Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tv lösning till villa?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 april 2016 - 10:12

Unregistered09e8e626
  • Unregistered09e8e626
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Hallå gossar

 

Detta med tv-tittande i traditionell bemärkelse har jag alltid funnit rätt ointressant, jag vill ju bestämma vad jag tittar på och när jag vill se det. Datorn och internet varit mitt givna val när det gäller att konsumera media, därför har jag nu noll koll på olika sätt att ta emot tv utsändningar.

 

Anledningen till att jag nu måste intressera mig för tv är att jag gått o blivit med fru, hon gillar att sitta o bläddra mellan kanaler.. 

 

Vi ska snart flytta in i vårt nybyggda hus. Där finns 2x nätverksuttag samt "antenn-uttag" på alla ställen där det ska stå tv, draget till ett mediaskåp. Även draget tomrör mellen vinden och mediaskåpet för att förbereda om man vill ha antenn/parabol. Fiber via öppet stadsnät finns, där det finns nån iptv leverantör som heter "sappa".

Så det känns som att det finns alla möjligheter.

 

Vi är bara intresserade av de vanliga kanalerna, typ 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10, kanske även discovery och history channel.

Är inte alls intresserad av olika film/sport/trams kanaler. Det behovet fyllas redan av HBO, Netflix, anda play-tjänster samt lokalt lagrat material.

 

Saker jag ogillar är: månadskostnader, krångliga boxar och skit som inte fungerar som det ska.

 

Saker jag gillar är: prisvärda tjänster som fungerar som jag vill att de ska fungera.

 

Vad tror ni är bästa lösningen för mig och min familj?

 

 

 

 



#2

Postad 26 april 2016 - 12:06

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Jag skulle i första hand titta på marksänd TV om du har anständiga mottagningsförhållanden. Finns sannolikt någon granne som kör det och kan berätta hur det fungerar. Är signalen riktigt bra kan antennen t o m sitta inne på vinden så slipper man göra hål i fasaden.

Det är också den teknik som är enklast att splitta ut till fler mottagare och de flesta TV-apparater har något slags stöd inbyggt för signalerna så att man åtminstone får in SVT, TV4 och TV6 utan box. Vill man se fler kanaler gäller abonnemang från Boxer och en kortläsare, och vill man ha minsta strul så skaffar man extrakort till aktuella TV-apparater.

En komplikation är ett pågående teknikskifte, för att få största möjliga utbud bör box eller TV ha stöd för DVB-T2.

 

Parabol ger större utbud men är aningen knöligare med installation och inte alla TV klarar sig utan box. IPTV behöver alltid box. Fria kanaler finns i allmänhet inte på IPTV och är mer begränsat på satellit (om vi håller oss till svenska kanaler)



#3

Postad 26 april 2016 - 15:57

Unregistered09e8e626
  • Unregistered09e8e626
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

*text'

 

Tack för svaret

 

Du ser så vilsen jag är.... jag tänkte inte ens på att man fortfarande kunde få in nått med en vanlig antenn.

 

Men är det enbart Boxer som fortfarande kör marksänt? 

 

Jag ringde även kundtjänst på Sappa efter att jag skrev inlägget, killen som svarade där menade att jag får nån box att montera mediaskåpet. Då delar den sen ut ett rätt stort antal kanaler via analog signal till alla "antenn-uttag" i huset, oavsett antal. Sen får man med 1st box att placera vid valfri tv där man vill ta del av det digitala utbudet. Sen får man köpa till fler digitalboxar och kort om man vill köra digitalt på fler än en tv.

 

Eller förstod jag honom fel?

 

Om det funkar så så låter det som en vettig lösning, till en billig peng. Då kör jag digitalt på stora plasman i vardagsrummet o nöjer mig med grusigt analogt i resten av huset.



#4

Postad 26 april 2016 - 16:21

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

Håller med om marksänt, det är den enklaste lösningen då man inte behöver några extra boxar alls om tv-apparaterna bara är någorlunda moderna. En antenn på taket och vanlig antennsladd till varje tv är allt som behövs. Då har man utan kostnad SVT1 HD, SVT2 HD, TV4 HD, TV6, svt24, kunskapskanalen och barnkanalen.

Vill man ha fler kanaler tecknar man ett av de enklare kanalpaketen typ boxer flex 8 eller flex16. Alltså 8 eller 16 valfria kanaler utöver gratisutbudet.



#5

Postad 26 april 2016 - 17:53

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Då det finns nätverksuttag så är en TV server med t.ex. tvheadend med Kodi klienter vid varje TV och då kan man se Play kanaler och annan media med. Man kan även streama tlil surfplattor osv då med.



#6

Postad 26 april 2016 - 18:47

Unregistered09e8e626
  • Unregistered09e8e626
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Då det finns nätverksuttag så är en TV server med t.ex. tvheadend med Kodi klienter vid varje TV och då kan man se Play kanaler och annan media med. Man kan även streama tlil surfplattor osv då med.

 

Nu känner jag att det börjar bli overkill ;)

 

Men det är nog oundvikligt när man frågar på ett entusiastforum...

 

Jag vill hålla detta så enkelt som möjligt. Det bästa vore om det bara funkade som i lägenheten vi bor i nu, en sladd från väggen till tv´n o så bara funkar det. Har inga höga krav alls vad det gäller bild/ljud kvalité när det gäller detta.

Vill jag se nån film/serie/annat i högupplösning med ordentligt ljud så har jag redan avancerade och väl fungerande lösningar för det redan.

 

Själv klarar jag mig utmärkt helt utan egentligen, har inte haft antennsladden inkopplad i tv´n sen jag flyttade hemifrån för snart 15 år sen.  :P 



#7

Postad 26 april 2016 - 20:27

1951
  • 1951
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Då är det ju som tidigare nämnts marknätet som gäller



#8

Postad 26 april 2016 - 21:56

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0

En antenn på taket och vanlig antennsladd till varje tv är allt som behövs. Då har man utan kostnad SVT1 HD, SVT2 HD, TV4 HD, TV6, svt24, kunskapskanalen och barnkanalen.

 

Eller en antenn på vinden.

TV4 HD är en frikanal men kräver ett programkort.   TV4 har dock inga begränsningar.



#9

Postad 27 april 2016 - 08:14

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Men är det enbart Boxer som fortfarande kör marksänt?

Vill du ha mer än det fria utbudet i marknätet så är det endast Boxer som säljer abonnemang.
 

Jag ringde även kundtjänst på Sappa efter att jag skrev inlägget, killen som svarade där menade att jag får nån box att montera mediaskåpet. Då delar den sen ut ett rätt stort antal kanaler via analog signal till alla "antenn-uttag" i huset, oavsett antal. Sen får man med 1st box att placera vid valfri tv där man vill ta del av det digitala utbudet. Sen får man köpa till fler digitalboxar och kort om man vill köra digitalt på fler än en tv.

Eller förstod jag honom fel?

Om det funkar så så låter det som en vettig lösning, till en billig peng. Då kör jag digitalt på stora plasman i vardagsrummet o nöjer mig med grusigt analogt i resten av huset.

Den varianten av IPTV är inte helt dum, kolla hur den står sig mot Boxer vad gäller utbud och abonnemangskostnad. Brukar vara knepigt att få hela raddan av kanaler mellan TV1 och TV12 på IPTV.

Med lite flax kan man plocka in även digital-TV utan box om TVn har stöd för DVB-C, Sappa verkar ha stöd för att man kör med kortläsare i TVn.

Kolla dock extra noga att det verkligen är den typen av IPTV som levereras till din adress.



#10

Postad 08 maj 2016 - 06:26

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Jag hade egentligen samma dilemma som Kasken. Körde Telia IP-TV funkade ok, m man är bunden till en Box och ganska dyra månadsavgifter.
Kör Magine för de vanliga kanalerna i kombination med olika play tjänster. Magine är inte perfekt och det saknas en del kanaler. Fördelen är att man inte är bunden till någon Box, nackdelen är utbudet samt att play tjänster funkar olika bra beroende på vilken enhet/device som används.

#11

Postad 09 maj 2016 - 13:22

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

 

Om det funkar så så låter det som en vettig lösning, till en billig peng. Då kör jag digitalt på stora plasman i vardagsrummet o nöjer mig med grusigt analogt i resten av huset.

Vad menar du där? I ditt inledande inlägg stod inget om att du hade kabel-tv med analog signal.



#12

Postad 09 maj 2016 - 13:33

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Vad menar du där? I ditt inledande inlägg stod inget om att du hade kabel-tv med analog signal.

Förklaras högre upp i det inlägg du citerade.



#13

Postad 09 maj 2016 - 14:03

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Förklaras högre upp i det inlägg du citerade.

Åhå, en special a la Sappa. Själv skulle jag hellre köra marksänt digitalt till alla uttag. Hellre några färre kanaler med bra bild, gratis, än flera analoga.


Redigerat av agpath, 09 maj 2016 - 14:03.


#14

Postad 09 maj 2016 - 18:21

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Sitter lite i samma sits men vill ha SVT1, SVT2, TV3, TV4 och kanal 5. Dessa vill jag ha i HD. Är det bara Canal Digital och Boxer som fixar detta?


Redigerat av kribban, 09 maj 2016 - 18:22.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.