Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fasvändning/slitage

58 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 december 2018 - 15:42

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Hej! Har en liten kuggfråga till er där ute. Jag håller för tillfället på med en liten tweek,jag vet funkar sedan tidigare, då främst med hifi utrustningar...

Men i a f...

Håller nu på att vända mina kontakter till tv/ tv boxen. Vända tänker kanske många nu?

Jo faktist, ett litet tweek som funkar ypperligt med t e x ljudanlägningar o s v. Är nu ingen elektriker men detta knep har ju lite med fas/nollan i väggen att göra. Felvänd kontakt = mer läckström...som faktist går att mäta upp (spänningsbortfall) etc

Nåja, rättvända kontakter till vägg (i hifivärlden)resulterar faktiskt i ett lugnare mera basrikare och samlad stereobild t e x. Tänkte nu alltså fasvända kontakterna "rätt" till min tv tillika box. Ett litet problem nu bara...
Då jag inte har en mätpenna f t f till förfogande får jag gå lite på känsla här...blir ju alltså en del vändande/i och urdragning av kontakter för att "hitta rätt".

Funderingen är nu: kanske detta i och urdragande sliter på både honan som sitter i vägg samt hanen till tv/aparatur?

Menar...de små bläcken längst fram på stiften resp kontaktjärnet till stift i väggen kanske blir väldigt slitna av i och urdragandet...kanske resulterar i än mer brusig/störningar för tvbild/ljud?

Att man försämrar kontakten/strömöverföringen s a s?

Galen fundering kanske men ni som förstår förstår nog hur jag menar🤔

Otroligt tacksam för lite hjälp och svar här😊

#2

Postad 18 december 2018 - 17:12

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Att vrida kontakten 180 grader kan möjligtvis undvika brum p.g.a. potentialskillnader mellan utrustning, inte ge en "mera basrik och samlad stereobild". Likaså kommer det inte ge en bättre bild på din TV.

 

Men du kommer inte slita ut vägguttaget eller din stickpropp för att du vänder några gånger så kör hårt!



#3

Postad 18 december 2018 - 17:14

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0
Lossa locket på vägguttaget så ser du färgerna på sladdarna. Blå är nolla,gröngul jord och svart fas.Men sen gäller det att veta vilket som är vad i apparaternas kontakter.

Redigerat av Askungen, 18 december 2018 - 17:17.


#4

Postad 18 december 2018 - 17:21

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 1
Givetvis nonsens, men de som verkligen tror på sånt här kommer antagligen märka en skillnad, samma fenomen som med placebo.

Således återkommer såna här trådar regelbundet bla här på Minhembio.

Men visst kör på bara, ta kaffebryggaren också!

#5

Postad 18 december 2018 - 17:29

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Tack så jättemycket för svaren legion, askungen och loco spk😉

Men mjae... är nog lite envis här, det där med vända kontakten när det gäller ljudutrustning resulterar faktiskt i även "bättre ljud" förutom att det minskar "brummet s a s.
Faktist skillnad även på en kvalitativ lite bättre blåtandshögtalare också😉

"Rättvänt" upplevs ljudet faktiskt mindre ansträngt och "Vasst"...instrumentplaseringar på inspelningarna kan höras där de är ämnat

Ist för vice versa, abstrakt ljudbild vid felvänt difus o skirare bas.

Nåja😉känns tryggt som du säger om själva eventuella slitaget på kontakter i vägg o aparatur👍 tänkte att kanske själva metallen på stift och blecken i vägg från början nya, hade ngn slags beläggning på sej som slits ner och orsakar mera tydliga störningar för bild i detta fallet?

Men så är då inte fallet?

Redigerat av Unregisteredc820cdaf, 18 december 2018 - 17:57.


#6

Postad 18 december 2018 - 17:33

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Haha! Legion...

Då tillhör jag den kategori av människor som faktiskt upplever denna förändring..

Speciellt musik lyssnat pp genom hörlurar hörs denna skillnad😉

#7

Postad 18 december 2018 - 17:41

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

Haha! Legion...

Då tillhör jag den kategori av människor som faktiskt upplever denna förändring..

Speciellt musik lyssnat pp genom hörlurar hörs denna skillnad😉

Jag tror detta fenomenet härstammar från den tiden då all ljud och bild var analog och därmed påverkbar av yttre faktorer, inte minst magnetfält.
Men digitala signaler? Njet!

#8

Postad 18 december 2018 - 17:43

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

En enkel testpenna för att de facto kolla vad som är fas och nolla är väl inte speciellt dyr?


Givetvis nonsens, men de som verkligen tror på sånt här kommer antagligen märka en skillnad, samma fenomen som med placebo.

Således återkommer såna här trådar regelbundet bla här på Minhembio.

Men visst kör på bara, ta kaffebryggaren också!

 

Vilken barista som helst kan intyga att bryggaren måste vara kopplad i fas med kvarnen för att få den rätta fruktigheten. ;)



#9

Postad 18 december 2018 - 17:43

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Tack för svaret ASKUNGEN🙂

Som du säger...

Men eller hur! Gäller att veta hur fas och 0 a sitter i tvn (aparaturen) Vissa har jag läst menar att ett säkert tips är att plugga kontakten från apparatur, med texten rättvänd om man har stiften framför sej (då det oftast står ngt ovanför/neranför stiften s a s) Men stämmer ju inte alltid till hundra proc sägs det...

Vet att detta låter aningen flummigt men de vise kan motivera varför🙂

Mest orolig för det där med metallen på kontaktstiften och i själva uttaget...

Slitnare metall, mer störningar på ström?

Redigerat av Unregisteredc820cdaf, 18 december 2018 - 21:56.


#10

Postad 18 december 2018 - 17:47

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Zacabeb...

Givetvis kan icke tro ngt annat😉👍

#11

Postad 18 december 2018 - 17:51

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Legion...

Det där med analogt/digitala signalar låter ju vettigt till trots. Man tycker ju att digitala signaler (1 or och 0 or) inte borde gå att störa p g a OM nu kontakterna i vägg o aparatur skulle vara lite slitna? Hmm...här skulle man ha pluggat lite mera ellära🙂

#12

Postad 18 december 2018 - 22:50

dalle
  • dalle
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0

Nu är ju inte hela signalkedjan digital. Det kommer trots allt ut en analog signal.



#13

Postad 18 december 2018 - 23:14

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Jag Som lekman nu dalle, utveckla gärna🤔😉

#14

Postad 19 december 2018 - 14:42

gundj
  • gundj
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

En enkel testpenna för att de facto kolla vad som är fas och nolla är väl inte speciellt dyr?


 

Vilken barista som helst kan intyga att bryggaren måste vara kopplad i fas med kvarnen för att få den rätta fruktigheten. ;)

Det måste vara virvlat vatten också. Beroende på fasvändningen kan man välja vänstervirvlat eller högervirvlat.

Om man är osäker finns det dubbelvirvlar att sätta på kranen.



#15

Postad 19 december 2018 - 14:51

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 tänkte att kanske själva metallen på stift och blecken i vägg från början nya, hade ngn slags beläggning på sej som slits ner och orsakar mera tydliga störningar för bild i detta fallet?

 

Något kommer dom att slitas och då lossnar material och då ökar motståndet och då blir det en effektförlust i kabeln



#16

Postad 19 december 2018 - 19:16

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Varför skulle motståndet öka för att lite material skavs bort? Har materialet under högre resistans?



#17

Postad 19 december 2018 - 19:35

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Varför skulle motståndet öka för att lite material skavs bort? Har materialet under högre resistans?

Du vet mycket väl att motståndet ökar om arean minskar.

#18

Postad 19 december 2018 - 20:09

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Vilket resulterar i...?

Generellt dåligare bild kanske? I s f på vilket sätt🤔

Är som sagt novis på detta, men spontant tänker jag..

OM slitna kontakter (stift) dåligare bild s a s😗🤔

#19

Postad 19 december 2018 - 20:17

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Vilket resulterar i...?
Generellt dåligare bild kanske? I s f på vilket sätt
Är som sagt novis på detta, men spontant tänker jag..
OM slitna kontakter (stift) dåligare bild s a s

Det är extremt osannolikt om än omöjligt att du kan slita ut stickproppen så att bilden försämras. Prova du och vänd den och se om det blir skillnad.

#20

Postad 19 december 2018 - 20:37

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Du vet mycket väl att motståndet ökar om arean minskar.

 

Hur mycket minskar arean, hur mycket ökar resistansen, och vilken effektförlust talar vi om? Du har dessa siffror hoppas jag. Annars är ju ditt inlägg bara tramsigt.



#21

Postad 19 december 2018 - 20:45

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Hur mycket minskar arean, hur mycket ökar resistansen, och vilken effektförlust talar vi om? Du har dessa siffror hoppas jag. Annars är ju ditt inlägg bara tramsigt.

Jag skrev ju att det är i stort sätt omöjligt. Ville också kolla vad ts svarade för det känns som om frågan inte är seriös. God jul.

#22

Postad 19 december 2018 - 20:55

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Buddypresley...

Absolut att min fundering är seriös, för mig. Då jag inte alls är hemma på det där med el o s v så var min spontana fundering just så.

Om kontakten (stiften) slits...

Resulterar i nån form av störning och sämre bild på tvn...

Ursäkta min okunnighet här men tänkte som sagt..slitna stift sämre bild? Kanske konstig fundering här men...intressant med er andras svar👍
Jag kan alltså utgå från att slitage på stift (blecken på pinnarna till kontakten) inye påverkar bildkvaliteen då om jag förstått allt rätt🤔

Redigerat av Unregisteredc820cdaf, 19 december 2018 - 20:52.


#23

Postad 19 december 2018 - 20:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Buddypresley...
Absolut att min fundering är seriös, för mig. Då jag inte alls är hemma på det där med el o s v så var min spontana fundering just så.
Om kontakten (stiften) slits...
Resulterar i nån form av störning och sämre bild på tvn...
Ursäkta min okunnighet här men tänkte som sagt..slitna stift sämre bild? Kanske konstig fundering här men...intressant med er andras svar

Vänd på kontakten och kolla om du får bättre bild, du kommer inte att slita ut den. Återkom sen och berätta om det blev nån bildmässig skillnad.

#24

Postad 19 december 2018 - 20:55

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Jag skrev ju att det är i stort sätt omöjligt. Ville också kolla vad ts svarade för det känns som om frågan inte är seriös. God jul.

 

Ok, det lät som om du faktiskt tyckte det var en faktor att ta i beaktning. Då misstog jag mig.

 

Buddypresley...

Absolut att min fundering är seriös, för mig. Då jag inte alls är hemma på det där med el o s v så var min spontana fundering just så.

Om kontakten (stiften) slits...

Resulterar i nån form av störning och sämre bild på tvn...

Ursäkta min okunnighet här men tänkte som sagt..slitna stift sämre bild? Kanske konstig fundering här men...intressant med er andras svar

 

Nej, du behöver inte oroa dig för att du sliter ut kontakten. Det kommer inte påverka bilden. Inte heller hur du vänder kontakten kommer göra det.



#25

Postad 19 december 2018 - 21:03

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Buddypresley!

Återkommer om detta. När jag kommit hem o skaffat en fasmätpenna😉men vet som sagt att inom hifivärlden (ljud) så är skillnaden påtaglig när man vet hur man ska lyssna s a s😉

Kul om detta skulle resultera även i bättre bild också med rätt fasvändning...

Men verkar som jag i a f då kan vara trygg gällande detta med "slitage" på stiften, alltså i det hänseendet ingen påverkan på bild då🙂

#26

Postad 19 december 2018 - 21:03

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Fick aldrig till min matlagning innan jag vände på stickproppen till spishällen.

 

Skämt och sido, uttagen är korkat konstruerade. I Frankrike används en bättre variant, med jorden i mitten. Den går inte att vända "fel" dvs audiofilerna där har annat att tänka på ;)

 

Det är därför jordade elkablar har ett hål i mitten:

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2018-12-19 kl. 20.58.34.png   63,35K   0 Antal nerladdningar

 



#27

Postad 19 december 2018 - 21:06

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Loco spk...

Får köpa det där med slitage och ingen skillnad på bild p g a det då som du säger men aja😉 får kolla upp det där med fasvända kontakten och hur bild ev reager på det då👍

#28

Postad 19 december 2018 - 21:08

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Buddypresley!
Återkommer om detta. När jag kommit hem o skaffat en fasmätpennamen vet som sagt att inom hifivärlden (ljud) så är skillnaden påtaglig när man vet hur man ska lyssna s a s
Kul om detta skulle resultera även i bättre bild också med rätt fasvändning...
Men verkar som jag i a f då kan vara trygg gällande detta med "slitage" på stiften, alltså i det hänseendet ingen påverkan på bild då

Vad ska du med faspennan till? Bara vänd kontakten och se om det blir skillnad.

#29

Postad 19 december 2018 - 21:13

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Ageve! Haha! Säger jag med viss självironi då..maten...blir så smaklös vid felvändning. Men för att vara seriös. Klart mycket lättare då som sagt med pinne (jord) monterad så i vägg. Minimerar ju felkopplande då. Sen har vi ju då gällande hifiutrustningens olika signalkablar som sla rättvändas😉

Supra t e x... brukar väl indikera med små pilar pp höljet ( i textriktningen) hur de ska sitta, vet jag😉

Redigerat av Unregisteredc820cdaf, 19 december 2018 - 23:51.


#30

Postad 19 december 2018 - 21:20

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Buddypresley!

Har ju hålt på med detta ett par kvällar. Då också matchat och vänt för tvboxen. Skillnad blir det allt...sen viket som är rätt läge för de båda kontakterna är en annan femma...

Det är väl där faspennan kommer in...

Mäta själva utrustningen s a s...

Felvänt så ska väl pennan indikera läckströmmen och ge utslag på längre håll från apparaturen s as?

#31

Postad 19 december 2018 - 21:23

dalle
  • dalle
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0

Jag Som lekman nu dalle, utveckla gärna

 

Det som kommer ut till din högtalare är en analog signal så någonstans på vägen kommer den omvandlas från att vara digital till analog.



#32

Postad 19 december 2018 - 21:28

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Buddypresley!
Har ju hålt på med detta ett par kvällar. Då också matchat och vänt för tvboxen. Skillnad blir det allt...sen viket som är rätt läge för de båda kontakterna är en annan femma...
Det är väl där faspennan kommer in...
Mäta själva utrustningen s a s...
Felvänt så ska väl pennan indikera läckströmmen och ge utslag på längre håll från apparaturen s as?

Hur skall faspennan kunna avgöra vad som ger bäst bild? Om det blir skillnad som du nu säger, välj då det håll på kontakten som ger dig bäst bild.

#33

Postad 19 december 2018 - 22:44

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Buddypresley!

Om nu faspennan indikerar "rättvänt" på tv och tvbox borde det ju absolut bli bättre inbillar jag mej. Då under rådande förhållanden...

Kör ju via bredband/telejacket. Sen är den teletråden utanför huset inte så där jätteny misstänker jag. Huset byggt -63. Televajern från hus till stolpe tillkom ju något senare när vet jag ej. Men förmodar att skulle man kör via fiber som många gör idag kanske signal skulle vara än bättre månne🤔😉

Redigerat av Unregisteredc820cdaf, 19 december 2018 - 22:45.


#34

Postad 19 december 2018 - 22:51

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Dalle! Säkert att man i det fallet också då hör skillnad på själva "ljudet" från tvn. Gällande kontaktvändning då🤔😉

Okej om mitt resonemang låter flummigt, men vet också att det är som två "skolor" om detta med kontaktvändning🙂

#35

Postad 19 december 2018 - 23:06

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1
1. Jag tror du lurar dig själv, there is no spoon
2. Litar du inte på vad dina sinnen anser?
3. En faspenna ger utslag på lite vad som helst och kommer lura dig ännu mer.
4. Jag tror på troll.

#36

Postad 19 december 2018 - 23:14

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Takeo!
I sist och syvene kan så vara gällande "bild" på tvn i a f. Blir några olika kobinationer att prova på, gällande hur kontakterna pluggas i vägg😉 så...skillnad är jag övertygad om att det i detta hänseende blir...frågan är..när blir det då bäst bild vid "vändning" av resp. Kontakt? Ja, återstår att se😉

Redigerat av Unregisteredc820cdaf, 19 december 2018 - 23:15.


#37

Postad 19 december 2018 - 23:24

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Vad är syftet med tråden förutom att trolla? Vad individen i fråga upplever som bättre eller sämre genom att snurra kontakter är ju tämligen ointressant, verkar ju visserligen trigga igång vissa vilket givetvis är del av syftet.....

#38

Postad 19 december 2018 - 23:32

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Huvudsyftet med denna tråd var ju detta med "slitna kontakter". Vad/om detta gjorde skilnad(störningar etc) för bild. Sen att vi också ventilerat/resonerat kring detta med fas och nolla, vändningar av kontakter blev ju som sagt lite av ett paralellt dryftande om skillnad på "bild". Att intentionen skulle vara att driva eller provosera? ABSOLUT INTE! Jag skrev ju för att höra andras åsikter om detta...

🤔

Så i god ton, om någon har retat sig eller så, INTE min mening...

#39

Postad 20 december 2018 - 05:38

1951
  • 1951
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Har du observerat om TVn byter från SVT till TV4 när du vänder kontakten ?



#40

Postad 20 december 2018 - 09:04

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Inte😶😉

#41

Postad 20 december 2018 - 09:12

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Säg att jag skulle märka skillnad om jag vände på kontakten, då skulle jag välja det läge som ger bäst bild. Klart.



#42

Postad 20 december 2018 - 09:18

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Jo. Bäst är kanske att lita till ögat direkt. Å andra sidan har jag känslan av att man då per automatik "träffat rätt" ang. Rättvända kontakter då👍

Sen att man blir lite häcklad p g a att jag har denna teori, det tar jag🙂

#43

Postad 20 december 2018 - 09:18

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Säg att jag skulle märka skillnad om jag vände på kontakten, då skulle jag välja det läge som ger bäst bild. Klart.

Nej, nej, nej. Det är ju inte säkert att det är just den bilden som är bäst. Utan faspennan kan du inte lita på dina sinnen ;)
:P

#44

Postad 20 december 2018 - 09:22

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Ha! Får improvisera fram "bästa bild" så länge så ska jag definivt mätta detta sedan när jag införskaffat detta magiska instrument, faspennan😉👍

#45

Postad 20 december 2018 - 09:34

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

När du sen med hjälp av pennan fastsällt vilket av hålen i uttaget som är fasen, vad gör du då? Skruvar isär tv och box för att följa kedjan?

Eftersom du sannolikt inte gör det kommer resultatet ändå bli godtyckligt penna eller inte ;)



#46

Postad 20 december 2018 - 09:49

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Mäter kringutrustningen...fel fasvändning i kontakt= mer "läckström" från aparatur. Faspenna bör då f h v ge utslag över detta. Rättvänd fas/kontakt= mindre läckström. Penna ger utslag närmare aparatur eller vice versa😉

#47

Postad 20 december 2018 - 09:56

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

Is anybody an electrical engineer!   We need an electrical engineer here!



#48

Postad 20 december 2018 - 10:20

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
😉

#49

Postad 20 december 2018 - 11:53

LabanV
  • LabanV
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0

När du sen med hjälp av pennan fastsällt vilket av hålen i uttaget som är fasen, vad gör du då? Skruvar isär tv och box för att följa kedjan?
Eftersom du sannolikt inte gör det kommer resultatet ändå bli godtyckligt penna eller inte ;)

Om man skruvar isär och följer kedjan hamnar man antagligen vid en transformator eller en likriktare. Hur kan man där se vad som är rätt eller fel?
Jag har svårt att första hur läckströmmen påverkas av om fasen är i högra eller vänstra träden i nätsladden.

#50

Postad 20 december 2018 - 12:11

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Har man fel/rätt isatt i väggkontakt (fasen) vet jag av erfarenhet på hifiutrustning att "den s k faspennan ger lite olika värden. T e x rätt isatt i väggen = mindre läckström, alltså ger inte "pennan utslag förrens den kommer nära in på (i detta fall) tvn/boxen. Fel isatt kontakt, ger pennan utslag redan lite "längre" ifrån aparatur ( dvs pennan indikerar ju nivån av själva läckströmmen s a s😉



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.