Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HD DVD eller BluRay?

66 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 21 december 2008 - 09:58

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0
Hifighost: måste bara fråga hur du lyckats köpa ungefär 20 dubletter av dina hd dvd filmer?
tycker de är så roligt. själv skulle jag aldrig lyckas med att ens köpa 1 tror ja

#52

Postad 21 december 2008 - 10:19

Unregistered7234a376
  • Unregistered7234a376
  • Lärjunge

  • 292 inlägg
  • 0
själv köpte jag massor av Bluray till att börja med, men när jag insåg att det inte kommer att slå på samma sätt som DVD gjorde när det kom så slutade jag handla. Nu väntar jag på att man ska kunna ladda ner filmerna istället och lagra dom på mediacenters av olika slag. (Jag vet att det går idag, men inte på laglig väg). Tyvärr försvinner ju lite av "samlarvärdet" och det där roliga med att ha en fysisk produkt. Men det övervägs av alla fördelar, sitta med fjärren i handen och bläddra bland sina filmer är ju riktigt bra. Tänk er om det blev möjligt, att man kunde starta filmerna via en länk direkt från IMDB.

Framtiden är iallafall väldigt intressant!

#53

Postad 21 december 2008 - 10:54

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 454 inlägg
  • 0
Då jag inte vill vänta på framtiden köper jag HD DVD och Blu Rayfilmer nu och njuter av dessa hemma. Tiden att ta fram film, ladda spelaren, köra igång projektor och duk är försumbar när man har en bra film på 1.5-2 timmar framför sig. Sedan skall jag ärligt erkänna att datorer i alla former är något jag aldrig varit bra på, vilket gör att jag nog får exludera mediaspelare i alla dess former, fast man vet aldrig hur det ser ut i framtiden.

#54

Postad 21 december 2008 - 11:35

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Håller med dig helt i vad du skriver Huddingebo. :rolleyes:

#55

Postad 21 december 2008 - 14:50

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

själv köpte jag massor av Bluray till att börja med, men när jag insåg att det inte kommer att slå på samma sätt som DVD gjorde när det kom så slutade jag handla. Nu väntar jag på att man ska kunna ladda ner filmerna istället och lagra dom på mediacenters av olika slag. (Jag vet att det går idag, men inte på laglig väg). Tyvärr försvinner ju lite av "samlarvärdet" och det där roliga med att ha en fysisk produkt. Men det övervägs av alla fördelar, sitta med fjärren i handen och bläddra bland sina filmer är ju riktigt bra. Tänk er om det blev möjligt, att man kunde starta filmerna via en länk direkt från IMDB.

Framtiden är iallafall väldigt intressant!

Vänta på du. Laglig nedladdning med samma kvalité som Blu-ray lär dröja åtminstone 5-10 år. Tekniken är inte mogen.

#56

Postad 21 december 2008 - 14:58

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0

Hifighost: måste bara fråga hur du lyckats köpa ungefär 20 dubletter av dina hd dvd filmer?
tycker de är så roligt. själv skulle jag aldrig lyckas med att ens köpa 1 tror ja

Jag har köpt en extra EP35 där jag fick med ca 40 filmer och jag hade 24 av filmerna redan därav dubbletterna.

#57

Postad 22 december 2008 - 04:02

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Jag läste en av de nyaste blaskorna igår, där testades BR-spelare (ja, BD - jag vet) och som vanligt så är det knappast "färdiga" produkter som säljs, det är en jäkla massa micklande uppdaterande och info-koll:ar som ska göras. Det stog att: "det får man nog räkna med..." att det inte är "plug & play" vill säga...
Endast någon enstaka spelare stödjer alla ljudformat, olika versioner som gör att apparaten måste skeppas iväg för update osv..

Jag är sur över att sådana maskiner ens få säljas? :)

Jag är otroligt trött på allt mickel med alla detaljer som slukar så in i helskottas med tid och energi. Igår/förrgår satt jag säkert 10 timmar med ett *Vista
/Sata/Ljudeffekts/drivare/USB-drivare/Nätverks(trådlöst)drivare-fel*... fast det kunde ju även vara BIOS som spökade. Förstås.
(Jag har läst ALLT, testat ALLT - som sägs ska funka, men det är som med religion, samma problem har 10 olika lösningar som är det "enda rätta" - ingen fungerar)
Äh trött blir man, och det är DRM-kopieringsskyddens fel alltihopa, som ska implementeras i alla drivare, som ska funka med en gång i nya produkter som ska ut IGÅR på hyllorna helst - och så vidare... :D

Och det är likadant med sk "HD-tvs" också. Man får "räkna med... att SD (vanlig signal) ser crap ut, men med HD då blir det super..." hör man sägas och skrivas.
Är 8 av 10 saker man ser SD i DAG? möjligen, men när man läser att den där tvn är såååå bra, sopar mattan med alla andra, topp-referens... osv - MEN också, "man kan ju inte jämföra med en gammal SD-tv för det är ju orättvist." Småningom så blir dom lika bra på SD material som en gamm-tv... och tills dess, håll ut med alla HD-material...

Nä, usch. Jag har riktigt bra kvalla (relativt sett) på vissa av mina DVDs, och helt OK på andra, så nu är det bara HD-ljudet jag vill åt för egen del. ^_^
Visst är BR (jaja =) skitsnyggt! - men som sagt, för mig är ljudet, och att allt fungerar någotsånär problemfritt och utan att man ska behöva bli mästare på regelverk kring DRM, regioner, kompatibla format, kompatibel hårdvaru-software osv osv.
Där har vi även svar på trådens frågeställning.
BR (HD med Sony/BR i spetsen? ) gör saker och ting mer komplicerade än dom kanske behöver vara, för tillfället iaf. Så jag väntar ett tag till för egen del med inköp av en stationär spelare. Men det har jag skrivit tidigare också iofs... :blush:

(- men jag vet ärligt talat inte vem/vad som egentligen fakkar upp all HD-komplexitet.)

(- folk säger "köp Blu-Ray, det är så bra..." köp, köp... ja det ska ju betalas också, och då kanske något annat får prioriteras bort, så lite eftertanke kan man nog skänka det hela, innan.)

Det var nästan skrämmande att läsa artiklarna i blaskan hursomhelst, det är ju så självklart att "Barbro & Urban Svensson" ger upp på en gång när dom läser artikeln, innan dom ens har skaffat en spelare. Vad hände med "press play on tape"?
Nu kanske det inte är typiskt Babsan & Ubbe som läser blaskorna, men det händer nog att folk läser för att dom vill ha på fötterna innan köp.

Det kanske låter en smula pessimistiskt, men jag tycker faktiskt att vi konsumenter ska få vara med och ta steg framåt! istället för bakåt när det gäller både kvalitet OCH handhavande...
Iaf om man betalar för produkten, annars är det väl skitsamma... <_<

Jag kan själv mycket väl ta mig igenom all denna smörja, men ids jag? det är frågan, inte mycket längre till iaf... nu har jag nog blitt gammal till slut!! *ve & fasa* :lol:
Har även varit vaken mot min vilja i 1½ dygn så nu ska jag sova efter att jag har surat lite, ber er att ha tålamod med mina haranger!!! :lol:

#58

Postad 22 december 2008 - 10:17

Unregistered7234a376
  • Unregistered7234a376
  • Lärjunge

  • 292 inlägg
  • 0

Vänta på du. Laglig nedladdning med samma kvalité som Blu-ray lär dröja åtminstone 5-10 år. Tekniken är inte mogen.


5-10år? Baserat på vad? Varför skulle inte tekniken vara mogen? Menar du att det är annan teknik när man laddar hem "olagligt". Det funkar ju bevisligen med befintlig teknik?

Vill inte industrin tjäna pengar menar du? Ta bara en tjänst som Spotify, vad har inte den "REDAN" gjort för musikindustrin? Folk har börjat betala för musik, kanske inte mycket, men MÅNGA och det är där pengarna finns. Kvantitet.

#59

Postad 22 december 2008 - 10:53

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

5-10år? Baserat på vad? Varför skulle inte tekniken vara mogen? Menar du att det är annan teknik när man laddar hem "olagligt". Det funkar ju bevisligen med befintlig teknik?

Vill inte industrin tjäna pengar menar du? Ta bara en tjänst som Spotify, vad har inte den "REDAN" gjort för musikindustrin? Folk har börjat betala för musik, kanske inte mycket, men MÅNGA och det är där pengarna finns. Kvantitet.

Nämn en tjänst idag med högkvalitativ HD-streaming och HD-ljud. Eller försök nämna nåt som är på gång.

HD-nedladdning är inget för dagens internet-infrastruktur. Nu börjar till och med internetleverantörer i USA sätta maxgränser för sina abonnemang. Det ser tungt ut.

Redigerat av Johan78, 22 december 2008 - 10:54.


#60

Postad 25 december 2008 - 08:19

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Förslag bra levrantörer av internet :100mb > 1Gb
Förslag på encoder box : http://www.edbox.tv/...ies.php?navid=2EDBoX 1000 HD H.264 Encoder
Så visst, finns det grejor. Sedan är det bara levrantörer av HD film i 1080p som kan falla, men det finns i 720/1080i. Så de bara inskaffa :)

Redigerat av Unregistereda398c9a6, 25 december 2008 - 08:21.


#61

Postad 25 december 2008 - 19:55

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Hur pass får man leta för att hitta alla dessa komponenter som behövs för HD avspelningen då? förutom att hitta filmerna i 720P> från leverantör eller motsvarande, vill säga.
1080P är ju full HD och vad många strävar efter, men det är för fett för idag alltså?

Jag har 100Mbit in 30Mbit ut idag, och tror knappast jag har kapacitet för att streama nånting fett iaf.
Har jag aldrig haft nånstans, med någon leverantör. Ingen har gett mer än en bråkdel av utlovad prestanda.
Vad krävs?

#62

Postad 26 december 2008 - 10:26

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Hur pass får man leta för att hitta alla dessa komponenter som behövs för HD avspelningen då? förutom att hitta filmerna i 720P> från leverantör eller motsvarande, vill säga.
1080P är ju full HD och vad många strävar efter, men det är för fett för idag alltså?

Jag har 100Mbit in 30Mbit ut idag, och tror knappast jag har kapacitet för att streama nånting fett iaf.
Har jag aldrig haft nånstans, med någon leverantör. Ingen har gett mer än en bråkdel av utlovad prestanda.
Vad krävs?

I Sverige finns det vad jag vet inga HD-streamingsleverantörer idag.

#63

Postad 29 december 2008 - 20:40

2000
  • 2000
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Jag vill varken ha HD eller BluRay pga några speciella behov. Det jag främst undrar är vilken av dessa två kommer hålla i längden, dvs framtiden. Så att man på så vis inte behöver börja skaffa om alla filmer på nytt i någon ny format.


Jag har lite svårt att förstå mig på trådskaparen. Å ena sidan är du inte ute efter högre bildkvalité, men å andra sidan sålde du alla VHS:er till pantbanken. Varför gjorde du det? dom har samma kvalité 2008 som de hade 1988. (om de inte har avmagnetiserats) Bara för att det finns bättre grejer gör ju inte att det man har blir sämre, eller? Var du nöjd med dina VHS filmer borde du logiskt sett behållit dem. Nej, byt bara system om dina behov ändrats. Inte för att det råkar finnas bättre.Och framför allt: INGENTING ÄR FRAMTIDSSÄKERT!!! Både DVD och Bluray kommer att dö ut. Det är bara en tidsfråga(kan ju iofs ta ganska lång tid).

#64

Postad 30 december 2008 - 07:11

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
japp tro inte varken HD eller DVD lever evigt. Ultra HD TV testas i full skala i japan redan. OM ca 2015 - 2020 är det redo i full skala räknar de på. HD DVD är ju död, Bluray lär leva ett tag till liksom DVD. OM du gillar bra bild våga satsa på HD TV. Även om de flesta kör med 720p så är det stor förändring. Det är väl bara enstaka som kör med 1080i. I usa kör de med 720 men är på väg över till 1080 där också. 1080p lär vi få vänta ett tag till. Liksom 1080p filmuthyrning. Minn syrras kille lyckades jag övertalal med inskaffa HD TV nu inför helgen.. Han fick också en chock :rolleyes: över hur stor skillnad det är. Ändå är det nog bara 720 han får(canal +), tro eurosport kör med 1080i. Så han är supernöjd. Så sammanlagt, så är 1080p för fet idag , men är på intåg. Finns de som säger det är ej så stor skillnad på 1080i o 180p :).

#65

Postad 08 januari 2009 - 17:40

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Det är ingen större skillnad på 720p och 1080i iaf. (jag märker ingen rent uppenbar skillnad)

En bra DVD (uppskalat tillockmed kanske) och en halvdan HD behöver inte heller vara ett alltför stort steg rent visuellt, men visst kan det vara skillnad i upplevelsen. Ibland tillockmed stor...
Vissa filmer är ju riktigt glasklara. Det ger en annorlunda "upplevelse" när man tittar, i brist på bättre ord, grynigare (ibland, fast samtidigt skarpare, med HD) men ändå - svårt att förklara.

En annan (kanske irrelevant) jämförelse kan ju vara en inspelad film kontra en studioinspelning eller dokumentär, dokumentären ger ju onekligen en mycket högre "kvalitet", men varför används då inte dessa tekniker för film? - För att det blir "fel" och filmkänslan uteblir i värsta fall...
De som har använt vissa av exempelvis philips-tv-effekter känner nog igen sig i vad jag menar.

En del gånger så är skillnader på uppskalat och "HD", eller hd ready vs full-hd saker som mest märks på en normal bildvisare runt 42" eller över, men bara marginellt på över 3 meters avstånd. Såna skillnader är ju inte livsavgörande direkt... (jag sitter på runt 4½ meter på 92" - jihooo - har inga sådana bekymmer alltså =)

Men jodå, nog är det finfint med BR och HD rent allmänt. Det går åt rätt håll, men behovet av 2000+ i upplösning är högst diskutabelt, tycker jag :)
(kan bero på ålder och att jag tycker att utvecklingshysterin börjar bli lite väl krävande på alla sätt.)

Man får tycka annorlunda givetvis! :(

#66

Postad 08 januari 2009 - 19:06

C Upp
  • C Upp
  • Lärjunge

  • 422 inlägg
  • 0
Jag hoppas att folk slutar stirra sig blinda på upplösningen och börjar tänka lite mer på komprimeringen. Det finns mycket man skulle kunna ta ut av SD vid lägre komprimering. Visst, det är inte 1080p, men DVD är rätt hårt komprimerad SD-Video.

#67

Postad 08 januari 2009 - 19:17

2000
  • 2000
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Det är ingen större skillnad på 720p och 1080i iaf. (jag märker ingen rent uppenbar skillnad)

En bra DVD (uppskalat tillockmed kanske) och en halvdan HD behöver inte heller vara ett alltför stort steg rent visuellt, men visst kan det vara skillnad i upplevelsen. Ibland tillockmed stor...
Vissa filmer är ju riktigt glasklara. Det ger en annorlunda "upplevelse" när man tittar, i brist på bättre ord, grynigare (ibland, fast samtidigt skarpare, med HD) men ändå - svårt att förklara.

En annan (kanske irrelevant) jämförelse kan ju vara en inspelad film kontra en studioinspelning eller dokumentär, dokumentären ger ju onekligen en mycket högre "kvalitet", men varför används då inte dessa tekniker för film? - För att det blir "fel" och filmkänslan uteblir i värsta fall...
De som har använt vissa av exempelvis philips-tv-effekter känner nog igen sig i vad jag menar.

En del gånger så är skillnader på uppskalat och "HD", eller hd ready vs full-hd saker som mest märks på en normal bildvisare runt 42" eller över, men bara marginellt på över 3 meters avstånd. Såna skillnader är ju inte livsavgörande direkt... (jag sitter på runt 4½ meter på 92" - jihooo - har inga sådana bekymmer alltså =)

Men jodå, nog är det finfint med BR och HD rent allmänt. Det går åt rätt håll, men behovet av 2000+ i upplösning är högst diskutabelt, tycker jag :)
(kan bero på ålder och att jag tycker att utvecklingshysterin börjar bli lite väl krävande på alla sätt.)

Man får tycka annorlunda givetvis! :wub:


Jag håller helt med.
Jämför med kameror där billigaste kompakten har över 10Mpixel fast ingen ser skillnad på 3 och 30Mpixel på en liten foto utskrift. Eller om man tittar på sina bilder på dator, tv eller projektor så är ju allt över bildvisarens upplösning helt onödigt. Många pixlar på liten sensor i kompaktkamrorna medför dessutom så mycket problem att bilden faktiskt blir sämre ju fler pixlar du har. En bra 3,2 Mp kamera ger lika bra eller bättre bilder än en 10Mp kompakt på utskrifter upp till A4. Men vi handlar glatt vidare ny kamera varje år.
Är vi på väg åt samma håll med tv?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.