Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalare med rejält TRYCK!

244 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
B&W DM604 S3 (Golvhögtalare) 1 8,89 (55) Inga priser
Cerwin-Vega HP215 (Golvhögtalare) 0 (0) Inga priser
Klipsch Reference RF-35 (Golvhögtalare) 1 9,19 (31) Inga priser
Cerwin Vega AT 100 (Golvhögtalare) 1 8,31 (28) Inga priser
Cerwin Vega CLSC-15 (Golvhögtalare) 1 8 (8) Inga priser
Audio Pro Blue Diamond V.2 (Golvhögtalare) 1 9,12 (24) Inga priser
Audiovector Mi3 (Golvhögtalare) 1 9,11 (17) Inga priser
Cerwin Vega CLSC-215 (Golvhögtalare) 3 7,29 (6) Inga priser
Elac FS 208.2 (Golvhögtalare) 1 8,71 (6) Inga priser
Elac FS 207.2 (Golvhögtalare) 1 8,62 (7) Inga priser
DALI Concept 10 (Golvhögtalare) 1 8,79 (13) Inga priser
XL Fidelity PG 1800 Pro (Golvhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Klipsch Reference RF-7 (Golvhögtalare) 1 9,29 (6) Inga priser
Dynaudio Audience 72SE (Golvhögtalare) 1 9 (5) Inga priser
Acoustic Energy Aelite Three (Golvhögtalare) 1 8,87 (7) Inga priser
PSB Image T65 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Ino Audio pi60 (Golvhögtalare) 0 9,58 (23) Inga priser
Monitor Audio Silver RS8 (Golvhögtalare) 1 9,32 (65) Inga priser
Cerwin Vega 1215SE (Golvhögtalare) 0 8 (3) Inga priser
Cerwin Vega AL-1000 (Golvhögtalare) 1 8,11 (8) Inga priser
Canton Ergo 609 DC (Golvhögtalare) 1 9,14 (6) Inga priser
Canton Ergo 611 DC (Golvhögtalare) 1 8,8 (4) Inga priser
DALI 40 (Golvhögtalare) 0 7,5 (1) Inga priser
75 relaterade trådar
* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 * (5758 inlägg) 4 mån sedan
KLIPSCH-klubben (2388 inlägg) 9 mån sedan
Köpråd - Högtalare för stereo 5-15000 (438 inlägg) 1 år sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 1 år sedan
B&W-klubben (535 inlägg) 3 år sedan
* Officiell Tråd - Monitor Audio Silver RS* (1309 inlägg) 4 år sedan
Canton-klubben (364 inlägg) 4 år sedan
Cerwin Vega-klubben (275 inlägg) 5 år sedan
Acoustic Energy-klubben (271 inlägg) 5 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 6 år sedan
Audio Pro-klubben (197 inlägg) 6 år sedan
Probloem med Audi Pro Blue Diamond V2 subb (0 inlägg) 6 år sedan
B&W DM603 s3 vs 604 s3 (9 inlägg) 8 år sedan
B&W Biohemma (5 inlägg) 8 år sedan
Yamaha RX-A810 vs Onkyo HT-RC660 (TX-NR636) (1 inlägg) 8 år sedan
Cervin Vega CLSC-215 Hemmabio, eller? (44 inlägg) 9 år sedan
Elac (45 inlägg) 9 år sedan
Missnöjd med trycket från mina CW CLSC :( (66 inlägg) 10 år sedan
Vad skulle ni betala för ett par B&W DM604 S3? Vad är de värda? (12 inlägg) 10 år sedan
Rega Brio-R (3 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - Audiovector Mi-serien * (1369 inlägg) 11 år sedan
Klipsch RF-35 aktivt drivna! (0 inlägg) 11 år sedan
* Officiell tråd - Klipsch RF serien * (642 inlägg) 12 år sedan
Tipstråd/Bildtråd- Renovering vardagsrum (7 inlägg) 13 år sedan
Efter B&W 603 S3? (108 inlägg) 13 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 14 år sedan
B&W 604s3 vs XTZ 99.36 (3 inlägg) 14 år sedan
Förstärkare till Dynaudio Audience 72se (1 inlägg) 14 år sedan
Skillnaden på Dynavoice Audience 72SE och Focus 220? (28 inlägg) 14 år sedan
Tippskydd för golvhögtalare (24 inlägg) 14 år sedan
Canton Ergo 611DC (15 inlägg) 14 år sedan
Ny referens bland golvare <15k! (63 inlägg) 15 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 15 år sedan
Nya golvare (67 inlägg) 15 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 15 år sedan
stärkare till monitor audio rs6/rs8 (22 inlägg) 15 år sedan
Min resa efter nya högtalare (44 inlägg) 15 år sedan
Det är dyrt med leksaker... (1 inlägg) 15 år sedan
Provlyssnat: 15 högtalare i prisklassen 10 000kr - 40 000 kr (33 inlägg) 15 år sedan
Golvare till Rotel RB-980BX & RC-980BX. (5 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR674 + Acoustic Energy Aelite 3 = sant? (6 inlägg) 16 år sedan
PM: Fjärde generationen från Bowers & Wilkins på väg! (451 inlägg) 16 år sedan
Canton Ergo 609 Vs Vento 809 (36 inlägg) 16 år sedan
Golvhögtalare med snabb, snärtig och distinkt bas? (36 inlägg) 16 år sedan
Rs 8 mot B&W 683 (2 inlägg) 16 år sedan
B&W DM604 S3 eller DM683 (3 inlägg) 16 år sedan
Stativare eller golvare, runt 10.000 till rotel? (64 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare till 604 s3 (7 inlägg) 16 år sedan
Monitor RS6 och RS8? (77 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsrunda i Stockholm (26 inlägg) 16 år sedan
Blue Diamond V.2 < Monitor Audio Silver RS6/RS8? (67 inlägg) 16 år sedan
vilket slutsteg till Aelite 3? (1 inlägg) 16 år sedan
Högtalare till Onkyo (7 inlägg) 16 år sedan
Räcker min förstärkare? (43 inlägg) 17 år sedan
Bästa frontarna för 20000,- (31 inlägg) 17 år sedan
Högtalare för metal (75 inlägg) 17 år sedan
Dali Concept 6 övertygade inte (4 inlägg) 17 år sedan
Audiovector mi3 (36 inlägg) 17 år sedan
nya frontar, rf82 eller rs8 (67 inlägg) 17 år sedan
Dynaudio 82 VS Monitor Audio RS8 (10 inlägg) 17 år sedan
Dynaudio 72se eller Monitor Audio Silver RS8? (61 inlägg) 17 år sedan
Dynaudio 72SE + Amplifix = Kärlek (50 inlägg) 17 år sedan
Monitor Audio till NAD? (11 inlägg) 17 år sedan
Nad T763v2 med B&W 604 S3! (108 inlägg) 18 år sedan
Gästbok för avensis ( inlägg) 18 år sedan
MonitorA-gr20 eller Audiovector Mi3 (8 inlägg) 18 år sedan
Förstärkare till Mi3. (12 inlägg) 18 år sedan
DALI Concept 10, Cerwin-Vega med silkesvantar? (10 inlägg) 18 år sedan
Högtalarråd! Klipsch r35? (22 inlägg) 19 år sedan
Buckligt Element på B&W DM604 (18 inlägg) 19 år sedan
Mitt val, klokt eller korkat? (5 inlägg) 19 år sedan
Varför inte Cerwin Vegas Classic? (76 inlägg) 19 år sedan
Var kan man lyssna på Klipsch RF35? (6 inlägg) 19 år sedan
Högtalarkabel till Cerwin Vega? (5 inlägg) 19 år sedan
Slutsteg till B&W DM604 S3? (40 inlägg) 19 år sedan

#101

Postad 31 mars 2006 - 10:19

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0
Det jag har "emot" just RC-L är den lilla låda som ska kopplas in mellan för och slutsteg och att den har rätt många år på nacken.

Känns som att de nyare Ergo ligger bättre till. Borde ju ha hänt lite med elementen på de antal år som har gått sedan RC-L kom ut.

RC-L ligger ju dock sjukt bra i pris så det talar ju lite för dem.

#102

Postad 31 mars 2006 - 10:31

shulman
  • shulman
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
ja, för ärligt talat så tror jag inte det har hänt så "jäkla" mycket sedan Rc-l.
tror snarare högt företagen vill få det att verka så.
Ja menar det finns ju högt konstruktioner från 70t som anses låta bettre än konstruktioner av i dag, så man kan nog ta det där med uveckling med en nypa salt.
En bra högt konstruktion är ju alltid en bra högt konstruktion oavset när den är gjord, dessuton till det priset som rc-l betingar i dag så måste dem anses som ett riktigt bra köp.

#103

Postad 31 mars 2006 - 12:37

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

ja, för ärligt talat så tror jag inte det har hänt så "jäkla" mycket sedan Rc-l.
tror snarare högt företagen vill få det att verka så.
Ja menar det finns ju högt konstruktioner från 70t som anses låta bettre än konstruktioner av i dag, så man kan nog ta det där med uveckling med en nypa salt.
En bra högt konstruktion är ju alltid en bra högt konstruktion oavset när den är gjord, dessuton till det priset som rc-l betingar i dag så måste dem anses som ett riktigt bra köp.

<{POST_SNAPBACK}>



Bra sagt!

Det finns en övertro på "utvecklingen" fast det mest handlar om att göra allting billigare i en mer tilltalande förpackning.

#104

Postad 01 april 2006 - 01:18

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Sedan tror jag visst att just RC-L´s element har hängt med fram till den nyaste lanseringen av de "nya" produktlinjerna, det är väl annat som har utvecklats kan jag tänka mig.

Stativare med subba tycker jag låter som en rimlig idé om du vill ha det bästa av två världar. Bra stativare typ Elac, Canton, Amphion eller liknande passat mot en riktigt bra subba eller två. Velodyne, REL, Sunfire (Bob Carver), Definitive Technology och gud vet vad. Detta var bara några bra tillverkare av subbar.
Isf blir klangmatchning inget problem vid surround och du får även identiska högtalare vilket kan vara skoj vid flerkanals dvd/sacd-audio osv. Snyggt rent inredningsmässigt är det också, kan bli problematiskt med uppställning å andra sidan...

#105

Postad 01 april 2006 - 19:25

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0
Då har man gjort en ny runda på stan :rolleyes:

Började på Pause på Sveavägen för att lyssna på Canton Ergo 609.

De var inkopplade till Primare utrustning modell värre ska tilläggas. Jag kunde även spela rätt högt för att pressa dem lite också. Dessa lät helt okej men det kändes ändå som att det fattades någonting som ryckte tag i en. Rätt rapp bas men ändå lite bumlig på djupet på nåt vis. Bra diskant men inte det bästa jag hört. Så summa summarum en bra högtalare men jag har hört bättre.

Gick vidare till Hifiklubben en bit bort på Sveavägen för att höra på Dali Ikon 7. Tyvärr var det dock så mycket folk att jag efter ca 15 minuter gav upp då det inte verkade ljusna.

Tog mig då vidare till Best Sound vid Odenplan för att lyssna på Monitor Audio RS8 och eventuellt även Elac FS 207.2. RS8 fanns dock inte inne för provlyssning så det fick bli RS6 istället. Tänkte tyvärr inte så noga på vad som drev dessa men jag tror att det var en Harman Kardon av något slag.

Började med RS6. De lät klart annorlunda jämfört mot Canton, men inte heller här var det någon sensation som jag hade hoppats på. Väldigt mjuk och len diskant men inte den riktiga upplösningen som jag tyckte mig minnas från Ikon 6 för ett tag sedan. Basen var rätt fast och ändå hyfsat djup, men även här tyckte jag att något saknades.

Bytte då över till Elac FS 207.2 som stod precis bredvid.

Nu hände det nåt med ljudet kan jag säga. Framförallt diskanten lyfte ett antal snäpp, men även helheten med bas och mellanregister kändes bättre. Kanske blir man lurad pga den stora skillnaden i detaljer och luftighet i diakanten jämfört mot RS6? Men men, det är totalupplevelsen som räknas, och den vann Elac på knock måste jag nog faktiskt säga. Växelkörde dessa högtalare på en hel del olika musikstilar och på all från techno till hårdrock gick Elacen segrande ur matchen. Trots mycket "mer" diskant kändes den ändå aldrig påträngande eller vass.

Fick även höra på FS 208.2 i en hemmabiouppställning nere i källaren. Nu blev jag inte direkt mindre imponerad kan jag säga ;) Hörde på en konsert med Eagles som verkligen hade bra ljud. Måste säga att det var lite av kärlek som uppstod :D Särskilt i titanlack som verkligen får den fula varianten i trä att se ännu fulare ut :blink: ;)
De kanske inte har det absoluta djupet men jag känner att de spelar så bra i övrigt att jag isåfall kan komplettera med en bra subba för detta. Fick höra lite snabbt på en superliten Velodynesubba som smälte in väldigt bra i musiken med mycket fast djup bas trots sin ringa storlek.

Måste även passa på att berömma säljaren på Best Sound för en suverän demonstration och hjälpsamhet. Köpte även mina gamla grejer där för ett antal år sedan och de håller ställningarna bra visade det sig. Klart bäst butik hittills! Import känns väldigt avlägsen efter sådan kanonhjälp.

Detta är ställningen hittills av de högtalare jag lyssnat på.

1. Elac FS 207.2 (FS 208.2 hörde jag bara i hemmabiouppställning). Vid köp blir det isåfall ändå 208.2 då dessa bör ha lite bättre dynamik och var snäppet maffigare utseendemässigt :D

2. Klipsch RF 35 & Dali Ikon 6, Klipsch för dynamiken och Ikon för Hifikvaliteérna över lag.

3. Canton Ergo & MA RS6, Båda var bra på mycket men inte bäst på nåt

4. Dali Concept 8, Bra bas men saknade en del i toppen

5. Cerwin Vega CLSC-15, Inte min typ av högtalare visade det sig. Saknar det mesta på normala ljudnivåer

Kvarstår att lyssna på Inoaudio pi60 och kanske även Ikon 7 (borde dock inte skilja så mycket från Ikon 6). Även en riktigt bra stativare kompletterad med en vass subba skulle vara kul att höra. Men någon gång måste man ju bestämma sig också :P

pi60 är ju dock lite dyrare och lite fulare, men visst är det ljudet som väger tyngst.

Ikonserien saknar tyvärr en lite större center som jag helst vill komplettera med. Detta gäller iofs även Elac men där var det en större ny modell på ingång.

Fortsättning följer i denna gastkramande följetong.... :D

#106

Postad 01 april 2006 - 19:51

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Hej!

Jag tycker helt klart att du skall titta på Monitor Audio Silver RS 8. De kostar 12 500:-, och är 3000kr bättre än lillebrodern RS 6.
Jag har dessa högtalare själv och valde dem över Audiovector just för den djupa, kraftiga och torra basen.
De har en otrolig detaljrikedom och levererar en bred ljudbild med massor av tryck och glädje.

Jag kan varmt rekommendera dem, lyssna på dem och se vad du tycker!

Länk till Monitor Audio RS 8

#107

Postad 01 april 2006 - 20:04

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0
Känns dock spontant som att ett extra baselement inte kan göra så att MA kommer upp i Elac-klass på diskanten där de största skillnaderna var.

Jag har ju som jag redan tidigare nämnt kommit på mig själv att värdera diskanten betydligt mer efter dessa lyssningsrundor jag gett mig ut på. Så det är inte längre bara trycket som ska finnas där för att få mig till ett köp.

Säkert blir de snäppet bättre i basen men det hjälper nog inte tyvärr gällande totalupplevelsen.

Jag är nog tillräckligt säker på att Elac skulle vinna även den ronden för att kunna utesluta ytterligare ett test. Ta dock inte detta som något slags facit. Alla föredrar vi olika sorters ljud, så man bör givetvis lyssna själv för att bilda sig en egen uppfattning.

Tack ändå för att du kommer med rekommendationer, det uppskattas! :rolleyes:

#108

Postad 02 april 2006 - 18:23

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0

Känns dock spontant som att ett extra baselement inte kan göra så att MA kommer upp i Elac-klass på diskanten där de största skillnaderna var.

Jag har ju som jag redan tidigare nämnt kommit på mig själv att värdera diskanten betydligt mer efter dessa lyssningsrundor jag gett mig ut på. Så det är inte längre bara trycket som ska finnas där för att få mig till ett köp.

Säkert blir de snäppet bättre i basen men det hjälper nog inte tyvärr gällande totalupplevelsen.

Jag är nog tillräckligt säker på att Elac skulle vinna även den ronden för att kunna utesluta ytterligare ett test. Ta dock inte detta som något slags facit. Alla föredrar vi olika sorters ljud, så man bör givetvis lyssna själv för att bilda sig en egen uppfattning.

Tack ändå för att du kommer med rekommendationer, det uppskattas!  :(

<{POST_SNAPBACK}>


Låt mig förtydliga!

Anledningen till att jag valde MA RS8 i stället för AV Mi3, var att jag uppfattede dem som något mer basfattiga än RS 8:orna. De hade en aningens bättre upplösning än MA RS 8:orna, men jag älskade basen. Innan prövade jag just RS 6 mot RS 8:an. 6:an gick fett bort. 8:an hade bättre kontroll på basen, mer och av den härliga fasta basen som jag gillar, enormt mycket bättre upplösning med en tydlighet och mjukhet som inte 6:an var i närheten av. Dessutom kunde man spela bra mycket högre utan att det skar sig eller att man fick ont i öronen.
Har du tid tycker jag du skall jämföra, men din favorit just nu är säkert bra den med :rolleyes:
Lycka till med ditt köp!

Ps: Jag lyssnade på en stativare igår (inte mycket bas (läs lagom)), vilken högtalare! System Audios 720! Jag har aldrig varit med om maken på öppnare ljud och stor 3D-ljudbild. Ljudet klev verkligen ur högtalaren framför, bakom, till vänste och till höger. Kostade 9000kr. Tur att den inte pumpade ut tung bas, då hade jag nog fått lämna mina RS 8:or i inbyte.. :) så bra upplevde jag dem... Ds.

Redigerat av Unregistered39180, 02 april 2006 - 18:28.


#109

Postad 02 april 2006 - 18:33

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

  • 953 inlägg
  • 0
Själv måste jag säga att jag blev besviken på MA RS8 trodde den skulle vara bättre än vad det är. Jag tycker knappt den är bättre i än mina Wharfedale Em97 iaf när det gäller separation på instrumment sedan så är dom inte nå mycket mer klar i ljudet för den delen heller. så besviken vart jag och skulle aldrig lägga ner dubbla pengen för att köpa dessa när jag finner wharfedale Em97 minst lika bra om man har en förstärkare som klarar av att leverera det dom kräver. Däremot så DLS R55 där snackar vi högtalare med extrem seperation på instrumenten dock inte lika klar i ljudet men mera bekväm att lyssna på, För första gången har jag verkligen lyckats njuta av Metallicas black album där man vanligvis tyckte att det kunde gröta ihop sej och bli alltför luddigt och tyckas att mellanregistret var fattigt men som sagt var tvärt om på DLS R55 där scenen, studion instrumenten, vocalisten ja allting var så extremt tydligt vars det var och hur det lät.

#110

Postad 02 april 2006 - 18:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Tips: Jag anser att B&W 604 S3 låter i klass med Dali Concept 8 = Inget att lägga energi på

<{POST_SNAPBACK}>



Revaxör finns receptfritt på Apoteket :(

Bifogad fil  revaxor.jpg   2,04K   1 Antal nerladdningar


Tycker definitivt att trådskaparen ska lyssna på 604 S3, med en riktig förstärkare. Säger inte att de
är bäst för alla, smaken är ju som baken, men att jämföra de med Concept 8 är inte rättvist.

Sen spelar ju drivning och rum stor roll för hur det låter. Om en butik demar högtalare som står i
en lång rad, ute i en butik, så kommer de med stor sannolikhet att låta sämre än billigare högtalare
i en annan butik, med riktigt lyssningsrum. Om sen butik nr1 dessutom använder en liten hembio-
receiver som drivning så... japp :)

Redigerat av Ageve, 02 april 2006 - 19:22.


#111

Postad 02 april 2006 - 22:18

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0

Själv måste jag säga att jag blev besviken på MA RS8 trodde den skulle vara bättre än vad det är. Jag tycker knappt den är bättre i än mina Wharfedale Em97 iaf när det gäller separation på instrumment sedan så är dom inte nå mycket mer klar i ljudet för den delen heller. så besviken vart jag och skulle aldrig lägga ner dubbla pengen för att köpa dessa när jag finner wharfedale Em97 minst lika bra om man har en förstärkare som klarar av att leverera det dom kräver. Däremot så DLS R55 där snackar vi högtalare med extrem seperation på instrumenten dock inte lika klar i ljudet men mera bekväm att lyssna på, För första gången har jag verkligen lyckats njuta av Metallicas black album där man vanligvis tyckte att det kunde gröta ihop sej och bli alltför luddigt och tyckas att mellanregistret var fattigt men som sagt var tvärt om på DLS R55 där scenen, studion instrumenten, vocalisten ja allting var så extremt tydligt vars det var och hur det lät.

<{POST_SNAPBACK}>



Grötigt? Vad användes för elektronik vid demot? :( Dessa högtalare är allt annat än grötiga enligt mig. Har du lyssnat på dem sida vid sida?
Jag jämförde samtidigt MA RS6, MA RS8, AV Mi3 och AV Mi3 Super. Av dessa var Mi3 Super bäst, men den kostar 21 000:-, nästan 9 000:- mer. MA 6 var grötig om man jämförde med RS 8:an. Själv har jag aldrig hört din högtalare, men den presterar säkert bra, och det viktiga är att du är nöjd.
Vid testen användes Arcams FMJ A32 samt Arcams CD 192.

Vi har alla olika preferenser...

#112

Postad 02 april 2006 - 22:27

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
Måste också få flika in här. Just MA RS8 är just allt annat än grötiga. Kanske det beror på att jag driver mina ihop med Primare I21 och CD21, men en mer klar och neutral ljudbild kan jag omöjligt hitta i den här prisnivån. Nu har jag givetvis inte åkt runt och lyssnat på alla de högtalare som nämns i strängen. Dock kan jag med stor "pondus" säga att jag är supernöjd med mina RS8or, och om du inte lyssnat på dessa högtalare råder jag dig verkligen att ta en nämre titt på dessa "små jättar"!


Lycka Till i valet. Du kommer säkert att göra ett kanon val/rätt beslut i slutändan. :(

#113

Postad 02 april 2006 - 23:14

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
Hej Evosex.

Jag har själv lyssnat på klipsch RF-35 och blev mycket nöjd med ljudet och precis som du så upplevde jag att dom aldrig gav upp även om man pressade dom hårt utan höll rakt igenom och jag har ju en Yamaha757 så dessa står helt klart på min lista.

Jag har även passat på att lyssna på en annan modell av klipsch och det är F3 som verkligen bjöd på en fin upplevelse och även dessa hamnade på listan direkt, jag blev överraskad hur bra dessa låter så jag har fortsatt att gå igenom modeller av Klipsch som är mitt favorit märke och bara finner toppklass på alla högtalare och sist men inte minst dom sliter inte ut stärkaren med en gång utan är snäll mot den.
//golfen

#114

Postad 03 april 2006 - 05:57

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

  • 953 inlägg
  • 0
Brandon: vi testade ett par DLS R55, Dynaudio Contour S3.4 och MA RS8 med Marantz PM-15S1 och Marantz SA-15S1 elektronik tycker väl att elektronik för 30000kr borde räcka eller? precis den elektronik jag har. Ja återgivningen på mera komplexa partier klarade inte RS8 av lika bra som DLS R55 det var alla inblandade eniga om, vilket var 4st test personer. DLS R55 var mera trevlig att lyssna på där den hade en sådan fruktansvärt separation bland det bästa jag har lyssnat på och då har jag lyssnat på system för 500.000kr dock så går det ju inte att jämföra men enligt min mening så tror jag fullt ut att DLS R55 står sej väldigt bra upp till 20000kr. Det är en helt annan högtalare än MA RS8, Wharfedale Em97, KEF Q9 ja alla dessa. Har inte lyssnat på AV Mi3 men skulle kunna tro att den har samma karaktär som MA RS8 pang på liksom. Medans R55 spelar tillbaka lutat med ett extremt överflöd av detaljer och denna separation på instrumenten den är obeskrivbar. RS8 är mera ren och klar i diskanten än vad R55 är men då är den mycket mera torr där den stryper bort detaljer medans R55 bara lägger upp en efter en på ett otroligt sätt. Far och provlyssna får ni se testa metallicas black album skiva så kommer ni snart att märka hur grymt det igentligen låter och hur bra det låter man vill ju höra alla instrument och vad som händer i låten tydligt det gör man med R55 utan minsta tvekan. Först kan man uppfatta och bli besviken på R55 eftersom man kan uppfatta den som mörk men när man har kört igenom 2-3låtar då förstår man vad jag menar med separation i komplexa partier. Jag säger det RS8 hade inte en suck enligt vi 4a som var där och testade i hur skön högtalare det var att lyssna på. Den finns troligen kvar på ljudshopen i skellefteå så det är nog bara att fara dit och provlyssna.

Länk till test av DLS R55 där den fick mest korrekt Hifiljud: http://www.dls.se/en...io/R55_test.pdf

Edit: Måste nog lägga till lite här eftersom man verkar trampa folk på tårna lite gran :( MA RS8 är kanske inte grötig kanske var att ta i, Men den är grötig i jämförelse till DLS R55

Redigerat av zlay3r, 03 april 2006 - 09:52.


#115

Postad 03 april 2006 - 08:30

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0

Länk till test av DLS R55 där den fick mest korrekt Hifiljud: http://www.dls.se/en...io/R55_test.pdf

<{POST_SNAPBACK}>


Har läst det testet förut och det jag personligen blir mest sugen på är ju PSB T65 eftersom de verkar kunna ge bäst med tryck i basen. Den verkar ju inte heller göra bort sig på de andra delarna. Kommer att köra högtalarna både till musik och hemmabio och då verkar de vara riktigt bra.

Frågan är bara hur mycket man tappar i de övre områdena (som jag har insett betyder mer för mig än jag först kunde ana :( ) och om den kanske blir för "basig" med alla de problem som det kan medföra.

Skulle iaf vara kul att höra dessa men verkar inte vara någon butik i sthlm som har dessa, eller?

#116

Postad 03 april 2006 - 09:21

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

  • 953 inlägg
  • 0
Ja tydligen så skriver dom ju att PSB är ett bra alternativ till hemmabion :(

#117

Postad 03 april 2006 - 09:57

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Evosex, du får ursäkta min lathet men jag orkade inte läsa igenom alla tips som du fått! Men det verkar som om du har fått en ny syn på hur en högtalare ska låta, dvs inte bara bas utan mellanregister och diskant oxo... :(

Jag tycker du skall lyssna på Audiovector oxo om du inte gjort det - de har riktigt härligt ljud med bra kvaliteter i alla områden. De större serierna kan du tom triampa så då kan du få total kontroll på alla element!

#118

Postad 03 april 2006 - 10:34

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0
Det är lugnt, människan är av naturen lat :(

Jo jag har alltid gillat bra ljud och framförallt bra tung bas, men kanske inte insett förrän nu hur stor skillnad riktigt bra diskant och mellanregister kan göra för totalupplevelsen :rolleyes:

Så jag är väl kanske nu mer ute efter en tight välspelande golvare som inte är alltför stor som sedan får kompletteras med en riktigt bra subbas typ Velodyne med rumskorrigering.

Har nu också bestämt mig för att inte köra stativare för att inte tappa för mycket vid hemmabiotittande.

Angående Audiovector så har jag faktiskt hört ett par stativare från Audiovector, tror det var Mi1 om jag inte missminner mig. Dessa lät riktigt bra men jag kände vid lyssningen av Elac att dessa hade ytterligare lite bättre diskant än Audivector. Det var dock väldigt lång tid mellan lyssningstillfällena ska tilläggas. Diskanten på Elac ska ju för övrigt vara väldigt snarlik den som sitter i Audivectors betydligt dyrare högtalare. Utseendemässigt syns knappt någon skillnad heller.

Så jag känner nog ändå att Elac är snäppet vassare i toppen. Basen vågar jag dock inte uttala mig om då jag inte hört en golvare från Audiovector.

Men nu börjar jag ändå känna att jag måste börja begränsa mig lite då jag annars bara kommer att åka runt och lyssna i all evighet och aldrig kunna/våga ta ett beslut.

Sedan gillar jag verkligen titanlacken på Elac. Den blir inte så känslig på vilka möbler man ställer runtomkring som en träfärgad högtalare som bör få samma träslag även i möbelväg. Även sambon gillade utseendet ska tilläggas :)

Redigerat av Unregistered2d5b6d9a, 03 april 2006 - 10:43.


#119

Postad 03 april 2006 - 11:13

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
evosex: En grej som är oerhört fiffig när det gäller Audiovector är... Att du kan köpa dig tex Mi3 standard... denna kan sedan i fyra steg(standard 15k, super 20k, signatur 28k, och avantgard 40k) uppgraderas från Mi3 (15000:-) upp till Mi3 Avantgarde (40 000:-). Detta genom att bara aningens mer i mellanskillnad mellan stegen.

EDIT:
Du står valfri att välja vilken färg du vill på en Mi3:a


//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 03 april 2006 - 11:16.


#120

Postad 03 april 2006 - 13:23

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0
Jajajajaja jag får väl lyssna på Mi3 också då :D :D

Men jag är lite orolig att jag byter ner mig i diskanten då. Har ingen lust att betala så mycket mer än ca 15.000:- för frontarna då det ska till en hel del runtomkring också

Klipsch kunde jag få låna hem. Ska kolla om jag kan göra det med Elac och Mi3 också. Antagligen enda sättet att fälla ett korrekt avgörande.

Ja just ja, sedan var det Ino Audio pi60 också.... :blink:

Som sagt, man kan hålla på ett tag med detta... It´s a dirty job but someone´s got to do it :D :D

#121

Postad 09 april 2006 - 18:29

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0
Då börjar vi komma mot trådens slut...

Blev så sugen på bättre ljud hemma i fredags så jag ringde upp några butiker för att låna hem de mest intressanta högtalarna jag hört hittills.

Blev att jag lånade hem Klipsch RF-35 från Ljudmakarn och Elac FS 208.2 från Best Sound för att lyssna på hur dessa båda funkade i mitt vardagsrum.

Så efter att ha lyssnat i ett antal timmar kom jag fram till följande:

Klipsch är väldigt fartiga/driviga med en mer förlåtande klang mot dålig inspelningar. Har en djup bas och en rätt mjuk diskant trots sin hornkonstruktion. Ingen musik låter egentligen riktigt dåligt med Klipsch, myntets baksida är att det inte heller någon gång låter riktigt riktigt bra (Kanske med Infected Mushroom iofs :) ). Upplevde även mellanregistret som lite onaturligt ibland. Kan dock tillägga att det går att spela snuskigt högt med dessa, så på en fest i eget hus vore dessa sjukt roliga :lol:

Elac däremot spelar vad dom får helt enkelt. Bra ljud in, bra ljud ut. På normala lyssningsnivåer upplevde jag trycket i basen som bättre på Elac, mer dynamiska helt enkelt. Basen går även riktigt djupt när inspelningen har sådan bas. Mellanregistret kändes väldigt naturtroget med bra kontroll på alla sorters röster. Diskanten är otroligt välupplöst och tar fram detaljer man inte hade en aning om fanns inspelat på skivor man ändå hört många gånger förut.

Lyssnade på allt mellan Infected Mushroom, Bob Dylan och Iron Maiden. Tidiga inspelningar med Maiden lät lite platta med Elac, där Klipsch höjde upp basen lät Elac istället ljudet vara opåverkat. Men trots dåliga inspelningar så tyckte jag ändå att även dessa "tunna" inspelningar lät tillräckligt bra med Elac. Satte man däremot på en nyare maideninspelning som t.ex Brave New World så var Elac etta på bollen igen kan jag lova! Satte sedan på en gammal klassiker, skivan Bad med Michael Jackson. FYYY FAAAN vad bra det lät!! :) Denna skiva har uppenbarligen en väldigt bra inspelning har jag nu insett :) Även med Elac går det att spela så högt att man inte vill vara i rummet särskilt länge, så fester hemma kommer nog att gå fint även det :) :lol:

Ja som ni kanske har insett så blev jag såld på Elac och kunde inte stå emot längre, så jag köpte helt enkelt dessa i Titan Shadow i lördags :D

Kollade igår på en nysläppt version av Top Gun med DTS-ljud. Ho Ho vilket grymt ljud!! Sambon som sett filmen typ 6 gånger tidigare var även hon mycket nöjd kan jag lova :D

Men vad hände med Ino Audio undrar säkert några? Jo jag har ju iofs inte lyssnat på pi60 än men jag kände att Elacs högtalare uppfyllde alla mina krav gällande ljudkvalitet, utseende och byggkvalitet. pi60 måste helst byggas själv för att hålla nere priset och kommer aldrig att bli så snygga som Elac. Kände att jag inte orkade ge mig in på att bygga själv så jag låter mitt lyssningsäventyr ta slut här för denna gången utan att ha lyssnat på pi60 (kommer inte heller göra det för säkerhets skull :D )

Har hunnit ta ett par bilder från vardagsrummet så att ni kan spana in skönheterna :D

Centerhögtalare kommer att inhandlas så snart den nya modellen släppts. Bakhögtalare Dali och subba (Behövs knappt dock då Elac trycker på rejält!) Audio Pro B 1.39 kommer att bytas ut så småningom...

//En mycket nöjd lycklig Elacägare

#122

Postad 10 april 2006 - 11:51

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Grattis :)

Alltid roligt att höra att man blir nöjd med sina högtalare. Kan mycket väl förstå att pi60 föll bort pga merarbetet :D.

MVH Kribban

#123

Postad 10 april 2006 - 12:51

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Är det en banddiskant i ELAC:ingarna?

#124

Postad 10 april 2006 - 13:19

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0

Är det en banddiskant i ELAC:ingarna?

<{POST_SNAPBACK}>


Här kan du läsa om den speciella JET-Diskanten.

http://www.elac.de/e...wo100/jet3.html

#125

Postad 10 april 2006 - 13:43

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Förstår inte riktigt principen utifrån den kortfattade beskrivning de ger på sidan.

Verkar ha likheter med en banddiskant, men tittar man på bilderna så stämmer det inte. Men den kanske har liknande ljudegenskaper och det är väl det man ska fokusera på.

#126

Postad 11 april 2006 - 09:34

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Grattis till ditt köp av mycket bra högtalare... :D

Så värst veka i ljudet var det väl inte...och än en gång...störst är inte alltid bäst... :o Inte riktat till dig evosex... :)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 11 april 2006 - 09:40.


#127

Postad 11 april 2006 - 09:38

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0
Tackar :D

Är fortfarande grymt nöjd! :)

#128

Postad 11 april 2006 - 09:41

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Tackar  :o

Är fortfarande grymt nöjd!  :D

<{POST_SNAPBACK}>


Tyckte du att det var stor skillnad på 207.2 och 208.2? Har själv bara lyssnat på 207.2....som jag personligen tycker är de bästa högtalarna allround man kan köpa i denna prisklass.

Nu fattas bara plasman...den har jag i alla fall köpt förra veckan.

Synd bara att man bor så litet att man inte även kan ha ett par Elac-golvare...är lite avis... :)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 11 april 2006 - 09:45.


#129

Postad 11 april 2006 - 09:51

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0
Jag jämförde aldrig dessa sida vid sida men det jag tyckte mig minnas var att 208 gav bättre djupbas och lite mera tryck i mellanregistret. Röster fick lite mera pondus. Kändes även som att 208 blev lite varmare i ljudet totalt sett. Inga jätteskillnader men ändå. Sedan tyckte jag att 208 var lite snyggare när dom blev lite större också.

Kändes som att 208 passade mig som handen i handsken helt enkelt :)

#130

Postad 11 april 2006 - 09:57

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Kändes som att 208 passade mig som handen i handsken helt enkelt :)

<{POST_SNAPBACK}>


Det kände jag oxå (eller i alla fall någon av Elac-modellerna) med tanke på den beskrivning du hade i ditt inledninginlägg... :D

Elac är ett ganska okänt märke i Sverige...och finns ju egentligen bara på Best Sound. Var också rätt skeptiskt till en början då jag bara såg dem på bild - och namnet är lätt att förväxla/härleda till Eltax... :o Vilken man INTE ska göra... :P

Men efter en provlyssning var jag övertygad om Elacarnas förträfflighet... :D

Tack även för jämförelsebeskrivningen...! Ungefär samma skillnader jag upplevde mellan Monitor Audio RS6 & RS8....som jag helt klart tycker är på efterkälken jämfört med Elacarna, men före de andra märkena i denna tråd.

Klipscharna har jag dock aldrig lyssnat på...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 11 april 2006 - 10:17.


#131

Postad 11 april 2006 - 15:09

Unregistered8ca6fb75
  • Unregistered8ca6fb75
  • Forumräv

  • 516 inlägg
  • 0
Gratulerar till ett var det verkar lyckat köp!

Verkar som du blev mer och mer audiofil efter varje lyssning :blink: :)

Dom är ruskigt snygga dom där Elac..lite dumt att man måste köpa ny förstärkare först^^.

Det är så mycket roligare att köpa högtalare..eller vad säger du evosex? :P


Mvh WazZO

#132

Postad 11 april 2006 - 15:20

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0
Jo av någon konstig anledning så gled jag mer och mer över på andra saker än bara bra tryck i basen :)

Med dessa så tycker jag att jag får det bästa av två världar då det redan på normala lyssningsnivåer är rejält tryck och dynamiskt ljud och ändå så spelar dom så oansträngt och ljuvligt för övrigt! Att dom är riktigt snygga skadar ju inte heller :blink:

Jo när man börjar byta upp sig så är det lätt att det sprider sig vidare i anläggningen... :P :ph34r:

En ny reciever med rumskorrigering skulle ju sitta fint <_<

#133

Postad 11 april 2006 - 15:30

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0
En fråga bara.
Ska köpa nya högtalare i sommar. Då ligger kef kth2005 jävligt bra till eller deras nya system. Men jag lyssnar på hardtrance, trance, hardcore mm och då lär de inte ge det trycket som jag söker. Så funderar på att skaffa ett par CW frontar som jag kör på B-högtalar kanalen när jag ska pumpa stereo. Smart ideé? Har svårt att hitta frontar med bra tryck som även klarar det finlir i filmer för en rimlig peng.

#134

Postad 11 april 2006 - 15:37

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0
För dom pengarna ligger nog någon modell ifrån Klipsch väldigt bra till.

#135

Postad 12 april 2006 - 21:45

IronDavid
  • IronDavid
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tjena!!

Jag kan garantera att jag har det bästa alternativet för dig! : )

Dali AXS10K är den ultimata högtalaren för dig!!
(Pris: 9996kr på hifiklubben)

Denna sjukt kompetenta högtalare är helt galen om
man driver på dom ordentligt..! :)

Ta med en platta och be att få lyssna på dessa på
hifiklubben och jag garanterar att du blir helnöjd! ;)

LÄNK:
http://www.hifiklubb...Hoegtalare_.htm

Ha de gott och lycka till!


MVH /David.

#136

Postad 13 april 2006 - 08:23

Mourngrym
  • Mourngrym
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

En fråga bara.
Ska köpa nya högtalare i sommar. Då ligger kef kth2005 jävligt bra till eller deras nya system. Men jag lyssnar på hardtrance, trance, hardcore mm och då lär de inte ge det trycket som jag söker. Så funderar på att skaffa ett par CW frontar som jag kör på B-högtalar kanalen när jag ska pumpa stereo. Smart ideé? Har svårt att hitta frontar med bra tryck som även klarar det finlir i filmer för en rimlig peng.

<{POST_SNAPBACK}>


Till Trance och elektronisk musik skulle jag också rekommendera Klipsch. Är grymt nöjd med mina RF-35. Bastryck som känns i magen både på låga och höga volymer, och väldigt bra energi i musiken. Mellanregister och diskant är också suveräna i mitt tycke. Elac var lite för dyra för mig. Nu verkar det som RF-35 är i princip slut i Sverige, men kolla/lyssna gärna på RF-82 när de kommer inom en snar framtid.

Vill också tacka Evosex för en mycket informativ tråd som hjälpte mig en hel del med mitt eget inköp!

#137

Postad 13 april 2006 - 08:51

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0
Bra val! I den prisklassen hittade inte jag något bättre iaf! Kul att man även kunde hjälpa andra i sitt desperata letande efter det ultimata ljudet :)

Hoppas du inte plågar dina grannar alltför mycket med dina RF-35:or ;)

Redigerat av Unregistered2d5b6d9a, 13 april 2006 - 08:52.


#138

Postad 04 maj 2006 - 23:51

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Såg att det fanns frågetecken kring Elac´s diskant VS Audiovector´s tidigare i tråden. Läste för länge sedan att Audiovector använder en "modifierad" variant av Elacs (tillverkade) diskant i sina värre hägtalare. Hur "modifierad" den är vet jag däremot inte.

EDIT: I Grunden är Elac´s diskant en variant av Oscar Heil´s AMT-diskant (Air Motion Transformer)

Funderar själv på om det inte ska bli en ny lyssning på Elac när mina temorära budget-bomber ska bytas ut :o

(ingen som provkört Proson Reality 63 mk2 VS Elacs 208:or? ;) )

Redigerat av Unregisteredb38af287, 18 juni 2006 - 23:29.


#139

Postad 05 maj 2006 - 15:21

Unregistered3fb33344
  • Unregistered3fb33344
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Hallå Evosex,

Jag har nyligen köpt ett par Elac BS 207.2 golvare som jag är grymt nöjd med.

Jag ser på dina bilder att du tryckt i den medföljande skumgummiproppen i den
övre basporten.
Har du provat med den i nedre porten och helt utan också och vilken skillnad gjorde
det i så fall på ljudet tycker du?
Jag har provat lite fram och tillbaka själv men kör helt utan propp just nu.

Mvh.Lea.

#140

Postad 05 maj 2006 - 19:57

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

  • 721 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har 208.2 också. Baspluggen är en rumskorrigering helt enkelt. Om basen blir lite för mycket, "bumlig" osv i ett mindre rum, eller när de står nära väggen, så pröva plugga undre, eller övre, baspluggen. Lyssna dig fram. Det tar ju en sekund och ändra, och kör samma låt om och om igen med pluggarna i-ur-uppe-nere osv

Låter allt ok, plugga dem inte alls.

Jag behövde plugga nere med Rotel stärkare, men tog bort dom med Marantz stärkare :) Rättare sagt skakade rutorna med Rotel...och alldeles lagomt med Marantz. Detta kan ju också vara ett inlägg till de som tror förstärkare gör liten skillnad....

Redigerat av Unregistered9b54f378, 05 maj 2006 - 19:58.


#141

Postad 06 maj 2006 - 09:43

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0
Testade lite fram och tillbaka och tyckte först att det blev bäst med en basplugg i ett av hålen, men just nu kör jag utan basplugg. Beror lite på vilken musik man lyssnar på. Kör man lite tunnare inspelningar så kan man köra utan pluggen så att maximal bas kommer fram.

En fråga till er som också har Elac: Fick ni med 4 st eller 2 st bas pluggar? Det finns ju 4 st basportar men jag fick bara två baspluggar. Kanske inte är tänkt att man ska plugga alla 4 portarna iofs :)

#142

Postad 06 maj 2006 - 20:13

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

  • 721 inlägg
  • 0
2 st baspluggar är det med. Nog tänkt att "bara" plugga ett hål i dom. Mkt fina högtalare, är nöjd. Fick tweaka lite elektronik och kablar tills det blev riktigt bra. Har betongrum som är halvlitet, så de kunde bli för mycket diskant.

Redigerat av Unregistered9b54f378, 06 maj 2006 - 20:14.


#143

Postad 18 juni 2006 - 19:56

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0

Hitta ett par begagnade Infinity Kappa 90 istället. Spelar skjortan av allt ni jämnför med här.


Jaså, spelar skjortan hur....förklara lite varför denna är bättre!! Tråden handlar om högtalare med bra tryck, tror nog vi alla har olika uppfattningar om vad bra tryck är!!

MVH :)

<{POST_SNAPBACK}>



Gällande bra tryck så tror jag nog att Cerwin ligger väldigt bra till, om inte bäst. Dessutom till råga på allt så tyckte sambon att dom var snygga på bilden jag visade!! :) 8-)

Nu gäller det bara att hitta någonstans att provlyssna så att de inte låter alltför kasst till annan musik på låg nivå... Varken hifiklubben på sveavägen eller fleminggatan har CLSC-15 eller CLSC-215 inne för provlyssning. Hoppas söder har, väntar svar därifrån...

<{POST_SNAPBACK}>



Hahaha, du måste ha en unik fruga som tycker CV är SNYGGA?! :D
Har själv ett par CLSC-12", dock inte inhandlade pga. sitt utseende... :D

#144

Postad 19 juni 2006 - 07:57

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Synd att du inte tog dig tid till att lyssna på Ino Audio pi60.
Där hade du haft en högtalare som definitivt lever upp till kritiriet att kunna spela sjukt högt med
äcklig precision och djup i basen.

Med 2x90 W ur en Denon 2105 gick det hos Öhman att spela högre än vad som är nyttigt på pi60
utan att det någonsin lät ansträngt...
Japansk 2 meters trumma avstämd på 18 Hz spelades så att det tryckte rejält i bröstkorgen vid
varje basslag (fast man hörde aldrig bastrumman... kände bara trycket... Skoj!) :)

Såg att du nämnde att pi60 med basstöden bs60 hade varit intressant... Det är det, kanske inte främst
för att bastrycksförmågan ökar markant utan främst för att man får en ARTKULATION i basområdet
som är helt superb(!) samtidigt som distorsionen i gällande område minskar.

Skulle jag vara du (trådskaparen alltså) skulle jag boka en demo hos Ino Audio ändå, men jag är
ju i och för sig väldigt nyfiken av mig (Nicke Nyfiken?) och skulle därför åkt dit även om jag inte hade
för avsikt att handla högtalare.

Vilket jag gjorde när jag var på demo, fick en passande tid när jag var på en kurs i Stockholm och
passade liksom på då. Hade rätt nyligen köpt nya högtalare då, Klipsch RF-15 som köptes mest för
att jag inte hade något att lyssna på hemma och behövde ett par slit o släng högtalare eftersom lilltjejen
min var i klättra på allt stadiet just då, och hade inte för avsikt att på ett bra tag köpa något nytt...
slutade dock med att jag sålde Klipschen så fort jag kom hem och åkte tillbaka till Stockholm och
köpte ett par piP (ville fortfarande ha högtalare som inte var så dyra pga barn).
Barnen mina är fortfarande i samma stadie (klättra på allt, peta, känna, lära sig) men nu har jag ett
rum i min källare som går att stänga så att barnen håller sig utanför :)
Så nu har jag beställt ett system från Ino som förmodligen aldrig kommer lämna huset...

#145

Postad 19 juni 2006 - 08:48

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0
Ännu en tråd om högtalare, och därmed ännu en tråd där Niklas H rekommenderar Ino... :) Provision? :)

#146

Postad 19 juni 2006 - 09:50

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Ännu en tråd om högtalare, och därmed ännu en tråd där Niklas H rekommenderar Ino... :D Provision?  :D

<{POST_SNAPBACK}>


Provision? Tyvär inte. :)
Hade varit kanon dock om man hade det :)

#147

Postad 20 juni 2006 - 10:35

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0

Ännu en tråd om högtalare, och därmed ännu en tråd där Niklas H rekommenderar Ino... :D Provision?  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Har du någonsin något konstruktivt att skriva? Eller är din nya ”grej” att hacka på de som rekommenderar Ino? :D

#148

Postad 20 juni 2006 - 11:52

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0

Har du någonsin något konstruktivt att skriva? Eller är din nya ”grej” att hacka på de som rekommenderar Ino?


Har du? Mer än att tjata om Ino i alla trådar du också? Vilken reklamkampanj. Min nya grej? Nja...så långt vill jag inte sträcka mig, men eftersom så många har uttryckt att de är trötta på ert eviga tjatande om Ino kunde ni kanske undvika att skriva om hur fantastiska och världsbäst Ino är i 100 % av högtalartrådarna på detta forum? Vore skönt, och det är jag långt ifrån ensam om att tycka.

#149

Postad 21 juni 2006 - 10:35

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Har du någonsin något konstruktivt att skriva? Eller är din nya ”grej” att hacka på de som rekommenderar Ino?


Har du? Mer än att tjata om Ino i alla trådar du också? Vilken reklamkampanj. Min nya grej? Nja...så långt vill jag inte sträcka mig, men eftersom så många har uttryckt att de är trötta på ert eviga tjatande om Ino kunde ni kanske undvika att skriva om hur fantastiska och världsbäst Ino är i 100 % av högtalartrådarna på detta forum? Vore skönt, och det är jag långt ifrån ensam om att tycka.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tycker faktiskt att det rekomenderas både Klipsch och Monitor Audio mfl bra mycket mer än
några få rekomenderar Ino.
Sen tror jag aldrig någon har skrivit att Ino ÄR 100% världsbäst (jag har aldrig skrivit det i alla fall,
för det kan jag ju omöjligt veta) endast att de tycker att Ino låter bäst av det de lyssnat på.
Hur skulle "vi" som tycker att Ino är de bästa högtalare vi lyssnat till kunna rekomendera just något
annat och fortfarande ha ett bra samvete?
Jag rekomenderar i alla fall inte sådant som jag inte tycker är bra, så är det bara.
Det finns ju heller ingen anledning att rekomendera något som man kanske tycker låter OK när det
finns något i rätt prisklass som man tycker är så mycket bättre.

Ställer den frågan igen som jag ställt några gåner förut.
Varför ska de som vill rekomendera Ino Audios produkter vara undantagna rätten att göra det, när
alla andra är välkommna att rekomendera andra fabrikatörer?

Beror det på att vissa har svårt att inse att det i vårt lilla land inom detta område (audio, psykoakustik)
finns en person som besitter oerhörd kompetens?
Trångsynthet?
Beror det på att de själva inte skulle vilja ha grejjerna för att de inte är "snyggt designade" och
därmed inte kan vara något att ha?
Beror det på att många har svårt att förstå det tekniska språket som ofta används av de som
talar sig varma för dessa produkter och därmed blir avskräckta?
Beror det på att många som inte anser det vara värt att vara tvugna att hämta högtalare i Stockholm
istället blir tvära på de som gladeligen gör sig det besväret?
Beror det på illviljan att försöka lära sig något nytt eller skräcken i att se folk totalt omkullkasta
det mesta som anses vara vedertagen prestige inom hifi-världen?
Eller vad beror det på?

Många hifi-handlare brukar i och för sig prata skit om Ino Audio och Ingvar Öhman, men det är
kanske inte så konstigt?
Han sticker ju hål på den illusion de brukar vilja hålla vid liv med att dyra signal och högtalar-kablar
kan göra susen för ljudet, eller att försöka så många som möjligt att suboptimera sina anläggningar
genom att lägga krut på dyrare och dyrare elektronik för att det ska låta bättre eller ännu värre
Shakti-stenar och andra "ormolje produkter" som är helt verkningslösa.
Klart de kan bli lite irriterade på det, det är ju det som är deras levebröd.
Däremot kan man ju ifrågasätta just deras levebröd eftersom det till största del handlar om rent
bondfångeri, och alltså borde vara olagligt.
Hifi-världen har i mycket blivit en ren bransch för att visa prestige och inget annat där teknisk kunskap
bytts ut mot rena lekmannamässiga uppskattningar och gissningar som inte går att bevisa på något
sätt.
Sen så verkar synsättet (referenserna) på hur en högtalare ska låta hos många blivit väldigt sned-
vriden. En bra ljudåtergivare ska ju för sjutton inte låta som en högtalare alls, den ska ju få ljudet
att låta så nära som det gjorde i verkligheten när inspelningen gjordes, det är ju för sjutton det
förkortningen hifi står för, high fidelity eller hög naturtrogenhet.
Många verkar ha den uppfattningen att en bra ljudåtergivare (högtalare) ska få ljudbilden att låta
så stor och omfamnande som möjligt, visst det kan väl vara kul, men inte sjutton låter det så
i verkligheten om man är på konsert. Så att påstå att det skulle vara neutrala ofärgade naturtrogna
ljudåtergivare är ju helt felaktigt, det är inga hifi-produkter.

Sjukt att folk har låtit det gå så långt som det gjort, tycker jag.

Sen så tycker jag att folk måste börja ta sitt förnuft till fånga och inse att dyrare mer prestigefulla
märken eller prylar inte automatiskt är bättre än andra, i många fall är riktigt dyra produkter
verkligt dåligt konstruerade om man ser till uppgiften att återskapa ett ljud naturtroget.
Många är rent tekniskt felkonstruerade för att skapa ett sound, en färgning, som folk kan tyckas
gilla. Visst inga fel i det, förutom då att de marknadsför produkterna som hifi-produkter vilket alltså
är helt felaktigt, men många drar sig inte för att sälja sina grejjer under falsk marknadsföring för
att tjäna pengar. Det tycker dock jag (som faktiskt jobbar delvis som säljare, fast inte i denna
branschen) är helt åt ****! :D
Synd också att så många säljare inom hifi-branschen är så dåligt insatta i teknikerna som används
i de produkter de själva säljer. Jag tycker inte direkt det ger förtroende när de inte klarar av att förklara
hur produkterna är byggda, och kan heller i princip aldrig ge någon teknisk bevisning för de sales-
points som de blivit inlärda (varför, för att de oftast är ren humbug påhittade av någon på en
marknadsavdelning för att få sakerna att sälja).

Men jag förstår fortfarande inte varför folk hyser agg mot de som rekomenderar Ino Audio istället
för som så många andra; produkter som inte låter naturtroget alls.
Kan någon som ofta kritiserar att jag rekomenderar Ino Audio förklara för mig varför de alltid
kritiserar?
Tycker att anledningen "alltid rekomendera Ino Audio i alla högtalartrådar" är rätt lam eftersom
Ino Audio rekomendationer förekommer bra mycket mindre än rekomendationer för andra tillverkares
produkter.
Det är ju bara att söka i forumet och se hur många träffar man får på Ino Audio kontra Klipsch eller
Monitor Audio eller Proson för den delen. :D
Tycker också att det är synd att folk avfärdar ens rekomendationer innan de ens lyssnat på
produkterna. Själv skulle utan tvekan försöka få till en provlyssning om någon rekomenderar mig
en högtalare som de tycker är det bästa de hört oavsett vad andra högtalare kostar om jag var i
tankarna att byta högtalare, jag menar jag har väl inget att förlora på det? Tvärtom jag kan endast
vinna erfarenheter som leder mig till att välja den produkt som passar mig bäst.
Vad är egentligen 500 eller 1000 spänn i bensinkostnad om man funderar på att köpa högtalare
som kanske kostar 40-50-60 eller 200 tusen kronor att köpa? Som en fjärt i rymden ungefär.
OK att man kanske inte lägger 500 spänn på bensinpengar om man ska köpa högtalare för 4000
spänn, då blir det en del mer pengar i sammanhanget, men finns det då folk som erbjuder en att
komma hem till en som inte bor långt borta för att lyssa, tja vad har man då att förlora?
Tid? I och för sig, men de tidpunkterna det brukar röra sig om får man ju oftast ändå inte betalt för.
Jag skulle aldrig i hela mitt liv uttala mig om att det där är nog ingen högtalare för mig om jag inte
ens hört hur den låter, speciellt inte negativt eftersom jag tycker man ska vara försiktig med att
uttala sig om sådant som sätter andra personer i dåligt dager om man inte har en väldigt god
anledning till att göra det.

O andra sidan kan det ju förstås finnas andra anledningar att avfärda saker om de inte uppfyller
krav som man tycker är viktiga (exempelvis tycker ju många att design är rätt viktigt, det tycker
jag med men jag gillar design där form följer funktion, eftersom funktionen för mig är det absolut
viktigaste jag tycker oftast att sådant blir vackert av sig självt).
Just hifi-begreppet gör ju anspråk på att syssla med sådant som ger hög naturtrogenhet,
vore då utseendet viktare än funktionen att kunna återge med hög naturtrogenhet så faller ju hela
konceptet, då ska man inte syssla med hifi eftersom det ändå inte är det man är intresserad av.
Fast så verkar i och för sig fallet vara för många som hänger på hifi-relaterade forum, det tycker
jag är helt OK, de kanske inte är intresserade av hifi, men då tycker jag heller inte de har rätt att
hela tiden kritisera de som är genuint intresserade av just hög naturtrogenhet utan att ha en bra
anledning till att göra det.

Redigerat av Unregisteredff90150f, 21 juni 2006 - 10:46.


#150

Postad 21 juni 2006 - 23:12

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Niklas Hs senaste inlägg...inte riktigt läge att quota...men.... :D :unsure: :D

Ino Audio är speciella högtalare som långt ifrån passar den "vanlige" lyssnaren som är ute efter tryck och mkt ljud. Men för finlyssnare, den med skivor med superinspelningskvalla och den som är ute efter super-huper-duper-transparent ljud...så är Öhmans ljudfilosifi utmärkt...inget snack om saken.

Angående den där trumman...säkert helt vanligt inspelning och sån musik som den "normal" lyssnar på? :lol:
Men om man lyssnar på vanliga CD-titlar, med en massa skitpålagd diskant, kass dynamik och ingen speciell djup botten, så låter tyvärr Ino riktigt kasst. Men det är bara för att de "avslöjar" inspelningen=är neutrala=ingen färgning för att kompensera den sämre inspelningen...vilket är egenskaper som ses som oerhört positiva i high end-kretsar, men inte alltid hos de vanliga lyssnarna.

Jag har själv varit där för många år sedan och har själv följt IÖs idéer i ett par decennier... :blink:

Det inte jag fattar, och säkert det även matte76 oxå menade, var varför du (även micke5721 för den delen) rekommendera Ino som världens bästa högtalarmärke till alla?, och att ni INTE nämner det faktum att Ino inte låter så värst bra med "normala" plattor vilket den vanliga lyssnare använder till 99%?

Vill INTE starta en debatt alá Ino igen...för ni behöver inte överbevisa i alla fall mig om Inos förträfflighet/särart jämfört med de mer välkända märkena som nämns...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 21 juni 2006 - 23:33.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.