Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson projektorer EH-TW7400, 9400, 9400W

614 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Epson EH-TW7400 (Projektorer) 5 8 (3) 18 990:-
Epson EH-TW9400 (Projektorer) 1 9,3 (9) 26 990:-
Epson EH-TW9400W (Projektorer) 1 8,33 (2) Inga priser
1 relaterade trådar

#251

Postad 26 mars 2020 - 09:21

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Även optiken påverkar ljusflödet.

#252

Postad 26 mars 2020 - 13:35

FetTimme
  • FetTimme
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Kan va så att det är någon skillnad i mjukvara som påverkar där

Men det är samma optik i båda, samma 15 glas element lins

Tror igen att dom flesta kommer tycka att 9400 är värt pga kontrast och svärta!

Även optiken påverkar ljusflödet.


Det gör det ju

Men 7400 och 9400 har samma optik

#253

Postad 26 mars 2020 - 14:27

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Om lampans effekt vore den enda parametern för vad en projektor ger för ljusflöde så skulle vi inte kunna ha olika lägen på lampans styrka(eco, medium, high). Det är ju fortfarande samma lampa och vi får olika nivå på ljusflödet.

 

Med det sagt så är det i praktiken en försumbar skillnad på den punkten om man jämför TW7400 och TW9400. Så är man ute efter enbart ljusflöde så ger det inte något extra i praktiken att välja den dyrare maskinen.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#254

Postad 27 mars 2020 - 08:58

FetTimme
  • FetTimme
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Absolut så är det ju!

Men, spontant känns det som det alltid är värt att betala extra för 9400 då det tycks vara ganska stor skillnad mellan dom när det kommer till dom mörkare scenerna som ändå har mycket detaljer

#255

Postad 27 mars 2020 - 11:48

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Absolut så är det ju!

Men, spontant känns det som det alltid är värt att betala extra för 9400 då det tycks vara ganska stor skillnad mellan dom när det kommer till dom mörkare scenerna som ändå har mycket detaljer

 

Du är nöjd med din förstår jag? :)

Vad heter 9400 i us, är det HC5050?

Tänkte läsa mer Reviews om den...'

Gått i tankarna från en 7100, till 7400, sen läser man så gott om 9400... så nu ligger tankarna där! :ph34r:  :lol:

Har en epson 6600 i nuläget som sagt och reacktduk, lär bli skillnad va? Helst när man kan köra UHD HDR... för det ska 9400 sköta bra väl?


Redigerat av Garrett, 27 mars 2020 - 11:55.


#256

Postad 27 mars 2020 - 13:33

FetTimme
  • FetTimme
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
9400 heter 6050UB i USA

Toppmodellen i serien :)


HC5050 finns inte i Sverige, 7400 tror jag är HC4010 i usa

Ja TW9400 är sinnessjukt bra till UHD material. Färgerna är makalösa och skärpan. Är mer än nöjd med min :)

#257

Postad 27 mars 2020 - 15:13

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

9400 heter 6050UB i USA

Toppmodellen i serien :)


HC5050 finns inte i Sverige, 7400 tror jag är HC4010 i usa

Ja TW9400 är sinnessjukt bra till UHD material. Färgerna är makalösa och skärpan. Är mer än nöjd med min :)



Riktigt bra omdömen ja, blir en sån... :ph34r:
Är ni nöjda hur den hanterar hdr?
Är lite skeptisk när det fäller hdr och projje, sett en jvc n5 eller 7 eller vad det va, den hade ju sjuukt bra bild när det kördes hdr på den, men det är bu en heeeelt annan prisklass :)
Låter 9400an mycket i hdr? Måste väl flåsa på för fullt då? Måste man ha lampan i highläget då?

Just det, hur uppdaterar man mjukvara iden? Har den wifi, eller kör man usb?


Redigerat av Garrett, 27 mars 2020 - 16:26.


#258

Postad 27 mars 2020 - 18:27

andreas30
  • andreas30
  • Användare

  • 230 inlägg
  • 0

Någon som vill dela med sig av sina inställningar av sin 9400?

Digital Cinema vet jag att jag ska köra med HDR.

Jag vet att inställningarna är lite olika beroende på vilket rum/ljus man har

men det vore kul att höra vad ni andra kör med..



#259

Postad 28 mars 2020 - 08:25

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Som sagt, väldigt stora... men mr Miyagi här på forumet har en snygg lösning, en ikea bestå hylla fäst i väggen. :)

Skulle vilja veta vilken det är han köpt, måste ju vara tillräckligt djup för att projjen ska få plats... :) 

 

https://www.minhembio.com/mr%20miyagi



#260

Postad 28 mars 2020 - 14:59

FetTimme
  • FetTimme
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Riktigt bra omdömen ja, blir en sån... :ph34r:
Är ni nöjda hur den hanterar hdr?
Är lite skeptisk när det fäller hdr och projje, sett en jvc n5 eller 7 eller vad det va, den hade ju sjuukt bra bild när det kördes hdr på den, men det är bu en heeeelt annan prisklass :)
Låter 9400an mycket i hdr? Måste väl flåsa på för fullt då? Måste man ha lampan i highläget då?

Just det, hur uppdaterar man mjukvara iden? Har den wifi, eller kör man usb?

 

 

 

Kör du high lamp låter det lite ja men kör man medium lamp och Natural låter den väldigt lite och det blir väldigt bra bild ändå i HDR! 

 

I filmer som ofta utnyttjar hela färgrymden så är digital cinema bäst men Natural läget når upp till ca 85% av DCI P3 så det är ändå bra


Jag såg deadpool 2 i HDR och använde Natural Medium lamp och det såg lika bra ut som digital cinema high lamp fast nästan helt tyst! 

 

Men tittar jag på tex guardians of the galaxy 2 i HDR så hade jag nog kört high lamp digital cinema men det är ändå inte säkert. Natural är väldigt bra och det är skönt att kunna köra i Medium Lamp och ändå få riktigt med ljusstyrka!

Du får prova dig fram och sen berätta vad du tycker är bäst

 

Jag kör HDR slider mellan 1-4 oftast för ett för högt värde där så blir hela bilden för mörk. Så deadpool Medium lamp Natural och HDR slidern på 3 använde jag senast. Såg fantastiskt ut!


Redigerat av FetTimme, 28 mars 2020 - 15:00.


#261

Postad 28 mars 2020 - 15:04

FetTimme
  • FetTimme
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Någon som vill dela med sig av sina inställningar av sin 9400?

Digital Cinema vet jag att jag ska köra med HDR.

Jag vet att inställningarna är lite olika beroende på vilket rum/ljus man har

men det vore kul att höra vad ni andra kör med..

 

HDR slider 1-4 där nånstans och börjar uppskatta Natural Medium lamp mer och mer

Kör dynamik Iris på Auto och high speed. Tycker det fungerar väldigt bra och man får väldigt djupa mörka scener med grymt djup och jag märker nästan aldrig när Irisen öppnas och stängs. bara när det byts från en mörk scen till en väldigt ljus Direk. Då ser man hur ljusstyrkan dras upp från Irisen som öppnas. Men detta lilla stör mig inget och jag märkte aldrig av det när jag såg 1917 tex. Den filmen är fantastisk och det är ett gäng riktigt riktigt bra mörka scener som samtidigt har varmt vackert ljus med fantastiska detaljer!



#262

Postad 28 mars 2020 - 15:06

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Kör du high lamp låter det lite ja men kör man medium lamp och Natural låter den väldigt lite och det blir väldigt bra bild ändå i HDR! 

 

I filmer som ofta utnyttjar hela färgrymden så är digital cinema bäst men Natural läget når upp till ca 85% av DCI P3 så det är ändå bra


Jag såg deadpool 2 i HDR och använde Natural Medium lamp och det såg lika bra ut som digital cinema high lamp fast nästan helt tyst! 

 

Men tittar jag på tex guardians of the galaxy 2 i HDR så hade jag nog kört high lamp digital cinema men det är ändå inte säkert. Natural är väldigt bra och det är skönt att kunna köra i Medium Lamp och ändå få riktigt med ljusstyrka!

Du får prova dig fram och sen berätta vad du tycker är bäst

 

Jag kör HDR slider mellan 1-4 oftast för ett för högt värde där så blir hela bilden för mörk. Så deadpool Medium lamp Natural och HDR slidern på 3 använde jag senast. Såg fantastiskt ut!

 

Tack för input! :) 



#263

Postad 28 mars 2020 - 15:15

FetTimme
  • FetTimme
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Tack för input! :)

inga problem!  ^_^



#264

Postad 30 mars 2020 - 16:03

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 1

Kopplat in 9400 nu(hade epson 6600 innan), mot en reactduk, hann testa snabbt med apple TV+ med hdr, BD, uhbd HDR...

Vilken... j'vla... makalöst, sjukt... bra bild!!  :blink:

Körde cinema bright för HDR, lamp medium, drog  hdr slider eller vad den heter några snäpp, blev grymt bra direkt... och SDR körde jag natural, lamp low... va ju sjukt bra direkt, behövs denna ens kalibreras?!  :o  :P

Vilken bildhantering, rörelsehantering, vilka färger, skärpa, svärta, ja... allt!  :o  :D

Storleken glömdes bort när den kom upp på hyllan..

Enda lilla minus är att det tar lång tid när det ändras hz, tex när man startar en film, men där tror jag förstärkaren är som är trög, en sony 1080 str DN, som är ruggigt slö i menyer etc, annars jäkligt prisvärd...

Sen såg jag att det såg ut som ett litet avlångt märke på linsen, tror inte det påverkar bilden, försökte ta kort på det, men syns inte när den är avstängd, och syns inte på telefonens kamera när man tar bild på den när den är igång...

Va  skeptisk till att HDR på projjar, men denna sköter det ju riktigt bra! 


Redigerat av Garrett, 30 mars 2020 - 16:06.


#265

Postad 30 mars 2020 - 16:19

FetTimme
  • FetTimme
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Haha ja den är helt jäkla sjuk! Otrolig bild!
Prova Natural Medium nästa gång för HDR och se vad du tycker!

Roligt att du skaffade den!

#266

Postad 30 mars 2020 - 18:43

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Kopplat in 9400 nu(hade epson 6600 innan), mot en reactduk, hann testa snabbt med apple TV+ med hdr, BD, uhbd HDR...
Vilken... j'vla... makalöst, sjukt... bra bild!! :blink:
Körde cinema bright för HDR, lamp medium, drog hdr slider eller vad den heter några snäpp, blev grymt bra direkt... och SDR körde jag natural, lamp low... va ju sjukt bra direkt, behövs denna ens kalibreras?! :o :P
Vilken bildhantering, rörelsehantering, vilka färger, skärpa, svärta, ja... allt! :o :D
Storleken glömdes bort när den kom upp på hyllan..
Enda lilla minus är att det tar lång tid när det ändras hz, tex när man startar en film, men där tror jag förstärkaren är som är trög, en sony 1080 str DN, som är ruggigt slö i menyer etc, annars jäkligt prisvärd...
Sen såg jag att det såg ut som ett litet avlångt märke på linsen, tror inte det påverkar bilden, försökte ta kort på det, men syns inte när den är avstängd, och syns inte på telefonens kamera när man tar bild på den när den är igång...
Va skeptisk till att HDR på projjar, men denna sköter det ju riktigt bra!

Tror du byter om en månad till en 65” OLED

#267

Postad 30 mars 2020 - 19:16

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Tror du byter om en månad till en 65” OLED


Haha, icke!  :P

 

Edit: Testade Digital Cinema nu  med HDR lite snabbt när det va mörkt, såg lite naturligare ut... får testa mer i morrn, varit lite kaotiskt med annat här hemma idag...

Finns det nåt liknande AVS hd 709 eller Digital Video Essens, fast för HDR, att ställa in lite amatörmässigt? 


Redigerat av Garrett, 30 mars 2020 - 19:47.


#268

Postad 31 mars 2020 - 07:50

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Hur funkar 4k enhancement förresten? Ser att den är "grå", går inte slå på den... är det för att jag kör UHBD spelare/appleTV i 4k mot proj redan? Är det bättre att ha 1080p ut från spelarna och ha på enhancement på eller? Är helt novis på det den biten... 



#269

Postad 31 mars 2020 - 09:02

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Hur funkar 4k enhancement förresten? Ser att den är "grå", går inte slå på den... är det för att jag kör UHBD spelare/appleTV i 4k mot proj redan? Är det bättre att ha 1080p ut från spelarna och ha på enhancement på eller? Är helt novis på det den biten... 

4k enhancement används om du matar den med 1080p och du vill låta projen förbättra det den tar emot och simulera 4K av det, tex om du kör en vanlig bluray film eller liknande och inte låter spelaren själv skala upp. Jag skulle tro att det i många fall är bättre att låta spelaren skala upp själv men det skiljer så klart beroende på vad man har. Om du tex ställer en Apple TV å 1080p så kommer den skicka allt som 1080 och alltså försämra det 4k material du kollar på via den.

 

Det finns en hemma kalibreringsskiva för 4k och HDR som heter Spears & Munsil UHD, den finns att köpa antingen som digital download på deras egen hemsida eller på disk hos tex Hembiobutiken.se



#270

Postad 31 mars 2020 - 11:18

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0

Grattis Garret till ett bra köp. Grymt nöjd med denna projje. Angående kalibrering i HDR så har jag svårt att hitta hur man ska göra. Kör digital cinema och medium läge för det mesta och flyttar på HDR slidern nått steg.

 

Kör natural medium för sdr där jag jag använt spears and munsil  skiva för att ställa in bilden.



#271

Postad 01 april 2020 - 06:43

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

4k enhancement används om du matar den med 1080p och du vill låta projen förbättra det den tar emot och simulera 4K av det, tex om du kör en vanlig bluray film eller liknande och inte låter spelaren själv skala upp. Jag skulle tro att det i många fall är bättre att låta spelaren skala upp själv men det skiljer så klart beroende på vad man har. Om du tex ställer en Apple TV å 1080p så kommer den skicka allt som 1080 och alltså försämra det 4k material du kollar på via den.

 

Det finns en hemma kalibreringsskiva för 4k och HDR som heter Spears & Munsil UHD, den finns att köpa antingen som digital download på deras egen hemsida eller på disk hos tex Hembiobutiken.se

 

 

så det bästa är att köra 4k mot den? Blir ingen skillnad med 1080p material om man kör 4k mot projektor med uppspelaren, eller 1080p + 4k enhancement?

Hittar inte vart man kan köpa DL av kalibreringsskivan...  :blush:

Men detta kanske kan vara nåt, nån somtestat om den är lätt att förstå sig på?

https://www.diversif...m/products.html


Grattis Garret till ett bra köp. Grymt nöjd med denna projje. Angående kalibrering i HDR så har jag svårt att hitta hur man ska göra. Kör digital cinema och medium läge för det mesta och flyttar på HDR slidern nått steg.

 

Kör natural medium för sdr där jag jag använt spears and munsil  skiva för att ställa in bilden.

 

 

Tack, ja, vi är grymt nöjda här hemma med!  :)

 

Edit: Ladda ner updates, är det nåt man bör tänka på? Och hur? USB?


Redigerat av Garrett, 01 april 2020 - 07:04.


#272

Postad 02 april 2020 - 06:40

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Jag skulle säga att om det du skickar signalen ifrån kan skala upp till 4K på ett bra sätt är det att föredra att skicka det. Jag skickar 4K från min HTPC, (4k) Bluray spelare och Apple TV men 1080p från PS4pro och kör med 4K enchant avslaget, jag prioriterar att ha få högre fps från den hellre än lite bättre bild. 4K enchant ger ifrån sig lite mer ljud och jag tycker inte det gjorde så stor skillnad om ens någon när jag spelade, i alla fall inte nån skillnad jag tänker på.

 

Jag hade blandat ihop de olika skivorna, Spear and Munsil verkar inte finnas som download det var den du länkade jag sett som DL och strulat ihop dem i skallen.

 

Ja för att uppdatera firmware så kör man via usb.



#273

Postad 02 april 2020 - 10:53

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Jag skulle säga att om det du skickar signalen ifrån kan skala upp till 4K på ett bra sätt är det att föredra att skicka det. Jag skickar 4K från min HTPC, (4k) Bluray spelare och Apple TV men 1080p från PS4pro och kör med 4K enchant avslaget, jag prioriterar att ha få högre fps från den hellre än lite bättre bild. 4K enchant ger ifrån sig lite mer ljud och jag tycker inte det gjorde så stor skillnad om ens någon när jag spelade, i alla fall inte nån skillnad jag tänker på.

 

Jag hade blandat ihop de olika skivorna, Spear and Munsil verkar inte finnas som download det var den du länkade jag sett som DL och strulat ihop dem i skallen.

 

Ja för att uppdatera firmware så kör man via usb.

 

 

Ok, kör exakt så med sen jag kopplade in den :P

Använder ni pattern som finns på projjen för att ställa in focus?

Sen är jag kluven med HDR... denna gör bra jobb med HDR, antagligen grymt bättre om man kna ställa in det någorlunda korrekt... men SDR... skit alltså... vilken grymt bra bild....  :o

Synd att den inte kan ändra själv till en viss inst när det blir HDR/SDR, och ändra lampläget till medium vid hdr, eco vid sdr...

Kommer nog köra på SDR så länge, amatörmässigt ställt in med AVS HD 709, dom där basicstegen bara, brightness, contrast etc.

Tills jag får det vettigt till HDR... :)


Redigerat av Garrett, 02 april 2020 - 12:11.


#274

Postad 07 april 2020 - 22:24

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0

Jag tycker det som funkar bäst för fokus är stänga av bildkällan (eller sätta den på HDMI 2) så att det inte finns någon bild och sedan bara trycka på "lens" på fjärren. Det mönstret är bra för att få till något som faktiskt är skarpt och inte bara känns skarpt.

 

Detta då "ur fokus" kan få väldigt konstiga mönster (diagonala "pixlar") som kan gör att vissa andra mönster ser skapare / bättre ut fast de inte är det.

 

På tal om fokus verkar det som båda de två TW7400 jag haft (den första hade på tok för mycket e-shift-brum) var skarpare när de projicerade "uppåt" än "nedåt", även vid liknande mängd lens-shift. De var alltså skarpare men mindre kromatisk aberration när de testades på golvet än när de kom upp på hyllan. Tyckte även så var fallet med min tidigare TW6600. Kanske är optiken optimerad för att takmonteras upp-och-ner.

 

Någon annan som noterat något liknande på sin projektor?



#275

Postad 08 april 2020 - 06:55

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Jag tycker det som funkar bäst för fokus är stänga av bildkällan (eller sätta den på HDMI 2) så att det inte finns någon bild och sedan bara trycka på "lens" på fjärren. Det mönstret är bra för att få till något som faktiskt är skarpt och inte bara känns skarpt.

 

Detta då "ur fokus" kan få väldigt konstiga mönster (diagonala "pixlar") som kan gör att vissa andra mönster ser skapare / bättre ut fast de inte är det.

 

På tal om fokus verkar det som båda de två TW7400 jag haft (den första hade på tok för mycket e-shift-brum) var skarpare när de projicerade "uppåt" än "nedåt", även vid liknande mängd lens-shift. De var alltså skarpare men mindre kromatisk aberration när de testades på golvet än när de kom upp på hyllan. Tyckte även så var fallet med min tidigare TW6600. Kanske är optiken optimerad för att takmonteras upp-och-ner.

 

Någon annan som noterat något liknande på sin projektor?

 

 

Ok, tack för det tipset. :) 

När man sparar  i memory, sparas focus då med?



#276

Postad 28 april 2020 - 01:18

P1an
  • P1an
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Jag har en fråga som jag hoppas någon kunnig kan hjälpa mig med.

Jag har en EH-TW7400 som alltså har HDR-kompatibel.
Men min Surroundförstärkare (Pioneer VSX-923) är inte HDR-kompatibel.

Skulle det göra stor skillnad på bilden om man bytte upp sig till en förstärkare med HDR?

Kan även tillägga att jag inte använder 4K Enhancement då jag inte klarar av det höga tjutljudet som projektorn avger med det aktiverat. Vet inte om det har någon betydelse för kunna köra HDR?

Tacksam för hjälp :)

#277

Postad 29 april 2020 - 14:42

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 1

Jag har en fråga som jag hoppas någon kunnig kan hjälpa mig med.

Jag har en EH-TW7400 som alltså har HDR-kompatibel.
Men min Surroundförstärkare (Pioneer VSX-923) är inte HDR-kompatibel.

Skulle det göra stor skillnad på bilden om man bytte upp sig till en förstärkare med HDR?

Kan även tillägga att jag inte använder 4K Enhancement då jag inte klarar av det höga tjutljudet som projektorn avger med det aktiverat. Vet inte om det har någon betydelse för kunna köra HDR?

Tacksam för hjälp :)

Koppla förbi förstärkaren och prova, så kan du avgöra själv om det är värt besväret och kostnaden.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#278

Postad 30 april 2020 - 08:52

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Ska man ha extended edid, eller normal? (9400, kör 4k från alla enheter, förutom 1080 i från kabel tv  :mellow:  <_<)

Och är uppdatering nånting man "behöver" göra och missar nånting annars? Och vart/hur gör man det isf..?  :)


Redigerat av Garrett, 30 april 2020 - 08:53.


#279

Postad 30 april 2020 - 09:48

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0

Ska man ha extended edid, eller normal? (9400, kör 4k från alla enheter, förutom 1080 i från kabel tv  :mellow:  <_<)

Och är uppdatering nånting man "behöver" göra och missar nånting annars? Och vart/hur gör man det isf..?  :)

Behövs väl om man ska spela i 4k HDR 60hz. Det finns väl någon film också.



#280

Postad 05 maj 2020 - 00:03

P1an
  • P1an
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Koppla förbi förstärkaren och prova, så kan du avgöra själv om det är värt besväret och kostnaden.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Tack för det smarta tipset, jag ska prova det! :)



#281

Postad 11 maj 2020 - 23:07

pwillow
  • pwillow
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Smider just nu planer på att skaffa en TW9400W och har lite funderingar kring dukstorlek.

Den bredaste jag kan få till i mitt rum är ca 3,1 meter bred. 

 

Ni som redan har en TW9400, vilka dukstorlekar har ni? Tror ni 3,1 meter kommer funkar bra eller kommer jag tappa i tryck?

 

Jag har ett rum med vitt tak och grå väggar. Kommer köra med en Euroscreen Thor tab tension och maskad för 2.35:1. 



#282

Postad 12 maj 2020 - 05:42

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Smider just nu planer på att skaffa en TW9400W och har lite funderingar kring dukstorlek.
Den bredaste jag kan få till i mitt rum är ca 3,1 meter bred.

Ni som redan har en TW9400, vilka dukstorlekar har ni? Tror ni 3,1 meter kommer funkar bra eller kommer jag tappa i tryck?

Jag har ett rum med vitt tak och grå väggar. Kommer köra med en Euroscreen Thor tab tension och maskad för 2.35:1.


Kör 2:35:1 i 128", inget att klaga på för min del :)

#283

Postad 12 maj 2020 - 23:19

pwillow
  • pwillow
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Kör 2:35:1 i 128", inget att klaga på för min del :)

 

Gott att höra!

 

Jag blev fundersam då personen jag pratade med på hembiobutiken tyckte det kunde bli för stor bild för den projektorn. Alltså det är klart att det blir kanon ändå men han menade att man tappade lite ljusstyrka och kontrast. Men jag vill ju ha stoooor bild :D



#284

Postad 13 maj 2020 - 06:08

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Gott att höra!

Jag blev fundersam då personen jag pratade med på hembiobutiken tyckte det kunde bli för stor bild för den projektorn. Alltså det är klart att det blir kanon ändå men han menade att man tappade lite ljusstyrka och kontrast. Men jag vill ju ha stoooor bild :D


Han har säkert inte fel. Men mörklägg allt iaf :) så får projektorn en chans.
Men jag klagar inte på bilden, jag är nöjd men det är ingen oled bild.

#285

Postad 13 maj 2020 - 07:19

FetTimme
  • FetTimme
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Nära på OLED bild alltså!

Redigerat av FetTimme, 13 maj 2020 - 07:19.


#286

Postad 13 maj 2020 - 07:52

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Nära på OLED bild alltså!

 

Hehe, när inpå iaf...  :)

Grymt nöjd med min iaf, kör mot en react... skulle vilja ha större bild, men då blir det risk för hotspot tror jag iom reacten... har 95" från 3.40m från lins till duk...

Och gå tillbaks till vit duk i vårat ljusa vardagsrum vet jag inte om jag vill...  :unsure:  :)


Redigerat av Garrett, 13 maj 2020 - 07:54.


#287

Postad 31 maj 2020 - 18:28

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

Go kväll..
Flytt från lgh, sålde min react 3.0 104" med en sony HW65...till att bli sambo, ny lgh.
Sneglat på en 82" QLED först, men inser att jag kommer att sakna storleken på bilden.

Tyvärr är inte mina förutsättningar så bra denna gången.
Vägg till vägg 4.34 , TW9400 hade ju en längd på 520mm, så dra jag bort detta får jag ca: 3.90 mellan vägg o lins,  sen går ju duken ut en del, så låt säga 3.80 mellan vägg o lins. Sitter och kollar på hur stor duk jag kan få in.
React i alla ära, men hade problem med hotspots o grejer (Vitt blir silver o glänste) så blir en vit duk denna gången (dock ett ljust vardagsrum) men kommer att mörklägga väggar o en del av taket när det blir dax för film)
 
Hade som sagt en 16:9 duk, absolut kanon, men mer o mer serier kommer i 2:35/2:40 format och känns som 16:9 är på väg ut (kollar ej på tv/sport) bara
film o serier.

Försökte https://www.projecto...culator-pro.htm , men blev inte klok på hur bred du jag skulle kunna smälla in. Ändrade Aspect Ratio till 2:35 , är det då bredd på duken mellan 1,34 och 282cm som jag kan välja på då ?
Dra man upp wide angle till 2,10x (max) så säger den maxbredd 282cm, utläser jag detta rätt samt är det en nackdel med detta? 
Kommer få montera den på väggen (stativ/hylla)
Se bild.

http://www.bilddump....Tack på förhand


Redigerat av ncc1701e, 31 maj 2020 - 18:45.


#288

Postad 31 maj 2020 - 21:55

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Go kväll..
Flytt från lgh, sålde min react 3.0 104" med en sony HW65...till att bli sambo, ny lgh.
Sneglat på en 82" QLED först, men inser att jag kommer att sakna storleken på bilden.

Tyvärr är inte mina förutsättningar så bra denna gången.
Vägg till vägg 4.34 , TW9400 hade ju en längd på 520mm, så dra jag bort detta får jag ca: 3.90 mellan vägg o lins, sen går ju duken ut en del, så låt säga 3.80 mellan vägg o lins. Sitter och kollar på hur stor duk jag kan få in.
React i alla ära, men hade problem med hotspots o grejer (Vitt blir silver o glänste) så blir en vit duk denna gången (dock ett ljust vardagsrum) men kommer att mörklägga väggar o en del av taket när det blir dax för film)

Hade som sagt en 16:9 duk, absolut kanon, men mer o mer serier kommer i 2:35/2:40 format och känns som 16:9 är på väg ut (kollar ej på tv/sport) bara
film o serier.

Försökte https://www.projecto...culator-pro.htm , men blev inte klok på hur bred du jag skulle kunna smälla in. Ändrade Aspect Ratio till 2:35 , är det då bredd på duken mellan 1,34 och 282cm som jag kan välja på då ?
Dra man upp wide angle till 2,10x (max) så säger den maxbredd 282cm, utläser jag detta rätt samt är det en nackdel med detta?
Kommer få montera den på väggen (stativ/hylla)
Se bild.
http://www.bilddump....Tack på förhand

Räknade på 3,7 m då det försvinner lite mer med kablar bak och så. Då får du ut max 116” diagonal bild i 2.39:1, dvs drygt 270 cm bred bild. Detta i ändläge på zoomen. Det ger inte optimalt bild, men heller ingen katastrofal sådan. Bildhöjden blir 114 cm så fundera på hur du ska få ljudet på ett rimligt sätt också. Kommer bli bra tryck i bilden på det avståndet.

Högkontrastdukar har jag dessvärre ingen koll på, det kan någon annan svara bättre på.

#289

Postad 01 juni 2020 - 07:33

FetTimme
  • FetTimme
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Vad är nackdelarna med full zoom? Jag kör det för att få så mycket ljusstyrka som möjligt. Har en källare som är helt vit

Men som tur är har jag inget att klaga på bilden. Den är extremt skarp och rejält tryck i färgerna

#290

Postad 01 juni 2020 - 14:46

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

Räknade på 3,7 m då det försvinner lite mer med kablar bak och så. Då får du ut max 116” diagonal bild i 2.39:1, dvs drygt 270 cm bred bild. Detta i ändläge på zoomen. Det ger inte optimalt bild, men heller ingen katastrofal sådan. Bildhöjden blir 114 cm så fundera på hur du ska få ljudet på ett rimligt sätt också. Kommer bli bra tryck i bilden på det avståndet.

Högkontrastdukar har jag dessvärre ingen koll på, det kan någon annan svara bättre på.

Tack för er snabba feedback.
Jag hade ju innan 104" -> 2300x1295 i 16:9 format, och på ca 4 meter avstånd och hade ju velat ibland ha större bild, så en 116" kanske kunde vara något, då 16:9 i 1292cm så blir det ju en del cm som verkligen är svart, som man nu dra nytta av, dock blir det ju lite svart i 2:39 i jämfört med 2:35 men inte så mycket. 
Du skriver i "ändläget på zoomen" antar att det detta är "minimum" zoom då. Vet du varför det skulle bli mindre bra bild då ? Ljudet får man lösa högtalarna är bara 22cm breda XTZ, men får man sätta dessa på stativ, för att reducera ljudet till grannarna. 
Ja det kanske tom blir för ljusstarkt .. hmm man kanske skulle titta på en grey dukt då och kanske inte en helvit duk, men en react kommer jag inte köpa igen.
Sen undra om det föreligger problem med att byta fortmat mellan 16:9 2:35 osv.. om man redan kör full zoom,
Dåligt med 116" dukar, blir väl en 107" då nästa steg är 117" och tar jag den, så skjuter den ju bilden utanför =(


Redigerat av ncc1701e, 01 juni 2020 - 19:09.


#291

Postad 02 juni 2020 - 19:18

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Kanske prova en Navitar-lins framför din proj? Jag "råkar" ha en liggandes, en Navitar ScreenStar SSC08 som jag hade framför min Panasonic PT-AE3000E (och min andra, Navitar ScreenStar SSW08, sitter framför min Sony VW-VPL500 och fyller min 138" duk mer än väl på knappt 4m kastavstånd). Denna lins sätts alltså framför din projektor och gör din bild 25% större.

Om du lägger ner lite tid på injusteringen så blir det riktigt bra. Dock rekommenderar jag Chief NAV2 lins-hållare för att Navitaren ska kunna justeras in riktigt bra.

Mvh/rome

#292

Postad 02 juni 2020 - 20:48

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

Kanske lutar åt en Grandview Velvet Cinema, Vit väv  2:35  114" , så har jag lite mer spel på zoomen. 
Skall låna en proj och ser hur stor/liten bilden blir och se om jag kan leva med detta :) 



#293

Postad 04 juni 2020 - 07:58

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

Någon som har måtten mellan "benen" på projektorn och dess avstånd mellan dessa, då jag måste sätta den på en hylla och behöva då veta vilket djup jag måste ha på hylla/bänken.



#294

Postad 04 juni 2020 - 09:17

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Någon som har måtten mellan "benen" på projektorn och dess avstånd mellan dessa, då jag måste sätta den på en hylla och behöva då veta vilket djup jag måste ha på hylla/bänken.

 

46,5cm mellan dom främre benen... (mätt från yttersidorna av benen då)

Har min på en hylla, ikea bestå. 


Redigerat av Garrett, 04 juni 2020 - 09:26.


#295

Postad 04 juni 2020 - 11:24

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

46,5cm mellan dom främre benen... (mätt från yttersidorna av benen då)

Har min på en hylla, ikea bestå. 

Tack för snabb feed back
Så 46,5 cm mellan de främre benen , hur är det mellan fram till bakbenen ?
Vilken hylla drog du från IKEA, finns ju en del bestå.
 



#296

Postad 04 juni 2020 - 11:35

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Tack för snabb feed back
Så 46,5 cm mellan de främre benen , hur är det mellan fram till bakbenen ?
Vilken hylla drog du från IKEA, finns ju en del bestå.
 

 

 

ca 28cm. är bara ett "bakben", lite svårt att mäta där uppe, vill inte att den flyttas, så jag får feppla med lensshift igen.  :lol:

Är en innehylla från ett ikeaskåp, stående på ett väggfäste... måtten på hyllan är 56 *35,5cm.

Vet inte hur man lägger upp bild från telefonen/iphone... men ser helt ok ut...  :ph34r:  :P

 

PMa ditt nummer, så kan jag skicka bild :P


Redigerat av Garrett, 04 juni 2020 - 11:42.


#297

Postad 09 juni 2020 - 18:11

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Har läst (och även hört i ljudklipp och videos) en del om oljudet som kommer från Eshiften, när man kör i 4K/60.

 

Hur störande högt är det egentligen, när man kör i Eco eller Medium, på lägre volymer?

 

Ska skaffa en 9400, och den kommer att sitta på en hylla, ca 1,5 meter ovanför mig, och jag hade tänkt att även spela spel i 4K/60.

Så det vore grymt irriterande att höra en sån ton. Bor i en lägenhet, så kan inte dränka sånt genom att kräma på ljudet sent på kvällen/natten.

 

Är det så tydligt som på denna video, eller är det mildare i verkligheten?

https://www.youtube....h?v=JoA0pRKGf24

 

Nu verkar det även skilja sig mellan exemplaren, och hur länge dom har gått.

 

 

Verkar fortfarande inte som att Epson kan leverera dom här projjarna just nu.

Hoppas det inte dröjer flera månader innan dom kommer tillbaks i lager :(



#298

Postad 09 juni 2020 - 19:58

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Inget jag tänker på, kan nog höra det om jag tänker på det. :) 



#299

Postad 09 juni 2020 - 20:02

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0

Jag stör mig inte på det ljudet iaf. Man märker det när den slår på E-shiften men sen tycker jag det är jämn ljudnivå. Men det är nog väldigt individuellt om man stör sig på det.

Kör medium lampläge och har projjen ca 80cm-100cm ovanför mig. beror på hur jag sitter i fåtöljen.

Bor i lägenhet. Biorummet är på 10kvm.

Supernöjd med denna projje.

Kör hörlurar om jag kollar nattetid.



#300

Postad 09 juni 2020 - 20:17

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Okej, då kan jag nog leva med det :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.