Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

scansonic ny MB series

214 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Scansonic MB-1 (Surroundhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Scansonic MB-2.5 (Golvhögtalare) 4 (0) Inga priser
Scansonic MB-3.5 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Scansonic MB-6 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
3 relaterade trådar

#151

Postad 20 mars 2016 - 11:57

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Fick svar från butiken ljudupplevelser och man tänker fortsätta att tillhandahålla Scansonic i Sverige även efter distributörs bytet.

Pga. man anser att dessa högtalare är så bra. Man hade tyvärr inte fått någon information om att det var nya modeller på gång. 

Det är inte en ny modell igentligen bara att alla som skickas från danmark nu är modifierade så att bassen inte är lika bumlig och mer lätt placerad troligen har man ändrat något i delningsfiltret ... ej fått svar av Michael Børresen som jag vet var inblandad i att dem gjordes om om vad man egentligen har gjort.

Tur att man har lite inside information ibland hahaha

 



#152

Postad 20 mars 2016 - 12:29

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det är inte en ny modell igentligen bara att alla som skickas från danmark nu är modifierade så att bassen inte är lika bumlig och mer lätt placerad troligen har man ändrat något i delningsfiltret ... ej fått svar av Michael Børresen som jag vet var inblandad i att dem gjordes om om vad man egentligen har gjort.

Tur att man har lite inside information ibland hahaha
 

Hade ju varit trevligt om det fanns någon yttre skillnad som sa vilken variant varje exemplar tillhör.

Hur skall man annars veta vad det är man fått? Risken är ju överhängande om du köper ett par hos handlaren att de är av den ursprungliga modellen.

Får du veta något mer om detta så skriv gärna här i tråden. Kanske att man kan få veta från och med vilket serienummer ändringen är införd.  



#153

Postad 28 mars 2016 - 17:44

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

 

Då har jag lyssnat igenom alla former av musik och film som jag tycker jag behöver för att kunna säga något slutligt(?) om MB-1. Det är ganska enkelt att skriva en liten recension för de är gudomligt bra. Lägger man till pris och storlek så blir de i det närmaste oslagbara. Jag är alltså otroligt nöjd. 

 
Diskant, mellanregister, mellanbas får 10 av 10 poäng enligt mig. Den lite djupare basen imponerar allt mer på mig. Från början tyckte jag att jag saknade något där, men ju mer jag spelat ju mer nöjd är jag(kan vara så att de behövde spels in). I vissa klassiska musikstycken har jag dragit upp basen ca 10% och då fått fram det där sista. Det som överraskat mig är att basen fungerar även till film. Men man skulle vinna lite på att köpa en Sub om film är något man tycker är viktigt att se tillsammans med riktigt tung bas. Samtidigt undrar jag vad man får betala för att hitta ett par stativare som ger bättre bas?  Hela ljusupplevelsen inkl. basen kräver även dyra golvare för att slå. Jag ger basen 9 av 10 poäng. Högtalarna är alltså enligt mig ett fynd. 
 
Högtalarna är så bra att jag börjat fundera på om jag ska köpa en bättre förstärka. Inte för att det behövs, men det känns som att med dessa högtalare kan man få ut den kvalitet som finns i en bättre förstärkare än den jag har. 
 
Vill man ha ett par stativare borde man definitivt lyssna på de här. Är man på jakt efter ett par golvare är de också värda att blanda in i leken. Så bra är de.
 
Jag kör dem ihop med en NAD C356BEE

 

Tycker att absolut att du skall låna hem och prova en lite exklusivare förstärkare och en bra sub till dessa. Tycker du att du är i Hifi himlen nu så tror jag du kommer att bli förstummad av vad dessa kan åstadkomma i ett sådant sällskap.  



#154

Postad 28 mars 2016 - 20:43

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Tycker att absolut att du skall låna hem och prova en lite exklusivare förstärkare och en bra sub till dessa. Tycker du att du är i Hifi himlen nu så tror jag du kommer att bli förstummad av vad dessa kan åstadkomma i ett sådant sällskap.  

 

Först vill jag bara säga att det känns otroligt bra att ha träffat så rätt med dessa högtalare. Känns som rena fyndet. Vad gäller förstärkare och sub så är jag lite orolig för det... Finns en viss risk att det börjar kosta pengar.. B)

 

Har du något tips på bra förstärkare att titta/lyssna närmare på? Vad gäller sub så är utrymmet en stor begränsning. Vet ärligt inte hur jag ska få plats med någon. Skulle vara en "liggande" under soffan. Har väldigt lite kolla på "annorlunda" sub:ar, typ små/liggande. 



#155

Postad 28 mars 2016 - 23:36

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Kopplade in mina MB1:or igen nu ikväll efter att de stått oanvända sedan jag fick mina nya frontar. Nu lirar dom i i ett lite mindre rum på övervåningen. Delar dom mot fyra bremenbasar, driver basarna med ett Europower 4000 och MB1 med ett NAD-372, det låter förbaskat bra  :)

 

Jag tror att du (xms67) lugnt kan köra vidare med din förstärkare, för att få mycket bättre kostar det också mycket. Men helt klart blir det ett lyft med basar till.



#156

Postad 29 mars 2016 - 15:48

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Kan ju bara gratulera och instämma i att de låter väldigt bra efter att ha växla tillbaka efter någon vecka med Dynaudio (som också låter bra).

 

Naturligtvis kan du köra vidare med den förstärkare du har nu men om du skulle bli nyfiken nog att vilja testa något annat. Svårt att säga vad det skulle vara som är en bättre förstärkare då smaken varierar, men jag har varit väldigt nöjd med min kombination.

Bladelius Thor 3 får man förmodligen leta begagnat (finns en efterföljare som jag inte hört), Tyr 2 kan också vara ett trevligt alternativ som säljs fortfarande 

 

Hegel kan också vara något att testa som hamnar på "rimliga pengar" men jag tycker personligen Bladelius är roligare.  

 

MB-1 spelar bra bas och särskilt för sin storlek men det gör stor skillnad med en sub särskilt till lite mer basintensiv musik.

Hårdrock, hiphop elektronisk musik i alla dess former får ett redigt lyft när subben kommer med i bilden. Men även dynamiska klassiska stycken blir maffigare.

När du väljer sub att testa så får du ta utrymme och budget i beaktande och läsa på lite. För min del blev det REL då den är smidig att koppla in via dess högnivå och enkel att integrera bra med stativarna. Men det finns både billigare och dyrare alternativ som är bra. Jag skulle läsa på tester på nätet först och sedan låna hem en eller två som verkar intressanta, förmodligen två för att kunna jämföra. En del förordar två lite enklare subbar framför en större. Kan ju vara något att fundera på då man kanske kan få bättre plats om dessa då är lite mindre?
Obs: Finns förutom modeller att stoppa under soffan en del modeller att hänga på väggen om utrymmet är ett problem. 

 

I övrigt kan jag för den som läst tidigare inlägg om uppdaterade MB-2.5 och 3.5 meddela att jag fick mail från den nya agenten igår som säger det Audiostar redan sagt dvs. basproblemet är löst på dessa modeller. Exakt hur man gjort och hur man vet att man får en ny uppdaterad variant framgick inte så jag skall se vad mer jag kan få fram....kan ju vara intressant också att få veta var dessa finns att lyssna på.  Har stora förhoppningar på 2.5 som förutom en lite bumlig bas i generation 1 lät riktigt bra. Har man lyckats behålla energin i de övre registren och fått till en lite tightare bas så kan det vara en riktig höjdare.



#157

Postad 02 april 2016 - 07:59

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

De första högtalarna som uppdateras med nytt delningsfilter (MB-2.5 & MB-3.5) skall inom två veckor finnas för demo på Vinylcenter i  Sundbyberg.

Fel del av landet för min del men om någon annan skulle vara nyfiken och har vägarna förbi så får ni hemskt gärna delge er intryck här i tråden.
Själv får jag ge mig till tåls och vänta på att de dyker upp i butik lite närmre.

 

Allt som tillverkats i år på fabriken skall enligt uppgift vara med nya delningsfilter på dessa nämnda modeller.
 



#158

Postad 17 juni 2016 - 22:02

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ingen som har något nytt att tillägga i detta ämne?

 

Nyfiken på utlåtande/lyssningsintryck gällande alla golvmodeller i MB-serien särskilt om de gäller de uppdaterade modellerna av MB-2.5 & MB-3.5 men naturligtvis också MB-6

 

Några rykten om vem som kommer att sälja dessa i väst sverige skulle också vara av intresse....osv,



#159

Postad 03 september 2016 - 11:45

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Nu finns det en MB-5. Ingen som hört något positivt när det gäller försäljningsställen i Sverige? 



#160

Postad 01 april 2017 - 08:57

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Verkligen ingen som varit iväg och lyssnat på detta fabrikat de senaste året och har något att säga om hur man upplevde ljudet i golvarna efter filtermodifieringen i början på 2016.

 

Anledningen att jag vill aktualisera tråden är att jag dels är intresserad för egen del och jag har långt till butik som saluför dem.
Skulle kunna tänka mig någon av deras golvare som ett lite kraftigare alternativ att växla in som frontar eller i separat rigg i framtiden.

 

Tycker också att dessa ger en kvalité i övre registret som få prismässigt jämförbara högtalare och tror att många som lyssnar på dem skulle instämma.



#161

Postad 03 april 2017 - 07:40

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Som sagt sen tak och ton tog över agenturen så finns det knappt någon som jobbar med märket vilket är synd då dem låter jätte bra speciellt sen uppdateringen på golvarna.

#162

Postad 03 april 2017 - 18:56

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Som sagt sen tak och ton tog över agenturen så finns det knappt någon som jobbar med märket vilket är synd då dem låter jätte bra speciellt sen uppdateringen på golvarna.

Nej helt rätt, de enda jag känner till är Ljudupplevelser i Ystad och Vinylcenter i Sundbyberg.
Men det borde ju finnas någon ljudentusiast på detta forum som bor i närheten av någon av dessa butiker :)

 

Vore synd att inte lyssna på dessa alternativ om man letar högtalare i prisklassen.

Tror att MB-2.5 kan ha blivit något i hästeväg prisvärd om man lyckats tyglat basen med det nya delningsfiltret.



#163

Postad 07 november 2017 - 12:38

Unregistered4eb959ca
  • Unregistered4eb959ca
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Hej

 

Vill bara meddela att Scansonic snart kommer att finnas ute i handeln igen så håll utkik. :)

 

Vänligen

Christian, Audioactive



#164

Postad 07 november 2017 - 16:12

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hej

 

Vill bara meddela att Scansonic snart kommer att finnas ute i handeln igen så håll utkik. :)

 

Vänligen

Christian, Audioactive

Trevligt, hoppas de får en andra chans både av handlare och hugade spekulanter för det förtjänar de. 

 

Har du några tips om i vilka större orter man kommer att kunna lyssna på dem och om det är nya modeller på G?



#165

Postad 08 november 2017 - 15:56

Unregistered4eb959ca
  • Unregistered4eb959ca
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Trevligt, hoppas de får en andra chans både av handlare och hugade spekulanter för det förtjänar de. 

 

Har du några tips om i vilka större orter man kommer att kunna lyssna på dem och om det är nya modeller på G?

Ja absolut.

 

De finns redan hos Perfect Sense (Stockholm) och hos Vinylcenter (Sundbyberg), men kommer med största säkerhet även att finnas i Göteborg, Malmö och i Växjö inom en snar framtid.

 

De modeller som finns i dag har uppdaterats för omkring ett halvår sedan och låter nu ännu mer fantastiskt så några ny modeller finns inte i tankarna. De mindre golvmodellerna MB2,5 och MB3,5 som tidigare var lite svårplacerade i rummet är nu istället väldigt lättplacerade. De behöver inte längre stå långt ut från väggen utan kan stå med ett normalt avstånd till bakväggen.



#166

Postad 08 november 2017 - 17:49

Unregistered4eb959ca
  • Unregistered4eb959ca
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

.....gillar du deras ljud men vill upp ovanför Scansonic så är det Raidho som du skall kika på.


Redigerat av Unregistered4eb959ca, 09 november 2017 - 22:56.


#167

Postad 10 november 2017 - 14:14

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Kul. Har börjat kika lite smått på ett par ersättare till mina B&W 805S och MB2,5 är mycket intressanta tycker jag.



#168

Postad 10 november 2017 - 18:41

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

.....gillar du deras ljud men vill upp ovanför Scansonic så är det Raidho som du skall kika på.

Har Raidhos minstingarna och är nöjd med dessa för tillfället. Hade tidigare MB-1 och upplevde dessa som enastående för priset.

 

I framtiden kan det dock bli aktuellt med ett större lyssningsrum och då är det antingen två riggar eller en med lite större doningar som hägrar.

Förmodligen kommer jag aldrig att sälja mina Raidho så det blir förmodligen två :)



#169

Postad 11 november 2017 - 09:33

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Kul. Har börjat kika lite smått på ett par ersättare till mina B&W 805S och MB2,5 är mycket intressanta tycker jag.

Absolut något du skall testa, kolla bara så du får ett par som har det nya delningsfiltret.

Enligt tillverkaren (hade mail kontakt för ca ett år sedan) så skall det nya filtret vara på plats i alla deras modeller som hade behovet från och med årsskiftet 16-17.

 

De jag gillar mest med Michael Böresens konstruktioner är snabbheten, transparensen och förmåga att måla upp ett stort stereoscenario med massor av detaljer men aldrig påträngande och jobbigt. Att kombinera MB-2.5 med en sub den sista oktaven lär spela väldigt konkurrenskraftigt. 



#170

Postad 27 november 2017 - 22:25

Unregistered4eb959ca
  • Unregistered4eb959ca
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Jag har MB6 i Göteborg den här veckan, någon som vill lyssna? PM:a mig i så fall så får jag försöka fixa en bra plats.

Den låter sjukt bra och är framförallt mycket lättplacerad, kan stå mycket när vägg.



#171

Postad 10 juli 2018 - 22:37

Unregistereddbcfbafa
  • Unregistereddbcfbafa
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Går själv i tankarna att införskaffa antingen ett par MB-1 eller MB-2.5.

 

Då jag för det mesta lyssnar på akustisk musik känns ju MB-1 som ett ganska givet val, men samtidigt lockar ju MB-2.5 nu med det uppdaterade delningsfiltret då även jag har det lite små trångt med plats.

 

Har en Hegel H80 att driva dessa med och kör i dagsläget med ett par Canton Reference 9.2



#172

Postad 11 juli 2018 - 17:34

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Inget enkelt val men om du inte får en bra deal på stativen så blir det nästan samma pengar.

 

Jag körde mina MB-1 ihop med en REL sub och det var en grym kombo om man har begränsat utrymme. MB-1 är extremt toleranta med placering även om en placering ganska brett isär är att föredra, du får en fantastisk stereoscen om du får till detta rätt. Kan stå nästan dikt an mot en yttervägg och kräver inte ens då något stort avstånd till bakväggen förutsätter lite tå in. Vågar inte gå i god för hur stor förändring de nya delningsfiltret på MB-2.5 gjort men har svårt att tro det blir lika flexibla som MB-1. Den gamla MB-2.5 var erkänt svår att få till om inte förutsättningarna var helt rätt.

 

Tror du blir väldigt nöjd oavsett. Påminner mycket om Raidho i sitt spelsätt, dvs detaljerat övre register som i princip aldrig spiller över och blir påfrestande.
Mycket snabb respons, vill du ha fullregister testa en REL bas till MB-1 och koppla den via högnivå. Funkar kanon.
Låter inte detta bra så byt förstärkare för kombon har förutsättningar att låta riktigt bra med rätt drivning.

 

Obs! om man inte är mycket för djupbas så kan man utan problem klara sig med bara MB-1. Men personligen tycker jag att skillnaden med basen var värd pengarna. Till skillnad mot mina nuvarande X-1:or så kommer MB-1 ner till acceptabla bas toner.
X-1 måste nästan vara konstruerade med tanken att man skall ha dem som satelliter ihop med en sub.


Redigerat av Blåtand, 11 juli 2018 - 17:40.


#173

Postad 11 juli 2018 - 18:10

Unregistereddbcfbafa
  • Unregistereddbcfbafa
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Ja det är ju nästan samma peng högtalarna emellan (när man räknar in stativen också).

 

Uppställningsmässigt kommer högtalarna stå längst med långväggen. Avståndet mellan högtalarna kan som högst bli ca 3 meter, och de har fortfarande över 1.5 meter till närmsta sidovägg. Avståndet mot bakre väggen är det sämre till då det endast tillåter ca 0.4 meter för att inte sticka ut allt för långt in i rummet.

 

Jag känner ju spontant att om de "uppdaterade" 2.5:orna skulle överleva med dessa förutsättningar leder dom med liten marginal över MB-1:orna.

 

Då min Hegel är väldigt ljus i karaktären och 2.5:orna är ganska mörka har jag en liten förhoppning att de ska gifta sig bra tillsammans :)


Redigerat av Unregistereddbcfbafa, 11 juli 2018 - 18:10.


#174

Postad 11 juli 2018 - 21:54

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

Hade förmodligen lutat åt MB-2.5 jag med med dina förutsättningar.
 

Har du möjlighet att låna hem och testa hur det blir före köp är det ju helt klart värt besväret.
Vore ju synd om de inte kan stå där du vill ha dem. 3m är kanon så länge du inte sitter för långt ifrån.

Med MB-1 kommer du sannolikt inte att få några som helst problem med den placeringen så ett par Scansonic borde det kunna bli hur som helst.

 

Lycka till, och skriv gärna något om hur det har gått senare.



#175

Postad 15 juli 2018 - 15:55

Unregistereddbcfbafa
  • Unregistereddbcfbafa
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Med tanke på mitt rum och dom olika uppställningsmöjligheterna jag nu fått i och med inköp av ny soffa föll valet på 2.5:orna. 
Går från en U-soffa till en 2,5-sits soffa, vilket även öppnar upp för möjligheten att möblera rummet på längden, vilket medför helt nya förutsättningar.

Antingen kommer jag kunna ha högtalarna bredare isär men närmre till bakvägg, eller lite tätare ihop men med ordentligt med luft mot bakvägg.

Ska bli kul att höra hur högtalarna reagerar på de olika uppställningarna!

 

Kommer göras om en del här hemma (byte av möbler, akustik fix mm) innan högtalarna får flytta in, men räknar med att ha dom på plats i början av augusti.


Redigerat av Unregistereddbcfbafa, 16 juli 2018 - 13:27.


#176

Postad 16 juli 2018 - 09:24

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Kul, kommer att kunna bli riktigt bra. MB- 2.5 måste vara bland det mest prisvärda som går att köpa.

 

Skall bli intressant att höra hur du upplever ljudet när grejerna år på plats.
 



#177

Postad 05 augusti 2018 - 15:34

Unregistereddbcfbafa
  • Unregistereddbcfbafa
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Kul, kommer att kunna bli riktigt bra. MB- 2.5 måste vara bland det mest prisvärda som går att köpa.

 

Skall bli intressant att höra hur du upplever ljudet när grejerna år på plats.
 

 

Får förhoppningsvis hem högtalarna under nästa vecka.

Kommer till en början köra med min Hegel H80, för att sedan gå på uppgradering även på förstärkarsidan.
Beroende på hur Scansonic spelar med Hegel kan en H190 bli aktuell, men även sugen på Lyndorf TDAI-2170 eller någon variant av Naim.

Då nya soffan måste väck innan jag kan placera basfällorna i hörnen kommer även akustiken bli lite släpande till slutet av månaden.
Jag har haft problem med basen i rummet sedan tidigare så ska bli kul att hinna spela högtalarna ett par veckor och sedan få dit basfällorna.



#178

Postad 05 augusti 2018 - 16:12

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Får förhoppningsvis hem högtalarna under nästa vecka.

Kommer till en början köra med min Hegel H80, för att sedan gå på uppgradering även på förstärkarsidan.
Beroende på hur Scansonic spelar med Hegel kan en H190 bli aktuell, men även sugen på Lyndorf TDAI-2170 eller någon variant av Naim.

Då nya soffan måste väck innan jag kan placera basfällorna i hörnen kommer även akustiken bli lite släpande till slutet av månaden.
Jag har haft problem med basen i rummet sedan tidigare så ska bli kul att hinna spela högtalarna ett par veckor och sedan få dit basfällorna.

Skulle alla gånger testat en Naim uniti star eller ännu hellre en Nova. Då får du allt i en maskin och Naims senaste förstärkarteknik.
Men som sagt det finns mycket att välja på. Kanske vill du ha Lyngdorfens rumsmöjligheter om du inte får 100 koll på basen.

 



#179

Postad 05 augusti 2018 - 16:32

Unregistereddbcfbafa
  • Unregistereddbcfbafa
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Skulle alla gånger testat en Naim uniti star eller ännu hellre en Nova. Då får du allt i en maskin och Naims senaste förstärkarteknik.
Men som sagt det finns mycket att välja på. Kanske vill du ha Lyngdorfens rumsmöjligheter om du inte får 100 koll på basen.

 

Ja Naim är absolut intressant, har hört många positiva recensioner om just MB-serien och Naim.

Lyngdorfen skulle vara en kompromiss om jag ej får helt bukt på akustiken, men vill så långt jag kan (läs *sambon tillåter*) akustikbehandla rummet först innan jag skulle prova hem en Lyngdorf.



#180

Postad 05 augusti 2018 - 16:39

Unregistereddbcfbafa
  • Unregistereddbcfbafa
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Har även varit lite sugen på en rör-förstärkare men ingen aning om hur den skulle klara av att driva 2.5:orna eller hur de ljudmässigt skulle matcha varandra.. 



#181

Postad 05 augusti 2018 - 17:27

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tror du kan välja vad du vill så länge du går på en förstärkare med kvalité och 50W/kanal eller mer. Scansonic är inga monsterlaster.

Finns många rörförstärkare som klar detta men ett alternativ är ju en hybrid med rörförsteg och transistorslutsteg.

 

Svårt att misslyckas med fabrikat som Mcintosh och Audio Research om man skulle hitta något från dessa fabrikat inom budget.

Rörförstärkare med 2*7W och liknande lär inte vara grejen, då måste man upp i betydlig högre känslighet på högtalarna "typ horn".

 

Kan ju tillägga att den vitalitet, friskhet och kraft som finns i förstärkare från Bladelius inte alls är fel ihop med dessa utifrån min smak, men garanterat får du ut något annat om du kör på en rör lösning och jag tror det skulle kunna bli riktigt bra. Frågan är vad man föredrar.

 

Kanske klokt att lyssna in sig på högtalarna först och sedan komplettera med lämplig förstärkare beroende på vad man vill få mer eller mindre av.


Redigerat av Blåtand, 05 augusti 2018 - 17:39.


#182

Postad 05 augusti 2018 - 17:46

Unregistereddbcfbafa
  • Unregistereddbcfbafa
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Ja innan det blir tal om ny förstärkare ska högtalarna få spelas in, akustiken ska vara löst så långt det går, samt att jag ska hinna leka runt med olika uppställningar.

 

Därefter får man utvärdera om/vad som saknas.

 

Upplever jag fortfarande problem med basen kan en Lyngdorf vara aktuell.

Saknar jag bas skulle det vara intressant att se vad en sub eller två gör med ljudbilden.



#183

Postad 05 augusti 2018 - 18:13

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Ser att ni håller igång denna tråd. Jag kan bara berätta att jag är väldigt nöjd med minna MB-1. Kan inte tänka mig så mycket bättre för det priset. Det finns en äkthet i ljudet som är påtagligt. Sedan täcker de trots sin storlek(det är mina första stativare) hela registret otroligt bra. Tycker även basen blir mycket bra. Visst skulle det som Blåtand skriver bli ännu bättre med en bra sub, men det behövs inte om du inte vill ha det absolut perfekta. Personligen tror jag jag skulle föredra en bättre förstärkare för en sub. Men lite velig. Har dessutom svårt at placera en sub så det är kanske det som får mig att tycka så... 

 

Å andra sidan är mitt liv sådant nu att jag mycket sällan lyssnar på musik, barn och familj... Funderar på att inreda ett TV och musikrum och då kan en uppgradering bli aktuell. Men för att sammanfatta, MB-1 är ofattbart bra. 



#184

Postad 05 augusti 2018 - 18:45

Unregistereddbcfbafa
  • Unregistereddbcfbafa
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Ser att ni håller igång denna tråd. Jag kan bara berätta att jag är väldigt nöjd med minna MB-1. Kan inte tänka mig så mycket bättre för det priset. Det finns en äkthet i ljudet som är påtagligt. Sedan täcker de trots sin storlek(det är mina första stativare) hela registret otroligt bra. Tycker även basen blir mycket bra. Visst skulle det som Blåtand skriver bli ännu bättre med en bra sub, men det behövs inte om du inte vill ha det absolut perfekta. Personligen tror jag jag skulle föredra en bättre förstärkare för en sub. Men lite velig. Har dessutom svårt at placera en sub så det är kanske det som får mig att tycka så... 

 

Å andra sidan är mitt liv sådant nu att jag mycket sällan lyssnar på musik, barn och familj... Funderar på att inreda ett TV och musikrum och då kan en uppgradering bli aktuell. Men för att sammanfatta, MB-1 är ofattbart bra. 

Tack för din input, alltid roligt att höra mer personliga erfarenheter :) 

Min erfarenhet av kompletterande sub är att de verkligen lyfter hela registret, inte bara de allra lägsta frekvenserna.. Svårt att förklara hur, men för ett par veckor sedan lyssnade jag på ett par fullrange golvare, med två st REL inkopplade. Efter ca 20 minuters lyssnande kopplade vi ur subarna och ljudbilden krympte, kändes som något saknades även i de högre registret.

 

Just detta gör att man blir lite nyfiken på att testa två stycken REL när allt har fått lite tid att falla på plats hemma.



#185

Postad 05 augusti 2018 - 21:18

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Tack för din input, alltid roligt att höra mer personliga erfarenheter :) 

Min erfarenhet av kompletterande sub är att de verkligen lyfter hela registret, inte bara de allra lägsta frekvenserna.. Svårt att förklara hur, men för ett par veckor sedan lyssnade jag på ett par fullrange golvare, med två st REL inkopplade. Efter ca 20 minuters lyssnande kopplade vi ur subarna och ljudbilden krympte, kändes som något saknades även i de högre registret.

 

Just detta gör att man blir lite nyfiken på att testa två stycken REL när allt har fått lite tid att falla på plats hemma.

 

Jag hade en sub i mitt förrförra systen och jag kan verkligen hålla med om att en sub ofta kan höja nivån på systemet. Så jag är verkligen inte på något sätt emot sub. Som jag skrev skulle jag nog skaffa en sub om den fick plats(om jag nu ska skaffa något alls då jag lyssnar så lite). Ljud är ju så fascinerande och roligt. Vill man förbättra ljudet, ska man köpa en sub, bättre högtalare eller en bättre förstärkare? Kanske en DAC eller för att inte tala om, bättre kablar.. :wub:



#186

Postad 06 augusti 2018 - 08:40

Unregistereddbcfbafa
  • Unregistereddbcfbafa
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Jag hade en sub i mitt förrförra systen och jag kan verkligen hålla med om att en sub ofta kan höja nivån på systemet. Så jag är verkligen inte på något sätt emot sub. Som jag skrev skulle jag nog skaffa en sub om den fick plats(om jag nu ska skaffa något alls då jag lyssnar så lite). Ljud är ju så fascinerande och roligt. Vill man förbättra ljudet, ska man köpa en sub, bättre högtalare eller en bättre förstärkare? Kanske en DAC eller för att inte tala om, bättre kablar.. :wub:

 

Ja det blir nog lite experimenterande med subar under hösten kan jag tänka mig, då jag har ca 3 meter mellan högtalarna att placera en / två sub på.
Har fått uppfattningen att två st ger jämnare återgivning än enbart en. Kommer troligtvis testa just REL då jag hört mycket gott om hur dessa integreras i 2-kanal via högnivå.

 

Men men, nog om de, kanske glider ifrån ämnet lite.

Fick precis bekräftelse att mina högtalare skickas nu i veckan. Olämpligt nog är jag bortrest större delen av veckan... Väntan är olidlig!  :huh:  
 



#187

Postad 12 augusti 2018 - 15:06

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ja det blir nog lite experimenterande med subar under hösten kan jag tänka mig, då jag har ca 3 meter mellan högtalarna att placera en / två sub på.
Har fått uppfattningen att två st ger jämnare återgivning än enbart en. Kommer troligtvis testa just REL då jag hört mycket gott om hur dessa integreras i 2-kanal via högnivå.

 

Men men, nog om de, kanske glider ifrån ämnet lite.

Fick precis bekräftelse att mina högtalare skickas nu i veckan. Olämpligt nog är jag bortrest större delen av veckan... Väntan är olidlig!  :huh:  
 

Fått hem upp och testa ännu?



#188

Postad 13 augusti 2018 - 09:14

Unregistereddbcfbafa
  • Unregistereddbcfbafa
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Fått hem upp och testa ännu?

 

Nej får hem dom på torsdag om allt går som det ska.

 

Får hem lite nya möbler i slutet av månaden vilket möjliggör ett par bass traps i ett av hörnen också.

Ska bli kul att höra skillnaden från direkt ur lådan utan bass traps och hur det låter med ett par timmar på högtalarna samt med lite akustikbehandling. :D

Efter de ska jag testa hem lite olika förstärkare.

Är sugen på att testa en Norma IPA-70B, den ska vara riktigt bra med Scansonic MB 2.5
Samtidigt lockar det ju en del att testa någon rörförstärkare av högre kvalité.
Skulle jag inte få bukt på basen efter en del inspelning + akustik fix kan även en Lyngdorf bli aktuell.



#189

Postad 15 augusti 2018 - 07:04

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Innan jag bestämmer mig till 100%, vad tror ni om Hegel H190 till mina MB-1? 

 

Hade precis lyssnat in mig på H160 när jag insåg att H190 kanske vore något att kosta på sig. Sedan vet jag inte om det är värt priset att istället för 14-15000 för en begagnad H160 betala nästan 30' för en H190..? En lite detalj som gjorde att jag fastnade för H190 är Spotify Connect. Ävensom jag har Appleprylar och kan använda AirPlay så inbillar jag mig att övriga i familjen uppskattar Spotify Connect. Men är det värt priset..??? Svårt läge. 


Redigerat av xms67, 15 augusti 2018 - 07:27.


#190

Postad 15 augusti 2018 - 08:25

Unregistereddbcfbafa
  • Unregistereddbcfbafa
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Innan jag bestämmer mig till 100%, vad tror ni om Hegel H190 till mina MB-1?

Hade precis lyssnat in mig på H160 när jag insåg att H190 kanske vore något att kosta på sig. Sedan vet jag inte om det är värt priset att istället för 14-15000 för en begagnad H160 betala nästan 30' för en H190..? En lite detalj som gjorde att jag fastnade för H190 är Spotify Connect. Ävensom jag har Appleprylar och kan använda AirPlay så inbillar jag mig att övriga i familjen uppskattar Spotify Connect. Men är det värt priset..??? Svårt läge.


Om det är värt prisskillnaden på ca 15 000 kr kan nog bara du svara på.

Det finns ju säkert separata lösningar för Spotify connect till en H160, men klart det kan vara skönt att ha allt samlat i en och samma låda sant få lite bättre ljud och kontroll från H190.

#191

Postad 15 augusti 2018 - 12:42

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Nu har jag velat fram och tillbaka. Åker (nog)och köper en begagnad H160 imorgon. Jag har lyssnat en del på den och tycker det är en riktigt bra förstärkare. Varför betala det dubbla när jag inte lyssnar mer än jag gör? Och Spotify Connect är ju ändå bara en finnes som inte har med ljudet att göra, AirPlay fungerar för oss. 



#192

Postad 15 augusti 2018 - 12:47

Unregistereddbcfbafa
  • Unregistereddbcfbafa
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Nu har jag velat fram och tillbaka. Åker (nog)och köper en begagnad H160 imorgon. Jag har lyssnat en del på den och tycker det är en riktigt bra förstärkare. Varför betala det dubbla när jag inte lyssnar mer än jag gör? Och Spotify Connect är ju ändå bara en finnes som inte har med ljudet att göra, AirPlay fungerar för oss.


Låter som en klok avvägning , återkom gärna med intryck av den nya förstärkaren :)

#193

Postad 15 augusti 2018 - 17:58

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Nu har jag velat fram och tillbaka. Åker (nog)och köper en begagnad H160 imorgon. Jag har lyssnat en del på den och tycker det är en riktigt bra förstärkare. Varför betala det dubbla när jag inte lyssnar mer än jag gör? Och Spotify Connect är ju ändå bara en finnes som inte har med ljudet att göra, AirPlay fungerar för oss. 

Lyssnat på något annat än Hegel och jämfört?



#194

Postad 15 augusti 2018 - 20:32

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Lyssnat på något annat än Hegel och jämfört?

 

Njaa, nej. Har inte varit nöjd med min NAD, även om den har sina styrkor. Har sedan mer fokuserat på Hegel och det känns/låter rent generellt som de är bättre på det jag saknar. NAD blir för grötig inte minst i mellanregister och i viss mån diskant. Och jag tycker Hegel levererar där. Så jag har nöjt mig med att först lyssna på H80 och sedan H160. Inte gått utanför dem. Lite tidsskäl också. 


Redigerat av xms67, 15 augusti 2018 - 20:48.


#195

Postad 15 augusti 2018 - 20:57

Unregistereddbcfbafa
  • Unregistereddbcfbafa
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Njaa, nej. Har inte varit nöjd med min NAD, även om den har sina styrkor. Har sedan mer fokuserat på Hegel och det känns/låter rent generellt som de är bättre på det jag saknar. NAD blir för grötig inte minst i mellanregister och i viss mån diskant. Och jag tycker Hegel levererar där. Så jag har nöjt mig med att först lyssna på H80 och sedan H160. Inte gått utanför dem. Lite tidsskäl också. 

Hegel ska ju funka bra till Scansonic MB så tror det är ett bra val.

Dock är det ju alltid nyttigt / roligt att testa annat också :) 



#196

Postad 16 augusti 2018 - 10:17

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Hegel ska ju funka bra till Scansonic MB så tror det är ett bra val.

Dock är det ju alltid nyttigt / roligt att testa annat också :)

 

Hade jag mer tid skulle jag testa lite mer. Men känns som Hegel160(ellerH190) är "good enough" för mig. Minst sagt. Kanske skulle jag kunna hitta någon annan som är lite bättre, men då måste det ställas mot den tid det tar att finna den förstärkaren. 

 

När jag har lyssnat med min NAD är jag mycket nöjd med ljudet i mina MB-1. Men med H160 får jag till det jag saknar idag. Så där stannar jag i mitt sökande. Ska tillägga att det var lite viktigt med AirPaly också. Ska återkomma när jag lyssnat i lugn och ro med lite reflektioner. 



#197

Postad 16 augusti 2018 - 11:05

Unregistereddbcfbafa
  • Unregistereddbcfbafa
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Hade jag mer tid skulle jag testa lite mer. Men känns som Hegel160(ellerH190) är "good enough" för mig. Minst sagt. Kanske skulle jag kunna hitta någon annan som är lite bättre, men då måste det ställas mot den tid det tar att finna den förstärkaren. 

 

När jag har lyssnat med min NAD är jag mycket nöjd med ljudet i mina MB-1. Men med H160 får jag till det jag saknar idag. Så där stannar jag i mitt sökande. Ska tillägga att det var lite viktigt med AirPaly också. Ska återkomma när jag lyssnat i lugn och ro med lite reflektioner. 

 

Ja har du hittat något som fyller alla dina kriterier är det ju inget annat än rätt att slå till! :) 

Att testa sig fram bland olika förstärkare är onekligen något som tar tid och kräver en del djupdykning i olika produkters ljudkaraktär samt funktioner.

Under tiden mina högtalare spelas in kommer jag göra en lista på potentiella förstärkare att testa. Gillar jag de jag hör med min Hegel H80 lånar jag kanske även hem en större Hegel förstärkare. 



#198

Postad 16 augusti 2018 - 16:26

Unregistereddbcfbafa
  • Unregistereddbcfbafa
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Nu har mina Scansonic MB 2.5 kommit hem 😀
Dom står och spelar för fullt, har bara en 30 timmar på sig sedan tidigare så har en bra många timmar kvar tills de är inspelade.
Har inte expreminterat något med placering, i princip bara packat upp och låtit dom stå där de gamla högtalarna stod, ca 210 cm mellan sig.
Dom kommer nog få ha denna placering tills dess att alla möbler är på plats, då har högtalarna fått ett par timmar på sig också.
Basen är ganska påtaglig, men placeringen kommer ändras ordentligt framöver.

#199

Postad 16 augusti 2018 - 16:56

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Njaa, nej. Har inte varit nöjd med min NAD, även om den har sina styrkor. Har sedan mer fokuserat på Hegel och det känns/låter rent generellt som de är bättre på det jag saknar. NAD blir för grötig inte minst i mellanregister och i viss mån diskant. Och jag tycker Hegel levererar där. Så jag har nöjt mig med att först lyssna på H80 och sedan H160. Inte gått utanför dem. Lite tidsskäl också. 

Anledningen till min fråga är att väldigt många här på forumet verkar se Hegel som det naturliga valet för lite bättre förstärkare under 50 ksek och detta är onekligen något som verkar ha smittat av sig här och möjligen gör de fina vitsorden att man känner sig trygg med att köpa Hegel utan att jämföra med annat.

 

Jag har själv hört många konstellationer med Hegel förstärkare och olika högtalare och visst det låter absolut bra men jag har hört bättre. Smaken är ju olika och jag hävdar inte att jag har några referens öron men jag skulle definitivt testat annat också innan jag handlade. Visst finns där detaljer och pondus i ljudet men för min del låter det lite för sterilt och oorganiskt, blommar inte ut helt enkelt.
Vet inte om det har att göra med deras höga dämpfaktor eller vad det är, men i alla fall fram tom den generation av sound engine som sitter i H360 så låter det så i mina öron.

 

Missförstå inte detta jag tror du kan bli väldigt nöjd med en Hegel och det passar förmodligen bättre än NAD till scansonic MB men det kan finnas alternativ som hjälper fram Scansonic MB:s egenskaper ännu bättre.

Jag har hört MB2,5 med Hegel 360 och det lät inte alls dumt, men det blev ingen av gåshud, tårar i ögonen eller känsla av artistens närvaro i rummet ;)


Redigerat av Blåtand, 17 augusti 2018 - 07:25.


#200

Postad 17 augusti 2018 - 08:41

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 1

Anledningen till min fråga är att väldigt många här på forumet verkar se Hegel som det naturliga valet för lite bättre förstärkare under 50 ksek och detta är onekligen något som verkar ha smittat av sig här och möjligen gör de fina vitsorden att man känner sig trygg med att köpa Hegel utan att jämföra med annat.

 

Jag har själv hört många konstellationer med Hegel förstärkare och olika högtalare och visst det låter absolut bra men jag har hört bättre. Smaken är ju olika och jag hävdar inte att jag har några referens öron men jag skulle definitivt testat annat också innan jag handlade. Visst finns där detaljer och pondus i ljudet men för min del låter det lite för sterilt och oorganiskt, blommar inte ut helt enkelt.
Vet inte om det har att göra med deras höga dämpfaktor eller vad det är, men i alla fall fram tom den generation av sound engine som sitter i H360 så låter det så i mina öron.

 

Missförstå inte detta jag tror du kan bli väldigt nöjd med en Hegel och det passar förmodligen bättre än NAD till scansonic MB men det kan finnas alternativ som hjälper fram Scansonic MB:s egenskaper ännu bättre.

Jag har hört MB2,5 med Hegel 360 och det lät inte alls dumt, men det blev ingen av gåshud, tårar i ögonen eller känsla av artistens närvaro i rummet ;)

 

Du har ju som vanligt rätt i ditt resonemang. Ditt första stycke stämmer pinsamt bra in på mig... Jag "litar" mycket på Hegel för att många andra litar mycket på Hegel... Dessutom har jag en riktig HiFi-kunnig kollega. Han bygger sina förstärkare och DACar(rör) själv men rekommenderar alltid Hegel eller en annan som jag i skrivande stund inte kommer i håg. För egen del har jag alltid upplevt Hegel som mycket bra. Nu när jag lagt några extra timmar på att lyssna på H80 och H160 upplever jag att dom passar mig och MB-1. Inte minst får jag det som jag saknar med min NAD. Att jag sedan kanske skulle få ännu bättre ljud med en annan förstärkare är fullt möjligt. Men jag har inte den tiden att hitta och lyssna in den förstärkaren. För övrigt kan jag inte nog understryka hur bra MB-1 fungerar. Faktiskt även med NAD där jag upplever att högtalarna verkligen hjälper förstärkaren att reda ut mellanregistret och i viss mån diskanten. Ändå rör NADen till ljudet där. Det blir lite platt eller rörigt. Svårt att beskriva. Men där i de registren lyfter H160 ljudet till en ny nivå. Tycker också att det blir störst skillnad på låg till mediumvolym. På hög volym vräker NAD på ganska bra. Även om H160 även där är ett snäpp bättre. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.