Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Toshiba HD-E1/ XE1/EP10 *

1789 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 september 2006 - 16:59

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Nu till början på vintern 2006/2007 kommer två mycket intressanta produkter som det kommer skrivas en hel del om i media och på diverse forum (som te.x. detta forum). :)

Det handlar om två HD DVD-spelare från Toshiba som heter HD-E1 samt HD-XE1.
Denna tråd som fungera som en samlingsplats för information om dessa spelare samt vad som skiljer dem åt. Vi börjar med HD-E1 för att sedan gå igenom HD-XE1.
Några av skillnaderna mellan spelarna, förutom designen då, är rödmarkerat i texten nedan.


<span style='font-size:11pt;line-height:100%'>Huvudspecifikationer, Toshiba HD-E1</span>

• HD DVD-player
• Stöder utmatning av HD-video med upplösningarna 720p & 1080i (ej 1080p)
• Inbyggd dekoder för Dolby Digital Plus och Dolby TrueHD. Stödjer DTS-HD
• Klarar att spelar upp följande skivformat: HD DVD Video, DVD Video, DVD-R (video), DVD-R DL (video), DVD-RW (video), DVD VR, CD (CD-DA), CD-R (CD-DA), CD-RW (CD-DA), Twin format disc (HD DVD & DVD video), DVD-ROM (video)
• Video codecs: MPEG2, MPEG4 AVC (H.264), VC1
• HDMI-utgången uppfyller version 1.2 av HDMI-specificationen
• 2 kanalers analog ljudutmatning
Analog 5.1-utgång: nej
Digital coaxial ljudutgång: nej
• Optisk ljudutgång: ja
• Ethernet terminal
• Dimensioner (BxHxD mm): 430 x 65 x 345
• Riktpriset är ca 6 900 kr och lanseras i början av november
Bifogad fil  HD_E1_front1.jpg   14,94K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  HD_E1_back.jpg   44,13K   4 Antal nerladdningar

Bifogad fil  hd_e1a.jpg   106,58K   152 Antal nerladdningar Bifogad fil  hd_e1b.jpg   195,17K   250 Antal nerladdningar Bifogad fil  hd_e1c.jpg   157,9K   167 Antal nerladdningar




<span style='font-size:11pt;line-height:100%'>Huvudspecifikationer, Toshiba HD-XE1</span>

• HD DVD-player
• Stöder utmatning av HD-video med upplösningarna 720p, 1080i & 1080p
• Inbyggd dekoder för Dolby Digital Plus och Dolby TrueHD. Stödjer DTS-HD
• Klarar att spelar upp följande skivformat: HD DVD Video, DVD Video, DVD-R (video), DVD-R DL (video), DVD-RW (video), DVD VR, CD (CD-DA), CD-R (CD-DA), CD-RW (CD-DA), Twin format disc (HD DVD & DVD video), DVD-ROM (video)
• Video codecs: MPEG2, MPEG4 AVC (H.264), VC1
• HDMI-utgången uppfyller version 1.3 av HDMI-specificationen
Deep color (HDMI output): Yes
4 x översampling med DAC 297 MHz/12 bitar
Analog 5.1-utgång: ja
RS-232C-in/utgång
Digital coaxial ljudutgång: ja
• Optisk ljudutgång: ja
• Ethernet terminal
• Dimensioner (BxHxD mm): ? x ? x ?
• Riktpriset är ca 10900sek och lanseras i början av december
Bifogad fil  HD_XE1_front1.jpg   23,83K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  hd_xe1_34r2_a5i.jpg   315,43K   183 Antal nerladdningar Bifogad fil  hd_xe1_34l_a5i.jpg   191,88K   190 Antal nerladdningar Bifogad fil  hd_xe1_cu1_a5i.jpg   402,55K   109 Antal nerladdningar

Pressmeddelandet från Toshiba, på engelska: Bifogad fil  HD_DVD_IFA_engl_final.pdf   147,6K   180 Antal nerladdningar

Toshibas kommande HD DVD-sida

Tysk pdf-fil


Mer information fylls i med tidens gång.

<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Edit 060914: Bilder från Tomas_D700 inlägg nedan samt svenska riktpriser.</span>

Redigerat av Martin, 27 oktober 2007 - 12:41.


#2

Postad 06 september 2006 - 18:40

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Äntligen tråden är officiell :unsure:

#3

Postad 06 september 2006 - 19:01

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Tjohoo... Den ser ut att ha ALLT. :unsure:

Hoppas bara att den går att använda utan att man sliter sitt hår, till skillnad från US-versionen HD-A1... :(

#4

Postad 06 september 2006 - 19:07

diabolo
  • diabolo
  • Mästare

  • 3 548 inlägg
  • 0

Tjohoo... Den ser ut att ha ALLT. :unsure:

Hoppas bara att den går att använda utan att man sliter sitt hår, till skillnad från US-versionen HD-A1... :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>


Hello :( , så vad har du haft för problem med HD-A1n? Förutom att den tar sin tid att starta har jag inte haft några problem... än så länge :lol:

#5

Postad 06 september 2006 - 19:18

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hej :unsure:

Lite smått och gott som kanske, eller kanske inte, kan användas i huvudinlägget:

HD-E1 --> Bifogad fil  hd_e1a.jpg   106,58K   152 Antal nerladdningar Bifogad fil  hd_e1b.jpg   195,17K   250 Antal nerladdningar Bifogad fil  hd_e1c.jpg   157,9K   167 Antal nerladdningar

HD-XE1 --> Bifogad fil  hd_xe1_34r2_a5i.jpg   315,43K   183 Antal nerladdningar Bifogad fil  hd_xe1_34l_a5i.jpg   191,88K   190 Antal nerladdningar Bifogad fil  hd_xe1_cu1_a5i.jpg   402,55K   109 Antal nerladdningar


Pressmeddelandet från Toshiba, på engelska: Bifogad fil  HD_DVD_IFA_engl_final.pdf   147,6K   180 Antal nerladdningar

Redigerat av Tomas_D700, 06 september 2006 - 19:26.


#6

Postad 06 september 2006 - 20:36

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Audio Code 3: Får passa på att tacka för att du "stressade" mig lite så jag fick tummen ur att göra denna tråd istället. :(

Tomas_D700: Tackar! Förstainlägget kommer fixas till! :unsure:


HD-XE1 ser helt okey ut tycker jag. Gillar att Toshiba också kommer med firmwareuppdateringar.....tillskillnad mot många andra tillverkare.

#7

Postad 07 september 2006 - 19:43

Jennys Canton Biograf
  • Jennys Canton Biograf
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Hejsan hej!

Har länge längtat efter att få lägga vantarna på en HD-DVD lirare och jag undrar därför;
kommer de båda spelarna till Sverige runt november/december eller det gäller kanske enbart England?
Skulle inte bli förvånad om lilla Sverige får vänta tills våren 2007. <_<

Någon som vet?

Tummen upp!
Jenny ;)

#8

Postad 07 september 2006 - 21:20

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Datumen skall gälla över europa enligt Toshiba som jag själv varit i kontakt med.
Sedan hur många spelare som levereras till respektive land vet jag inte, men att dom kommer...ifall dom inte blir försenade, vilket då inte skulle vara ovanligt i sammanhanget.

#9

Postad 08 september 2006 - 13:58

Peak
  • Peak
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Har länge vidhållit att man ska ge blanka *** i att köpa något av HD-formaten, endast för att de är så envisa och ska trilskas med att få sina licenspengar i kassan.

Börjar dock bli lite sugen nu när man ser fina europamodeller lanseras. Har inte riktigt hittat en bra och prisvärd DVD med HDMI som levererar på alla punkter, och tänker då lite på en HD-DVD modell istället, då de lär vara riktigt bra på även DVD-uppspelning. Kommentarer kring detta?

För övrigt har jag några frågor kring dessa spelare:

1. HDMI 1.2/1.3/Deep color (HDMI output)
Klarar vad, skillnader, etc. ?

2. Hur fungerar regioner vad gäller HD-DVD? USA-skivor? Kommer det PAL-skivor bara för att det ska finnas skivor med 25 bilder per sekund? Hur blir det med regioner på vanliga DVD-skivor på dessa spelare (Har mycket R1 hemma)?

3. Är dessa spelare byggda på samma platta som A1/AX1 (Pentium, tar lång tid att boota, etc.), eller är det en ny spelare som är byggd från grunden?

4. En fråga jag inte förväntar mig något svar på :P , men varför i all världen plockar man bort koaxial digitalutgång?????

#10

Postad 13 september 2006 - 08:59

JamesRyan
  • JamesRyan
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
I ett pressmedelande från Toshiba anges:

HD-DVD-spelarna finns på marknaden från och med november (HD-E1) och från och med december (HD-XE1). Rekommenderat cirkapris är från 6 900 kr inklusive moms (HD-E1) respektive 10 900 kr inklusive moms (HD-EX1).

Pressmeddelande från Toshiba (11sep 2006)

#11

Postad 13 september 2006 - 19:52

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
Hmmmm, är Toshiba Sverige skvatt galna?? :D
Hur kan man prissätta HD-XE1 till 10900sek i sverige när den kostar 899Euro i europa
(dvs ca 8360sek), 2500KR I PÅSLAG......SKANDAL OM DETTA STÄMMER. :)

#12

Postad 13 september 2006 - 20:37

osiriz
  • osiriz
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

4. En fråga jag inte förväntar mig något svar på  :) , men varför i all världen plockar man bort koaxial digitalutgång?????

<{POST_SNAPBACK}>

en helt enormt bra fråga... undrar detsamma

#13

Postad 14 september 2006 - 07:26

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Men den optiska är ju kvar så jag ser inget större problem egentligen. Visst hade det varit bättre att ha såväl koax som optisk.

#14

Postad 14 september 2006 - 09:42

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0

Hmmmm, är Toshiba Sverige skvatt galna?? :D
Hur kan man prissätta HD-XE1 till 10900sek i sverige när den kostar 899Euro i europa
(dvs ca 8360sek), 2500KR I PÅSLAG......SKANDAL OM DETTA STÄMMER. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Fick svar ifrån Toshiba angående priset, bl.a. sa dom att:
"Emellertid så har Toshiba Tyskland ett annat distrubutions nät än resten av Europa.
Detta föranleder att de priser du ser i tyskland är prisbilder vi i öriga Europa inte kan nå. "

Alltså blir det import ifrån tyskland som gäller :P

#15

Postad 14 september 2006 - 20:09

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Har Toshiba Europa garanti så är det solklart att man beställer från tyskland :-)

#16

Postad 14 september 2006 - 20:12

Mums
  • Mums
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Hmmmm, är Toshiba Sverige skvatt galna?? :)
Hur kan man prissätta HD-XE1 till 10900sek i sverige när den kostar 899Euro i europa
(dvs ca 8360sek), 2500KR I PÅSLAG......SKANDAL OM DETTA STÄMMER. :o

<{POST_SNAPBACK}>

Fick svar ifrån Toshiba angående priset, bl.a. sa dom att:
"Emellertid så har Toshiba Tyskland ett annat distrubutions nät än resten av Europa.
Detta föranleder att de priser du ser i tyskland är prisbilder vi i öriga Europa inte kan nå. "

Alltså blir det import ifrån tyskland som gäller ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Blir definitivt import för mig med de priserna! Fortfarande ett ganska saftigt pris på HD-XE1 dock även med import. Ska bli intressant att se priset på HD-XA2 som troligen blir betydligt lägre i staterna :P

HD-E1 går bort för mig då den maskinen saknar 5.1 analog ut och bara stöder hdmi 1.2, det gör ju att det inte är möjligt att köra ljudformaten Dolby TrueHD och DTS-HD Master Audio om jag förstått det rätt :( . Lustigt att HD-A1 har 5.1 utgångar och är betydligt billigare än HD-E1! Vill man ha den enklare varianten så är ju HD-A1 ett bättre och billigare val, även om man åker på tull vid import.

#17

Postad 14 september 2006 - 20:15

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

Fick svar ifrån Toshiba angående priset, bl.a. sa dom att:
"Emellertid så har Toshiba Tyskland ett annat distrubutions nät än resten av Europa.
Detta föranleder att de priser du ser i tyskland är prisbilder vi i öriga Europa inte kan nå. "

Alltså blir det import ifrån tyskland som gäller :)

<{POST_SNAPBACK}>

Surt. Hoppas det inte blir tvångsdubbning och grönt blod på alla filmer med den tyska maskinen bara. :o

:(


Frågan är väl om det är värt de extra slantarna för EX1 för en bättre analog del som man inte kommer att använda och HDMI 1.3 som man förmodligen inte kan dra nytta av på väldigt länge?

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 14 september 2006 - 20:18.


#18

Postad 15 september 2006 - 23:08

didrik
  • didrik
  • Veteran

  • 1 740 inlägg
  • 0
de analoga utgångarna är ju det enda som fungerar för att ta ut de nya ljudformaten i dagsläget. så det är nog värt att satsa på den dyra....

får se om det är någon kompis som ska till staterna som kan plocka upp en hd-xa2 :D

#19

Postad 16 september 2006 - 01:06

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

Hmmmm, är Toshiba Sverige skvatt galna?? :D
Hur kan man prissätta HD-XE1 till 10900sek i sverige när den kostar 899Euro i europa
(dvs ca 8360sek), 2500KR I PÅSLAG......SKANDAL OM DETTA STÄMMER. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Fick svar ifrån Toshiba angående priset, bl.a. sa dom att:
"Emellertid så har Toshiba Tyskland ett annat distrubutions nät än resten av Europa.
Detta föranleder att de priser du ser i tyskland är prisbilder vi i öriga Europa inte kan nå. "

Alltså blir det import ifrån tyskland som gäller B)

<{POST_SNAPBACK}>


I England som definitivt inte var en del av Tyskland senast jag kollade är priset 599 pund * 13,65 blir det 8176 kr. Även med påslag för annan moms borde den inte kosta mer än max 9000 listpris i Sverige. HiFi och stereo prylar är ofta minst lika dyra i England som här (med justering för momsen) så Toshiba Sverige är helt ute och reser här.

Vem/vart hade du mailat Toshiba i Sverige?

#20

Postad 16 september 2006 - 02:19

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

de analoga utgångarna är ju det enda som fungerar för att ta ut de nya ljudformaten i dagsläget. så det är nog värt att satsa på den dyra....

Jag menade analoga bildkretsar. Ljudbiten skiljer sig väl inget där?

#21

Postad 17 september 2006 - 17:34

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0

Hmmmm, är Toshiba Sverige skvatt galna?? :)
Hur kan man prissätta HD-XE1 till 10900sek i sverige när den kostar 899Euro i europa
(dvs ca 8360sek), 2500KR I PÅSLAG......SKANDAL OM DETTA STÄMMER. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Fick svar ifrån Toshiba angående priset, bl.a. sa dom att:
"Emellertid så har Toshiba Tyskland ett annat distrubutions nät än resten av Europa.
Detta föranleder att de priser du ser i tyskland är prisbilder vi i öriga Europa inte kan nå. "

Alltså blir det import ifrån tyskland som gäller :P

<{POST_SNAPBACK}>

I England som definitivt inte var en del av Tyskland senast jag kollade är priset 599 pund * 13,65 blir det 8176 kr. Även med påslag för annan moms borde den inte kosta mer än max 9000 listpris i Sverige. HiFi och stereo prylar är ofta minst lika dyra i England som här (med justering för momsen) så Toshiba Sverige är helt ute och reser här.

Vem/vart hade du mailat Toshiba i Sverige?

<{POST_SNAPBACK}>

Dom personer som står i pressreleasen ifrån Toshiba längre upp i tråden (Henrik svarade)

#22

Postad 19 september 2006 - 07:53

didrik
  • didrik
  • Veteran

  • 1 740 inlägg
  • 0

de analoga utgångarna är ju det enda som fungerar för att ta ut de nya ljudformaten i dagsläget. så det är nog värt att satsa på den dyra....

Jag menade analoga bildkretsar. Ljudbiten skiljer sig väl inget där?

<{POST_SNAPBACK}>


aha, sorry :) nä, det gör den nog inte...

#23

Postad 21 september 2006 - 22:33

kastrom
  • kastrom
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Lite info om hdmi 1.3: Audio Video revolution.
Fantastiskt att man lyckas komma på en ny kontakt till hdmi 1.3! :lol:

Jag ska definitivt beställa en spelare och det blir med största sannolighet hd-xe1.

/Kent

#24

Postad 22 september 2006 - 08:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Lite info om hdmi 1.3: Audio Video revolution.
Fantastiskt att man lyckas komma på en ny kontakt till hdmi 1.3!  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Wow, hade jag aldrig hört talas om tidigare...
Iofs känns hela artiklen rätt bakom flötet iövigt men det här lite omständigt.

Redigerat av pacman, 22 september 2006 - 14:54.


#25

Postad 22 september 2006 - 12:45

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

  • 731 inlägg
  • 0
Så som jag har förstått det är den mindre kontakten bara till för videokameror osv. precis som USB har en mindre kontakt för kameror, PSP osv. HDMI utgångar/ingångar på spelare och bildvisare kommer ha samma storlek som innan.

Redigerat av Guppa, 22 september 2006 - 12:46.


#26

Postad 22 september 2006 - 14:53

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
bra tänkt, ja, de har nog rört ihop det med det ja...

omformulerar mig, "Iofs känns hela artiklen rätt bakom flötet". punkt. :lol:

#27

Postad 24 september 2006 - 11:13

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 411 inlägg
  • 0
Läste att 3 lagers skivor är på gång som ger oss 45gb och dubbel sidiga som ger samman lagt 90 GB. Lär ju räcka ett tag ;)

http://www.toshibahd...ow-it-works.cfm

#28

Postad 26 september 2006 - 11:49

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Toshiba UK är numera aktiv.
Sajten har lite mer ingående information än vad man finner nånannanstans.

#29

Postad 12 oktober 2006 - 19:48

Cameron
  • Cameron
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Hej alla.

Någon som kan förklara hur det ligger till med de nya ljudformaten - TrueHD/Dolby Digital-Plus/PCM 5.1. Hur kan du utnyttja dessa ljud i dagens förstärkare? Jag spanar själv på en ny stärkare från Sony - STR-DA3200E.

Kommer det att fungera att dra in ljudet från t ex Toshiba's HD-DVD spelare, via HDMI, till denna stärkare?

Undrar även hur det ligger till med regioner, kan jag köpa en HD-DVD i USA och spela upp den på en spelare köpt i Sverige?

#30

Postad 13 oktober 2006 - 07:31

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
OT: Yip Man med snygga armband, jo jag tackar jag. :D Personligen tycker jag det är ännu roligare om man placerar en muffins i handen på den som på bild utför Tan Sau och skriver i en pratbubbla: "Någon som vill ha en kaka?" ;)

Det där med de nya ljudformaten och HDMI 1.3 har blivit rejält förvirrat, inte minst tack vare lite väl kategoriska uttalanden på hdmi.org.

I princip kan man säga att om man vill överföra formaten digitalt till en förstärkare så SKA det fungera, sålänge man har en förstärkare med HDMI och sålänge denna förstärkare klarar multikanals LPCM. Detta p.g.a. att:

1. En HD-DVD-spelare måste kunna koda av Dobly True HD och DTS Master HD till multikanals LPCM.
2. En HD-DVD-spelare måste ha HDMI ut.
3. En HD-DVD-spelare måste kunna skicka multikanals LPCM via HDMI.

Enligt Dolbys egna hemsida (http://www.dolby.com...10925_Final.pdf) så gäller följande för Dolby True HD åtminstone:
25. I am about to purchase an A/V receiver. What should I look for to ensure compatible
playback of content encoded with Dolby TrueHD?
An HDMI input that supports multichannel PCM or multichannel analog inputs are all you will need.


Enligt säkra källor gäller samma sak för DTS Master HD. ;)

Så, enda anledningen till att vänta på en förstärkare som kan koda av DOlby True HD och DTS Master HD är ifall man av ngn anledning just vill att avkodningen skall ske i förstärkaren och inte i spelaren. ;)

I mina ögon så är den enda praktiska anledningen att vänta på förstärkare med HDMI 1.3 att man kanske vill vara säker på att vara helt förberedd på de bildmässiga fördelarna som kommer att vara möjliga inom ramverket för HMDI 1.3. Det gäller främst högre upplösning, 1440p, och "Deep Color". Det kommer säkert att dröja många år innan dessa implementeras på spelarsidor och ännu längre i källmaterial, så i princip kan man säga att HDMI 1.3 på förstärkerisidan och på displaysidan inte är något att gå och vänta på i dagsläget. :o

#31

Postad 13 oktober 2006 - 09:47

Cameron
  • Cameron
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Det där med de nya ljudformaten och HDMI 1.3 har blivit rejält förvirrat, inte minst tack vare lite väl kategoriska uttalanden på hdmi.org.

I princip kan man säga att om man vill överföra formaten digitalt till en förstärkare så SKA det fungera, sålänge man har en förstärkare med HDMI och sålänge denna förstärkare klarar multikanals LPCM. Detta p.g.a. att:

1. En HD-DVD-spelare måste kunna koda av Dobly True HD och DTS Master HD till multikanals LPCM.
2. En HD-DVD-spelare måste ha HDMI ut.
3. En HD-DVD-spelare måste kunna skicka multikanals LPCM via HDMI.

Enligt Dolbys egna hemsida (http://www.dolby.com...10925_Final.pdf) så gäller följande för Dolby True HD åtminstone:
25. I am about to purchase an A/V receiver. What should I look for to ensure compatible
playback of content encoded with Dolby TrueHD?
An HDMI input that supports multichannel PCM or multichannel analog inputs are all you will need.


Enligt säkra källor gäller samma sak för DTS Master HD. :D

Så, enda anledningen till att vänta på en förstärkare som kan koda av DOlby True HD och DTS Master HD är ifall man av ngn anledning just vill att avkodningen skall ske i förstärkaren och inte i spelaren. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tackar ödmjukast för ditt utmärkta svar Arioch ;)

Då sitter man alltså säkert om man väljer en receiver med stöd för multikanals LPCM via HDMI?

>1. En HD-DVD-spelare måste kunna koda av Dobly True HD och DTS Master HD till multikanals LPCM.
>2. En HD-DVD-spelare måste ha HDMI ut.
>3. En HD-DVD-spelare måste kunna skicka multikanals LPCM via HDMI.

Med en kombo av HD-XE1 + Sonys STR-DA3200E, borde detta inte alls vara några problem. Har jag förstått rätt då?

>Enligt säkra källor gäller samma sak för DTS Master HD.

Vilka källor är det om man får fråga? ;)


OT: hahahaha kanske skulle trycka dit en muffins??? :o :P

#32

Postad 13 oktober 2006 - 13:29

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

  • 731 inlägg
  • 0
En HD DVD-spelare måste kunna klara av att avkoda Dolby TrueHD i 2.0 kanaler och kunna plocka ur "core" delen (max 1,536Mbps) i 2.0 kanaler ur ett DTS-HD spår.

När de två första HD DVD-spelarna släpptes kunde de avkoda Dolby TrueHD i 2.0 kanaler och plocka ur "core" delen i 5.1 kanaler ur ett DTS-HD spår. Iom FW 2.0 kan de även avkoda Dolby TrueHD i 5.1.

Redigerat av Guppa, 13 oktober 2006 - 13:30.


#33

Postad 13 oktober 2006 - 13:45

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
När det gäller just de spelare som denna tråd handlar om så anger Toshiba följande:

HD-E1
Bifogad fil  hde1_main_spec_bkg.jpg   23,4K   0 Antal nerladdningar

HD-XE1
Bifogad fil  hdxe1_main_spec_bkg.jpg   33,43K   1 Antal nerladdningar

Källa

#34

Postad 16 oktober 2006 - 13:11

Cameron
  • Cameron
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Dissar Toshiba DTS-HD MA??? B)

Vad är egentligen de största uppdateringarna på dessa andra generationen spelare? HDMI 1.3 och en liten annorlunda design?

#35

Postad 16 oktober 2006 - 13:39

DanielP
  • DanielP
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Hmmmm, är Toshiba Sverige skvatt galna?? ;)
Hur kan man prissätta HD-XE1 till 10900sek i sverige när den kostar 899Euro i europa
(dvs ca 8360sek), 2500KR I PÅSLAG......SKANDAL OM DETTA STÄMMER. B)

<{POST_SNAPBACK}>

Fick svar ifrån Toshiba angående priset, bl.a. sa dom att:
"Emellertid så har Toshiba Tyskland ett annat distrubutions nät än resten av Europa.
Detta föranleder att de priser du ser i tyskland är prisbilder vi i öriga Europa inte kan nå. "

Alltså blir det import ifrån tyskland som gäller :angry:

<{POST_SNAPBACK}>


Med tanke på att det är en entusiastprodukt och med tanke på att vi ofta har koll på vad saker och ting kostar i andra länder så kommer Toshiba i Sverige inte säljer så mycket. I Tyskland kostar ju XE1:an neråt 7000kr (exkl frakt i.o.f.s.) i butik.

#36

Postad 16 oktober 2006 - 13:46

Cameron
  • Cameron
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Med tanke på att det är en entusiastprodukt och med tanke på att vi ofta har koll på vad saker och ting kostar i andra länder så kommer Toshiba i Sverige inte säljer så mycket. I Tyskland kostar ju XE1:an neråt 7000kr (exkl frakt i.o.f.s.) i butik.

<{POST_SNAPBACK}>


Japp, och i USA kostar den runt 5000kr B)

Men det är ju alltid lite risky att importera prylar, med garanti etc

Vad motiverar egentligen ett prishopp på 4000kr ett köp av XE1? Personligen kommer jag att köra både bild och ljud via HDMI, och antagligen uppgradera efter ett par år när HDMI 1.3 slagit igenom ordentligt.

#37

Postad 16 oktober 2006 - 14:58

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Har väntat för att kunna köpa "andra generations" spelaren, men är verkligen dessa det? Jag vill ha 1080P ut, som XE-1 ger, och att det inte tar en vecka för spelaren att ladda och spela upp skivan. Är det så eller är det stort sett samma spelare som funnits i USA ett tag?

Sedan så handlar det såklart om det går att få regionsfri. Att en filmälskare ska behöva köpa flera liknade apparater för kunna få sina filmer är vidrigt så jag hoppas verkligen det går att göra dessa regionsfria?

#38

Postad 16 oktober 2006 - 15:19

Cameron
  • Cameron
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Har väntat för att kunna köpa "andra generations" spelaren, men är verkligen dessa det? Jag vill ha 1080P ut, som XE-1 ger, och att det inte tar en vecka för spelaren att ladda och spela upp skivan. Är det så eller är det stort sett samma spelare som funnits i USA ett tag?


Jo, jag tror Toshiba själva kallar dom för andra generationen. Dom ska vara snabbare i uppstarten. Nej, det är inte samma spelare som HD-A1, HD-XA1. E-1 och XE-1 heter A2 och XA2 i USA.

Sedan så handlar det såklart om det går att få regionsfri. Att en filmälskare ska behöva köpa flera liknade apparater för kunna få sina filmer är vidrigt så jag hoppas verkligen det går att göra dessa regionsfria?

<{POST_SNAPBACK}>


Detta vill jag också ha svar på. Det är ju helt värdelöst om man inte kan få spelarna regionsfria!

#39

Postad 18 oktober 2006 - 20:33

Peak
  • Peak
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Sedan så handlar det såklart om det går att få regionsfri. Att en filmälskare ska behöva köpa flera liknade apparater för kunna få sina filmer är vidrigt så jag hoppas verkligen det går att göra dessa regionsfria?

<{POST_SNAPBACK}>


Detta vill jag också ha svar på. Det är ju helt värdelöst om man inte kan få spelarna regionsfria!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har faktiskt letat efter detta på nätet, dock inte hittat något... Är det verkligen ingen som har sett en indikation???

Skulle faktiskt kunna få mig att gå på en E1:a istället för en A2:a, trots dubbla priset. Det enda positiva jag ser är att slippa 110V, vilket jag förutsätter att A2:an endast klarar. Så var i alla fall fallet med A1:an.

#40

Postad 18 oktober 2006 - 20:54

random111
  • random111
  • Forumräv

  • 922 inlägg
  • 0

Vad motiverar egentligen ett prishopp på 4000kr ett köp av XE1? Personligen kommer jag att köra både bild och ljud via HDMI, och antagligen uppgradera efter ett par år när HDMI 1.3 slagit igenom ordentligt.

<{POST_SNAPBACK}>

HD-E1 är prissatt för att konkurrera med PS3.
HD-XE1 är prissatt för att konkurrera med de övriga Blu-ray spelarna.

Skillnaden i komponentkostnad mellan de två modellerna är väl knappast mer än några hundralappar...

#41

Postad 19 oktober 2006 - 16:28

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0
Beställde en Toshiba HD-E1 igår och det jag fick höra var att första sändningen som kommer till sverige är regionsfria (vet ej ifall det även gäller vanliga dvd filmer, skall testas när jag får den) sen kommer toshiba att regionskåda spelarna :D

Men vad man först fick höra var ju att både Blu-ray och HD-DVD skulle vara regionsfri system eller ;)

Nån som hört nåt annat?

#42

Postad 19 oktober 2006 - 17:16

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
Har det fortfarande inte läckt ut några kommentarer eller ett test på nåt förserieex. eller liknande av dom kommande spelarna :D ;)

#43

Postad 19 oktober 2006 - 18:50

random111
  • random111
  • Forumräv

  • 922 inlägg
  • 0

Beställde en Toshiba HD-E1 igår och det jag fick höra var att första sändningen som kommer till sverige är regionsfria (vet ej ifall det även gäller vanliga dvd filmer, skall testas när jag får den) sen kommer toshiba att regionskåda spelarna  :lol:

Men vad man först fick höra var ju att både Blu-ray och HD-DVD skulle vara regionsfri system eller  B)

Nån som hört nåt annat?

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag har hört så ska HD-DVD vara regionsfri, men Blu-ray har tre regioner. Det var dock bara ett enda filmbolag som villa ha regionkodning för Blu-ray, så gissningsvis lär åtminstonde de allra flesta Blu-ray filmer också bli regionsfria.

Däremot återstår ju regionskodningen för vanliga DVD filmer...

#44

Postad 20 oktober 2006 - 10:06

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0

Beställde en Toshiba HD-E1 igår och det jag fick höra var att första sändningen som kommer till sverige är regionsfria (vet ej ifall det även gäller vanliga dvd filmer, skall testas när jag får den) sen kommer toshiba att regionskåda spelarna  :lol:

Men vad man först fick höra var ju att både Blu-ray och HD-DVD skulle vara regionsfri system eller  B)

Nån som hört nåt annat?

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag har hört så ska HD-DVD vara regionsfri, men Blu-ray har tre regioner. Det var dock bara ett enda filmbolag som villa ha regionkodning för Blu-ray, så gissningsvis lär åtminstonde de allra flesta Blu-ray filmer också bli regionsfria.

Däremot återstår ju regionskodningen för vanliga DVD filmer...

<{POST_SNAPBACK}>

Varför kan man ju fråga sig?
Vill ju kunna se mina reg 1 dvd skivor på dessa hd-dvd maskiner också.

/ Hifighost

#45

Postad 20 oktober 2006 - 10:33

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

  • 1 038 inlägg
  • 0
Det har nämnts tidigare i den här tråden att priset skiljer väldigt mycket på Toshiba HD-XE1 i Sverige jämfört med i Tyskland. Är det någon av er som tror/vet att Media Markt kommer ta in Toshibas HD-DVD. De kanske kan pressa ner priset med tanke på deras koppling till Tyskland?

edit* stavfel

Redigerat av smellymarq, 20 oktober 2006 - 10:39.


#46

Postad 20 oktober 2006 - 11:26

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
2 veckor kvar, och sedan tror jag 19 November :lol:
Regionsfria HD DVD's är inte illa.

#47

Postad 20 oktober 2006 - 15:53

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
HD-DVD regerar.

Har haft både Samsung BluRay spelare som jag sålde efter en vecka, ren dynga, kör nu med en HD-XA1.

Suverän bild jämfört med BluRay.

#48

Postad 20 oktober 2006 - 17:08

random111
  • random111
  • Forumräv

  • 922 inlägg
  • 0

HD-DVD regerar.

Har haft både Samsung BluRay spelare som jag sålde efter en vecka, ren dynga, kör nu med en HD-XA1.

Suverän bild jämfört med BluRay.

<{POST_SNAPBACK}>

Att Toshibas HD-XA1 är bättre än den amerikanska Blu-ray spelaren är ett välkänt faktum...
...men att utgående från det dra slutsatsen att HD-DVD har bättre bild än Blu-ray känns lite förhastat med tanke på att HD-DVD och Blu-ray stödjer exakt samma bildformat.

Men det var kanske inte det som du menade? Kanske menade du att HD-XA1 har suverän bild jämfört med den Samsung spelare du hade.

#49

Postad 20 oktober 2006 - 18:48

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

HD-DVD regerar.

Har haft både Samsung BluRay spelare som jag sålde efter en vecka, ren dynga, kör nu med en HD-XA1.

Suverän bild jämfört med BluRay.

<{POST_SNAPBACK}>

Att Toshibas HD-XA1 är bättre än den amerikanska Blu-ray spelaren är ett välkänt faktum...
...men att utgående från det dra slutsatsen att HD-DVD har bättre bild än Blu-ray känns lite förhastat med tanke på att HD-DVD och Blu-ray stödjer exakt samma bildformat.

Men det var kanske inte det som du menade? Kanske menade du att HD-XA1 har suverän bild jämfört med den Samsung spelare du hade.

<{POST_SNAPBACK}>


Du kan drömma om den dag BD stödjer VC-1 i alla filmer.

Inte troligt, du kommer få se MPEG2 lång tid framöver.

Och varför envisas med BD?

Jag har inget tillägga förutom att så fort man diskuterar med någon fanatisk BD anhängare så har dom aldrig haft en sådan spelare överhuvudtaget och tror sig kunna bedöma vad som är rätt eller fel.

Största nackdelen med BD förutom MPEG2 i lång tid framöver är att skivorna är extremt känsliga för repor, eftersom informationen måste ligga så nära ytan så är BD skivorna extremt känsliga.

Redigerat av Likvid, 20 oktober 2006 - 18:50.


#50

Postad 20 oktober 2006 - 19:39

random111
  • random111
  • Forumräv

  • 922 inlägg
  • 0

Du kan drömma om den dag BD stödjer VC-1 i alla filmer.

Inte troligt, du kommer få se MPEG2 lång tid framöver.

Och varför envisas med BD?

Jag har inget tillägga förutom att så fort man diskuterar med någon fanatisk BD anhängare så har dom aldrig haft en sådan spelare överhuvudtaget och tror sig kunna bedöma vad som är rätt eller fel.

Största nackdelen med BD förutom MPEG2 i lång tid framöver är att skivorna är extremt känsliga för repor, eftersom informationen måste ligga så nära ytan så är BD skivorna extremt känsliga.

<{POST_SNAPBACK}>

Likvid, jag har full förståelse och respekt för dem som anser att HD-DVD passar deras behov bättre. Jag ber om ursäkt ifall du uppfattade mitt inlägg på ett annat sätt.

Det jag tycker är trist är när argument förs fram för antingen det ena formatet eller det andra baserat på missförstånd eller ibland rena påhitt.

Att diskformatet i sig skulle påverka bildkvalitén är ett välutbrett missförstånd, att BD skivorna skulle vara mer känliga för repor ett annat.

För övrigt har alla filmbolag som ger ut BD filmer, förutom Sony, redan gått över till VC-1 eller H.264. Och ryktena säger att Sony ska komma ut med icke MPEG2 filmer före jul.

Redigerat av random111, 20 oktober 2006 - 19:40.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.