Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Short throw mirror trick, Nån som gjort detta?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 mars 2021 - 09:10

Luin
  • Luin
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

SHORT THROW PROJECTOR LENS MIRROR TRICK <<== Länk

 

Nån som gjort detta och vet om detta funkar bra? 

Skulle vara kul att få mer av min nya projektor ( ViewSonic PX701-4K ) och duk ( Elite Screen 120" ) som ger just nu ca 100 " då rummet inte är större. ;)

 

Eller finns det andra lösningar??

 

Har haft en Benq w1070+ innan som gav full 120 " men den har ju short throw. 


Redigerat av Luin, 16 mars 2021 - 14:17.


#2

Postad 17 mars 2021 - 18:25

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 1
OK, jag erkänner, jag älskar verkligen stor bild och sitter därför på ungefär 2.75m avstånd från en 138tums 16:9-duk.
 
Jag har "alltid" haft problem med för kort kastavstånd för att få tillräckligt stor bild, så jag försökte med spegeltricket redan med min första projektor Sony VPL-VW10HT, men lyckades aldrig få någon vettig bild med det. Jag valde till slut istället att gå vidare med en förstoringslins som man sätter framför projektorn lins. Detta i form av en Navitar Screenstar SSC08 med diameter ca 5 cm in, 7 cm ut. Och min erfarenhet blev att det inte går att få en riktigt bra bild med bordsstället som följer med, eftersom du måste vara mycket noggrann med avståndet mellan projektorns lins och förstoringslinsen och dess inbördes vinkel för att få en riktigt bra bild. Och för att kunna åstadkomma det behöver du ett specialfäste för just en "konverteringslins". I mitt fall, som redan hade projektorn hängandes i taket med fästet Chief KITPD003, så köpte jag fästet Chief Nav 2. Och den kombinationen med en rejäl portion tålamod fungerar faktiskt riktigt bra! Jag vågar faktiskt påstå att det i praktiken  inte går att ett se någon skillnad med en sådan lins, korrekt injusterad, i jämförelse med att flytta projektorn bakåt. Men det kanske man också ska förväntas sig med en sådan lins då nypriset på förstoringslinsen då låg på många tusenlappar. Jag hade samma lösning på min "mellanprojektor" från Panasonic vilket jag nämner i denna tråd https://www.minhembi...35332&p=4492666.
 
När jag sedan köpte mig en Sony VPL-VW500ES så blev det problem. Den projektorn har visserligen samma storlek på LCDn enligt spec, men trots det är ljuset som kommer ur linsen något större, så det blev lite mörkare i bildens hörn och dessutom kromatisk aberration i sidorna med min Navitar Screenstar SSC8. 
 
Jag bytte då förstoringslins till en Navitar SSW08 med diameter ca 7 cm in, 11 cm ut och då fungerade det fint igen och återigen, nu trots 4K-upplösning, otroligt nog utan någon synbar kvalitetsskillnad på bilden. Men du måste vara ytterst noggrann vid injusteringen för att det ska bli riktigt bra. Navitar SSW08 hade då ett nypris på ca 18.000kr, så bra optik är som vanligt dyr. 
 
Det finns även en modell som heter Navitar HD med diameter ca 9 cm in, 12 cm ut som jag ej provat, men jag har förstått att den är mer förlåtande vid injusteringen eftersom du befinner dig mer "i mitten" på linsen med din bild, men den förstoringslinsen är givetvis ännu dyrare än SSW-serien...
 
Nu, sedan jag nyligen bytt hus och biorum, har jag för första gången tillräckligt kastavstånd för min projektor, så nu använder jag inte förstoringslinserna längre. Vem vet, jag kanske säljer både dem och takfästet någon gång...  :rolleyes:
 
Mvh/rome


#3

Postad 21 mars 2021 - 11:52

Luin
  • Luin
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Dyra linser du har valt ... funkar det inte med vilken vidvinkellins som helst? 

och blir det inte warping i hörnen??

Är ganska dålig på lins grejor.

 

Kommer prova spegeltricket först ... eftersom det inte kostar mycket ;) .


Redigerat av Luin, 21 mars 2021 - 12:05.


#4

Postad 21 mars 2021 - 20:04

twinor
  • twinor
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 1

Kul ide, skulle nog kolla på ytreflekterande spegel(first surface mirror) då så ljuset slipper brytas genom glaset 2ggr. 
Finns små i gamla scanners och liknande men större används till laserreflektorer och gamla bakprojekteringstvs. 



#5

Postad 22 mars 2021 - 00:05

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 1

Dyra linser du har valt ... funkar det inte med vilken vidvinkellins som helst? 
och blir det inte warping i hörnen??
Är ganska dålig på lins grejor.


Linser är svårt, jag gick bara på rekommendationer från diverse forum. Och apropå warping, blir det inte det på alla linser? Bara i olika hög grad? Typ stor linsdiameter, liten warping grovt förenklat. Linser i svårt...

Kolla här efter speglar förresten! De verkar vara inriktade på det, förhoppningsvis oxiderar inte deras speglar
https://shop.webmart...1167/index.html

Mvh/rome

#6

Postad 22 mars 2021 - 22:46

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 1

Problemet ,ed spegeln är att folien sitter på fel sida varför bilden måste passera glaset två gånger. Du förlorar ganska mycket ljus och så kan det vara svårt att få tag i speglar som har helt plant glas. En av biograferna i gamla filmstaden "NK huset" visade bilden via två speglar. Var inte så roligt när bilden panorerade för då märktes ojämnheterna i spegeln. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.