Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken systemkamera?

140 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canon EOS 40D (Systemkameror) 4 9,42 (39) Inga priser
Canon EOS 450D (Systemkameror) 6 8,97 (28) Inga priser
Nikon D60 (Systemkameror) 1 9,05 (20) Inga priser
Ricoh-Pentax K20D (Systemkameror) 1 8,4 (4) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A350 (Systemkameror) 1 8,44 (8) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A300 (Systemkameror) 1 8,67 (5) Inga priser
Nikon D90 (Systemkameror) 3 9,14 (41) Inga priser
Canon EOS 500D (Systemkameror) 4 8,93 (14) Inga priser
Nikon D5000 (Systemkameror) 4 (0) Inga priser
30 relaterade trådar
Kompletterande objektiv till Canon EOS 450D (31 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - Canon EOS 500D * (134 inlägg) 12 år sedan
* Officiell tråd - Nikon D90 * (1190 inlägg) 12 år sedan
SONY dSLR A300/A350 (829 inlägg) 12 år sedan
D90 vs. D300 (14 inlägg) 13 år sedan
* Officiell tråd - Canon EOS 450D * (669 inlägg) 13 år sedan
Nikon D5000 (86 inlägg) 13 år sedan
Canon EOS 40D vs Nikon D90 (18 inlägg) 14 år sedan
2 problem med min EOS 450D (10 inlägg) 14 år sedan
All-round objektiv till Canon 40D (4 inlägg) 14 år sedan
* Officiell tråd - Pentax K20D * (146 inlägg) 14 år sedan
Ny Nikon D90 eller beg Nikon D300 (25 inlägg) 14 år sedan
Eos 1000d v 450d (35 inlägg) 14 år sedan
kameraryggsäck (1 inlägg) 15 år sedan
D40, D60 eller D80? (76 inlägg) 15 år sedan
Nikon D60, Canon EOS 450 D eller Pentax 200 D (85 inlägg) 15 år sedan
Köpråd: Ny Nikonkamera (4 inlägg) 15 år sedan
Nikon D90 och objektiv för 20000 kr. Vad göra? (65 inlägg) 15 år sedan
nikon d80 eller sony a300 (93 inlägg) 15 år sedan
Olympus E-420 (29 inlägg) 15 år sedan
Canon EOS 40D (53 inlägg) 15 år sedan
Vilse i systemkameradjungeln (26 inlägg) 15 år sedan
Nikon tillkännager Nikon D60 (59 inlägg) 15 år sedan
Canon 40D, Pentax K20D eller Sony A700? (60 inlägg) 15 år sedan
E-510 eller Vänta på K20D (70 inlägg) 16 år sedan
Canon EOS 5D eller EOS 40D (5 inlägg) 16 år sedan
Nytt från Canon: EOS 450D, IXUS 80 IS med flera... (10 inlägg) 16 år sedan
Sony A700 vs Canon 40D (14 inlägg) 16 år sedan
PM: Marknadens mest efterlängtade lansering - Canon EOS 40D (36 inlägg) 16 år sedan
Vilken Nikon ska jag köpa? (17 inlägg) 16 år sedan

#51

Postad 10 maj 2009 - 19:02

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0

D90 har LiveView, så det är bara att lägga till den till din lista :D Själv hade jag valt D90 framför D5000 pga större och bättre sökare (bäst i prisklassen?) samt mycket bättre skärm (också bäst i prisklassen?). Sedan bättre på andra punkter också. Enda felet med Nikon D90 är att D300 är ännu bättre :blush:


Shit me då :D
Då blir det till att känna på även D90 imorgon.
Dock hade jag ju satt smärtgränsen på 10 000:- med kitobjektiv, väska och minne och det passerar ju D90 med en tusing ungefär.
För att "klaga" på något så har inte D90 vridbar skärm va?
Bara så jag iaf har lite koll. :)

#52

Postad 10 maj 2009 - 19:04

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Och skall han har Live view så finns ju A300 A350....


Och även de nya kamerorna från Sony a330 & a380!

#53

Postad 10 maj 2009 - 19:07

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0

Nä.. Men dom är valbara. Och ruggigt mycke kamera per krona.... Och skall han har Live view så finns ju A300 A350....


A300 var/är mitt första handsval då den har alla dom "grejerna" jag vill ha och till ett mycket bra pris dessutom, Dock kändes den inte helt hundra i mina händer när jag lekte med en.
Medans Nikon D60 passade som handen i handsken, dock saknar den det mesta av dom "grejerna" jag vill ha :)

Därav utökandet av min budget, för det verkar inte kunna finnas någon kamera som är likvärdig med A300/350 i samma prisklass tyvärr.

#54

Postad 10 maj 2009 - 19:07

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

För att "klaga" på något så har inte D90 vridbar skärm va?
Bara så jag iaf har lite koll. :)


Nej det har den inte

#55

Postad 10 maj 2009 - 19:08

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

För att "klaga" på något så har inte D90 vridbar skärm va?

Nä, skärmen sitter där den sitter på D90. Däremot så har D90 ett ganska smidigt LCD-skydd i plast :)

Annars är det även inbyggd fokusmotor som gör D90 till ett bättre val än D5000. Exempelvis fungerar autofokus med det billiga (och bra) Nikkor AF 50mm 1.8 på D90.

#56

Postad 10 maj 2009 - 19:13

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0

Och även de nya kamerorna från Sony a330 & a380!


Finns det något releasedatum på dom modellerna?
Kanske även någon prisuppgift?

Har fram tills semestern på mig att hitta "rätt" kamera och släpps dom innan semestern så känns det lite som att man ska vänta och se och även kolla in dom modellerna.


Nä, skärmen sitter där den sitter på D90. Däremot så har D90 ett ganska smidigt LCD-skydd i plast :D

Annars är det även inbyggd fokusmotor som gör D90 till ett bättre val än D5000. Exempelvis fungerar autofokus med det billiga (och bra) Nikkor AF 50mm 1.8 på D90.


Ja, det där är ju med ett jäkla dilemma. Kan inte alla bara slänga in autofokus och bildstabilisering i sina hus och enas om en gemensam fattning till objektiven oxå. Jäkla va bra det hade varit (tycker iaf en lekman som jag) :)

#57

Postad 10 maj 2009 - 19:14

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Helt riktigt, men av någon idiotisk anledning så har jag hakat upp mig på det här med LV och D90 har inte det va? (eller har jag ytterligare en kamera att spana in nu?).

Vet inte varför jag har hakat upp mig på det, men det känns som om det kommer fler och fler systemkameror som har det. Och köper jag en utan skulle jag säkert reta ihjäl mig. Sen att skärmen är vinklingsbar på D5000 känns inte heller helt fel.

Sen kan det mycket väl vara så att jag vill ha LV just pga att jag alltid haft det i kompaktkamerorna/mobilen så jag är van vid det. Sen om jag kommer använda det när jag väl köpt en systemkamera låter jag vara osagt, kanske avskyr det som pesten och bara kör med sökaren.

Du kommer inte att använda LV som du är van vid. Dels ser du ut som en idiot om du håller kameran franför dig a'la kompaktkamera och dels så är inte autofokus så snabb när man kör LV. Här skiljer sig dock a300 som har gjort en snabb LV-AF på bekostnad av den vanliga sökaren (liten).

För mig är LV användbart om man ska ta mkt macrobilder. I övrigt har det tillkommit på de flesta kameror för att ha som säljargument för såna som dig som är van vid kompakt imo.

D90 är nog en bra kamera om man är införstådd med att den saknar inbyggd bildstabilisering och att den inte ljusmäter på gamla objektiv (vi snackar "antika" gluggar eller specialare som Lensbabies, så det spelar kanske ingen roll men för vissa blir det ett gift :)).

Jag tycker annars att mayros förslag är värda att ta en titt på. Det är inga små hus som D5000 men kompetenta.

#58

Postad 10 maj 2009 - 19:20

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

A300 var/är mitt första handsval då den har alla dom "grejerna" jag vill ha och till ett mycket bra pris dessutom, Dock kändes den inte helt hundra i mina händer när jag lekte med en.
Medans Nikon D60 passade som handen i handsken, dock saknar den det mesta av dom "grejerna" jag vill ha :D

Om du kikar i sökaren på a300 och sedan på D90/K20D så ser du skillnaden mellan en kamera som ser bra ut på spec och några som ser bra ut när man använder den. Jag skulle aldrig kompromissa bort en ljus och stor sökare mot LV. Min nästa kamera kommer ha en riktigt fin sökare, det är en del av en kameras själ. :)

#59

Postad 10 maj 2009 - 19:23

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0

Du kommer inte att använda LV som du är van vid. Dels ser du ut som en idiot om du håller kameran franför dig a'la kompaktkamera och dels så är inte autofokus så snabb när man kör LV. Här skiljer sig dock a300 som har gjort en snabb LV-AF på bekostnad av den vanliga sökaren (liten).

För mig är LV användbart om man ska ta mkt macrobilder. I övrigt har det tillkommit på de flesta kameror för att ha som säljargument för såna som dig som är van vid kompakt imo.

D90 är nog en bra kamera om man är införstådd med att den saknar inbyggd bildstabilisering och att den inte ljusmäter på gamla objektiv (vi snackar "antika" gluggar eller specialare som Lensbabies, så det spelar kanske ingen roll men för vissa blir det ett gift :)).

Jag tycker annars att mayros förslag är värda att ta en titt på. Det är inga små hus som D5000 men kompetenta.


Hur mycket segare är autofokusen i en kamera med LV gentemot en utan LV (sony borträknat då eftersom deras verkar vara hyffsat snabba ändå)?

Jäkla va svårt, finns det inga butiker som hyr/lånar ut kamreror över en helg så man kan testa både med och utan LV osv? :D

Skulle liksom inte förvåna mig ett dugg om jag inte använder LV alls. Men köper jag en utan skulle jag säkert gå runt och fundera på hur det hade varit att ha en kamera med LV. *vilket j**la problem egentligen*

#60

Postad 10 maj 2009 - 19:26

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Om du väljer bort LV då du vill ha en stor och ljus sökare, titta då på Sony a700 eller a200, då inga av dom har LV och därför inga kompromisser med sökarna!

Jag tror Sony´s nya kameror kommer att presentera den 18:e Maj, så dom börjar nog inte säljas förrens i slutet av Juni eller Juli...

#61

Postad 10 maj 2009 - 19:29

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

A300 var/är mitt första handsval då den har alla dom "grejerna" jag vill ha och till ett mycket bra pris dessutom, Dock kändes den inte helt hundra i mina händer när jag lekte med en.
Medans Nikon D60 passade som handen i handsken, dock saknar den det mesta av dom "grejerna" jag vill ha :D

Därav utökandet av min budget, för det verkar inte kunna finnas någon kamera som är likvärdig med A300/350 i samma prisklass tyvärr.



Jag tror du missat något ifråga om vad "Grepp" handlar om. :blush: ... För en D60 kan helt enkelt inte mäta sig med Sonys kameror ifråga om Grepp då man monterar större tyngre optiker på kamerahusen..... Sedan får dina händer vara hur dom vill.. Så ergonomiskt olika är vi mäniskor inte om vi har normala händer .. :)

Här ser du enhandsgrepp.. Ett sätt man använder ofta då man fotar.. Häng på en tyngre längre optik på en D60 och ta enhandsbilder... Ta teleoptik tex... Så gör du detsamma på en Sony valbar kamera i startserierna... Sedan du försökt hålla stilla samt balanserat och tryckt av bilder så vet du vad som är bra grepp med och inte.....

Så du bör absolut ha kvar A300 A350 i urvalet....

Bifogad fil(er)



#62

Postad 10 maj 2009 - 19:29

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Hur mycket segare är autofokusen i en kamera med LV gentemot en utan LV (sony borträknat då eftersom deras verkar vara hyffsat snabba ändå)?


Det är nog bara i LV-läget dom är "slöare", om man stänger av det och kör med sökaren så blir den nog "snabbare"!

Skulle liksom inte förvåna mig ett dugg om jag inte använder LV alls. Men köper jag en utan skulle jag säkert gå runt och fundera på hur det hade varit att ha en kamera med LV. *vilket j**la problem egentligen*


Körde mycket med olika kompakter innan jag köpte min a200, men jag har inte saknat LV ett dugg sen dess!
Men det beror ju förstås på vad man fotar osv.!

#63

Postad 10 maj 2009 - 19:32

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Jag skulle aldrig kompromissa bort en ljus och stor sökare mot LV. Min nästa kamera kommer ha en riktigt fin sökare, det är en del av en kameras själ. :)

Jag kan bara hålla med. Exempelvis så har D5000 mindre sökare än D40/D60 som i sin tur inte direkt var kända för stora sökare :D Samma sak med Sony A300/A350... skulle aldrig valt en kamera med så liten optisk sökare.

Ladda hem manualerna till de kamerorna du är intresserad av och testa sedan dem i butik. Själv bytte jag kameramärke helt och hållet efter att jag testat kamerorna. Valde mellan Pentax, Canon och Nikon för ett par år sedan. På den tiden hade inte Sony något intressant modellprogram (enbart A100).

#64

Postad 10 maj 2009 - 19:38

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Kolla lite storlekar här :)

#65

Postad 10 maj 2009 - 19:44

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0
Tack än en gång för hjälpen.
Blir till att läsa ytterligare lite till ikväll, och sen testa sig fram imorgon (igen).

:)

#66

Postad 10 maj 2009 - 19:46

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Bara kläm & kläm & kläm & kläm & kläm på kamerorna, så ska du se att du fattar rätt beslut!
Tips: Kläm på kamerorna! :)

#67

Postad 10 maj 2009 - 19:49

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0
ErOx:
Utgå från vilken optik du är intresserad av och köp kamera efter det. Sedan skulle jag vilja se den fotografen som håller en Nikon D3 med 70-200 2.8 i en hand för att skugga solen med den andra :D Mayro, du postar den bilden i alla dina trådar :)

Är du ute efter tyngre optik, så är det ganska självklart att ett lättare kamerahus kommer kännas obalanserat. Då har även greppet mindre betydelse eftersom kamerna kommer vilja vrida sig framåt. Det är exempelvis detta många billigare stativ har problem med, så jag tvivlar på att någon annan än Mayro kan hålla sin kamera i samma järngrepp.

Själv gillar jag att Nikon har mycket fin optik bland sina kit. Visst, autofokusen är inte i topklass men skärpan och kontrasten finns där. Inga av mina objektiv väger mer än 500 gram och både mitt 18-55 och 55-200VR fungerar fint att fotografera med endast en hand. Däremot så faller det sig ganska naturligt att min ena hand är vid fokus/zoom-ringen.

Mayros tips är inte dålig, men det är inget att hänga upp sitt kameraköp på enligt mig.

#68

Postad 10 maj 2009 - 19:54

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Men stå inte som folk gör med två händer och "kläm" samt tro det ger nått. För det ger absolut noll det. :D ... Utan be att dom tex monterar tyngre längre optiker på kamerahusen och försök ta enhandsbilder.. Då börjar du få snurr på vad grepp handlar om..
:)





................................................................................
..............
edit..

Givet postar jag en bild som ger mer förklaring än tusen ord gör...

Redigerat av mayro, 10 maj 2009 - 19:56.


#69

Postad 10 maj 2009 - 19:58

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Bara kläm & kläm & kläm & kläm & kläm på kamerorna, så ska du se att du fattar rätt beslut!

Glöm inte att fotografera med dem! Ta med dig minneskort till exempelvis Mediamarkt och testa.
Gör enkla inställningar som byt ISO, fokuspunkter, bländare, slutartid m.m. Sådant ska kännas naturligt vid fototillfället.

En kamera som låter bra på pappret, behöver inte alls vara lika smidig under själva fotograferingen. Självklart är det även en vanesak, men vissa kameror kräver nästan att man kan manualen utantill :)

Exempelvis går det att göra egna menyer på vissa kameror. En del kommer även ihåg dina senaste menyval, medan andra märken "nollställs" varje gång du rör dig i menyn.

Man ska exempelvis inte behöva gå in i 3 undermenyer för att sätta vitbalansen!

Redigerat av Walkir, 13 maj 2009 - 22:58.


#70

Postad 11 maj 2009 - 05:40

Tec
  • Tec
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Ingen av de har väl iofs LiveView? Så det finns inte så mycket att välja på :D

Min K20D har visserligen live view men jag har nästan aldrig använt den.
Jag kollade mycket på Sony A300 också när jag skulle köpa systemkamera ... tills jag kände på den.
Jag tyckte också att den enligt specen var skitbra men det föll ju på att jag inte ville hålla i den =).
En kamera som inte känns bra i handen skulle jag aldrig köpa oavsett om det är en Sony, Nikon, Canon eller annat märke och oavsett om man kan hänga på 12 kg i objektiv och hålla det i en hand ....

Gå på känslan i första hand ... hursomhelst tror jag du blir nöjd till slut ... om inte så är det "bara" att byta :)

#71

Postad 11 maj 2009 - 07:42

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Min K20D har visserligen live view men jag har nästan aldrig använt den.
Jag kollade mycket på Sony A300 också när jag skulle köpa systemkamera ... tills jag kände på den.
Jag tyckte också att den enligt specen var skitbra men det föll ju på att jag inte ville hålla i den =).
En kamera som inte känns bra i handen skulle jag aldrig köpa oavsett om det är en Sony, Nikon, Canon eller annat märke och oavsett om man kan hänga på 12 kg i objektiv och hålla det i en hand ....

Gå på känslan i första hand ... hursomhelst tror jag du blir nöjd till slut ... om inte så är det "bara" att byta :)

+1 Bra sagt Tec.

För övrigt så måste jag säga att jag tycker detta är ett mycket seriöst forum där man får mycket bra hjälp om man har frågor. Här blir man inte nerklankad för att man fotar med Sony (när man svarar folk som frågar vad man fotar med så händer det ofta att man får en direkt dömande förlöjligande blick och frågan om varför fotar du inte med Canon eller Nikon). Här tycker jag alla märken får sin del av rampljuset och allt diskuteras fritt.
Bara mina $0,02.

#72

Postad 11 maj 2009 - 11:31

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0
Så, då var man tillbaka igen efter lite provkännande och fotande.
Testat ett gäng olika objektiv på div hus, men har iaf kommir fram till att det blir antingen en Nikon D90 eller en D5000.

Nikon D90
+ Stor sökare
+ Passar handen perfekt
+ Bättre kitobjektiv
- Lite dyr
- Ingen vinklingsbar skärm


Nikon D5000
+ Vinklingsbar skärm
+ Mer mitt prisläge
- Inte helt perfekt i handen
- Liten sökare


Så, hur ska jag göra nu då? :)

Redigerat av ErOx, 11 maj 2009 - 11:36.


#73

Postad 11 maj 2009 - 11:40

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Kör D90 helt klart, då du upplever greppet och sökaren som mer "din stil"!
Gjorde samma sak när jag köpte kamera, köpte a200 istället för a700, och nu i efterhand ångrar jag mig att jag inte köpte den direkt, så hade man sparat några kronor till optik!

#74

Postad 11 maj 2009 - 12:29

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Om du väljer mellan D90 och D5000 så torde D90 vara det bästa valet.
Jag tror att du inte blir missnöjd med någon av dem så ta den som du upplever som mest prisvärd och som uppfyller dina (i nuläget ställda) behov.

#75

Postad 11 maj 2009 - 12:48

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0

Kör D90 helt klart, då du upplever greppet och sökaren som mer "din stil"!
Gjorde samma sak när jag köpte kamera, köpte a200 istället för a700, och nu i efterhand ångrar jag mig att jag inte köpte den direkt, så hade man sparat några kronor till optik!



Om du väljer mellan D90 och D5000 så torde D90 vara det bästa valet.
Jag tror att du inte blir missnöjd med någon av dem så ta den som du upplever som mest prisvärd och som uppfyller dina (i nuläget ställda) behov.


Ska jag bara gå rakt upp och ner på vilken jag känner mest för så är det D5000, men det är pga tusenlappen billigare och vridbar skärm. Och för att den ser fräckast ut :blush:

Medans D90 känns mer som det mest "riktiga" och seriösa köpet om man säger som så. Dock ser den ju inte lika fräck ut. :D

Haha, känner mig veligast i hela världen nu.
Får fundera några veckor till innan man gör ett köp, eller får man försöka få till någon typ av öppet köp om det går. :)

Eller skiter jag i detta och köper en HD-videokamera istället för där vet jag vilken jag vill ha och väntar med systemkamera tills nästa sommar istället. :D

Redigerat av ErOx, 11 maj 2009 - 12:49.


#76

Postad 11 maj 2009 - 12:54

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Kläm lite till :)

#77

Postad 11 maj 2009 - 13:26

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Men stå inte som folk gör med två händer och "kläm" samt tro det ger nått. För det ger absolut noll det. :D ... Utan be att dom tex monterar tyngre längre optiker på kamerahusen och försök ta enhandsbilder.. Då börjar du få snurr på vad grepp handlar om..
:)


Är du verkligen allvarlig nu? Varför i hela friden skulle man vilja ta enhandsbilder med ett teleobjektiv?

#78

Postad 11 maj 2009 - 13:32

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Han menar att man inte ska ha båda händerna på kameran, skulle jag tro!

#79

Postad 11 maj 2009 - 13:41

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Han menar att man inte ska ha båda händerna på kameran, skulle jag tro!


Det vore ju inte så konstigt, oftast så håller man ju en hand på kameran och den andra på objektivet, men jag tror inte det är det Mayro menar...

#80

Postad 11 maj 2009 - 14:32

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Även teleoptiker drabbas utav inkommande ljus.. Så även med sådan får man skugga med ena handen för undkomma att ljuset skadar den tagna bilden....

Men dom som inte bryr sig om sådant behöver ju givetvis inte bry sig om just enhandsfotograferandet... Jag enbart försöker ge tips om saker jag anser viktigt som sagt.. Och då jag tar bilden vill jag inte ha massa solskadade bilder med flare i bilden.. Tror det kallas så på fotospråk... :)

#81

Postad 11 maj 2009 - 14:37

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Iofs får man vara bra biffig om man ska springa runt under en dag och fota med A700+grepp+70-200/2,8 med bara en hand. :)

#82

Postad 11 maj 2009 - 14:39

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Nu när jag tänker efter så har jag aldrig drabbats av någon flare, och ej heller försökt hålla för för att förhindra en sådan! :)

#83

Postad 11 maj 2009 - 14:43

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Iofs får man vara bra biffig om man ska springa runt under en dag och fota med A700+grepp+70-200/2,8 med bara en hand. :)



Nu är det väl så att man tar bilden och sedan är det bra med det... Man "springer" inte runt med en hand hela dagen.. Utan då det erfordras bara....


Dessutom handlar detta tagande av bilden om att själva huset har en egenvikt som ballanserar upp den tyngre ofta längre optiken... Så att grepp handlar om betydande mer än enbart vad som känns bäst vid klämmande i butik med två händer...


Men . Om man inte anser sådant viktigt så behöver man ju bara passera mina tips jag ger...Dom är frivilliga att ta till sig eller bara skippa... Jag tar inte illa upp... Jag skall ju inte ha kameran folk skall välja... :)

#84

Postad 11 maj 2009 - 20:23

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Till topicägaren..

Om du gillar Nikon så skulle jag råda dig att välja D90 just för som jag tror det är en "bättre" kamera.. Främst för den är större grepp på enligt vad jag tror mig förstått.(har inte kollat på D5000).. Samt att den också vad jag förstått (?) har fler direktval på kameran...

Greppet på D90 tycker jag känns klart bra... Dom mindre kamerorna är helt enkelt inte min "Bag" som sagt...

Lycka till med ditt val.. Vilken kamera du än väljer kommer ge dig finfina bilder...

Mvh
Tobbe

#85

Postad 11 maj 2009 - 21:08

sossen
  • sossen
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 0

Jag tyckte också att den enligt specen var skitbra men det föll ju på att jag inte ville hålla i den =).


Finns det möjlighet att be säljaren montera ett batterigrepp på kameran man känner på oavsett märke ska man nog ta chansen. Batterigreppet gjorde min Canon 1000d helt ok att hålla i. Inte perfekt dock, men mycket bättre.

#86

Postad 13 maj 2009 - 19:48

Pata64
  • Pata64
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Jag köpte min första system kamera för ett halvår sedan och valde då en Sony 300 mest för LV funktionen och för att jag var van att använda den på andra kompakt kameror.

Idag kanske jag skulle ha valt en Nikon eller Canon, mycket för att jag upplever det som om det begagnade utbudet är mycket större på bla objektiv och att jag i stort set helt slutat att använda live view då jag idag lärt mig lite mer om kamerans olika funktioner men ändå långt ifrån helt.

jag böt ut mitt sony kit objektiv till ett Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF)

När jag sen såg skillnaden på bilderna :unsure: när jag då såg för första gången vad ett bra objektiv kan göra så blev jag helt såld.
beställde för ett par veckor sedan ett Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

Sitter just nu och letar zoom objektiv, förmodligen är det något fel på mig... men men... man lever bara en gång
och man kan ju missa nåt :P

#87

Postad 14 maj 2009 - 07:12

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
Själv valde jag bort Nikon trots att jag haft 3 Nikon modeller under 80-90 talet och känner starkt för märket :unsure:

Jag valde bort Nikon för att Sony a300 kändes mycket bra i handen och för Live wiev samt bildstabilisator i huset.Nikon D40-60 kändes inte så bra i handen och D80 hade sämre spec än Sonyn för mig och D90 var för dyr.

Tvärtemot ovan inlägg så älskar jag LV och kan ta bilder i svåra situationer med mycket större säkerhet. Utbudet på optik räcker gott för mig men visst är det ju viktigt. Nu har ju Nikon kommit med bra LV på sin senaste kamera D5000 så den hade nog varit en allvarlig konkurrent om kamerahus skulle köpts idag men jag har inte känt på den så jag vet inte.

Skulle jag varit en "extrem" nybörjare hade jag kanske kikat på en riktigt billig instegskamera för att ha under något/några år för att se om jag verkligen vill ha en systemkamera. Jag är faktiskt imponerad av min dotters superenkla Nikon D40 när jag ser resultatet av dom bilder hon tar. Själv passar den inte min hand och är väl enkel men hon kommer att ha stort nöje av den innan hon byter upp sig om några år, det är jag säker på :P

Själv är jag mycket nöjd med Sony a300 som i min värld egentligen har allt jag vill ha av en kamera :D

Redigerat av waconda, 14 maj 2009 - 07:13.


#88

Postad 16 maj 2009 - 21:00

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0
Så, nu är valet gjort. :blink:
Det blev en Nikon D90 efter mångt och mycket.

Så nu återstår det bara att lära sig att fota med. :D

Jag får tacka er alla för hjälpen ni har givit mig, och var beredda på att det lär dyka upp en hel uppsjö med nya frågor. :P

//ErOx

#89

Postad 16 maj 2009 - 22:57

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Stort grattis och välkommen till familjen :P .
Du kommer antagligen inte bli särskilt missnöjd med ditt köp.
Vilket objektiv blev det??

#90

Postad 17 maj 2009 - 08:33

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
En Nikon D90 till en "extrem" nybörjare?? :blink:

Nå..jag tycker nog att du gjort ett mycket bra val. Den kameran kan du leva med länge länge...

Grattis :P

#91

Postad 17 maj 2009 - 09:02

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0

Stort grattis och välkommen till familjen ;) .
Du kommer antagligen inte bli särskilt missnöjd med ditt köp.
Vilket objektiv blev det??


Det blev 18-105 objektivet. :P
Expert hade just det paketet till "extrapris" denna veckan.


En Nikon D90 till en "extrem" nybörjare?? :lol:

Nå..jag tycker nog att du gjort ett mycket bra val. Den kameran kan du leva med länge länge...

Grattis :blink:


Japp, en aning overkill. Eller hur? :D
Dock hade jag bara ångrat mig om jag hade köpt en kamera längre ner i herarkin. Vet inte varför jag är sådan, men så är det vare sig det gäller högtalare, projektor, receiver, tv osv (inom en rimlig prisgräns alltså).
Så då tyckte jag att det var lika bra att slå på "stort" med en gång. :D

Ja, det känns lite som att det kommer ta en livslängd att lära sig kameran. Tog väl ca 300 bilder med kameran igår (körde ner till blekinge från gbg direkt efter köpet) och kvällen gick åt till att försöka luska ut hur f-n man tar "serietagning" (4,5 bilder i sekunden), men inte ens det fick jag till. Men men, en ny dag idag. :)

//ErOx

#92

Postad 17 maj 2009 - 09:28

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Grattis till nya kameran.. :P

#93

Postad 17 maj 2009 - 09:35

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0

Grattis till nya kameran.. :P


Tackar :blink:

Är i gränum just nu så hade tänkt att köra upp till "Valhall" och fota lite innan man drar sig hem till götet igen i eftermiddag.

//ErOx

#94

Postad 17 maj 2009 - 10:03

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Tackar :P

Är i gränum just nu så hade tänkt att köra upp till "Valhall" och fota lite innan man drar sig hem till götet igen i eftermiddag.

//ErOx



Då är du nära där vi bor med andra ord... Här är en bild därifrån "valhall" från förra året.. :blink:

Bifogad fil(er)


Redigerat av mayro, 17 maj 2009 - 10:09.


#95

Postad 17 maj 2009 - 14:13

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0
Lyckades få till ett i mina ögon hyffsat kort på katten Tussen. ;)

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  katt.JPG   620,45K   1 Antal nerladdningar


#96

Postad 17 maj 2009 - 17:15

sossen
  • sossen
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 0
Snyggt Er0x. Har haft en nästan exakt likadan katt.

#97

Postad 22 juni 2009 - 19:23

Exup
  • Exup
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hejsan!

Ursäkta om jag "kapar" tråden:)

Jag är också i tagen att investera i en ordentlig systemkamera och är tillika helt ny på området.
Jag har kikat runt på en del kameror och de jag fastnat för i min prisklass är

Nikon D90 och Canon EOS 500D.

Min fråga till Er kunniga är nu vilken av dessa kameror som är "bäst"?
Jag kommer huvudsakligen att använda dem för att fotografera motorcyklar i rörelse på bana samt ett & annat "porträttfoto". Förstår om ingetdera av objektiven duger för MC-fotograferingen, men det får väl bli en senare uppgradering.

Man kan köpa Nikon D90 med 18-200 och "VR-kit" vad det nu är för 11.500kr på MediaMarkt eller Canon EOS 500D med 18-55 objektiv för ca 9.000kr även den på MediaMarkt.

Vilken kamera ska jag välja? :)

Tack på förhand!

Mvh Morgan

Redigerat av Exup, 22 juni 2009 - 19:24.


#98

Postad 22 juni 2009 - 19:31

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Jag skulle tveklöst kolla på Canon 40D före XXXD-modellerna. Men provkläm först för den är ganska stor.

Den lär finnas mkt begagnat också :) Autofokusen är bra för rörliga motiv dessutom.

#99

Postad 22 juni 2009 - 19:35

Exup
  • Exup
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Jag skulle tveklöst kolla på Canon 40D före XXXD-modellerna. Men provkläm först för den är ganska stor.


Den lär finnas mkt begagnat också :) Autofokusen är bra för rörliga motiv dessutom.


Har du lust att utveckla ditt svar? ;) Varför tveklöst 40D?

#100

Postad 22 juni 2009 - 19:43

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0

Har du lust att utveckla ditt svar? :) Varför tveklöst 40D?


Utan att veta vad han tänkt på så kan jag ge en gissning.

X0D-serien är Canons semiproffs/avancerad amatör-serie med allt vad det nu innebär. Det är helt enkelt en bättre kamera på de flesta sätt och vis. Som du kanske noterat finns en efterföljare i form av 50D, men prislappen för denna är än så länge ganska stor, medan en 40D ligger ganska lågt i pris nu innan den försvinner helt från marknaden. Skillnaderna mellan 40D och 50D är väl däremot inte så stora att det högre priset egentligen är försvarbart än så länge. (Säger jag utan att ha stenkoll på skillnaderna, men ändå :D )

Jag har själv en 400D men skulle gärna ha en 40D/50D istället. Däremot säger plånboken stopp än så länge, och jag kan gott vänta tills det kommer en 60D istället. ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.