Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

In-wall högtalare för musik

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 mars 2017 - 21:22

Hence Esko
  • Hence Esko
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Hej, jag är mitt i planeringsstadiet för att bygga om mitt vardagsrum, lite snabb bakgrund:
Jag bor i ett hus från 60-talet med pappers väggar, min yngsta son har sitt rum i anslutning till vardagsrummet. I dagsläget blir det som en resonanslåda i hans rum och låter mer där inne än i vardagsrummet vilket inte är en höjdare.
Jag har sedan en tid blivit med vinylspelare med, så efter kl 19 går det inte att avnjuta skivorna något mer, rätt irriterande.

Nu tänkte jag riva innerväggen, isolera den, samt bygga en till innerväg en bit ifrån med osb och dubbelgips, för att få lite mer ljudisolering än tidigare.
OBS. ingen ljudcell jag bygger utan vill bara uppnå normal ljudisolering i ett hus :)

 

Så till saken, nu när jag ändå bygger om tänkte jag köra på in-wall högtalare, det är ju såklart en djungel och där tänkte jag att det kanske finns någon som kan hjälpa.
Jag har inte riktigt satt budgeten ännu, men någonstanns kring 10-12k börjar det svida rejält i plånboken, så högt vill jag helst inte gå.

 

Det ska vara för musik i första hand, TV-tittande i andra.

Skönt om man slipper subwoofern, men har en Dali Ikon Sub som jag kan fortsätta använda om det behövs.

Inbyggnadsdjup ca. 122mm, går att öka om nödvändigt.

 

Så mata på med förslag! :)

Bifogad fil(er)



#2

Postad 20 mars 2017 - 21:29

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Vill inte vara sådan men att åka & provlyssna är ju aldrig fel om du bor lite hyfsat bra till!
Men några här har ju kanske några att rekommendera?!

#3

Postad 21 mars 2017 - 07:44

Hence Esko
  • Hence Esko
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Ja jag ska förbi den lokala butiken i Luleå, men dom har ganska begränsat utbud och helt ärligt är jag inte helt nöjd med dom heller.

Så det jag funderade på var om någon hade några som var ett ganska säkert kort.



#4

Postad 21 mars 2017 - 14:53

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
TS,

Har du kollat in bredbandshögtalare på runt 6tum? Och på så sätt få punktformighet och dold installation.

Har någon annan här gjort en liknande installation med bredbandare med eller utan sub?

#5

Postad 23 mars 2017 - 08:47

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Elac ws 1665 eller audiovector inwall signatur kanske ?

Annars origin acoustics har mycket kul .

#6

Postad 27 mars 2017 - 09:15

Hence Esko
  • Hence Esko
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

TS,

Har du kollat in bredbandshögtalare på runt 6tum? Och på så sätt få punktformighet och dold installation.

Har någon annan här gjort en liknande installation med bredbandare med eller utan sub?

 

Hej, är lite osäker på vad du menar med bredbandare? Skicka gärna ett produktförslag så kan jag sätta in mig i det lite =)



#7

Postad 27 mars 2017 - 09:18

Hence Esko
  • Hence Esko
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Nu har jag varit och tittat på lite inwall högtalare, fastnade lite för Revel W383 alt. W583. Gillade ljudet, men har även blivit rekommenderad Monitor Audio WT 380 IDC.

Tyvärr inte haft möjlighet att lyssna på dom, någon som har någon erfarenhet av dom?



#8

Postad 27 mars 2017 - 10:25

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Hej, är lite osäker på vad du menar med bredbandare? Skicka gärna ett produktförslag så kan jag sätta in mig i det lite =)

 

Här är en variant från Audio Nirvana, finns ju även många fler leverantörer typ Lowther, Fostex, Seas m.fl.

 

http://www.commonsenseaudio.com/





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.