Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lämpligt pris för balanserade XLR kablar

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 februari 2014 - 16:53

Unregisteredf08b9695
  • Unregisteredf08b9695
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Vad anser ni vara ett bra pris på analoga balanserade XLR kablar.

Är det hörbart bättre med tex en kabel för 6000kr än en kabel för 800kr.
Är skärmning något man bör tänka på?

#2

Postad 07 februari 2014 - 13:29

Unregisteredf08b9695
  • Unregisteredf08b9695
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
kan balanserade XLR kablar även överföra analogt ljud för vad jag har förstått så när man pratar om AES/EBU eller AES3 så är det bara digitalt man kan överföra och vad är att rekommendera 75 eller 110 ohm på kablen ?


#3

Postad 07 februari 2014 - 21:36

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Är det hörbart bättre med tex en kabel för 6000kr än en kabel för 800kr.

Garanterat inte.

Är skärmning något man bör tänka på?

Om du har en väldigt störande miljö, ja. Annars knappast. Hela poängen med balanserade signaler är annars att man nollar störningar genom att ha två signalpinnar med motsatt polaritet.

kan balanserade XLR kablar även överföra analogt ljud för vad jag har förstått så när man pratar om AES/EBU eller AES3 så är det bara digitalt man kan överföra och vad är att rekommendera 75 eller 110 ohm på kablen ?

Ja, det är nog nästan vanligare med analog signal? Ex. mellan försteg och slutsteg. AES3 är digitalt, ja (och samma sak som AES/EBU). Det är, kort uttryckt, proffs-varianten av S/PDIF. Jag vet inte om impedansen spelar någon större roll, men AES3 är specad för 110 ohm över XLR.

#4

Postad 07 februari 2014 - 21:48

dildoe
  • dildoe
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Kolla på www.kjell.com. Där finns riktigt billiga xlr-kablar och även bra lösa kontakter om du vill bygga egna... Annars har ju Svalander rätt mycke

#5

Postad 07 februari 2014 - 21:50

Unregisteredf08b9695
  • Unregisteredf08b9695
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
jag ska ha 2st mellan cd spelaren och förstärkaren, kan inte säga att det är stora störningar men jag kan inte köra på obalanserade eftersom att jag har balanserade kontakter. Men pris skillnaden är inte stor så det gör mig inget.

jag har dock inte förstått en sak.
I mitt fall som ska ha analogt balanserade XLR kablar så lär jag titta under kategorin signalkabel om jag ska hitta något.
För som jag förstår det så kan inte en AES3 balanserad XLR kabel överföra analogt ljud, eller har jag fel?

#6

Postad 07 februari 2014 - 21:57

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Om jag inte minns fel så är det digitalt. Ett exempel är min dac i min förstärkare som har en digitalt balanserad ingång. Då borde det vara digitalt, men man kan tex köpa en där den är RCA röd / vit på ena hållet och balanserad XLR på andra. Det finns sådana kablar, har två par själv och då är det inte längre digitalt kan man säga :)

Finns sådana kablar att köpa på tex: http://www.totalljud.se

#7

Postad 07 februari 2014 - 21:59

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 2
Nu sticker jag säkert ut näsan lite extra, men jag har alltid hört att balanserat är det bästa, oavsett vad förståsigpåarna här på forumet säger.

#8

Postad 07 februari 2014 - 22:02

Unregisteredf08b9695
  • Unregisteredf08b9695
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Om jag ska använda xlr kontakter så tror jag att dom måste vara analoga då det står att min förstärkare inte kan tar emot digitalt i XLR anslutningarna.
Sen så visst kan man kombinera XLR med RCA, det kan jag göra senare när jag skaffar skivspelaren ;)

#9

Postad 07 februari 2014 - 22:02

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

För som jag förstår det så kan inte en AES3 balanserad XLR kabel överföra analogt ljud, eller har jag fel?

Det går utmärkt.

Nu sticker jag säkert ut näsan lite extra, men jag har alltid hört att balanserat är det bästa, oavsett vad förståsigpåarna här på forumet säger.

Ja, mycket ska man höra innan öronen trillar av. ;) Bäst på så sätt att de står emot störningar bättre än obalanserade? Absolut. Har man tillräckligt med störningar hemma för att det ska spela någon roll (vara hörbart). Nej, knappast.

#10

Postad 07 februari 2014 - 22:05

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Möjligtvis kylskåpet men det står ju i köket :D

Ja, mycket ska man höra innan öronen trillar av. ;) Bäst på så sätt att de står emot störningar bättre än obalanserade? Absolut. Har man tillräckligt med störningar hemma för att det ska spela någon roll (vara hörbart). Nej, knappast.



#11

Postad 07 februari 2014 - 22:29

Unregisteredf08b9695
  • Unregisteredf08b9695
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Då har jag i dag faktiskt lärt mig något nytt och det säger jag inte nej till :)
Trodde faktiskt inte att en digitalt balanserad XLR kabel kunde överföra analogt ljud. det beror väll mest på att jag inte vet hur den fungerar riktigt.
Men funderar en då på hur det går med förstärkaren,
om ni undrar vad jag har för saker.

stereoförstärkare
https://www.prisjakt...t.php?p=1385285

CD-spelare
https://www.prisjakt...t.php?p=1385287




#12

Postad 07 februari 2014 - 22:48

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 0
Här kommer ett nytt inlägg, enligt dom som kan det här så bör man köra balanserat om man har möjlighet.

#13

Postad 07 februari 2014 - 23:13

Unregisteredf08b9695
  • Unregisteredf08b9695
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
vänta lite här nu va ;)
om man nu kan använda en digitalt balanserad XLR kabel till att överföra analogt ljud, varför finns det då både analogt och digitala kablar att välja på. Då räcker det ju helt enkelt med digital xlr kablar inte sant hmm.

är du verkligen säker på BitterMelon på att du har rätt om att AES3 balanserad XLR kabel överföra analogt ljud

#14

Postad 07 februari 2014 - 23:15

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Det är väl bara det att signalen inte blir digital just då eller?

#15

Postad 08 februari 2014 - 10:10

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Vad anser ni vara ett bra pris på analoga balanserade XLR kablar.
Är det hörbart bättre med tex en kabel för 6000kr än en kabel för 800kr.

Tror att de som inser att det handlar om en kort elektrisk ledare drar slutsatsen att priser på flera tusen kronor inte kan vara berättigat för ledarens funktion.

#16

Postad 08 februari 2014 - 13:22

Unregisteredf08b9695
  • Unregisteredf08b9695
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Det enda jag vill vet just nu är om det finns någon som vet till 110% att en digitalt balanserad XLR kabel kommer att fungera för mig trots det att det står att min förstärkare inte har Balanserad in (digital) XLR.

Att den endå kan överföra en analog signal är något jag inte vet så är ni 100% säker på det.

#17

Postad 08 februari 2014 - 13:25

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Men funderar en då på hur det går med förstärkaren,

Vad var frågan? Spelaren har analog XLR ut, stärkaren har analog XLR in.

vänta lite här nu va ;)
om man nu kan använda en digitalt balanserad XLR kabel till att överföra analogt ljud, varför finns det då både analogt och digitala kablar att välja på. Då räcker det ju helt enkelt med digital xlr kablar inte sant hmm.

är du verkligen säker på BitterMelon på att du har rätt om att AES3 balanserad XLR kabel överföra analogt ljud

Ja, jag är säker. Googla om du inte tror mig, frågan har ställts förr. ;) Däremot hävdas det att det kan bli problem om man kör digital XLR över en "analog" kabel (gissningsvis för att den analoga har en annan karakteristisk impedans, d.v.s. inte 110 ohm). Jag hoppas över att gå in på varför det skulle kunna vara så eftersom det skulle bli en lång utläggning. :)

Och varför finns det olika? Ja, det är ju en bra fråga. Varför finns det kablar märkta med HDMI 1.3 och kablar märkta med HDMI 1.4? Båda funkar att köra både 1.3 och 1.4 över. Gissningsvis för att den "finare" går att ta mer betalt för. Kanske någon annan anledning.

Det enda jag vill vet just nu är om det finns någon som vet till 110% att en digitalt balanserad XLR kabel kommer att fungera för mig trots det att det står att min förstärkare inte har Balanserad in (digital) XLR.

Att den endå kan överföra en analog signal är något jag inte vet så är ni 100% säker på det.

Det är en bit koppar med kontaktering i ändarna. Det är inte en elektronisk pryl som bryr sig om vad signalen är, det är koppar. :) Analoga signaler går att skicka genom vad som helst egentligen. Det skulle låta helt ok med krokodilklämmor fastsatta på lampsladd också sålänge du inte kortsluter pinnarna. ;)

#18

Postad 08 februari 2014 - 14:08

Unregisteredf08b9695
  • Unregisteredf08b9695
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Frågan var den.
Jag var rädd för att det skulle hända dåliga saker med förstärkaren om jag endå stoppar i en digitalt balanserad XLR kabel men om jag har förstått det rätt så spelar det ingen roll då jag ska köra analoga signaler över den.
förstärkaren har inte digitalt balanserad XLR IN eller ut. Bara analogt balanserad XLR IN och cd spelaren har analogt balanserad XLR UT.

Det jag nu tror jag har förstått är att det är lugnt att välja en digitalt balanserad XLR kabel för mitt ändamål.
Dessutom så är det bättre att välja en digital 110ohm kabel för om jag någon gång behöver en digitalt balanserad XLR kabel så har jag en.
Hade jag valt en analog kabel så hade jag inte kunnat använt den för digitalt bruk, ja ni ser vart jag vill komma.

Jag tror nu faktiskt att jag har fått dom svar jag var ute efter. NU ska jag bara köpa en 25.000kr digitalt balanserad XLR kabel
:P

#19

Postad 08 februari 2014 - 16:14

pellesyd
  • pellesyd
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hmm,

Du lär ju iaf behöva 2 st kablar om Du skall köra balanserat analogt.... B) Så då blir det ju 50.000 kr.......
Fast är Du smart så köper Du inte så dyr kabel, varför tänker jag inte skriva något om för då kommer tråden att bli lååååång
:ph34r:

#20

Postad 08 februari 2014 - 16:35

Unregisteredf08b9695
  • Unregisteredf08b9695
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0

Hmm,

Du lär ju iaf behöva 2 st kablar om Du skall köra balanserat analogt.... B) Så då blir det ju 50.000 kr.......
Fast är Du smart så köper Du inte så dyr kabel, varför tänker jag inte skriva något om för då kommer tråden att bli lååååång
:ph34r:


hehe jag skoja bara :P jag tänker inte köpa så dyr/dyra kablar det var mest bara för att reta Bittermelon lite om han läse det.

Det är helt rätt jag kommer att behöva 2st kablar hon och hanne.
Men jag kommer inte att köpa en 59kr kabel till en 120.000kr hifi ljudanläggning. men inte heller tänker jag köpa en 25.000kr kabel
^_^

#21

Postad 08 februari 2014 - 20:34

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

hehe jag skoja bara :P jag tänker inte köpa så dyr/dyra kablar det var mest bara för att reta Bittermelon lite om han läse det.

Vilken tur att jag inte föll för det då. ;)

Det är helt rätt jag kommer att behöva 2st kablar hon och hanne.

Nej, men höger och vänster. ;)

Men jag kommer inte att köpa en 59kr kabel till en 120.000kr hifi ljudanläggning. men inte heller tänker jag köpa en 25.000kr kabel
^_^

Det hade jag lätt gjort. :D

#22

Postad 09 februari 2014 - 10:31

pellesyd
  • pellesyd
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Ett par XLR honor och ett par XLR hanar, skärmad kabel, kabelstrumpa - tja, det landar på runt 350 spänn om Du löder ihop dem själv - eller så PMar Du mig så kan jag göra dem åt Dig till självkostnadspris + frakt :-)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.