Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd - Högtalarpaket för surround upp till 5000

199 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Logitech Z-5500 (Datorhögtalare) 5 8,67 (392) Inga priser
38 relaterade trådar
Koppla Logitech Z5500 till Benq W2000 (7 inlägg) 6 år sedan
Koppla ihop äldre samsung med Logitech z-5500 går ej! (0 inlägg) 8 år sedan
Apple TV + PS3 -> TV -> Z-5500. Hur? (1 inlägg) 10 år sedan
Billiga z5500 (2 inlägg) 13 år sedan
logitech z-5500 (9 inlägg) 13 år sedan
Ska jag verkligen köpa Logitech's z-5500 (59 inlägg) 13 år sedan
Kabel för analog överförig mellan PC och Z-5500 (5 inlägg) 13 år sedan
Logitech Z-5500 - ljudkort/kablar? (0 inlägg) 13 år sedan
Z-5500 trasigt, vad ska jag köpa nu? :) (3 inlägg) 13 år sedan
DTS + Asus P6T + Optical out = sant? (0 inlägg) 13 år sedan
Byta högtalarkabel till min Z5500? (3 inlägg) 13 år sedan
Prisvärdt ljudsystem till studentlägenhet (8 inlägg) 13 år sedan
5.1 paket till datorn (pc) (6 inlägg) 14 år sedan
Basshaker ihop med Logitech z-5500 (5 inlägg) 14 år sedan
Z5500, Z2300, SoundSticksII bäst för film? (7 inlägg) 14 år sedan
PC - Högtalare och Ljudkort? (5 inlägg) 14 år sedan
Skruva upp Z-5500 satelliter (12 inlägg) 14 år sedan
Logitech Z-5500, men vad ska man ha för ljudkort? (24 inlägg) 15 år sedan
Högtalarsystem till HTPC / Extender (2 inlägg) 15 år sedan
Bra hemmabiopaket till PS3? (2 inlägg) 15 år sedan
Var ska jag ställa "the boom box" ? (16 inlägg) 15 år sedan
Få Z-5500 att spela upp ljud från en TV utan optisk/koaxial utgång? (4 inlägg) 15 år sedan
Logitech z 5500 (10 inlägg) 15 år sedan
Logitech Z-5450 eller Logitech Z-5500? (24 inlägg) 15 år sedan
Logitech Z Cinema vs. Z-5500 (0 inlägg) 15 år sedan
Koppla PS2 till surroundsystem? (7 inlägg) 16 år sedan
Problem med X-fi xtrememusic och z-5500 (4 inlägg) 16 år sedan
Logitech Z-5500 (3 inlägg) 16 år sedan
Sprängande ljud i logitech Z-5500 Problem (16 inlägg) 17 år sedan
Logitech Z-5500 Eller Dynavoice Magic ? (23 inlägg) 17 år sedan
Logitech Z-5500 (6 inlägg) 17 år sedan
Paket i 3000:- prisklassen? (6 inlägg) 17 år sedan
trött på z-5500 brummet.. (7 inlägg) 17 år sedan
Lågt tal (2 inlägg) 18 år sedan
Avkodning av ljud i DVD-spelare eller i Z-5500? (0 inlägg) 18 år sedan
Logitech Vs Infinity (16 inlägg) 18 år sedan
att Z-5500 eller inte Z-5500 (5 inlägg) 18 år sedan
Logitech Z-5500 (5 inlägg) 18 år sedan

#1

Postad 19 maj 2009 - 21:09

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
I denna tråden kommer vi att diskutera högtalarpaket för surround mellan 0 och 5000 kronor. Det är tänkt att man i dessa trådar ska ställa sina frågor och funderingar istället för att skapa en ny tråd hela tiden. Denna tråden kommer också att fungera som en "databas" där vi kan samla bra och prisvärda högtalarpaket.

Tänk dock på att denna tråden behandlar lösa högtalarpaket och inte allt i ett paket som diskuteras i forumdelen Hembiopaket.

Var nu så vänliga att lägga upp och diskutera massor med tips på bra och prisvärda högtalarpaket mellan 0 och 5000 kr! :)

Redigerat av AlexanderE, 22 oktober 2011 - 15:55.


#2

Postad 21 maj 2009 - 20:13

Svensken i norge
  • Svensken i norge
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
jag rekomenderar XTZ 89 5.0 paketet. det blev ett fint lyft när jag bytte ut mina gamla högtalare till detta paket.
Och till och med tjejen märkte skillnaden på ljudet!

#3

Postad 29 maj 2009 - 13:32

blirre78
  • blirre78
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt Samsungs LED UE557020 (bor i Tyskland, tror att de har andra produktbetäckningar här?) Vill ha ett hyfsat surround system till denna. Köpte även Onkyo TX-SR607, saknar nu ett bra högtalarpaket runt 5000 kr. Har försökt att läsa en massa recensioner pa olika paket men har ännu ingen aning om vad jag ska köpa. Vill gärna ha högtalare i mindre format da jag inte vill att de ska synas för mycket. Blir mitt första riktiga surroundsystem sa jag är inte allt för kräsen men far givetvis gärna lata bra!!!





Behöver hjälp!!!

#4

Postad 16 juni 2009 - 13:47

MG_78
  • MG_78
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
...Vill slå ett slag för Harman Kardon HKTS11! Va inne på Media Markt igår och fick dessa demade med onkyo 607... Slutade med att jag köpte direkt! Ljudet var fylligt och kristallklart och subbasen hade brutal kraft i film. Musik lät också utmärkt. Jag avskyr när det står i tester "bra för prisklassen" för det är extremt luddigt om den verkliga kvalitén på ljudet, men jag kommer nog säga samma sak. Letar man efter ett bra system för denna peng ser jag inte hur man skulle kunna bräcka detta paket....i denna prisklassen :D

Har lyssnat på canton mf. med tycker H/K systemet är lite bättre i mellanregister och diskant och klasser bättre i basen. KÖP!

#5

Postad 16 juni 2009 - 17:14

Dariush
  • Dariush
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Hej!

Har nu funderat ett tag kring högtalarpaket till en Onkyo TX-SR607 utan att ha blivit något klokare. Det första högtalarpaketet jag siktade in mig på var ovannämnda Harman Kardon HKTS11 då det verkade vara ett ganska säkert kort, men sedan började fundera på om inte golvare skulle vara bättre då jag egentligen inte är i behov av kompakta högtalare. Det var här jag fick syn på Dynavoice Challenger M65 5.0 som är något billigare men saknar sub.

Problemet nu är att jag är en total novis och inte har en aning om vad som ger mig mest för pengarna, köper jag Dynavoice har jag heller inte mycket pengar över till en (eller två?) sub. Så där undrar jag också om jag är tvungen att vänta tills jag har råd med en lite "dyrare" sub eller om jag kommer undan med en som kostar runt 2000kr (helst billigare) för att sedan vid behov köpa en extra sub.

Såå... M65-paketet eller Harman Kardon?

Väldigt tacksam om någon hjälper mig i rätt riktning! (Kanske förslag på alternativa högtalare men känns som att det bara kommer frambringa ytterligare huvudvärk)

#6

Postad 16 juni 2009 - 20:25

MG_78
  • MG_78
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Hej!

Har nu funderat ett tag kring högtalarpaket till en Onkyo TX-SR607 utan att ha blivit något klokare. Det första högtalarpaketet jag siktade in mig på var ovannämnda Harman Kardon HKTS11 då det verkade vara ett ganska säkert kort, men sedan började fundera på om inte golvare skulle vara bättre då jag egentligen inte är i behov av kompakta högtalare. Det var här jag fick syn på Dynavoice Challenger M65 5.0 som är något billigare men saknar sub.

Problemet nu är att jag är en total novis och inte har en aning om vad som ger mig mest för pengarna, köper jag Dynavoice har jag heller inte mycket pengar över till en (eller två?) sub. Så där undrar jag också om jag är tvungen att vänta tills jag har råd med en lite "dyrare" sub eller om jag kommer undan med en som kostar runt 2000kr (helst billigare) för att sedan vid behov köpa en extra sub.

Såå... M65-paketet eller Harman Kardon?

Väldigt tacksam om någon hjälper mig i rätt riktning! (Kanske förslag på alternativa högtalare men känns som att det bara kommer frambringa ytterligare huvudvärk)



Jag var länge fast i träsket om huruvida jag skulle ha ett matchat kompakt system eller golvare bla bla bla.. Till slut slog jag till på HKTS11 och prioriterade design och smidighet. Dessutom va jag galet trött på att ha stora golvare som såg ut som skyskrapor brevid TV-bänken :)

Funderade också på olika system med stativare men pallade inte mecka upp TV:n på vägg för att få plats med nån mega-center under TVn...

Så det blev HKTS11 och detta har jag definitivt inte ångrat! Jag föll pladask när jag fick ett ordentligt demo. Vill du ha större lite grejer kan jag nog tänka mig att som någon annan i tråden sa: XTZ 89 paketet fast med XTZ W10.16 subben! Det kostar typ 5K på fyndbörsen.

Annars tror jag den subben är riktigt bra, om du vill komplettera något annat system med sub sen!

Lycka till

#7

Postad 18 juni 2009 - 23:17

Unregistered1574
  • Unregistered1574
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
vet inte om det passar in här men men ;)

Är ett M-85 5.0 paket värd 3000kr? :unsure:

Dvs M-85, S-6 och C-6.

Mvh TIm

#8

Postad 19 juni 2009 - 12:09

Dariush
  • Dariush
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Skulle nog tro det då ett nytt M65-paket (5.0) kostar lika mycket på fynda

Jag var länge fast i träsket om huruvida jag skulle ha ett matchat kompakt system eller golvare bla bla bla.. Till slut slog jag till på HKTS11 och prioriterade design och smidighet. Dessutom va jag galet trött på att ha stora golvare som såg ut som skyskrapor brevid TV-bänken

Funderade också på olika system med stativare men pallade inte mecka upp TV:n på vägg för att få plats med nån mega-center under TVn...

Så det blev HKTS11 och detta har jag definitivt inte ångrat! Jag föll pladask när jag fick ett ordentligt demo. Vill du ha större lite grejer kan jag nog tänka mig att som någon annan i tråden sa: XTZ 89 paketet fast med XTZ W10.16 subben! Det kostar typ 5K på fyndbörsen.

Annars tror jag den subben är riktigt bra, om du vill komplettera något annat system med sub sen!

Lycka till


Tack för svaret!

Bestämde mig för att satsa på ett paket med golvare då det visade sig att jag kunde få tag på en "hyfsad" sub gratis, problemet är att jag har fastnat för M65 Challenger EX 5.0 och där dröjer det till efter juli innan frontarna når lagret

Men tror jag fortsätter kolla på lite andra paket under 5000kr så länge

#9

Postad 27 juli 2009 - 15:24

Unregistered887d791d
  • Unregistered887d791d
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
Finns det några snygga och vettiga datorhögtalare under 1000lappen?
5.1 är det som gäller.
Hade tänkt ha det till sovrums-tv:n

#10

Postad 06 augusti 2009 - 15:49

Unregisteredad8d67ff
  • Unregisteredad8d67ff
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
kan man ha data högtalare som man kan koppla till 5.1 utgången på blueray spelare

#11

Postad 13 augusti 2009 - 06:46

Unregistered84c0a86c
  • Unregistered84c0a86c
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har en Yamaha RX-V559 A/V Receiver som jag anslutit ett par gamla stereohögtalare (med basåtergivning) och sedan 3 mindre högtalare från ett billigt hemmabiosystem. Subwoofern från samma system kunde jag ej koppla in eftersom att receivern inte stödjer passiva subwoofers (hoppas jag förstått detta rätt!).

Jag är däremot lite sugen på att uppgradera, mest för att det märks rätt tydligt att ljudbilden i frontarna och de övriga är ganska olika, och en subwoofer hade inte varit fel heller. Jag bor i en lägenhet och rummet där jag har systemet är ca 18kvm stort och rätt högt i tak (2.60m). Jag kan inte placera de bakre högtalarna helt optimalt eftersom att rummet är för smalt (de kommer alltså närmare lyssnaren än frontarna).

Är ex. HKTS11 något för mig? Jag uppskattar förstås bra ljud men är inte i det här läget beredd att betala mer än 5000 för ett paket.

Tackar på förhand för alla tips!

#12

Postad 21 september 2009 - 18:33

linkanqwe
  • linkanqwe
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Hallå.


Vad tror ni om att man trollar ihop en Onkyo TX-SR607 med Dynavoice Challenger M-65 EX 5.0 + någon xtz subb? Vad har hänt med m-85 paketet? Någon som vet?

#13

Postad 09 oktober 2009 - 06:27

Unregistered4c35be57
  • Unregistered4c35be57
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
hej!

Har nyligen köpt en Onkyo TX SR-607 och nu funderar jag på att byta ut högtalarna som är väldigt många år gamla...
Jag behöver lite tips och råd.. Det är ju en hel djungel där ute :)..

Jag vill allra helst att högtalarna skall vara svarta.

Va säger folket om den som föregående talare tog upp?

Dynavoice Challenger M-65 EX 5.0

Tack på förhand

#14

Postad 14 oktober 2009 - 17:46

Strema
  • Strema
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Behöver lite experthjälp från er ;)

Har tänkt bli med hemmabiosystem nu och jag går i funderingar om vad jag ska köpa för högtalare, att det blir någon mix av Dynavoice högtalare är rätt säkert.

Har tänkt köpa en Denon AVR-1910 , nu i helgen efter att ha läst bra om den och det är då den förstärkaren som kommer att användas.

Mitt vardagsrum/allrum, bor i en etta, är bara ca 17 kvm så det är ju inte så mycket att hurra för. Det jag är mest orolig för är att köpa högtalare som blir för stora i ljudet eller hur man nu ska förklara det. Alltså för mycket ljud för rummet.

Paketen jag funderar mest över är mellan Dynavoice Magic F-6 EX Paket , och främst då Dynavoice Challenger M-65 EX

Men en annan mix funkar kanske också, typ:

Valda produkter:
Fronthögtalare: Dynavoice Challenger M-65 EX(Black Oak / Piano Finish)
Centerhögtalare: Dynavoice Challenger C-6(Black Oak)
Surroundhögtalare: Dynavoice Challenger S-6(Black Oak)

Men jag har som sagt ingen aning på vad jag ska välja och har inte heller möjlighet att provlyssna om på grejerna om jag inte vill åka genom halva Sverige. Så alla åsikter uppskattas :)

Systemet kommer användas mycket till musik också, eller egentligen främst till musik, så hellre högtalare som är lite bättre på musik :)

#15

Postad 23 oktober 2009 - 23:04

IceCube3
  • IceCube3
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är ute efter ett 5.1 hemmabiosystem. Tänkte på kritikerrosade Sony str-dh800 som receiver och frågar nu råd om högtalare (och sub) till denna enhet. Allt från golvhögtalare till satelliter går hem i mitt tycke. Men vilken sort skall man egentligen ha för främst hd-film, xbox 360 spelande och tv-tittande. Jag tycker om att lyssna på musik, men i min lägenhet går det ändå inte att lyssna till musik på hög volym pga grannarna. Så jag prioriterar bra filmljud.

Förslag?

#16

Postad 25 oktober 2009 - 20:37

Unregistered02b5c7be
  • Unregistered02b5c7be
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
tjo :P
jag tänkte höra med er om yamaha ns-555 och ns-c444. Jag kör med en reciver som heter Yamaha HTR 6030 och är lite rädd att den är för svag för dessa högtalare...

Nu använder jag högtalarna som följde med hemmabiopaketet från början , förrutom att jag bytt ut frontarna mot ns-333. Orkar recivern med att driva de större högtalarna tillsammans tro? Och går de att koppla in dem?

Anledningen jag vill byta upp mig lite är pga av att jag flyttat och har nu ett större rum att ha anläggningen i:P Det ska spelas lika mycket musik som film i dem.

#17

Postad 01 januari 2010 - 13:51

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0
Är det nån som kan uttala sig om hur bra Canton 80cx är?.Står i valet o kvalet mellan dom och den större modellen 120mx.Men är inte säker på vilka jag ska köpa än.Ska iväg imorron och kolla lite.Hade vart trevligt med lite input innan dess.

//Klas

#18

Postad 04 januari 2010 - 22:24

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Är det nån som kan uttala sig om hur bra Canton 80cx är?.Står i valet o kvalet mellan dom och den större modellen 120mx.Men är inte säker på vilka jag ska köpa än.Ska iväg imorron och kolla lite.Hade vart trevligt med lite input innan dess.

//Klas

Jag var och lyssnade på 120mx i helgen och blev både förvånad och besviken. Tyckte de spelade ett mycket större ljud än väntat och subben funkade klockrent till de små satelliterna men däremot är jag mer tveksam till diskanten. Den kändes lite hissad jämfört med övriga register. De stod på stativ en bra bit från bakväggen och jag misstänker att det kanske kan vara orsaken. Mellanregister och midbas är svaga i så små lådor det vet jag, men borde inte de nedre registren få lite stöd av väggen bakom om de placeras nära den?
Jag är på jakt efter vita högtalare och tänkte lyssna på Proson Reality 31sa också. Någon som har tips på flera vita 5.1-paket i denna prisklass?

Redigerat av Tobyponken, 04 januari 2010 - 22:39.


#19

Postad 05 januari 2010 - 22:06

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0

Jag var och lyssnade på 120mx i helgen och blev både förvånad och besviken. Tyckte de spelade ett mycket större ljud än väntat och subben funkade klockrent till de små satelliterna men däremot är jag mer tveksam till diskanten. Den kändes lite hissad jämfört med övriga register. De stod på stativ en bra bit från bakväggen och jag misstänker att det kanske kan vara orsaken. Mellanregister och midbas är svaga i så små lådor det vet jag, men borde inte de nedre registren få lite stöd av väggen bakom om de placeras nära den?
Jag är på jakt efter vita högtalare och tänkte lyssna på Proson Reality 31sa också. Någon som har tips på flera vita 5.1-paket i denna prisklass?


BRL har ett paket för 5990:- med vita högtalare (dock svart grill). Infinity PHI 5.1 finns kvar på några få ställen (Klintons t.ex.) för 4990:-

Audio Pro har sin EVO DC serie som kanske kan knopas ihop ett paket kring 5kkr.

#20

Postad 05 januari 2010 - 23:41

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

BRL har ett paket för 5990:- med vita högtalare (dock svart grill). Infinity PHI 5.1 finns kvar på några få ställen (Klintons t.ex.) för 4990:-

Audio Pro har sin EVO DC serie som kanske kan knopas ihop ett paket kring 5kkr.

Tack för tipsen. Har varit på lyssningsrunda idag igen och nu måste jag säga att jag är ännu mer vilsen. Lyssnade på Canton 120mx igen. Mycket bättre ljud när de var monterade på väggen. Mellanregistret lyftes fram på ett helt annat sätt. Jämförde dessa med Elac Starlet (lite dyrare än denna katergori), men jag tyckte inte dessa var så pass mycket bättre. det skiljer nästan 3000:- och så mycket bättre var de inte. Dock spelade Elac subben lite djupare än cantons.

Var även på en annan butik och lyssnade på Proson 31SA men de hade inte den Rumblesubben så jag fick lyssna till dem utan sub samt med en sub av okännt märke. Helt ny musik och annan lokal gjorde det näst intill omöjligt att försöka jämföra men nog tyckte jag att det hängde med fint. Dessa små rackare går ju att lyssna på utan sub, man hör faktisk ståbas och mansröster ganska ok. Det gör man INTE på Elac´s och Canton`s satteliter när de spelar utan sub. Nedre mellanregister och diskant får godkännt doch upplevde jag dem lite instängda i övre mellanregistret på en låt. Vet inte om det var inbillning...?!

Skulle bra gärna vilja lyssna på Infinity Phi51 men de verkar slut i stockhålet?!

Audio Pro låter bra det vet jag men de är i mitt tyckte för stora för att monteras på väggen....

#21

Postad 02 februari 2010 - 17:30

K0m4
  • K0m4
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jagar ett billigt system att ha i mitt lilla vardagsrum tills jag känner för att uppgradera. Det ska köras med Denon 1910.

Fick just upp ögonen för Harman Kardon HKTS 7, men ser i forumet att 11 är mer omtalat. Vad är egentligen skillnaden mellan dessa? Någon som har jfrt?

Redigerat av K0m4, 02 februari 2010 - 17:42.


#22

Postad 23 mars 2010 - 14:49

mArBLe
  • mArBLe
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0

Jagar ett billigt system att ha i mitt lilla vardagsrum tills jag känner för att uppgradera. Det ska köras med Denon 1910.

Fick just upp ögonen för Harman Kardon HKTS 7, men ser i forumet att 11 är mer omtalat. Vad är egentligen skillnaden mellan dessa? Någon som har jfrt?


Se denna tråd för svar på dina frågor, speciellt just den posten jag länkar till.

#23

Postad 26 mars 2010 - 07:01

mArBLe
  • mArBLe
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Jag tänkte kolla om det är någon som kör med HKTS11 fast i 7.1 miljö?
Alltså, vet någon några bra högtalare som passar ihop ljudmässigt (och designmässigt för den delen) med HKTS11?

Anledningen är ju för att kunna antingen använda rear surround eller front height speakers.

#24

Postad 28 mars 2010 - 12:14

Hörnbjörn
  • Hörnbjörn
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
vet inte, men kanske fel tråd. Det märker jag.

Håller på att flytta "biorummet" för att det ska användas lite mer än bara till fotboll på lördagar och en film då och då.

Men då jag har ett gäng stora golvhögtalare som inte kommer få plats i ny rummet (bakhögtalarna), så tänkte jag som så att jag köper ett par små vägghögtalare å slänger upp bak i rummet och har kvar 2 golvare som frontar.

Min fråga är om jag ska satsa på att köpa ett par lösa, lite dyrare vägghögtalare, eller om jag ska köpa ett lite billigare paket mellan 3000-5000kr? Det jag har nu är lite äldre grejer och det skulle ju kännas roligare med nytt, men det skulle också innebära en ###### massa gnäll från frugan. å då menare jag en jääääävla massa

Hoppas nån kan komma med nån ide om vad NI skulle ha gjort.

Mvh
Stefan

#25

Postad 09 april 2010 - 08:11

xnation
  • xnation
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag köpte ett Proson Reality Sat 31 SA (v.2) paket på Fynda och kan bara säga att jag är mycket nöjd. Klockrent ljud både till musik och film. Nu såg jag att de hade blivit en hundring dyrare (köpte black piano) men det är mycket prisvärt. Högtalarna är små och läckra.

Jag har en Denon 1910 som receiver.

Har lyssnat på polarens Canton 120 MX och de var inte lika vassa men det kan ha varit att det är olika storlek på rum, färre ljuddämpande gardiner mm.

http://fynda.se/inde...at.php?katid=98

Redigerat av xnation, 09 april 2010 - 08:11.


#26

Postad 20 april 2010 - 09:38

Marne
  • Marne
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej.
Har just införskaffat en Onkyo TX-SR308
och nu bestämt mig för en liten uppgradering av ljudsystemet.
Behöver ha lite tips och råd på hyggliga 5.1 högtalare.
Letar efter 4st stilrena golvstående högtalare.
Har kollat lite på fynda.se då främst på Proson Reality 33 SA (v.2) och Dynavoice Magic F-5 EX
men även netonnets Andersson L6 - Front Speakers verkar helt ok som frontar och bakre element.
Som center funderar jag på Polk Audio CS 10 center
Som sub finns det flera tänkbara kandidater både hos Proson och Dynavoice.

/Marne

#27

Postad 20 april 2010 - 12:40

cappy
  • cappy
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hej.
Har just köpt en onkyo avr 607. jag har ett litet vardagsrum i öppen planlösning. ca 3x3,5 meter där ena sidoväggen (3,5) är öppen mot en hall och kök. jag har ett 5.0 i dag. men känner att det dags at uppgradera golvhögtalarna. Passeringen av golvarna kommer att vara på var sida om fönstret i delen till höger. Pga litet rum tror jag att basreflexen inte kan vara på baksidan av högtalaren. min bänk är ca 40 cm djup, så jag vill inte att högtalaren skal vara djupare enn det.
lyssnar ca 50/50 musik/film. jag är ingen högspelande bas kille. men mera en välljudande.

Budget är ca 1000-4000 för et par.

Har inte lyssnat på några högtalare ännu.

Någon som har ett bra tips till mig?

mvh
Cappy

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  plan.jpg   118,49K   1 Antal nerladdningar


#28

Postad 21 april 2010 - 07:26

Dalle_84
  • Dalle_84
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0

Hej.
Har just köpt en onkyo avr 607. jag har ett litet vardagsrum i öppen planlösning. ca 3x3,5 meter där ena sidoväggen (3,5) är öppen mot en hall och kök. jag har ett 5.0 i dag. men känner att det dags at uppgradera golvhögtalarna. Passeringen av golvarna kommer att vara på var sida om fönstret i delen till höger. Pga litet rum tror jag att basreflexen inte kan vara på baksidan av högtalaren. min bänk är ca 40 cm djup, så jag vill inte att högtalaren skal vara djupare enn det.
lyssnar ca 50/50 musik/film. jag är ingen högspelande bas kille. men mera en välljudande.

Budget är ca 1000-4000 för et par.

Har inte lyssnat på några högtalare ännu.

Någon som har ett bra tips till mig?

mvh
Cappy


Var har du för högtalare idag?

#29

Postad 21 april 2010 - 14:08

cappy
  • cappy
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
radionette cinema som jag köpte på elgigganten en 8-9 år siden. en 5.0 pakke.

http://www.radionette.no/cinema73b.htm

Undrar om jag kunde gilla dom här?
Dynavoice Definition DF-5

Redigerat av cappy, 21 april 2010 - 14:11.


#30

Postad 21 april 2010 - 15:06

Dalle_84
  • Dalle_84
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0

radionette cinema som jag köpte på elgigganten en 8-9 år siden. en 5.0 pakke.

http://www.radionette.no/cinema73b.htm

Undrar om jag kunde gilla dom här?
Dynavoice Definition DF-5


Dynavoice Definition DF-5 skulle du säkert bli nöjd med. Dom är ju relativt djupa men vet ej var basreflexen sitter heller, men dom brukar alltid kunna gå att plugga.
AudioPro tycker jag gör bra grejer för låg kostnad. T ex wigo wi-150 under 3000. Du kan även få hela 5.1 systemet för under 7000 om du vill ha det estetiskt snyggt med samma serie på högtalarna.

#31

Postad 23 april 2010 - 13:10

undelete
  • undelete
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Hur är det med HKTS 30? De verkar hyllade av alla. Speciellt med en Onkyo TX-SR607 ? Det är det jag är mest inriktad på just nu.

#32

Postad 07 maj 2010 - 14:50

gylfe
  • gylfe
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hejsan,

Jag ska snart flytta in i min första lägenhet i centrala Stockholm, och jag hade därför ta tag i mitt hemmabio system på riktigt. Jag har samlat på mig lite grejjer igenom åren, men nu när jag väl ska få något helt eget så vill jag givetvis att det ska bli bra.

Jag har just nu en SONY STR-DG510 men knappt några högtalare att prata om. Men eftersom att jag flyttar in i en mindre lägenhet, så känner jag väl inte att det så värst lönt att lägga ner för mycket pengar på det - då jag ändå inte kan spela för hög volym.

Har ni något bra och prisvärt högtalarpaket till mig och min Sony STR-DG510? Vill ju helst ha 5.1, men det kanske finns nya tekniker som gör 3-högtalarsystem lika bra? Jag är lite för dåligt påläst. Högtalarsystemet ska användas både till film och musik.

Funderar på Dynavoice F-6 paketet. Vad jag kan läsa så verkar dom ju mycket prisvärda. Passar dom till min SONY förstärkare?

Tacksam för alla tips!


Redigerat av gylfe, 08 maj 2010 - 10:06.


#33

Postad 20 juni 2010 - 01:15

DavidFTW
  • DavidFTW
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Tjenare!

Jag sitter just nu på en audio pro RV-70 receiver, audio pro subzone, 2st jamo HT7000, en sonab cc.101 och ej nämnvärda surrar.

Jamons basar har torkat/spruckit i skumkanterna = skrot. Men lådorna, mid och diskanterna är fortfarande fräsha.

Min fråga lyder alltså: Finns det några bra "utbyteselement" att tillgå för >2500:- Eller ska jag leta efter begagnade frontar för 2,5 papp?`

Jag lyssnar mer på musik än vad jag kollar på film så jag kanske ska satsa på helt nytt system?

Vet ej om detta är rätt tråd att fråga i, men jag är ny här.

#34

Postad 10 augusti 2010 - 17:18

Unregistered7197fa6e
  • Unregistered7197fa6e
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hejsan!

Behöver lite akut råd om att köpa högtalar system som jag planerat att göra i dagarna.
Ska köpa en Samsung tv och blev tipsad om att köpa Samsung ljudsystem också, men tvekar lite på de.

Letar efter något runt 5000:-, behöver köpa förstärkare samt högtalare.
Ska användas för film,tvspel samt musik. Kollat runt bland olika surroundsystem men inte lyckats klura ut vad som är vettigast att köpa för priset.
Så många som säger ja eller nej till frågor men motvierar inte eller kan ej ge tips om vad man kan köpa.

Funderat på 2st bra golvare och förstärkare så man kan bygga ut senare, men kan inget om ljud alls.

Tacksam för all hjälp!

#35

Postad 10 augusti 2010 - 17:38

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Mitt tips till er är att leta efter högtalare på blocket eller liknande. Vidare finns även hifimagasinet, men där blir det nog lite svårare att hitta högtlare i priklasser under 5000 kr.

Tänk på att frontar och center bör matcha. Det är inte lika viktigt med bakre surround, då antalet minuter under en film, vilka innefattar de bakre högtalarna är ytterst begränsat.

Det komer garanterat att komma flera råd till er fortsättningsvis. Vi alla är olika när det gäller vad vi anser är en bra ljudupplevelse.

Själv stod jag i valet och kvalet att inhandla ett par RX8or tillsammans med tillhörandes surround. Monitor Audios RX8or är grymt hyllade av flertalet användare. Till slut blev det ändå ett par högtalare fr B&W då deras 608 or passade mitt öra betydligt bättre.

Det jag vill säga är att ljudupplevelser är högst indivisanpassat. Vill ni göra den bästa dealen kolla runt på blocket och leta efter välkända märken. Åk sedan och lyssna för att bilda er en egen uppfattning.

Själv har jag alltid tyckt om ljudet fr B&W. Deras mindre serier kan kanske vara ngt för er. De går att hitta för en bra penning. Exemelvis DM601 S3 eller DM 602S3...

Tittar ni på golvare är faktiskt DM 603 S3 en väldigt nätt och liten golvare som ändå spelar väldigt bra. Den hade jag själv för några år sedan :D

Länkar:

http://www.blocket.s..._...m?ca=11&w=1

http://www.blocket.s...l...m?ca=11&w=1

http://www.blocket.s...l...m?ca=11&w=1
Obs pruta!

http://www.blocket.s...3...m?ca=11&w=1
Ser större ut på bilden än vad den är! Kolla prisjakt för info, mått mm.

Lycka till


G

#36

Postad 10 augusti 2010 - 19:50

Unregistered7197fa6e
  • Unregistered7197fa6e
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Dina länkar fungerar ej :/ och har ingen möjlighet att åka runt och provlyssna andras högtalar system tyvärr, så blir lite svårt.
Men tack för tipset.

#37

Postad 11 augusti 2010 - 00:48

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Dina länkar fungerar ej :/ och har ingen möjlighet att åka runt och provlyssna andras högtalar system tyvärr, så blir lite svårt.
Men tack för tipset.


Hm, jag märkte det nu att länkarna inte fungerade. Konstigt, det har funkat tidigare???

Gör så här. Sök på exempelvis B&W på blocket i reg Stockholm. Du kommer att få flera träffar på begagnade högtalare. Se till så att serien är som lägst S3, inte S2. Exempel. DM 603 S3.

Slå in modeller här på forumet under sök. Du kommer garanterat att hitta en hel del om just den högtalaren.
Vidare kan du även googla på på högtalaren. På nätet står det tonvis med info om just B&W, bara som ett exempel.

Ett annat bra märke i hyffsad prisklass är Monitor Audio, även kallat MA.

Lycka till där ute. Har ni frågor om B&W är ni välkomna att fråga. Jag har själv haft 4 olika serier med högtalare från B&W. Alla inom 600 serien. Tyvärr har jag inte haft möjligheter till 800 serien då jag även tycker om att resa en hel del, vilket kostar på :D

G

#38

Postad 19 augusti 2010 - 11:52

koze
  • koze
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jag har en Sony HT-SS1300.

Helt ok system iom att jag mest ville ha en "HDMI-hub" samt en stärkare utan DVD-spelare iom att jag har en PS3. Dock så är ljudet när man lyssnar på musik inte alls mycket att hänga i granen. Som väntat. Det är skjukt viktigt för mig med tanke på hur mycket jag lyssnar på musik. För spel och film funkar den bra.

Min fundering nu är om det är värt att lägga lite smet på att koppla in nya satelliter, eller om det är en hädelse i sig med den i sammanhanget tämligen trötta stärkaren?

/Måsen



#39

Postad 28 augusti 2010 - 15:30

aztekk
  • aztekk
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Tjena
Ny här, men har redan fått läst en hel del intressanta saker....

Hur som helst.
Jag har väl mer eller mindra bestämmt mig för att införskaffa en Onkyo TX-SR608.
Nu undrar jag hur ett Proson Reality Sat 31 SA (v.2) Paket skulle lira till detta ?

Jag är väl medveten om att högtalarna kanske inte är de absolut bästa, men i sin prisklass verkar de fått bra kritik.
Tanken är att till en början köpa en bra reciever, med ett "ok" högtalarpaket, då jag inte har jätte mkt pengar just nu, för att senare komplettera med ett par lite bättre och större frontar.

Finns det någon som kanske redan har denna setup ?

Proson Reality Sat 31 SA (v.2) 5.1
Onkyo TX-SR608

// andreas

#40

Postad 18 september 2010 - 12:45

gamefreak
  • gamefreak
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Hej! Jag har tänkt att köpa en Onkyo 308 och behöver hjälp att hitta högtalare och subb till den.
Jag har redan ett 5.1 system men det är köpt i ett paket tillsammans med en förstärkare och väldigt budget.

Det största problemet är nästan utrymmet, vardagsrummet är för smalt, och de surround-högtalarna funderar jag på att ha kvar eftersom de hänger på väggen och det inte får plats så mycket större.
På baksidan om de står de Max Power Handling 25W, funkar det med Onkyo:n som levererar 3-4 gånger så mycket?

Centerhögtalaren kan inte vara högre än 13cm för då är den ivägen för TV:n. Samma gäller frontarna om de ska stå på TV-bänken, ska de stå på golvet kan de såklart vara större.

Storleken på basen är inget problem (den kommer ändå stå på golvet), men jag vill ha en prisvärd och bra bas.

Jag har kollat runt själv och hittat:
Dynavoice Magic C-4 EX (center)
Proson Rumble R-8 (bas)
Dynavoice Magic F-6 EX (frontar)

Men jag har ingen aning om de är bra (fast de har fått bra recensioner) och hur de funkar till Onkyo 308, så jag behöver en del hjälp.

Tack på förhand!

#41

Postad 11 oktober 2010 - 17:50

hansfahlen
  • hansfahlen
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Behöver 2.1/2.0 paket inkl. receiver till ps3 spelande.

Tänkte köpa ett högtalar paket till mitt ps3. Konsolen är plaserad i ett rektangulärt rum på ca 11 kvadrat. Tv är placerad på ena långsidan. På denna ytan skulle jag vilja trycka in ett 2.1 eller varför inte ett 2.0. För nu till hösten kommer Gran Turismo 5 ut och då ska de spelas. Men iom rummet är så pass litet känns det inte som om jag behöver pressa in ett par B&W. Så kan någon med erfarenhet ge mig tips på ett hur jag skall gå till väga.
Ska tillägga att jag kan får ärva ett par Proson Stadium Monitor 6 av min far. Är detta nått man kan komplettera med en billig sub samt förstärkare ?

#42

Postad 15 oktober 2010 - 09:56

Newguy
  • Newguy
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej på jakt efter nytt ljud men är totalt vilse. Har kollat på http://www.fynda.se/...php?prodid=4292 detta paket, är de nått att ha? Eller ska man ha sattelitare me en aktivsub för film?

#43

Postad 15 oktober 2010 - 10:14

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0

Hej på jakt efter nytt ljud men är totalt vilse. Har kollat på http://www.fynda.se/...php?prodid=4292 detta paket, är de nått att ha? Eller ska man ha sattelitare me en aktivsub för film?


Bara förstäkaren kostar 3000:- och den är fin fin.

Till film måste jag ha en sub, det fattas ngt, djupbasen får man sällan utan.

#44

Postad 25 oktober 2010 - 01:14

Unregisterede7c80455
  • Unregisterede7c80455
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Godkväll gott folk!
Får ta och köpa nya högtalare nu när lönen kommer! Har en onkyo 608 nu. har kollat lite på Dynavoice Challenger M-65, deras 5.0 paket och så lite på Jamo S 606 HCS 3 även där 5.0
vet dock att Dynavoice spelar bra med onkyo. (iaf vad jag har fått höra)

Någon kunnig rackare som har något att säga till om eller att tillägga! Någon annat förslag om högtalare?

/ Jojje

#45

Postad 26 oktober 2010 - 14:08

madasafari
  • madasafari
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Hej hej! Jag har en NAD C315BEE och en vinylspelare, ska införhandla RIAA-steg. Jag kommer snart flytta till en lägenhet (kommer inte behöva monsterljud), hur är Cerwin Vega VE-5M som högtalarpar i en liten stereoanläggning?



#46

Postad 28 oktober 2010 - 16:53

Akka89
  • Akka89
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Flyttar snart till en lägenhet och funderar på att skaffa nytt ljud till tv samt datorn. Är INTE ute efter monsterljud utan mera ett vardagligt ljud som är okej för min budget. Min budget ligger runt 3-5 tusen. Ska sägas att jag letar efter typen golvhögtalare (detta pga att jag tycker det kommer passa våran möblering bättre och att jag vill undvika att skruva i väggarna så mycket jag bara kan)
Hittat 2 st anläggningar och jag undrar vad får jag för dom 2000:- som skiljer dom åt, är det värt att ta det dyra?

http://www.netonnet....te/125703.4324/

vs

http://www.netonnet....ll/101372.4324/


Har även kollat på denna och sedan köpa någon bas bara?
http://www.fynda.se/...php?prodid=4292

Redigerat av Akka89, 28 oktober 2010 - 16:56.


#47

Postad 29 oktober 2010 - 03:08

Unregisterede7c80455
  • Unregisterede7c80455
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Flyttar snart till en lägenhet och funderar på att skaffa nytt ljud till tv samt datorn. Är INTE ute efter monsterljud utan mera ett vardagligt ljud som är okej för min budget. Min budget ligger runt 3-5 tusen. Ska sägas att jag letar efter typen golvhögtalare (detta pga att jag tycker det kommer passa våran möblering bättre och att jag vill undvika att skruva i väggarna så mycket jag bara kan)
Hittat 2 st anläggningar och jag undrar vad får jag för dom 2000:- som skiljer dom åt, är det värt att ta det dyra?

http://www.netonnet....te/125703.4324/

vs

http://www.netonnet....ll/101372.4324/


Har även kollat på denna och sedan köpa någon bas bara?
http://www.fynda.se/...php?prodid=4292


Ligger din budget på 3-5tusen på högtalare eller är det med förstärkare också? fatta inte riktigt :P Om din absoluta max budget ligger på 5 tusen får du räkna med att du ska ha kablar till kalaset också, det kostar ju en del faktiskt. och om du ska ha bakhögtalare och du inte vill skruva i väggen så får du ha golvstativ till. (du kanske iofs har någon bokhylla eller dyligt att ställa dom i).
Men om du bara ska ha högtalare för max 5tusen så köpte jag själv Dynavoice Challenger M-65 EX 5.0 har inte fått hem dom än. ska vara bra och kan uttala mig mer när dom kommer.

Om du ska köpa budget högtalare så kolla på Proson och Dynavoice ska vara prisvärda vad jag hört och har till viss del erfarenhet av.

#48

Postad 29 oktober 2010 - 07:49

Akka89
  • Akka89
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Tackar för svaret :P

Skrev lite rörigt, menade 3-5 tusen för enbart högtalare. Har en ganska ny förstärkare hemma och all kablage till det :P

Men blev dessa: http://www.fynda.se/...php?prodid=4292, Nu har jag lite pengar över att köpa lite nya inrednings detaljer istället :P

#49

Postad 02 november 2010 - 01:43

Unregisterede7c80455
  • Unregisterede7c80455
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Tackar för svaret :)

Skrev lite rörigt, menade 3-5 tusen för enbart högtalare. Har en ganska ny förstärkare hemma och all kablage till det ;)

Men blev dessa: http://www.fynda.se/...php?prodid=4292, Nu har jag lite pengar över att köpa lite nya inrednings detaljer istället ;)


Okejokej, trevligt trevligt! Vad tycker du om det då? spelar det upp till dina förväntningar? :D

#50

Postad 04 november 2010 - 22:26

Jarmon
  • Jarmon
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Kan någon rekomenderar ett paket för musik och film, gärna med en tung bas för musik men ändå bra för film....

Redigerat av Jarmon, 04 november 2010 - 22:27.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.