Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Beslutsångest kring köp av små fronthögtalare

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 mars 2017 - 19:52

fikkser
  • fikkser
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Hej!

 

Har kollat runt på högtalare och blir bara mer och mer osäker på vad jag ska köpa för fronthögtalare, samt center. Både storleken och priset ska vara litet. Har en Yamaha RX-V381 som ska driva kalaset tillsammans med en 10" sub och ett par surroundhögtalare av sämre kvalitet.

 

Har läst åtskilliga kommentarer här där man debatterar om centern behöver matcha frontarna, det verkar vara skilda meningar. Frontarna ska i mitt fall användas både till film och musik.

 

Har hittat tre alternativ hittills

 

1. Klipsch R-15M med en R-25C fronthögtalare. Men jag är lite orolig över att de ska vara lite klena i botten, trots att jag ska ha en sub, tror ni jag oroar mig i onödan? Anser ni man en bra delning kring 60hz? Lyssnat på den aktiva varianten och tyckte det lät trevligt, dock fanns det bara en Madonnavinyl som referensmaterial, gav inte jättemycket.

 

2. Pioneer S-CN301-LR, men då blir det med en udda centerhögtalare. Dessa har fått riktigt bra omdömen på nätet och verkar riktigt lovande men tungdrivna. 

 

3. Ett tredje alternativ jag kollat på är System One SB62 med matchande center, dock går dessa "endast" ned till 70hz. Trevlig prisbild på dessa, inte hört dem, men andra System One jag hört tycker jag ger mycket för pengarna. Hittar inga kommentarer om dessa på nätet.

 

Hur hade ni resonerat i min situation?

 

#2

Postad 13 mars 2017 - 19:59

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0

Hej!
 
Har kollat runt på högtalare och blir bara mer och mer osäker på vad jag ska köpa för fronthögtalare, samt center. Både storleken och priset ska vara litet. Har en Yamaha RX-V381 som ska driva kalaset tillsammans med en 10" sub och ett par surroundhögtalare av sämre kvalitet.
 
Har läst åtskilliga kommentarer här där man debatterar om centern behöver matcha frontarna, det verkar vara skilda meningar. Frontarna ska i mitt fall användas både till film och musik.
 
Har hittat tre alternativ hittills
 
1. Klipsch R-15M med en R-25C fronthögtalare. Men jag är lite orolig över att de ska vara lite klena i botten, trots att jag ska ha en sub, tror ni jag oroar mig i onödan? Anser ni man en bra delning kring 60hz? Lyssnat på den aktiva varianten och tyckte det lät trevligt, dock fanns det bara en Madonnavinyl som referensmaterial, gav inte jättemycket.
 
2. Pioneer S-CN301-LR, men då blir det med en udda centerhögtalare. Dessa har fått riktigt bra omdömen på nätet och verkar riktigt lovande men tungdrivna. 
 
3. Ett tredje alternativ jag kollat på är System One SB62 med matchande center, dock går dessa "endast" ned till 70hz. Trevlig prisbild på dessa, inte hört dem, men andra System One jag hört tycker jag ger mycket för pengarna. Hittar inga kommentarer om dessa på nätet.
 
Hur hade ni resonerat i min situation?


Kolla med säljaren om du får ta hem och testa.

#3

Postad 13 mars 2017 - 20:20

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Skaffa inte tungdrivet om du inte har en kraftig förstärkare.

Om Klipsch skulle jag tittat på modellerna i RP150 eller RP160 är de för dyra nya, leta begagnat. Tycker dessa är behagligare att lyssna på.
Klipsch bör man lyssna på före köp. Det finns mycket annat bra som är litet och billigt, sök test på nätet och ge dig ut och lyssna.

Hittar du något som låter bra låna hem före köp. 



#4

Postad 13 mars 2017 - 22:31

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Pioneer S-CN301-LR.
Har haft dessa. Få nog hålla med, dessa är bra. Jag drev dessa med 2x20w. Det gick bra men ska du spela högt så behövs nog lite till.

Sedan om du har sub titta på q aoucstic 2010i. Ihop med sub slår nog dessa pioneer högtalarna. Till 2010i finns ju center.

#5

Postad 14 mars 2017 - 06:19

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Klart du ska matcha högtalarna. Hur många ser du som inte matchar sina stereohögtalare? Du behöver inte ha ångest. Det är meningen att du ska ha kul när du väljer ut högtalare.



#6

Postad 14 mars 2017 - 07:42

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0



#7

Postad 15 mars 2017 - 07:56

fikkser
  • fikkser
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Tack för bra tips! Q acoustics är ju riktigt snygga. Klipsch rp150 är lite för stora för tvbänken. Boston verkar ju också vara trevliga.

#8

Postad 15 mars 2017 - 21:11

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Köp fyra pioneer, kör en som center och en som center back

#9

Postad 16 mars 2017 - 17:54

fikkser
  • fikkser
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Köp fyra pioneer, kör en som center och en som center back

 

Bra idé. Eller försöka sälja en. :)



#10

Postad 01 april 2017 - 19:55

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Tjenare, tänkte sälja av mina Q2010 + center, vill du ha dom Fikkser? Så gott som nya..



#11

Postad 01 april 2017 - 20:37

DGBG
  • DGBG
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

 

Hej!

 

Har kollat runt på högtalare och blir bara mer och mer osäker på vad jag ska köpa för fronthögtalare, samt center. Både storleken och priset ska vara litet. Har en Yamaha RX-V381 som ska driva kalaset tillsammans med en 10" sub och ett par surroundhögtalare av sämre kvalitet.

 

Har läst åtskilliga kommentarer här där man debatterar om centern behöver matcha frontarna, det verkar vara skilda meningar. Frontarna ska i mitt fall användas både till film och musik.

 

Har hittat tre alternativ hittills

 

1. Klipsch R-15M med en R-25C fronthögtalare. Men jag är lite orolig över att de ska vara lite klena i botten, trots att jag ska ha en sub, tror ni jag oroar mig i onödan? Anser ni man en bra delning kring 60hz? Lyssnat på den aktiva varianten och tyckte det lät trevligt, dock fanns det bara en Madonnavinyl som referensmaterial, gav inte jättemycket.

 

2. Pioneer S-CN301-LR, men då blir det med en udda centerhögtalare. Dessa har fått riktigt bra omdömen på nätet och verkar riktigt lovande men tungdrivna. 

 

3. Ett tredje alternativ jag kollat på är System One SB62 med matchande center, dock går dessa "endast" ned till 70hz. Trevlig prisbild på dessa, inte hört dem, men andra System One jag hört tycker jag ger mycket för pengarna. Hittar inga kommentarer om dessa på nätet.

 

Hur hade ni resonerat i min situation?

 

 

 

Du skriver delning vid 60hz. Jag är själv inte så insatt i anläggningar med surroundreceiver men har förstått det som att det är rätt vanligt att man delar stativhögtalare runt 80hz. Men jag kan ha fel. Är lite nyfiken på varför delning vid just 60hz?



#12

Postad 02 april 2017 - 00:13

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@DGBG: Var man lägger delningen beror på många olika saker och det förtjänar lite experimenterande.

Dels kan valet påverkas av vilka frontar man har och hur långt ner dessa går i frekvens.
Dels kan man kompensera en lite klenare förstärkare med att dela högre.

Man bör dock undvika att dela en sub högre än 100Hz då man vid denna frekvens börjar komma upp i området där man tydligare hör varifrån basen kommer.

Sedan kan det vara beroende på placering och rumsakustiken var du hittar bästa delningsfrekvens.

 

Inte hel självklart någonting mao, kräver test för att bli optimalt.


Redigerat av Blåtand, 02 april 2017 - 09:26.


#13

Postad 02 april 2017 - 05:47

DGBG
  • DGBG
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

@DGBG: Var man lägger delningen beror på många olika sker och det förtjänar lite experimenterande.

Dels kan valet påverkas av vilka frontar man har och hur långt ner dessa går i frekvens.
Dels kan man kompensera en lite klenare förstärkare med att dela högre.

Man bör dock undvika att dela en sub högre än 100Hz då man vid denna frekvens börjar komma upp i området där man tydligare hör varifrån basen kommer.

Sedan kan det vara beroende på placering och rumsakustiken var du hittar bästa delningsfrekvens.

 

Inte hel självklart någonting mao, kräver test för att bli optimalt.

 

Okej jag är med på dessa saker. Ditt svar var utförligt och ett rimligt svar på min frågeställning. Dock ser jag nu i efterhand att jag uttryckte mig lite galet och det framstår nästan som jag försöker säga. "Men ska du verkligen dela vid 60hz, jag trodde stativhögtalare skulle delas vid 80hz"

 

Jag menade snarare att man ofta ser rekommendationer på delning kring 80hz och jag har uppfattat det som det är en vanlig utgångspunkt. Så blev nyfiken på orsaken till valet 60hz.  (Där R15-M börjar rulla av) 

 

Det handlade alltså inte på något vis om någon "tillrättavisning" eller några rekommendationer från min sida, utan ren nyfikenhet på motiveringen till valet :)


Redigerat av DGBG, 02 april 2017 - 05:54.


#14

Postad 02 april 2017 - 06:25

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Man anser att man förlorar riktningskänslan med basfrekvenser under 80 hertz. Men det är det också delade meningar om.



#15

Postad 05 april 2017 - 12:30

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Men är meningarna delade 80/20 eller 60/40 undrar man då.

#16

Postad 06 april 2017 - 06:00

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag tyckte själv att jag kunde höra/känna var bas kom ifrån, och jag delar vid 80. Det blev som ett tryck i ett av öronen när man lyssnade. Problemen försvann i stort sett när jag skaffade två subwoofrar med faskontroll. 



#17

Postad 07 april 2017 - 08:26

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Titta på QR 1 det kommer en center snart till den serien . Eller sa mantra 5 är på kampanj nu och köp till mantra 10 som är också på kampanj.

#18

Postad 16 april 2017 - 18:14

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
Det där är säkert individuellt trebban, men jag håller med dig. Delar man vid 80hz och har en Sub så hör man vart basen kommer ifrån.... blir ingen bra känsla



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.