Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Audiovector S3 *

519 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#401

Postad 09 februari 2010 - 19:31

Unregistered1847
  • Unregistered1847
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
En fråga från en trött , vilsen gammal hifi- riddare..

Jag införskaffade ett par Mi3 super då de var som hetast för några år sedan. I och med att lådornas form har ändrats kan jag inte uppgradera till den nya serien? Hur bra är mina gamla Mi3 super om man jämför med S3 super? Kanske det vore bäst att helt enkelt köpa nya högtalare?

Vad får jag i så fall för mina gamla högtalare ?

//
Don Quijote

#402

Postad 10 februari 2010 - 08:36

nisse82
  • nisse82
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

En fråga från en trött , vilsen gammal hifi- riddare..

Jag införskaffade ett par Mi3 super då de var som hetast för några år sedan. I och med att lådornas form har ändrats kan jag inte uppgradera till den nya serien? Hur bra är mina gamla Mi3 super om man jämför med S3 super? Kanske det vore bäst att helt enkelt köpa nya högtalare?

Vad får jag i så fall för mina gamla högtalare ?

//
Don Quijote

Det man behåller i uppgraderingarna är själva lådan, så du kan inte uppgradera till S-serien nej. Att uppgradera ett par Mi-högtalare känns som bortkastade pengar enligt mig. S-serien är väldigt mycket rappare än den tidigare och spelar öppnare. Mi-serien hade en tendens att ha en alldeles för vass diskant vilket är helt borta i S-serien. Personligen tycker jag att redan S-standard låter bättre än Mi-avantgarde pga den jobbiga diskanten så du gör ett duktigt kliv uppåt att ge dig på den nya serien.

Ett par Mi3 super skulle jag gissa att du får ca 8000 kr för.

#403

Postad 10 februari 2010 - 08:41

nisse82
  • nisse82
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Finns det någon mer därute som har lyssnat på Arreté högtalarna och vill berätta sina åsiker?

För att ge ett kort svar, jämförelsevis med Avantgarden så är den än mer detaljrik, snabbare, tajtare bas och högre upplösning i diskanten. Men jag föreslår att du lyssnar själv då det är din åsikt som är viktigast.

#404

Postad 10 februari 2010 - 11:43

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0

nisse82
Det man behåller i uppgraderingarna är själva lådan, så du kan inte uppgradera till S-serien nej. Att uppgradera ett par Mi-högtalare känns som bortkastade pengar enligt mig. S-serien är väldigt mycket rappare än den tidigare och spelar öppnare. Mi-serien hade en tendens att ha en alldeles för vass diskant vilket är helt borta i S-serien. Personligen tycker jag att redan S-standard låter bättre än Mi-avantgarde pga den jobbiga diskanten så du gör ett duktigt kliv uppåt att ge dig på den nya serien.

Ett par Mi3 super skulle jag gissa att du får ca 8000 kr för.


Jag kan hålla med om att, de inte är lönt att uppgradera gammla Mserien, om de fortfarande går. Men nej den nya S serien i grundutförande har inte en suck mot Mi-avantgrade, S standard modellen är på vissa punkter jämförbar med den tidigare Super modellen, bättre på en del likvärdig på andra.

Den nya modellen är ett strå vassare än den tidigare, den nya modellen är snyggare, men att påstå att Mserien lider av en vass diskant är helt galet, snarare luftig tydlig och detaljrik, men vass ja möjligen men fel kringutrustning.

#405

Postad 15 april 2010 - 17:59

squiz
  • squiz
  • Forumräv

  • 595 inlägg
  • 0
Då ingen behagar svara i "Primare-klubben" så tänkte jag försöka posta här istället :)

Sitter idag med ett Primare PRE-30 och en Primare A30.2 som matar ett par B&W DM603 S3. Signalkällor varierar.

Är nu ute efter ett par nya högtalare och undrar vilka högtalare som passar bäst ihop med denna kombination.
Har själv spanat och provlyssnat på Audiovector S3 serien.

Frugan lämnar nog tyvärr in kvinno-veto på Avantgarde så det är ingen option. Ska försöka få hem ett par super o ett par signature o provspela i rätt miljö.

Vad säger Audiovector S3 gänget?

#406

Postad 15 april 2010 - 19:35

nisse82
  • nisse82
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Då ingen behagar svara i "Primare-klubben" så tänkte jag försöka posta här istället :)

Sitter idag med ett Primare PRE-30 och en Primare A30.2 som matar ett par B&W DM603 S3. Signalkällor varierar.

Är nu ute efter ett par nya högtalare och undrar vilka högtalare som passar bäst ihop med denna kombination.
Har själv spanat och provlyssnat på Audiovector S3 serien.

Frugan lämnar nog tyvärr in kvinno-veto på Avantgarde så det är ingen option. Ska försöka få hem ett par super o ett par signature o provspela i rätt miljö.

Vad säger Audiovector S3 gänget?

Jag har lyssnat en hel del på alla S3-högtalarna ihop med I30 och även I21, dock inte med separerade för och slutsteg. Men för att kort summera skillnaderna högtalarna emellan får du några rader här under.
Du kommer att gilla Signature väldigt mkt mer om du gör en A-B-jämförelse. Basen är rappare och mer precis med den mer uppstadgade lådan och den bättre foten. Sen är diskanten magiskt bra på den modellen. Ett stort lyft från Super. Även mycket öppnare och med det bredare sweetspot.

Och som avslutning, de större Primare går väldigt bra ihop med Audiovector. Krävs lite kraft för att få ordning på ljudet så det inte blir så spretigt.

Hoppas det gav någonting.

#407

Postad 15 april 2010 - 20:11

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Frugan lämnar nog tyvärr in kvinno-veto på Avantgarde så det är ingen option. Ska försöka få hem ett par super o ett par signature o provspela i rätt miljö.

Vad säger Audiovector S3 gänget?

Sitter själv med ett par Avantgarde och är ruskigt nöjd med vad dessa presterar. Tycker själv, efter att ha provlyssnat alla modeller i serien, att det är först på Avantgarde-nivå det blir magiskt... Därmed inte sagt att modellerna under inte låter bra, för det gör de. Mycket bra, till och med. Men om man har möjlighet att lyssna på samtliga modeller vid ett och samma tillfälle, med samma musik och kringutrustning, är det bara att konstatera att de dyrare låter mycket bättre än de billigare. Signature har t.ex. inget att sätta emot Avantgarde; fyllighet, djup (såväl bas som 3D-), upplösning och närvaro är i en annan division. Avantgarde-diskanten är klart bättre än Signaturens Evotech-variant. Mellan-/baselementet är också betydligt "vassare". Mitt råd måste bli att inte lyssna på Avantgarde om du inte har dem som potentiella kandidater...

Rent pris-/prestandamässigt är det många som anser att Super ger väldigt mycket för pengarna men jämför gärna med Signature om du har möjlighet. Instegsmodellen kan du nog bortse från om det inte bara handlar om ekonomi. Tror att du ganska snart vill uppgadera, nämligen. Möjligheten finns ju...

Själv kommer jag att uppgradera till Avantgarde Arreté när Si3-modellerna kommer, vilket väl bör hända om något år eller så...

#408

Postad 16 april 2010 - 09:26

squiz
  • squiz
  • Forumräv

  • 595 inlägg
  • 0
Tackar för kommentarerna! Kommer att försöka få till provlyssning i helgen!

#409

Postad 16 april 2010 - 17:17

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Tackar för kommentarerna! Kommer att försöka få till provlyssning i helgen!

Najs! Återkom med intryck! Vilka högtalare ska du lyssna på? Super och Signature? Eller tar du med Avantgarde också?

#410

Postad 17 april 2010 - 10:38

squiz
  • squiz
  • Forumräv

  • 595 inlägg
  • 0
Kör alla tre - o kanske några andra också ;)

#411

Postad 18 april 2010 - 11:48

NAIMaren
  • NAIMaren
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
På måndag kommer nya högtalare nämligen Audiovector Arrete.
Dom ska ersätta mina B&W 802D som nu är sålda.
Elektroniken är lite tyngre Naim grejer så det bör låta rätt så bra !!!

#412

Postad 18 april 2010 - 13:16

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Kör alla tre - o kanske några andra också :D

Nå? har du några intryck att dela med dig av? Vi är nyfikna... :)

På måndag kommer nya högtalare nämligen Audiovector Arrete.
Dom ska ersätta mina B&W 802D som nu är sålda.
Elektroniken är lite tyngre Naim grejer så det bör låta rätt så bra !!!

Härligt! Vilka Naimprylar kör du med?

#413

Postad 18 april 2010 - 15:10

NAIMaren
  • NAIMaren
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Nå? har du några intryck att dela med dig av? Vi är nyfikna... :D


Härligt! Vilka Naimprylar kör du med?



Som cd spelare kör jag CDS3/XPS2, försteg Nac 282/Hi cap, slutsteg Nap 300 .
Kommer att uppgradera försteget inom kort
Högtalarna blir S3 arrete

#414

Postad 19 april 2010 - 19:10

NAIMaren
  • NAIMaren
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Så kom dom då två små lådor,det stod Arrete på dom.
Jag som just skickat iväg två jätte lådor a 80 kg styck med B&W 802D vad hade jag gjort?
Packade upp högtalarna och konstaterade att snygga var dom i alla fall, men hur låter dom???
Sätter på cdspelaren och börjar med några spår med Sissel nämligen Eg ser och Vestland,Vestland
hakan stöp ner. Vilket öppet och luftigt mellanregister, diskanten svävar fritt och basen lägger en tyngd i Eg ser så man nästan gråter.
Alllt detta på oinspelade högtalare, otroligt.
Saknade inte B&W en sekund, grymt imponerad.

#415

Postad 19 april 2010 - 19:46

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Så kom dom då två små lådor,det stod Arrete på dom.
Jag som just skickat iväg två jätte lådor a 80 kg styck med B&W 802D vad hade jag gjort?
Packade upp högtalarna och konstaterade att snygga var dom i alla fall, men hur låter dom???
Sätter på cdspelaren och börjar med några spår med Sissel nämligen Eg ser och Vestland,Vestland
hakan stöp ner. Vilket öppet och luftigt mellanregister, diskanten svävar fritt och basen lägger en tyngd i Eg ser så man nästan gråter.
Alllt detta på oinspelade högtalare, otroligt.
Saknade inte B&W en sekund, grymt imponerad.

Grattis! Känner igen det där. Fick exakt samma upplevelse när jag packade upp mina Avantgarde ur kartong och körde första låten; så befriande bra, helt oinspelade. Men det blir bättre... Vad har du för finish?

Redigerat av bensnake, 19 april 2010 - 19:46.


#416

Postad 20 april 2010 - 16:11

HiFi_I_Like
  • HiFi_I_Like
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Vad kör ni med för högtalarkabel till Avantgarde resp Arrete?

#417

Postad 20 april 2010 - 19:38

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Vad kör ni med för högtalarkabel till Avantgarde resp Arrete?

Purist Audio Design Aqueous Anniversary (single- to biwire).

#418

Postad 21 april 2010 - 05:54

nisse82
  • nisse82
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Vad kör ni med för högtalarkabel till Avantgarde resp Arrete?

Just nu är dubbla EKK 3G1,5 inkopplat.

#419

Postad 21 april 2010 - 08:51

HiFi_I_Like
  • HiFi_I_Like
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Purist Audio Design Aqueous Anniversary (single- to biwire).


Just nu är dubbla EKK 3G1,5 inkopplat.


OK, intressant att veta. Kör själv AudioQuest Type 8 till mina Avantgarde. Har funderat på om dessa är tillräckligt bra för att inte vara en svag länk i systemet.

Redigerat av HiFi_I_Like, 21 april 2010 - 08:51.


#420

Postad 21 april 2010 - 19:30

NAIMaren
  • NAIMaren
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Tankar och funderingar.
Har nu ca 20 tim i mina Arrete och jag tycker att ljudet är otroligt bra.
Jämfört med mina 802d är mellanregisteret mycket mer öppet och det är nog det som gör att det låter såå bra!
Basen är betydligt fastare men har givetvis inte samma tyngd som 802d.
Det som förut var en svart bakgrund myllrar nu av detaljer vilket gör musiken mycket mera intressant.
Har i dag lyssnat mycket på SISSEL som jag har haft nöjet att höra live 5 gånger varav 3 gånger i Dalhalla och kan bara konstatera att det låter LIVE ! punkt slut.
Angående kablar så kör jag med Naims egna 10m långa Nacka 5.
Signalkabel är en standard kabel från Naim då min bättre Hi Line kabel är på service i England.
Färgen på högtalarna är körsbär.

#421

Postad 22 april 2010 - 08:17

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

OK, intressant att veta. Kör själv AudioQuest Type 8 till mina Avantgarde. Har funderat på om dessa är tillräckligt bra för att inte vara en svag länk i systemet.

Har inte testat dessa men Audioquest brukar ju göra bra grejer i.o.f.s. Testa Purist Audio om du har möjlighet. Svårslagna...

Kör du med Avantgarde, förresten? Kul! Har för mig att du hade ett par Super eller Signature... Uppgraderat?

#422

Postad 22 april 2010 - 16:06

HiFi_I_Like
  • HiFi_I_Like
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Har inte testat dessa men Audioquest brukar ju göra bra grejer i.o.f.s. Testa Purist Audio om du har möjlighet. Svårslagna...

Kör du med Avantgarde, förresten? Kul! Har för mig att du hade ett par Super eller Signature... Uppgraderat?


Du är helt rätt underrättad, yesss, kör idag på Avantgarde frontar, sub o center ;) Kunde inte låta bli att uppgradera fr Super. Trist bara att jag fick vara utan högtalare i över sex veckor. Är väldigt nöjd och känner att jag nu äntligen är hemma vad det gäller högtalarna. Visst, Arrete är uppenbart ännu bättre, men hela vägen dit är det inte lönt för mig att gå idag. Måste först uppgradera min elektronik rejält för att kunna utnyttja Avantgarde fullt ut.

Är mycket nöjd m Audioquest idag (klart bättre än mina gamla kablar), men har hört att man helst skall upp ett par snäpp fr Type 8 för att kabeln skall motsvara högtalarna. Har aldrig lyssnat på Purist Audio kablar. Haft tankar på att försöka testa Supras Sword, men som sagt, primärt är det nu min Marantz elektronik som behöver uppgraderas. Har idag ingen aning om vad jag skall satsa på. Finns så himla mycket intressant. Ligger nära till hands med Marantz separata surround förförstärkare och slutsteg.

Redigerat av HiFi_I_Like, 22 april 2010 - 22:23.


#423

Postad 23 april 2010 - 19:25

NAIMaren
  • NAIMaren
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
FRAIM CHIPS !
Efter att ha kört mina arrete ca 30 tim på spikes med org. chips bytte jag till Naims FRAIM CHIPS.
Snacka om förbättring ,jag brukar vara ganska försiktig i mina bedömningar men detta var ett stort kliv i ljudkvalite. Bas och mellanreg fick en helt annan kontroll och ljudet flöt mer naturligt.
OBS jag har massiva trädgolv, men ljudförbättringen blev så stor att jag rekomenderar ALLA att pröva detta.

#424

Postad 27 april 2010 - 10:03

frederik
  • frederik
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Har ett par S3 signature högtalare som jag är ruskigt röjd med!
men om jag känner mig själv rätt så kommer det bli en uppgradering någon gång i framtiden :)

tänkte höra om det är någon som känner till priserna och hur lång tid det tar med uppgradering?


idag driver jag dem med en Marantz sr8002 men funderar på att byta till en pioneer sc lx90, någon som har erfarenhet av komb. Audiovector- pioneer?


tacksam för råd/erfarenheter!



mvh Fredrik

#425

Postad 28 april 2010 - 06:34

nisse82
  • nisse82
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Har ett par S3 signature högtalare som jag är ruskigt röjd med!
men om jag känner mig själv rätt så kommer det bli en uppgradering någon gång i framtiden :)

tänkte höra om det är någon som känner till priserna och hur lång tid det tar med uppgradering?


idag driver jag dem med en Marantz sr8002 men funderar på att byta till en pioneer sc lx90, någon som har erfarenhet av komb. Audiovector- pioneer?


tacksam för råd/erfarenheter!



mvh Fredrik

För mig var det lite special, men det tog knappa 2 veckor från upphämtning till lämning. Jag tror standard är att det tar runt 4-6 veckor. Priset är mellanskillnaden du tänkt uppgradera emellan + 30 %.

Jag kan tyvärr inte uttala mig om Audiovector/Pioneer, har aldrig hört den kombon...

Lycka till!

#426

Postad 28 april 2010 - 07:05

anders1swe
  • anders1swe
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Kontakta Lennart på Hembioconsult .
Dom säljer båda.
E-post:
[email protected]

Telefon:
0302-353 90

#427

Postad 28 april 2010 - 13:48

frederik
  • frederik
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Kontakta Lennart på Hembioconsult .
Dom säljer båda.
E-post:
[email protected]

Telefon:
0302-353 90

Ringde dit men de sa att de inte hade någon av dem!? :)

#428

Postad 01 maj 2010 - 07:30

NAIMaren
  • NAIMaren
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Äntligen är mina arrete inspelade (ca 80-90 tim ) inspelningstiden är nog det värsta jag vet.
Högtalarna har varit på hela dagarna och jag har använt en ARCAM Dv 79 som signalkälla.
Den har varit på uppgradering hos ARCAM och fått en klart bättre bild, men det är en sak jag inte förstår.
Först tar Hi-Fi Klubben över ARCAM agenturen sen dödar man i princip ett av dom bästa entusiast märken
som finns. OTROLIGT !!!!!
Men som sagt den som gapar efter mycket.

#429

Postad 01 maj 2010 - 20:40

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
"Först tar Hi-Fi Klubben över ARCAM agenturen sen dödar man i princip ett av dom bästa entusiast märken
som finns. OTROLIGT !!!!!
Men som sagt den som gapar efter mycket. "


Vad exakt menar du med detta inlägg?

#430

Postad 01 maj 2010 - 21:09

NAIMaren
  • NAIMaren
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

"Först tar Hi-Fi Klubben över ARCAM agenturen sen dödar man i princip ett av dom bästa entusiast märken
som finns. OTROLIGT !!!!!
Men som sagt den som gapar efter mycket. "


Vad exakt menar du med detta inlägg?

Jag tror inte att detta var vad ARCAM trodde skulle hända när man lämnar sin gamla distrubitör.
Tror inte heller att detta var vad trogna ARCAM kunder hade hoppats på.
Vad som var Hi-Fi Klubbens syfte med hela affären vill jag inte spekulera om, det får var och en ha sin egen åsikt om.

#431

Postad 02 maj 2010 - 07:39

Unregistered285d6116
  • Unregistered285d6116
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Jag tror inte att detta var vad ARCAM trodde skulle hända när man lämnar sin gamla distrubitör.
Tror inte heller att detta var vad trogna ARCAM kunder hade hoppats på.
Vad som var Hi-Fi Klubbens syfte med hela affären vill jag inte spekulera om, det får var och en ha sin egen åsikt om.

Hade jag suttit i styrelsen på Arcam kan jag lova att jag skulle sågat Hi-Fi Klubben längs med anklarna.
Undrar vad som står i avtalet mellan dem. Tror att Hi-Fi Klubben kommer skapa sig ett dåligt renomé.
Jag tror dock att vi som gillar Arcam kan vara lugna, dem kommer snart tillbaka.

Redigerat av Unregistered285d6116, 02 maj 2010 - 07:41.


#432

Postad 07 maj 2010 - 17:08

NAIMaren
  • NAIMaren
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
EN UNDRAN och EN REFLEKTION.
Har någon hört Audiovectors nya högtalarkablar?
Grymt intresserad av hur dom låter.
Reflektionen : Hur otroligt viktig rätt volym är. Lyssnade först på Johnny Cash : SATISFIED MIND från
AMERICAN VI: AINT NO GRAVE,och sen på den helt otroliga SECOND TIME AROUND från cd POP POP av RICKIE LEE JONES
Båda dessa spår präglas av en sak Rätt volym , det minsta man höjer volymen för mycket så försvinner magin.
Men det är här som Arrete högtalarna visar sin starka sida att på låga volymer ta fram nerven i dessa helt fantastiska spår.

#433

Postad 15 maj 2010 - 14:24

NAIMaren
  • NAIMaren
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Sitter och väntar på en köpare av mitt försteg NAP 282,borde väll vara helt nöjd,
hyffsat pris och snabb affär.
Men här kommer nu att vara helt tyst i flera veckor.
Beställde mitt nya försteg i går innan köparen hade hört av sig, trodde det skulle ta sin tid att sälja.
MEN nu har jag köpt NAIMs bästa försteg NAP552, det tillsammans med min övriga NAIM utrustning borde vara en av sveriges bästa riggar som är kopplade till ARRETE högtalare. ( Hoppas verkligen att det kommer att låta så också )

#434

Postad 15 maj 2010 - 15:31

NAIMaren
  • NAIMaren
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Snacka om nerver !!!

Förstegen heter givetvis NAC 282 samt NAC 552

Bara tanken på att inte få höra på musik på flera veckor ger säkert puls på 220.

NAIMaren

#435

Postad 15 maj 2010 - 15:33

nisse82
  • nisse82
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Sitter och väntar på en köpare av mitt försteg NAP 282,borde väll vara helt nöjd,
hyffsat pris och snabb affär.
Men här kommer nu att vara helt tyst i flera veckor.
Beställde mitt nya försteg i går innan köparen hade hört av sig, trodde det skulle ta sin tid att sälja.
MEN nu har jag köpt NAIMs bästa försteg NAP552, det tillsammans med min övriga NAIM utrustning borde vara en av sveriges bästa riggar som är kopplade till ARRETE högtalare. ( Hoppas verkligen att det kommer att låta så också )

Kan bli en riktigt läcker rigg! Vore kul att lyssna på någon gång framöver.

#436

Postad 22 maj 2010 - 19:36

NAIMaren
  • NAIMaren
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
ÄR TRÅDEN DÖD ?
Har haft en förhoppning om att kunna få ett meningsfullt utbyte av olika erfarenheter
angående Hi-Fi i allmänhet och AUDIOVECTOR i synnerhet, men det verkar som om
intresset är lika med NOLL.?
Är det verkigen så ?
Är det verkligen ingen mer än jag som vill veta var den yttersta gränsen ligger för ljudet i ett par S3 Arrete ?
Vill inte DU få tips om dom bästa inspelningarna och den bästa musiken?
Var ska man köpa sin utrustning?
Vilka kablar ÄR bäst ?
Inte hur det var , utan hur det ÄR, skriv och tala om vad DU tycker.

Vänligen
NAIMaren

#437

Postad 22 maj 2010 - 20:28

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0

ÄR TRÅDEN DÖD ?
Har haft en förhoppning om att kunna få ett meningsfullt utbyte av olika erfarenheter
angående Hi-Fi i allmänhet och AUDIOVECTOR i synnerhet, men det verkar som om
intresset är lika med NOLL.?
Är det verkigen så ?
Är det verkligen ingen mer än jag som vill veta var den yttersta gränsen ligger för ljudet i ett par S3 Arrete ?
Vill inte DU få tips om dom bästa inspelningarna och den bästa musiken?
Var ska man köpa sin utrustning?
Vilka kablar ÄR bäst ?
Inte hur det var , utan hur det ÄR, skriv och tala om vad DU tycker.

Vänligen
NAIMaren



Tycker också det är väldigt dött ang Audiovector på Minhembio =(
Men det är väl ett så bra märke så det finns inget att skriva :)

#438

Postad 22 maj 2010 - 20:58

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Med risk för att låta bitter så är jag bara jävligt trött på min Audiovector just nu. Har iofs ett par relativt gamla Mi3 Super men har provlyssnat S3 Signature som eventuell uppgradering men jag blir mest trött. Låter underbart upp till en viss volym, för att sedan skära sönder öronen i någon sorts diskantinferno. Och detta gäller både mina gamla Mi3:or och dom nya S3 jag lyssnat på (Super och Signature). Kanske låter Avantgarde och Arreté mycket behagligare men dom har jag inte råd med ändå så just nu känns Audiovector som ett dött märke för min del. Blir något annat om ca 1år, sorgligt men sant för jag gillade verkligen mina AV i början...

#439

Postad 23 maj 2010 - 10:41

Unregistered211c6871
  • Unregistered211c6871
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jag måste nog hålla med lite där, sitter på ett par S3 Super och driver dom med en Naim Uniti, och det spelar helt fantastiskt upp till en viss volym, för att sedan övergå till en skarpare, obehagligare diskant.
Normalt sett är detta inget jätteproblem, eftersom jag behöver spela så pass starkt att det hörs ner till min granne.
Men denna helg var de bortresta så jag spelade på lite mer än jag brukar och blev på nytt påmind om problemet. Lite beroende på hur bra inspelningen är och karaktären på musiken så kan man öka olika mycket. Inspelningar som klipper redan i det inspelade materialet är helt klart värst.
Men som sagt ibland låter det helt fantastiskt också, som jag satte på plattan Baby med Yello tänkte egentligen bara lyssna på någon låt men blev förtrollad över hur bra det lät och blev sittandes hela skivan ut. Yello kan visst det där med bra inspelningar.

En sak som jag tänkt prova nån gång är att skaffa ett separat slutsteg och bi-ampa, antagligen ett Nap 155XS isåfall, och låta det driva diskant+mellanregister och låta det inbyggda steget i Uniti drivas bas.
Någon som har någon åsikt om det borde bli bättre eller sämre?

#440

Postad 23 maj 2010 - 13:04

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Jag tror inte det hjälper. Enligt mig, och flera, så är dom flesta Audiovector hissade i övre mellanregistret/nedre diskanten, vilket ger dom problemen speciellt om man spelar högre. Att dom inte går så djupt ger också ett tunnare ljud + jag tycker dom börjar komprimera och dista rätt tidigt, så är mitt tips att kolla efter något annat istället.

#441

Postad 23 maj 2010 - 14:05

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Tänker inte varken försvar eller kritisera S3 och Audiovecotor men mina S3 Super låter faktiskt otroligt bra med de nya slutstegen jag driver dem med. Kan hålla med om diskanten kan bli hissad vid väldigt hög volym men att det skulle vara enbart Audiovector som har det problemet är väl inte riktigt sant :) De flesta högtalare jag lyssnat på har varit lika där och man har ju alla olika ideal. Jag införskaffade en Hegel Hd10 dac och iomed den fick mina högtalare nytt liv, diskanten vart "lugnare" och ljudbilden vart flera flera steg bredare.

Sammtidigt i dessa prisklasser finns massor att testa och att Auidovector skulle vara "bäst" är ju inte direkt sant=)

Bäst är något varje enskild person får bestämma, men för ju mig är dessa högtalare bäst och betydligt bättre än Monitor audio, B&W, Canton, mfl mfl i samma eller högre prisklasser.

Ska inom en månad lyssna på Audiovector S3 Arrete och kan då skriva några rader om dem jämfört med mina Super

#442

Postad 23 maj 2010 - 15:52

NAIMaren
  • NAIMaren
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Verkligen roligt att det blev lite liv i den här tråden.

Angående problemet med diskanten i Audiovectors S3 serie så kan jag endast utala mig om
ARRETE högtalarna. När jag började med inspelningen av mina nya högtalare så lade jag märke till en helt klart överdriven diskant,MEN efter ca 50 tim försvann detta problem , det som var lite konstigt var att det
inte försvann lite i taget , utan det försvann helt plötsligt, trodde nästan att diskanterna hade gått sönder!
När det gäller volymen så är ARRETE högtalarna helt klart väldigt känsliga , man kan nästan se volymkontrollen som
en tonkontroll . Rätt volym = magiskt. Men annars kan det bli lite platt fall.
Men jag tror att man måste vara medveten om att högtalare i den här prisklassen är lite av en kompromiss.
Jag kan dock säga att jag håller mina ARRETE som bättre än B&W 802D , 803D samt även bättre än
Audiovectors Si 6 Avantgarde och med bättre menar jag musikalitet samt förmågan att ta fram dom minsta detaljerna ur inspelningarna.

Litet NAIM tips, slutsteget NAP 250 och Audiovector måste vara HELT RÄTT.

#443

Postad 23 maj 2010 - 20:34

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Litet NAIM tips, slutsteget NAP 250 och Audiovector måste vara HELT RÄTT.


Iofs inte om NAP 250 MEN jag måste säga att mitt diskantproblem blev betydligt mindre påtagligt när jag bytte från min Arcam AVR350 till att köra frontarna i stereo med Naim Nait XS. Så Naim och AV är inte helt fel. Dock så tycker jag att mitt problem fortfarande är tillräckligt stort för att det skall kännas motiverat att byta ut min Audiovector mot något annat. Tyvärr.

#444

Postad 23 maj 2010 - 20:45

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Vad hade du innan Arrete högtalarna NAIMaren? Har du jämfört med de andra modellerna i S3 familjen, och vill du isåfall skriva några ord om dem?

#445

Postad 23 maj 2010 - 20:55

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Det problemet verkar vara genomgående på dom Audiovector jag lyssnat på. Antingen så gillar man det eller så gör man inte det. Så jag är tveksam att GalaxDödaren kommer gilla någon av dom andra modellerna. Men det finns ju tusentals andra märken att kolla upp. :)

#446

Postad 23 maj 2010 - 21:23

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Det sura är att jag verkligen gillade mina Audiovector i början men har under åren som gått blivit mer och mer kritisk. Hade först förhoppningen om att S3 Super skulle vara lösningen på mina problem för jag älskar verkligen utseendet på S3-serien. Tyvärr så har mina provlyssningar på Super och Signature inte övertygat mig så det blir nog något av dom tusentals andra märkena.

#447

Postad 24 maj 2010 - 19:36

NAIMaren
  • NAIMaren
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Vad hade du innan Arrete högtalarna NAIMaren? Har du jämfört med de andra modellerna i S3 familjen, och vill du isåfall skriva några ord om dem?


Högtalarna som jag hade innan ARRETE var B&W 802D , dom har ju en underbar diskant men är stora och
trögdrivna samt lite omusikaliska tycker jag. Men som biohögtalare slår dom allt jag hört.Fronta med två
802D och sätt till ett kraftfullt förstärkeri så blir det svårslaget. Har även haft 803D och dom är faktiskt
ännu mer svårdrivna än 802D . I övrigt en ganska trevlig högtalare.

Har även haft Audiovector Si 6 Avantgarde men det fungerade inte alls hemma hos mig.
Lådbundet ljud , dålig basåtergivning samt ett evigt sökande efter den rätta plaseringen.Jag blev bara trött
på eländet, då var de mindre Si 3 Avantgard mycket bättre med en otroligt bra bas, fint mellanregister men en lite överdriven diskant störde tyvärr bilden av dessa högtalare. Samtliga högtalare kördes på NAIM.

#448

Postad 24 maj 2010 - 22:05

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Stort tack för dina intryck, värdefullt för mig! Kan det vara så att du handlat och lyssnat på Arrete hos Lefflers :(

#449

Postad 02 juni 2010 - 18:46

NAIMaren
  • NAIMaren
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Nu på fredag (4/6) kommer äntligen mitt nya försteg NAIMs NAC 552, detta försteg har under många år rankats som ett av värdens bästa.Vad som nu kommer att bli mycket intressant är hur detta kommer att påverka ARRETE
högtalarna och då framför allt diskantåtergivningen, för en sak är säker elektroniken som då kopplas på kommer att testa högtalarnas gränser till dess yttersta. Försteget NAC 552 kan nog beskrivas som en musikalisk stålnäve.
Eventuelt kommer också CORDs nya signalkabel Solstice att prövas (om den hinner fram ).
Övrig elektronik CD = CDS3 Slutsteg = NAP 300 Signalkabel = Hi-line högtalarkablar = Nac A5 (10 m )

#450

Postad 02 juni 2010 - 20:13

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Lite skumt tycker jag det är att Audiovector inte är större utomlands. Musik når nya höjder med Audiovector...jag sålde för ett tag sedan mina S3 Arrete när mina Sr6 Avantgarde Arrete anlände.

Audiovector = för oss som uppskattar musik ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.