Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Styr allt med iPhone/iPad/iPod (IR + RF)

1112 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1101

Postad 03 maj 2017 - 16:51

Unregistered17f9fb0d
  • Unregistered17f9fb0d
  • Forumräv

  • 844 inlägg
  • 0

@nortish
Är det inte bara att skapa ett google konto och använda detta enbart för iRule? Tar ju inte många minuter att lösa.


Googlekonto har jag. Problemet är att jag inte gillar att ha appar körandes i bakgrunden i onödan. Får konstant varningar om att Google+ drar batteri i bakgrunden, varpå jag stoppar den. Då blir det trubbel

#1102

Postad 03 maj 2017 - 20:35

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

@ebonite

 

Kollade lite mer bilder och info på den fjärren och är faktiskt helt såld jag också. Inget iRule stöd där heller vad jag kan förstå men samtidigt en mer attraktiv lösning än Harmonyn. Verkar ju dock inte vara värt att hålla andan direkt på produktsläpp.

Harmonyn åker åt **** tillbaka till butiken imorgon hur som helst.

 

Det jag fortfarande inte fattar är kopplingen du har gjort mellan Z-wave och iRule. Eller är iRule/iTach inte alls inblandat när du i exemplet du angav?

 

@nortish

Då hänger jag med. Upplever inte direkt några problem med detta men sen laddar jag ju mobilen varje natt också.


Redigerat av kalvhund, 03 maj 2017 - 20:35.


#1103

Postad 04 maj 2017 - 10:12

ebonite
  • ebonite
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

@kalvhund

Fjärrkontrollen ser mycket intressant ut och den gör inte ont att titta på heller.
Den har inget uttalat iRule stöd men förhoppningsvis kan man uppnå det man är ute efter med hjälp av z-wave och itach. Jag skall försöka förklara hur jag menar.
 
iRule och iTach är i högsta grad inblandat i min setup. Men när jag vill göra saker med iTach ”utanför” iRule kommer z-wave in i bilden. Kanske vill jag trycka på en fysisk knapp på en z-wave kompatibel fjärrkontroll eller liknande för att trigga itach att göra något.
 
Ritade upp ett litet schema:
schema.png?raw=1


#1104

Postad 04 maj 2017 - 22:53

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

Man blir ju tårögd av den fina illustrationen :) 

 

Jag kan helt ärligt inte förstå varför det inte redan finns en fysisk fjärrkontroll när du uppenbarligen kan knyta fysiska knapptryckningar till en action på sättet du visar här ovan.

 

Lite slappt undrar jag (istället för att lägga google timmar) om du har tips på vart man kan läsa på om hur man får iRule att fatta vad den ska göra när z-wave skickar kommandon? 

 

Fattar inte hur du får iRule att uppfatta att kommando "A" från Z-wave ska sätta igång enheterna 1,2 och 3 via nätverket/IR t.ex.



#1105

Postad 05 maj 2017 - 10:33

ebonite
  • ebonite
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Tackar :)

Har tyvärr ingen generellt bra läsning då det beror lite på vilken z-wave gateway du använder. Men det hela har egentligen ingenting med iRule att göra utan det är gatewayen från itach/global cache som är inblandad. Så basera googlingarna på z-wave itach/global cache eller liknande. Här kan du få en uppfattning om vad det handlar om: https://en.robbshop....wave-controller

Själv använder jag en z-wave gateway som heter Vera Edge. Är halvnöjd då den är lite trög att jobba med..

 

Kommandona fungerar genom att jag först loggat in i min z-wave och lagt till ett plugin för global cache. När detta är gjort kan jag välja vilka kommandon jag vill skicka från z-wave till global cache. Såhär kan det se ut om jag skapat en funktion för min tv att starta

vera.png?raw=1

 

 

Jag kan sedan bygga en scen utifrån detta. Om jag vill att tv:n skall gå igång automatiskt en viss tidpunkt, via en rörelsesensor när jag går in i vardagsrummet eller när jag trycker på en z-wave kompatibel "knapp".
Du kan lägga till massor med funktioner i samma scen om du också vill skicka nätverkskommandon m.m. när detta "triggas".

 

Hemma hos mig gör jag så mycket jag kan från iRule men tar z-wave till hjälp för denna typ av automatisering. 
Hoppas du förstår något av vad jag precis skrev :)



#1106

Postad 09 maj 2017 - 10:44

Unregistered17f9fb0d
  • Unregistered17f9fb0d
  • Forumräv

  • 844 inlägg
  • 0

Tackar :)

Har tyvärr ingen generellt bra läsning då det beror lite på vilken z-wave gateway du använder. Men det hela har egentligen ingenting med iRule att göra utan det är gatewayen från itach/global cache som är inblandad. Så basera googlingarna på z-wave itach/global cache eller liknande. Här kan du få en uppfattning om vad det handlar om: https://en.robbshop....wave-controller

Själv använder jag en z-wave gateway som heter Vera Edge. Är halvnöjd då den är lite trög att jobba med..

 

Kommandona fungerar genom att jag först loggat in i min z-wave och lagt till ett plugin för global cache. När detta är gjort kan jag välja vilka kommandon jag vill skicka från z-wave till global cache. Såhär kan det se ut om jag skapat en funktion för min tv att starta

vera.png?raw=1

 

 

Jag kan sedan bygga en scen utifrån detta. Om jag vill att tv:n skall gå igång automatiskt en viss tidpunkt, via en rörelsesensor när jag går in i vardagsrummet eller när jag trycker på en z-wave kompatibel "knapp".
Du kan lägga till massor med funktioner i samma scen om du också vill skicka nätverkskommandon m.m. när detta "triggas".

 

Hemma hos mig gör jag så mycket jag kan från iRule men tar z-wave till hjälp för denna typ av automatisering. 
Hoppas du förstår något av vad jag precis skrev :)

 

Det där är ju något jag har letat efter, hade helt missat att det fanns plugin för GC.

Fråga då: 

Är det Global Cache GC100 pluginen du använder? Hur configgar du den? 

Jag får bara meddelande att den "Cannot send devices. Confirm the ip is correct".



#1107

Postad 11 maj 2017 - 09:24

ebonite
  • ebonite
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Det där är ju något jag har letat efter, hade helt missat att det fanns plugin för GC.

Fråga då: 

Är det Global Cache GC100 pluginen du använder? Hur configgar du den? 

Jag får bara meddelande att den "Cannot send devices. Confirm the ip is correct".

 

Ja den var lite lurig att få till men jag hittade hur man gör i denna tråd: http://forum.micasav...c,29685.30.html. Jag följde instruktionen från 'sdholden'.


Redigerat av ebonite, 11 maj 2017 - 09:24.


#1108

Postad 17 juli 2018 - 09:23

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Jag håller just nu på att implementera hassio i min hemstyrning. Jag har för avsikt att fortsätta att använda mina iTachs eftersom dom har funkat felfritt så pass länge.
 
Jag har dock problem med RF signalen. Denna skickas via RF antenn som sitter i utgång 1 på en av mina iTachs.
Jag har några apparater som saknar on/off kommando och för att lösa detta använder jag nexas on/off strömbrytare.
 
Jag har on/off kod i hex i iRule och detta funkar kalas. Problemet är att dessa inte reagerar när jag använder exakt samma kod och skickar den till rätt port på rätt itach. Någon som vet vad det är jag missar?
 
Konverterar iRule denna koden till något annat språk eftersom hassio inte reagerar på exakt samma kod som står i iRule?


#1109

Postad 17 juli 2018 - 15:40

ebonite
  • ebonite
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

 

Jag håller just nu på att implementera hassio i min hemstyrning. Jag har för avsikt att fortsätta att använda mina iTachs eftersom dom har funkat felfritt så pass länge.
 
Jag har dock problem med RF signalen. Denna skickas via RF antenn som sitter i utgång 1 på en av mina iTachs.
Jag har några apparater som saknar on/off kommando och för att lösa detta använder jag nexas on/off strömbrytare.
 
Jag har on/off kod i hex i iRule och detta funkar kalas. Problemet är att dessa inte reagerar när jag använder exakt samma kod och skickar den till rätt port på rätt itach. Någon som vet vad det är jag missar?
 
Konverterar iRule denna koden till något annat språk eftersom hassio inte reagerar på exakt samma kod som står i iRule?

 

 

Vet inte om det fungerar men testa att konvertera med hjälp av detta "verktyg": http://tomeko.net/on...64.php?lang=en1
Jag använde detta när jag konverterade HEX koder för min Broadlink RM i hassio.



#1110

Postad 18 juli 2018 - 08:06

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

Vet inte om det fungerar men testa att konvertera med hjälp av detta "verktyg": http://tomeko.net/on...64.php?lang=en1
Jag använde detta när jag konverterade HEX koder för min Broadlink RM i hassio.

 

Tack så mycket för tipset. Fick det dessvärre inte att funka heller..

Det är inte så att du kan bjuda på on/off komando för och koden du har använt för att få detta att funka? Håller på att felsöka här men kommer ingenstans.



#1111

Postad 18 juli 2018 - 08:17

ebonite
  • ebonite
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Tack så mycket för tipset. Fick det dessvärre inte att funka heller..

Det är inte så att du kan bjuda på on/off komando för och koden du har använt för att få detta att funka? Håller på att felsöka här men kommer ingenstans.

 

 

Nu har inte jag några RF koder utan bara IR. Men här finns lite exempel på kommandon https://www.home-ass...itch.broadlink/.
Längst ner på denna sida hittade jag verktyget för att kunna konvertera HEX koder.

 

Sen vet jag inte om detta fungerar med iTach heller.. Jag använder Broadlink RM Mini för att skicka dessa.


Redigerat av ebonite, 18 juli 2018 - 08:20.


#1112

Postad 08 december 2018 - 13:19

fardin12
  • fardin12
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Är det någon som har kvar exceldokumentet från sydia med en massa nexa-koder? Det verkar som de klappat igen butiken...

Tack på förhand

#1113

Postad 09 december 2018 - 14:51

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0

Är det någon som har kvar exceldokumentet från sydia med en massa nexa-koder? Det verkar som de klappat igen butiken...
Tack på förhand

Jag har faktiskt koderna från sydia annars finns de i irules databas. Jag har gått över till Home remote. Bättre än iRule men lite högre inlärningströskel



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.