Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Storleken på högtalarelement

282 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 04 februari 2019 - 23:12

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Många kloka ord. Bor själv i lägenhet och har grannar att ha ett mördarsystem som skulle spela bort väggarna och väcka dom döda är inget som intresserar mig. Kraften i nad räcker och blir över för min del. Det den däremot kunde haft hade varit lite fler finesser och kanske ännu mera detaljerat ljud i toppen men för denna prislappen kan man inte fä allt. Angående kraften så har jag svårt att se varför man skulle behöva så mkt mer. I lägenhet hörs det ut mer än vad man tror till grannarna. Har jag på kl 10-11 så är volymen ganska hög åtminstående mer än vad man behöver i de flesta fallen. Och upp mot kl 11 så hörs det i hela mitt hyreshus och det är räknat på med utan sub igång. Sen är det ju kanske klart att vissa vill ha öronbedövande högt, vilket inte intresserad mig. visst jag gillar ha någorlunda bra volym. Men där finns gränser. Och även om jag skulle bo i hus utan grannar i närheten hade jag inte havt behov av mer effekt. Utan mer välljud eller hifi hade i såfall varit högre på listan.

Det som hade kunnat bytat ut hade varit subben till en bättre mer påkostad sub. Tänkte inte lika mycket på det när jag köpte den. Ville ha allt i samma serie. Den är väl inte jättedålig men hade kunnat vara ännu bättre. Det är just för musiklyssning jag inte är helt nöjd med den. Har jag köpt för billig sub till förhållande till högtalarna kanske,

 

Dina inlägg börjar bli fattigare och fattigare på konkreta argument. Du verkar mest hålla något slags försvarstal för din anläggning. En anläggning ingen så vitt jag sett har kritiserat. Din NAD är en fin förstärkare, men den kan inte tvinga ur dina 6.5"-element mer bas än vad som är fysiskt möjligt. Det är inte så mycket med den lilla arean och slaglängden om man jämför med ett större dedikerat baselement.

 

Du bör göra dig själv en tjänst om du ska fortsätta att bry dig om ämnet. Läs på!

 

Det som hade kunnat bytat ut hade varit subben till en bättre mer påkostad sub. Tänkte inte lika mycket på det när jag köpte den. Ville ha allt i samma serie. Den är väl inte jättedålig men hade kunnat vara ännu bättre. Det är just för musiklyssning jag inte är helt nöjd med den. Har jag köpt för billig sub till förhållande till högtalarna kanske,

 

Det är inte direkt någon värstingsak du har men av det du beskriver så är jag ganska säker på att du inte har installerat den rätt i ditt system. Det kan vara en eller flera av nedanstående saker som kan vara fel.

 

- Din förstärkare har inte delning för sub out vilket gör att både dina fronthögtalare och subwoofern spelar samma överlappande frekvenser. Du ska ha bra med tur om de samarbetar. Annars blir det basgröt.

- Du kan inte ställa in fördröjning på dina högtalare vilket gör att fronthögtalare och subwoofer inte spelar i sync.

- Du har inte justerat nivåerna rätt. Subwoofern spelar för högt. Vid hög volym distar den antagligen och låter illa.

- Du har en för liten subwoofer som får jobba för hårt med dist som resultat.

- Ditt rum kan vara problematiskt vid vissa frekvenser som du tidigare inte spelat med bara fronthögtalarna.

 

Allt ovan lär upplevas som att det "bara mullrar", vilket inte upplevs som lika illa i film (om man inte vet hur det borde låta).



#102

Postad 04 februari 2019 - 23:17

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Har man aldrig hört en seriös basrigg så kan man lätt tycka att "det räcker" med ett gäng 6.5". Det är svårt att föreställa sig känslan av ett gäng 18" om man aldrig upplevt det själv. Andreas3200, har du vägarna förbi så hör med Dac83 här på forumet om du får komma förbi och lyssna på hans rigg. Den är det våldsammaste jag hört i basväg i hela mitt liv i alla fall.



#103

Postad 04 februari 2019 - 23:48

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Har man aldrig hört en seriös basrigg så kan man lätt tycka att "det räcker" med ett gäng 6.5". Det är svårt att föreställa sig känslan av ett gäng 18" om man aldrig upplevt det själv. Andreas3200, har du vägarna förbi så hör med Dac83 här på forumet om du får komma förbi och lyssna på hans rigg. Den är det våldsammaste jag hört i basväg i hela mitt liv i alla fall.

 

Det behöver inte faktiskt inte vara för att spela på extremt hög volym som man skaffar stora bassystem heller. Ett stort system som går på "tomgång" låter betydligt bättre än ett mindre som drivs till max vid samma volym.

 

Jag instämmer i att DAC's system imponerar stort. Han har ju också jobbat extremt mycket med rummet så jag antar att det låter sjukt bra där. Ett studiebesök där skulle nog vara en öronöppnare för Andreas :)



#104

Postad 05 februari 2019 - 09:16

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Det behöver inte faktiskt inte vara för att spela på extremt hög volym som man skaffar stora bassystem heller. Ett stort system som går på "tomgång" låter betydligt bättre än ett mindre som drivs till max vid samma volym.

Jag instämmer i att DAC's system imponerar stort. Han har ju också jobbat extremt mycket med rummet så jag antar att det låter sjukt bra där. Ett studiebesök där skulle nog vara en öronöppnare för Andreas :)

Ja jag har inte hört många stora system. Du tänkte kanske på stora subbar eller så. För några högtalare med 18 har jag inte sett, en större sub hade kanske varit nått som hade kunnat matcha effekten med högtalarna. För min b&w asw610 ger upp långt innan högtalarna gör. Har inte fått högtalarna att låta illa, inte ens vid kl 11-12 på förstärkaren. Är inte ute efter öronbedövande volym. Och det kan jag inte heller med mina högtalare. Dom klarar rätt höga nivåer inget öronbedövade men högt nog för min del. Angående basen så är jag inte speciellt besviken dom leverar vad man kan förvänta sig av totalt 4 6,5 tummare. Kommer ju aldrig i närheten av en sub, men tycker defentivt den finns där. Att bygga ut med en bättre sub som
Kan matcha högtalarna hade gjort upplevelsen ännu bättre.
Men har ändå haft många roliga timmar sen jag köpte dom.
För tillfälligt har jag tyvärr inte råd att byta ut subben. Systemet gick på ungefär 32k vilket anses vara budget för många hifiinttesserade, men spräckte min budget. Så att köpa en sub för för 12-15k känns inte som något möjlighet.😔

Redigerat av Andreas3200, 05 februari 2019 - 09:19.


#105

Postad 05 februari 2019 - 09:56

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Klart att en 10" köpe-sub har svårt att hänga med fyra 6.5". Men en enstaka 10" räcker liksom inte till nånting över huvud taget. Kanske till köksstereon. Ska du ha något som faktiskt gör någon skillnad så skulle jag påstå att två 12" av riktigt bra kvalitet är det minsta. Bygger man själv så kan man få rätt okej grejer för under 10k exklusive slutsteg.



#106

Postad 05 februari 2019 - 10:23

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Klart att en 10" köpe-sub har svårt att hänga med fyra 6.5". Men en enstaka 10" räcker liksom inte till nånting över huvud taget. Kanske till köksstereon. Ska du ha något som faktiskt gör någon skillnad så skulle jag påstå att två 12" av riktigt bra kvalitet är det minsta. Bygger man själv så kan man få rätt okej grejer för under 10k exklusive slutsteg.

Trots att de flesta med stora basresurser verkar bevandrade i akustikens funktioner, så verkar man fullständigt omedvetna om att en linjär återgivning vid ett givet ljudtryck bara behöver så mycket kapacitet som detta befodrar. Det är alltså inte per automatik bättre med tio artontummare än en åttatummare, då länge den senare gör jobbet. Fysikens lagar helt enkelt. ;)

#107

Postad 05 februari 2019 - 10:27

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Trots att de flesta med stora basresurser verkar bevandrade i akustikens funktioner, så verkar man fullständigt omedvetna om att en linjär återgivning vid ett givet ljudtryck bara behöver så mycket kapacitet som detta befodrar. Det är alltså inte per automatik bättre med tio artontummare än en åttatummare, då länge den senare gör jobbet. Fysikens lagar helt enkelt. ;)

 

Sant, men ju mer konarea man har desto mindre behöver konerna röra sig vilket innebär lägre distorsion. Så det finns fördelar ändå med att ha lite mer än vad som egentligen "behövs". 



#108

Postad 05 februari 2019 - 10:29

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Sant, men ju mer konarea man har desto mindre behöver konerna röra sig vilket innebär lägre distorsion. Så det finns fördelar ändå med att ha lite mer än vad som egentligen "behövs". 

helt rätt,

 

en annan sak också:sen ger fler mindre vs en stor andra fördelar också, som oftast mer effekt in om de skulle behövas, 


Redigerat av hundrakg, 05 februari 2019 - 10:38.


#109

Postad 05 februari 2019 - 10:48

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Sant, men ju mer konarea man har desto mindre behöver konerna röra sig vilket innebär lägre distorsion. Så det finns fördelar ändå med att ha lite mer än vad som egentligen "behövs". 

Helt överens, men vid säg 80-90 dB behövs inte jättemycket för att klara ner till runt 20Hz. En bra tiotummare räcker då mer än väl. Att ha två eller fler har andra funktioner än rent kraftmässiga. Mycket goda akustiska upplevelser handlar nog till mycket stor del om rummet, tex en konsetsal eller något annat väldesignat lyssningsrum. Man kan också tänka sig att innehållet under 20 Hz (där de flesta "normalbra" subbar slutar) påverkar mer än man tror.


Redigerat av laddie15, 05 februari 2019 - 12:18.


#110

Postad 05 februari 2019 - 10:57

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

fast hur många är nöjda med 90db vid 20hz?  :blush: ...

 

En actionfilm idag med fullregisterfrekvens utan filter slukar 90db@20hz redan när dialogen är låg vid centern(typ tv volym)...


Redigerat av hundrakg, 05 februari 2019 - 10:58.


#111

Postad 05 februari 2019 - 11:02

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Först:

 

Har själv högtalare i den storleken med 2 6,5 tums basar. Och dom presterar inte dåligt i basområdet alls. Behövs absolut ingen sub för musik. Handlar mycket om att ha fått dom inspelade, det ger en enorm skillnad för basen. Och förstärkaren är enormt viktigt också för basåtergivningen. Folk som klagat på basen har oftast snålat på förstärkeriet 

 

Och nu:

 

Angående basen så är jag inte speciellt besviken dom leverar vad man kan förvänta sig av totalt 4 6,5 tummare. Kommer ju aldrig i närheten av en sub, men tycker defentivt den finns där. Att bygga ut med en bättre sub som
Kan matcha högtalarna hade gjort upplevelsen ännu bättre.

 

Då verkar du i.a.f. ha lärt dig något under trådens gång. Det glädjer mig :)



#112

Postad 05 februari 2019 - 11:48

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

fast hur många är nöjda med 90db vid 20hz?  :blush: ...

 

En actionfilm idag med fullregisterfrekvens utan filter slukar 90db@20hz redan när dialogen är låg vid centern(typ tv volym)...

 

Jag hade varit supernöjd med 90dB 20hz till musik. (iaf vid lyssningspos)

 

Har du någonsin hört en människa prata/skrika med 90dB i 20hz? 

Mans röster går oftast inte lägre än 60hz. 

Svårt att tro att man når de baskrav ni verkar ha en med en orkester i valfri lokal. Om man inte sitter i knät på bassisten och trombonen eller vilka instrument som har djupast bas. 

 

Ingen som argumenterar emot subbar till film. Är knappast vad vi diskuterar ens. 


Redigerat av TijY, 05 februari 2019 - 11:59.


#113

Postad 05 februari 2019 - 12:13

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag hade varit supernöjd med 90dB 20hz till musik. (iaf vid lyssningspos)

 

Har du någonsin hört en människa prata/skrika med 90dB i 20hz? 

Mans röster går oftast inte lägre än 60hz. 

Svårt att tro att man når de baskrav ni verkar ha en med en orkester i valfri lokal. Om man inte sitter i knät på bassisten och trombonen eller vilka instrument som har djupast bas. 

 

Ingen som argumenterar emot subbar till film. Är knappast vad vi diskuterar ens. 

Jag har deltagit i utvecklingen av en produkt som levererade 141dB vid 14Hz. Låt mig säga att den upplevelsen är inget jag saknar, man hade en jäkla huvudvärk varje dag efter jobbet. :wacko: Men vi är olika funtade vad gäller sånt där. Inte sällan på mässor sitter folk helt oberörda i ett basmuller som jag personligen står ut med i typ en sekund.



#114

Postad 05 februari 2019 - 12:21

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Jag har deltagit i utvecklingen av en produkt som levererade 141dB vid 14Hz. Låt mig säga att den upplevelsen är inget jag saknar, man hade en jäkla huvudvärk varje dag efter jobbet. :wacko: Men vi är olika funtade vad gäller sånt där. Inte sällan på mässor sitter folk helt oberörda i ett basmuller som jag personligen står ut med i typ en sekund.

 

Billjud ? 

 

Hur många av er med monster bassystem har dubbelkoppling/olika delningar vid LFE mot musik ? Är min fråga. LFE går till 120hz ?

 

En vän har hemmabyggd 18" sluten, han försöker inte ens använda den till musik även med flerkanals förstärkare. (placerad bakom lyssningspos)


Redigerat av TijY, 05 februari 2019 - 12:26.


#115

Postad 05 februari 2019 - 12:28

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag hade varit supernöjd med 90dB 20hz till musik. (iaf vid lyssningspos)

Har du någonsin hört en människa prata/skrika med 90dB i 20hz?
Mans röster går oftast inte lägre än 60hz.
Svårt att tro att man når de baskrav ni verkar ha en med en orkester i valfri lokal. Om man inte sitter i knät på bassisten och trombonen eller vilka instrument som har djupast bas.

Ingen som argumenterar emot subbar till film. Är knappast vad vi diskuterar ens.

Enda musik jag har hört som går riktigt lågt är klassiskt och ingen svampmusik. Jag förstår inte riktigt alla dessa argument om en 18 tums bas. Javisst tillför basen lite i ljudet. Det är inte så att det är det viktigaste och en vanlig golvhögtalare eller stativhögtalare utav bra kvalitet kan förmedla allt som är hörbart för örat.
I film är det ok att ha lite extra muller. Ofta när man går på bio eller ser någon bra film så är det mycket som är till för att lura örat att det låter stort och häftigt. I slutändan är det ändå dialogen som är viktigast och för den behövs det knappast megastora element.

#116

Postad 05 februari 2019 - 12:28

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Först:


Och nu:


Då verkar du i.a.f. ha lärt dig något under trådens gång. Det glädjer mig :)


Har kanske uttryckt mig konstigt men har försökt mena samma sak. Finns ett exempel på golvhögtalare som kan spela otroligt djupt för sin storlek. Dynaudio excite x34 som är den minsta i serien klarar att gå ner i 37 hz med endast 2 st 5,5 tums bas/mellanregister, dock så är dessa väldigt begränsade i ljudtryck. X44 som är den största i serien går ner i 27 hz vilket är otroligt imponerande. Men det är med 2 st 8 tums basar och separat mellanregister. Vill man ha bas runt 20 hz och samtidigt kunna spela 110+db tror jag att man måste ha sub. Runt 35-40 hz vilket jag tror många golvare har med 6,5 tums element kan man säkert komma upp i 105-110 db beroende på effekt och känslighet på högtalarna. Jag känner mig relativt nöjd med det. För de flesta musikstilarna. Lyssnar på allt möjligt. Acdc och Metallica är en av de artisterna som spelas mest. Och det känns inte som det låter för tunt. Sen att man kan ha en bra sub och få ut ännu mera är aldrig en dålig sak. Dubstep är ett exempel som kan verkligen dra nytta av en sub. De flesta dubstep jag spelat har inte kommit till sin rätt med bara högtalarna. Där känns det nästan som en sub är att rekommendera.

Angående sub, så har jag sedan ett tag tillbaka Viljat byta ut den. Men har inte haft råd för tillfälligt eller varit iväg och lyssnat i heller
Det är lite av en djungel att hitta en rätt passande sub

Redigerat av Andreas3200, 05 februari 2019 - 12:34.


#117

Postad 05 februari 2019 - 12:29

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja vända lite på steken nu. Tråden handlar ju inte nödvändigvis om absolut fullregister, utan om högtalarelements storlek och varför.

 

Tror många av oss mer än en gång suttit och njutit tämligen ohämmat av anläggningar som absolut inte kvalar in under vad somliga definierar som just fullregister. Senast det hände för min del var med ett par Dynaudio 40 Anniversary. Högst troligt skulle jag sitta nöjd med dessa, i vart fall till musik. :)



#118

Postad 05 februari 2019 - 12:34

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Jag hade varit supernöjd med 90dB 20hz till musik. (iaf vid lyssningspos)

 

Har du någonsin hört en människa prata/skrika med 90dB i 20hz? 

Mans röster går oftast inte lägre än 60hz. 

Svårt att tro att man når de baskrav ni verkar ha en med en orkester i valfri lokal. Om man inte sitter i knät på bassisten och trombonen eller vilka instrument som har djupast bas. 

 

Ingen som argumenterar emot subbar till film. Är knappast vad vi diskuterar ens. 

fast musik är ju mer än röster, eller? om man inte lyssnar enbart på gosskören från Piteå kyrka...



#119

Postad 05 februari 2019 - 12:36

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Billjud ? 

 

Hur många av er med monster bassystem har dubbelkoppling/olika delningar vid LFE mot musik ? Är min fråga. LFE går till 120hz ?

 

En vän har hemmabyggd 18" sluten, han försöker inte ens använda den till musik även med flerkanals förstärkare. (placerad bakom lyssningspos)

Nej. Infraljudsändare för rensning av spray-driers (dropptorkar för tillverkning av livsmedelspulver). Apparaten är egentligen en jävligt stor kolvkompressor avstämd mot ca. 5,5 m. 400mm. rör. Cool men hemsk. :)



#120

Postad 05 februari 2019 - 12:38

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

fast musik är ju mer än röster, eller? om man inte lyssnar enbart på gosskören från Piteå kyrka...

 

Ja och flertalet högtalare klarar 30-40hz på vettiga, icke ohälsosamma nivåer? (beroende på rum och avstånd såklart) 

Ni argumenterar ju för att man behöver/borde eftersträva hemmabiosub dynamic 100dB+ under 30-40hz för att det ska kallas fullregister och vara "bra" återgivning till musik. '

 

Är ju där svaret ligger. 6.5" är lättare att sälja, de massproduceras redan och fabrikerna har de verktygen som krävs. Gemene man har inte de kraven. 


Redigerat av TijY, 05 februari 2019 - 12:42.


#121

Postad 05 februari 2019 - 12:41

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Enda musik jag har hört som går riktigt lågt är klassiskt och ingen svampmusik. Jag förstår inte riktigt alla dessa argument om en 18 tums bas. Javisst tillför basen lite i ljudet. Det är inte så att det är det viktigaste och en vanlig golvhögtalare eller stativhögtalare utav bra kvalitet kan förmedla allt som är hörbart för örat.
I film är det ok att ha lite extra muller. Ofta när man går på bio eller ser någon bra film så är det mycket som är till för att lura örat att det låter stort och häftigt. I slutändan är det ändå dialogen som är viktigast och för den behövs det knappast megastora element.

jag tycker basen mellan 20 till 30 hz medför enormt mycket i en film, utan den försvinner de roliga för mig... så vi är nog olika där...  sedan spelar en BIO sällan under 30hz, så där får man inte samma känsla som hemma tyvärr... deras bas är mer "discobas" som jag kallar den


Ja och flertalet högtalare klarar 30-40hz på vettiga, icke ohälsosamma nivåer? (beroende på rum och avstånd såklart) 

Ni argumenterar ju för att man behöver/borde eftersträva hemmabiosub dynamic 100dB+ under 30-40hz för att det ska kallas fullregister och vara "bra" återgivning till musik. 

40hz JA men inte 30hz,,,  inte om man ska täcka genomsnittet i Sverige som har frontare utan sub, i alla fall inte den nivån så de hänger med resten av registret..



#122

Postad 05 februari 2019 - 12:52

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Ja och flertalet högtalare klarar 30-40hz på vettiga, icke ohälsosamma nivåer? (beroende på rum och avstånd såklart) 

Ni argumenterar ju för att man behöver/borde eftersträva hemmabiosub dynamic 100dB+ under 30-40hz för att det ska kallas fullregister och vara "bra" återgivning till musik. '

 

Är ju där svaret ligger. 6.5" är lättare att sälja, de massproduceras redan och fabrikerna har de verktygen som krävs. Gemene man har inte de kraven. 

JA de tycker jag, har man inte minst 100db vid under 30-40 hz så missar man en del info även i musik.


Redigerat av hundrakg, 05 februari 2019 - 12:53.


#123

Postad 05 februari 2019 - 12:56

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

jag tycker basen mellan 20 till 30 hz medför enormt mycket i en film, utan den försvinner de roliga för mig... så vi är nog olika där...  sedan spelar en BIO sällan under 30hz, så där får man inte samma känsla som hemma tyvärr... deras bas är mer "discobas" som jag kallar den


40hz JA men inte 30hz,,,  inte om man ska täcka genomsnittet i Sverige som har frontare utan sub, i alla fall inte den nivån så de hänger med resten av registret..

 

Mina nuvarande _stativare_ mäter 34hz 85dB 6" (i rum)
Förra audio pro golv mäter 28hz 86-87dB 6.5" (känslighets mätning 90dB 1w)

 

Sen har vi de som har dubbla element och 8" + rumspåverkan. Men jag ska inte argumentera emot dig mer utan att köpa mic och mäta själv. 

 

 

JA de tycker jag, har man inte minst 100db vid under 30-40 hz så missar man en del info även i musik.

 

 

Och det är fair, men man missar inget om man inte lyssnar på de volymerna =) 

 


Redigerat av TijY, 05 februari 2019 - 12:58.


#124

Postad 05 februari 2019 - 12:59

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

En viktig sak som missas här: man kan inte jämföra 30hz vs 40 hz som om de vore ungefär samma, det vore samma hädelse som att säga att 5000hz är samma som 7500hz, en högtalare som spelar bra ner till 40hz vs en som spelar med samma tryck ner till 30hz, så missar den förstnämnde en halv oktav, vilket är mycket... samma gäller 20hz vs 30hz


 

Mina nuvarande _stativare_ mäter 34hz vid 85dB 6" (i rum)
Förra audio pro golv mäter 28hz 86-87dB 6.5" (känslighets mätning 90dB 1w)

 

Sen har vi de som har dubbla element och 8" + rumspåverkan. Men jag ska inte argumentera emot dig mer utan att köpa mic och mäta själv. 

 

 

 

Och det är fair, men man missar inget om man inte lyssnar på de volymerna =) 

 

 

fast 85-87db bas är tyst, mina datorhögtalare med 6" sub spelar ner till 30hz också, men så fort man börjar spela på, så tappar de allt där nere..

 

minst 100db vid 30hz är OK, vid musik, det är ett ganska lågt krav tycker jag... jag skulle säga 20hz helst vid 100db, annars tappar man



#125

Postad 05 februari 2019 - 13:14

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Som jag skrev tidigare så är det stort sätt 4/5 strängad bas plus pioano som går ned til 30 (bastrumma 50, mansröster och lägre delen av gitarr på 100hz), det lägsta jag vet om är kanonskotten på 1812 overture i 6hz, annars går en del orgelmusik til 16hz, detta är inget man saknar vanligtvis men basgitarr är stort sett någonting som de flesta band har i sin lineup.

 

Hade som de flesta andra dubbla 8" högtalare förr och det var inte förrän jag köpte mina kappa (dubbla 10") som jag fattade hur mycket jag missat i musiken. Detta trots att jag aldrig haft något värsting-system om man jämför med många andra på detta forum så blev det en helt ny värld och gammal musik fick nytt lyft.

 

Även om 6.5" kan gå ned mot detta så vil dom oftast inte göra det med rak frekvens och absolut inte med samma tryck. När man väl haft en subb i systemet så är det skitenkelt att bara slå av den med fjärrkontroll och höra skillnaden med en gång i musiken. Jag personligen menar att man missar grunden i musiken (som består av basgitarr och trummor) och jag personligen stampar takten mycket mera när jag lyssnar med subben igång. Detta betyder inte att 6.5" klipper rakt av vid en viss frekvens, dom rullar av, och ja man hör dessa låga toner en god bit ned lite baserat på hur högt man spelar. Men dom målar inte upp den samma detaljerade bilden och dessutom pressas dom kansje til sitt yttersta här nede, så att kutta dom och låta subben ta över handlar inte bara om att få mera och lägre - längre ned, uten hela systemet spelar bättre då det är mindre ansträngt, och dessutom kan man höra dessa bas-slingor med bra detaljer även vid låg volym, något som inte är möjligt med bara 6.5" - otroligt viktig för mig, även om jag fattar att alla inte har samma smak varesig på musik eller volym, men jag menar att man bör ha testat detta innan man avfärdar det som onödigt då man inte bara kan gå efter specsen på sin högtalare.



#126

Postad 05 februari 2019 - 13:16

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

En viktig sak som missas här: man kan inte jämföra 30hz vs 40 hz som om de vore ungefär samma, det vore samma hädelse som att säga att 5000hz är samma som 7500hz, en högtalare som spelar bra ner till 40hz vs en som spelar med samma tryck ner till 30hz, så missar den förstnämnde en halv oktav, vilket är mycket... samma gäller 20hz vs 30hz


fast 85-87db bas är tyst, mina datorhögtalare med 6" sub spelar ner till 30hz också, men så fort man börjar spela på, så tappar de allt där nere..

 

minst 100db vid 30hz är OK, vid musik, det är ett ganska lågt krav tycker jag... jag skulle säga 20hz helst vid 100db, annars tappar man

Ja, betänker man hur hörbarhetskurvan ser ut så inser man raskt att ett åskmuller kräver en del energi att återge. Från 30 till 20Hz tappar du ca 10dB.



#127

Postad 05 februari 2019 - 13:23

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Ja, betänker man hur hörbarhetskurvan ser ut så inser man raskt att ett åskmuller kräver en del energi att återge. Från 30 till 20Hz tappar du ca 10dB.

yes, så är det..

 

Sedan förstår jag inte vad en del menar med musik, sångröster från män , samt deras instrument, eller menar ni 80-90 tals CD musik, disco typ dunka dunka, eller 60-70 tals.... idag så tycker jag musik inkluderat alla genrer samt LIVE musik går ner till minst 30hz utan minsta blinkning, även neråt 20hz i många fall, Att ej då ha högtalare som kan spela hyfsat högt där nere, är ju samma sak som att sätta en higpassfilter=man tar bort info från musiken som är där..

 

Extremt mycket LIVE musik, innehåller djup bas, inte kanske från själva rösterna eller gitarrerna men från själva omgivningen och miljön, det är SÅ det ska låta, så det är tänkt att låta, så det lät vid inspelningen, samt så producenten tänkt sig man ska höra det, då fångar man akustiken och känslan som om man var där själv, eller nära inpå.... att begränsa detta med att ta bort en hel oktav bas eller mer är ju lite galet...



#128

Postad 05 februari 2019 - 14:01

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 3

Kan inte ni som envisas med att skriva saker i stil med "Till musik finns det ingen nytta med subwoofer, i film kan det vara gutt med muller" inse att ni pratar om dåliga eller felinstallerade system?

 

Antagligen saknar ni kunskapen som behövs för att integrera med övriga högtalare och får därmed ett sämre resultat än utan subwoofern. Rätt gjort kommer det inte upplevas något muller (så vida det inte är just muller i källan). Bara en naturlig förlängning av frekvensomfånget nedåt.

 

Att vissa här dessutom fortsätter att påstå att det är fullt tillräckligt med enbart golvhögtalare som om det vore någon slags objektiv sanning börjar bli löjligt. Om ni är nöjda med det så var det då. Det betyder ju dock inte att alla andra måste vara det.

 

Min fru har en liten blåtandshögtalare som hon är nöjd med. Skulle ni hålla med henne om hon argumenterade för att man inte behöver mer än så? Om inte, varför?


Redigerat av Loco.spk, 05 februari 2019 - 14:02.


#129

Postad 05 februari 2019 - 14:35

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag vill likna det som att gå med nerdragen keps eller glasögon och säga: så här ser jag världen, eller ha bomull i öronen och säga: så här låter det för mig, så borde det vara/jag är nöjd... ta bort bomullen, kepsen och glasögonen, se och hör hur världen ser ut....  Att utesluta en hel oktav hörbar bas är inte som mediet är inspelat i många fall, sedan är det en annan sak att man inte vill höra bas under 40hz, men då är vi inne på en annan diskussion.


finns inga golvhögtalare som spelar bra(så man kan spela på högt utan att tappa där) vid 30hz och neråt, om vi ska få med mertalet av svenska folkets högtalare, det behövs till 99% en sub


Redigerat av hundrakg, 05 februari 2019 - 14:41.


#130

Postad 05 februari 2019 - 14:47

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

:rolleyes: Ja vad skal man säga? Om ni inte har en sub (eller flera) större än 10 tum så är det inte lönt. Och utan dessa resurser är det fullständigt meningslöst att lyssna på musik. Bra, då vet vi. :D



#131

Postad 05 februari 2019 - 14:58

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 1

:rolleyes: Ja vad skal man säga? Om ni inte har en sub (eller flera) större än 10 tum så är det inte lönt. Och utan dessa resurser är det fullständigt meningslöst att lyssna på musik. Bra, då vet vi. :D

 

Jag förstår inte hur ni orkar diskutera någon som redan är dömt att misslyckats på detta forum? :rolleyes:


Redigerat av mcmike, 05 februari 2019 - 14:58.


#132

Postad 05 februari 2019 - 14:58

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

:rolleyes: Ja vad skal man säga? Om ni inte har en sub (eller flera) större än 10 tum så är det inte lönt. Och utan dessa resurser är det fullständigt meningslöst att lyssna på musik. Bra, då vet vi. :D

nää, det har inte jag sagt i alla fall, klart att en större del musik och en del filmer klarar sig med 2 frontare med 6.5" element, men man missar en hel del på mycket annat som är inspelat med fullt register, det går inte att förneka.

 

går bra att gå på bio med nerdragen keps och solglasögon också, men man missar en del, bara de jag menar...


Redigerat av hundrakg, 05 februari 2019 - 15:02.


#133

Postad 05 februari 2019 - 15:03

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

:rolleyes: Ja vad skal man säga? Om ni inte har en sub (eller flera) större än 10 tum så är det inte lönt. Och utan dessa resurser är det fullständigt meningslöst att lyssna på musik. Bra, då vet vi. :D

 

Jag hoppas och antar att du skojar för det var verkligen inte vad jag (eller någon annan här) har påstått. Folk får vara nöjda med precis vad de vill och till stor del håller jag med er som hävdar att det räcker med golvhögtalare till musik.

 

Om du tolkade mig så får du allt läsa om mina inlägg ett par gånger till ;)



#134

Postad 05 februari 2019 - 15:03

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

Hur mycket man saknar eller inte saknar den sista oktaven beror ju också på vad man lyssnar på.

För mycket av dagens Hiphop försvinner hela fundamentet till låten om man inte kommer ner under 30Hz.
Knappas ett problem för dem som lyssnar på singer song writer musik där man kör akustisk gitarr och sjunger.
Själv är jag allätare och det är lite lustigt vilken stor skillnad det blir när man hoppar runt mellan musik med och utan djupbas.

 

Nu har denna tråd helt och hållet snöat in på djupbas, precis som alla sub trådar. Uppenbarligen ett outtömligt ämne.
Men stora element kan höja upplevelsen även på andra frekvenser och jag fick för mig att diskussionen kanske inte bara handlade om subbasar utan stora element i högtalare av alla typer. Personligen har jag haft en hel del olika högtalare och storlekar på element genom åren men just nu sitter jag med ruskigt små frontar och således små bas/mellan register element. Funkar helt okej på all musik men visst saknas det något även om jag har två hyfsade subbar som komplement. Det jag kan sakna handlar inte alls om djupbas utan den basen som inte bara lägger fundament och lågfrekvent atmosfär utan har betydligt större del i att faktisk nyansera basen så att man hör vilket trumskinn som får sig en smäll av trumpinnen eller vilken sträng på basen som vibrerar.

Någon som har något intelligent att säga om vad som gäller eller händer om man väljer det ena eller andra elementstorleken när det kommer till frekvenserna mellan 50-500Hz, det skulle kunna bli något nytt och förhoppningsvis lärorikt.


Redigerat av Blåtand, 05 februari 2019 - 15:05.


#135

Postad 05 februari 2019 - 15:04

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Jag förstår inte hur ni orkar diskutera någon som redan är dömt att misslyckats på detta forum? :rolleyes:

 

Vad tyst det skulle bli annars. Och ibland lär man sig t.o.m. något nytt  :D



#136

Postad 05 februari 2019 - 15:08

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

men oavsett hur jag, du eller nån annan vill föra diskussionen vidare, så är det så, tar man bort basen mellan 20hz-40hz, så missar man en hel del......................... mer än så vill inte jag ha sagt egentligen, håller man inte med om detta, ja då kommer vi inte vidare, det handlar inte om att snöa in sig på enbart djupbas, det kunde likaväl handlat om att man hade högtalare som tar bort en hel del diskant, hade varit samma fel där..


Redigerat av hundrakg, 05 februari 2019 - 15:10.


#137

Postad 05 februari 2019 - 15:09

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0

Det vore inte mycket till diskussionsforum om alla bara höll med varandra :) Poängen försvinner lite grann liksom. 



#138

Postad 05 februari 2019 - 15:15

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Det vore inte mycket till diskussionsforum om alla bara höll med varandra :) Poängen försvinner lite grann liksom. 

du har en poäng där, men samtidigt så är fysik fysik, vi hör ner till 20hz(oftast), mycket musik spelar djupt, det är tänkt att den infon ska vara där, och kan man ej få fram det i sina högtalare så missar man ju en del som är tänkt att vara där... det för mig är inte att diskutera något eller hålla med om något, utan mer att vissa inte förstår det eller inte vill ta in det, eller kanske inte vet vad de missar..... för kan vi inte enas om detta, så faller ju diskussionen med just detta..



#139

Postad 05 februari 2019 - 15:20

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0

du har en poäng där, men samtidigt så är fysik fysik, vi hör ner till 20hz(oftast), mycket musik spelar djupt, det är tänkt att den infon ska vara där, och kan man ej få fram det i sina högtalare så missar man ju en del som är tänkt att vara där... det för mig är inte att diskutera något eller hålla med om något, utan mer att vissa inte förstår det eller inte vill ta in det, eller kanske inte vet vad de missar..... för kan vi inte enas om detta, så faller ju diskussionen med just detta..

 

Jag har inte påstått att fysik skulle vara något annat än fysik.

 

Jag har haft väldigt kompetenta bassystem genom åren, så jag är väl medveten om vad som händer under 30hz och långt där under :)

Det enda jag menade var att det lätt blir tråkigt om alla bara håller med varandra på ett forum ;)


Redigerat av Warlokk, 05 februari 2019 - 15:25.


#140

Postad 05 februari 2019 - 15:24

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

du har en poäng där, men samtidigt så är fysik fysik, vi hör ner till 20hz(oftast), mycket musik spelar djupt, det är tänkt att den infon ska vara där, och kan man ej få fram det i sina högtalare så missar man ju en del som är tänkt att vara där... det för mig är inte att diskutera något eller hålla med om något, utan mer att vissa inte förstår det eller inte vill ta in det, eller kanske inte vet vad de missar..... för kan vi inte enas om detta, så faller ju diskussionen med just detta..

Men det är väl ändå inte någon som uttalat något som motsäger detta? Att något "räcker" är väl sannolikt uttryckt som en subjektivitet?



#141

Postad 05 februari 2019 - 15:31

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Jag har inte påstått något annat än att "fysik är fysik".

 

Jag har haft väldigt kompetenta bassystem genom åren, så jag är väl medveten om vad som händer under 30hz och långt där under :)

Det enda jag menade var att det lätt blir tråkigt om alla bara håller med varandra på ett forum ;)

håller med dig om de sista du skriver, helt klart, och förstår bad du menar, men att för en diskussion om en sak som är fysik och fakta, när andra säger emot, det är lite tråkigt


Men det är väl ändå inte någon som uttalat något som motsäger detta? Att något "räcker" är väl sannolikt uttryckt som en subjektivitet?

fast oftast "räcker" saker till om man ej vet annat, eller hur? därför finns det de som försöker förklara att de missar en hel del...


de som VET men klarar sig med 6" basar, det är ju en annan sak, men vissa hävdar annat


hiphop eller modern elektronik musik eller en del LIVE musik får ej fram de som är tänkt med bara 6" basar, om man inte har 15 st


Redigerat av hundrakg, 05 februari 2019 - 15:34.


#142

Postad 05 februari 2019 - 15:37

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Hur mycket man saknar eller inte saknar den sista oktaven beror ju också på vad man lyssnar på.

För mycket av dagens Hiphop försvinner hela fundamentet till låten om man inte kommer ner under 30Hz.
Knappas ett problem för dem som lyssnar på singer song writer musik där man kör akustisk gitarr och sjunger.
Själv är jag allätare och det är lite lustigt vilken stor skillnad det blir när man hoppar runt mellan musik med och utan djupbas.

 

Nu har denna tråd helt och hållet snöat in på djupbas, precis som alla sub trådar. Uppenbarligen ett outtömligt ämne.
Men stora element kan höja upplevelsen även på andra frekvenser och jag fick för mig att diskussionen kanske inte bara handlade om subbasar utan stora element i högtalare av alla typer. Personligen har jag haft en hel del olika högtalare och storlekar på element genom åren men just nu sitter jag med ruskigt små frontar och således små bas/mellan register element. Funkar helt okej på all musik men visst saknas det något även om jag har två hyfsade subbar som komplement. Det jag kan sakna handlar inte alls om djupbas utan den basen som inte bara lägger fundament och lågfrekvent atmosfär utan har betydligt större del i att faktisk nyansera basen så att man hör vilket trumskinn som får sig en smäll av trumpinnen eller vilken sträng på basen som vibrerar.

Någon som har något intelligent att säga om vad som gäller eller händer om man väljer det ena eller andra elementstorleken när det kommer till frekvenserna mellan 50-500Hz, det skulle kunna bli något nytt och förhoppningsvis lärorikt.

Det är konstigt, men hur ologiskt det än kan låta så har jag just upplevt precis det du säger från större element, förvisso mycket goda sådana. Som jag sa tidigare, det är ju inte självklart att ett lättare element med större slaglängd blir rappare en ett tyngre med kortare dito. Eller tänker jag fel? Håller men om att såna saker skulle vara kul att förstå bättre.



#143

Postad 05 februari 2019 - 15:45

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

håller med dig om de sista du skriver, helt klart, och förstår bad du menar, men att för en diskussion om en sak som är fysik och fakta, när andra säger emot, det är lite tråkigt


fast oftast "räcker" saker till om man ej vet annat, eller hur? därför finns det de som försöker förklara att de missar en hel del...


de som VET men klarar sig med 6" basar, det är ju en annan sak, men vissa hävdar annat


hiphop eller modern elektronik musik eller en del LIVE musik får ej fram de som är tänkt med bara 6" basar, om man inte har 15 st

Jo, men det är ju bara det att det kräver rätt extrema resurser för att utforska. Eller hur? Det blir lite som att be en spekulant på en VW Polo att prova en Bugatti Veyron bara så att han vet.... 



#144

Postad 05 februari 2019 - 16:01

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Jo, men det är ju bara det att det kräver rätt extrema resurser för att utforska. Eller hur? Det blir lite som att be en spekulant på en VW Polo att prova en Bugatti Veyron bara så att han vet.... 

visst, men då faller ju hela diskussionen....... de finns ju ändå de som hävdar annat och försöker ivrigt förklara det.... de borde man ju ta åt sig och i alla fall hålla med om till en del, även om man ej åkt Veyron när man äger en Polo..



#145

Postad 05 februari 2019 - 16:02

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Jo, men det är ju bara det att det kräver rätt extrema resurser för att utforska. Eller hur? Det blir lite som att be en spekulant på en VW Polo att prova en Bugatti Veyron bara så att han vet.... 

 

Problemet här är väl dock att de med Polos här tycks förklara för de som skaffat sig en Veyron att det var onödigt. Det hade gått lika bra med Polon ;)

 

Och för de lättstötta vill jag förklara att jag bara återanvände bilmärkena. Det var INTE menat som en förolämpning mot någons högtalare.



#146

Postad 05 februari 2019 - 16:03

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Jag kollade precis infon från en Eric Clapton Live låt, fullt flås nästan ner till 20hz...... bara tog en på måfå sådär....

 

https://imgur.com/a/0QdcMaz

 

hur tror ni en frontare med 6" bas hade återskapat den låten LIVE?


Redigerat av hundrakg, 05 februari 2019 - 16:09.


#147

Postad 05 februari 2019 - 16:17

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

en Il Divo LIVE låt:

https://imgur.com/a/NhPgIUN

 

bra tryck ner till 20hz..



#148

Postad 05 februari 2019 - 16:18

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag kollade precis infon från en Eric Clapton Live låt, fullt flås nästan ner till 20hz...... bara tog en på måfå sådär....

 

https://imgur.com/a/0QdcMaz

 

hur tror ni en frontare med 6" bas hade återskapat den låten LIVE?

Samtidigt så har vi flertalet hornhögtalare så som Klipsch H-serien och JBL 4429 som låter mer live än vad de gör hemma hos de flesta här vågar jag påstå och dessa kommer inte i närheten av dessa 20Hz så vad är sant egentligen? Verkar som det snarare är fråga om vad man väljer att lägga sitt fokus.
Personligen är jag inne på att det är bra oinskränkt bas från låta säga 30-40Hz och uppåt som ger den känslan. Att man har horn upptill bidrar också.



#149

Postad 05 februari 2019 - 16:23

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

håller inte med direkt, speciellt med IL Divo låten så känner man hela atmosfären försvinner när man sätter ett highpass filter vid 30-35hz och spelar om låten, man tappar så mycket att den låten blir fjantig utan fullt tryck ner till nästan 20hz...

 

 

med Clapton låten vill jag ha de osagt... ej provat där att sätta ett highpass filter, så där är jag osäker hur den låter då..



#150

Postad 05 februari 2019 - 16:26

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Problemet här är väl dock att de med Polos här tycks förklara för de som skaffat sig en Veyron att det var onödigt. Det hade gått lika bra med Polon ;)

 

Och för de lättstötta vill jag förklara att jag bara återanvände bilmärkena. Det var INTE menat som en förolämpning mot någons högtalare.

Det blir lite Don Quixote här. Ni slåss mot inbillade meningsmotståndare. :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.