Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

b&w cm7, val av förstärkare till

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 januari 2010 - 15:19

silverpaddan
  • silverpaddan
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Har ett par B&W CM7. Lyckades komma över de billigt och såg ingen anledning till att inte slå till. När jag kopplade in de till min dåvarande förstärkare, en Yamaha RX-V659 så blev jag mycket nöjd med klarheten och dynamiken som de två levererade tillsammans. Däremot så visade det sig att förstärkaren inte klarade av att driva de på högre volymer, och då försvann klarheten.

Provade då att driva de med en Onkyo SR-803E och det gick inte kan jag säga. Kallt, hårt och ingen dynamik överhuvudtaget. Det enda den gjorde bra var trycket i basen och lät helt ok i film.
Provade sedan med en annan stärkare, Onkyo TX-SR606, och det lät mycket bättre. Klarade utan problem att driva högtalarna. Men fortfarande så saknades fylligheten och dynamiken.

Så nu sitter jag och sneglar på följande alternativ.
Denon Avr-2310
H/K AVR-360
Yamaha RX-V1900

Någon som har erfarenheter med CM7:orna? Några övriga förslag?

#2

Postad 16 januari 2010 - 19:49

Mortensen
  • Mortensen
  • Lärjunge

  • 328 inlägg
  • 0
HAr inga erfarnheter av CM7, men hade ett par 683 för ett tag sen. Så jag har iallafall en uppfattning om vad som brukar lira bra med B&W.

Var inne på klubben igår och lyssnade på cm1, då demade dom med Denon, tyckte att det var ett trevligt ljud. Så dom är säkert värda en närmare tit.

Sen så är ju alltid Rotel ett hett tips när det gäller B&W. Då de tillhör samma consern, när B&W tar fram en högtalare så använder dom Classé eller Rotel som drivning. Vet också att det är flera här som har snakat om Cambridge ska lira bra med B&W med.

B&W brukar vilja ha mycket ström för att komma till sin rätt. Och jag tror inte att CM7 är något undantag så du kan nog koncentrera sökandet på erkänns starka förstärkare. (hade tippsat om NAD, men har dåliga erfarenheter av de nya nadarna och B&W. Men kan du komma över en begangnad M3 så har du säkert en bra partner till dina högtalare)

Men mycket hänger på vad det är för ljud som du uppskattar, så det allra hetaste tipset är att spana, lyssna och prova tills du blir nöjd.

#3

Postad 20 april 2010 - 01:07

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Hej!
Dom behöver egentligen en Primare I30 eller en Bladelius Tyr om dom skall låta perfekt ;) Och då kan jag lova att dom låter perfekt också. Läs gärna mitt omdöme om CM7 på prisjakt.nu.

Jag har även skrivit en del längst ner på denna sidan:
http://www.bildochlj...611&testid=2557

Mvh Per

#4

Postad 20 april 2010 - 12:34

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Ett slutsteg som detta skulle vara ett mycket bra val:

Rotel

Ett billigare alternativ kan vara att lägga ett bud på för och slutsteg i denna annons:

Rotel 2

Rotel och B&W är en mycket säker kombination.

#5

Postad 20 april 2010 - 14:39

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0
Rotel är nog bra till B&W men jag skulle tippa på att Naim skulle vara en höjdare till dom.

#6

Postad 25 april 2010 - 21:28

silverpaddan
  • silverpaddan
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Ja Rotel låter ju utan tvekan bra tillsammans med B&W, men då kravet också var att det vara HDMI och hemmabio så skulle prislappen bli lite för mycket för min del.

Det blev tillslut en Denon AVR-3310. Och är mycket nöjd med den. Men märker även att ska man få ut fullt av högtalarna så räcker nog inte den förstärkaren helt och hållet. Men då jag bor i lägenhet så kan jag ändå aldrig kräma på riktigt för fullt.

Denna kombination tycker jag blev bra. Denon tar fram klarheten och dynamiken ur högtalarna, och lyckas även leverera bas. Och till skillnad från Onkyo så blir aldrig ljudet hårt och obehagligt, utan förblir mjukt vid högre volymer. Antar att det beror på vad man föredrar.

#7

Postad 06 januari 2011 - 20:26

Unregistered1960
  • Unregistered1960
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Letar också efter en förstärkare som kan driva ett par cm7or samt cm5/cm1 och en cmc. Tanken är då likt ts att ha det till ett hemmabiosystem fast då även med en 3dtv till det. Dom som jag sneglar mot förtillfället är:

Marantz SR7005
Pioneer SC-LX73
Denon AVR-3311

Denon verkar ju funka för ts men vill samtidigt minimera flaskhals effekten så mycke det bara går. Undrar därför om det finns ett bättre alternativ i samma prisklass(10-15 000kr)? Behöver självfallet inte vara någon av dom ovanstående tre.

#8

Postad 10 januari 2011 - 17:39

ETonCal
  • ETonCal
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Letar också efter en förstärkare som kan driva ett par cm7or samt cm5/cm1 och en cmc. Tanken är då likt ts att ha det till ett hemmabiosystem fast då även med en 3dtv till det. Dom som jag sneglar mot förtillfället är:

Marantz SR7005
Pioneer SC-LX73
Denon AVR-3311

Denon verkar ju funka för ts men vill samtidigt minimera flaskhals effekten så mycke det bara går. Undrar därför om det finns ett bättre alternativ i samma prisklass(10-15 000kr)? Behöver självfallet inte vara någon av dom ovanstående tre.


Jag skulle satsa på en Marantz med pre-out, plus slutsteg från NAD, ex 275BEE. Jag tror du skulle få det kraft som det behövs plus lite till :..:)

#9

Postad 10 januari 2011 - 19:33

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0
Med nad blir det väldigt mörk ljudbild till B&W.
Hade gått till en mer neutral stärkare.

#10

Postad 10 januari 2011 - 20:32

ETonCal
  • ETonCal
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Med nad blir det väldigt mörk ljudbild till B&W.
Hade gått till en mer neutral stärkare.


Tänker du att ex hemmabioreceiver Denon avr-xxxx plus slutsteg från NAD skulle förändra ljudet på något sett,
är det inte försteget som 'bestämmer' ljudkaraktären?

#11

Postad 10 januari 2011 - 21:03

Unregistered8ba9d801
  • Unregistered8ba9d801
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Har CM7 och har använt flertalet slutsteg bl.a Emotiva XPA-2, Primare A30.2, Rotel RB-985. Primaren drar längsta strået. Emotiva steget gav mycket kraft men Rotel steget gav ett mer klart o rent ljud. Men primaren var bäst tyckte jag iaf :)

#12

Postad 11 januari 2011 - 18:11

Unregistered1960
  • Unregistered1960
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Gick upp en eller två prisklasser och bestämde mig för ett par cm9or istället. Men eftersom jag fått tips i även andra trådar om just marantz sr7005 så kommer jag med största sannorlikhet köra på den. Får bara fixa ett slutsteg eller en integrerad förstärkare vid ett senare tillfälle om det behövs. Tror ni både primare och hegel funkar bra tillsammans med en marantz?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.