Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Infuse PRO

122 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 18 januari 2020 - 19:50

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

OK, jag har faktiskt varit inne där, men förstod inte riktigt vad jag skulle göra. Har den inte framför mig nu, men det stod något i still med att den använde metadata från filmmappen. Man ska alltså välja att redigera manuellt där på nåt sätt då?

Tack för tipset!


Anledningen filen/filerna hamnar i där är för att den inte hitta metadata.

Så det du gör när du valt redigera metadata så skriver du den titeln du letar efter sen kommer den upp på listan under sen klickar du dig ner dit och väljer korrekt titel.

#102

Postad 18 januari 2020 - 20:48

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Själv kör jag TMM (TinyMediaManager) för all media.

 

Tack, får kolla det om jag inte löser det i Infuse.

 

Anledningen filen/filerna hamnar i där är för att den inte hitta metadata.

Så det du gör när du valt redigera metadata så skriver du den titeln du letar efter sen kommer den upp på listan under sen klickar du dig ner dit och väljer korrekt titel.

 

Satt och testade lite nu innan jag läste ditt svar och kom på hur jag skulle göra. Det var jag som missförstod lite hur gränssnittet fungerar. När jag sökte och valde som du skriver så funkade det, och filmerna ramlade in på rätt ställe.

 

Söker jag på Westworld så får jag dock bara om filmen från 1973. Måste man göra på annat sätt för TV-serier som hamnat fel?

I Kodi så får man välja om en mapp innehåller filmer eller serier och Kodi väljer då olika databaser att söka i. Förmodar att jag måste hitta en sån inställning i Infuse....

 

Sen har jag hittat ett annat litet problem. Filmerna är som sagt mest BDMV, hela kopior av skivor med alla ljudspår och undertexter. På de flesta funkar det fint att den automatiskt väljer bästa ljudspåret och svensk text. Går man in på att välja undertext står det i klarspråk vilka språk det är.

På vissa titlar drar den dock igång ett ljudspår med kommentar och när ska välja undertext står det bara Spår och ett nummer efter. Lite tråkigt att prova sig fram till rätt text....

 

Testade att importera en svensk text (.srt) och det funkar fint, men om man ändå har en text så känns det bättre att använda den.



#103

Postad 18 januari 2020 - 21:34

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Tack, får kolla det om jag inte löser det i Infuse.


Satt och testade lite nu innan jag läste ditt svar och kom på hur jag skulle göra. Det var jag som missförstod lite hur gränssnittet fungerar. När jag sökte och valde som du skriver så funkade det, och filmerna ramlade in på rätt ställe.

Söker jag på Westworld så får jag dock bara om filmen från 1973. Måste man göra på annat sätt för TV-serier som hamnat fel?
I Kodi så får man välja om en mapp innehåller filmer eller serier och Kodi väljer då olika databaser att söka i. Förmodar att jag måste hitta en sån inställning i Infuse....

Sen har jag hittat ett annat litet problem. Filmerna är som sagt mest BDMV, hela kopior av skivor med alla ljudspår och undertexter. På de flesta funkar det fint att den automatiskt väljer bästa ljudspåret och svensk text. Går man in på att välja undertext står det i klarspråk vilka språk det är.
På vissa titlar drar den dock igång ett ljudspår med kommentar och när ska välja undertext står det bara Spår och ett nummer efter. Lite tråkigt att prova sig fram till rätt text....

Testade att importera en svensk text (.srt) och det funkar fint, men om man ändå har en text så känns det bättre att använda den.


I början när man addar mappar så addar man ju en mapp för movies och en för tv series

Jag kör bara REMUX filer så har inte hundra koll på det med BDMW filer.

#104

Postad 18 januari 2020 - 23:27

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Tack, men jag hittar en inte var man ska välja olika mappar för olika saker. När jag går in på utdelningar så ser jag IP-adressen till datorn där filmerna finna och de olika mapparna jag delat ut, tre mappar (på olika diskar) för filmer och en för serier.

 

Jag har lagt till alla mapparna som favoriter och då hamnar filmerna i Filmer respektive Annat, men inget i serier. Jag förstår inte var jag ska ange att mappar är för filmer eller serier.



#105

Postad 05 april 2020 - 15:41

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Någon fler än jag som har problem sedan igår med att få infuse att ladda ned subtitles?



#106

Postad 05 april 2020 - 16:39

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Någon fler än jag som har problem sedan igår med att få infuse att ladda ned subtitles?

Svarar på min egen fråga. Nedladdningen slutade fungera på min gamla infuse 4, men efter uppgradering till infuse 6 så fungerar det igen. Antar att de ströp supporten till 4.



#107

Postad 02 juni 2020 - 09:53

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Hej, hur disconnectar man plex, så man bara använder självaste infuse?  :ph34r:



#108

Postad 22 december 2020 - 14:53

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

En kompis har köpt en NAS (Qnap TS-453A) och jag ska hjälpa honom att installera den, vilket jag inte kan så mycket om.

 

Han använder i första hand Apple TV 4K med Infuse för uppspelning (samma som jag skrivit om tidigare i tråden). Tidigare har han kört med en dator med Windows 7 med lite extra USB-diskar med filmer. Infuse har då varit inställt direkt mot mapparna med filmer på dessa diskar.

 

När jag tittar på möjligheterna i NAS:en så ser jag att det finns en app för Plex mediaserver. Finns det några fördelar med att använda den istället för att köra Infuse direkt mot mapparna på NAS:en?

 

Han tänker sig även att (jag ska) göra i ordning så att han kan se på filmerna med en ATV i fjällstugan. Vad jag ser kan man dock ställa in fjärråtkomst direkt i NAS:en likväl som att göra det i Plex. Eller är det så att det är någon fördel att använda Plex vid fjärråtkomst?



#109

Postad 27 december 2020 - 11:41

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Jag mappar upp i Infuse på ATV’n, fungerar supersmidigt och inget pyssel med plex.

Har man fixat Atmos-stöd i ATV’n via Plex?

#110

Postad 27 december 2020 - 12:01

Rossifumi
  • Rossifumi
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0

En kompis har köpt en NAS (Qnap TS-453A) och jag ska hjälpa honom att installera den, vilket jag inte kan så mycket om.

 

Han använder i första hand Apple TV 4K med Infuse för uppspelning (samma som jag skrivit om tidigare i tråden). Tidigare har han kört med en dator med Windows 7 med lite extra USB-diskar med filmer. Infuse har då varit inställt direkt mot mapparna med filmer på dessa diskar.

 

När jag tittar på möjligheterna i NAS:en så ser jag att det finns en app för Plex mediaserver. Finns det några fördelar med att använda den istället för att köra Infuse direkt mot mapparna på NAS:en?

 

Han tänker sig även att (jag ska) göra i ordning så att han kan se på filmerna med en ATV i fjällstugan. Vad jag ser kan man dock ställa in fjärråtkomst direkt i NAS:en likväl som att göra det i Plex. Eller är det så att det är någon fördel att använda Plex vid fjärråtkomst?

 

Fördelen med Plex är väl att allt synkar till andra (Plex)-enheter. Så man kan fortsätta från där man var, det man sett markeras osv. Infuse hittar inte alltid heller vad det är för serie/film och är mer meck att fixa än Plex som löser det bättre för mig iaf.



#111

Postad 27 december 2020 - 12:13

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Tack för svaren båda två!

 

Atmos är inte aktuellt hos varken kompisen eller mig, så det har jag inte kollat. Kanske finns någon annan här som kan svara på det?

 

Jag har läst på och testat lite själv hemma under veckan och beträffande synkning av uppspelning mellan enheter så verkar det gå att lösa direkt i Infuse med hjälp av iCloud och Trakt: https://support.fire...d-Trakt-Syncing

 

Även fjärråtkomst verkar gå att lösa direkt i Infuse: https://support.fire...-Away-From-Home

 

Längst ned på sidan ovan står hur man ska göra med ett par olika NAS. Med en Qnap så måste man köra tjänsten myQNAPcloud: https://www.qnap.com...apcloud-service

 

Jag tror vi ska testa det här direkt i Infuse först, så får vi se om det funkar bra eller om vi ska lägga till Plex.



#112

Postad 28 december 2020 - 00:35

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Har grejat en del med det här i dag, men kommer inte riktigt ända fram...

 

NAS:en installerad hos kompisen och funkar fint där. Utdelning med myQNAPcloud har jag också fått att funka.

 

Hemma igen så har installerat appen Qfile på min Iphone och kan logga in på nasen (som nu står ett par mil från mig) och se filerna. Från Qfile kan jag starta en film och har valt Infuse som uppspelare, funkar också fint.

 

Det jag inte bli klok på är hur jag ska ställa in denna mapp med filmer (som jag kommer åt via Qfile) som ett bibliotek i Infuse?

Beskrivningen på den här sidan tycks sakna hur man gör i Infuse när man väl fått till det med Qnap: https://support.fire...-Away-From-Home

 

Jag går till Lägg till filer i appen, men sen vet jag inte vad jag ska välja. Enligt en instruktion står det att man ska använda Annat (Other), men jag lyckas inte. Lite märkligt när jag lyckas från Qfile.

 

Under Lägg till mediaserver finns Plex med. Kanske är enklare att installera Plex på NAS:en och köra den vägen i alla fall? Tyckte bara att det verkade så enkelt att få till det direkt i Infuse...



#113

Postad 28 december 2020 - 19:45

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Installerade Plex på NAS:en i dag och kopplade det till mappen med filmer. Sen var det bara att logga in och lägga till denna server i Infuse i både Iphone och ATV så funkade det direkt! :)

 

Jag kan därför själv svara min fråga om det finns någon anledning att använda Plex Media Server ihop med Infuse: Ja, det är mycket enklare att få till fjärråtkomst!

 

Jag förstår fortfarande inte hur man ska göra för att fjärransluta Infuse till en QNAP NAS, men nu spelar det egentligen ingen roll längre.



#114

Postad 28 december 2020 - 20:26

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Installerade Plex på NAS:en i dag och kopplade det till mappen med filmer. Sen var det bara att logga in och lägga till denna server i Infuse i både Iphone och ATV så funkade det direkt! :)

Jag kan därför själv svara min fråga om det finns någon anledning att använda Plex Media Server ihop med Infuse: Ja, det är mycket enklare att få till fjärråtkomst!

Jag förstår fortfarande inte hur man ska göra för att fjärransluta Infuse till en QNAP NAS, men nu spelar det egentligen ingen roll längre.


Själv kör jag FTP med min Synology NAS. Det funkar bra. Jag provade Plex server och det var lätt att sätta upp men den var inte stabil. Hade problem att komma åt servern ibland. Vet inte varför. Synologys fel? Eller min router? Men med FTP funkar det så länge jag har ström och nätverk hemma 👍

#115

Postad 29 december 2020 - 09:50

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Jag har bara provat ett par minuter än, så jag vet inte om det är stabilt. Han får utvärdera det här ett tag nu, så får vi se om det funkar.

 

Tack för tipset om FTP i alla fall! Jag har inte satt mig in i hur man sätter upp detta i NAS:en, men det finns massor av program att lägga till så det finns nog ett för det med.

 

Det finns förmodligen en nackdel med såväl Plex som myQNAPcloud, det ska på något sätt gå via deras tjänster. FTP direkt till NAS:en torde vara stabilare.



#116

Postad 29 december 2020 - 10:32

Rossifumi
  • Rossifumi
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0

Själv kör jag FTP med min Synology NAS. Det funkar bra. Jag provade Plex server och det var lätt att sätta upp men den var inte stabil. Hade problem att komma åt servern ibland. Vet inte varför. Synologys fel? Eller min router? Men med FTP funkar det så länge jag har ström och nätverk hemma

 

Har kört Plex på Synology i en herrans massa år utan ett enda problem (utdelat till familjen via fjärråtkomst) så låter mer som något lokalt hos dig eller så har jag haft tur genom åren.



#117

Postad 30 december 2020 - 13:48

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Har kört Plex på Synology i en herrans massa år utan ett enda problem (utdelat till familjen via fjärråtkomst) så låter mer som något lokalt hos dig eller så har jag haft tur genom åren.


Menar du med Infuse oxå?

#118

Postad 30 december 2020 - 14:37

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Nu när jag testat lite mer så tycker jag nog bättre om hanteringen av metadata direkt i Infuse, jämfört med Infuse via Plex.

 

När jag ansluter Infuse till ett bibliotek i lokalt nätverk så kan jag enkelt byta metadata, om en film blivit identifierad fel. Dessutom så grupperar Infuse automatiskt samlingar, t.ex. Dirty Harry Collection eller Snuten i Hollywood 1-3.

 

När jag kör Infuse via Plex (fjärranslutet) så är knappen för att redigera metadata ersatt med en för att uppdatera. Trycker jag på den så hämtar den bara från Plex igen.

 

Kompisen var här med den ATV han ska ha i fjällstugan så jag kunde testa att fjärransluta den till NAS:en som står hemma hos honom. I den har han Plex-appen installerad och jag var inne i Plex i den men lyckades inte redigera metadata från den heller. Måste man vara i samma nätverk för att göra det? Eller måste man ansluta till Plex Media Server med en dator i samma nätverk?

 

Kanske bara jag som inte fattar hur man ska göra, men känns betydligt krångligare i Plex än i Infuse. Jag ska nog titta lite på om jag kan få igång FTP på NAS:en att ansluta Infuse till, men det verkar som att man måste vara i samma nätverk då.



#119

Postad 30 december 2020 - 17:21

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Ja Plex är lite mer komplicerat att redigera metadata men man har fler alternativ och oftast snyggare omslag...

Angående FTP måste du välja ”annat” på utdelning och sen FTP... Du måste även veta din IP adress. Alltså inte interna IP utan den du har när du är ute å surfar. På Synology kan man ha ett namn istället för IP adress också, typ dittnamn.synology.com. Vet inte om det finns något liknande för QNAP.

#120

Postad 30 december 2020 - 18:11

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

OK, men hur gör man för att redigera en titel som är fel i Plex? Jag har t.ex. filmen Drive från 2011, men Plex har valt en från 1991. I Infuse är det enkelt att byta, men i Plex kommer jag inte på hur man gör.

 

Tack, men jag är bekant med hur det funkar med yttre IP-adresser. Jag styr både värmepump och satellitmottagare hemma när jag är ute och reser. :)

 

QNAP har samma system. nasensnamn.myqnapcloud.com så kommer jag direkt till NAS:en utan att själv behövt ställa in port-forwarding i routern. Vara bara tvungen att ställa in UPnP-konfiguration i routern först. Det funkar fint ansluta från webbläsare i datorn och Qfile-appen i telefonen, men inte med Infuse.

 

Jag har provat "allt" från Infuse under Annat, även yttre IP och portnummer. Väljer man "via FTP" från början står det dock att man ska öppna sin FTP-klient och anslut till en URL som innehåller min telefons namn, och att man ska vara i samma nätverk när man gör det. Därav att jag skrev att det verkar som att man måste vara där för att få igång det.



#121

Postad 30 december 2020 - 18:44

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0
I plex redigerar du där du har serverklienten.
Kör du bara infiuse kan redigera från appen i apple tv

Redigerat av Garrett, 30 december 2020 - 18:48.


#122

Postad 30 december 2020 - 19:51

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

OK, men hur gör man för att redigera en titel som är fel i Plex? Jag har t.ex. filmen Drive från 2011, men Plex har valt en från 1991. I Infuse är det enkelt att byta, men i Plex kommer jag inte på hur man gör.

Tack, men jag är bekant med hur det funkar med yttre IP-adresser. Jag styr både värmepump och satellitmottagare hemma när jag är ute och reser. :)

QNAP har samma system. nasensnamn.myqnapcloud.com så kommer jag direkt till NAS:en utan att själv behövt ställa in port-forwarding i routern. Vara bara tvungen att ställa in UPnP-konfiguration i routern först. Det funkar fint ansluta från webbläsare i datorn och Qfile-appen i telefonen, men inte med Infuse.

Jag har provat "allt" från Infuse under Annat, även yttre IP och portnummer. Väljer man "via FTP" från början står det dock att man ska öppna sin FTP-klient och anslut till en URL som innehåller min telefons namn, och att man ska vara i samma nätverk när man gör det. Därav att jag skrev att det verkar som att man måste vara där för att få igång det.


När jag kör FTP så här behöver jag inte vara i samma nätverk. Funkar klockrent från mitt landställe

Bifogad fil(er)


Redigerat av beat_strandh, 30 december 2020 - 19:53.


#123

Postad 30 december 2020 - 21:09

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Tack för bilderna! Nu förstår jag var jag ska välja FTP! Jag har mest grejat i appen i telefonen, eftersom det går snabbare att testa där. Längre upp där finns ett val "Via FTP" och det var där man skulle göra som jag beskrev.

 

Jag har provat det här sättet också nu, i både telefon och ATV, men inte lyckats med det. Det finns dock en anledning till det... Loggade in i NAS:en och konstaterade att FTP-tjänsten inte var aktiverad. Gjorde det och testade igen, men det gick ändå inte. Jag är dock osäker på om UPnP även ställer in routern på att skicka port 21 till NAS:en när man aktiverar FTP-tjänsten. Skulle behöva logga in i routern för att kolla det, men det är ingen hemma där nu.

(Har tidigare även slagit på WebDAV i NAS:en och testat det, men inte lyckats.)

 

Tack igen för tipsen! Det känns som att FTP är vägen att gå för att få Infuse att funka direkt mot NAS:en, men det är ingen idé att testa mer förrän jag säkerställt att routern är rätt inställd.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.