Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ Sub xx.17

1072 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 20 november 2015 - 18:16

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Jag är också valet och kvalet på vilken/vilka subwofers man ska införskaffa sig, XTZ är något som har dykt upp som ett "bang for the buck alternativ" :D

 

 

Sunda mätningar och en clean mattsvart finish är också tilltalande.


Har hittils lysnat på subwofers från JL Audio, MK Sound, Procella, Velodyne, Martin Logan, Revel, Sunfire, och har tänkt att även ge XTZ en chans.



#52

Postad 20 november 2015 - 20:51

Unregistered111e568c
  • Unregistered111e568c
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Blir avundsjuk. Fick idag hem det nya steget till 10 tummarn men kan icke testa eftersom dom inte skickade med sladdar samt säkringar :/

#53

Postad 21 november 2015 - 09:52

Mininema
  • Mininema
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0

Hur mycket el drar den när den är "igång", men ingen signal kommer till den?

15 watt fick jag som svar av Sören på fyndborsen. Det är väl inte hela världen men jag tycker det känns lite fel att lämna den på hela tiden, känns som att det skulle korta ner livslängden men jag kanske har fel.

 

Detta känns hopplöst, får den inte alls o spela som jag vill. Mina frontar spelar bättre(renare) bas ner till 30hz, lägre hör jag inte subwoofern ändå...

Du måste ha ett riktigt problematiskt rum eller kanske för höga förväntningar på endast en ensam subwoofer? Min 12.17 har gått mest till musik här hemma och jag kör den sluten med eq på ref. Tycker den spelar otroligt tight och rent. Då jag inte heller har tillräckligt bra rumskalibrering i min onkyo 626 så vet jag att jag skulle kunna få den att spela ännu bättre med  en annan reciever eller dspeaker antimode.

 

Enligt mig så utklassar 12.17 min förra sub, sunfire hrs10 ,även på låga volymer. Men jag måste erkänna, när jag testade att köra den portad så sattes rummet verkligen igång, i negativ bemärkelse. Då måste jag jobba mycket mer med placeringen och ha bättre kalibrering av basen.



#54

Postad 21 november 2015 - 09:58

Mininema
  • Mininema
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0

Nu har fler paket anlänt :)

 

Härligt! Kul att höra vad du tycker när du testat. Jag skulle gärna vilja ha en till 12.17 redan nu, även om jag mestadels spelar på OTROLIGT LÅG volym så är jag nyfiken på hur det skulle låta med två stycken  :)



#55

Postad 21 november 2015 - 10:03

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Ja jag menade "line-out" eller "daisy-chain" eller andra benämningar, detta för att kunna köra flertalet subwofers som "balansbas" på en utav dom två LFE-utgångarna, och använda den andra LFE-Utgången för en "Infra-Subwofer".

Vet självfallet hur det går till att koppla, men föredrar en sådan funktion.

Hur har du tänkt att dela signalen vid en sådan koppling?

#56

Postad 21 november 2015 - 11:59

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

15 watt fick jag som svar av Sören på fyndborsen. Det är väl inte hela världen men jag tycker det känns lite fel att lämna den på hela tiden, känns som att det skulle korta ner livslängden men jag kanske har fel.
 

Du måste ha ett riktigt problematiskt rum eller kanske för höga förväntningar på endast en ensam subwoofer? Min 12.17 har gått mest till musik här hemma och jag kör den sluten med eq på ref. Tycker den spelar otroligt tight och rent. Då jag inte heller har tillräckligt bra rumskalibrering i min onkyo 626 så vet jag att jag skulle kunna få den att spela ännu bättre med  en annan reciever eller dspeaker antimode.
 
Enligt mig så utklassar 12.17 min förra sub, sunfire hrs10 ,även på låga volymer. Men jag måste erkänna, när jag testade att köra den portad så sattes rummet verkligen igång, i negativ bemärkelse. Då måste jag jobba mycket mer med placeringen och ha bättre kalibrering av basen.


Ja, ett problematiskt rum har jag. Precis flyttat till hus och har ju med detta större vardagsrum fått mycket bättre ljudbild. Kan vara så att jag har en elak peak i basen, låter nästan så.

Nu är man ju bra på att ta upp det negativa. Det positiva är att rösterna blir fylligare och det blir mer tryck. Däremot trodde jag denna skulle gräva djupare än min före detta Canton SUB 80. Jag har lånat hem en Canton sub 10.2 för att jämföra och Canton går djupare men nödvändigtvis inte ett bättre slutresultat. Tar ett tag att lyssna in sig och justera.

#57

Postad 21 november 2015 - 20:43

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Hur har du tänkt att dela signalen vid en sådan koppling?

 

 

Hur menar du?



#58

Postad 21 november 2015 - 20:56

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Hur menar du?

Kommer du låta alla subwoofers dvs både "balansbasarna" och "infrabasen" få samma signal? Eller kommer du att sätta HP-filter på balansbasarna?

#59

Postad 21 november 2015 - 21:46

Caper
  • Caper
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Med 1 månad kvar av garantin på min 10.16 så har steget i subben havererat.

Men all heder till Fyndbörsen som utan problem skickar mig det nyare steget som sitter i 10.17.

Förstås med litet tillskott av pengar från mig.

Det passar rakt av i 10.16 lådan och funkar tydligen bra mot baselementet, ska bli intressant att testa.



#60

Postad 22 november 2015 - 10:44

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Kommer du låta alla subwoofers dvs både "balansbasarna" och "infrabasen" få samma signal? Eller kommer du att sätta HP-filter på balansbasarna?

 

Jag har tänkt att låta basarna spela i det frekvensområdet som dom klarar av, och balansbasarna går inte ner till under 20hz, har funderingar på XTZ 8.17 som balansbas, och modellen XTZ Cinema 3x12 som har förmåga ner under 20hz.



#61

Postad 22 november 2015 - 11:22

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Eller det kanske är en bättre ide att dela 8.17, eller köra dom på lite lägre volym. Jag får se hur det blir, 8.17 går ju inte att köpa än och jag har andra kandidater på listan, tex Martin Logan Dynamo 700 som balansbasar.



#62

Postad 22 november 2015 - 11:32

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Jag har kollat lite på 8.17 och enligt fyndbörsen så har den högnivå men när man kollar bilder så verkar den bara ha lågnivå?



#63

Postad 22 november 2015 - 12:03

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Jag har kollat lite på 8.17 och enligt fyndbörsen så har den högnivå men när man kollar bilder så verkar den bara ha lågnivå?

 

 

Har pratat med XTZ om detta, och enligt dom så har 8.17 just det, den har dock inte XLR som 10.17 och 12.17.

 

Men jag hittar inte bilden på 8.17 baksida längre?


Redigerat av Cutter, 22 november 2015 - 13:10.


#64

Postad 22 november 2015 - 14:20

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Har pratat med XTZ om detta, och enligt dom så har 8.17 just det, den har dock inte XLR som 10.17 och 12.17.

 

Men jag hittar inte bilden på 8.17 baksida längre?

 

Oki,ja dom borde ju veta om den har högnivå in =)

Är lite nyfiken på denna sub och högnivå in är ett måste.Enligt bruksanvisningen ska den ha högnivå.


Redigerat av Peterwallbom, 22 november 2015 - 14:21.


#65

Postad 22 november 2015 - 15:17

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Oki,ja dom borde ju veta om den har högnivå in =)

Är lite nyfiken på denna sub och högnivå in är ett måste.Enligt bruksanvisningen ska den ha högnivå.

 

 

Jag vet att jag sett en bild tidigare på 8.17s baksida, och den har högnivå. Jag funderar själv på två st 8.17.



#66

Postad 22 november 2015 - 16:14

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Jag vet att jag sett en bild tidigare på 8.17s baksida, och den har högnivå. Jag funderar själv på två st 8.17.


Oki,jag är sugen på en, har monitor audio Platinum pl 100 och vill ha lite mer botten bara :)

#67

Postad 22 november 2015 - 17:49

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Oki,jag är sugen på en, har monitor audio Platinum pl 100 och vill ha lite mer botten bara :)

 

Japp jag såg i ditt galleri, dom är riktigt fina de MA stativarna :)

 

Jag tycker att konstruktionen på de nya XTZ subbarna verkar väldigt bra för pengarna, men är helt ärlig orolig för att dom inte ljudmässigt håller måttet? Jag var och lyssnade på Martin Logan Dynamo700 bla, och den subben spelade otroligt bra på alla sätt och vis, men den kostar ju lite mer än det dubbla också.



#68

Postad 22 november 2015 - 18:10

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Japp jag såg i ditt galleri, dom är riktigt fina de MA stativarna :)
 
Jag tycker att konstruktionen på de nya XTZ subbarna verkar väldigt bra för pengarna, men är helt ärlig orolig för att dom inte ljudmässigt håller måttet? Jag var och lyssnade på Martin Logan Dynamo700 bla, och den subben spelade otroligt bra på alla sätt och vis, men den kostar ju lite mer än det dubbla också.


Oki har inte koll på Martin logan, hade en Rel T7 för c:a ett år sen och det är en helt oki sub. Den är mycket lätt att integrera med frontarna. Men fyndbörsen har väl buy&try?

#69

Postad 22 november 2015 - 18:12

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Oki har inte koll på Martin logan, hade en Rel T7 för c:a ett år sen och det är en helt oki sub. Den är mycket lätt att integrera med frontarna. Men fyndbörsen har väl buy&try?

 

Ja fyndbörsen har buy and try.

.

Ja REL gör väldigt kompetenta subbar, speciellt dom nya S modellerna är ruggigt bra :)



#70

Postad 22 november 2015 - 20:10

Irule
  • Irule
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Enligt Xtz själva så ska cinema sub 1x12 vara snäppet bättre än 12.17

Prestanda mässigt ifall man utgår efter mätningar så går Svs pb-2000 lite djupare samt lite mer output än Xtz 1x12.

Något som kan vara avgörande för vissa är storleken samt att Xtz subbarna har mycket högre kvalite på finishen.

Några mätningar på xx.17:serien har inte dykt upp än så jag kan svara på ifall det är värt att lägga nästan dubbla priset på Xtz 1x12 och Svs Pb-2000.

 

Dubbla priset? xtz 1x12 samt svs pb2000 är ca 30% dyrare än 12.17. Förutsatt att inköpspriset av 12.17 är 6000 kr? 



#71

Postad 22 november 2015 - 23:07

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Nu skrev jag iofs "nästan" men visst. Rätt ska vara rätt ;)

#72

Postad 23 november 2015 - 07:26

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Jag har tänkt att låta basarna spela i det frekvensområdet som dom klarar av, och balansbasarna går inte ner till under 20hz, har funderingar på XTZ 8.17 som balansbas, och modellen XTZ Cinema 3x12 som har förmåga ner under 20hz.

  

Eller det kanske är en bättre ide att dela 8.17, eller köra dom på lite lägre volym. Jag får se hur det blir, 8.17 går ju inte att köpa än och jag har andra kandidater på listan, tex Martin Logan Dynamo 700 som balansbasar.


Vad är din tanke med balansbasarna? Om du inte delar åttorna så kommer dom att sätta stopp först och begränsa kapaciteten hos 3x12. Att enbart sänka nivån på dom resulterar ju i en icke önskad frekvenskurva. :)

#73

Postad 23 november 2015 - 10:03

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Ligger i sjuksängen idag. Så jag har lite tid att fördriva. Så jag funderade på hur jag skulle gjort i din sits, om nu dom här åttorna är ett måste.

Då hade jag antingen kört med delning av frontarna till åttorna så högt det är möjligt att få till hyfsad integration. Från typ 120Hz eller uppåt och låta åttorna ta del därifrån. Sedan sätta ett HP-filter på dom från 50-90Hz ungefär och låta 3x12 spela därifrån och neråt.

Ett annat alternativ om det mest är film som gäller skulle vara att sätta frontarna som large och sedan köra både front och 8.17 vid varje L/R med en delning på 80Hz. Sedan låta 3x12 enbart ta hand om LFE. Detta blir dock en kompromiss på många sätt.

Den lösning jag själv hade valt för den budgeten och med XTZ hade varit att köra 4st 12.17. Visst du missar eventuellt någon hertz i botten (dock inte nödvändigtvis, med lite tur och smart placering) men vinner jämnare output genom hela basregistret, lägre dist, lättare att integrera och du utnyttjar balansbasidén mycket bättre och får jämnare bas i rummet.

Inget svårt val i mina ögon. :)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 23 november 2015 - 10:05.


#74

Postad 23 november 2015 - 13:27

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Jag är ganska skeptiskt till "balanssubbar". Ifall jag saknat bas högre upp hade jag nog hellre bytat frontar än att klabba med balansbasar. Jag har lyssnat på ett dyrt system med balansbasar men tycker inte det gav något speciellt jämfört med det jag har hemma där LFE är delat mot frontarna vid 80hz.

#75

Postad 23 november 2015 - 13:55

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Balanssubbar är för mig och i detta fallet ett ord för "fler basar på fler platser i rummet"

Så att påstå att fler och mer bas är "dumt" är nog tvärtom, ett felaktigt påstående.

Det har heller ingenting att göra med att frontarna saknar bas, förutom det faktum att vi här pratar delat system då.

Tanken med 8" eller 10" istället för enbart 12" tex, var mer bara en tanke, och jag tror själv att en välintrimmad potent 8" bas direkt placerad vid respektive front kan bli väldigt lyckat. Och utöver detta då addera fler och större basar för att även få ut mer db och lägre hz, de små 8" är här tänkt att bara göra fronten till "fullrange ner till ca 30-25hz"
Sen tycker jag att XTZ nya subbserie är intressant och såpass billig att jag bara måste testa.

Redigerat av Cutter, 23 november 2015 - 13:56.


#76

Postad 23 november 2015 - 14:06

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Jag är ganska skeptiskt till "balanssubbar". Ifall jag saknat bas högre upp hade jag nog hellre bytat frontar än att klabba med balansbasar. Jag har lyssnat på ett dyrt system med balansbasar men tycker inte det gav något speciellt jämfört med det jag har hemma där LFE är delat mot frontarna vid 80hz.


Vart och vilket system med sk "balansbasar" har du lyssnat på? Procella? Vad var det som inte var bra och hade blivit bättre av att ta bort balansbasarna?
Jag delar också vid 80hz med mycket gott resultat hemmavid.

#77

Postad 23 november 2015 - 14:24

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Balanssubbar är för mig och i detta fallet ett ord för "fler basar på fler platser i rummet"

Så att påstå att fler och mer bas är "dumt" är nog tvärtom, ett felaktigt påstående.

Det har heller ingenting att göra med att frontarna saknar bas, förutom det faktum att vi här pratar delat system då.

Tanken med 8" eller 10" istället för enbart 12" tex, var mer bara en tanke, och jag tror själv att en välintrimmad potent 8" bas direkt placerad vid respektive front kan bli väldigt lyckat. Och utöver detta då addera fler och större basar för att även få ut mer db och lägre hz, de små 8" är här tänkt att bara göra fronten till "fullrange ner till ca 30-25hz"
Sen tycker jag att XTZ nya subbserie är intressant och såpass billig att jag bara måste testa.

Med mitt sista förslag så får du ju ännu fler basar på fler platser i rummet. Dessutom så är ju en placering av basarna direkt vid respektive front oftast inte optimalt ur just bassynpunkt. Lås inte fast dig vid en sådan tanke, utan placera dom dör dom gör mest nytta och låter bäst.

Fronten blir ju även precis lika fullrange med mitt förslag. Ännu mer faktiskt. ;)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 23 november 2015 - 14:26.


#78

Postad 23 november 2015 - 15:03

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Jag har tänkt att låta basarna spela i det frekvensområdet som dom klarar av, och balansbasarna går inte ner till under 20hz, har funderingar på XTZ 8.17 som balansbas, och modellen XTZ Cinema 3x12 som har förmåga ner under 20hz.

Då har jag missuppfattat dig och ber om ursäkt. Trodde du skulle köra med Xtz 3x12 endast i dom djupaste frekvenserna och sedan låta 8.17 ta över upp till tex 80hz och köra med frontarna över 80hz.

Balanssubbar är för mig och i detta fallet ett ord för "fler basar på fler platser i rummet"
Så att påstå att fler och mer bas är "dumt" är nog tvärtom, ett felaktigt påstående.
Det har heller ingenting att göra med att frontarna saknar bas, förutom det faktum att vi här pratar delat system då.
Tanken med 8" eller 10" istället för enbart 12" tex, var mer bara en tanke, och jag tror själv att en välintrimmad potent 8" bas direkt placerad vid respektive front kan bli väldigt lyckat. Och utöver detta då addera fler och större basar för att även få ut mer db och lägre hz, de små 8" är här tänkt att bara göra fronten till "fullrange ner till ca 30-25hz"
Sen tycker jag att XTZ nya subbserie är intressant och såpass billig att jag bara måste testa.

Håller med ifall du är ute efter bättre spridning så tror jag nog mer på Brallssons tips att köra på tex 4st 12.17 och sprida ut dom istället. Kanske Xtz kan svara på vilket som kommer ge bäst resultat.?

Redigerat av MikeVKR, 23 november 2015 - 23:55.


#79

Postad 23 november 2015 - 16:19

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Med mitt sista förslag så får du ju ännu fler basar på fler platser i rummet. Dessutom så är ju en placering av basarna direkt vid respektive front oftast inte optimalt ur just bassynpunkt. Lås inte fast dig vid en sådan tanke, utan placera dom dör dom gör mest nytta och låter bäst.

Fronten blir ju även precis lika fullrange med mitt förslag. Ännu mer faktiskt. ;)

 

 

Jag tänker mer som så att ett 8" element har goda egenskapar att möta upp mina frontar, och jag är inte så noga med att dessa tänkta 8" ska tillföra djupbas, utan istället göra mina frontar till en topp med en aktiv 8" i botten. Att dom står i direkt närhet till frontarna kan också vara fördelaktigt, integration och timing exempelvis. Jag tror helt enkelt att genom att tillföra "mellanbasar" i systemet så kan man på så vis få ett gott resultat, kanske bättre än att bara köra frontar och tex 12", jag har iaf svårt att se en nackdel med det. Tanken på tex 4 st 10.17 är nog däremot bra och det kan man ju ha ändå utöver 8.17 isf. men då blir det nog cinema 1x12 istället. Men först ska jag lyssna på subbarna i hemmiljö från XTZ och tänkte börja och se hur 8.17 presterar.



#80

Postad 23 november 2015 - 17:01

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Jag tänker mer som så att ett 8" element har goda egenskapar att möta upp mina frontar, och jag är inte så noga med att dessa tänkta 8" ska tillföra djupbas, utan istället göra mina frontar till en topp med en aktiv 8" i botten. Att dom står i direkt närhet till frontarna kan också vara fördelaktigt, integration och timing exempelvis. Jag tror helt enkelt att genom att tillföra "mellanbasar" i systemet så kan man på så vis få ett gott resultat, kanske bättre än att bara köra frontar och tex 12", jag har iaf svårt att se en nackdel med det. Tanken på tex 4 st 10.17 är nog däremot bra och det kan man ju ha ändå utöver 8.17 isf. men då blir det nog cinema 1x12 istället. Men först ska jag lyssna på subbarna i hemmiljö från XTZ och tänkte börja och se hur 8.17 presterar.

Jo, jag är med på upplägget. Men vad tror du att det är för goda egenskaper att möta upp frontarna som åttorna besitter som inte tiorna har?

Nackdel har jag redan gett exempel på. Åttorna kommer att begränsa långt tidigare än infrabasen. Du kommer aldrig att kunna utnyttja kapaciteten i 3x12 t.ex. Kör du däremot 4x 12.17 så kommer du att kunna utnyttja hela bassystemets kapacitet och få ännu bättre koppling till rummet. Du får mer användbar output och lägre dist.

#81

Postad 23 november 2015 - 17:08

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Jo, jag är med på upplägget. Men vad tror du att det är för goda egenskaper att möta upp frontarna som åttorna besitter som inte tiorna har?

Nackdel har jag redan gett exempel på. Åttorna kommer att begränsa långt tidigare än infrabasen. Du kommer aldrig att kunna utnyttja kapaciteten i 3x12 t.ex. Kör du däremot 4x 12.17 så kommer du att kunna utnyttja hela bassystemets kapacitet och få ännu bättre koppling till rummet. Du får mer användbar output och lägre dist.

 

 

Möjligt att du har rätt där, men varför skulle jag inte kunna utnyttja 3x12 för att jag även kör med ett par 8" basar, med egna volymvred?

 

Ett 8" elememt brukar eftersom det är fysiskt mindre vara mer artikulerat i högre basområdet än ett 12".

 

Btw jag kör Revel frontar.



#82

Postad 23 november 2015 - 17:25

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Möjligt att du har rätt där, men varför skulle jag inte kunna utnyttja 3x12 för att jag även kör med ett par 8" basar, med egna volymvred?

Ett 8" elememt brukar eftersom det är fysiskt mindre vara mer artikulerat i högre basområdet än ett 12".

Btw jag kör Revel frontar.

Därför att åttorna säger ifrån långt tidigare än 3x12. Sänker du nivån på dom så att dom säger ifrån samtidigt som 3x12 så ligger dom så mycket lägre än resten att dom inte tillför ett jota.

Ditt andra stycke stämmer inte.

#83

Postad 23 november 2015 - 17:34

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Därför att åttorna säger ifrån långt tidigare än 3x12. Sänker du nivån på dom så att dom säger ifrån samtidigt som 3x12 så ligger dom så mycket lägre än resten att dom inte tillför ett jota.

Ditt andra stycke stämmer inte.

 

Om 8" spelar bas i en viss decibel så visst tillför dom något, det kan man ju inte kringgå.

 

Så du menar att du vet exakt hur alla element i alla storlekar presterar?


Tror inte du ska försöka dra det så svart eller vitt här.


Finns mycket att lära och uppleva, man kan inte veta tex hur ett visst 8" element presterar jämfört mot ett 12" utan att praktiskt ha provat och lyssnat.


Ordet integration kommer in här.



#84

Postad 23 november 2015 - 20:35

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Om 8" spelar bas i en viss decibel så visst tillför dom något, det kan man ju inte kringgå.

Så du menar att du vet exakt hur alla element i alla storlekar presterar?

Tror inte du ska försöka dra det så svart eller vitt här.

Finns mycket att lära och uppleva, man kan inte veta tex hur ett visst 8" element presterar jämfört mot ett 12" utan att praktiskt ha provat och lyssnat.

Ordet integration kommer in här.

Ja, du måste ju upp i ett visst antal dB för att den skall tillföra något. Och om den skall matcha 3x12 och för att man skall få något ut av infrabas så måste du ju upp rätt ordentligt i nivå. Då kommer åttorna tacka för kaffet och säga god natt långt innan 3x12. Eller hur? :)

Men hallå där! Stopp och belägg. Jag har aldrig påstått något sånt. Det är ju du som generaliserar här. Det är ju du som påstår att 8" är mer artikulerat än 12" högre upp i registret.

Du anklagar alltså mig för något du själv nyss påstått. Märkligt...

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 23 november 2015 - 20:38.


#85

Postad 23 november 2015 - 20:50

Unregistered39f3573c
  • Unregistered39f3573c
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Cutter äger du en 3x12 eller har du lyssnat på den?:-)

#86

Postad 23 november 2015 - 21:02

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Nejdå.

 

Om de två 8" basarna spelar i tex 98db, så gör dom ju just det, alltså tillför bas inom sina frekvensområden i sina aktuella db som dom för tillfället spelar i.

 

Varför blanda in/ihop XTZ 3x12?, den spelar ju i sin kapacitet för sig, varken mer eller mindre, detsamma gäller för 8.17, dom påverkar inte varandra på det sätt som du försöker hitta på.

 

Fel utav dig! Jag citerar mig själv: "Ett 8" element brukar eftersom det är fysiskt mindre vara mer artikulerat i högre basområdet än ett 12 element". Det är så jag har upplevt det, du däremot ville ju försöka hävda motsatsen.

 

Så den som låter anklagande här är faktiskt enbart du själv ;)


Cutter äger du en 3x12 eller har du lyssnat på den?:-)

 

Äger inte, har lyssnat och tycker den presterar bra, speciellt i dubbel uppsättning.

 

Anledningen till mitt intresse med att addera även ett par 8.17 eller tex 10.17 är enbart för jag tycker dom verkar prisvärda och den nya designen tilltalar mig, och mer element/bas blir inte sämre än färre, det är ett som är säkert.

 

Även om Brallan försöker påvisa det.


Observera, att jag redan vet om hur tight och artikulerad 3x12 är på egen hand.


Redigerat av Cutter, 23 november 2015 - 21:06.


#87

Postad 23 november 2015 - 21:34

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0
Cutter:Ett väldigt grovt exempel UTAN siffror som stämmer på just dessa basar.

8" bas max spl 105 dB
3*12" bas max spl 120 dB

Summan blir att du sätter stopp tidigare än 3*12" klarar av att spela, alltså vid 105 dB istället för 120 dB. Precis som Brallsson säger

#88

Postad 23 november 2015 - 21:39

Unregistered39f3573c
  • Unregistered39f3573c
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Nejdå.
 
Om de två 8" basarna spelar i tex 98db, så gör dom ju just det, alltså tillför bas inom sina frekvensområden i sina aktuella db som dom för tillfället spelar i.
 
Varför blanda in/ihop XTZ 3x12?, den spelar ju i sin kapacitet för sig, varken mer eller mindre, detsamma gäller för 8.17, dom påverkar inte varandra på det sätt som du försöker hitta på.
 
Fel utav dig! Jag citerar mig själv: "Ett 8" element brukar eftersom det är fysiskt mindre vara mer artikulerat i högre basområdet än ett 12 element". Det är så jag har upplevt det, du däremot ville ju försöka hävda motsatsen.
 
Så den som låter anklagande här är faktiskt enbart du själv ;)

 
Äger inte, har lyssnat och tycker den presterar bra, speciellt i dubbel uppsättning.
 
Anledningen till mitt intresse med att addera även ett par 8.17 eller tex 10.17 är enbart för jag tycker dom verkar prisvärda och den nya designen tilltalar mig, och mer element/bas blir inte sämre än färre, det är ett som är säkert.
 
Även om Brallan försöker påvisa det.
Observera, att jag redan vet om hur tight och artikulerad 3x12 är på egen hand.


Kanon då önskar jag dig lycka till :-) funkar det inte är det ju bara lämna tillbaka

#89

Postad 23 november 2015 - 21:47

floyd123
  • floyd123
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 1

here we go again......



#90

Postad 23 november 2015 - 22:10

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Cutter:Ett väldigt grovt exempel UTAN siffror som stämmer på just dessa basar.

8" bas max spl 105 dB
3*12" bas max spl 120 dB

Summan blir att du sätter stopp tidigare än 3*12" klarar av att spela, alltså vid 105 dB istället för 120 dB. Precis som Brallsson säger

 

 

Du kanske glömmer av att det finns en volymkontroll även på 8"? och den ställer man ju såklart på en nivå som gör att 8" spelar vad den klarar, när nivån är på MAX gällande 3x12.

 

Alltså: när systemet spelar MAX, så spelar även 8" utan att för den delen spela över sin kapacitet.

 

Vinst med detta? ja du har ju först och främst fler baskällor, som kan placeras på valfria och utsedda platser, du flyttar mer luft, och vinner i impact osv.

 

 

Eller hur tänker du?


Redigerat av Cutter, 23 november 2015 - 22:15.


#91

Postad 23 november 2015 - 22:18

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Sen är det klart att 24 st 18" element är bättre än ett st 18" element. Och på samma vis är två st 8" och 3 st 12" element bättre än enbart 3 st 12" element.

 

 

Svårt?  :)


Redigerat av Cutter, 23 november 2015 - 22:19.


#92

Postad 23 november 2015 - 22:20

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 1

here we go again......


Tänkte nog exakt som du! Någon som är tillbax?

#93

Postad 23 november 2015 - 22:22

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Tänkte nog exakt som du! Någon som är tillbax?

 

Förklara gärna istället vad du anser fel med detta inlägg och påstående tack.

 

Sen är det klart att 24 st 18" element är bättre än ett st 18" element. Och på samma vis är två st 8" och 3 st 12" element bättre än enbart 3 st 12" element.

 

 

Svårt?   :)



#94

Postad 23 november 2015 - 22:36

floyd123
  • floyd123
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

Tänkte nog exakt som du! Någon som är tillbax?

 

Ja så tänkte jag också känns ganska uppenbart..



#95

Postad 23 november 2015 - 23:03

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Du kanske glömmer av att det finns en volymkontroll även på 8"? och den ställer man ju såklart på en nivå som gör att 8" spelar vad den klarar, när nivån är på MAX gällande 3x12.

Alltså: när systemet spelar MAX, så spelar även 8" utan att för den delen spela över sin kapacitet.

Vinst med detta? ja du har ju först och främst fler baskällor, som kan placeras på valfria och utsedda platser, du flyttar mer luft, och vinner i impact osv.


Eller hur tänker du?

Du tänker alltså ha åttorna på ungefär 15dB lägre nivå än resten av systemet? Och förväntar dig mer impact av dessa?

Det är ju ungefär som att säga att jag har en bil som kan köra i 300km/h. Till denna bil så skall jag skaffa två st hjälpbilar som skall putta på så mycket dom orkar. Problemet är bara att dom enbart kan köra i 230km/h. Så för att inte förstöra dom när jag drar på på Autobahn så väljer jag att låta dom köra 70km/h långsammare hela tiden.

Tror du hjälpbilarna kommer att tillföra särskilt mycket i prestanda?

Edit: Tog ett bättre och snällare exempel. :)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 23 november 2015 - 23:39.


#96

Postad 23 november 2015 - 23:24

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 1
3x12 kommer ju så klart att dominera ordentligt vid sidan av två 8.17. Då är det ju mycket effektivare och smartare att för samma summa skaffa 4st 12.17 som kommer att jobba tillsammans i rummet och jämna ut basen och tillsammans ge mer och jämnare output.

#97

Postad 23 november 2015 - 23:35

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Precis vad jag tänkte skriva. Brallson har förklarat det som känns mest logiskt. Det finns ingen mening med att låta 8.17 spela ett register som 3x12 gör bättre eftersom 8.17 kommer spela på en lägre nivå än 3x12. Vill man ha bättre spridning är det ju bättre att gå på fler 12.17 eller 1x12 som.man kan placera vart man vill och dela vid tex 80hz istället.

Redigerat av MikeVKR, 23 november 2015 - 23:44.


#98

Postad 24 november 2015 - 06:43

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0

Du kanske glömmer av att det finns en volymkontroll även på 8"? och den ställer man ju såklart på en nivå som gör att 8" spelar vad den klarar, när nivån är på MAX gällande 3x12.
 
Alltså: när systemet spelar MAX, så spelar även 8" utan att för den delen spela över sin kapacitet.
 
Vinst med detta? ja du har ju först och främst fler baskällor, som kan placeras på valfria och utsedda platser, du flyttar mer luft, och vinner i impact osv.
 
 
Eller hur tänker du?


Det är nog ingen någon idé att jag förklarar mer eftersom du varken förstod det jag skrev eller alla Brallssons inlägg innan :P

Men berätta gärna din upplevelse om du provar något i hemmet :)

#99

Postad 24 november 2015 - 19:16

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 2

Det är nog ingen någon idé att jag förklarar mer eftersom du varken förstod det jag skrev eller alla Brallssons inlägg innan :P

Men berätta gärna din upplevelse om du provar något i hemmet :)

Nä, det spelar ingen roll vad man än säger nu. Jag har börjat se en röd tråd i den här personens alla användare.

Jag tror det handlar om att försöka att sticka ut ur mängden. Ha en lite unik/annorlunda idé som han bollar här på forumet. Nu var det balansbasar. Med sina tidigare användare så har det varit allt från att använda centerhögtalare som LCR, köra med bilbasar som har feta upphängningar hemma etc. I hans huvud så är allt redan klart och han har bestämt sig för att detta är vägen att gå, det finns absolut unga som helst hinder. När han sedan blir upplyst om eventuella nackdelar så blir han förbannad och börjar kalla folk för saker.

Det är ju ofta så att dom flesta lösningar redan är testade av en massa människor. Dom lösningar som är unika/annorlunda är ofta det av en anledning. :D

#100

Postad 24 november 2015 - 19:35

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 1

Massor av text...

 

 

Vafan!?

 

Skulle inte du köpa världens bästa element, världens bästa steg och bygga världens bästa lådor själv?

Vad hände med det projektet?

 

Hur kommer det sig att du har snöat in på den här varianten nu? Den hade du ju inte med din förra användare?

 

Måste ju vara en hel hög med siffer och bokstavskombinationer där. :lol:





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.