Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

routra LFE o Small-signalen

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 september 2020 - 14:57

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Hej

Jag vet att ämnet varit uppe innan men hur jag än söker så hittar jag det inte just nu. Sen är det väl så att man letar o söker efter väldigt mycket information nu när jag står att uppgradera förstärkaren hemma.

Frågan rör detta med frekvenser och sub.

 

Min uppsättning idag 7.1 anläggning. Mina 3 frontar är som många andra mycket mycket bra och spelar ner till sådär 30hz.

Subben som jag har inte riktigt samma kvalité men går ner till 18hz, därför så upplever jag den bäst att  sätta lowpass  på subben vid ca 40hz o låta den ta hand om det sista ner till 18hz. Gärna då med en lätt höjning efter tycke o smak. Då får jag bäst matchning mellan frontarna och subben. Den portade Subben är nämligen betydligt slöare än mina Transmissionline med neodymium 8".

 

Jag tror det är ganska många med mig som har en uppsättning med stora frontar o en sub som man helst har i de lägsta registren.

 

När jag läser om detta tex i manualen för en Marantz 7014 om setupen för att komplettera med atmos mm så är alla högtalarna individuellt ställbara frekvensmässigt vilket är bra men det verkar som att basen obönhörligen skickas till subben. Såvisa man inte ställer den till "none" då skickas det till frontarna. vilket har en bättre förmåga o ljudkaraktär att återge tex 120-30hz än subben har.

 

Om jag ställer in LFE+Main i menyn så har jag förstått att Huvudhögtalarnas signal också skickas till subben. Men det skickas inte tvärtom.  Dvs från sub till main. ( Tror bara Trinnov kan göra detta)

 

Så hur löser man detta ?

 

1 - Kopplar man subben på PRE-OUT MAIN o tänker att det är en unison front, ställer in SUB-NONE i stärkaren.   DÅ kommer alla SMALL högtalare att routras till frontarna.

 

2 - Eller händer det något när man sätter Main+LFE och att alla SMALL högtalare skickas både till sub och till main?

 

 

3 - Eller kopplar man allt som det ska vara låter Audassy, YPAO osv bara sköta resten o sen småjustera subben efter egen smak? Men jag är rädd att den då kommer att vilja lägga subben  ända upp till 120Hz för att möta alla småhögtalare. o det hade varit så mycket bättre att låta frontarna ta hand om basen o subban ta det som börjar närma sig infra.

 

Hur gör ni?


Redigerat av Stormen, 01 september 2020 - 15:17.


#2

Postad 01 september 2020 - 18:59

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Koppla sub på preout front är den enda lösningen som uppnår det du vill dock kommer ju frontarna att spela full range vilket är helt onödigt när du har sub.

LFE+main berör inte andra kanaler än front och sub.

Sätt allt på small och dela mot subben där det låter som bäst är mitt tips.

#3

Postad 01 september 2020 - 20:14

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Tack för dina tankar. Ja det verkar som tänket som kom med THX med högtalare som går till 80Hz runtom o en riktigt bra sub är trots allt den vägen man fortsätter gå.

 

Men

Det är inte så onödigt alls att frontarna spelar fullrange. Det är 3 likadana högtalare och är ritade så de sitter bland annat i en mixningstudio här i stan med ca 20 sittplatser. Så att ställa dom som small är mera resursslöseri av fina element.

Subben är en billiagre modell o  ligger bara kring 8' i nypris så det är en sladdrig sak med negativ ingångsimpedans som tillför en del negativt på klangen o  kommer inte i närheten av fronthögtalarna. utan subben görs sig bäst på botten o ska hållas där nere. Det är mest att jag teoretiskt har börjat fundera på detta.

Men det är klart mina surrounder går ner till ca 35hz i praktiken mot vägg så det skulle kunna gå att lösa om det nu går att dela så låg som tex 50hz t i mjukvaran. Det var mest takhögtalarna som man delar högre, men man kan ju kanske sätta front precens istället för takhögtalare?

Yamaha har nästan inte ett enda exempel på hur man koppla in takhögtalare utan alla exempel är att koppla in precens fram o bak. Sen nämns det bara på en bild at man i mjukvaran kan ställa det som takhögtalare.

Jag hade fått för mig att hela Atmos grejen var att ha takhögtalare?



#4

Postad 01 september 2020 - 20:32

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Inte så mycket hjälp men lite info...I Yamahan kan du välja om prescense ska vara tak eller hög vägg (personligen vet jag inte om jag hör skillnad). Alla högtalare kan också delas på från 200-40 efter kalibrering.

Det mesta kan igentligen justeras på i efterhand (även det om Atmos ska vara wall eller ceiling) och med Yamaha kan du ha musik igång i bakgrunden och höra justeringen med en gång medans du ändrar.

#5

Postad 02 september 2020 - 10:17

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Tack för kompletterande infon. Ja det är lite spännande att det bara omnämns i Yamahan att man kan ändra. Men alla bilder och alla förslag på inkopplingar är utan takmontering.  Genom att observera omvärlden så har ju just takmontering varit signumet för alla hembio o stora bios att det sitter just i taket. Så det var intressant av din reflektion att man kanske inte ens hör skillnad på vart placeringen är.  En av mina vänner ha likt mig lågt i tak och har placering som frontprecens och backprecens, precis som yamaha haft i många år även innan Atmos. Med 205cm i takhöjd så skulle det göra mig glad om jag kunde sätta frontprecens o inte gå runt o fundera på det där med takhögtalare.

Toppen att man kan justera så långt ner på delningen. Samtidigt så får man en massa fasfel när man delar lägre än 80hz och att basen gör sig bäst från 1 håll i rummet. Men det är inte utan att med fullrange i flera kanaler så blir det ett annat "tryck" i rummet när Smaug rullar över med sin kropp och pratar ur bakkanalerna. Det kräver sin anläggning då det lätt blir att draken blev plötsligt en väldigt liten drake borta i hörnet :-)  Därför så nämner jag klangen ofta då jag tycker att den är minst så viktig och jag har nu byggt surroundkanaler med samma element som frontarna. Dock är de mindre och går ner till ca 35-40 hz nånstans.

 

Jag har väl aldrig tänkt så mycket på krocken mellan frontarna och subben tidigare.  Dvs alltid kört fullrange på frontarna och sen signalen på subben har jag justerat in så det låter gött men inte galet. Men med riktigt fina frontar så inser man att de hanterar bas betydligt torrare och bättre än en fluffig subb. Det har gjort att jag sänkt delningen på subben ända ner  till 40-50hz ungefär. Men det ställer till det med alla surroundhögtalare om man sätter dom som small, för dom routras bara till sub och inte till front. Så det blir ett glapp mellan 40-80z.

 

Så alternativet är, koppla in bashornen så jag får rapp o torr bas ner till infra, ja sånt löser det mesta :-)  Jag har även tå 15" som jag skulle kunna bygga något med eller 8st 12"  bnara i få tummen ur.

 

  eller andra alternativet att köra subben på main-out o integrera dom med huvudsystemet. ( då mixas alla suroundkanaler till frontarna då man satt sub på NO)

 

Sen är det väl som vanligt, jaha men hör du nån skillnad då efter allt trixande ? Näää det vet jag inte, men nu är det teoretiskt rätt :-) ( men felkopplat)

 

>så jag var mest nyfiken på hur man integrerar när man har stora frontar. Det är ju många som bygger brutala bassystem till sina hemmabios men som inte kanske lämpar sig att spela uppåt 150hz


Redigerat av Stormen, 02 september 2020 - 10:25.


#6

Postad 02 september 2020 - 10:53

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Jag har inte fysiskt testat skillnaderna mellan tak/hög vägg. Jag har trekantiga högtalare som är riktade mot lyssningsplats och som sitter ända upp mot tak (finns bilder i mitt galleri) och vid kalibrering så detekterar Yamahan de bakersta som takhögtalare, och det jag menade var att jag inte hör skillnad på hur jag definerar dom i setupen.

 

Endå mer spesifikt så heter de olika alternativena för prescence:
* Front height
* Overhead
* Dolby enabled SP

 

Overhead är tak och Dolby enabled visar en bild av högtalare som ligger uppepå frontarna och är tänkt att studsa i taket.

Jag har laborerat med olika delningar och kommit fram til att även om 80 inte mäter bäst så låter det faktiskt bäst hemma hos mig.



#7

Postad 03 september 2020 - 14:37

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Aha, bra att du förklarade mycket riktigt så missuppfattade jag dig om att du inte hörde skillnad på placering. Men det var att man itne hör skillnad på vad man ställer i mjukvaran. O det kan jag hålla med om att det hör jag sällan heller när man ställer in. Jag är ganska döv till det där med avståndsjusteringarna man en gång i tiden ställde manuellt. Men det är ju viktigt mot fasförskjutning osv.

 

Angående 80Hz så är det inte ovanligt att gamla mått håller även i framtiden. Kul att du kommit fram till en lösning som låter ritkgit bra i din settup.

 

Delar du även frontarna till 80hz ?

 

Jag är fortfarande nyfiken på hur de flesta ställer frontarna. Om det är som fullsize o sen även subben gå från sådör 80hz o neråt? Det låter som att det ska bli lite ojämnt o lattjo i botten när  3 frontarna rullar av men subben går lägre?


Redigerat av Stormen, 03 september 2020 - 14:39.


#8

Postad 03 september 2020 - 14:57

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Frontarna går ju en bit under 30hz men ja jag delar dom vid 80. Jag har laborerat mycket med olika delning på centern och körde den large en period, men ligger nu på 80 på front och surround medans atmoserna har jag på 100.

 

Jag har 2stk ganska dyra subwoofers (1stk 15" MA gold för 25k och 1stk Arendal 2x13,8" 17k) som jag tycker gör jobben där nede mycket bättre än frontarna. Frontarna går djupt, men inte lika tajt. Har dessutom satt skumpropp i basreflexhålen på frontarna. Subbarna är slutna.



#9

Postad 03 september 2020 - 16:38

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Aha, bra att du förklarade mycket riktigt så missuppfattade jag dig om att du inte hörde skillnad på placering. Men det var att man itne hör skillnad på vad man ställer i mjukvaran. O det kan jag hålla med om att det hör jag sällan heller när man ställer in. Jag är ganska döv till det där med avståndsjusteringarna man en gång i tiden ställde manuellt. Men det är ju viktigt mot fasförskjutning osv.

 

Angående 80Hz så är det inte ovanligt att gamla mått håller även i framtiden. Kul att du kommit fram till en lösning som låter ritkgit bra i din settup.

 

Delar du även frontarna till 80hz ?

 

Jag är fortfarande nyfiken på hur de flesta ställer frontarna. Om det är som fullsize o sen även subben gå från sådör 80hz o neråt? Det låter som att det ska bli lite ojämnt o lattjo i botten när  3 frontarna rullar av men subben går lägre?

 

Jag tycker man ska mäta upp och lyssna vart man ligger och helt strunta i specs, inget av det stämmer i ett rum.

Därefter fixar man fram delning och använder mätning/öron för att hitta det som passar en.

Ibland fungerar det inte att dela vid --hz pga rummet etc etc

 

Problemet man kan få med att köra front som Large är att LFE ligger 10dB högre än allt annat.

Så både stärkare o högtalare kan jobba ihjäl sig om man spelar Högt.

Men är suben inte så bra då kan man ju givetvis skita i den helt och spara ihop till något bättre om så önskas :)

 

Svar på frågan,

Jag har full size högtalare som klarar Ref nivå @23hz (uppmätt) och vid film så delar jag dom vid 50hz (pga rummet)

Subsen hanterar LFE ljusår bättre även om dom också faller runt 20-23hz.

 

Men vid musik så är dom för brutala även om jag har dom exakt i samma nivå som frontarna.

Bra bevis på att mätningar Inte är allt!!!

Med/utan sub

6gVJ1Wh.png



#10

Postad 03 september 2020 - 17:31

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Johan B-lund du har riktigt trevliga inlägg och tack och bock för dem :)!

#11

Postad 03 september 2020 - 21:10

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Johan B-lund du har riktigt trevliga inlägg och tack och bock för dem :)!


Jag bugar ödmjukt med lätt rodnad :)

#12

Postad 05 september 2020 - 19:58

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Johan, betyder det att du kör subben frpn 50 o neråt samt att dina andra surroundkanaler går ner till 50hz?

#13

Postad 06 september 2020 - 07:28

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Johan, betyder det att du kör subben frpn 50 o neråt samt att dina andra surroundkanaler går ner till 50hz?

Nope :)

LCR delas vid 50hz
Surr delas vid 80hz (klarar att delas vid 50hz men låter bättre vid 80)

Atmos delas vid 110hz

 

 

Det kommer bli ett långt inlägg, Sorry!

 

En sak att ta i beaktning är att helst dela 1 oktav över högtalarna faller naturligt.

Lita Aldrig på en högtalares spec i det fallet då rummet påverka Väldigt mycket!

Flyttar jag soffan fram/bak 0.5 met så förändras delningen helt.

 

Om du då delar under tappet så adderas det naturliga fallet till delningen och den blir tvärbrant och frekvensgången störtdyker. 

Till det kommer fasfel som med stor säkerhet gör hålet ännu större.

Om du inte har tillgång till mick och mätprogramet REW (gratis) så finns det flertalet program till mobilen.

Med RTA kan du plocka fram en massa info, visst det är okalibrerat men det är bättre än ingenting :)

 

Ex bilder
L/R och sub mätt separat delning runt 100hz om jag minns rätt
6SN7oyy.jpg

 

 

 

 

Och nu tillsammans, inga hål i frekvensgången.

MaeJZRu.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Ignorera röd kurva (!)
Blå kurva tappar rejält under 80hz, lägger man på en delning så blir filtreringen för brant.

Jzylt6j.png

 

 

 

 

Det kan resultera i ett sådant här resultat

Magenta= Front som small + sub
Blå= LFE (ska ligga 10dB över front i basen)
K3c4q2s.png

 

Säg att du ser på en bastung scen, både LFE och Front kommer då få en massa bas. 
Men eftersom kurvorna är så olika (vilket oftast beror på fasfel) så kommer dom att påverka varandra och basen överlag kommer att sänkas.
Det är helt beroende på hur det är mixat, en mix med lite basinfo i front kommer inte påverkas lika mycket.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hur man vill att det ska se ut.

Blå= Front + sub

Röd= LFE

Båda har mer eller mindre samma frekvensgång vilket betyder att fasen är identiskt

ZnTZfxr.png


Redigerat av johan b-lund, 06 september 2020 - 08:28.


#14

Postad 06 september 2020 - 10:57

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Jag är helt med på ditt resonemang angående frontar och LFE.

Det jag vill belysa i denna tråd är att när man lägger en bra fördelning mellan frontar o LFE så är det ibte säkert att det resulterar i en perfekt delning mellan surround och LFE.

Att se upp så man inte går miste om 50-80hz i det som är mellanbasen och som skickas till surrounbdkanalen.
hur ser då det ut mellan surround och LFE?

Ett tag var det poppis att ha subkanal eller större bas inkopplad till surpundhögtalarna också. Det är ju en väg att gå.

#15

Postad 06 september 2020 - 11:26

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag är helt med på ditt resonemang angående frontar och LFE.

Det jag vill belysa i denna tråd är att när man lägger en bra fördelning mellan frontar o LFE så är det ibte säkert att det resulterar i en perfekt delning mellan surround och LFE.

Att se upp så man inte går miste om 50-80hz i det som är mellanbasen och som skickas till surrounbdkanalen.
hur ser då det ut mellan surround och LFE?

Ett tag var det poppis att ha subkanal eller större bas inkopplad till surpundhögtalarna också. Det är ju en väg att gå.

Visst är det så, dålig integration, receivers där man inte kan dela fritt eller sub som inte går högt upp i frekvens.

Där är många fallgropar.



#16

Postad 06 september 2020 - 12:58

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Ja, lite klurigheter finns där.

När vi tittade på detta med hur högtalare ska utformas i mixningsstudio så är det inte självklart. Det här var längesedan, som direkt efter prologic o första 5.1 dvd som kom.
Tittar man på Riia korrigering så finns det standard att följa. Men inte helt självklart ol hur tex en mixning av 5.1 i en studio skulle genomföras.
Det är ju en av grundbultarna för hur det kommer att återspelas i annan miljö som på bio.
Nu har jag uppfattat thx med sina 80hz på alla kanaler som lite standard.
Men atmos verkar inte vara fullfrekvent utan mera atmosfäriskt ljud.

#17

Postad 06 september 2020 - 13:19

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Låt oss leka med tanken att vi har en avspark/hörna i fotboll. Ett destinkt ljud nät foten träffar bollen. Inget djupbasmuller som läggs på som ubåtar o anmat. Men gott o väl ett destinkt hårt bump som inte riktigt kan förmedlas av en mindre högtalare oman skär vid 80-100hz.

Utan det ska skickas till LFE.

Min sub hemma har jag justerat (via manuella rattar på dess slutsteg) att ge gärnet från 50hz o neråt med en suvvesiv ökning ju lägre den går. Ganska exakt som Johans föredömliga graf visade.
Det gör att subben min som är bäst på att bråka i botten o mullra inte alls tar om hamd om 70-100hz där fotbollsdunsen till stor del befinner sig. Så jag behöver tänka om lite grann, bygga nya basar hemma, även om mina fronthlgtalare är mer än kapabla spela ner till 25-30hz så blir det något fel.

Man kan även leka med tanken att en humla som flyger mellan at.os o de andra surround o fronthlgtlalarna ska låta exakt likadant överallt.

Det funkar hyffsat hemma, men det var mera det teoretiska bakom uppsättningen jag ville bolla med er och hur man gör i praktiken o verkligheten, era tankar och ideer.

#18

Postad 06 september 2020 - 13:37

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

En sak som försvårar är att REW inte direkt kan mäta Atmos-högtalare. Man kan koppla in dom på f.eks front-ut för att mäta men det blir lite tungjobbat. Jag har bara killgissat att dom säkert går till 100 iaf och delat där men är inte helt nöjd med ljudet, men sammtidigt har jag dom billigaste tänkbara högtalare til Atmos för tillfället så har inte mycket motivation att tuna dom just nu heller. Det blir lite skillnad då dessa kostade 2000,- för 4stk och billigaste ok uppgradering med trekantiga högtalare (som jag måste ha) ligger väl på 16k för 4stk.


Redigerat av Demon Slayer, 06 september 2020 - 13:40.


#19

Postad 06 september 2020 - 14:54

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Griffs lösning är det som gäller om man inte kör med Dirac.

Fast Diracs resultatgraf är teoretisk och man kan inte lita på den till 100%, men man får iaf en hint.

 

 

Till ditt ex Stormen,

Jag säger inte att det är lösningen men det är något dom flesta gör fel.

Suben ska alltid stå på 0 meter/ms och resten ska fördröjas men för att ställa in det rätt så krävs en mikrofon och REW.

Routningen som görs på en minidsp nedan kan du bortse ifrån, man får använda asio inne i REW för att routa om signalen :)

https://www.minidsp....ent_article_292

 

Gör man det rätt så spelar suben nu i fas med resten av grejerna.

Det ger en utrymme att höja/sänka delningen lite utan att det går åt skogen helt.



#20

Postad 06 september 2020 - 14:55

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Ja, min tanke spricker lite.

Det var att ha alla surround o atmos (som kommer att vara pytteså)
Routra allt under deras delningsfredkvens till frontarna. Sedan låta 2dt 15" ta hand om det riktigt lågfrekventa på LFE kanalen. Men så kan man inte riktigt göra.

#21

Postad 06 september 2020 - 15:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0

Det är inte så onödigt alls att frontarna spelar fullrange.

...

Subben är en billiagre modell o  ligger bara kring 8' i nypris så det är en sladdrig sak med negativ ingångsimpedans som tillför en del negativt på klangen o  kommer inte i närheten av fronthögtalarna. utan subben görs sig bäst på botten o ska hållas där nere.

 

Problemet i det läget är att subben är för dålig. Om den bara kostade 8000kr så spelar den nog inte särskilt bra i djupbasen heller.

 

Tanken med LFE är att frontarna inte ska belastas med bas som de inte kan hantera med låg distorsion på hög volym. Att skicka LFE-basen till frontarna sänker bara tröskeln för när det blir hög dist, om man har bra subbar då. Det gäller alla högtalare, även dyra som t ex B&W 800 eller Focal Utopia.

 

I enstaka fall skulle det kunna vara en fördel, t ex om man bygger egna frontar med likadana element som i subbarna, men det är nog inte så vanligt.

 

Jag hade fått för mig att hela Atmos grejen var att ha takhögtalare?

 

Ja, Atmoshögtalare ska sitta i taket riktade rakt ner mot lyssningspositionen, inte på väggen eller värre, med element som bara riktas upp mot taket.


Redigerat av Ageve, 06 september 2020 - 15:20.


#22

Postad 06 september 2020 - 16:29

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Ang takmontering. Visst är det spännande att nästan ingen av alternativen i yamahas instruktionsböcker påvisar det. Jag vidhåller också att de ska vara i taket.

Jag inser att jag får bygga LFE bestående av ett gäng Sinus 12" basar fråm 80hz o neråt Det blir i samma familj som sinus 8" som sitter i frontarna.

Om jag inte kommer ner ända ner så skulle ett dubbelt 15" alternativ vara en idé under soffan som en extra lfe. Ja som shakers ungefär

Eller så kör jag LFE på chaverexhornen som står i samma rum. De är fräcka :-)

Redigerat av Stormen, 06 september 2020 - 16:41.


#23

Postad 06 september 2020 - 16:31

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Overhead är ju bild av att dom är monterade i taket. Sem får man se dolbys specs för detaljerad placering.

#24

Postad 06 september 2020 - 18:18

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ang takmontering. Visst är det spännande att nästan ingen av alternativen i yamahas instruktionsböcker påvisar det. Jag vidhåller också att de ska vara i taket.

Jag inser att jag får bygga LFE bestående av ett gäng Sinus 12" basar fråm 80hz o neråt Det blir i samma familj som sinus 8" som sitter i frontarna.

Om jag inte kommer ner ända ner så skulle ett dubbelt 15" alternativ vara en idé under soffan som en extra lfe. Ja som shakers ungefär

Eller så kör jag LFE på chaverexhornen som står i samma rum. De är fräcka :-)

Sikta på att nå iaf 150hz, reglen med 1 oktav gäller uppåt med :)



#25

Postad 06 september 2020 - 18:52

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Ja, det är sant. Det lutar ju åt att sätta en omkopplare till chaverex hornen. De går 180hz o ner till 20hz med full koppling i rummet, torrare o stabilare får man leta efter. Lite meckigt med en omkopplare men man lär sig.




Hade väl tänkt att försöka hålla isär 2 kanalsanläggningen o hemmabion. Har i många år försökt förena dom. Men inser att det har sina fördelar att ha det delat.
Annars så ska jag nog fixa med tex 2-4 12" basar i fronten.Bifogad fil  20200507_103751.jpg   112,04K   0 Antal nerladdningar

Så här ser det ut från 2 kanals vyn.

Sitter man i soffan så ser man på film på duken som rullas ner till höger i bild.


Bifogad fil  20200906_200350.jpg   179,34K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  20200906_200439.jpg   111,37K   0 Antal nerladdningar
Storleken är svår att se men det är 118" i 2.35

Som ni ser så är det i första hand ett extra vardagsrum o musikrum för 2 kanalslyssning som är min stora passion. Men det är ju vansinnigt kul med hemmabiogrejer också :-)

Redigerat av Stormen, 06 september 2020 - 19:44.


#26

Postad 06 september 2020 - 19:32

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Som ni ser så har jag ju plats för 12" a la JBL style mellan frontarna.

#27

Postad 06 september 2020 - 21:07

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

hehehehe....

Jag vet vad dom där hornen klarar av  :wub:

Nu ska jag vara tråkig, testa att sätt upp flerkanalsgrejerna på samma led som två kanals.

På det sättet kan du justera in din lyssningsposition i djupled, det är det som har den absolut största påverkan i basen.

 

Och jämfört mot bashornen så får även dyrare subs det svårt att hänga med :)



#28

Postad 16 september 2020 - 18:29

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 1

Det där blev ju lite roligt. Det blev liksom ett icke problem. Kopplade nu in min nyinköpta Yamaha 3050 o körde ljudinställningarna o den satte alla högtalarna automatiskt till large o basljudet blev totalt dett väldigt bra.

Sen bytte jag så de 4 surroundkanalerna går till 60hz. Det är iofs 8" element men i små kabinett. De liksom spelar lägre men har inte fysisk koppling till rummet under 60 på samma sätt som en eller två basar.


Redigerat av Stormen, 17 september 2020 - 09:28.


#29

Postad 17 september 2020 - 09:23

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

- edit dubbelpost


Redigerat av Stormen, 17 september 2020 - 09:27.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.