Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dual subwoofer råd?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 maj 2019 - 20:17

Unregisterede029aa97
  • Unregisterede029aa97
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Tja

Har 2 st xtz cinema 1x12
Dom är inställda på samma avstånd
Båda på - 12 i nivåer

Problemet jag har är att vi lägre lysning 43-49 så går bara den högra subben på. Höjjer jag över 50 så startar den andra. Vad beror de på?

Redigerat av Unregisterede029aa97, 15 maj 2019 - 20:27.


#2

Postad 16 maj 2019 - 11:00

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Minus 12 i stärkaren är på tok för lågt , förmodligen så mycket den kan ställa ner nivån.
Ställ volymen på subbarna på cirka 25% , kalibrera sedan om hela rasket.
En fråga , har din stärkare Audysseu 32 , om den har det så ska subbarna ställas till ungefär 75DB.

#3

Postad 16 maj 2019 - 13:05

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jag bara har min på hela tiden. Fick bekräftat att den nästan inte drar nånting på natten osv.



#4

Postad 16 maj 2019 - 15:09

Unregisterede029aa97
  • Unregisterede029aa97
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Har gjort en liten egen inställning, så minus 12 är inte hela sanningen, subbarna låter sjukt mycket kraftigare nu än med audyssey 75 DB kalibrering
Mest fundersam över hur en kan gå på och inte den andra med samma inställningar.
Ser jag film på Helgen så drar men ju på och där är de inget problem, då går båda på

#5

Postad 16 maj 2019 - 16:34

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Fast är det -12dB eller inte? Om det är det så sällar jag mig till de som tror att det är en låg signal för subwoofern att auto-detekta och att du bör höja. Om det inte är så undrar jag ju förstås varför du skrev det, och så får du nog förklara lite närmare vad du gjort för "liten egen inställning" för det säger inte mig speciellt mycket.

 

 

Mest fundersam över hur en kan gå på och inte den andra med samma inställningar.

 

Alla komponenter tillverkas med toleranser som tillåter viss avvikelse från specade värden. Någon komponent (gissningsvis volympotentiometern) skiljer sig åt.

 

Ser jag film på Helgen så drar men ju på och där är de inget problem, då går båda på

 

Detta är ju ett solklart indicium för att utnivån är för låg från receivern.



#6

Postad 16 maj 2019 - 17:44

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

om nu faktum är att du har -12db i receivern, så kan du ju öka den till -6db, och sänka lite på gainen på subbarna(ca 6db), då slår ju auto på lättare, samt att du har samma nivå som du hade innan..  gå dock inte för nära 0db eller på + värden, de kan ha annan påverkan om du spelar för högt som är negativt....   ett bra värde är att försöka ligga runt -8db till -6db, och ställa önskad volym på subbarna


sen är det ju som andra säger, alla komponenter och toleranser är ej samma på all elektronik av samma modell, därav startar den ena tidigare och vice versa..


jag har lagt subwoofer nivån i receivern på -7db med basrika filmer, där låter de bra, tillräckligt med bas, sen har jag en marginal att gå upp ett par db vid filmer och musik som är basfattigare utan att påverka utsignalen så den börjar dista om jag spelar tokhögt nån gång....


inget fel på -12db mer än att auto funkar dåligt kanske, samt att du ej kan sänka OM de skulle behövas..



#7

Postad 17 maj 2019 - 07:05

Unregisterede029aa97
  • Unregisterede029aa97
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Ok, är säkert som ni säger med att olika komponenter känner av olika då.

Vad jag gjort för att få mer dynamik är att ställa in subbarna på typ 82db i audyssey och då ställer audyssey automatisk in subbarna på minus 12 den har jag använt subwoofer trim och satt dom på - 10typ.

Basvolym blir typ den samma som att sätta allt på 74db i audyssey men dynamik och kraften blir mycket mer.

Hörde svs gubbarna pratade lite om detta i nått forum och hittade denna video som dom tipsade om. Och Prövade, vart riktigt bra när jag har volymen jag oftast ser på, ibland ser man ju lite lägre på veckodagarna om man bara glor på nån serie eller nått. Och då jag märket att dom går på olika.
https://youtu.be/ZuGf6mVy4so

#8

Postad 17 maj 2019 - 07:26

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

viktigaste man är nöjd själv, och att man har spelrum att ändra nivån lite upp och ner beroende på inkälla.

Samt också att man ligger på - nivå, speciellt när man spelar max volym för att undvika dist från lågnivå out....

 

Sen är bas en smaksak så klart, hur mycket osv.. de man ska tänka på är: att ju högre du spelar desto mindre bas behöver du för att uppfatta frekvenserna på samma nivå..... så därför bör du ställa din utgångsbas-nivå i den volymen du lyssnar på..





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.