Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad i helsike är det här för kabelutgång?

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 juli 2008 - 23:59

Conigol
  • Conigol
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Vad i helsike är det här för kabelutgång?

Lägger in två bilder pga min kamera är så kass. Porten sitter på mitt integrerade ljudkort som jag trodde hade HDMI (står det i windows så det är helsjukt) men när jag ska lägga i HDMI kabeln så ser jag att det inte är HDMI...


http://img525.images...80709004lj8.jpg
http://img56.imagesh...20080709dg6.jpg

#2

Postad 10 juli 2008 - 00:06

pazzo
  • pazzo
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0
eftersom den ser ut och sitta bredvid USB så gissar jag på att det är en Firewire, alltså inte på ljudkortet, har du koll på vilket moderkort du har så är det ju enkelt att leta upp.
Och om det inte är ett riktigt dyrt moderkort så tror jag inte det finns HDMI på det, då jag inte sett det på ett enda hittils.

#3

Postad 10 juli 2008 - 00:16

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Jo ja det är Firewire

#4

Postad 10 juli 2008 - 00:33

Conigol
  • Conigol
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Hm okej tack. Vet inte vad Firewire är men ska ta reda på det nu.

Ljudkortet är integrerat på ljudkortet och. Det är något realtek märke vet jag bara.

Men vad menas med det här då: "Realtek HDMI output"
http://img211.images...20080709ml8.jpg

Köpte reciever och högtalarset pga att jag trodde jag hade HDMI i ljudkortet.. Gaahh

#5

Postad 10 juli 2008 - 01:07

pazzo
  • pazzo
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0
Finns inte HDMI porten nån annanstans? Precis kollat upp moderkort och har ju kommit mängder med HDMI nu, sen jag kollade för max 1månad sen.
Men kolla på denna bild från ett Asus moderkort så ligger den precis under mus/tangentbord kontakterna
Postad bild

#6

Postad 10 juli 2008 - 04:10

Conigol
  • Conigol
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Finns ingenting där. Har kollat massa gånger, det är omöjligt att jag skulle missat den.

Men det är galet mycket skumt att det står HDMI output i ljudets program. Men nu gör det ingen skillnad ändå pga att recieverns HDMI inte transporterar ljud.

#7

Postad 10 juli 2008 - 09:25

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Hej Coniogol Firewire är till för snabba externa överföringar typ hårdiskar , kameror mm kan man kort förklara det med . Snabbare än USB jag använder inte FireWire heller , men långsammare än det nya Serial ata ( Sata ) eller Sata plug


fattar dig HDMI är en sorglig historia med alla dessa versioner 1.0, 1.1, 1.2 1.2a, 1.3 ,1.3a, 1.4 som finns nu! sen planneras RENA RAMA BLUFFEN enligt mig, och väldigt Oseriöst vad pengar dom skall tjäna på vägen då varje ny standard hur HMDI som standard i sig kan ha fler versioner haha dessa olika versoiner ger stöd åt olika saker som att det står att ditt realtek har stöd för dett eller har HDMI ,, betyder inte att det har det i hårdvaran utan bara i mjukvaran


Jag säger glöm Hdmi egentligen ser att du har DVI längst ner på en av bilderna köp en konverter till den så den har HDMI allstå DVI till Hdmi konverter där tar du grafiken in i din recivern digitalt, Sedan tar ljudet via en SPDIF in i resivern kolla om du har en SPDIF utgång på ditt ljudkort , den kan finnas i två varianter optisk eller koaxial , det e samma sak bara koaxial är svagt stömförande och kan bränna ditt slutsteg jag vill inte överdriva men är ditt moderkort nytt så har den säkert optiskt. Har du inte detta så råder jag dig att köpa ett separat ljudkort .

Men innan du bara köper ett ljudkort så finns det saker att tänka på om skillnad mellan dolby digital och dolby digital Live !!!

sen kan du från din resiver sedan gå till tv med en HDMI kabel

fråga gärna mer om du undrar inga bekymmer alls , semester ett par veckor till ,, haha

Ha det gott o lycka till

#8

Postad 10 juli 2008 - 13:13

Conigol
  • Conigol
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Tack så mycket för alla nvändbar information.

Jag har gjort som ditt råd.
Jag har nu kopplat datorn till TVn från DVI till HDMI men behöver få ut ljudet.
Det integrerade ljudkortet har konstig nog ingen optisk/koaxial port även fast det är en quadron dator så jag måste alltså köpa ett nytt ljudkort som har en koaxial utgång.

Vad är det som ljudkortet måste ha förutom koaxial utgång för att 5.1 ska kunna funka normalt för datorns ljud?

EDIT: Är en koaxial ut och en SPDIF koaxial ut likadana portar? För recievern har bara en koaxial port och det strår bara koaxial på den.

Redigerat av Conigol, 10 juli 2008 - 13:21.


#9

Postad 10 juli 2008 - 17:48

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0

Tack så mycket för alla nvändbar information.

Jag har gjort som ditt råd.
Jag har nu kopplat datorn till TVn från DVI till HDMI men behöver få ut ljudet.
Det integrerade ljudkortet har konstig nog ingen optisk/koaxial port även fast det är en quadron dator så jag måste alltså köpa ett nytt ljudkort som har en koaxial utgång.

Vad är det som ljudkortet måste ha förutom koaxial utgång för att 5.1 ska kunna funka normalt för datorns ljud?

EDIT: Är en koaxial ut och en SPDIF koaxial ut likadana portar? För recievern har bara en koaxial port och det strår bara koaxial på den.



Inga bekymmer ja just det du skall ha ett ljudkort precis som har coaxial så du slipper köpa ny resiver ! haha ,, men som sagt se till att ha ljudvolymen nere när du sticker in coaxial kabeln i recivern eller ännu bättre se till att din pc eller dator inte har ljud på alls egentligen skall jag inte överdriva detta men den är strömförande och kan om det vill sig illa då bränna saker i dit ljudkort eller resivern (För att stänga av ljudet i windows går du till kontroll panelen ) klickar ljud och sänker eller stänger av ljudet! )

i regel har alla nyare ljudkort av lite bättre standard idag utgångar som tar både det optiskt och coaxialt ,,

Jag har en fråga till dig om du skall ha ljudkortet till film ? och vilka digital format tar din reciver det finns 2 att välja på DTS eller Dolby digital som är codecar som läser av , många resivers har båda men inte alla

Det finns ljudkort för några hundra lappar som är grymt bra på att vidare befodra digital siganler du kommer märka skilnad lovar creative är ju inte dumma men vet att en del klagar på deras drivrutiner det var ett par år sen och det har säkert blivit bättre

Jag själv har Autentech X- meridian och ett Asus xonar d2 det dyraste som finns då dum i Huvudet får jag tillägga men har man en hobby så blir det så . haha

Dessa kort inte bara vidarbefodrar digital signal utan dom gör vilken 2 kanal signal som helst till digitalt riktigt 5.1 på dina gammla filmer detta kallas då dts connect eller dolby digital live

auzentech gör ett kort som heter https://www.prisjakt...ukt.php?p=76769

den har dts connect eller inteactive som jag läste nu detta kort håller på att försvinna och ersättas av Auzentech cinema , jag vet inte rent spec mässigt det e ju så att Ceative köpte auzentech vilket göra att dom tar kollen igen asus konkurer ju med dem men dom men inga andra

Jag vet inte du får filura hur mycket det får kosta och vilket du skall ha kortet till spelar du spel, lite olika där mm ,, då skall man tydligen ha med EAX som jag inte bryr mig om alls så jag du har svaret själv där! Men kolla asus och creative om du vill lägga lite mer för film annars kör du ett av de billigare creative korten thats my tip of today

take care nått mer du undrar bara o fråga

mvh J

#10

Postad 10 juli 2008 - 18:08

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Du jag kollad detta kort som jag gav en länk till det har enbart dolby digital live DDL det e bra iofs. Här är specen nedan i länken, detta kort kanske inte ens går att beställa längre ja du får kolla ,, kollade resentioner och klokrena 10 poäng av alla nästan. Men som sagt jag ett annat kort själv jag har iofs hör det som heter x-plosion det var ju ett grymt kort grymt kort det men dyrare men har då både dts connect (inteatktive) och dolby digital live

http://www.auzentech.../x-mystique.php
C-Media CMI8768

sen har du ju detta asus kortet som ger samma grej kanske bättre drivare i framtiden och säkert ett nyare chips i sig från c-media det är dom ligger bakom hela hårdvaran till ddl och dts connect Skattar nu har jag inte gjort det lättare precis tänk på att Asus kortet nedan har pci -express ingen valig pci plats kolla ditt moder kort innan i så fall

https://www.prisjakt...kt.php?p=294631

ha det j

Redigerat av halvledaren, 10 juli 2008 - 18:20.


#11

Postad 10 juli 2008 - 19:36

Conigol
  • Conigol
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Ännu en gång tack så mycket för all hjälp du ger. Det är mycket uppskattat.

Recievern klarar både DTS och Dolby digital men brandfara vad gäller koaxial låter oroande...

Jag använder egentligen inte datorljudet så mycket ändå.

Spelar gör jag på PS3 förutom ett fotbollsspel online som jag lirar på PC.
Sen är det bara musik på fester och TV-serietittande som jag gör med datorljudet.
Antar att serier räknas som film så det är mest det då.

Jag tror nog det är vanlig PCI mitt moderkort har utgång för. Hur kan jag se vad moderkortet heter?
Som jag fattat det så har den både PCI och PCI-express. Jag måste alltså kolla vart grafikkortet sitter för att se vilket som är ledigt?

Det här är datorn: http://www.webhallen...ref=Pricerunner

Båda ljudkorten ser annars bra ut och är i bra prisnivå för mitt användade så det är riktigt bra. Måste alltså bara ta reda på vilken som passar?

#12

Postad 10 juli 2008 - 21:22

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Spontant bara det enligt den specen f-n vet om du inte har en utgång , Ljudkort - High Definition 7.1 (integrated)

Pci express har du 2st en 16 och en X1 ( överföringhastighet ! för grafiken men inga bekymmer om du skulle välja asus kortet

men den är säkert optisk du har ingen tur nu precis men skulle misstänka at den ser ur som en valig 3,5 mm utgång ( sk (3,5mm rca)

återkommer, kanske imorgon är det akut ,Ler* du kunnde ju testa de föst realteakkortet om det nu går att fixa med utgången , det kan vara bra realtek gör ok drivare och kort men sen när det gäller integrearat kan de ju ibland vara kass ändå eller grymt , man vet inte alla gånger .

lite kuriosa detta med uppkodning av 2 kanaligt till digital

http://en.wikipedia....wiki/SoundStorm

geforce tog sedan bort det på geforce 3 ingen egentlig förklaring gavs men film industin hade säkert ett ord med i det det var för bra helt enkelt !

dessa geforce2 mpderkort med integrerade sounstorm ljudkort oslagbart 5.1 ljud än idag sanslöst bra ljud och svåara att få tag på !

jag hade ett men det var där jag fattade att Coaxial var strömförande

men det är ingen fara jag bara ville ge dig en hint attt det kan bränna saker, men inte börja brinna NEJ! krestarna går som en säkring ungefär poff så vara lite försiktig, det är därför det nya moderkorten har toslink alltså optiskt kabel det är ju bara ljus som leds ingen ström som slipper reklamationer på set sättet som med ditt kort ovan !

återkommer du kan ju se om du hittar nåfon manual där det står om vilken utgång som leverar ovan angivet 7.1 ljud

kolla hemsidan för ovan /support http://www.fujitsu-s...s/scaleo_p.html

hörs / J

Redigerat av halvledaren, 10 juli 2008 - 22:27.


#13

Postad 17 augusti 2012 - 22:42

Experience
  • Experience
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag har kopplat både coaxial och optical i många år och har alldrig haft några som helst problem. Det bästa är att köra vanliga konventionella bio system dvs att alla komponenter är av samma tillverkare dvs, förstärkare och spelare i samma enhet samt att alla högtalarna inklusive subwoofern är av samma märke både som förstärkare och spelare i samma enhet dvs att alla högtalare och subwoffer är bara just unikt anpassad just för den enheten, dvs högtalare och subwoffer går inte att koppla till en vanlig förstärkare. Konventionella bio system eller som man också kan kalla det vanliga bio system innebär samt vad gäller kompatibilitet så brukar det mesta bli universal, dvs att du kan koppla enheterna nästan hur som helst utan komplikationer så länge samma signal går åt ett enda håll ovasätt om det handlar om line in och/eller line ut.
Jag undviker vanliga förstärkare då man måste ha spelare och annan utrustning helt separerad i från förstärkaren, förutom att digital ljudsignal överförs mellan enheterna. Skulle gärna gjort det!, men har då hört många folk som har haft mycket kompatibilitets problem, antingen med såsom sladdar inte fungerar och/eller att någon utrustning inte vill skicka någon digital signal även om så allting är riktigt kopplat som det ska - i det fallet så får man väl föredra analogt ljud om man nu vill det förstårs.

#14

Postad 17 augusti 2012 - 23:00

JamesK006
  • JamesK006
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Inlägg från 2008 :P

#15

Postad 23 augusti 2012 - 09:17

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 2

Jag har kopplat både coaxial och optical i många år och har alldrig haft några som helst problem. Det bästa är att köra vanliga konventionella bio system dvs att alla komponenter är av samma tillverkare dvs, förstärkare och spelare i samma enhet samt att alla högtalarna inklusive subwoofern är av samma märke både som förstärkare och spelare i samma enhet dvs att alla högtalare och subwoffer är bara just unikt anpassad just för den enheten, dvs högtalare och subwoffer går inte att koppla till en vanlig förstärkare. Konventionella bio system eller som man också kan kalla det vanliga bio system innebär samt vad gäller kompatibilitet så brukar det mesta bli universal, dvs att du kan koppla enheterna nästan hur som helst utan komplikationer så länge samma signal går åt ett enda håll ovasätt om det handlar om line in och/eller line ut.
Jag undviker vanliga förstärkare då man måste ha spelare och annan utrustning helt separerad i från förstärkaren, förutom att digital ljudsignal överförs mellan enheterna. Skulle gärna gjort det!, men har då hört många folk som har haft mycket kompatibilitets problem, antingen med såsom sladdar inte fungerar och/eller att någon utrustning inte vill skicka någon digital signal även om så allting är riktigt kopplat som det ska - i det fallet så får man väl föredra analogt ljud om man nu vill det förstårs.

Postad bild

#16

Postad 23 augusti 2012 - 18:24

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Postad bild

Ja, verkligen! Hög WTF-faktor på inlägget. :blink: :blink:

#17

Postad 23 augusti 2012 - 18:40

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Hans första inlägget! Jag ser fram emot fler! :D

För att ge en hjälpande hand Experience, det där var

1. Väldigt svårläsligt.

2. Inte helt lätt att förstå vad dina poänger är (förtydliga gärna om vi nu ska hålla den här fyra år gamla tråden vid liv).

3. Om jag förstod rätt - att allt bör vara av samma märke, högtalare, stärkare, ja rubbet - för att slippa kompabilitetsproblem ( :blink: ), så är det ju faktiskt inte det minsta sant. Det går för det mesta alldeles utmärkt att blanda till höger och vänster. :) Jag ger dig en poäng för att kontakter uppenbarligen kan diffa på vissa enheter, men det är ju väldigt lätt att kolla.

Redigerat av B8, 23 augusti 2012 - 18:42.


#18

Postad 23 augusti 2012 - 19:42

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

3. Om jag förstod rätt - att allt bör vara av samma märke, högtalare, stärkare, ja rubbet - för att slippa kompabilitetsproblem ( :blink: ), så är det ju faktiskt inte det minsta sant. Det går för det mesta alldeles utmärkt att blanda till höger och vänster. :) Jag ger dig en poäng för att kontakter uppenbarligen kan diffa på vissa enheter, men det är ju väldigt lätt att kolla.

Fast han skrev väl att man bör köpa system med specialkontakter som inte passar i nåt annat?

#19

Postad 23 augusti 2012 - 19:45

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 1
Jadu, kanske det, fråga inte mig. Jag är inte alls på det klara med vad jag egentligen har läst! ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.