Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Automatisk bildfrekvens (24p) i Media Center

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 augusti 2010 - 15:27

jayem
  • jayem
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Om ni gör som jag, och spelar alla era filmer i Windows Media Center, så tänkte jag bara tipsa om hur ni får bildfrekvensen att uppdatera till korrekt frekvens beroende på filmen ni tittar på. Jag har länge stört mig på att Media Center ej har denna funktion inbyggd men med lite tillägg så funkar det kanon.

Först och främst behöver ni ffdshow som decoder för de filmer ni skall titta på. Lättast hittar ni det om ni hämtar K-lite codec pack som innehåller den senaste versionen. Hämta det på http://www.codecguide.com/

När ni installerat det och valt preferred decoder (ffdshow) för de format du behöver (med hjälp av Win7DSFilterTweaker), så behöver ni ett tillägg som heter Media Control, http://damienbt.free.fr/

Med Media Control kan du välja den refresh rate du vill ha för den bildfrekvensen som spelas upp, t ex:

23,97 -> 24
23,976 -> 24
24 -> 24
25 -> 60
29,970 -> 60
29,97 -> 60
59 -> 60
60 -> 60

Glöm ej att bocka i Change refresh rate to match video's rate och Change automatically, under Notifications / Tricks i Media Control Configuration.

That's it!

Förutom refresh rate får ni oxå funktioner för snabbspolning och hoppa framåt i filer som ej stöds i Media Center annars, varför jag annars huvudsakligen har använt Media Control.

Alla djupgående inställningar orkar jag tyvärr inte gå in på nu, men kan säkert svara på frågor om jag har tid!

#2

Postad 07 augusti 2010 - 21:10

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Mycket intressant, tror du det kan funka om man kör CoreAVC oxå eller är ffd ett måste?

Redigerat av spelevinken, 07 augusti 2010 - 21:11.


#3

Postad 08 augusti 2010 - 13:18

jayem
  • jayem
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Nej det funkar ej med CoreAVC. Media Control är endast till för ffdshow.

Men glöm ej att refresh rate funktionen bara är en bråkdel av vad Media Control egentligen gör:

Du kommer åt alla bild och ljudinställningar direkt i media center, du kan alltså ändra undertext, ändra ljus/kontrast på bilden tillsammans med gamma osv, byta ljudspår, ändra ljud delay, byta position/förstora undertext och mycket mer, direkt inuti media center när filmen spelas upp.

Förutom det får du som sagt möjlighet att snabbspola (trestegsfunktion) och hoppa framåt i filmer, precis i den hastighet du själv väljer.

Jag har alltid använt Media Control just för dessa funktioner, för nåt år sedan la han till refresh rate funktionen, men då behövdes ytterligare ett program för det skulle fungera, samt att när man uppdaterade frekvensen var media center tvunget att minimeras och maximeras (vilket iofs sköttes automatiskt men...) vilket var ganska irriterande. Nu äntligen finns funktionen helt inbyggd och frekvensen uppdateras precis som på en vanlig blu ray spelare.

#4

Postad 08 augusti 2010 - 23:04

Lunna
  • Lunna
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

25 -> 60

Är det inte bättre att köra 25 fps i 50hz?

#5

Postad 09 augusti 2010 - 06:32

jayem
  • jayem
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Är det inte bättre att köra 25 fps i 50hz?


Jo det är det väl, upp till var och en att välja vad man vill ha. Jag upplever inget bildlagg under 25->60 dock, så låter datorn enbart pendla mella två olika frekvenser istället för tre.

#6

Postad 09 augusti 2010 - 07:14

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Revision 3527 av FFDShow till x64 som krävs verkar inte gå att få tag på, vill gärna slippa codecpack.
Senaste k-lie + senaste media control på win7 x64 verkar inte vara någon bra combo. Testprogrammet hittar inte FFD

Redigerat av JetJaguarr, 09 augusti 2010 - 08:30.


#7

Postad 09 augusti 2010 - 11:13

jayem
  • jayem
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Har du hämtat både k-lite och k-lite 64-bit? Båda krävs tror jag.

Glöm ej välja att du ska installera ffdshow under k-lite installationen.

Jag installerade själv senaste versionerna av k-lite bara häromdagarna, så det skall funka.

Förresten, vad är det du inte gillar med codecpacks?

#8

Postad 09 augusti 2010 - 12:14

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0
Verkar intressant men hur fungerar det med att se på vanlig TV (50Hz)??? När man sett klart på en film - hoppar den tillbaks till 50Hz efter det eller ligger den kvar på t.ex 24 när man hoppar in i menyerna igen?

#9

Postad 09 augusti 2010 - 14:21

jayem
  • jayem
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Verkar intressant men hur fungerar det med att se på vanlig TV (50Hz)??? När man sett klart på en film - hoppar den tillbaks till 50Hz efter det eller ligger den kvar på t.ex 24 när man hoppar in i menyerna igen?


Vanlig teve? Menar du en tjock CRT TV? Har du ens 24p stöd på den?

I vilket fall, du väljer själv vilket läge som är 'ordinarie' läget, vill du köra 50hz så väljer du det.

#10

Postad 09 augusti 2010 - 15:46

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0
Haha... nej jag menade inte tjock-TV ;) ... jag menar vanlig 50Hz dvb (-t) sändning... (har en Pio 5090H)

Har jag förstått det rätt: Om man väljer 50Hz som "standard" så är menyer, TV (dvb-t-sändningar), bilder, etc. i 50Hz och när man startar en film med annan frekvens så byter systemet till t.ex 24 eller 60Hz för att sedan återgå till 50Hz när man sett klart på den aktuella filmen? I så fall låter det strålande... skall testa när jag kommit hem igen (om några dagar!)

/Gelmax

#11

Postad 09 augusti 2010 - 17:31

jayem
  • jayem
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Aha du menade tv sändningar hehe ;)

Har jag förstått det rätt: Om man väljer 50Hz som "standard" så är menyer, TV (dvb-t-sändningar), bilder, etc. i 50Hz och när man startar en film med annan frekvens så byter systemet till t.ex 24 eller 60Hz för att sedan återgå till 50Hz när man sett klart på den aktuella filmen? I så fall låter det strålande... skall testa när jag kommit hem igen (om några dagar!)

/Gelmax


Helt korrekt! Så fort du trycker på stopp så återgår det till din valda frekvens. Du kan dock pausa filmen eller strosa runt i menyerna utan att det byter, endast när du stoppar filmen återgår det.

#12

Postad 13 augusti 2010 - 21:44

Unregistereda6b3c9c2
  • Unregistereda6b3c9c2
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Det låter inte dumt.. skall testa det.
Har tidigare löst det genom att anropa MPC (beroende på vilket media jag öppnar) innefrån MC och sedan använt funktionen för refresh rate i MPC.
Föredelen var att jag även fick hårdvaru avkodning på HD material bland annat...

Har en gammal burk (fixar inte riktigt HD utan avkodning med gpu) som skall bytas till förmån för i5 CPU och då blir det att testa samtliga varianter för att se vad som fungerar bäst. Får bli den setup där det även går att få ut ljudet på bästa sätt till recievern.
Har tyckt mig se en del stök och bök med det, men inte läst på djupet ännu.

#13

Postad 22 augusti 2010 - 06:30

ucam
  • ucam
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Föredelen var att jag även fick hårdvaru avkodning på HD material bland annat...

Har en gammal burk (fixar inte riktigt HD utan avkodning med gpu) som skall bytas till förmån för i5 CPU och då blir det att testa samtliga varianter för att se vad som fungerar bäst. Får bli den setup där det även går att få ut ljudet på bästa sätt till recievern.


ffdshow stödjer iofs dxva (hårdvaruavkoding) numera för vc-1 och x264. Funkar inte med alla filters, men dock med subs. Kör så själv - funkar riktigt riktigt bra.

/ucam

#14

Postad 19 mars 2011 - 08:42

Tiny Turtle
  • Tiny Turtle
  • Veteran

  • 1 869 inlägg
  • 0
Är lite nybörjare på detta så jag har inte riktigt fått kläm på var ffdshow gör exakt. Är detta nåt som skulle kunna få WMC att automatiskt byta till 24Hz när jag spelar upp BluRay mha PowerDVD10 inifrån WMC (och tillbaka sen)?

#15

Postad 19 mars 2011 - 19:13

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Är lite nybörjare på detta så jag har inte riktigt fått kläm på var ffdshow gör exakt. Är detta nåt som skulle kunna få WMC att automatiskt byta till 24Hz när jag spelar upp BluRay mha PowerDVD10 inifrån WMC (och tillbaka sen)?



Skippa kladdet, in med xbmc, och pluginet för att starta det innifrån mce - kryssa i dxva och autorefresh - pangbom - funkar perfekt, rakt av, med subs och helt utan strul, inget fipplande.

#16

Postad 19 mars 2011 - 19:57

Tiny Turtle
  • Tiny Turtle
  • Veteran

  • 1 869 inlägg
  • 0

Skippa kladdet, in med xbmc, och pluginet för att starta det innifrån mce - kryssa i dxva och autorefresh - pangbom - funkar perfekt, rakt av, med subs och helt utan strul, inget fipplande.

Det var ett fint svar, men inte på vad jag frågade om.

#17

Postad 19 mars 2011 - 20:11

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Skippa kladdet, in med xbmc, och pluginet för att starta det innifrån mce - kryssa i dxva och autorefresh - pangbom - funkar perfekt, rakt av, med subs och helt utan strul, inget fipplande.



Lite Ot.
Kan man på nåt sätt stänga av xbmcs kassa scrapers? Den ställer till problem med mina taggar :unsure: Dvs de tagar som jag fått hem på svenska till mina filmer. Xbmc vill byta till engelsk hela tiden :lol:

Hur får du xbmc att spela upp bluray som han frågar efter?

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 19 mars 2011 - 20:16.


#18

Postad 19 mars 2011 - 20:15

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Är lite nybörjare på detta så jag har inte riktigt fått kläm på var ffdshow gör exakt. Är detta nåt som skulle kunna få WMC att automatiskt byta till 24Hz när jag spelar upp BluRay mha PowerDVD10 inifrån WMC (och tillbaka sen)?


Pdvd10 byter till 24hz när du spelar up BD så det är inget problem. Du får ju plugin i mce till pdvd så då har du inte problemet.
Tricket här med mediacontrol är enbart om du använder ffdshow som codec. Jag har inte fått BD att funka innifrån mce med ffdshow om jag inte konverterat bd till *.mkv förståss. Då skulle det funka med ffdshow+mediacontrol.

#19

Postad 19 mars 2011 - 20:24

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Lite Ot.
Kan man på nåt sätt stänga av xbmcs kassa scrapers? Den ställer till problem med mina taggar :unsure: Dvs de tagar som jag fått hem på svenska till mina filmer. Xbmc vill byta till engelsk hela tiden :lol:

Hur får du xbmc att spela upp bluray som han frågar efter?



Jag läste trådens rubrik...pdvd grejar väl 24p på Bd rakt av, och xbmcs scraper rockar, och framför allt är gränds utter rappt, snyggt och funktionellt...alternativen i mce lämnar en del att önska...

#20

Postad 19 mars 2011 - 20:30

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag läste trådens rubrik...pdvd grejar väl 24p på Bd rakt av, och xbmcs scraper rockar, och framför allt är gränds utter rappt, snyggt och funktionellt...alternativen i mce lämnar en del att önska...



Konstigt att jag inte får upp mina svenska omslag om den rockar :lol: Men det tar vi i en annan tråd :unsure:

#21

Postad 20 mars 2011 - 15:06

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Jag läste trådens rubrik...pdvd grejar väl 24p på Bd rakt av, och xbmcs scraper rockar, och framför allt är gränds utter rappt, snyggt och funktionellt...alternativen i mce lämnar en del att önska...


Som vadå?

#22

Postad 22 mars 2011 - 22:28

Tiny Turtle
  • Tiny Turtle
  • Veteran

  • 1 869 inlägg
  • 0
Då har jag äntligen haft tid att prova och det verkar inte funka riktigt så automatiskt som ni skriver att det skall göra.

När jag kör PowerDVD10 med en BD på min burk (Win7-32b) kopplat till en Panasonic-plasma (VT20) via HDMI (1.4) och trycker på "i"-knappen på TV:ns fjärr så står det 1080p/60Hz på skärmen. Eller har jag fattat fel (igen)?

#23

Postad 23 mars 2011 - 11:02

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Då har jag äntligen haft tid att prova och det verkar inte funka riktigt så automatiskt som ni skriver att det skall göra.

När jag kör PowerDVD10 med en BD på min burk (Win7-32b) kopplat till en Panasonic-plasma (VT20) via HDMI (1.4) och trycker på "i"-knappen på TV:ns fjärr så står det 1080p/60Hz på skärmen. Eller har jag fattat fel (igen)?



Vad har du för grafikkort?

#24

Postad 23 mars 2011 - 11:08

Tiny Turtle
  • Tiny Turtle
  • Veteran

  • 1 869 inlägg
  • 0

Vad har du för grafikkort?

Integrerat Radeon 4200

#25

Postad 23 mars 2011 - 11:30

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Integrerat Radeon 4200


Har för mig att den ska klara 24hz på rätt sätt, men är länge sen jag använde nått kort ur hd4xxx-serien.
Mitt hd5450 fixar det iaf utan problem.

#26

Postad 25 maj 2011 - 10:49

Tiny Turtle
  • Tiny Turtle
  • Veteran

  • 1 869 inlägg
  • 0
Jag laborerade lite till med det här och har råkat ut för ett lite irriterande problem. Skrivbordet kör i 1920x1080@50Hz, men WMC7 körs numera i 24Hz och jag fattar inte hur jag skall kunna ändra det. Om jag försöker titta på material som är i 25 fps så byter den inte till 50Hz utan ligger kvar i 24 fps.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.