Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bör barn spela tv-spel, hur mycket och vilka spel?

63 svar till detta ämne Barn Tv-spel GTA V Splatoon Ps4 Xbox One Wii U FPS Lämpliga barnspel Olämpliga barnspel
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 14 januari 2016 - 09:11

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Är övertygad om att även en 5-åring kan styra över sitt spelande och sätta gränser, om inte så har man som förälder gjort nåt knas i uppfostran.

Vår 5-åring har fri tillgång till padda/mobil/dator samt tv och tv-spel, användandet är väldigt begränsat (vilket han styr över själv) och när det gäller underhållningens art så är det både av lärande karaktär och rent nöje.

 

Intressant tanke. Men all vedertagen forskning visar på att hjärnans konsekvenstänkande inte är fullt utvecklat före sena tonåren alternativt tidig tjugoårsålder. Sedan så tillkommer även sociala aspekter på empati och planering som styr tid framför spel eller liknande. När sedan spelutvecklarna även kalkylerat in belöningssystem som t o m triggar vuxna att fortsätta spela så förstår kanske en vuxen människa att spelen är uppbyggda som så att du INTE ska sluta spela.

 

:)



#52

Postad 14 januari 2016 - 16:51

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Precis. Men beror ju på ålder oxå.
Mina barn började med New Super Mario Wii när dom var runt 3 år.
Fram till ca 7 år ålder var spel kul, men inget man direkt behövde begränsa då dom sällan spelade mer än någon timme år gången. Nu när dom är 8 och 9 kan dom spela 5-6 timmar om jag inte säger till dom, men samtidigt händer det att dom inte spelar något på 1-2 veckor. Ibland frivilligt, ibland som straff. När dom har spelförbud är det aldrig problem med det, dom accepterar det utan mer än kanske en suck om dom har tråkigt.

#53

Postad 14 januari 2016 - 17:13

Nanonine
  • Nanonine
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

En viktig del som vissa varit inne på är just att inte låta spelen vara "barnvakter" utan att spelandet blir socialt tillsammans med föräldern, på så vis är man också med och förklarar och resonerar kring det som händer i spelen och då spelar det nog mindre roll vad det är för spel det handlar om. Sitter barnet helt självt och lirar GTA V ökar risken för skada dramatiskt givetvis, även om jag tror att den fortfarande är låg. 



#54

Postad 15 januari 2016 - 07:15

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 1

Chock och Drakar & Demoner var sjuk coola. Men jag hade sällan någon annan att spela dessa med så tyvärr satt jag mest bara och suktade över potentialen. Vad jag istället gjorde var att köpa rollspelsböcker som var "single player" :). Man läste och fick olika val och bläddrade till den sidan och det numret som konsekvensen av valet resulterade i. Längst bak fanns ett rutnät med nummer 0-9 som man med handen för ögonen slump-prickade med pennan, vid fighter och så, som avgjorde skadan. Ett bättre sätt hade varit att skeppa boken med en nio-sidig tärning för även om man inte fuskade så lärde man sig var de bästa siffrorna var genom att öppna ögonen för att se vad siffran blev varenda gång.

Det fuskades ibland ändå när man råkade pricka för låg siffra, fick en ond föraning och bläddrade till en sida där det stod "Du är inte tillräckligt snabb, hör ett svisch av tio kaststjärnor vina genom luften och träffar dig i sidan. Du kravlar i skydd men ser att det är gift på kaststjärnorna. Du känner hur du tappar kontrollen av din kropp och stelnar och det sista du ser är det svarta pansar som utgör hjälmen och bröstskyddet på dina liemän som går fram till din kropp". Då såg man till att pricka en 9a istället, bläddra tillbaka, och sen gå till det numret. Det var viktigt att inte släppa sidan man gick från om det slutade illa för annars hittade man kanske inte tillbaka utan att läsa kring där man var i sitt letande - och riska spoila saker. Och jag hade faktiskt en stark känsla av att jag ville att det skulle gå rätt till, men jag ville inte dö heller :)   

 

De böckerna var så grymma alltså. Riktigt spännande. Genomtänkta också. I en bok var jag i en labyrint och tappade bort mig. Då tog jag fram ett papper och penna och ritade en karta allt eftersom och märkte ut fiender och dörrar, och hittade ut på det viset :)

 

Ah, the good old days.

ensamma vargen ( som för övrigt kommer i nyupplaga/tryck nu, är uppe på bok 3 minst iaf ), silverfalken, tigerns väg! ah the memories! :D 



#55

Postad 15 januari 2016 - 10:23

evil_nike
  • evil_nike
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

Min son är biltokig så han har spelat mycket forza. Är 3.5 år nu och riktigt duktig på att köra bil. Han har börjat spela just cause 3 nu. Men där kan det börja skjutas så det är inte optimalt, men då ger han mig kontrollen och säger kör kör!

Han får dock inte köra bil i gta pga att det är i stort sätt omöjligt att undvika att köra över folk.

 

 /Niklas



#56

Postad 15 januari 2016 - 10:24

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

  • 2 097 inlägg
  • 1

Ensamma Vargen och Tigerns Väg ja!! Dom var det  :) :)

 

Riktigt bra båda två serierna


Redigerat av Unregisteredf6ea3cff, 15 januari 2016 - 10:26.


#57

Postad 15 januari 2016 - 11:40

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

En viktig del som vissa varit inne på är just att inte låta spelen vara "barnvakter" utan att spelandet blir socialt tillsammans med föräldern, på så vis är man också med och förklarar och resonerar kring det som händer i spelen och då spelar det nog mindre roll vad det är för spel det handlar om. Sitter barnet helt självt och lirar GTA V ökar risken för skada dramatiskt givetvis, även om jag tror att den fortfarande är låg. 

Det är nog inte lämpligt för någon minderårig att spela GTA oavsett sällskap.

Sen är det inte realsistiskt att en vuxen alltid ska vara med. Barn ska spela barnspel, typ Super Mario. Då kan man tryggt lämna dem vid spelet någon timme. Betänk även att de kanske spelar på ett Nintendo DS/3DS, då spelar de ensamma. Lite svårt att spela tillsammans på handkonsoler. Likaså håller mobil/ipad att ta över det handhållna spelandet hos barn. Jag märker av en allt mindre efterfrågan på konsolspelande hos barnen då de oftast och hellre spelar på en ipad. Där är utbudet så stort och lättillgängligt. Nackdelen är att föräldrakontrollen blir ännu sämre då det är svårt att hela tiden ha koll på vad de gör med på paddan.


Redigerat av agpath, 15 januari 2016 - 11:41.


#58

Postad 15 januari 2016 - 12:15

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 1

Det finns en studie som visar att barn som spelar spel från tidig ålder växer upp med ett bättre problemlösningstänk. Dessutom blir man bättre på engelska.

Sen håller jag med om att det är inte så bra att låta barn spela GTA eller liknande. Men Tetris, Super Mario osv tror jag bara är positivt. 

 

Men det är hur jag tycker och tänker :)



#59

Postad 25 januari 2016 - 16:30

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlägg
  • 0

Personligen tror jag mer på att i ett tidigt stadie lära barn att skilja på fiction och verklighet.

 

Att sitta och moralisera över olika spel blir bara larvigt, spel och film är inte på riktigt och det man gör i spel och film gör man bara inte i verkligheten, PUNKT!

 

Jag har två grabbar på 5,5år och 7,5år och vi spelar lite ihop, då blir det LEGO spelen och nu Disney Infinity eller lite fifa.

Vad gäller GTA har jag låtit 7åringen få köra bil vilket han tycker är väldigt spännande att få göra men sen sätter vi stopp där, det jag önskar vore ett spel som är mindre våldsamt men med samma fantastiska spelmotor som GTA:V som de yngre kan spela. Nu har han blivit så pass bra körtekniskt att han även vinner några race ibland. :)

 

Annars vore det skoj med lite fler spel som inte är så mörka som så många är idag... vill ha lite mer utmanande men som funkar för fler åldrar.



#60

Postad 25 januari 2016 - 16:45

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Donkey kong, och de flesta spel på wiiU har en bredare samt yngre målgrupp jämfört med xo/ps4

#61

Postad 25 januari 2016 - 16:51

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Personligen tror jag mer på att i ett tidigt stadie lära barn att skilja på fiction och verklighet.

 

Att sitta och moralisera över olika spel blir bara larvigt, spel och film är inte på riktigt och det man gör i spel och film gör man bara inte i verkligheten, PUNKT!

 

Jag har två grabbar på 5,5år och 7,5år och vi spelar lite ihop, då blir det LEGO spelen och nu Disney Infinity eller lite fifa.

Vad gäller GTA har jag låtit 7åringen få köra bil vilket han tycker är väldigt spännande att få göra men sen sätter vi stopp där, det jag önskar vore ett spel som är mindre våldsamt men med samma fantastiska spelmotor som GTA:V som de yngre kan spela. Nu har han blivit så pass bra körtekniskt att han även vinner några race ibland. :)

 

Annars vore det skoj med lite fler spel som inte är så mörka som så många är idag... vill ha lite mer utmanande men som funkar för fler åldrar.

Mario Cart 8?



#62

Postad 26 januari 2016 - 13:59

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlägg
  • 1

Mario Cart 8?

 

Nu är inte det här ett problem i vår familj då sönernas största bekymmer om de ser mig lira GTA eller dylikt är att "Pappa, man får inte köra på andra bilar" eller "Pappa, man  måste ha hjälm när man kör motorcykel" osv.

 

Men att jämföra Mario Cart 8 med spelmotorn i GTA:V var nog en lite väl lång stretch... det som de lockas av är att kunna köra runt i en fri stad och välja själv vart de skall köra, sporten har blivit att göra det utan att köra på något annat fordon och även stanna för rött osv.



#63

Postad 26 januari 2016 - 14:50

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Spelar man Online så kan man gå in i något race, oftast inga trafikanter då :) Iaf mindre än om man free roamar



#64

Postad 05 februari 2016 - 20:14

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Sämst humör och uppförande vid spelande här hemma kommer av Splatoon, sen valfritt Mario och efter det Rocket League.




Även taggad med Barn, Tv-spel, GTA V, Splatoon, Ps4, Xbox One, Wii U, FPS, Lämpliga barnspel, Olämpliga barnspel

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.