Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NAD T778 Reference AVR

133 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
NAD T778 (Surroundförstärkare) 1 6,5 (5) 39 998:-

#1

Postad 30 november 2019 - 15:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Det verkar som om det kommer en ny kraftig receiver från NAD. Det kan bli intressant eftersom den verkar ha många fler features i jämförelse med tidigare receivers. Riktpriset är just nu 3000 dollar. Det kan bli spännande att se när den dyker upp i butik. 

 

    Key Features of the NAD T 778:

  • 9 channels of NAD’s latest Hybrid Digital Amplifier Technology
  • New touch screen and improved ergonomics for user-friendly operation
  • 4K UHD video pass-through
  • High-Res BluOS enabled Network Streaming
  • Two-Way Bluetooth aptX HD
  • Dirac Live Room Correction
  • DirectDigital DAC- ESS Saber DAC with MQA Decoding MQA decoding available on all digital inputs
  • MDC (Modular Design Construction) offers ability to upgrade to future digital formats as they become available. Two MDC slots provided.
  • CI friendly- RS232 Serial Control Port. Trigger In/Out.
  • IR In with learning function

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  nadt778.jpeg   34,72K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  back.jpg   94,71K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Glidtassen, 30 november 2019 - 15:57.


#2

Postad 05 december 2019 - 12:40

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Vart hittade du info och bilder om denna? Var inne på NADs hemsida förra veckan och då såg jag inget.



#3

Postad 05 december 2019 - 12:46

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0

https://nadelectroni...-reference-avr/

 

Tror jag källan är



#4

Postad 06 december 2019 - 19:44

Allebusig
  • Allebusig
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Riktigt intressant maskin, blir spännande att se vad det svenska priset blir. Dom skrev först att den skulle bli tillgänglig i November men jag var inne och pratade med Hifiklubben och dom sa att NAD normalt brukar vara optimistiska i sina lanseringar. Sen kanske den finns tillgänglig i andra länder nu men inte i Sverige.

#5

Postad 06 december 2019 - 21:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har siktet inställt på NAD T777, just för att den kanske sänkt i pris när uppföljaren kommer?

 

Som jag fattat det är den nya receivern är hybridförstärkare. Jag har inte sett någonting om vikten än. Om den delvis har digital förstärkning så kanske den är lättare. Själv gillar jag designen på NAD T777 bättre. 

 

Jag kommer primärt köra 5.1 eller 6.1


Redigerat av Glidtassen, 13 januari 2020 - 21:22.


#6

Postad 13 januari 2020 - 21:14

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Nu finns lite mer info om kommande receivern: 

 

NAD T778 LÄNK

 

Det står i texten att den inte skall behöva en fläkt, men vad jag kan se så finns det en fläkt på baksidan. 

På en Engelsk hemsida menade en användare att NAD dröjt med lanseringen pga. de inväntat stöd för Apple's Airplay. 


Redigerat av Glidtassen, 13 januari 2020 - 21:31.


#7

Postad 13 januari 2020 - 21:30

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Intressant! Undrar vad priset landar på som sagt.

#8

Postad 13 januari 2020 - 21:36

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har nog aldrig sett en av deras stora receivers över 30 000:- på Hifi-Klubbens hemsida. Det finns existerande demo ex av NAD T777. Man kan köpa en del av deras butiks-ex för 20% billigare. Men jag känner mig tveksam; vem vet hur länge de stått på i butik + klåfingriga kunder. 

 

Vad jag läst jag läst mig till så har NAD T778 ett listpris på den är priset 2999 dollar = 28 500 kronor. 

 

Jag känner mig dock lite tveksam till märket. Antingen levererar firman en kanonprodukt, eller fuskar de med produktionen och förlägger den i ett annat land för att spara pengar. Detta är ingenting unikt. Men jag har sett skräckmätningar på NAD T758 och dess DAC. Kvalitén på T758 dac var likvärdig en 100 kronors komponent som man hittar i en laptop från Apple. 

 

Jag har fått NAD T758 demad vid två tillfällen. Senaste gången lät den faktiskt bra, men vid första tillfället var det en katastrof. Sedan första NAD T758 har det kommit nya versioner på samma modell. 

 

Trodde dock att den skulle väga mindre med tanke på att det är en hybridförstärkare, men den verkar ligga på 20 kg iallfall. 

 

Typhoon - du äger T785 hur är den i ljudet?


Redigerat av Glidtassen, 13 januari 2020 - 21:47.


#9

Postad 15 mars 2020 - 10:17

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Det verkar som om den är på gång. 

 

Det finns nu 15 ex på Hifi-Klubbens huvudlager i Danmark, men dessa skall främst fördelas som demo-ex. Kanske Corona-smittan fördröjer produktion, man vet aldrig? 

 

Har nu ett par Dynaudio X18 som spelar ned till 45hz samt en center i samma serie som spelar ned till 55hz. Skall dessa ställas på Large eller Small?

 

Har kollat med Hifi-Klubben angående priset, och det kommer landa på 29 998:-

 

Från manualen till NAD T778

 

Every surround-sound system requires “bass-management” to direct lowfrequency content from any or all channels to the speakers best able to reproduce it. For this function to operate correctly, it is important that you correctly identify your speakers’ capabilities. We use the terms “Small” and “Large” (and “Off”) but note that physical size may be irrelevant. • A “Small” speaker is any model, regardless of physical size, that lacks significant deep-bass response, that is, below about 200 Hz. • A “Large” speaker is any full-range model; that is, one with deep-bass response 


Redigerat av Glidtassen, 15 mars 2020 - 12:20.


#10

Postad 15 mars 2020 - 14:38

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Förtroendet för många tillverkare av bioförstärkare har fått sig en törn sedan Amir på ASR började testa dessa produkter. Se tex. testet på NAD 758V3, hur kan NAD släppa en sådan produkt? Har dom inga kunniga ingenjörer kvar? Och detta gäller inte bara NAD, även dom andra stora tillverkarna är inte mycket bättre.

 

https://www.audiosci...58-v3-avr.8912/



#11

Postad 15 mars 2020 - 15:26

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Förtroendet för många tillverkare av bioförstärkare har fått sig en törn sedan Amir på ASR började testa dessa produkter. Se tex. testet på NAD 758V3, hur kan NAD släppa en sådan produkt? Har dom inga kunniga ingenjörer kvar? Och detta gäller inte bara NAD, även dom andra stora tillverkarna är inte mycket bättre.

 

https://www.audiosci...58-v3-avr.8912/

 

Yes, jag har även läst hans tester också. Dac:en i NAD T758 skulle vara likvärdig med en enklare dac man hittar för 200:- i en Macbook Pro. När hifi-märken funnits på marknaden för länge så urholkas bolagen. Det finns mer katastrofexempel från NAD där bara skalet varit NAD, men inuti har det varit en helt annan produkt - samma kretslösning och rubbet. Läs om NAD T747 och Philips förstår ni vad jag menar. Kanske dröjer sig min romantiska tonårsdröm kvar om en riktigt superreceiver från NAD, men blir ibland skeptiskt eftersom deras olika serier kan vara av sådan skild kvalité. 



#12

Postad 15 mars 2020 - 17:18

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Ja, det var bättre "förr" :)  Finns det någon bioreciever idag för rimliga pengar säg max 30 kkr som uppfyller grundläggande "hifi-krav"  och mäter som en bra 2-kanalsförstärkare ? Visst, dom nyaste dac:arna används, men implementeringen brister. Varför vet jag inte, det borde finnas massor med know-how hur man får till sunda och bra konstruktioner.  



#13

Postad 15 mars 2020 - 18:17

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har anhöriga som kör Denon, men kan känna att Denon är ypperligt för bio och ger ett väldigt smooth sound. Det är bra rumslig atmosfär, men saknar lite oompf:) Har kollat på en Denon för samma pengar som en NAD på Hifi-Klubben men är inte alls i behov av fler kanaler än 5.1. Visst finns det andra märken än NAD och Denon, men det är NAD som denna tråd behandlar. 


Redigerat av Glidtassen, 15 mars 2020 - 18:18.


#14

Postad 19 mars 2020 - 21:33

Cilver
  • Cilver
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Ska bli väldigt intressant att läsa recensioner när efter att den har börjat säljas, hur den ser ut och uppför sig "live" samt hur fjärrkontrollen ser ut. Utgår ifrån att den är programmerbar, det får bara finns en kontroll framme för receiver, tv m.m. Min gamla Pioneer VSX-LX60 fungerar än men en vacker dag väljer den, eller jag, att det är dags för pension.

#15

Postad 20 mars 2020 - 09:41

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 1

Det finns en recension översatt från Google Translate från en Frans recensent. 

 

https://translate.go.../test-nad-t778/



#16

Postad 22 mars 2020 - 09:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Finns på Hifi-Klubbens hemsida nu, och kommer i mitten av maj. 

 

https://www.hifiklub...bioforstarkare/


Redigerat av Glidtassen, 01 april 2020 - 15:54.


#17

Postad 19 april 2020 - 14:17

FetTimme
  • FetTimme
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Är väldigt nyfiken på denna. Älskade ljudet Dirac gav med T758 v3 men den strulade på tok för mycket med HDMI och den gav ingen bild när jag bytte inputs :/ Om den här faktiskt fungerar så bara måste jag ha den 😳

#18

Postad 19 april 2020 - 17:35

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 951 inlägg
  • 0

Obs på att den inte stödjer Dirac kommande Bass Control....

:(



#19

Postad 20 april 2020 - 20:47

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har lyssnat på den i Västerås. Kanske inte representativt i butik, men väldigt imponerande ändå. Det finns ett begränsat antal ex i Sverige, men den huvudsakliga leveransen kommer i senare delen av maj. 

 

Kanske skall vänta lite för att se om den har några barnsjukdomar. Men vad jag förstått på kunder i andra länder så kommer denna bli en absolut hit, och jag kommer att köpa en. 



#20

Postad 21 april 2020 - 04:43

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Har lyssnat på den i Västerås. Kanske inte representativt i butik, men väldigt imponerande ändå. Det finns ett begränsat antal ex i Sverige, men den huvudsakliga leveransen kommer i senare delen av maj. 

 

Kanske skall vänta lite för att se om den har några barnsjukdomar. Men vad jag förstått på kunder i andra länder så kommer denna bli en absolut hit, och jag kommer att köpa en. 

 

Du som är 2-kanalsfantast i grunden- varför lägger du inte samma peng på en integrerad 2- kanals förstärkare i stället? Jag skaffade en hemmabioanläggning för många år sen och använder den sällan då jag hela tiden återvänder till min 2-kanals anläggning. Man klarar sig mycket bra med en ren, rak 2-kanalare även om man kikar på film. En integrerad 2- kanals förstärkare i den prisklassen kommer slå dig med häpnad då den lyfter både ditt vinylljud och filmljud.



#21

Postad 21 april 2020 - 10:29

FetTimme
  • FetTimme
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Då får du inte Dirac som är helt fantastiskt
Där kan du snacka om att lyfta ljudet

#22

Postad 21 april 2020 - 11:51

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Här är motsvarande 2-kanal med Dirac:

 

Endast försteg:



#23

Postad 21 april 2020 - 13:07

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Då får du inte Dirac som är helt fantastiskt
Där kan du snacka om att lyfta ljudet

 

Betvivlar inte fördelarna med rumskorrektion men jag sätter för egen del ingen blind tilltro till en lösning av den typen. Utmaningen ligger i att få högtalarna att lira med rummet på allra bästa sätt så långt det är möjligt utan inblandning av Dirac och liknande upplägg. 


Redigerat av GyroSE, 21 april 2020 - 15:48.


#24

Postad 21 april 2020 - 15:12

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Dirac justerar fas och impulssvar och det kan ju göra att faktiskt en förbättring i hur hägtalaren presterar.

#25

Postad 21 april 2020 - 15:48

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Dirac justerar fas och impulssvar och det kan ju göra att faktiskt en förbättring i hur hägtalaren presterar.

 

Absolut är det så men trots detta är det inte svaret på alla bönerna. Till syvende och sist trattas det ner till att handla om förhållandet mellan högtalare och rummet de spelar i- vi kommer inte ifrån det. 



#26

Postad 21 april 2020 - 16:06

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Nej precis och Dirac skulle kunna hjälpa till att överbrygga en viss del av problemen.

#27

Postad 25 april 2020 - 23:29

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Vad som har hänt på sistone. 

 

Under senaste åren har mitt lärarjobb tagit mer av min energi. På fritiden känner jag mig oftast för uppskruvad för att sitta ned och lyssna i hela sessioner på tvåkanal som jag än gång gjorde. Jag äger en Hegel H160 som jag förmodligen aldrig gör mig av med, utan denna kommer vänta i mjuk, vadderad kartong i garderoben.

 

NAD T778 kommer matcha mina behov såsom de ser ut idag när jag: kollar på Netflix, enstaka långfilmer spelar lite PS4 och brorsönerna. 

 

Numera skruvar jag på mig när jag ser min vinylrigg, där jag känner hur stora belopp lagts ut för små skillnader. Jag har lagt så mycket pengar på vinyl-piff, och allt låter väldigt bra. Men intresset för att dissikera ljudbilden, lyssna efter subtila skillnader finns inte där längre.

 

Jag är rätt övertygad om hur NAD T778 inte kommer göra mig besviken i tvåkanal, och kommer vara en fullgod "all round-lösning" för var jag befinner mig i livet just nu. Visst, det finns chanser att jag ångrar mig och vill tillbaka till ren stereo, men då åker Hegeln fram igen. 

 

Det finns några NAD T778 i Sverige redan, fick erbjudande om att plocka hem en tidigare som varit ute till kund, men lämnats tillbaka. 

Hifi-Klubben har dock som policy att inte ge rabatter, eller avdrag för produkter. Så jag fick inte reducerat pris på receivern, och vill inte betala fullt pris för en öppnad produkt. 

 

Jag väntar till slutet av maj istället. 


Redigerat av Glidtassen, 26 april 2020 - 06:47.


#28

Postad 26 april 2020 - 11:01

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Vad som har hänt på sistone. 

 

Under senaste åren har mitt lärarjobb tagit mer av min energi. På fritiden känner jag mig oftast för uppskruvad för att sitta ned och lyssna i hela sessioner på tvåkanal som jag än gång gjorde. Jag äger en Hegel H160 som jag förmodligen aldrig gör mig av med, utan denna kommer vänta i mjuk, vadderad kartong i garderoben.

 

NAD T778 kommer matcha mina behov såsom de ser ut idag när jag: kollar på Netflix, enstaka långfilmer spelar lite PS4 och brorsönerna. 

 

Numera skruvar jag på mig när jag ser min vinylrigg, där jag känner hur stora belopp lagts ut för små skillnader. Jag har lagt så mycket pengar på vinyl-piff, och allt låter väldigt bra. Men intresset för att dissikera ljudbilden, lyssna efter subtila skillnader finns inte där längre.

 

Jag är rätt övertygad om hur NAD T778 inte kommer göra mig besviken i tvåkanal, och kommer vara en fullgod "all round-lösning" för var jag befinner mig i livet just nu. Visst, det finns chanser att jag ångrar mig och vill tillbaka till ren stereo, men då åker Hegeln fram igen. 

 

Det finns några NAD T778 i Sverige redan, fick erbjudande om att plocka hem en tidigare som varit ute till kund, men lämnats tillbaka. 

Hifi-Klubben har dock som policy att inte ge rabatter, eller avdrag för produkter. Så jag fick inte reducerat pris på receivern, och vill inte betala fullt pris för en öppnad produkt. 

 

Jag väntar till slutet av maj istället. 

 

Har man inte förlorat glädjen för musik och upplevelser om man enkom dissekerar och analyserar det som strömmar ur högtalarna? Du verkar ha hamnat där. Sen är det ju faktiskt så att du har kommit till vägs ände eftersom du har moddat din Rega- spelare fullt ut- du kommer inte längre och kommer inte få några fler lyft. Uppgraderingsresan med din Rega tar slut där. Återstår bara att överväga om du vill ta språnget upp på high end- nivå eller ej. Sen finns ju möjligheten att helt enkelt uppskatta det du har i stället men om du känner att du inte längre kan göra det så är det bara att sälja hela vinylriggen och satsa på en digital rigg så du inte behöver fundera ett dyft på att analysera. Skivorna köper jag mer än gärna av dig... B)


Redigerat av GyroSE, 26 april 2020 - 11:02.


#29

Postad 26 april 2020 - 15:11

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har man inte förlorat glädjen för musik och upplevelser om man enkom dissekerar och analyserar det som strömmar ur högtalarna? Du verkar ha hamnat där. Sen är det ju faktiskt så att du har kommit till vägs ände eftersom du har moddat din Rega- spelare fullt ut- du kommer inte längre och kommer inte få några fler lyft. Uppgraderingsresan med din Rega tar slut där. Återstår bara att överväga om du vill ta språnget upp på high end- nivå eller ej. Sen finns ju möjligheten att helt enkelt uppskatta det du har i stället men om du känner att du inte längre kan göra det så är det bara att sälja hela vinylriggen och satsa på en digital rigg så du inte behöver fundera ett dyft på att analysera. Skivorna köper jag mer än gärna av dig... B)

 

Du förstår mig nästan rätt ;)

 

Jag var i ett läge när jag envisades med uppgraderingar och letande efter skillnader, till att sedan lite mer "casual" lyssna på musik. Musik är fortfarande viktigt, men jag försöker nu underhålla andra intressen som jag ägnat mig åt under senare år: teckning, måleri, bakning mm. 

 

Vinylen är för viktigt för att bortse ifrån, men känner inte behovet att uppgradera vinylriggen. Intresset för förbättringar finns inte längre där. Jag försöker få en annan relation till musiklyssning nu, tar det enkelt och försöker bara ha kul :)



#30

Postad 26 april 2020 - 15:24

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Sjukt sugen på en 778’a. Sitter och velar mellan Denon 6500, Marantz 8012, NAD 778 och Arcam AVR10.

Nackdelen med Dirac är att jag inte har orken att sätta mig in i det, därav Denon och Marantz på listan.

Beslut, beslut...

#31

Postad 26 april 2020 - 16:39

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Du förstår mig nästan rätt ;)

 

Jag var i ett läge när jag envisades med uppgraderingar och letande efter skillnader, till att sedan lite mer "casual" lyssna på musik. Musik är fortfarande viktigt, men jag försöker nu underhålla andra intressen som jag ägnat mig åt under senare år: teckning, måleri, bakning mm. 

 

Vinylen är för viktigt för att bortse ifrån, men känner inte behovet att uppgradera vinylriggen. Intresset för förbättringar finns inte längre där. Jag försöker få en annan relation till musiklyssning nu, tar det enkelt och försöker bara ha kul :)

 

Det är bra- tror att dina möjligheter att hitta tillbaka igen finns där men först får du köra lite hemmabio....  ;)



#32

Postad 26 april 2020 - 19:17

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Sjukt sugen på en 778’a. Sitter och velar mellan Denon 6500, Marantz 8012, NAD 778 och Arcam AVR10.

Nackdelen med Dirac är att jag inte har orken att sätta mig in i det, därav Denon och Marantz på listan.

Beslut, beslut...

Vet inte om du skall låta dig avskräckas av det. Så fasligt krångligt är inte Dirac. Men visst, lite intresse och tid krävs ju. Har man mätt lite innan med REW eller XTZ är väl det ett plus kanske. Jag är ingen raketforskare men har klarat av det tycker jag. Men räkna med några veckor innan du har "skruvat" till en kurva du är nöjd med :).

Redigerat av genstruktur, 26 april 2020 - 19:19.


#33

Postad 27 april 2020 - 09:03

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Dirac verkar lite skrämmande för mig med. Att hålla koll på alla olika kanaler, hur man kopplar dem till grupper osv. Men jag antar att det löser sig med tiden. Hifi-Klubben Västerås arbetar på en deal där man kan få hyra en UMIK 1 för kalibrering av anläggningen, men till ett saftigt pris. Frågan är om man verkligen behöver lägga pengarna på en UMIK 1 för att få det helt korrekt, och funderar över hur långt man kommer med medföljande mic?

 

Funderar på att köpa min T778 nästa månadsskifte, förutsatt att det inte skett något strul sedan pandemin - att leveranserna skulle blivit lidande. 



#34

Postad 27 april 2020 - 11:10

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jag tycker nog att den nyaste versionen av Dirac är lite mer intuitiv än förra som såg ut som Windows 95 eller nåt :).

Vill man köpa receiver, mäta en gång i 10 min och sedan trycka på en knapp och aldrig mer lägga tid på det är nog inte Dirac något att satsa på.

Kan man tänka sig att lägga lite mer tid tycker jag man skall försöka. Det är värt det. Resultatet blir väldigt bra :). Men det blir ju bara så bra som man själv bestämmer(ställer in).

Redigerat av genstruktur, 27 april 2020 - 11:11.


#35

Postad 27 april 2020 - 11:51

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
För övrigt rätt stilig den där NAD 778 :). Någon som lyssnat på den?

Jag har hört NAD
T758 V3 och var lite inne på att köpa den först. Men efter att ha hört den hemma hos en kompis så föll den bort. Både jag och kompisen tyckte den hade en viss hårdhet i ljudet på lite starkare volym. Kanske dist?

Hoppas NAD 778 låter fint!

Redigerat av genstruktur, 27 april 2020 - 11:53.


#36

Postad 27 april 2020 - 13:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har hört NAD T778 i Västerås. This is something else :)

 

Den spelar med full kraft och kontroll, men är också väldigt rapp. Som vanligt finns den fysiska tyngden där i ljudet som jag menar brukar känneteckna NAD. Den var kalibrerad i butik för 2 lägen för Dirac. Men jag tyckte nästan att stereoläget blev bättre utan dirac inkopplad, just för att ljudet blev lite råare, mer attack och större driv. Med dirac låter det väldigt bra, men lite mer tillrättalagt. 

 

Det är väldigt stiligt med display där artisten kommer upp när man spelar musiken. 

Bifogad fil(er)



#37

Postad 27 april 2020 - 16:00

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Kan man dimma eller släcka displayen? Känns som det blir störande.
Tycker mitt Behringer-steg stör med sin orange display.

#38

Postad 27 april 2020 - 18:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Det finns redan en manual att ta hem från NAD om man är nyfiken, jag har skummat igenom PDF:en. 



#39

Postad 27 april 2020 - 18:52

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag har hört NAD T778 i Västerås. This is something else :)


Nåt annat än NAD T758 V3?

Låter ju bra i sådana fall :)

#40

Postad 28 april 2020 - 04:21

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Mätningar på NAD T758

 

Produktionen på NADs produkter är ojämn, precis som alla Hifi-märken som etablerats. Produkter säljs med fusk i annat skal osv. NAD T747 visade sig vara en Philips under huven. Gamla NAD S300 var egentligen en Gryphon. 

 

Enligt den utförliga mätningen på NAD T758 framgår hur dac:en i receivern presterar sämre än en no-name ljudkort i en billig laptop. Jag hörde NAD T758 (första versionen) på klubben för många år sedan. Detta var för att min pappa skulle uppgradera från gamla NAD T754, som faktist var underbar men saknade alla finesser. 

 

Vi jämförde i butik NAD T758 en en receiver från Denon runt 10-11 000:- 

 

NADen effekt fanns där, men lät väldigt ljust, strött och skirt i topparna. Saknade mellanregister, men mycket bas. Överlag lät det som testet bekräfade, en sämre signalbehandling. Provlyssningen var med musik, men redan i butik var det uppenbart att NADen lät märkbart sämre än Denon förstärkaren. En bekant lånade hem samma modell under denna period, men lämnade tillbaka den nästan direkt för musikåtergivningen var undermålig. 

 

Märk väl, detta är mina subjektiva intryck av NAD T758, men vid tillfället kunde även min far som har nedsatt hörsel höra hur NADT758s ljudbild var spretig och vass. Valet föll därför på Denon, och min pappa blev nöjd. 

 

Mina intryck genom åren är hur Denon har alla finesser, spelar mjukt fylligt och nyanserat i mellansegmentet - men mot NADs större receivers saknar "Omppf - en uppercut i magen, med en kraftfulla attacken i mid-basen". 

 

Jag har i butik varit väldigt imponerad av NAD T778, men vill förvissa mig om att det inte är fusk under huven - den kostar efterallt 30 000:-

 

Här är NAD T778 manual - Länk


Redigerat av Glidtassen, 28 april 2020 - 10:08.


#41

Postad 28 april 2020 - 15:54

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Mätningar på NAD T758

 

Produktionen på NADs produkter är ojämn, precis som alla Hifi-märken som etablerats. Produkter säljs med fusk i annat skal osv. NAD T747 visade sig vara en Philips under huven. Gamla NAD S300 var egentligen en Gryphon. 

 

Enligt den utförliga mätningen på NAD T758 framgår hur dac:en i receivern presterar sämre än en no-name ljudkort i en billig laptop. Jag hörde NAD T758 (första versionen) på klubben för många år sedan. Detta var för att min pappa skulle uppgradera från gamla NAD T754, som faktist var underbar men saknade alla finesser. 

 

Vi jämförde i butik NAD T758 en en receiver från Denon runt 10-11 000:- 

 

NADen effekt fanns där, men lät väldigt ljust, strött och skirt i topparna. Saknade mellanregister, men mycket bas. Överlag lät det som testet bekräfade, en sämre signalbehandling. Provlyssningen var med musik, men redan i butik var det uppenbart att NADen lät märkbart sämre än Denon förstärkaren. En bekant lånade hem samma modell under denna period, men lämnade tillbaka den nästan direkt för musikåtergivningen var undermålig. 

 

Märk väl, detta är mina subjektiva intryck av NAD T758, men vid tillfället kunde även min far som har nedsatt hörsel höra hur NADT758s ljudbild var spretig och vass. Valet föll därför på Denon, och min pappa blev nöjd. 

 

Mina intryck genom åren är hur Denon har alla finesser, spelar mjukt fylligt och nyanserat i mellansegmentet - men mot NADs större receivers saknar "Omppf - en uppercut i magen, med en kraftfulla attacken i mid-basen". 

 

Jag har i butik varit väldigt imponerad av NAD T778, men vill förvissa mig om att det inte är fusk under huven - den kostar efterallt 30 000:-

 

Här är NAD T778 manual - Länk

 

Väl hårt att betrakta NAD S300 som "fusk" kan jag tycka- den är trots allt en av pärlorna i NAD Silver Line- serien och den är Made in Denmark. Gissar på att NAD T778 tillverkas i Kina? Chansen att den delar komponenter med andra tillverkare är stor tror jag...



#42

Postad 28 april 2020 - 19:08

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Väl hårt att betrakta NAD S300 som "fusk" kan jag tycka- den är trots allt en av pärlorna i NAD Silver Line- serien och den är Made in Denmark. Gissar på att NAD T778 tillverkas i Kina? Chansen att den delar komponenter med andra tillverkare är stor tror jag...

 

Jag tror att du är mer bekant med S300s historia än vad jag är :) Men detta läste jag i förbigående. Men det stämmer att mycket av produktionen sannolikt är förlagd till Kina. Jag är dock pepp på nästa månad när den släpps, mindre än 30 dagar kvar. 



#43

Postad 30 april 2020 - 10:23

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Skrev tidigare om UMIK 1, hur mycket bättre är den? Hör man skillnad på kalibrering med medföljande mic och denna?



#44

Postad 05 maj 2020 - 20:57

FetTimme
  • FetTimme
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Skrev tidigare om UMIK 1, hur mycket bättre är den? Hör man skillnad på kalibrering med medföljande mic och denna?

 

 

Skulle säga att den är 20% bättre :)



#45

Postad 06 maj 2020 - 06:12

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Jag lyssnade på Nad T778 i Västerås. Fick en riktigt bra service och jag lyssnade typ 45 min. Jag föredrog förstärkaren utan Dirac påslaget. Med Dirac läget på i stereo så är man tvungen att höja volymen för att få samma ljudtryck ur högtalarna. Men gör man det med Dirac på så låter ljudet tunnare och skirare, det låter nästan som förstärkaren klipper lite.

Mitt fokus är hemmabio och där lät det väldigt detaljerat utan Dirac men jag hade önskat mer tryck och ooomph. Med Dirac tyckte jag att ljudbubblan blev mycket mindre.

#46

Postad 06 maj 2020 - 08:00

FetTimme
  • FetTimme
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 1
Tror inte dom hade fixat någon bra ”house curve” man behöver boosta basen ganska bra för att få rätt tyngd i ljudet med Dirac.

I min källare så Boostade jag på basen så pass att ljudet nästan blev lite väl fläskigt! Så det är det som är det fina med Dirac. Man kan pilla med det för att få det precis som man vill ha det

#47

Postad 10 maj 2020 - 10:51

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Nu har 778 senarelagds för släpp i mitten av juni, suck :(


Jag lyssnade på Nad T778 i Västerås. Fick en riktigt bra service och jag lyssnade typ 45 min. Jag föredrog förstärkaren utan Dirac påslaget. Med Dirac läget på i stereo så är man tvungen att höja volymen för att få samma ljudtryck ur högtalarna. Men gör man det med Dirac på så låter ljudet tunnare och skirare, det låter nästan som förstärkaren klipper lite.

Mitt fokus är hemmabio och där lät det väldigt detaljerat utan Dirac men jag hade önskat mer tryck och ooomph. Med Dirac tyckte jag att ljudbubblan blev mycket mindre.

 

Kan vara i relation till Västerås "demorum" som inte finns. 778 står ute i butiken så man får inte en riktigt bra uppfattning av vad den klarar av. 

 

Jag kommer nog inte att använda bildväxeln till alla mina källor eftersom jag är lite kinkig med bildinställningarna på vissa apprater t.ex så kanske det inte passar att ha samma inställning för spelkonsol och film. 


Redigerat av Glidtassen, 10 maj 2020 - 10:52.


#48

Postad 13 maj 2020 - 10:09

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Nej precis så är det ju. Sen så är, i mitt tycke, Hifiklubbens utbud på subwoofers rätt klent. Så som jag såg, så hade dom b&w:s pv1d inkopplad och den ger inte mycket under 50hz. Framförallt inte i ett sånt stort rum.

#49

Postad 16 maj 2020 - 08:43

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 1

Så här ser det ut i nuläget i väntan på NAD T778. 

 

Ett par Elac WS1465 som köptes som demo-ex på Reference Autio sitter bakom soffan. Gardinerna i rummet är tjocka med färgen grå. Rummet är förhållandevis litet. Jag köper inte förstärkaren för att dundra på, utan snarare för kraft och kontroll även på låga volymer. Frontarna utgörs av Excite X18 med minsta matchande centern. Detta ljud kommer att bli fett. 

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  rum1.jpg   117,32K   2 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  rum2.jpg   112,05K   2 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  rum3.jpg   96,59K   2 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  DSC_6746.jpg   48,64K   2 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  speaker 6.jpg   60,67K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Glidtassen, 16 maj 2020 - 09:47.


#50

Postad 29 maj 2020 - 08:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Då är förstärkaren hemma :)

 

Pga. förseningar i samband med pandemin så trodde jag att jag skulle få vänta till juni/juli, men sedan tidigare hade jag reserverat ett ex. på Hifi-Klubben i Västerås, så i onsdags hämtade jag den. 

 

Redan ur kartong låter den mycket bra. Den är intuitiv och ganska lätt att förstå i menyerna. Det enda som stör mig med fjärrkontrollen är hur man inte bekräftar valda rubriker i OSD genom att trycka på mittknappen, istället vandrar man vidare med sidoknapparna i mitten på kontrollen, det känns bara lite ovant. 

 

Dirac är ganska enkelt att göra själva mätningen. Men vad jag inte tyckte framgick var huruvida man kunde ansluta mic direkt till förstärkaren, eller om man var tvungen att ha en dator vid mätningen? Det går att med dongeln/adaptern för 3.5 mm plugg att ansluta direkt till förstärkaren. Jag kör trådat med LAN till förstärkaren eftersom jag inte tror på BluOS dongeln. Tidal låter väldigt bra, och är mycket imponerad av analoga ingångarna som jag använder för RIAAT för vinylen. 

 

Vad jag inte såg när jag gjort kalibreringen i denna versionen var en auto-justering för målkurvan. Målkurvan är tydlig, men i videos finns en funktion där alla frekvenser lägger sig runt målkurvan. Märk väl: när man gör mätningen är Dirac mkt känslig för ljud utifrån: trafik, kylskåp och allt som surrar. Kanske behöver du göra fler mätningar som jag gjorde. Jag hoppas nu att jag exporterade och att målkurvan kom med, hittade inte autojusteringen för kurvan. 

 

Innan man mäter skall man gå in på menyn på NAD:en, ställa alla nivåer för högtalarna på 0. Subwoofern skall ställas på att att spela hela sitt register, vilket man gör bakpå suben. Den behöver dock ställas ned på en tredjedel av hela volymstyrkan, annars bild det för högt. 

 

I Dirac ställde jag mikrofonens "gain" på 15, och "mastern" ganska lågt i det gröna området. Tyvärr kryssade jag ur min senaste mätning till vänster i menyn, även om den är sparad på datorn - efter det kunde jag inte bocka i din i Dirac sedan. Gissar att jag kan laborera med gamla projeket ändå, och bara spara om under en ny titel?

 

Som ni ser längst ned under kalibreringen finns ingen knapp för "set automatic curve", kanske finns någon annanstans? Men de videos jag sett, så kryper mätningarnas register närmre målkurvan, och följer denna. 

 

Jag har lagt upp en blå bild som är lånad från nätet, men här ser man tydligt optimeringsknappen längst ned, varför hittar man inte den lätt i senaste versionen av dirac?

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 29 maj 2020 - 11:34.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.