Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

AC fönsterkit

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 juni 2021 - 09:30

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
I denna härliga sommarvärme är det som vi alla vet svårt att sova. Så jag har kollat runt efter ac.

Letar som en galning efter ett hårt fönsterkit till ac, och hittar bara ett enda från Electrolux. Vet ju dock inte hurvida detta kommer kunna funka i vårt fönster, så letar vidare medans jag försöker hitta nån återförsäljare i närheten som har det inne.

Men är det någon som har tips annars? Fönstret öppnas utåt vilket kanske är ett problem? Vi har katt så vi vågar inte riktigt skaffa mjukt fönsterkit, men någon annan kanske har tips på nåt mjukt som fungerar med katt?

Vi dör i denna hettan, och sover jäkligt dåligt nu (främst sambon), så alla tips på fönsterkit är av värde.

#2

Postad 19 juni 2021 - 09:59

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 0
Någon skiva av trä eller plexiglas, såga till den så den passar perfekt, gör hål för utsläppsslangen, klart.

#3

Postad 19 juni 2021 - 11:41

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0

Någon skiva av trä eller plexiglas, såga till den så den passar perfekt, gör hål för utsläppsslangen, klart.


Tanken har slagit mig, vet inte riktigt vad jag ska göra för att den ska sitta fast. Vill inte göra för mycket åverkan, vi bor i hyresrätt.

#4

Postad 20 juni 2021 - 08:22

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 0
Någon sorts tejp, av bättre typ som ej lämnar märke, man får göra mycket i hyres och så, men skall återställas innan flytt.

#5

Postad 20 juni 2021 - 21:05

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Kolla på Amazon.de, AC window är en bra söksträng.

#6

Postad 20 juni 2021 - 22:02

uzzi
  • uzzi
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Jag har tätat med rullar av bubbelplast, funkar hur bra som helst. Dock kanske katten tycker det är lite väl roligt O.O



#7

Postad 21 juni 2021 - 02:36

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Tanken har slagit mig, vet inte riktigt vad jag ska göra för att den ska sitta fast. Vill inte göra för mycket åverkan, vi bor i hyresrätt.

 

Jag skulle prova med några plywood-skivor, en kilformad i överkant och underkant av fönstret och en fyrkantig mellan dem. Den fyrkantiga skulle ha ett hål för att dra ut ventilationsslangen, den skulle kanske behöva vara i två delar med något slags gångjärn mellan dem (t ex av silvertejp) för att kunna passa mot både fönsterkarm och själva fönstret.

 

Jag skulle tro att det går bra att montera skivorna mot fönsterkarm och fönster med självhäftande kardborrband.

 

Mvh,

  Ingvar



#8

Postad 21 juni 2021 - 16:59

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0

fick panik av värmen så vi köpte en mjuk fönstertätning. fungerar inte optimalt, men det är åtminstone något. vill gärna ha något hårt dock, så letar vidare efter något sånt.

 

Någon sorts tejp, av bättre typ som ej lämnar märke, man får göra mycket i hyres och så, men skall återställas innan flytt.

 

nån tejp som fastnar väldigt bra hade kanske kunnat fungera. så räcker det egentligen med en plywoodskiva i rätt storlek och bara sätta den för hela fönstret. måste dock fastna väldigt bra. gorillatejp eller liknande kanske hade kunnat fungera?

 

 

Kolla på Amazon.de, AC window är en bra söksträng.

 

tittade, men dom enda hårda jag hittade var för såna rutor man öppnar åt sidan, jag tror inte dom funkar så bra på vanliga fönster som öppnas inåt/utåt.

 

Jag har tätat med rullar av bubbelplast, funkar hur bra som helst. Dock kanske katten tycker det är lite väl roligt O.O

 

hur tusan tätar man med bubbelplast? :D

 

Jag skulle prova med några plywood-skivor, en kilformad i överkant och underkant av fönstret och en fyrkantig mellan dem. Den fyrkantiga skulle ha ett hål för att dra ut ventilationsslangen, den skulle kanske behöva vara i två delar med något slags gångjärn mellan dem (t ex av silvertejp) för att kunna passa mot både fönsterkarm och själva fönstret.

 

Jag skulle tro att det går bra att montera skivorna mot fönsterkarm och fönster med självhäftande kardborrband.

 

Mvh,

  Ingvar

 

lite som den mjuka funkar då alltså. kardborreband sitter ju sällan fast särskilt bra dock. och med tanke på hur jäkla nyfiken katten är skulle hon säkert lyckas få loss skivan.

 

 

just nu med det mjuka sitter det vid ett fönster som knappt är öppnat, vi har en hasp som inte tillåter särskilt stor öppning, och den sitter igenom själva fönsterkitet. ska dock göra om lite grann så att haspen är i själva "påsen" eller vad man ska kalla det så att det sitter lite bättre. men som sagt, hade gärna velat göra om och ha nåt hårt. får se om man kan göra nåt med en plywoodskiva och nån stark tejp eller något om man kan hitta. hade kunnat vara det optimala om man får det att sitta bra.
 



#9

Postad 21 juni 2021 - 19:27

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

 

 

lite som den mjuka funkar då alltså. kardborreband sitter ju sällan fast särskilt bra dock. och med tanke på hur jäkla nyfiken katten är skulle hon säkert lyckas få loss skivan.

 

 

 

 

Ja det är samma tanke, bara i hårda material och gjort i rätt storlek för att passa just ditt fönster.

 

Jag använder självhäftande kardborrband för att montera hållare för insex/torx-mejslar på sidorna på verktygsvagnen för att enkelt kunna ta bort dem vid transport, jag tror det är Biltemas 50mm kardborrband som jag använder. Det sitter som tusan och jag har svårt att tro att någon katt är stark nog för att få det att släppa.

 

Mvh,

  Ingvar





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.