Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dali Rubicon

162 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
DALI Rubicon 2 (Surroundhögtalare) 2 7,5 (1) 23 496:-
DALI Rubicon 5 (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
DALI Rubicon 6 (Golvhögtalare) 1 9 (6) 46 996:-
DALI Rubicon 8 (Golvhögtalare) 1 8,14 (6) 69 996:-
DALI Rubicon LCR (st) (Surroundhögtalare) 4 7 (1) 31 996:-
5 relaterade trådar

#151

Postad 15 oktober 2016 - 08:51

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Kul! Skulle vara ballt att låna hem nåt kraftpaket att driva högtalarna med.

#152

Postad 20 november 2016 - 13:08

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Dali Rubicon 6 fick en fin utmärkelse i USA somras (se länk). Ändå fightas dom i en högre prisklass där än här verkar det som. 6000 dollar för Rubicon i USA!

http://www.theabsolu...ers-5000-10000/

#153

Postad 27 maj 2017 - 14:43

Unregistered6d4f87f5
  • Unregistered6d4f87f5
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Jag har ganska lik set up som din fast generationen innan bara, Andre. Kör nämligen Mentor 6 med Denon AVR-3313 som låter väldigt bra. Men ska utföra lite ändringar här hemma har jag tänkt. Det ser ut att bli Marantz AV7011 för surround och en PM-11S3 för stereo. 

Som det låter nu är det lite för ljust i topparna med Denon upplever jag. Och inte lika bra grepp som det bör gå o få med dessa högtalare. Spännande tid framöver!



#154

Postad 28 maj 2017 - 16:38

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Lycka till!

#155

Postad 27 augusti 2018 - 19:10

Lewdas
  • Lewdas
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Slog till på ett par begagnade Rubicon 6 i helgen efter att ha sålt mina gamla Elac fs 267. Driver högtalarna med en Lyngdorf TDAI 2170. Har precis anpassat Room Perfect till Rubicon och hunnit provlyssna en del redan. Några sammanfattade iakttagelser nedan.

 

Diskanten är mindre påträngande och vass, det övre registret är mer behagligt och luftigt precis som jag hade förväntat mig och hoppats på efter att ha provlyssnat Rubicon i butik. Tycker absolut inte att det saknas detaljer, tvärtom är det fortfarande väldigt upplöst i toppen och cymbaler och hi-hats har en sjuk detaljrikedom. 

 

Mellanregistret skiljer sig också markant. Har aldrig hört röster så närvarande hemma förut. Spelade Rhye - The Fall och rösterna var som balsam för själen, samtidigt som man lätt kunde urskilja de olika lagren av röster som lagts ovanpå varandra i produktionen. Hela registret är väldigt tredimensionellt och går långt in i djupet. Märker redan att jag kommer kunna upptäcka massa nya detaljer på mina favoritskivor med dessa högtalare.

 

Till sist basen. Den går bevisligen djupare än mina gamla Elac, vilket blev uppenbart på Jai Paul - Jasmine när fönstret plötsligt började vibrera som tusan vid hög volym. Det har aldrig hänt förut. Däremot tycker jag kanske att basen känns aningen mindre upplöst och svampigare än hos Elac, men det säger nog mer om Elac än Rubicon. Jag gillar ändå basen och den kompletterar de övriga register bra och skapar ett fylligt och djupt fundament.

 

Totalt sett helt klart ett uppköp. Särskilt diskanten kunde jag störa mig på hos Elac eftersom den blev tröttsam vid längre lyssning. Rubicon känns mer avslappnade och jag tror definitivt jag kommer kunna leva med dessa högtalare under en lång tid framöver.



#156

Postad 21 april 2019 - 12:53

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Var på hifiklubben och skulle felsöka min förstärkare som visade sig inte ha något problem. Enligt säljaren iallafall. Kopplades ihop med Rubicon 8. Dessa högtalare har blivet rätt dyra nu 50k. Detaljer var där massor av trots en realativt billig nad förstärkare drev dom. Tyckte dock att diskanten är för mycket. Blir för påträngande i mina öron, värre blir det på hög volym. Sen är det klart om man gillar det eller ej. För min smak är det på tok för ljust. Kunde inte minnas dom hade så ljus karaktär när jag provlyssnade på dom för ett par år sen. Men jag förstår att folk gillar dom. För mig hade det inte gått att lyssna någon längre stund. I denna prisklass hade jag nog hellre slagit till på dynaudio evoke 50 eller b&w nya 700 serie

Redigerat av Andreas3200, 21 april 2019 - 12:54.


#157

Postad 21 april 2019 - 16:16

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Var på hifiklubben och skulle felsöka min förstärkare som visade sig inte ha något problem. Enligt säljaren iallafall. Kopplades ihop med Rubicon 8. Dessa högtalare har blivet rätt dyra nu 50k. Detaljer var där massor av trots en realativt billig nad förstärkare drev dom. Tyckte dock att diskanten är för mycket. Blir för påträngande i mina öron, värre blir det på hög volym. Sen är det klart om man gillar det eller ej. För min smak är det på tok för ljust. Kunde inte minnas dom hade så ljus karaktär när jag provlyssnade på dom för ett par år sen. Men jag förstår att folk gillar dom. För mig hade det inte gått att lyssna någon längre stund. I denna prisklass hade jag nog hellre slagit till på dynaudio evoke 50 eller b&w nya 700 serie

Gillade Dali när de hade banddiskanten och NAD passar inte ihop med Dali hur mycket försäljarna än må envisas om att det är deras bästa.

#158

Postad 21 april 2019 - 17:04

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Gillade Dali när de hade banddiskanten och NAD passar inte ihop med Dali hur mycket försäljarna än må envisas om att det är deras bästa.

Ja fast naden jag hade med mig var bara inkopplad för att se så den var frisk. Problemet jag ser med andra ljudkjedjor är att dom inte finns i samma utsträckning som hifiklubben. bara i skåne där jag bor har vi hifiklubben i 4 olika städer. Medan nästan bara den större staden Malmö
Har ett par andra ljudkjedjor inom hifi. Jag tycker där är skillnad från hifiklubben butik till butik av mina erfarenheter. Lunds butik har riktigt bra och trevlig personal. Längre upp i landet finns där hemmabiobutiken som också är bra. Men i Skåne är det verkligen brist på ljudbutiker förutom hifiklubben. Man kan inte räkna med butiker som Elgiganten och mediamarkt som väldigt bra butiker inom ljud. Tycker dock det är synd att endast en enda butik i hela Skåne säljer rotel. Hade varit bra om klubben hade det. För det sägs passa med b&w. I andra länder säljs det oftast i samma butik. Vet dock inte vilka fabrikat som passar bäst med just dali

Redigerat av Andreas3200, 21 april 2019 - 17:15.


#159

Postad 24 januari 2020 - 18:14

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Verkar som rubicon har blivit lite dyra tycker jag. Rubicon 8 brukade kosta 40k nu går de på 55k

#160

Postad 24 januari 2020 - 18:25

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

säger de igen, fattar inte varför ingen öppnar en riktig ljudbutik i skåne? ja menar de finns inget förutom hifiklubben som för övrigt är väldigt begränsade...  Nu pratar jag där de säljer många märken, hemmabio osv...

 

allt finns i göteborg eller omkring verkar de som :(



#161

Postad 24 januari 2020 - 18:37

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
The rock, ligger i Skåne ?

#162

Postad 24 januari 2020 - 18:54

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

The rock, ligger i Skåne ?

jag vet, men jag tänker mer hembiobutiken, BRL, och liknande, tycker the Rock har MYCKET av de bästa/dyraste, men rätt litet utbud av de som de flesta köper... och tyvärr inte mycket hemma..

 

Hade hembiobutiken, BRL, och liknande legat i Skåne, hade jag handlat spontant ofta :)


ta exempel golvhögtalare, hembiobutiken har 100 tal, och massor av olika märken, The Rock 1 märke, och säkert inte mycket hemma, sen ska de alltid ta nån eller ett par tusenlappar mer än övriga, de följer inte de andras prissättning.



#163

Postad 24 januari 2020 - 20:13

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

säger de igen, fattar inte varför ingen öppnar en riktig ljudbutik i skåne? ja menar de finns inget förutom hifiklubben som för övrigt är väldigt begränsade... Nu pratar jag där de säljer många märken, hemmabio osv...

allt finns i göteborg eller omkring verkar de som :(

Ja kan inget annat än hålla med bor själv i skåne i en liten by hörby. Här finns inget brukar handla på hifiklubben i Kristianstad, jag har inte mycket alternativ tyvärr, så där är många märken jag aldrig kommer kunna testa så som, dynaudio, focal, mf, rotel för att nämna några exempel, hegel kan man nu åtminstone lyssna på i hifiklubbens butiker. Butiker som Elgiganten och mediamarkt är ju inte några direkt alternativ heller, finns några ljudbutiker i Malmö, men det är lång väg för mig, och verken Lund eller Malmö är speciellt trevliga städer att köra till med bil. Kristianstad är en utmärkt stad att köra till, men där finns ju som sagt bara hifiklubben.


Konstigt ändå att dali rubicon 8 kunnat springa iväg hela 15k i pris medan b&w stort sett knappt blivit dyrare. Har varit på hemmabiobutiken i Stockholm när jag varit på besök där, känns som en ganska bra butik, fast jag vill inte snacka skit om alla hifiklubbens butiker, har blivit bra bemött både i Lund där jag köpte mitt system, och Kristianstad dom gångerna jag varit där, sen att där finns några som inte är lika bra som jobbar där, kan jag förstå, kunskapen kan skilja mellan säljare på hifiklubben har jag märkt, men det finns det säkert på andra butiker med, men vi kunde haft något annan typ av ljudbutik i Kristianstad trakten, hemmabiobutiken skulle sitta fint för de har väldigt mycket att välja på

Redigerat av Andreas3200, 24 januari 2020 - 20:17.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.