Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Regas skivspelare

1273 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Rega P2 (Skivspelare) 1 8,17 (5) Inga priser
Rega P9 (Skivspelare) 2 (0) Inga priser
Rega P7 (Skivspelare) 1 8,33 (2) Inga priser
Rega P5 (Skivspelare) 1 7,5 (1) Inga priser
Rega Planar 3 (Skivspelare) 9 8,2 (14) 6 989:-
Rega P1 (Skivspelare) 1 8,33 (17) Inga priser
Rega P3-24 (Skivspelare) 1 8,75 (7) Inga priser
Rega RP1 (Skivspelare) 7 7,72 (17) Inga priser
Rega RP3 (Skivspelare) 5 8,4 (4) Inga priser
Rega RP6 (Skivspelare) 9 (0) 16 990:-
Rega RP8 (Skivspelare) 7 7,5 (1) 27 990:-
Rega Planar 2 (2016) (Skivspelare) 9 8,08 (12) 6 490:-
4 relaterade trådar

#101

Postad 29 juni 2010 - 08:29

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Snyggt med hyllan, Tanto!

#102

Postad 29 juni 2010 - 09:07

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Anti-Skating

Jag är medveten om varför man använder anti-skating, en kompensation för ett vinkelfel som får nålen att vilja pressas mot skivans mitt vid de inre spåren. Men om jag ställer min anti-skating så att den överenstämmer med nåltrycket på min Rega så rör sig min puppa utåt vid varje nedsläpp. Skall inte puppan bara sänkas rakt nedåt, utan dragning varken inåt eller utåt?

Så här är min anti-skating inställd och nålen spårar fortfarande fint. Det rekommenderade nåltrycket är 1.7 gram.

Bifogad fil  rega22.jpg   114K   3 Antal nerladdningar


Redigerat av Glidtassen, 29 juni 2010 - 09:08.


#103

Postad 29 juni 2010 - 09:14

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0
Helst borde ju värdena stämma överens på ett ungefär. På min P3 gör dom det.

Men det ska ju vara så att den varken rör sig inåt eller utåt som du säger! På min gamla P2:a hade jag problem med det där, kunde inte hitta ett jämviktsläge hur jag än försökte.

Är du säker på att armen är balanserad rätt, att nåltrycket stämmer överens med det du ställt in den på i skalan? Kan ju vara där problemet sitter.

#104

Postad 29 juni 2010 - 09:19

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag korrigerar alltid nåltrycket först.

Jag nollställer anti-skatingen, ställer armen i våg (nålen skall sväva en millimeter ovanför skivtallriken). Jag lägger sedan på trycket, ett halvt varv ger 1 gram och jag siktar på 1.7 gram. Därför ställer jag först på 2 gram och drar av nästan hälften, sist ställer jag inte anti-skating så den svarar mot mina värden. Men som du ser på bilden måste jag minska anti-skatingen för annars drar nålen för mycket utåt från skivtallrikens mitt.

#105

Postad 29 juni 2010 - 09:30

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Söken och Ni ska svaren finna: :)

http://www.stevehoff...p/t-214882.html

#106

Postad 29 juni 2010 - 10:47

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0

Anti-Skating

Jag är medveten om varför man använder anti-skating, en kompensation för ett vinkelfel som får nålen att vilja pressas mot skivans mitt vid de inre spåren. Men om jag ställer min anti-skating så att den överenstämmer med nåltrycket på min Rega så rör sig min puppa utåt vid varje nedsläpp. Skall inte puppan bara sänkas rakt nedåt, utan dragning varken inåt eller utåt?

Så här är min anti-skating inställd och nålen spårar fortfarande fint. Det rekommenderade nåltrycket är 1.7 gram.

Bifogad fil  rega22.jpg   114K   3 Antal nerladdningar


En lösning på Ditt problem med att armen rör sig utåt när Du sänker armen är rengöring.
Den lilla gummitoppen på tonarmslyften har tappat sin spänst och armen glider mot denna.
Tvätta med varmt vatten och lite diskmedel och torka efteråt skall nog räcka.


MVH


IMPROVED audio

#107

Postad 29 juni 2010 - 10:59

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Perfekt råd, Svantas! Nu kommer jag ihåg att det var nåt sånt som löste
min "driftande" Regaarm också. :)

#108

Postad 29 juni 2010 - 18:17

barrman
  • barrman
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Svantas Nirandi!!! En bugar och bockar fungerade, upplevde samma problem som Glidtassen beskrev, på en pro-ject spelare. Bara att blöta en torkduk med lite diskmedel och varmt vatten sedan torka så var det problemet ur världen.

Följer för övrigt intressant era diskussioner kring nästa skivspelare efter P2 - 3 a ...

#109

Postad 29 juni 2010 - 19:07

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Men jag förstår det inte hur det hänger ihop?

Det spelar väl ingen roll om tonarms liften har lite damm på sig. Den sänker sig så pass rappt, men tonarmen torde fortfarande röra sig oberoende av den?

#110

Postad 29 juni 2010 - 19:34

barrman
  • barrman
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Ja det borde den, jag hade inte riktigt samma problem som du mitt var att armen gled utåt när jag skulle sänka ner den. Vilket gjorde att jag hade svårt att pricka skivan nålen hamnade lixom utanför.
Väl i spår så är det ingen skillnad. Tror i mitt fall att det var fett på upphängningen som var problemet.

#111

Postad 29 juni 2010 - 20:45

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0

Det verkar som om det poppar upp nya erbjudanden på Regas spelare överallt i form av paktetpris. För mig verkar det ändå mer naturligt att börja med en Rega P5 och uppgradera med PSU när ekonomin tillåter.


Jag har också börjat fundera på vad man ska hoppa på för något...men lutar ändå åt en Rega P5....det handlar som du säger om en del pengar om man kliver över på andra märken....(blev erbjuden en Funk häromdagen....).
Vilka handlare har börjat köra med paketpriser på Regan? (Utöver PE med P7:an...)

En seriös fundering jag har är om man ska utnyttja MediaMarkts erbjudande.... Der kan ta hem Regan....och eftersom den ligger på 9k (eller man kan i alla fall köpa med saker så att man kommer över det beloppet) så kan man få den på 30 månaders avbetlaning.... Ingen uppläggningsavgift, ingen aviavgift.....

#112

Postad 29 juni 2010 - 22:21

Unregistered0b8c7f7c
  • Unregistered0b8c7f7c
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Snyggt med hyllan, Tanto!


Tack för era kommentarer, finner många av dina poster Bongo_Mongo informativa och välgrundade. Glidtassens övergång till stereo är en av dom stora inspirationskällorna och anledningen att jag överhuvud startat med Vinyl och riktningen det tagit.

Höll en tråd om mina planer och fick mycket bra respons på hififorum som nu verkar gått i graven. :)

#113

Postad 30 juni 2010 - 08:21

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0

Höll en tråd om mina planer och fick mycket bra respons på hififorum som nu verkar gått i graven. :)


Nja - de har haft problem med sin leverantör....Men de är igång i alla fall. Se här för information.

#114

Postad 30 juni 2010 - 10:21

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0
Snabb fråga:

Trissan på min Rega P3 ger ifrån sig ett litet ljud när den snurrar. Hörs ju inte när man lyssnar på musik, men fortfarande lite irriterande eftersom man vet att det hela tiden låter. Svårt att beskriva ljudet men det är som att den en gång per varv ger ifrån sig ett lätt ljud, så den låter ju lite som en gammeldags båtmotor som puttrar på (i brist på bättre ord att beskriva det med)! :)

Vad kan det bero på?

Behöver något smörjas? Kan det vara remmen som är gammal?

Den har låtit så sen jag köpte den begagnad. Jag tror spelaren är från tidigt 2000-tal.

#115

Postad 30 juni 2010 - 15:31

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Tack för era kommentarer, finner många av dina poster Bongo_Mongo informativa och välgrundade. Glidtassens övergång till stereo är en av dom stora inspirationskällorna och anledningen att jag överhuvud startat med Vinyl och riktningen det tagit.

Höll en tråd om mina planer och fick mycket bra respons på hififorum som nu verkar gått i graven. :huh:


Det är då tacksamt att vi gillar varandras album.

För mig började det dock med att jag ägde en Primare i20 tillsammans med en NAD T753v2. Men jag skämdes nästan lite varje gång jag kopplade in min NAD mot mina Focus 140 och insåg emellertid vilka precisions instrument som mina högtalare var. Mitt sökande efter nya högtalare har tagit ett definitivt stopp sedan jag köpte mina Focus, det finns ingen anledning för mig att söka efter någonting annat utan jag har hittat hem. Jag sålde min hembioreceiver och letade i många år efter en riktigt bra tvåkanalsförstärkare, och det blev en Hegel.

Även om jag har en bra cd-spelare så har jag sällan något intresse av att använda den. Cd-ljudet låter väldigt bra, definierat med bra konturskärpa, men någonting saknas. Jag menar att de eventuella bristerna som vinylmediet tillför är egentligen dess främsta företräden: knaster, brusgolv appellerar till mig då det påminner mig om ljudreproduktion som en fysisk process. Jag blir inte lika lyssningstrött av vinyl och menar att det är det mest behagliga sättet att avnjuta musik på. Med en vinylskiva snurrandes på tallriken tillägnar man sig musiken då det fordrar att man är mer konsekvent, jag zappar inte bara över låtar utan lyssnar tålmodigt på en sida i taget.

Redigerat av Glidtassen, 30 juni 2010 - 15:32.


#116

Postad 30 juni 2010 - 16:03

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0

Snabb fråga:

Trissan på min Rega P3 ger ifrån sig ett litet ljud när den snurrar. Hörs ju inte när man lyssnar på musik, men fortfarande lite irriterande eftersom man vet att det hela tiden låter. Svårt att beskriva ljudet men det är som att den en gång per varv ger ifrån sig ett lätt ljud, så den låter ju lite som en gammeldags båtmotor som puttrar på (i brist på bättre ord att beskriva det med)! ;)

Vad kan det bero på?

Behöver något smörjas? Kan det vara remmen som är gammal?

Den har låtit så sen jag köpte den begagnad. Jag tror spelaren är från tidigt 2000-tal.



Det kan vara att den "går torr" och behöver smörjas. Köp en viss växellådsolja som säljs av castrol. Jag har en hel liter och har använt sju droppar till min rega. Du kan få så mycket du behöver B) Skall kolla exakt beteckning och återkommer. Kolla också om "gummibanden" som håller motorn mot plinten och isolerar frå motorns vibrationer, känns lösa. Jag har upplevt detta och det ledde till både svaj och odefinerat "skrammel". Det blev extra tydligt då jag bytte till en spänstigare drivrem som "drog" mer i motorn. Detta på en planar 2 från 1987.

Ta av övertallriken och remmen och dra upp innertallriken ut hålet och kolla om det är torrt. Om det finns en liten fördjupning på änden av axeln beror detta sannnolikt på att den gått torr och axeln inte flutit på någon oljelager utan slipats av kulan som sitter i botten.

Om spelaren är gammal och du avser att byta drivrem, bör du nog försöka fixa gummibanden till motorn också.

Annars kan man köpa en utbytesmotor. För 1500 kr. Det gjorde jag fast från UK för ca 800 kr.

Gör gärna de kontroller som jag skriver om ovan, så kanske vi kan lösa ditt bekymmer. :huh:

MVH/Paul On Fuzz Bass

#117

Postad 30 juni 2010 - 19:38

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Det kan vara att den "går torr" och behöver smörjas. Köp en viss växellådsolja som säljs av castrol. Jag har en hel liter och har använt sju droppar till min rega. Du kan få så mycket du behöver ;) Skall kolla exakt beteckning och återkommer. Kolla också om "gummibanden" som håller motorn mot plinten och isolerar frå motorns vibrationer, känns lösa. Jag har upplevt detta och det ledde till både svaj och odefinerat "skrammel". Det blev extra tydligt då jag bytte till en spänstigare drivrem som "drog" mer i motorn. Detta på en planar 2 från 1987.

Ta av övertallriken och remmen och dra upp innertallriken ut hålet och kolla om det är torrt. Om det finns en liten fördjupning på änden av axeln beror detta sannnolikt på att den gått torr och axeln inte flutit på någon oljelager utan slipats av kulan som sitter i botten.

Om spelaren är gammal och du avser att byta drivrem, bör du nog försöka fixa gummibanden till motorn också.

Annars kan man köpa en utbytesmotor. För 1500 kr. Det gjorde jag fast från UK för ca 800 kr.

Gör gärna de kontroller som jag skriver om ovan, så kanske vi kan lösa ditt bekymmer. :huh:

MVH/Paul On Fuzz Bass


Tack för tipsen!

Jag ska göra en liten genomgång av spelaren någon dag när jag har lite tid över och kolla de grejer du nämner. B)

#118

Postad 04 juli 2010 - 20:41

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Men jag förstår det inte hur det hänger ihop?

Det spelar väl ingen roll om tonarms liften har lite damm på sig. Den sänker sig så pass rappt, men tonarmen torde fortfarande röra sig oberoende av den?


Jag har gjort rent mitt tonarms-stöd.

Jag såg nu att även om man sänker armen fort med hjälp av liften så sänks emellertid armen så pass långsamt
att den i varje fall har en kontinuerlig kontakt med stödet. Med damm och smuts på tonarms-stödet så kan armen vandra på stödet vid nedsläpp, det gör den inte längre.

Redigerat av Glidtassen, 12 juli 2010 - 21:15.


#119

Postad 06 juli 2010 - 09:29

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0
edit: pga överilad (ej genomtänkt fråga) tar jag själv bort den! :o

Redigerat av Unregistered7b85be38, 07 juli 2010 - 21:34.


#120

Postad 08 juli 2010 - 08:02

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Det kan vara att den "går torr" och behöver smörjas. Köp en viss växellådsolja som säljs av castrol. Jag har en hel liter och har använt sju droppar till min rega. Du kan få så mycket du behöver ;) Skall kolla exakt beteckning och återkommer. Kolla också om "gummibanden" som håller motorn mot plinten och isolerar frå motorns vibrationer, känns lösa. Jag har upplevt detta och det ledde till både svaj och odefinerat "skrammel". Det blev extra tydligt då jag bytte till en spänstigare drivrem som "drog" mer i motorn. Detta på en planar 2 från 1987.

Ta av övertallriken och remmen och dra upp innertallriken ut hålet och kolla om det är torrt. Om det finns en liten fördjupning på änden av axeln beror detta sannnolikt på att den gått torr och axeln inte flutit på någon oljelager utan slipats av kulan som sitter i botten.

Om spelaren är gammal och du avser att byta drivrem, bör du nog försöka fixa gummibanden till motorn också.

Annars kan man köpa en utbytesmotor. För 1500 kr. Det gjorde jag fast från UK för ca 800 kr.

Gör gärna de kontroller som jag skriver om ovan, så kanske vi kan lösa ditt bekymmer. :lol:

MVH/Paul On Fuzz Bass


Efter lite om on men har jag nu definierat problemet!

Fick ett tips på att det kan vara drivtrissan av plast som slirar mot pinnen från motorn. Den ska vara fastlimmad, men min är helt lös. Ljudet hörs när trissan är på, men inte när den är av, så där sitter helt klart problemet! När jag har undersökt det problemet lite närmare så har jag noterat att ljudet nog ändå inte kommer från när pinnen går snabbare än trissan och slirar lite, utan när nedre delen av plasttrissan som roterar tar i "plastringen" som går runt omkring pinnens bas. Se till vänster på bilden.
Postad bild
Trissan måste nog limmas fast på pinnen, från fabrik är den det. Superlim av något slag! Men eftersom det låter när trissan tar i plastringen kanske det är så att trissan inte ska vara nedtryckt ända längst ner på pinnen. Att lämna en marginal på en mm löser problemet med ljudet. Något som vet eller har en fundering kring detta?

#121

Postad 13 juli 2010 - 12:35

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
Är nu ägare till en styck Rega P7 & Exact pickup.
-Oreda i skivsamlingen - kan inte sluta spela.
-Vilket ljud!
Mina gamla rockskivor har verkligen fått nytt liv...

#122

Postad 13 juli 2010 - 13:49

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Grattis Jörgen!!! Vad blev det för finnish på P7´an? Silverfärgad?

#123

Postad 13 juli 2010 - 14:14

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Grattis Jörgen!!! Vad blev det för finnish på P7´an? Silverfärgad?



SVART

Bifogad fil  DSC04746.JPG   141,93K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Jörgen A., 26 januari 2011 - 09:43.


#124

Postad 13 juli 2010 - 15:01

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Nu vill vi se lite översiktsbilder i ditt galleri Jörgen, du är för snål.

:)

#125

Postad 13 juli 2010 - 18:59

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0
Vertigo spiralen är dessutom vacker att titta på. :) Mer bilder!

#126

Postad 13 juli 2010 - 19:16

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Vertigo spiralen är dessutom vacker att titta på. :) Mer bilder!


Just denna spiral tillhör Simply vinyl släppet: Metallica - Black Album.
Låter ljusår bättre än cd´n, - ja, t o m fetare än Dvd-audio utgåvan...
Ska försöka fixa mera bilder i galleriet snart.

Redigerat av Jörgen A., 13 juli 2010 - 21:13.


#127

Postad 27 juli 2010 - 10:10

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Tror den här är ny, Rega RP1: http://www.rega.co.uk/html/RP1.htm

Någon som vet mer om pris, prestanda osv?

* Brand new Rega RB101 tonearm.
* Precision main bearing and sub-platter assembly.
* High quailty low vibration motor.
* All new Phenolic resin flywheel effect platter for excellent speed stability.

Redigerat av egoBen, 27 juli 2010 - 10:20.


#128

Postad 27 juli 2010 - 12:34

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Den måste vara väldigt ny, jag var inne på deras hemsida förra veckan och då såg jag inte denna.

Men det gick inte att läsa så mycket om tonarmen, men det verkar som om skivtallriken är ny.

#129

Postad 27 juli 2010 - 13:08

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Jag som precis var på väg att springa och köpa en P1:a. Man blir ju nyfiken, det är ju ändå en nyhet. Verkar inte finnas till försäljning ännu.

#130

Postad 27 juli 2010 - 13:23

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Men jag tycker ändå att det händer förvånansvärt lite med Regas sortiment.

Deras instegs spelare skiljer sig inte vidare mycket Rega P1, Rega RP1 samt Rega P2. Men den nya spelaren verkar en
tallrik i någon form av linoleum?

#131

Postad 27 juli 2010 - 17:10

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Men jag tycker ändå att det händer förvånansvärt lite med Regas sortiment.

Deras instegs spelare skiljer sig inte vidare mycket Rega P1, Rega RP1 samt Rega P2. Men den nya spelaren verkar en
tallrik i någon form av linoleum?


Det är väl en del av Regas no-nonsense filosofi. Om det fungerar, varför ändra på det! :rolleyes:

Egentligen har det ju sett nästan likadant ut sedan slutet av 70-talet!

RP1:an ser ju lite upphottad ut rent estetiskt. Kan nog behövas för att även i fortsättningen kunna konkurrera med Pro-Jects instegsmodeller.

#132

Postad 27 juli 2010 - 17:22

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Detta kan likväl vara ett rykte, men har ni sett denna?

Rega P10

Bifogad fil  rega2010.jpg   31,53K   1 Antal nerladdningar


Bifogad fil  p10_300x184.jpg   12,01K   1 Antal nerladdningar


Redigerat av Glidtassen, 27 juli 2010 - 17:24.


#133

Postad 28 juli 2010 - 10:50

frogeyes
  • frogeyes
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Köpte en Rega P1 i lördags, och fan vad nöjd jag är! Grymt stor skillnad mot gamla Kenwooden(ha ha ha).
Nästa steg blir ett RIAA-steg antar jag :- )

Redigerat av frogeyes, 29 juli 2010 - 08:42.


#134

Postad 10 augusti 2010 - 20:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Antar att jag inte släppt helt tanken på Regas skivspelare

Det är en så stor variation på priser för P5:an med tillhörande PSU. Just nu står valet mellan en AVID DIVA 2 och en
Rega P5. Prismässigt ligger dessa på samma nivå.

Avid Diva 2 kostar utan tonarm 13 000:- (Inklusive PSU)
Rega P5 utan PSU 9000:- med PSU + 3000:- (12 000:-)

Själv tycker jag att AVID spelaren är ett gedignare bygge, och där kan jag komplettera med min tonarm från min gamla Rega P2.

Bifogad fil  Untitled_1.jpg   145,86K   0 Antal nerladdningar




Bifogad fil  IMG_1263.jpg   224,16K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Glidtassen, 10 augusti 2010 - 20:57.


#135

Postad 11 augusti 2010 - 08:58

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Antar att jag inte släppt helt tanken på Regas skivspelare

Det är en så stor variation på priser för P5:an med tillhörande PSU. Just nu står valet mellan en AVID DIVA 2 och en
Rega P5. Prismässigt ligger dessa på samma nivå.

Avid Diva 2 kostar utan tonarm 13 000:- (Inklusive PSU)
Rega P5 utan PSU 9000:- med PSU + 3000:- (12 000:-)

Själv tycker jag att AVID spelaren är ett gedignare bygge, och där kan jag komplettera med min tonarm från min gamla Rega P2.

Bifogad fil  Untitled_1.jpg   145,86K   0 Antal nerladdningar




Bifogad fil  IMG_1263.jpg   224,16K   0 Antal nerladdningar


Med lite research bland återförsäljarna bör du kunna hitta P5 + psu OCH Exact pickupen för strax över 12000:-
P5 är otroligt välljudande, jag tog ännu ett steg upp till P7, och fick känslan av att P7 ljudet känns lite mjukare, men med samma attack och tyngd i anslagen, dessutom plockar den fram ännu mera av detaljer och rumsinfo... ( här tror jag inte din gamla P2-arm har mkt att sätta emot)
Köp en Rega P5 - om du frågar mig!
Jörgen

Redigerat av Jörgen A., 11 augusti 2010 - 08:59.


#136

Postad 11 augusti 2010 - 10:30

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Hej,

Jag är också partisk...eftersom jag också införskaffade en Rega....

För mig var tanken att köpa en spelare som jag skulle vara nöjd med - länge (sist jag köpte vinylspelare var 1992.....). Med Regan betalar du i princip för armen (den kostar 7500:- löst och hela P5 kostar 9000:-), med Aviden betalar du för själva verket.....
Frågan är vilket som är att föredra..... Jag valde att köpa en spelare som redan är "färdig", dvs det är inte så mycket att göra på den förutom att montera PU..... Jag ville inte hålla på med en massa funderingar om att uppgradera tonarm osv.....

Lycka till med funderingarna.

#137

Postad 11 augusti 2010 - 12:53

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Visst är det praktiskt att köpa en färdig spelare.

Men frågan är om det händer så mycket med ljudbilden mellan en Rega P2 och en Rega P5? Finns det någon härute som har jämfört dessa två? Vad jag vet om så skiljer sig Rega P2 och P5 på några viktiga punkter: Rega P5 har en tjock glastallrik istället för en tallrik i MDF, bättre tonarm (RB700) samt möjligheten till en extern PSU. Men sedan verkar plinten vara densamma?

Rega P5

"The P5 utilises idea's and engineering techniques used on our more expensive turntables; the aluminium surround, its complex CNC machined skeletal low mass micro-fibre plinth. Not to mention the new RB700 tonearm found on the P7."

Jag vet inte vad som menar med "det omgärdade aluminiumet", är det en del av den sk.ramen?

Men jag har också känt på AVID DIVA och det är en enorm skillnad i stabilitet och vikt i själva verket. DIVAN är ett mycket rejälare bygge, och så monteras min gamla tonarm RB250 på min AVID om jag köper den.

Varför lägger inte Jörgen upp fler bilder på sin rigg?

Mer bilder Jörgen!

:D

Redigerat av Glidtassen, 11 augusti 2010 - 12:54.


#138

Postad 11 augusti 2010 - 14:04

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Hittade även denna motvikt till Rega från Groovetracer


Bifogad fil  grovetracer.jpg   136,15K   1 Antal nerladdningar


Groovetracer

Redigerat av Glidtassen, 11 augusti 2010 - 14:04.


#139

Postad 11 augusti 2010 - 14:17

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Visst är det praktiskt att köpa en färdig spelare.

Men frågan är om det händer så mycket med ljudbilden mellan en Rega P2 och en Rega P5? Finns det någon härute som har jämfört dessa två? Vad jag vet om så skiljer sig Rega P2 och P5 på några viktiga punkter: Rega P5 har en tjock glastallrik istället för en tallrik i MDF, bättre tonarm (RB700) samt möjligheten till en extern PSU. Men sedan verkar plinten vara densamma?

Rega P5

"The P5 utilises idea's and engineering techniques used on our more expensive turntables; the aluminium surround, its complex CNC machined skeletal low mass micro-fibre plinth. Not to mention the new RB700 tonearm found on the P7."

Jag vet inte vad som menar med "det omgärdade aluminiumet", är det en del av den sk.ramen?

Men jag har också känt på AVID DIVA och det är en enorm skillnad i stabilitet och vikt i själva verket. DIVAN är ett mycket rejälare bygge, och så monteras min gamla tonarm RB250 på min AVID om jag köper den.

Varför lägger inte Jörgen upp fler bilder på sin rigg?

Mer bilder Jörgen!

:D

Glidtassen:
Jag har inte jämfört P2 & P5, men däremot P5 med och utan Psu - skillnaden var mkt stor, å med tanke på att P2 aldrig går att förse med denna Psu, spelar P5/Psu och P2 i olika ligor...ja så stor skillnad är det faktiskt. Sen kan jag tillägga att P7´s motor som driver med 2 remmar istället för med 1 (P5) gör att hastigheten är absolut stabil, något man känner som ett lugn över hela presentationen.
Mera bilder kommer så småningom / Jörgen

#140

Postad 11 augusti 2010 - 18:01

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0
Byttet från en P2 till P3.24 klassskillnad redan der, køpte sen en PSU en fin uppgraderin! till sist en dynavector
20xL :D kunne levt med den kombon, men ville vidare på drivverk sidan, min Nottingham byts lite trolig ut.

#141

Postad 11 augusti 2010 - 21:16

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Lagen om den avtagande nyttan.

För mig är denna uppgradering förmodligen bara lite tröstshopping? Blir jag en lyckligare kille av en Rega P5?

:D

Lyssnade lite på ett exemplar på Best Sound idag, men det känns bara överflödigt att gå dit. Vad är det man egentligen lyssnar till? Högtalare, RIAA, Kablage samt förstärkare - Ja allt är egentligen annorlunda så det är nästintill omöjligt att göra en utvärdering.

Redigerat av Glidtassen, 12 augusti 2010 - 09:03.


#142

Postad 12 augusti 2010 - 10:03

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Lagen om den avtagande nyttan.

För mig är denna uppgradering förmodligen bara lite tröstshopping? Blir jag en lyckligare kille av en Rega P5?

:)

Lyssnade lite på ett exemplar på Best Sound idag, men det känns bara överflödigt att gå dit. Vad är det man egentligen lyssnar till? Högtalare, RIAA, Kablage samt förstärkare - Ja allt är egentligen annorlunda så det är nästintill omöjligt att göra en utvärdering.


Låna hem, det kan man ju göra där utan att behöva lägga pengar. Även Ljudmakarn. Det vore ju perfekt för dig, då kan du verkligen fördjupa dig i jämförelser!

#143

Postad 17 augusti 2010 - 12:28

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0
Lite kul - rega gjorde en Rough Trade (legendariskt skivbolag) edition till Record Store day:

Rega Rough Trade P1

Postad bild

Postad bild

#144

Postad 22 augusti 2010 - 12:56

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Länge sedan jag var inne...eftersom jag haft min P7:a hos Digitalbild i någon vecka nu....... den keramiska tallriken var skev, något som varken ÅF eller generalagent hade sett innan..... Det har varit jobbigt att inte kunna spela skivorna som det var tänkt men i fredags kom den tillbaka...... :)

Nu har det snurrat skivor i mängder här hemma.....framför allt David Fosters "The Symphony Sessions" som jag hade som referens när jag var i Sthlm för några veckor sedan..... det låter fantastiskt bra just nu...... (även om man inte kan låta bli att fundera över vilken uppgradering som är nästa steg på vägen mot ännu mer välljud....)

Just nu sitter en Ortofon 2M Red på den, eftersom det var lite begränsat med pengar för att sätta på en dyrare puppa just nu....det kommer kanske nästa sommar eller så.....frågan är vilken som skulle vara den naturliga uppgraderingen för cirka 3-4k? OBS! Jag har inget MC-steg hemma så om det blir en MC med låg utnivå måste ett MC-steg in i budgeten...

#145

Postad 09 september 2010 - 06:53

tannat
  • tannat
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Kolla in Benz ace, gärna s modellen. Jag har kört en äldre Benz ace low i min P7. Lät jättebra.
RB700 armen är en fantastisk arm. Man kan man i princip sätta på vilken pickup som helst på den.
Jag lånar just nu en transfiguration phoenix av en bekant som vill sälja den. - Jag har kollat på en ny men +20000 kr för en PU är tokigt.

Han kommer att få slita pickupen från min döda kropp.

#146

Postad 09 september 2010 - 14:21

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0
Kopplade regas nya skivpspelare också, rp-1, är själv mkt intresserad av den + cambridge´s riaa.... vad tror ni om den combon?

#147

Postad 09 september 2010 - 15:09

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Just nu sitter en Ortofon 2M Red på den, eftersom det var lite begränsat med pengar för att sätta på en dyrare puppa just nu....det kommer kanske nästa sommar eller så.....frågan är vilken som skulle vara den naturliga uppgraderingen för cirka 3-4k? OBS! Jag har inget MC-steg hemma så om det blir en MC med låg utnivå måste ett MC-steg in i budgeten...


Varför inte behålla "stommen" och uppgradera med Ortofon 2M Black nålen? Kostar väl ca 3500 kr. Själva fästet är ju samma. Då får du en röd/svart puppa. Lämpligt om man t.ex. är AC Milan fantast! ;)

#148

Postad 09 september 2010 - 17:04

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Har funderat på att uppgradera till 2M Black...även om det kliar att prova en MC också.....
Eller så köper jag en DL103 - för att ha provat den (alla hyllar den som prisvärd)...

Men.....det får komma senare...just nu så låter det riktigt, riktigt bra.

#149

Postad 12 september 2010 - 07:52

Unregistered1004f393
  • Unregistered1004f393
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Har beställt en vit Rega RP1 nu, men det var ca 1 veckas leveranstid på den. Men när den kommer så petar jag ut lite bilder.

Redigerat av Unregistered1004f393, 12 september 2010 - 07:55.


#150

Postad 12 september 2010 - 09:23

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Har beställt en vit Rega RP1 nu, men det var ca 1 veckas leveranstid på den. Men när den kommer så petar jag ut lite bilder.


Ser fram emot lite närgågna bilder på den spelaren. Den ser riktigt trevlig ut på de få bilder jag sett. :rolleyes:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.