Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dags att skapa ny bio

80 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 oktober 2012 - 15:03

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Köpte ett nytt hus nyligen där ett av kriterierna givetvis var plats för en bio.
Jag fick det i form av oinrett sutterängplan, vilket är perfekt då jag kan göra precis som jag vill.

Så nu gäller det bara att komma på vad jag vill :)

Mitt förra rum var 4,5m brett och 5,5m långt och jag har ingen större lust att gå ner i storlek. Gå upp i storlek känns bättre då jag dels tycker det påverkar akustiken på ett bra sätt, och dels så ger det möjligheter till större skärm i framtiden.

Detta blir nog någon sorts byggtråd som kommer ta ett skapligt tag med tanke på hur långt det är kvar....

Så här börjar det
Bifogad fil  ursprungligt.jpg   39,3K   33 Antal nerladdningar
Notera att det inte ännu finns trappa ned vilket är en orsak till huvudbry.

Ser ut så här i "verkligheten".
Bifogad fil  whole_opening.jpg   259,9K   26 Antal nerladdningar
Stålbalk är fint för sådana som jag som fortfarande hänger upp monster i taket (CRT).

#2

Postad 31 oktober 2012 - 15:12

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Första steget var att ta bort den lilla biten vägg som balken vilar på för att se till att jag har alla möjligheter till placering av skärm osv.
Bifogad fil  wall_to_be_removed.jpg   306,41K   13 Antal nerladdningar

Svetsare kom hit och förlängde balken så 1m vägg kunde försvinna. Finfint. Mer plats :)

Vore ju nice med golv också (även om det påverkar takhöjden negativt :)

Fyllde på med cellplast och lite annat enligt konstens alla regler och nu ser det ut så här i väntan på att jag får någon som kan gjuta åt mig till ett vettigt pris:
Bifogad fil  slang.jpg   296,78K   17 Antal nerladdningar

Där står jag alltså idag.

Med borttagen vägg så ser det nu ut såhär i "layout":
Bifogad fil  layout.jpg   92,5K   16 Antal nerladdningar

Jag lyssnar på alla ideer om placeringar, akustik osv. Jag har helt fria händer.

Utrustning som skall in är dels min trogna Barco CRT, 9 högtalare (kör två extra kanaler simulerade av min Onkyo stärkare) och 2st 2x12 krakken bashorn (totalt 1m3, antingen blir de upphöjning till bakre soffan eller så får de ligga någon annanstans). Jag skall ha två rader sittplatser behöver minst 4 "permanenta" platser och så kan man fylla på när det kommer mer folk.

#3

Postad 31 oktober 2012 - 20:02

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Det ser lovande ut,lycka till med det hela.

#4

Postad 03 november 2012 - 14:21

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0
Här har vi ett seriöst bygge på G.
Lycka till.

Här har vi ett seriöst bygge på G.
Lycka till.

#5

Postad 06 november 2012 - 13:36

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Imorgon bitti kommer killarna och gjuter golv. Först då kommer jag nog inse hur det kommer att kunna se ut.

Men SÅ seriöst kommer det inte bli, allt skall inte bli bio, men visst är den ganska mycket yta som skall bli det. Det jag funderar på är var jag skall sätta duken, har 220cm brett idag men är sugen på 3m 2:35 så vore ju bra att ha lite bredd att leka med.

#6

Postad 17 december 2012 - 18:05

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Hur går det?

#7

Postad 18 januari 2013 - 15:30

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Det står tyvärr still. Väntar på bygglov för att inreda :(

Men jag har planerat lite mer men jag kan lixom inte börja innan jag får lovet...

Redigerat av nombz, 22 mars 2013 - 23:00.


#8

Postad 22 mars 2013 - 22:59

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Bygglov har kommit. Inte startbesked ännu vilket gör att jag inte kan starta riktigt, men det betyder att det definitivt blir av.

Så här blir nog layouten, ink trappa ned och var skärmen skall sitta.

Det innebär att jag har måtten någorlunda klara för mig.

bion blir 6,5 meter "lång" - trappan (som kommer vara "öppen" och inte så bred).
Bredden vid skärmen är 5m dvs jag kommer ha gott om plats för högtalare och bred duk. Jag kör ju "extra" frontar dvs mellan vanliga frontarna och sidosurround och jag tror de kommer få plats.
Jag har alltså minst så mycket utrymme jag "behöver". Det enda smolk i bägaren är takhöjden som kommer stanna på strax under 230cm (men det är ju inte så dåligt) men det är smällar man få ta för att få vettig isolering och en vettig konstruktion byggmässigt.

Bifogad fil(er)


Redigerat av nombz, 22 mars 2013 - 23:04.


#9

Postad 09 april 2013 - 11:01

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Jaha, nu kom startbesked också så nu har jag inget att skylla på :)

Lutar åt att layouten blir såhär:

Bifogad fil  MWSnap417.jpg   74,05K   11 Antal nerladdningar

Alternativet är att rotera det hela 90grader medurs, dvs ha duken på samma vägg som ytterdörren finns. Skall rita upp och "testa" det med.

#10

Postad 09 april 2013 - 11:26

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Jag hade satt duken på motsatta väggen, för att kunna sätta bra med dämpning för 1:a reflexer vid främre vägg samt sidoväggarna. Den möjligheten försvinner om du har en dörröppning vid de främre högtalarna.

Du har ju ett utstick mitt på den längre väggen, det skulle säkert gå att bygga dämpning och andra akustiska åtgärder som bygger ut lika mycket som det, så blir det som en hel vägg och inte bara ett utstick. Hoppas du förstår hur jag menar.

Skulle det sedan gå att bygga igen en vägg till det tomma utrymmet bredvid? Alltså tomrummet bredvid dina bakhögtalare på din senaste bild? Och sedan göra en öppning till det rummet från en annan sida istället? Då har du två solida väggar på vardera sida av fronthögtalarna med gott om plats för akustikbehandling.

Så skulle nog jag ha gjort. Detta då dämpning vid främre och sidoväggarna oftast behöver gå ut en rätt bra bit i rummet.

#11

Postad 09 april 2013 - 12:15

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Kul med input! Mycket bra, tackar för det!


Bifogar denna bild då det är lättare att referera i den.
Bifogad fil  MWSnap417.jpg   76,79K   15 Antal nerladdningar

Hur menar du med motsatta väggen, mot vägg 3 eller 2? Mot 3 är lite dumt, eftersom det är trappan där. Men det har helt klart sina fördelar...

Jag förstår precis hur du menar vid utsticket, min tanke är kanske att ha mina stora "platta" krakken 1212 horn där eller som du säger akustik åtgärder. Jag tänker mig att mina väggar kommer vara putsade (leca bakom) och ha en massa olika paneler för akustik här och där.

Menar du att ha en vägg mot det som skall bli sovrum och förråd/gym?

Redigerat av nombz, 09 april 2013 - 12:27.


#12

Postad 09 april 2013 - 12:23

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Ajfan... Såg inte trappen. Det är ju dumt med dörren på vägg 2, den förstör rätt rejält.
Den är omöjlig att flytta till hörnet vid vägg 3 istället?

#13

Postad 09 april 2013 - 12:54

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Flytta dörren. Ja, det är ju enkelt gjort. Tyvärr ser det inte ut så på bygglovet, så det är ju klart jobbigare administrativt. MEN, om jag tänker på det nu (dvs lägger el osv smart i väggen) så kan jag flytta den när jag söker nästa bygglov (vilket kommer hända till hösten). Då skall jag isolera på utsidan av huset och får då en fasadändring och då kan man ju fixa det också.

Så här ser det ut "från andra sidan":

Bifogad fil  MWSnap417-andra.jpg   149,28K   7 Antal nerladdningar

Alternativet är ju att ha duken mot vägg 2. Enda anledningen till att jag inte har det är för att jag tror att balken i taket kommer "synas" lite mycket då.

Redigerat av nombz, 09 april 2013 - 12:57.


#14

Postad 10 april 2013 - 12:00

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Alternativ lösning är denna:

Bifogad fil  MWSnap419.jpg   87,67K   7 Antal nerladdningar

Lyxigt att ha två ganska bra alternativ att välja mellan, men jag måste ju välja. Input?

#15

Postad 10 april 2013 - 12:07

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Känner mig tjatig ;)
Det är inte bra om du har en dörröppning vid främre delen av systemet. Svårt/omöjligt att ens behandla den delen symetriskt. Finns det inget alternativ där du kan få en hel främre, samt sidoväggar?

#16

Postad 10 april 2013 - 12:19

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Haha, väggar kan fixas lite varsomhelst! Men är verkligen dörren i version två ett problem? Visst är det inte samma stadga i den som i väggarna förstås, men det borde ju inte vara ett jätteproblem? Eller menar du att akustik behandlingen kommer behöva bygga för dörren (vilket vore dumt förstås).

#17

Postad 10 april 2013 - 12:35

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Haha, väggar kan fixas lite varsomhelst! Men är verkligen dörren i version två ett problem? Visst är det inte samma stadga i den som i väggarna förstås, men det borde ju inte vara ett jätteproblem? Eller menar du att akustik behandlingen kommer behöva bygga för dörren (vilket vore dumt förstås).


Exakt, behandling kommer troligen ivägen för dörren. Enbart det jag tänker på.
Många akustiker väljer att sätta absorbtion i hörnen och en bit in på främre väggen samt en bra bit ut på sidoväggarna. Både för bredbandsabsorbtion samt för reflexbehandling.

#18

Postad 10 april 2013 - 13:08

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Okey, så egentligen borde alternativ ett vara bättre med förutsättning att dörren flyttas (vilket ju är görbart även om det inte är under de närmaste 5 månaderna) och att man sätter upp någon typ av innervägg. Tyvärr kommer ju innervägen ha rätt annorlunda sammansättning (dvs, den blir ju uppreglad och "mjuk", medan de andra är hårda).

#19

Postad 10 april 2013 - 16:17

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Du kanske skulle kontakta Ingvar Öhman (välljudsakustikern)?

#20

Postad 10 april 2013 - 19:46

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Jo, jag kan tänka mig att plocka in expert helt klart (kanske inte blir hr Öhman men någon).

#21

Postad 10 april 2013 - 21:50

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Jonas, är det lite mer såhär du menar:

Bifogad fil  MWSnap420.jpg   120,54K   14 Antal nerladdningar

#22

Postad 10 april 2013 - 22:07

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Bara det sista kvar nu :)
Bifogad fil  P1050693_small.jpg   217,28K   7 Antal nerladdningar
Bild tagen från ingången dvs dörren.

#23

Postad 11 april 2013 - 06:17

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Jonas, är det lite mer såhär du menar:


Absolut, det där tycker jag ser bra ut :)
Personligen så hade jag gjort så. Men, om du planerar att ta in en akustiker senare, passa på redan nu.

Jag använde mig av Jens Eklund på Resonator Stockholm och är supernöjd. Många gillar Ingvar Öhmans arbete också (Ino Audio).

Mitt rum: http://www.faktiskt....ewtopic&t=50405

#24

Postad 11 april 2013 - 09:08

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Fint, det ligger rätt bra i linje med hur jag tänkt (även om jag inte tänkt på dörren, men mellanvägg fanns nog med i planen).

Jag mailade Jens redan igår efter att jag gjort lite efterforskning (man måste ju vara lite källkritisk) om dina äventyr (så jag hittade din faktiskt tråd igår och läste igenom ;) ). Vi får se om/när han hör av sig så skall vi se var vi hamnar.

Det jag inte gillar med den setupen är (alltså den du "ok:at") är att bion inte blir så djup. Det är 6,5m men minus trappan.

#25

Postad 12 april 2013 - 07:21

Unregistered6ead4cec
  • Unregistered6ead4cec
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Jonas, är det lite mer såhär du menar:

Bifogad fil  MWSnap420.jpg   120,54K   14 Antal nerladdningar


NOW We're talking, säger jag som "hobbyakustiker" med ett fåtal akustikregleringar under bältet.

Om du ser till att göra den "vänstra" väggen (sett med näsan i riktning mot duken) riktigt duktigt styv och tung, exempevis genom att helt enkelt mura dess stomme eller köra tvåtum-sex med CC-30 och dubbelgips med OSB mellan, så kommer förutsättningarna att få till riktigt tajt basåtergivning vara perfekta.

20 cm mineralull med profilerat akustikskum för ytdämpning i hela främre delen av rummet, men lämna en spalt precis i mitten (ca 80-120 cm bred) odämpad. Mineralull i taket (12 cm tjockt inklusive profilerad ytabsorbent) ungefär 120 cm framåt från högtalarväggen räknat tar hand om ståendevåg-beteende mellan golv och tak precis vid högtalarna. Längsgående plankor i taket, 2-3 cm tjocka, runt 10 cm breda, satta med runt 10 cm mellanrum, ger lagom diffusering av takreflexer. Heltäckningsmatta (tjock!!!) på golvet självklart i en hembio givetvis. Bakre soffan på ett 20 cm högt (eller mer) stabilt byggt podium, som delvis fylls med mineralull och förses med spalter för bredbandig basabsorption. Någon form av åtgärder för att diffusera/absorbera i bakre delen av rummet, från mitten och bak mot trappan, så att där inte uppstår flutter. Alternativ till 20 cm mineralull på främre sidoväggarna är att bygga gälabsorbenter för bevarande av en lite mer levande klang när man sitter och snackar (även om jag personligen inte tycker det blir bättre - bara annorlunda). Se till att det går att stänga till ordentligt in mot gym/förråd och sovrum, så att du inte får en "efterklangssvans" som dröjer sig kvar därifrån.

Så hade jag gjort. :) Exakta detaljer måste förstås justeras på plats och kräver lite mätningar och överslagsräkning i excelark.

Blir kul att se vad Jens kommer fram till för förslag!

Redigerat av Unregistered6ead4cec, 12 april 2013 - 07:23.


#26

Postad 12 april 2013 - 07:49

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 1
Bygglov !? :huh:

#27

Postad 12 april 2013 - 08:45

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Fasen va läckert!! Kommer bli fett!

#28

Postad 12 april 2013 - 09:23

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

NOW We're talking, säger jag som "hobbyakustiker" med ett fåtal akustikregleringar under bältet.

Om du ser till att göra den "vänstra" väggen (sett med näsan i riktning mot duken) riktigt duktigt styv och tung, exempevis genom att helt enkelt mura dess stomme eller köra tvåtum-sex med CC-30 och dubbelgips med OSB mellan, så kommer förutsättningarna att få till riktigt tajt basåtergivning vara perfekta.

20 cm mineralull med profilerat akustikskum för ytdämpning i hela främre delen av rummet, men lämna en spalt precis i mitten (ca 80-120 cm bred) odämpad. Mineralull i taket (12 cm tjockt inklusive profilerad ytabsorbent) ungefär 120 cm framåt från högtalarväggen räknat tar hand om ståendevåg-beteende mellan golv och tak precis vid högtalarna. Längsgående plankor i taket, 2-3 cm tjocka, runt 10 cm breda, satta med runt 10 cm mellanrum, ger lagom diffusering av takreflexer. Heltäckningsmatta (tjock!!!) på golvet självklart i en hembio givetvis. Bakre soffan på ett 20 cm högt (eller mer) stabilt byggt podium, som delvis fylls med mineralull och förses med spalter för bredbandig basabsorption. Någon form av åtgärder för att diffusera/absorbera i bakre delen av rummet, från mitten och bak mot trappan, så att där inte uppstår flutter. Alternativ till 20 cm mineralull på främre sidoväggarna är att bygga gälabsorbenter för bevarande av en lite mer levande klang när man sitter och snackar (även om jag personligen inte tycker det blir bättre - bara annorlunda). Se till att det går att stänga till ordentligt in mot gym/förråd och sovrum, så att du inte får en "efterklangssvans" som dröjer sig kvar därifrån.

Så hade jag gjort. :) Exakta detaljer måste förstås justeras på plats och kräver lite mätningar och överslagsräkning i excelark.

Blir kul att se vad Jens kommer fram till för förslag!

Oj, det var mycket på en gång. Många av ideerna passar rätt bra med hur min förra var gjord och jag var rätt nöjd.

Väggen mot gym/sovrum kan bli ORDENTLIG. Jag kommer inte mura den (för framtida möjligheter) men CC30 och tjock är inte ett problem. En ide jag har är att (håll i er nu) bygga hela den av/som horn (jag har ju ett par kraken212 http://www.faktiskt....ewtopic&t=47472) och det är en stabil konstruktion.

Taket skulle kunna "öppnas" dvs isoleringen i golvbjälklaget ovan blottas och sedan ha lite plankor där. Skulle ju vara nice.
Som podie hade jag tidigare mina kraken, men 20cm är nog bättre. Kraken 212 gav mig typ 33cm högt vilket var ok då jag hade skärmen ganska lågt (dvs lättare att se över främre raden när man sitter på bakre).

Jag funderar på olika akustiker (heter det så?) och försöker ta lite "referenser" på dem nu.

Bygglov !? :huh:

Ja, hela undervåningen är "ny". Huset beställdes med källare för 20år sedan, men den byggdes aldrig. Dvs, golv och allt markarbete under skulle göras (och el, och värme osv). Det är en väsentlig ändring av användning enligt byggnadsnämnden och närmed krävs bygglov.

Fasen va läckert!! Kommer bli fett!

Du är välkommen när det är klart (eller tidigare om du gillar att snicka och putsa och bära tunga horn :) ).

#29

Postad 13 april 2013 - 09:59

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Jag snackade med Jens från Resonator Stockholm och han skall titta på ritningen och tycka till. Sedan får vi se hur man fortsätter från det men förmodligen tar jag mer hjälp av honom.
Det jobbiga är att man visst måste välja lite vad det skall vara för typ av akustik i rummet. Svår fråga, jag vill bara att det låter bra när jag kör bio (kör så lite musik så). Nya saker att tänka på :)

#30

Postad 13 april 2013 - 12:15

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Så här ser det ut idag från bakre väggen. Jag har markerat ut 220x120cm som är min nuvarande duk (med en testbild också :) ).

Bifogad fil  IMG_0658.JPG   3,51MB   3 Antal nerladdningar

Ser lite illa ut, verkar som jag fått inbränning på det blåa röret. ;)

Redigerat av nombz, 13 april 2013 - 12:21.


#31

Postad 10 maj 2013 - 07:34

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Lite händer det. Nu är dörren flyttad enligt rekommendation ovan (tack för det!). Byggnadsnämnden accepterade det utan ändring, ville bara ha nya ritningar :).

1/3 av källaren är putsad och killarna kommer tillbaka nästa vecka och gör resten. Jag har fräst in el och rör för ethernet i väggarna. Där förstärkaren skall stå (troligen) har jag murat in 2x32mm avloppsrör för att kunna dra hdmi och 7 * 2x4mm2 sladd.

Denna ritning är lite mer exakt med trappan (antagligen, den finns ju inte ännu...) och lite andra smådetaljer.

Jens på Resonator har lite fullt upp nu, men det gör inget just nu beroende på var jag är i bygget, dvs på den "grundläggande" nivån.

Lite ideer som framkommit "so far":
- Jens hade en intressant fundering på att göra den mellanväggen (som idag inte finns, mellan bion och "resten") till något som absorberar och släpper igenom (den behöver inte vara ljudisolerad). Vore skoj att få den till något användbart av den där stora tråkiga saken.
- Taket i bion kan bli "öppet", dvs utnyttja de ca 20cm isolering som finns där.
- Podiet för bakre raden kan bli en absorbent. (Tack Morgan för den)

Bifogad fil(er)


Redigerat av nombz, 10 maj 2013 - 08:10.


#32

Postad 23 augusti 2013 - 12:34

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Man kan tro att det helt stannat av, men det har det inte. Barnafödande kom imellan och en massa annat. Mycket har hänt i källaren, men inte med själva bion. Den stora delen som är kvar är trappan.

Nu verkar det som om det kommer se ut såhär istället (skillnaden är trappan som nu inte tar plats i bion vilket är riktigt skönt.
Bifogad fil  MWSnap453.jpg   122,34K   5 Antal nerladdningar

Då får jag fulla 6,5x5,2m stort för bion. Mycket nöjd med det, men ännu nöjdare när trappan är på plats.

#33

Postad 23 augusti 2013 - 21:23

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Gratulerar :)

#34

Postad 24 augusti 2013 - 08:37

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Gratulerar :)

Till trappan eller barnet? :)

#35

Postad 24 augusti 2013 - 08:38

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Barnet så klart :)

#36

Postad 17 oktober 2013 - 21:35

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Nu finns det trappa ner till källaren. Det är ett stort steg (fast stegen i trappan är inte så stora) framåt i projektet. Mycket hängde på den och hur den skulle bli placerad.

Postad bild

#37

Postad 21 oktober 2013 - 14:34

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Jag har nu pratat med Jens om hur jag skall fortsätta och planen är att jag skall sätta upp en vägg mellan bion och "resten" som skall vara "lätt". Det innebär att den skall släppa ut energi i "rätt" register (dvs lågt) i resten av källaren. Det kommer göras med en gipsvägg med cc 120 (fast jag gör nog cc 90) på 45x70 reglar. Börjar nog idag.

Min förhoppning är att högtalare kan ställas upp under nästa vecka så vi kan göra första mätningarna på rummet.

Jag kommer ju inte ha det klassiska liveend-deadend tänket då mitt rum inte behöver kunna två kanal. Jag skall bara köra bio (i princip i alla fall). Jens har inte byggt något sådant verkar det som men var väldigt sugen på att testa och experimentera lite (vilket jag också är Postad bild )

#38

Postad 22 oktober 2013 - 10:31

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Föreslog Jens 120cc? Om det nu var så, så var det nog en tanke bakom det :)

#39

Postad 22 oktober 2013 - 11:46

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Föreslog Jens 120cc? Om det nu var så, så var det nog en tanke bakom det :)

Nja, lät inte som det var så. Det skall vara en lätt vägg som kan röra sig. cc-avståndet kommer inte påverka insidan (dvs sådant som var akustikbehandling skall upp) och det kommer inte finnas några membranabsorbenter i den väggen (då den i princip är en enda stor sådan själv :) ).

Pratade med honom nyss då det skall beställas diffusorer till bakväggen. Får ta ett snack igen med honom för att dubbelkolla cc 90.

#40

Postad 22 oktober 2013 - 11:48

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Låter fint det. Var bara en tanke i all välmening.
Jens brukar nämligen inte lämna så mycket till slumpen :)

#41

Postad 22 oktober 2013 - 12:00

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Detta är lite närmare verkligheten (eller som det skall bli). Den svarta väggen saknas men skall byggas snart.


Postad bild

#42

Postad 24 oktober 2013 - 10:16

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Låter fint det. Var bara en tanke i all välmening.
Jens brukar nämligen inte lämna så mycket till slumpen :)

Jag kollade med honom och svarat är att cc 90 är nog ok, "ju fladdrigare desto bättre" :) Det blir nog cc120 då tror jag. Så jobbigt med 120cm gipsskivor bara....

Redigerat av nombz, 24 oktober 2013 - 10:16.


#43

Postad 26 oktober 2013 - 21:15

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Haha, jodå, det blev cc120 väggar. Man kan ju säga att de kommer ju röra sig lite när man spelar :)
Det är ju som stora membran :) Vet inte hur jag skall behandla dessa på utsidan, kan inte tänka mig att eventuellt spackel kommer sitta kvar mer än ett podrace ungefär :)
Imorgon får jag hjälp av kompis. Jag HOPPAS bli klar med väggen+innerdörren och även lägga golvet i hela bion. Det vore nice.

#44

Postad 28 oktober 2013 - 12:01

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Kul att kunna stå i sin bio som nu har ungefär rätt storlek (alltså invändig akustikbehandling skall ju dit) och se hornen stå och vänta.

Postad bild

#45

Postad 28 oktober 2013 - 12:56

pjotor
  • pjotor
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0
Dom ser gigantiska ut, dom där hornen. Kan du inte ha dom som podie och ställa biosoffan på dom?

#46

Postad 28 oktober 2013 - 12:58

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Dom ser gigantiska ut, dom där hornen. Kan du inte ha dom som podie och ställa biosoffan på dom?


Går säkert, men integreringen mot frontar lär bli både bättre & lättare så där. Sen så får man väl en hel del vägg & hörnstöd med nuvarande placering jämfört med att placera dom mitt i rummet. Delar man högt mot frontar så blir det nog konstigt också då nedre midbasen spelas under en själv :)

#47

Postad 28 oktober 2013 - 21:17

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Dom ser gigantiska ut, dom där hornen. Kan du inte ha dom som podie och ställa biosoffan på dom?


Du menar såhär :
Postad bild

Det är bilden från min förra bio. Så visst går det. Men det blir lite högt. Nu göms de bakom/i akustikväggen i fronten istället.

Går säkert, men integreringen mot frontar lär bli både bättre & lättare så där. Sen så får man väl en hel del vägg & hörnstöd med nuvarande placering jämfört med att placera dom mitt i rummet. Delar man högt mot frontar så blir det nog konstigt också då nedre midbasen spelas under en själv :)

Skapligt stöd tror jag med de väggarna och en i varje hörn :) Inte för att de behövde det men ändå.

#48

Postad 26 december 2013 - 23:35

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Det rör på sig.
Postad bild

#49

Postad 30 december 2013 - 09:01

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

En bit i taget. På sidorna fram skall det in spaltpanel (helmholtz resonator) så det är en "tät" box med spalter fram. Fixas med lite gips och en hel del fogmassa.

Postad bild


Nu är höger sida av främre delen klar att sättas tyg på (tror jag). Som sagt skall de fräsmta 60cm sedan panelförses, men resten skall vara bredbandsabsorbent. Djupet är ca 30cm.

"Hålet" är uttag där Front wide högtalaren skall stå.
Postad bild

Redigerat av nombz, 30 december 2013 - 09:03.


#50

Postad 30 december 2013 - 23:15

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
HJÄLP! Funkar denna färgkombination? (tygen alltså). Jag är bra på en hel del saker, inte på sådant...



Postad bild



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.