Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arcam AV Receivers och AV Processor

1627 svar till detta ämne Dirac
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam FMJ AVR400 (Surroundförstärkare) 4 7,6 (4) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 2 8,25 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
Arcam FMJ SR250 (Stereoförstärkare) Rapporterad 2 (0) Inga priser
Arcam FMJ AVR390 (Surroundförstärkare) 1 7,75 (3) Inga priser
Arcam AV860 (Surroundförsteg) 1 7,5 (1) Inga priser
Arcam AVR30 (Surroundförstärkare) 1 7,33 (2) 70 995:-
Arcam AVR20 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 995:-
Arcam AVR10 (Surroundförstärkare) 1 (0) 37 995:-
Arcam AV40 (Surroundförsteg) 1 6,5 (1) 54 995:-
10 relaterade trådar

#1201

Postad 23 januari 2020 - 15:27

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 1

De nya modellerna är än så länge i beta - och då är jag snäll. Jag hade inte köpt förrän någon har bekräftat att Dirac och hela kalaset funkar som det skall med de nya modellerna. Som det är nu funkar dom inte. Jag menar skall man vara ärlig så är väl Dirac det stora dragplåstret här och det funkar inte än med de nya modellerna. Men vem vet de kanske löser allting inom några veckor. Men med tanke på hur snabba de har varit med uppdatering på gamla generationen hade jag inte hållit andan. Arcam har extremt dåligt track record här. 

 

Jag tycker ändå att AVR390 är ett bra köp eller om man får en av de dyrare med kraftig rabatt. Man får jämföra med vad man får i andra AVR:er och där ligger de flesta efter i många avseenden även om Arcam:arna har sina buggar och grejer. Det har garanterat andra märken med. 



#1202

Postad 23 januari 2020 - 15:38

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

<p>

  • 0

Hej.
Försökte logga in, men uppenbarligen har jag inget konto. Så förmodar jag är ny på forumet. Suttit o läst så ögonen blöder. Hade en äldre Pioneer som Skellefte Kraft brände upp efter 3 strömavbrott på 1-2 min. Köpte en billig på tradera, men nu är det dags att gå vidare. Är Pioneer människa, så var inne på en LC-904, men fått ett erbjudande på Arcam 550 demo för 28’. Naturligtvis fulla garantier. Läst om alla problem med Dirac, mic, datorer och så vidare. Ska man ta med den begränsningarna den har eller lägga 40’ för en AVR20? Köpt en LG Oled med HDR, 4K osv.

Ångest så det ryker ur öronen så här sitter jag halv 5 för att reda klarhet.

Har ett par 10 tummare fram o 8 bak, stor center och sub. Alla högtalare är engelska Tannoy. Alla jag har läst är lyriska i musikväg och film även om diracen strular. Min blue och cd transporter är en Pioneer SC-LX58. Har även ett lite moddat Proton 1200 slutsteg och 3 buttkickers i soffan kopplat till gammalt ök om det spelar roll.
Tacksam för åsikter och tankar. Vet inte vad jag ska ta mig till.

Gillar att poppa och döna till en bra rulle. Bor i hus, men grannarna brukar fråga om filmen var bra.

Magnus

Hej!

Ett tips är att köpa en Nad med Dirac👍

#1203

Postad 23 januari 2020 - 17:43

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 1

Mitt tips är att hålla sig borta från NADs trasiga produkter https://www.audiosci...58-v3-avr.8912/ man får bättre prestanda av en $10 Apple dongle. 

 

Vem vet hur Arcams maskiner mäter och hur hörbara felen är i NAD:arna men när korten ligger på bordet så verkar det onödigt köp. Skall man köpa NAD kan man kolla på slutsteg i M-serien som håller hög klass. 



#1204

Postad 23 januari 2020 - 18:03

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Eller nu var jag ju inte riktigt ärligt..för det finns ju faktiskt mätningar på denna serie av AVRs sedan flera år tillbaka - det är samma platform på alla tre modeller. Det som skiljer är nätdel och kraft i slutstegen. Kan inte tänka mig att de andra två modellerna mäter så annorlunda än detta https://hometheaterh...round-receiver/



#1205

Postad 23 januari 2020 - 18:04

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Mitt tips är att hålla sig borta från NADs trasiga produkter https://www.audiosci...58-v3-avr.8912/ man får bättre prestanda av en $10 Apple dongle.

Vem vet hur Arcams maskiner mäter och hur hörbara felen är i NAD:arna men när korten ligger på bordet så verkar det onödigt köp. Skall man köpa NAD kan man kolla på slutsteg i M-serien som håller hög klass.


Stämmer att den inte är bra alls om man kör den på max output.

Är insatt i den sidan och är nog en av väldigt få som har objektivt bedömt hifi prylar på det sättet i ett antal år både när det kommer till högtalarr och elektronik.

Har försökt få hifi nördar att förstå att dom nästan alltid köper skitsaker för svindyra pengar men den informationen går inte fram tyvärr!

Med det sagt så som du skrev så är NAD:en ingen bra produkt om man maxar outputen......ligger man inte och maxar så kommer inte disten som den producerar vara särkilt hörbar.

Poängen är den att om man objektivt testar Arcamen så ska du få se att den inte heller kommer glänsa tyvärr!

Så pest eller kolera? Ja det får man själv avgöra.

Dirac gör i varjefall stor skillnad och det får man i den betydligt billigare Naden också.

//Micke

#1206

Postad 23 januari 2020 - 19:53

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Ah, du kanske såg mitt inlägg lite för sent? Det finns mätningar på Arcam:en - inte lika ingående men ändå. Det finns även mätningar från andra håll med. Vid närmare analys är jag säker på att det finns brister men jag har svårt att tro att det är i närheten av denna NAD!

 

Det finns en rad andra problem som inte åtgärdas bara du håller dig där på lägre volym så som brus. Det är endast 11,6 bitars upplösning på coax/pre-out och HDMI är helt katastrof. Analog in rullar av tidigt både på högre och lägre frekvenser. Det är ju inte bara en grej här och där som är fel utan den är dålig på alla plan - hårdvaran på NAD:en är kass så varför lägga pengar på den när man vet det innan köp?

 

Tester av Anthem, de dyrare Marantz modellerna osv. har visat på betydligt bättre mätningar än denna NAD även vid en noggrann analys - jag förväntar mig nog ändå att Arcam:en ligger ungefär på den nivån med tanke på testerna som redan finns som visar fina mätvärden för att vara en AVR. 

 

Ibland får man lite vad man betalar för. Eller äger du den själv och har funnit att det funkar ändå?

 

 

 

Har försökt få hifi nördar att förstå att dom nästan alltid köper skitsaker för svindyra pengar men den informationen går inte fram tyvärr!

 

Visst det finns jättedyra tramsgrejer man kan slösa pengarna på men i testerna som finns har det ju tvärtom visat sig att det är värt att köpa mer påkostade separata slutsteg och DAC:ar. Det här gäller ju även skivspelare där dyrare Oppo och Panasonic mäter bättre i ljud och bild - ibland sjukt mycket bättre tack vare att så många andra tillverkare har totalt felaktiga implementationer!. Alltså även vid digitala kopplingar! Det finns data på det men hur mycket man ser och hör själv är en annan fråga.

 

Det låter som att du vill förenkla det hela lite för mycket. Allt dyrt är inte skräp och det är bevisat. Men det finns dyra apparater som är skräp med. Men liksom köp inte en fransk DAC av märkte man knappt hört talas om för 200 000:-. Alltså sådana produkter har nästan alltid fuffens för sig. 



#1207

Postad 23 januari 2020 - 20:08

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Ah, du kanske såg mitt inlägg lite för sent? Det finns mätningar på Arcam:en - inte lika ingående men ändå. Det finns även mätningar från andra håll med. Vid närmare analys är jag säker på att det finns brister men jag har svårt att tro att det är i närheten av denna NAD!

Det finns en rad andra problem som inte åtgärdas bara du håller dig där på lägre volym så som brus. Det är endast 11,6 bitars upplösning på coax/pre-out och HDMI är helt katastrof. Analog in rullar av tidigt både på högre och lägre frekvenser. Det är ju inte bara en grej här och där som är fel utan den är dålig på alla plan - hårdvaran på NAD:en är kass så varför lägga pengar på den när man vet det innan köp?

Tester av Anthem, de dyrare Marantz modellerna osv. har visat på betydligt bättre mätningar än denna NAD även vid en noggrann analys - jag förväntar mig nog ändå att Arcam:en ligger ungefär på den nivån med tanke på testerna som redan finns som visar fina mätvärden för att vara en AVR.

Ibland får man lite vad man betalar för. Eller äger du den själv och har funnit att det funkar ändå?


Visst det finns jättedyra tramsgrejer man kan slösa pengarna på men i testerna som finns har det ju tvärtom visat sig att det är värt att köpa mer påkostade separata slutsteg och DAC:ar. Det här gäller ju även skivspelare där dyrare Oppo och Panasonic mäter bättre i ljud och bild - ibland sjukt mycket bättre tack vare att så många andra tillverkare har totalt felaktiga implementationer!. Alltså även vid digitala kopplingar! Det finns data på det men hur mycket man ser och hör själv är en annan fråga.

Det låter som att du vill förenkla det hela lite för mycket. Allt dyrt är inte skräp och det är bevisat. Men det finns dyra apparater som är skräp med. Men liksom köp inte en fransk DAC av märkte man knappt hört talas om för 200 000:-. Alltså sådana produkter har nästan alltid fuffens för sig.


Har ett skrikande barn i bskgrunden så håller mi kort:)

Nej allt dyrt är INTE skit.....utan att man ska inte köpa nånting man inte sett en objektiv mätning på.

Hur ska man annars veta vad man betalar för??? Den varningsklockan har tyvärr 90% inte som håller på med denna hobby.


Om man köper produkter utav märken som vet hur man konstruerar elektronik eller högtalare så får man Bättre produkter när man kliver upp i rangen.

Sen hur mycket bättre eller vad som är värt att betala extra för får var och en bedöma.....men så länge man gör ett faktabaserat objektivt val så har man kommit lååååång på vägen.

#1208

Postad 24 januari 2020 - 22:45

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Tack för allt gensvar och input. Beslutet ligger väl mer hos mig nu om jag ska gå vidare med med tankarna på 550 eller om jag väntar tills de löst mjukvaran. Det är djäkligt bra erbjudande på 28.5’ jag fått.

Är ju inte så att jag sitter i sjön. Kan ju bli en 904 oxå. Pioneers dyrare har väl alltid imponerat på mig. Samtidigt är det en mängdmaskin, lite själlös o massa lull lull som man egentligen inte använder. Gjorde ”misstaget” att köpa LX-82 precis innan de släppte efterföljaren som var betydligt vassare. Det misstaget vill jag undvika igen. Så därför lite research nu innan.
Det som är grejen att ha samma är ju att de pratar med varandra. Pioneer kallar det för Kurolink tror jag och så har de PQFA för att reducera jitter. Men då ska det vara samma i båda ändar.
Tror Arcam skulle lira bra med mina Tannoy. 
Men lite störande att Arcam inte gjort det möjligt med mer än 1 minne, ingen blåtand, lite mer avancerad appstyrning etc. Känns lite väl mycket förlegad om ni missförstår mig rätt. Samtidigt känns det som en Arcam kommer jag va nöjd med resten av livet, medans en Pioneer växer man ut.



#1209

Postad 27 januari 2020 - 17:22

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Tack för allt gensvar och input. Beslutet ligger väl mer hos mig nu om jag ska gå vidare med med tankarna på 550 eller om jag väntar tills de löst mjukvaran. Det är djäkligt bra erbjudande på 28.5’ jag fått.

Är ju inte så att jag sitter i sjön. Kan ju bli en 904 oxå. Pioneers dyrare har väl alltid imponerat på mig. Samtidigt är det en mängdmaskin, lite själlös o massa lull lull som man egentligen inte använder. Gjorde ”misstaget” att köpa LX-82 precis innan de släppte efterföljaren som var betydligt vassare. Det misstaget vill jag undvika igen. Så därför lite research nu innan.
Det som är grejen att ha samma är ju att de pratar med varandra. Pioneer kallar det för Kurolink tror jag och så har de PQFA för att reducera jitter. Men då ska det vara samma i båda ändar.
Tror Arcam skulle lira bra med mina Tannoy. 
Men lite störande att Arcam inte gjort det möjligt med mer än 1 minne, ingen blåtand, lite mer avancerad appstyrning etc. Känns lite väl mycket förlegad om ni missförstår mig rätt. Samtidigt känns det som en Arcam kommer jag va nöjd med resten av livet, medans en Pioneer växer man ut.

 

Medlemspris på 550 hos Hembiobutiken 25k



#1210

Postad 28 januari 2020 - 18:04

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

Nu när Dirac lirar som det ska är 550 en riktigt grym maskin. Sitter med ett belåtet flin varenda gång jag drar igång lite finlir.

Har haft ett antal andra förstärkare på besök, men denna piskar rumpa på samtliga, rejält dessutom. Riktigt bra klipp i inbyggd effekt också.



#1211

Postad 28 januari 2020 - 22:21

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Låter som du är nöjd. Det är en trevlig känsla att bara sätta sig ner för att låta musiken göra sin grej med själen och njuta.
Ska ner och prata med dem på torsdag. Men känns fortfarande lite som att jag ska vänta. Får se om jag klarar motstå frestelsen. Men att det blir en Arcam är bestämt efter ha läst och begrundat vad man får och behöver. Men framförallt vad alla tycker.



#1212

Postad 31 januari 2020 - 00:45

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Var inne och pratade med dem idag. Som av en händelse hade han precis kalibrerat en 2 kanals AVR30 med en betaversion. Ej inspelad och med ett par Martin Logan. Förälskelse är väl ett passande ord. Tyvärr har jag varken rum eller pengar till ett par M. L, men lyssna är aldrig fel. 



#1213

Postad 31 januari 2020 - 19:30

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

Jag kör MartinLogan till min 550...., just saying......



#1214

Postad 31 januari 2020 - 20:56

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Ja, det hade varit kanon. Tyvärr passar de inte i mitt lilla konstiga v.rum.
Pratade med dem idag. Igen. Fick ett förslag som är svårt att säga nej till. Lovat att jag ska bestämma mig efter helgen. Känns som det inte kan bli fel, men ångest likväl  



#1215

Postad 01 februari 2020 - 19:33

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Var inne och pratade med dem idag. Som av en händelse hade han precis kalibrerat en 2 kanals AVR30 med en betaversion. Ej inspelad och med ett par Martin Logan. Förälskelse är väl ett passande ord. Tyvärr har jag varken rum eller pengar till ett par M. L, men lyssna är aldrig fel. 

Var det en SA30 du lyssnade på ? "så heter nya värstingen av deras 2 kanalaren"

Lite intresserad av denna, särskilt efter att jag idag fick veta att de har en HDMI ARC vilket inte framgår på de tidiga bilderna.
Verkar ju vara en rätt fullproppad tvåkanalare med G-steg, dirac, ARC och den är en Roon end point.
Låter den dessutom bra så bör den vara bland de mest kompletta förstärkarna i prisklass under 30.



#1216

Postad 01 februari 2020 - 22:31

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Japp. Lät för djäkla gött. Speciellt med tanke på den var helt färsk. De hade fått en beta av Arcam, han hade kalibrerat den med en kalibrerad UMIK? mick. 



#1217

Postad 02 februari 2020 - 11:36

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Hade Arcam fått ordning på en del buggar i de nya maskinerna? Finns Dirac nu? Är väldigt intressanta maskiner!



#1218

Postad 02 februari 2020 - 11:43

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Har kommit på mig själv sedan ganska länge med att knappt utnyttja hemmabion varken vid tv tittande eller för olika möjligheter i stereo.
Största anledningen är att det är knöligt och tar tid att starta upp och ställa in prylarna, särskilt om man vill förvissa sig om att få ut mesta möjliga genom rätt inställningar.

 

Hur skulle ni som köpt någon av de nya AVR (10, 20 ,30 eller 40) säga att dessa är i handhavandet.

 

 


 
 



#1219

Postad 02 februari 2020 - 11:50

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Denna Dirac de hade var ju en betaversion. De skall väl testa och se vad de tycker om den, är den bra, stadig, buggar osv innan de släpper den till oss dödliga, vet inte om vi har tillgång till den innan.
De är helt klart mycket intressanta, och helt klart nåt att vänta på. Nu gjorde jag ingen längre lysning, eller spetsade öronen riktigt. Dels för var väl inte inne för den och fanns inte så mycket tid på dan kvar.

innan han föreslog den för nån månad sen hade jag aldrig tagit en titt längre än 1 sekund, så att säga att jag är grön på dem är nog en underdrift. 



#1220

Postad 02 februari 2020 - 11:57

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

För mig är det hemmabio som gäller. Att se en film utan bra ljud är ingen film för mig. Men bra 2 kanals är mycket viktigt. 
AVR30 är den största integrerade. Sen blir det försteg. Den ligger väl strax under 30’. Hade det varit jag hade det helt klart varit intressant med med 30, men vet inte vad 20 ligger på. De har väl inte börjat sälja dem än tror jag.



#1221

Postad 02 februari 2020 - 12:19

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Har fått till mig att det har varit lite si och så vad gäller styrning via app. Gick in för skojs skull nu på Apple store. Finns tydligen en som ska klara de mesta nu, kom väl nu i samband de nya modellerna. Arcam control heter den. Fanns även en Dirac app. 



#1222

Postad 02 februari 2020 - 13:21

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0

Har kommit på mig själv sedan ganska länge med att knappt utnyttja hemmabion varken vid tv tittande eller för olika möjligheter i stereo.
Största anledningen är att det är knöligt och tar tid att starta upp och ställa in prylarna, särskilt om man vill förvissa sig om att få ut mesta möjliga genom rätt inställningar.

Hur skulle ni som köpt någon av de nya AVR (10, 20 ,30 eller 40) säga att dessa är i handhavandet.

Nu har jag en av de gamla, men dirac-mjukvaran och förfarandet fungerar likadant. Och det tar tid, jag förstår din synpunkt. Man får räkna med några dagar mätning, testande och utvärdering för att få ut det mesta. Sedan kommer det en ny mjukvara som sägs vara bättre, och så börjar det om igen...

#1223

Postad 02 februari 2020 - 14:48

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Nu har jag en av de gamla, men dirac-mjukvaran och förfarandet fungerar likadant. Och det tar tid, jag förstår din synpunkt. Man får räkna med några dagar mätning, testande och utvärdering för att få ut det mesta. Sedan kommer det en ny mjukvara som sägs vara bättre, och så börjar det om igen...

Tack för svaret.

Ja att dirac inte fixar sig själv genom ett knapptryck har jag förstått av tidigare inlägg, tror mig ha tålamod att göra inställning i alla fall första gången.
Sedan hade man ju kunnat hoppas att lagrade inställningar kunde utnyttjas efter prgm.uppdatering. Är det så illa alltså att man får börja från scratch varje gång. Känns som mjukvara i denna typ av produkter görs av folk med för liten kännedom om vad kunder sätter värde på. Finns ju en anledning till att det går bra för Apple....och det är inte för den blygsamma prissättningen.

 

Får se hur det blir men en SA30 låter ju som sagt väldigt attraktiv om man vill kunna kombinera en tvåkanalare med HT-bypass i en hemmabio och samtidigt ha allt i en och samma maskin för stereo. Är bara handhavandet bra på denna och den låter så bra som den borde kunna så är den intressant för många.
Undrar om den spöar min nuvarande kombo Bladelius Thor 3 och Naim Dac V1, om man nu inte behöver all effekt i Thor 3 vill säga.
Ser ju onekligen ut så i specen och dessutom får man mediaspelare,  ESS-Sabres bästa chip i dacen, inbyggd förstärkare för MM och MC utöver det jag nämnde i tidigare inlägg. Rätt sanslöst om så är fallet i en liten flimsig burk som väger in på 12 kg.



#1224

Postad 05 februari 2020 - 20:07

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Fick ett erbjudande som var bra, då blev frestelsen för stor för mig😇 

står en 550 på kontoret och bara vill tillfredsställa mig 😍

 

Bifogad fil  65F6B2FA-D8A7-4106-AA51-8F7D90699313.jpeg   186,23K   2 Antal nerladdningar

 


Redigerat av Unregistered1e7dcbe8, 05 februari 2020 - 20:09.


#1225

Postad 05 februari 2020 - 20:29

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0

Tack för svaret.
Ja att dirac inte fixar sig själv genom ett knapptryck har jag förstått av tidigare inlägg, tror mig ha tålamod att göra inställning i alla fall första gången.
Sedan hade man ju kunnat hoppas att lagrade inställningar kunde utnyttjas efter prgm.uppdatering. Är det så illa alltså att man får börja från scratch varje gång. Känns som mjukvara i denna typ av produkter görs av folk med för liten kännedom om vad kunder sätter värde på. Finns ju en anledning till att det går bra för Apple....och det är inte för den blygsamma prissättningen.

Får se hur det blir men en SA30 låter ju som sagt väldigt attraktiv om man vill kunna kombinera en tvåkanalare med HT-bypass i en hemmabio och samtidigt ha allt i en och samma maskin för stereo. Är bara handhavandet bra på denna och den låter så bra som den borde kunna så är den intressant för många.
Undrar om den spöar min nuvarande kombo Bladelius Thor 3 och Naim Dac V1, om man nu inte behöver all effekt i Thor 3 vill säga.
Ser ju onekligen ut så i specen och dessutom får man mediaspelare, ESS-Sabres bästa chip i dacen, inbyggd förstärkare för MM och MC utöver det jag nämnde i tidigare inlägg. Rätt sanslöst om så är fallet i en liten flimsig burk som väger in på 12 kg.

Jag menade inte uppgradering av receiverns mjukvara, utan att det kommer en ny Dirac-version. I mitt fall skavde det för mycket när Dirac 2 kom så trots att jag var nöjd med V1 kände jag mig tvungen att börja om.
Jag är rätt säker på att Thor och V1 är betydligt bättre än Arcam enskilt. Vad du vinner på Arcam är just Dirac-implementeringen tillsammans med en maskin som fungerar riktigt bra. Nu talar jag igen inte om de nyaste som jag inte har erfarenhet av. Skulle jag inte köra med någon rumskalibrering skulle jag välja någon av de stora aktörerna istället, ex Denon eller Yamaha. Det är lite mer Apple över den.

#1226

Postad 06 februari 2020 - 06:12

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Har Arcam sagt något om när dom släpper Diracs nya moduler?

*vill ha*



#1227

Postad 06 februari 2020 - 16:58

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag menade inte uppgradering av receiverns mjukvara, utan att det kommer en ny Dirac-version. I mitt fall skavde det för mycket när Dirac 2 kom så trots att jag var nöjd med V1 kände jag mig tvungen att börja om.
Jag är rätt säker på att Thor och V1 är betydligt bättre än Arcam enskilt. Vad du vinner på Arcam är just Dirac-implementeringen tillsammans med en maskin som fungerar riktigt bra. Nu talar jag igen inte om de nyaste som jag inte har erfarenhet av. Skulle jag inte köra med någon rumskalibrering skulle jag välja någon av de stora aktörerna istället, ex Denon eller Yamaha. Det är lite mer Apple över den.

Ja det var väl för väl att eventuell buggfixar inte skapar en massa merjobb.
Tror som du att Arcam är bra men att det kanske inte är främst ljudet som får sig uppdatering utan möjligen handhavandet.

 

Iofs så såg jag en review på AR40 på youtube som avskräckte så jag lär avvakta vidare funderingar tills jag hört mer omdömen av dessa maskiner.

Kan ju hoppas recensenten hade fått tag i ett måndags ex.

 

uppdatering: En senare video visade att de mesta löste sig med en uppdatering av firmware så kanske ändå:-)


Redigerat av Blåtand, 08 februari 2020 - 10:16.


#1228

Postad 06 februari 2020 - 19:22

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Har läst 6 månader nämnas nånstans på nätet. Men samtidigt så har de gett ut beta till iaf vissa handlare. Det lilla jag hörde lät kanon. Tittar man på AVR20 som jag funderade på så har den ny dac, mer minne o mer kanaler. Men förstår inte varför man inte skulle kunna ha den gamla till 550 ex som jag köpte?



#1229

Postad 09 februari 2020 - 20:39

hifiidiot
  • hifiidiot
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0

Hej alla Arcam kunniga.

Jag behöver hjälp.

 

Mina förutsättningar. Kör idag bara 2 kanaler till tv och musik, med en allt för klen 2 kanalare.

 

Högtalare.. Dynaudio focus 260.

I skåpet står nu även en Pioneer 701 som jag inte kopplat in.

 

Ska man koppla in 701 och testa för att sedan lägga till ett 2 kanals slutsteg. Eller ska jag hoppa på att köpa en Arcam SR250? Dess enda konkurent verkar vara Onkyos nya 8390...

 

Vad blir bäst för mina Dynaudio... eller är det bättre att sälja dem och köpa något mer lättdrivet?



#1230

Postad 10 februari 2020 - 08:21

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Hej Dot. Kopplade upp min Arcam 550 igår, han kommer och justerar den på torsdag. Så min hemmamiljö är olyssnad. Men det jag hörde i butiken på min och på den SA30 (som då är största integrerade) imponerade bra mycket på mig. Och jag har kört Pioneer i alla år. Inte lyssnat på den du är intresserad av, men tror inte du blir besviken. Riktigt bra attack eller mjuka när det är så. 



#1231

Postad 12 februari 2020 - 19:23

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hej alla Arcam kunniga.

Jag behöver hjälp.

 

Mina förutsättningar. Kör idag bara 2 kanaler till tv och musik, med en allt för klen 2 kanalare.

 

Högtalare.. Dynaudio focus 260.

I skåpet står nu även en Pioneer 701 som jag inte kopplat in.

 

Ska man koppla in 701 och testa för att sedan lägga till ett 2 kanals slutsteg. Eller ska jag hoppa på att köpa en Arcam SR250? Dess enda konkurent verkar vara Onkyos nya 8390...

 

Vad blir bäst för mina Dynaudio... eller är det bättre att sälja dem och köpa något mer lättdrivet?

Beror ju helt och hållet på hur du trivs med dina Dynaudio.
Förstärkaren kan framför allt ha viss inverkan på kontrollen av basen den kan också tillföra vissa förbättringar i andra frekvensområdet men i grund och botten så är det dina högtalare som präglar ljudet. Således: Har du inte hört dina högtalare med en starkare eller kanske överlag mer påkostad förstärkare så skulle jag ha lånat hem något och testa. Då får du bättre besked på vad dina högtalare kan tänkas leverera och då vet du också om en ny förstärkare är medicin nog eller om du behöver byta högtalare för att få önskad effekt/upplevelse. Ett bra försteg är minst lika viktigt som ett starkt slutsteg i en integrerad förstärkare.

En lättdriven högtalare är trevlig då den kan prestera med en svagare förstärkare men i förstahand så skall den passa ditt ljudideal.
Har själv ägt Focus 160 och att de är lite trögdrivna märks inte så mycket på hur högt man kan spela men däremot så låter de lite tråkigt om det inte finns bra med pulver i förstärkaren och försteget bör hålla hyfsad klass om Focus skall börja sjunga ut ordentligt. Finns mao andra fabrikat och även andra Dynaudio modeller som är mindre krävande.
Hur som, Arcam SR250 borde väcka liv i dina Focus 260 och koppla grepp om basen på ett annat sätt än din Pioneer.
 



#1232

Postad 13 februari 2020 - 12:44

hifiidiot
  • hifiidiot
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0

Beror ju helt och hållet på hur du trivs med dina Dynaudio.
Förstärkaren kan framför allt ha viss inverkan på kontrollen av basen den kan också tillföra vissa förbättringar i andra frekvensområdet men i grund och botten så är det dina högtalare som präglar ljudet. Således: Har du inte hört dina högtalare med en starkare eller kanske överlag mer påkostad förstärkare så skulle jag ha lånat hem något och testa. Då får du bättre besked på vad dina högtalare kan tänkas leverera och då vet du också om en ny förstärkare är medicin nog eller om du behöver byta högtalare för att få önskad effekt/upplevelse. Ett bra försteg är minst lika viktigt som ett starkt slutsteg i en integrerad förstärkare.

 

..
Hur som, Arcam SR250 borde väcka liv i dina Focus 260 och koppla grepp om basen på ett annat sätt än din Pioneer.
 

Tusen tack för dina kommentarer. Borde helt klart testa lite mer och så. Intressant det du säger att ett bra försteg kan vara lika viktigt som slutsteg. Inte helt säker på hur bra försteg i hemmabioförstärkare är ... tänken på ett slutsteg har ju gjort att jag tänkte att då kan man ju bygga hembioljud vid tillfälle... om man vill.

 

Tänk om man kunde testa ett par olika allternativ... Arcam SR250... kanske även en 550... för då är ju hemmabiodörren fortfarande öppen... gissar att den har liknande egenskaper som 250... och just nu även samma pris.

 

Annars är jag ju nöjd med mina högtalare.. men de... 'är strypta' känns det som. Andas inte helt.. men som det varit nu ett tag har jag ju kört dem i en Pioneer NC-50 så det är klart att... det kanske inte är optimalt.



#1233

Postad 13 februari 2020 - 14:58

HögstaÄnden
  • HögstaÄnden
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Har en Arcam AVR 550 tillsalu. Perfekt skick och med alla tillbehör inkl kartong.



#1234

Postad 13 februari 2020 - 16:08

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Pris?
Var finns den?

#1235

Postad 13 februari 2020 - 16:49

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

550 finns för 1699€, ca 17900 + frakt hos amazon.de

 

Men såg tyvärr att dom levererar inte till oss. Bra marginaler, man tycker dom kunde sänka priserna här också.


Redigerat av Tore3, 13 februari 2020 - 17:14.


#1236

Postad 13 februari 2020 - 17:14

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Skickar ej till Sverige..



#1237

Postad 13 februari 2020 - 17:21

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tusen tack för dina kommentarer. Borde helt klart testa lite mer och så. Intressant det du säger att ett bra försteg kan vara lika viktigt som slutsteg. Inte helt säker på hur bra försteg i hemmabioförstärkare är ... tänken på ett slutsteg har ju gjort att jag tänkte att då kan man ju bygga hembioljud vid tillfälle... om man vill.

 

Tänk om man kunde testa ett par olika allternativ... Arcam SR250... kanske även en 550... för då är ju hemmabiodörren fortfarande öppen... gissar att den har liknande egenskaper som 250... och just nu även samma pris.

 

Annars är jag ju nöjd med mina högtalare.. men de... 'är strypta' känns det som. Andas inte helt.. men som det varit nu ett tag har jag ju kört dem i en Pioneer NC-50 så det är klart att... det kanske inte är optimalt.

En sak att betänka om man vill vara säker inför ett framtida hemmabiobygge är att köpa en tvåkanalare som har HT-bypass så att den kan fungera som ett slutsteg kopplat till en hemmabioreceiver eller hemmabioförsteg. Då får du i 9 fall av 10 ett bättre försteg än det som sitter i en mellanklass receiver vilket du vinner på när du lyssnar på musik. När det är dags att bygga ut så köper du en så bra hemmabiomaskin som du tycker dig behöva och kopplar in denna på din tvåkanalare. Den integrerade förstärkaren driver då dina frontar oavsett du kör film eller lyssnar på musik.


Redigerat av Blåtand, 13 februari 2020 - 17:23.


#1238

Postad 14 februari 2020 - 12:15

hifiidiot
  • hifiidiot
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0

En sak att betänka om man vill vara säker inför ett framtida hemmabiobygge är att köpa en tvåkanalare som har HT-bypass så att den kan fungera som ett slutsteg kopplat till en hemmabioreceiver eller hemmabioförsteg. Då får du i 9 fall av 10 ett bättre försteg än det som sitter i en mellanklass receiver vilket du vinner på när du lyssnar på musik. När det är dags att bygga ut så köper du en så bra hemmabiomaskin som du tycker dig behöva och kopplar in denna på din tvåkanalare. Den integrerade förstärkaren driver då dina frontar oavsett du kör film eller lyssnar på musik.

HT bypass. Där sa du något. Hum.. då får man ju det bästa ifrån båda världar typ.... kan behålla min pioneer och ändå få bra ljud ur mina Dynaudio.. 

 

Tack



#1239

Postad 14 februari 2020 - 12:48

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Tänkte bara upplysa om att Dirac 2.4 har släppts. Har själv inte gjort om varelse mätning eller pillat med Dirac-filter på ett år. Gillar verkligen inte att göra mätningen, den är sjukt jobbig.

 

Det jag upplever genom min 390 och svs-högtalare är en viss skillnad. Fronten tycker jag inte att det blev någon större skillnad. Däremot så inbillar jag mig att sido-surrounderna och mina atmoshögtalare samspelar mycket bättre än tidigare. Mina bak-surround hörs inte speciellt mycket pga höga ryggar på mina fåtöljer och sitter förmodligen lite för långt ifrån.

Så jag ser fram emot att få använda hemmabion framöver.

 

Jag har även gjort om mätningen hos en kompis som köpt ny bas till sin 550. Där upplevde jag än större skillnad från tidigare version av Dirac. Där lyftes verkligen ljudet från fronten en hel del. Även surroundljudet blev bättre tycker jag. Men ljudet släppte verkligen från högtalarna fram och dialoger kommer från tv-höjd. 

 

Har precis börjat få lite koll på REW och hur man ska mäta och så. Men är ju verkligen på en glad amatörnivå.  



#1240

Postad 15 februari 2020 - 10:07

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Inget om produkterna här, men lite tankar och erfarenhet av det här med HT-bypass.

 

I tidernas begynnelse (1993) köpte jag mitt första surroundförsteg, ett Sony TA-E1000ESD. 1999 var det dags för DVD och jag kompletterade med ett försteg med bara digitala ingångar som hanterade det nya flerkanalsljudet, ett Sony SDP-EP90ES. Det gamla behövdes dock fortfarande för analoga ingångar, så nu hade jag två försteg.

 

Ett par år senare kom jag på att jag ville förbättra ljudet för tvåkanal och köpte ett försteg med HT-bypass, ett Advantage P1. Nu hade jag tre försteg på rad. Spelade på med detta i tio år och var nöjd med det.

 

2010 ville jag ha ett nyare surroundförsteg och köpte ett Meridian G68ADV som året efter kompletterades med HD621 för att få HDMI. Advantage P1 fick fortfarande vara med för tvåkanal, och är det än i dag.

 

2015 byggde jag subwoofer och tog i samband med detta hjälp att kalibrera ljudet (basen) hemma. Det visade sig att jag hade rätt kraftiga förstärkningar vid c:a 40 resp. 80 Hz. Det kunde dock åtgärdas med equalizern i surroundförsteget. Jag har nu en tonkurva som ser bra ut.

 

Det innebär att när jag spelar med mitt tvåkanalsförsteg så har jag ingen kompensation för vad rummet ställer till med och inte heller den djupa bas som subben ger. Nu har jag visserligen ett försteg som kostade en rätt stor slant en gång i tiden, men justeringen av tonkurvan och subben gör att tycker att även musik i två kanaler låter bäst genom surroundförsteget.

 

Jag har kvar mitt Advantage P1 för att det fyller en plats i hyllan och att det känns lite kul att kunna spela helt analogt när jag spelar vinyl. CD-spelare och Squeezebox är också kopplade till detta försteg, men jag använder sällan det till dessa. Sanningen är nog att även vinylen låter bättre när den får gå genom det digitala försteget.

 

Ett långt inlägg, men det jag vill ha sagt är att man nog ska tänka till lite här vad man vill ha. En nyare surroudförstärkare (eller försteg) kan ha ett bra system för rumskorrigering som gör att det låter bättre än en tvåkanalare. Dessutom gör en sub ofta nytta även till musik, och många tvåkanalare har ingen subutgång (går iofs att lösa). Kanske värt att lägga en slant till på surroundförstärkaren, istället för att köpa en tvåkanalare också?

 

Har man dock fixat akustiken i sitt rum så den är perfekt och inte behöver någon korrigering i förstärkaren så hamnar man i ett annat läge, men det är det inte så många som har. :)



#1241

Postad 15 februari 2020 - 16:03

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

För det första så är det ju som du själv är inne på ett hyfsat exklusivt hemmabioförsteg du sitter med.
Försteget i detta hade betydligt över genomsnittlig kvalité på sin tid och spelar förmodligen fortfarande betydligt bättre i tvåkanaler än en genomsnittlig receiver. Meridian har alltid prioriterat tvåkanalsljud vilket är mer än vad man kan säga om många andra fabrikat som gör receivers.

 

Håller med om att man vill ha möjlighet att köra sub till sina frontar i tvåkanalslyssning.
De flesta tvåkanalare har dock pre out så det borde inte vara något vanligt bekymmer detta med inkoppling av sub.
Själv har jag två REL vilket är en kanonbra lösning både för hemmabio och stereo. De är inkalibrerade via lågnivå mot min processor och samtidigt inkopplad via högnivå på min tvåkanalare.

Men naturligtvis kan det vara en stor fördel att kunna justera en tonkurva om man har problematiska förutsättningar. Själv sitter jag med CX-A5000 processor från Yamaha och föredrar inte stereoljud via detta försteg jämfört med min Thor 3:a och en DAC V1. Jag har kanske haft lite tur med mina bas noder då de inte är så störande även om där finns tendenser. Men till musik så har jag inte så stora problem från frontarna och delningen till subbarna ligger under rumsnodernas frekvens. Att man har två skall ju iofs också ha en positiv inverkan.

Man gör naturligtvis precis som man vill men jag har svårt att se fördelen med att välja ett rent slutsteg framför en integrerad med HT-bypass.
Vidhåller att detta är en fantastisk funktion som ger goda möjligheter att kombinera ett audiofilt intresse med ett filmintresse utan att behöva ruinera sig.

Upplever att det är som Floyd Tools (JBL) säger. Man är inte alls lika känslig för ljudkvalitén när man kör många kanaler.


Redigerat av Blåtand, 15 februari 2020 - 16:04.


#1242

Postad 15 februari 2020 - 22:22

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Hej gänget. 
om nån är intresserade av Arcam så föreslår jag ett samtal till RC ljud & bild på 090-14 00 00. Stängt måndagar. Om de inte sålt dem så kan de ha 390 o 550 hemma. Bara ett tips



#1243

Postad 18 februari 2020 - 18:51

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Hej gänget.
om nån är intresserade av Arcam så föreslår jag ett samtal till RC ljud & bild på 090-14 00 00. Stängt måndagar. Om de inte sålt dem så kan de ha 390 o 550 hemma. Bara ett tips


Hembiobutiken har flera 550 på lager enligt hemsidan .

Nu har även dirac kommit till nya modellerna.

#1244

Postad 18 februari 2020 - 20:01

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Kanon. Tror han hade den nya. I vilket fall som helst, är jag övertygad om hans blir bra mycket bättre med sin kunskap och en riktig mick än mitt okunniga fipplande.



#1245

Postad 19 februari 2020 - 08:48

hifiidiot
  • hifiidiot
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0

Hum.. är det med andra ord.. med det jag läser ovan.. kanske rent av det bästa att slå till på en Arcam 550 nu när priset ändå är okej. Om jag i framtiden vill ha bioljudet igen ... rummet jag har är absolut inte optimerat på något vis.. och kommer aldrig att bli det. Så lite korrigering kan ju vara på sin plats.. men blir det märkbart 'bättre' jämfört med min Pioneer 701.. någon med erfarenhet??



#1246

Postad 19 februari 2020 - 09:24

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Hum.. är det med andra ord.. med det jag läser ovan.. kanske rent av det bästa att slå till på en Arcam 550 nu när priset ändå är okej. Om jag i framtiden vill ha bioljudet igen ... rummet jag har är absolut inte optimerat på något vis.. och kommer aldrig att bli det. Så lite korrigering kan ju vara på sin plats.. men blir det märkbart 'bättre' jämfört med min Pioneer 701.. någon med erfarenhet??

En 550 är långt mycket bättre än 701 till och med utan dirac . Med dirac så är dem Miles apart .

#1247

Postad 19 februari 2020 - 19:54

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Vet inte om du läste min första. Från början var jag ute efter en Pioneer 904. Var inne på RC ljud & Bild i Umeå. Som jag kunde tänka mig var Arcam AVR30 på 65’ ett alternativ till 904 och den ligger på 30’. Men lyssnade på 550 o fick bättre o bättre pris. Till slut var det omöjligt att att motstå. Köpte deras demoex för 19’ + 1400 att han for totalt 12 mil för att kalibrera den. Låter kanon och är helnöjd. Var inte så bekväm att göra det själv, men säkert inte så jobbigt om man förstår teknisk engelska. 

Men är lite bortskämd med tekniken på japanerna. Ex. Har man infon aktiverad vilket ljud som spelas upp, kommer den upp så fort det blir reklam, filmen börjar osv. Fjärren är inte programmerbar. Men de har kommit med en app till Apple iaf.

känns som man bra mycket får bättre ljud, kommer stå sig bra mycket längre kontra massa lull lull, massa ljudformat man aldrig använder. Visst, den har inte bluetooth, men inte behövt det förut. Spotify Connect duger gott. Inget inbyggt RIA-steg. Sen kan man köpa en bluetooth mottagare om det är viktigt och ett bättre RIA. kör Apple TV istället. Nu ligger tankarna på en NAS istället. 
Det kan vara så att han har nån ny 550 i lager.



#1248

Postad 24 februari 2020 - 14:34

HögstaÄnden
  • HögstaÄnden
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Pris?
Var finns den?

 

Hej,

 

Den finns i Alingsås, jag tänker mig 24 000:-



#1249

Postad 24 februari 2020 - 18:00

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Hej,

 

Den finns i Alingsås, jag tänker mig 24 000:-

 

Blir det inte svårt att få 24k för en begagnad när man kan få en ny för 25k genom The Rock?



#1250

Postad 24 februari 2020 - 20:39

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Tror RC ligger där nånstans oxå






Även taggad med Dirac

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.