulle forska på vad som är bra, utan särskiljt mycket kunksap om dätverk eller möjlighet att sätta upp några att experimentera med, vilket mest troligt kommer leda till en både sämre och dyrare lösning... Så om man inte har utgångspositionen att all kundservice bara är där för att hindra en från att få en lösning (faktiskt uttalande av min far 2020) är bra nog wifi heller inte nått större problem med IP-tv.

PS, hittar inga vettiga undersökningar av bitrate på IP-tv eller ens siffror från leverantörerna själva. Har nån NÅGONTING jag kan utgå från när jag försöker hitta konkret, pålitlig info skulle jag bli överlycklig. Detta driver mig galen.


Så olika uppfattning man kan ha. Jag är av åsikten att det ofta strular med IPTV just p.g.a. trådlösa uppkopplingar. Mina föräldrar har haft stora problem med det eftersom de bor i ett timrat hus. Jag själv fick senast för ett par veckor sedan skaffa ytterligare en unifi AP för att jag satte en Chromecast i källaren som tydligen hamnade i radioskugga.

#40

Postad 24 september 2020 - 17:22

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 1

Jag tänker att du får välja mellan tillgänglighet (Wifi) och tillförlitlighet (Ethernet) och du kan inte få båda. Jag kör bara trådlöst till mobilen och paddan allt annat är trådat. Ibland har man inget val och då får man göra det bästa av situationen.



#41

Postad 24 september 2020 - 20:09

Unregistered3b234061
  • Unregistered3b234061
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Denna fungera att skicka TV med 

https://www.kjell.co...s-2-pack-p97255

Om ändå... Han har testat och tydligen för mycket störning i elen i huset för att det ska funka. Han vägrar dra en ledning för att sätta en accesspunkt där den vettigt skulle täcka hela övervåningen.

 

Vi försökte med tp-link wifi-repeater, men wifi-bryggan han fått av Telia går bara att ansluta med WPS och WPS-funktionen på repeatern funkade bara för att koppla repeatern till routern, inte enheter till repeatern. Vi skulle dessutom, om vi använde repeaters, behöva kedja två-tre stycken genom huset om han ska få bra täckning hela vägen om han får sätta dem där han vill. Vi fick om möjligt SÄMRE täckning av den från vardagsrummet. Där de faktiskt skulle kunna täcka större delen av området lite diskret, där är det helt omöjligt att sätta en...

 

Jag har gett upp att försöka hjälpa honom med tvn.


Redigerat av Unregistered3b234061, 24 september 2020 - 20:10.


#42

Postad 24 september 2020 - 22:55

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 1

Det första man bör göra är att byt ut skiten som dom flesta ISP's skickar ut till en egen bättre.

Gärna till en som det går att installera DD-WRT på.


Redigerat av Leatherface, 24 september 2020 - 22:55.


#43

Postad 29 september 2020 - 12:08

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Kollar på lite olika leverantörer av tv via fiber, boxer, comhem, viasat, telenor... är det någon som har någon erfarenhet av dessa eller någon annan?
Kan det skilja nåt i bildkvalitet från olika leverantörer?
Gissar att den box som skickas med kan variera lite i kvalitet, nån som vet nåt om dom medföljande boxarna från olika leverantörer, eller är det ”samma skit”?

#44

Postad 29 september 2020 - 16:38

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 823 inlägg
  • 0

Kollar på lite olika leverantörer av tv via fiber, boxer, comhem, viasat, telenor... är det någon som har någon erfarenhet av dessa eller någon annan?
Kan det skilja nåt i bildkvalitet från olika leverantörer?
Gissar att den box som skickas med kan variera lite i kvalitet, nån som vet nåt om dom medföljande boxarna från olika leverantörer, eller är det ”samma skit”?

Telia har den klart bästa tv tjänsten

Telenor är lite rörig i play menyn

Viasat saknar flera HD kanaler Bl.a. Kanal 9

ComHem saknar siffror på fjärren, så kanal byten är omständiga

Ett plus är att det går att installera appar som finns via AndroidTV



#45

Postad 01 oktober 2020 - 10:06

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Tack för det, intressant.

#46

Postad 08 oktober 2020 - 16:18

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

Jag skulle installera en vanlig TV antenn så att man får de fria TV kanalerna på ett enkelt och billigt sätt.

Finns inget bra sätt att få dessa till en rimlig kostnad från någon leverantör.

Bara en massa jätte paket där man får betala dyrt för att titta på reklam.

 

Streaming tjänsterna funkar ju över vanlig wifi, så inget krångel med IPTV.



#47

Postad 08 oktober 2020 - 16:36

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Om med ”de fria kanalerna” avser SVT1, SVT2, SVT24, SVTB, Kunskapskanalen, TV4, TV6 så går ju dessa att se via playtjänster utan avgift så förstår inte vitsen med att sätta upp en antenn för marknätet.

#48

Postad 12 oktober 2020 - 09:38

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

Om med ”de fria kanalerna” avser SVT1, SVT2, SVT24, SVTB, Kunskapskanalen, TV4, TV6 så går ju dessa att se via playtjänster utan avgift så förstår inte vitsen med att sätta upp en antenn för marknätet.


Spännande, vilken/vilka playtjänster kör dessa? Jag har en ATV. SVT play på ATV gör det inte, inte heller TV4 Play, Viafree eller Dplay (free).

Däremot CMore, Viaplay och Dplay (premium) kör kanaler i stream, men uppdelat. Tex SVT+TV4+Cmore i Cmore appen.

Finns det någon tjänst som distribuerar dessa kanaler fritt så vore det ju toppen.

#49

Postad 12 oktober 2020 - 10:33

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Spännande, vilken/vilka playtjänster kör dessa? Jag har en ATV. SVT play på ATV gör det inte, inte heller TV4 Play, Viafree eller Dplay (free).

Däremot CMore, Viaplay och Dplay (premium) kör kanaler i stream, men uppdelat. Tex SVT+TV4+Cmore i Cmore appen.

Finns det någon tjänst som distribuerar dessa kanaler fritt så vore det ju toppen.


Nu har jag inte ATV:n framför mig med SVT Play livesänder ju deras kanaler på iOS via iPhone.

Men inte samlat på samma ställe nej, borde ju samlas via tex. Apple-TV appen.

#50

Postad 12 oktober 2020 - 10:43

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 685 inlägg
  • 0

Tv-kanalerna förhandlar sig själva till irrelevans. Varför de inte streamar alla reklamkanaler överallt förstår jag inte. Om de fortsätter såhär så kommer ingen att bry sig om några år, och alla tittar på streamingtjänster istället. Jag har turen att kunna streama de flesta kanalerna över Viaplay, men jag har inte Tv4, Kanal 7 och 12. Det är ingenting jag saknar dock, så det blir ju bara att man väljer bort dem automatiskt. Skulle aldrig få för mig att betala någonting för de kanalerna, eller sätta upp en antenn och hålla på och byta ingång bara för att se en kanal. Men om den hade funnits där från början kanske jag hade tittat på nåt.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.