Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JBL-klubben

55 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 juli 2014 - 21:52

Unregistered0123a8eb
  • Unregistered0123a8eb
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Hej,
Jag googlade fram JBL klubben med senaste inlägget 2011. Tydligen var det för lite aktivitet så den verkar nu vara borttagen. Startar den på nytt.

Jag har ett par Ti2k med originalstativ som jag driver med en XTZ A-100. Jag är mycket nöjd med detta men min sambo tycker högtalarna är fula och vill därför byta ut dem. Tydligen ska högtalarna vara monterade i väggen för att riktigt komma till sin rätt.

#2

Postad 06 augusti 2014 - 15:34

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0
Har ett par JBL One i Silver med Subwoofer kopplade till en Sweet Peach rörförstärkare med EL34 rör och 2x14 W. Allt i sin tur kopplat till direkt mot min jobbdator via USB (Sweetpeach har USB-ingång). Har absolut den värsta anläggningen på jobbet! JBL One är extremt underskattade högtalare anser jag. (Sitter själv på ett par elektrostater i mitt "huvudsystem"). Alla barnen har fått varsitt JBL One par och de kan monteras hur som helst. Det följer med fästen för det. Köpte dessa via Ebay.co.uk då priserna av någon anledning verkar vara betydligt lägre i UK än här. JBL har oförtjänt dåligt rykte bland "guldöron" men i hemlighet tror jag många beundrar dessa högtalare.

#3

Postad 09 mars 2016 - 14:34

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Mega Bump!

 

:D

 

Jag är nog inte den typiska Jbl:aren och jag har faktiskt inte ägt så många olika modeller.

Det började iaf på 80:talet med 4425 och senare 4430, därefter blev det xpl 200 med aktivt filter.

 

4425

jbl_4425_700_1.jpg

 

 

 

4430

jbl_4430-3.jpg

 

 

Xpl 200

d.jpg

 

4435 var jag lite sugen på men jag hade helt enkelt inte rätt rum för dom.

Några mindre studiomonitorer passerade någon gång på 90:talet sen blev jag fullfjädrad überaudiofiophil och snurrade bort mig i High End träsket. Samtidigt blev Jbl "Europeriskt" tillsammans med Infinity och märket försvann i mina ögon.

Efter en personlig Low så tröttnade jag o sålde allt och för ett par år sedan vaknade intresset igen.

 

En liten fågel visslade i mitt öra om en mixningsstudio i Sthlm som skulle lägga ner.

Så för kaffepengar kom jag över 2st 4645C och 6st 8340, allt i prima skick och utan en repa.

Därefter har det tillkommit 2226 och 2"diskanter från B&C så av dom byggde jag LCR.

 

 

 

 

 

En nätt liten setup som klarar både film och musik


Redigerat av johan b-lund, 09 mars 2016 - 16:28.


#4

Postad 09 mars 2016 - 14:47

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Lugn sida de här. :)

Sitter och tittar på JBL M2 nu, med Crown-steg, blir inte riktigt klok. Har lyssnat på en anläggning med just M2 och Crown, men kollade aldrig hur de kopplat. Blir väl XLR från Dac'en, och jag antar att steget har inbyggt delningsfilter, då ett Crown steg ingår/högtalare?

Ska mejla Crown med, då de tydligen har nån typ av DSP med, frågan är hur det är att pyssla med hemma?

Sålt mina JBL 4429, så nu ska jag se vart jag kan få ett mindre högt pris på ett par M2.

#5

Postad 09 mars 2016 - 14:51

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Lugn sida de här. :)

Sitter och tittar på JBL M2 nu, med Crown-steg, blir inte riktigt klok. Har lyssnat på en anläggning med just M2 och Crown, men kollade aldrig hur de kopplat. Blir väl XLR från Dac'en, och jag antar att steget har inbyggt delningsfilter, då ett Crown steg ingår/högtalare?

Ska mejla Crown med, då de tydligen har nån typ av DSP med, frågan är hur det är att pyssla med hemma?

Sålt mina JBL 4429, så nu ska jag se vart jag kan få ett mindre högt pris på ett par M2.

Sitter anpassad DSP i stegen om jag har förstått det hela rätt och via Pc kan man justera runt på en massa grejer.

:)

 

Hornen går att hitta om man vill Diy:a



#6

Postad 09 mars 2016 - 15:04

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0

Ibland känns det som jag är ensam i Sverige om att äga JBL LS80, toknöjd med dessa. Kommer nog dröja länge innan dessa byts ut.



#7

Postad 09 mars 2016 - 15:11

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ibland känns det som jag är ensam i Sverige om att äga JBL LS80, toknöjd med dessa. Kommer nog dröja länge innan dessa byts ut.

Konstigt men samtidigt känns det som Jbl inte riktigt vet på vilket ben dom ska stå.

Allt över ett visst pris presenteras endast på Synthesis sidan. Det gör att i mångas ögon är det bara en skräpmärke som bygger in ears och tlf dockor.



#8

Postad 09 mars 2016 - 15:44

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Ja, de verkar vilsna helt klart. Men vad jag förstått så har de gått in hårt för Asien. Tittar man på JBL's hemsida så, ja de suger.

Det var ett litet snedsteg som gjorde att jag fastnade för JBL, nu får jag inte nog. Känslan att spela på riktigt hög volym är fantastisk.

Johan, dina leksaker tycker jag verkligen om, kalas.

#9

Postad 09 mars 2016 - 15:59

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ja, de verkar vilsna helt klart. Men vad jag förstått så har de gått in hårt för Asien. Tittar man på JBL's hemsida så, ja de suger.

Det var ett litet snedsteg som gjorde att jag fastnade för JBL, nu får jag inte nog. Känslan att spela på riktigt hög volym är fantastisk.

Johan, dina leksaker tycker jag verkligen om, kalas.

Asien är et kapitel för sig självt :(

Vissa modeller kan du/kunde man bara hitta där, det gick så långt att Amerikanarna själva började ifrågasätta det.

Och det är även anledningen till att många av dom största modellerna kan upplevas som basfattiga om man tittar till bestyckningen.

Det är tex långt fler Europeer som har lyssnat på Gamla Everest eller K2 jämfört mot Amerikanare.

 

Men tar man det som Jbl kallar för Synthesis så ser man att sammarbetet med Pro delen är intimt :)

Fast prissättningen är helt Galen.

 

Elementet i 4645C (2242) kostar ca 10K, 4645C ca 25K och Synthesis varianten som har lite snyggare låda ligger runt 45K vill jag minnas.

Tur är att om man kan/vill bygga själv så hittar man det mesta på nätet när det gäller avstämningar, storlek och element.

:)

 

 

Tack för dom fina orden :)



#10

Postad 09 mars 2016 - 16:03

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Kan det vara så, att om jag köper säg M2, är det då möjligt att få beställa element/reservdelar med hjälp av serienr på de jag köpt? Ursäkta formuleringen.

Läste på ett forum att det kan gå, vore ju smutt.

Jag har iaf fått ett pris nu på ett par M2 inkl två Crown 5000hd steg, 160.000:-.

Tack själv för att du delar med dig av dina läckerbitar. :)

#11

Postad 09 mars 2016 - 16:09

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Kan det vara så, att om jag köper säg M2, är det då möjligt att få beställa element/reservdelar med hjälp av serienr på de jag köpt? Ursäkta formuleringen.

Läste på ett forum att det kan gå, vore ju smutt.

Jag har iaf fått ett pris nu på ett par M2 inkl två Crown 5000hd steg, 160.000:-.

Tack själv för att du delar med dig av dina läckerbitar. :)

Eftersom dom är sprillans så måste det nog göras via handlaren, men jag är inte 100.

För kunde man köpa element lösa ganska omgående efter nya modeller släpptes men så är det inte längre.

Dom håller ganska hårt på allt nytt i dag o när något når beg marknaden så försvinner det ganska omgående.

 

Tack och jag hoppas du delger oss om du slår till!

Nästan så jag kommer att boka in mig själv för ett besök oavsett vart i landet du bor :P



#12

Postad 09 mars 2016 - 17:52

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Det ska jag absolut göra.

Tidigare funderade jag på S4700, men jag känner att det inte riktigt är de jag skulle bli nöjd med. Sen att få stegen med, som kostar runt 40 styck gör ju sitt med.

Du är inbokad iom högtalarna. :)

#13

Postad 09 mars 2016 - 18:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

M2 känns som ett bättre val iom möjligheterna och nyutvecklat horn.

Du får nog ge dom tid att spelas in bara och jag misstänker att basåtergivningen är torr o kanske kan upplevas som lite fattig.

 

Har du kollat med Septon om dom finns i landet?

Och jag hoppas du inte bor för langt ifrån Skåne ;)



#14

Postad 09 mars 2016 - 18:21

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Har en kontakt i England som jag fått priset av, men jag har lagt ut frågan till Septon med. De är inte snabba på att svara, men det kommer nog.

Njae, långt och långt..... Jag är uppifrån, där vi lätt åkte 40mil för en burgare, så. :)

Bor i Stockholm, och du bör ju besöka stan i sommar va? :)

#15

Postad 09 mars 2016 - 18:31

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Septon är som dom är, tyvärr ;)

Jag tänkte mest på om dom fanns i någon butik så du kune provlyssna o leka med mjukvaran :)

 

Jag har pass så det är inte alls omöjligt!



#16

Postad 07 februari 2017 - 22:48

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

En klubb för oss som gillar JBL, det var trevligt :-)

 

Kör sedan några år en 5.1 setup med JBL TiK serie. Har  4 st Ti6K + 1 st Ti1K + 1 st TiK Sub. Är väldigt nöjd med denna setup:

 

Bifogad fil  tik.jpg   178,21K   0 Antal nerladdningar



#17

Postad 08 februari 2017 - 06:31

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0
Den där setupen ska du hålla hårt i!
Jag med många kan inte riktigt förstå att JBL fasade ut dom

#18

Postad 10 februari 2017 - 12:02

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Har inga planer på att byta ut dem. Det tog nog två år att få tag på alla i svart och har nu haft dem i 3-4 år. Speciellt TiK Sub var svår att hitta i svart. Om jag ska vara kritisk så tycker jag inte att Ti1K centern riktigt lever upp till resten av serien. Centern är inte på något sätt dålig den är bara inte riktigt lika bra som Ti6K och TiK Sub. Om en JBL PC600 skulle dyka upp så vore det intressant att testa den som center istället för Ti1K. Och om 2st svarta Ti10K i fint skick skulle dyka upp så får man ju värdera om man ska "uppgradera" till 7.1 eller byta ut frontarna. Men det känns inte som något akut. Jag tycker nog ändå att JBL TiK Sub är stjärnan i serien.

 

Jag vet inte om serien var missförstådd när den såldes? Det är ju inte det typiska JBL ljudet. Kanske sålde den dåligt p g a detta?



#19

Postad 10 februari 2017 - 21:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

JBL har alltid, eller under många år är nog rätt ord haft olika modeller beroende på marknad.

Vissa modeller kunde man bara hitta i Asien eller i Europa, eller fanns dom på flera marknader men var justerade för just den marknaden.

Mina gamla XPL 200 var för den Amerikanska marknaden vilket gav mer botten jämfört mot EU modellen.

TiK är egentligen av Dansk härkomst och dom kom runt den tiden då HiFi branchen störtdök.

Den var byggd uteslutande för den Europa och sålde ganska dåligt som all hifi gjorde just då.

 

Många delar hamnade senare i något omjusterad form under JBL Synthesis Performance, med en helt annan prislapp.

50PT800PC600PS1400ash.JPG



#20

Postad 11 februari 2017 - 00:51

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Jo, jag vet.

 

JBL PC600 som jag skrev att det vore trevligt att testa som center i min setup (istället för Ti1K) är ju den i mitten på din bild :-) Tyvärr verkar Performance serien enbart ha sålts i USA. Och inte i några större mängder. Och som du skriver så var priserna relativt höga. Så att hitta en prisvärd beg PC600 kan nog bli svårt. Men det är som sagt inget akut problem...

 

Intressant att du har/har haft XPL 200. Har du kvar dem? Jag har nyligen fått tag på ett par sådana i bra skick. De är svart pianolack, med org stativ och en ägare sedan nya de var nya runt 1990. Tyvärr är skumkanterna kassa på 2214H basarna men det får man ju räkna med baserat på åldern. Alla andra element verkar vara i mycket bra skick. Borde få tillbaka 2214H renoverade nästa vecka. Så då blir det att jämföra dem mot Ti6K. Jag är lite rädd för att jag kommer att gilla dem mer än Ti6K, I alla fall för för 2 kanal. Men vi får se. Testade du dem det aktiva delningsfiltret JBL DX-1 eller med något annat aktivt delningsfilter? Eller använde/använder du dem med det inbyggda delningsfiltret? Som jag förstår det så ska JBL DX-1 lyfta dem en hel del. Men å andra sidan så verkar JBL DX-1 och korten som behövs för XPL 200 vara helt omöjliga att få tag på.



#21

Postad 11 februari 2017 - 08:58

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Du får vara enveten o skumma av Ebay och hoppas, med lite tur så :)

 

XPL mot TiK kan bli Riktigt intressant, tyvärr har jag inte i huvudet vilka serie nr dom olika versionerna hade.

Om det är 4 Ohms då är det den tidigare versionen om jag minns rätt.

DX1 använde instickskort o kortet till XPL är med standard Butterworth (minns inte brantheten) så ett random filter duger gott.

Använd Inte Behringer bara!!

 

Jag köpte aldrig DX1 pga priset utan körde med ett elektroniskt filter gjort för bil.

Man får inget Superlyft men basen blir bättre och övre basen blir lite mer tydlig.

XPL är annars inga basmonster utan lutar lite åt studiomonitorer.

Dom är också ganska känsliga med avståndet från bakväggen så ha dom lite närmare än vad man normalt har med BR på baksidan.

Personligen gillar jag dom bäst utan stativ.

 

 

*edit*

Jag sålde XPL:erna för 15 år sedan ungefär.


Redigerat av johan b-lund, 11 februari 2017 - 08:59.


#22

Postad 14 februari 2017 - 21:38

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Sitter en påklistrad lapp på baksidan där det står "System Impedance 6 Ohm". Så då är antagligen mina en senare version...

 

Har fått tillbaka 2214H basarna nu så ska koppla in dem och jämföra mot Ti6K. Återkommer med när jag lyssnat lite.

 

Tack för info om delningsfilter, stativen och vilken bas man kan förvänta sig. Med tanke på att de har 12 tum bas element och rejäl låda så hade jag förväntat mig en hyfsad bas. Men jag har ju Tik Sub så de behöver inte spela det allra lägsta oavsett. Sannolikt är det i alla fall annorlunda bas än Ti6k (som har 6.5 tum x 2). Men basen beror på andra faktorer också som du skriver t ex placering. Ska också testa dem både med och utan stativen. Kan säkert fungera att köra en miniDPS som delningsfilter för bi-amp men det får blir längre fram.



#23

Postad 14 februari 2017 - 22:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag hade inte använt en minidsp, känns fel att blanda in en AD-DA i kedjan fast har du en liggande så....

Ett aktivt 2:vägs filter alá DBX ligger lite över 1000Kr.



#24

Postad 17 februari 2017 - 11:23

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Nu står ett par JBL 4429 hemma, så jäkla nöjd. Frugan har inte sett dom ännu, men de ska nog accepteras.

De passar verkligen med mina basar med, det är en rätt fysisk upplevelse att lyssna nu.

Dags att bjuda hem PML snart. 🤘

#25

Postad 17 februari 2017 - 11:43

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Grattis!!!



#26

Postad 24 februari 2017 - 22:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Flång nya SCL-2 har letat ut sig på nätet.

Högtalaren till vänster handlar det om.

75409d403cbefd6c0b7eca66d89ae7ed.jpg

 

Och lite mer info hittar man här

http://hometheaterre...n-wall-speaker/


Redigerat av johan b-lund, 24 februari 2017 - 22:43.


#27

Postad 25 februari 2017 - 00:13

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Mer JBL är alltid trevligt!

 

Har lyssnat lite A/B på JBL Ti6K och XPL 200 (båda utan bi-amp). Första reaktionen var förvåning över hur lika de lät i mitt rum. Speciellt om man låter TiK Sub hjälpa till lite i det allra lägsta. Men efter lite A/B lyssning så lutade det åt att jag gillade XPL 200 lite mer än Ti6K. Det är inte jätteskillnad men tycker XPL 200 är något mer dynamisk. XPL 200 hanterar också viss musik typ Iron Maiden/Metallica bättre. Den typen av musik blir lite "grötig" på Ti6K i mitt rum/med min utrustning. Annan musik var mindre skillnad och ibland så liten att jag var tvungen att kolla om jag valt A eller B på försteget. XPL 200 är dock mer känslig för placering och gissar att det beror på två saker. Ti6K har basporten fram och mycket smalare baffel, speciellt högst upp där diskanten sitter. XPL 200 har basporten bak och väldigt bred baffel. Men nu har jag ställt undan Ti6K frontarna och placerat XPL 200 optimalt. Ska lyssna bara på XPL 200 + TiK Sub ett tag i 2 kanal. I hembio 5.1 så har jag kvar TiK center och Ti6K bak så det blir en kombo med XPL 200 som frontar. Var inte säker på att denna kombo skulle fungera men efter en dag (men bara en film) så känns det helt OK. Vi får se om några veckor...



#28

Postad 25 februari 2017 - 09:18

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

XPL med TiK suben låter Verkligen som en Killer kombo!

Har du testat att Bi-ampa med aktivt filter än?



#29

Postad 01 mars 2017 - 10:36

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Hej! Jag är seden kanske 6 månader med i JBL-klubben.. Inte några värstingar som ni andra kör med.. Men är otroligt nöjd med mina Studio 230 och kommer nog inte byta på VÄÄÄLDIGT länge...

Men nu till min fråga,, Varför får JBL så otroligt litet utrymme i Sverige, typ tester eller här på forumet etc. Sällan eller aldrig någon som skriver att man skall lyssna på ett par JBL när folk undrar kring högtalare?

Jag har tidigare ägt bl.a. Yamaha, Klipch, Canton, ELAC B&O, Q Acoustics mm. mm. ... Men aldrig haft ett så "gött" ljud som nu trots att tidigare system kostat MYYCKET mer.

 

/David



#30

Postad 01 mars 2017 - 15:40

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

 

XPL med TiK suben låter Verkligen som en Killer kombo!

Har du testat att Bi-ampa med aktivt filter än?

 

Ja kombon passar mig väldigt bra:-)

Har inte testat bi-amp ännu. Får bli om några veckor när jag lyssnat in mig på dem så att jag lättare kan avgöra om det blir stor skillnad.

Om man inte skulle köra på en mini-dsp... Har du något förslag på DBX modell som passar bra? Jag gissar att deras enklaste modell 223s duger bra? Det som är nice med mini-dsp är att man kan sitta i soffan och justera/testa sig fram. Med DBX modellerna så får man justera via rattar på frontpanelen... I o f s bara ett problem I början.



#31

Postad 01 mars 2017 - 16:03

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Hej! Jag är seden kanske 6 månader med i JBL-klubben.. Inte några värstingar som ni andra kör med.. Men är otroligt nöjd med mina Studio 230 och kommer nog inte byta på VÄÄÄLDIGT länge...

Men nu till min fråga,, Varför får JBL så otroligt litet utrymme i Sverige, typ tester eller här på forumet etc. Sällan eller aldrig någon som skriver att man skall lyssna på ett par JBL när folk undrar kring högtalare?

Jag har tidigare ägt bl.a. Yamaha, Klipch, Canton, ELAC B&O, Q Acoustics mm. mm. ... Men aldrig haft ett så "gött" ljud som nu trots att tidigare system kostat MYYCKET mer.

 

/David

 

Välkommen till klubben!

 

Jag vet inte men gissar på att de "pajat" varumärket lite genom att dela upp det i en massa olika delar. JBL Pro har mest PA/Proffs grejer. JBL Synthesis har bio högtalare. Vanliga JBL har lite billigare konsument högtalare men också Ipod dockor, bil högtalare o s v. Denna uppdelning är i sig kanske inte fel även om det ibland kan vara svårt att hitta info om vissa högtalare. Men sannolikt är det olika importörer/distributörer för varje del vilket i så fall gör att det inte blir en enhetlig försäljningsstrategi för varumärket JBL. Men sedan tror jag också att många blir förvirrade när ett företag säljer en billig Ipod docka i plast för 295:- och samtidigt högtalare för flera hundra tusen kronor. Men oavsett så är det mesta bra saker. Jag har också testat en del andra märken men det slutar alltid med att jag går tillbaka till JBL. Måste dock erkänna att jag har ett par Revel i sovrummet. Det inom ju inom Harman koncernen så jag hoppas att OK och att jag inte blir utkastad ur klubben nu ;-)



#32

Postad 01 mars 2017 - 16:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

 

 

 

Ja kombon passar mig väldigt bra:-)

Har inte testat bi-amp ännu. Får bli om några veckor när jag lyssnat in mig på dem så att jag lättare kan avgöra om det blir stor skillnad.

Om man inte skulle köra på en mini-dsp... Har du något förslag på DBX modell som passar bra? Jag gissar att deras enklaste modell 223s duger bra? Det som är nice med mini-dsp är att man kan sitta i soffan och justera/testa sig fram. Med DBX modellerna så får man justera via rattar på frontpanelen... I o f s bara ett problem I början.

 

223s borde duga mer än väl bara du håller dig borta från Behringer så ;)

Egentligen är det ganska straight forward, sätt den frekvens som gäller (200hz om jag minns rätt) och vrid upp volymen.

Där är ju även lite utrymme för tweakning av volymen.



#33

Postad 01 mars 2017 - 16:22

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Hej! Jag är seden kanske 6 månader med i JBL-klubben.. Inte några värstingar som ni andra kör med.. Men är otroligt nöjd med mina Studio 230 och kommer nog inte byta på VÄÄÄLDIGT länge...

Men nu till min fråga,, Varför får JBL så otroligt litet utrymme i Sverige, typ tester eller här på forumet etc. Sällan eller aldrig någon som skriver att man skall lyssna på ett par JBL när folk undrar kring högtalare?

Jag har tidigare ägt bl.a. Yamaha, Klipch, Canton, ELAC B&O, Q Acoustics mm. mm. ... Men aldrig haft ett så "gött" ljud som nu trots att tidigare system kostat MYYCKET mer.

 

/David

Går vi till slutet av 60:talet så var JBL Gigantiska I Usa och Asien, och större blev dom när dom tog marknadsandelar av Lansing på Pro sidan.

Så allt var guld o gröna skogar till början av 90:talet då världsekonomin krashade.

Fram till dess var JBL Made in Usa med där delades det upp med en EU tillverkning I Danmark och Usa tillverkning.

Tillråga på allt så har dom alltid haft olika produktlinjer för olika världsdelar.

Så gamla K2 tex såldes egentligen inte I Usa :blink:

 

Iaf,

I och med marknadsläget och uppdelningen som nämns ovan så blev JBL ett märke med skitprylar och Snordyra prylar och inget där I mellan.

Fast det har blivit bättre dom senaste åren men dom envisas fortfarande att köra det mesta under Synthesis.

Sen har inte JBL varit sååå stora I Sverige, alla skulle vara purister på 80:talet och inte kunde man ha 15" - 18" element I stereo, då är det ju discolådor.....


Redigerat av johan b-lund, 01 mars 2017 - 16:23.


#34

Postad 13 mars 2017 - 19:17

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jbl Array 1000

29000 dkr

 

http://www.dba.dk/ho.../id-1031350864/

 

"Mindre" system

http://www.dba.dk/su.../id-1029686660/


Redigerat av johan b-lund, 13 mars 2017 - 19:19.


#35

Postad 27 april 2017 - 06:33

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ny Pro serie på gång.

jblpro_familyseries200series_736x400.jpg

 

 

 

http://www.jblpro.co...es#.WQGCYjiweHt

:)


Redigerat av johan b-lund, 29 april 2017 - 07:29.


#36

Postad 30 april 2017 - 21:01

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Priser har poppat upp hos Audiopro i Tyskland dock så verkar modellerna med dubbla diskanter vara konstruerade för rejäl kastlängd så det är inget för oss hemmapulare kanske. Sen sitter basreflexen på sidan på dom större modellerna så ingen baffelvägg....



#37

Postad 07 april 2018 - 13:41

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Har alltid gillat JBL och deras ljud, har haft några högtalare genom åren både PA som hemma rigg.

Är nu på jakt efter att lägga vantarna på ett par LS80. Sååå om ngn i denna grupp vet om ett par som står o skrotar får ni gärna skrika till.

Söker aktivt och scoutar nätet frekvent, men kanske missar ngt.

/David

#38

Postad 08 april 2018 - 06:36

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tror inte det finns så många par i Sverige så om du inte redan söker i Europa så är det nog det bästa tipset,



#39

Postad 08 april 2018 - 07:08

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Tror inte det finns så många par i Sverige så om du inte redan söker i Europa så är det nog det bästa tipset,


Jooo jagar även ute i Europa, får hålla tummarna bara 😀

#40

Postad 08 april 2018 - 09:12

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

https://www.hifishar...arch?q=jbl LS80

Bästa tipset jag har..



#41

Postad 08 april 2018 - 10:49

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

https://www.hifishar...arch?q=jbl LS80
Bästa tipset jag har..


Tyvärr ingen som skickar, men tack endå

#42

Postad 08 april 2018 - 11:35

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

du kan inte låna bil, Danmark är ju bara runt om knuten :)



#43

Postad 08 april 2018 - 12:41

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

du kan inte låna bil, Danmark är ju bara runt om knuten :)


Hahahaha beror väl på vart man befinner sig i landet? 😀

Kan vara en möjlighet

#44

Postad 24 oktober 2018 - 08:26

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Är i planeringsstadiet på att bygga om LCR med senaste generationens element.

Om allt går som det ska så blir det 3st JBL 2216nd (M2 4367) och 3st JBL 2453SL.

2453SL kommer med största sannolikhet sitta i någon av deras nya waveguides.

Hade inte M2 hornet varit så förbaskat dyrt så hade jag gått All out M2 klon, nu får det bli en halv klon istället.

 

Högtalarna ska även sänkas något så det blir att såga i väggen och det öppnar även upp för att köra 2,5vägs i MTM konfig tillsammans med 2226.

Tiden får utvisa hur det blir :)



#45

Postad 15 november 2018 - 20:35

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Någon som hört synthesis 705i eller 708i som vill delge lyssningsintryck? Är i tankarna att bygga en hembio med dessa men hittar inga recensioner på nätet..

Redigerat av Crille99, 15 november 2018 - 20:36.


#46

Postad 16 november 2018 - 13:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag har bara lyssnat som snabbast på dom, korrigerade och dom låter då långt större en vad storleken pekar på.

Man kan även spela rejält högt på dom.

Tyvärr vet jag inte exakt hur korrigeringskurvan ser ut......



#47

Postad 06 februari 2019 - 18:18

Unregisteredcd494fd8
  • Unregisteredcd494fd8
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Ibland känns det som jag är ensam i Sverige om att äga JBL LS80, toknöjd med dessa. Kommer nog dröja länge innan dessa byts ut.

 

En arbetskompis har också LS80 och är lika toknöjd han  B)


Redigerat av Unregisteredcd494fd8, 06 februari 2019 - 18:43.


#48

Postad 06 februari 2019 - 18:41

Unregisteredcd494fd8
  • Unregisteredcd494fd8
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Trevligt med ett forum för JBL  :)

 

Själv kör jag med vad jag förstått mycket ovanliga JBL HP-580 fram, vilka jag matar med ett Vincent SP-20 Anniversary Edition. Helt sjukt vilket tryck dessa levererar. Bak kör jag med JBL LX55 som tillsammans med min egenbyggda center drivs av en Pioneer SC-LX72. Har även ett par slutna egenbyggda 29 liters slutna subar fram med 12" JBL  :P

 

screenshot-20190206-182953-gallery.jpg?width=150

 

screenshot-20190206-183100-gallery.jpg?width=150

 

screenshot-20190206-183009-gallery.jpg?width=150



#49

Postad 06 februari 2019 - 20:16

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

JBL HP-580, oj.....

Jag kom först inte ihåg dom o det är knappt att jag gör det än.

Håll hårt i dom!

 

Och ser ut som en riktigt trevlig setup :)



#50

Postad 07 februari 2019 - 12:39

Unregisteredcd494fd8
  • Unregisteredcd494fd8
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

JBL HP-580, oj.....

Jag kom först inte ihåg dom o det är knappt att jag gör det än.

Håll hårt i dom!

 

Och ser ut som en riktigt trevlig setup :)

 

Ja dessa underbara HP-580 gör jag mig nog aldrig av med... Jag bytte ut original 8" i dom till Dayton Audio RS225-8 pga av förra ägaren kantat om dom med tveksamt resultat ( utseendemässigt iaf ). Upplever att jag fick bättre dynamik med dessa. Sparar dock originalåttorna. 

Ja jösses vad dom blommar ut med 302 Vincent rörhybridwatt per kanal  :wub:





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.