Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fylla soffans inre med isolering?

107 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 20 juli 2013 - 20:19

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0

Hur menar du nu? Du får gärna förklara för jag är inte tillräckligt kunnig.
Du menar att rummets problem förstärks i soffans resonanslåda?

Dubbade? Åh tack! Vilken grad har vi nu då, och vilken grad i ordern besitter ers majestät? :)
Jag vill gärna ha ett eget landområde också!


Ni är nu 3:e gradens hövding av potatislandet :) I orden/sekten framtida audiofiler,,,

Det är rummet med sina väggar, golv och tak som påverkar mest. Fast har man en soffa som era där den av någon anledning gungar med så hjälper det att ta bort det.

Fast det finns ju prydnadssaker som kan vibrera och orsaka missljud av djup bas. Eller ett väggur som slår när man lyssnar på stillsam musik.

#52

Postad 20 juli 2013 - 20:26

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Ni är nu 3:e gradens hövding av potatislandet :) I orden/sekten framtida audiofiler,,,

Det är rummet med sina väggar, golv och tak som påverkar mest. Fast har man en soffa som era där den av någon anledning gungar med så hjälper det att ta bort det.

Fast det finns ju prydnadssaker som kan vibrera och orsaka missljud av djup bas. Eller ett väggur som slår när man lyssnar på stillsam musik.


Åh tack, kul! Hoppas det är ett bra potatis år i år, fast jag hade hoppats på lite mer såklart. :)

Jo att det är rummet som påverkar mest det förstår jag. Undrade väl mest exakt vad som hände med min soffa. Men visst, det kanske inte är en resonanslåda utan att den mest bara skakar i takt? Fast det lät mer boomigt än skakigt så att säga, som en förstärkning. En bongotrumma typ.

Jo att andra grejjer skakar har jag varit med om, fick sätta möbeltassar i skänken här hemma lite här och där för det knarrade :) .

Redigerat av genstruktur, 20 juli 2013 - 20:28.


#53

Postad 20 juli 2013 - 22:45

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Ställer du högtalaren utomhus kommer problemen försvinna på grund av att det inte finns reflekterande väggar. Så länge det finns ett rum som högtalaren spelar i så kommer alltid rummet påverka. Det är ju liksom inte högtalarens fel att det låter illa, det är nästan alltid rummets.

När många tröttnat på sin högtlare har de egentligen tröttnat på rummet. Många fina högtalare blir helt onödigt andrahandsvaror. Akustik har tack och lov blivit intressant i och med hembio.

#54

Postad 20 juli 2013 - 22:51

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 1

Ställer du högtalaren utomhus kommer problemen försvinna på grund av att det inte finns reflekterande väggar. Så länge det finns ett rum som högtalaren spelar i så kommer alltid rummet påverka. Det är ju liksom inte högtalarens fel att det låter illa, det är nästan alltid rummets.

När många tröttnat på sin högtlare har de egentligen tröttnat på rummet. Många fina högtalare blir helt onödigt andrahandsvaror. Akustik har tack och lov blivit intressant i och med hembio.


Jo det är jag med på. +1 på den!

#55

Postad 01 augusti 2013 - 09:25

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0
Nu har jag också "fyllt upp" min soffa med lite blandat :) Mest skillnad blev det när jag fyllde armstödet närmst vänstra fronthögtalaren. Antagligen eftersom armstödet bara är ca 40 cm från högtalaren. Då blev basen något mer distinkt. Blev nog lite efterklang i armstödet.

Sen fyllde jag upp resten av ryggen på soffan också, men det märkte jag inget direkt på. Tänkte att jag skulle fixa något så jag kan trycka upp i sista armstödet och i botten på soffan också.

Någon annan som har experimenterat något mer? :)

#56

Postad 01 augusti 2013 - 14:30

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Nu har jag också "fyllt upp" min soffa med lite blandat :) Mest skillnad blev det när jag fyllde armstödet närmst vänstra fronthögtalaren. Antagligen eftersom armstödet bara är ca 40 cm från högtalaren. Då blev basen något mer distinkt. Blev nog lite efterklang i armstödet.

Sen fyllde jag upp resten av ryggen på soffan också, men det märkte jag inget direkt på. Tänkte att jag skulle fixa något så jag kan trycka upp i sista armstödet och i botten på soffan också.

Någon annan som har experimenterat något mer? :)


Nej jag har mest njutit av, det enligt mig, det klart förbättrade ljudet här hemma :) .


Låter som det inte blev så stor skillnad för dig, eller misstolkar jag dig?

Redigerat av genstruktur, 01 augusti 2013 - 21:19.


#57

Postad 01 augusti 2013 - 20:43

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0

Nej jag har mest njutit av, det enligt mig, klart förbättrade ljudet här hemma :) .


Låter som det inte blev så stor skillnad för dig, eller misstolkar jag dig?


Jo ganska så stor blev det allt :) fast tyckte att den första delen jag provade gjorde störst skillnad. När jag sedan fyllde upp sen andra delen (som inte är helt fylld än) blev det bara något lite bättre. Blir antagligen bättre när hela är fylld.

Men jag vill inte säga för mycket, man vill ju inte inbilla sig heller :P

Har du även fyllt botten på soffan? Alltså under sitsen. Jag funderar på att göra det och sedan häfta fast något tyg för sen, så att det inte kan ramla ner. Men måste inhandla något bra att fylla med först bara, använde alla gamla kuddar och täcken jag hittade hemma :D


#58

Postad 01 augusti 2013 - 21:26

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jo ganska så stor blev det allt :) fast tyckte att den första delen jag kuddar e gjorde störst skillnad. När jag sedan fyllde upp sen andra delen (som inte är helt fylld än) blev det bara något lite bättre. Blir antagligen bättre när hela är fylld.

Men jag vill inte säga för mycket, man vill ju inte inbilla sig heller :P

Har du även fyllt botten på soffan? Alltså under sitsen. Jag funderar på att göra det och sedan häfta fast något tyg för sen, så att det inte kan ramla ner. Men måste inhandla något bra att fylla med först bara, använde alla gamla kuddar och täcken jag hittade hemma :D


Okej men vad härligt! :-)

Nej jag har bara fyllt ryggstöd och armstöd men det svalde en hel del material bara det. Tror det är 1täcke, 1 bäddmadrass , 2kuddar a 70x50cm och 25 kudda a 50x50 cm i soffan nu. Det här gjorde jag utan att flytta soffan. Skall jag ha in material under själva sittdynerna får jag vända på soffan och häfta fast tyg, skulle man kanske kunna tänka sig vara nästa steg iofs. :-) Lite mer arbete dock, det jag gjort hittills tog inte mer än 15min, exklusive åka till Ikea då.

#59

Postad 05 augusti 2013 - 15:04

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0
Ska förbi Ikea imorgon o köpa lite nya kuddar, så jag kan fylla den sista delen i soffan :)
Ska bli kul o se om det blir nån mer skillnad när hela är fylld.

Ska kolla om jag kan hitta något att fylla under sitsen med också, samt köpa något tyg som jag kan häfta fast under så att inget kan ramla ut.

#60

Postad 05 augusti 2013 - 17:18

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Ska förbi Ikea imorgon o köpa lite nya kuddar, så jag kan fylla den sista delen i soffan :)
Ska bli kul o se om det blir nån mer skillnad när hela är fylld.

Ska kolla om jag kan hitta något att fylla under sitsen med också, samt köpa något tyg som jag kan häfta fast under så att inget kan ramla ut.


Kul, berätta hur det blev!

Det bästa lär väl vara att köpa stenull eller något, i alla fall ur effektsynpunkt. Problemet är väl också att veta innan hur stor effekt det blir. Jag passade på att byta ut en del gamla kuddar här hemma mot nya, på så sätt kändes som om jag ändå vann något på det hela om effekten skulle utebli.

Lär väl gå och hitta en billigt tyg på Ikea också?
Som sagt, 12kr/st fanns det kuddar på Ikea för.

Redigerat av genstruktur, 05 augusti 2013 - 17:19.


#61

Postad 05 augusti 2013 - 20:49

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 1
Haha, ja fick ju tipset av dig längre upp i tråden om Ikeas billiga kuddar :) Tänkte att jag skulle köpa sådana.

Isolering är säkert också bra. Jag har fyllt med ganska mycket dunkuddar och duntäcken, det känns iaf som att det också skulle vara hyfsat bra. Dom väger ju lite mera också.

Jag får återkomma med resultatet när jag har fyllt upp resten

#62

Postad 11 augusti 2013 - 19:00

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0
Nu har jag fyllt soffan lite mer :) Men har tyvärr inget att fylla under soffan med mot bakväggen. Hörndelen är helt fylld samt att jag häftat en filt under, så att den är helt slät och fin plus att inget kan åka ut. Den korta delen på soffan fyllde jag upp med en gammal skummadrass från en extrasäng undertill, dock räckte det bara till ett lager (skulle få plats med två) Får försöka lägga upp en bild snart på galleriet ;)

Man märker markant skillnad på vibrator i soffan när man sitter i den helt stoppade delen och den men enbart stoppade rygg och armstöd

Nu till ljudet då. Tycker faktiskt att basen blivit lite stramare och mer korrekt. Antagligen försvinner iaf lite efterklang med "uppstoppad" soffa.

#63

Postad 11 augusti 2013 - 19:25

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Man märker markant skillnad på vibrator i soffan när man sitter i den helt stoppade delen


Okej... :P

#64

Postad 12 augusti 2013 - 19:48

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Nu har jag fyllt soffan lite mer :) Men har tyvärr inget att fylla under soffan med mot bakväggen. Hörndelen är helt fylld samt att jag häftat en filt under, så att den är helt slät och fin plus att inget kan åka ut. Den korta delen på soffan fyllde jag upp med en gammal skummadrass från en extrasäng undertill, dock räckte det bara till ett lager (skulle få plats med två) Får försöka lägga upp en bild snart på galleriet ;)

Man märker markant skillnad på vibrator i soffan när man sitter i den helt stoppade delen och den men enbart stoppade rygg och armstöd

Nu till ljudet då. Tycker faktiskt att basen blivit lite stramare och mer korrekt. Antagligen försvinner iaf lite efterklang med "uppstoppad" soffa.


Najs! Och då är väl inte hela fylld än lät det som?

#65

Postad 12 augusti 2013 - 20:27

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0
Näe inte riktigt. Nu är det bara underdelen på tresits delen kvar. Måste försöka hitta något att fylla den med bara. Ska starta datan nu, så lägger jag upp en bild på hur det färdiga resultatet blev :)

#66

Postad 12 augusti 2013 - 20:55

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0
Nu är den ute i mitt galleri! :D

#67

Postad 13 augusti 2013 - 19:31

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Nu är den ute i mitt galleri! :D


Fan vad fina nakenbilder, det är så att man blir rörd.

#68

Postad 13 augusti 2013 - 20:25

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0

Fan vad fina nakenbilder, det är så att man blir rörd.


Haha. Jag tyckte att det blev bra iaf :D

#69

Postad 13 augusti 2013 - 23:28

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Haha. Jag tyckte att det blev bra iaf :D

Det blev det! Kul med ljudet också :-).

#70

Postad 16 november 2013 - 13:53

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Knödde i tre kuddar till!

#71

Postad 16 november 2013 - 17:20

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Klart det är rummet. Annars så skulle högtalaren ändra sitt beteende beroende efter hur mycket man proppar in i en soffa. Det ser jag nästan som osannolikt att det skulle hända. Ni är nu dubbade till akustiker. :)

Du kan mäta före och efter så kommer du att se skillnad .

#72

Postad 16 november 2013 - 18:45

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Önskar att jag hade mätt innan, men hade ingen mikrofon då. Nu orkar jag inte ta ur allt ur soffan igen. Men skillnad är det!

#73

Postad 16 november 2013 - 21:11

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Det är rätt genstruktur, har varit upp på vinden och hämtat ännu mer och lagt i. Börjar bli en riktig skön "tystnad" i soffan, det märks när man sitter där och samtalar.

#74

Postad 16 november 2013 - 21:13

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Det är rätt genstruktur, har varit upp på vinden och hämtat ännu mer och lagt i. Börjar bli en riktig skön "tystnad" i soffan, det märks när man sitter där och samtalar.


Sambons mamma hade rensat ut hos sig och tänkt slänga, men hörde om min moddade soffa och sparade kuddarna till mig :). Man är lite sjuk, men med så små medel tycker jag att förbättringen är väl värd!

Hur låter musiken då? MUSIKEN! :D

Jag kommer då modda alla mina soffor i framtida hifirum kan jag säga!

Redigerat av genstruktur, 16 november 2013 - 21:17.


#75

Postad 16 november 2013 - 21:21

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Förstår inte riktigt varför det är så kontroversiellt att det skulle funka med att modda soffan? Det blir mer massa som ljudet måste ta sig igenom? Ställa två sopsäckar fulla med textilier någonstans i rummet och jag tror nog ljudet kommer att förändras?

Redigerat av genstruktur, 16 november 2013 - 21:22.


#76

Postad 05 december 2013 - 14:40

darkages
  • darkages
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Jag testade att göra flera helmholtz i min soffa. Flera för soffan var uppdelad i flera tomrum. Helmholtz ska väl för bäst effekt vara mycket större.

Helmholtz ska ju också vara placerad på ställen där ljudtrycket är som störst i rummet, men det får ju naturligtvis stryka på foten eftersom soffan är där den är. Dock man man ju räkna ut vart dessa är i rummet och kanske välja att bygga en sådan helmholtz som är mest effektiv där din soffa är i rummet.

Vad hände med min? Inte så mycket. I hörnet blev det mest skillnad, som innan led av "extrem" bashöjning. Annars tycker jag nog inte att det gav speciellt mycket.
Det jag försökte vara var att ta bort energin runt 60 hz som hänger kvar länge i rummet.

#77

Postad 05 december 2013 - 15:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Om soffan inte står i ett hör eller nära vägg så tror jagfaktiskt mer på att fylla den med något. Borde blir mer massa för ljudvågarna att ta sig igenom. En högst subjektiv åsikt :).

Tråkigt att det inte blev så stor förbättreing för dig.

#78

Postad 05 december 2013 - 18:06

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Hmm jo precis, helmholtz fungerar bara där tryckmaxima är som störst, och då mot en riktad frekvens. Att sätta en helmholtz i en soffa känns inte särskilt effektivt.

#79

Postad 16 augusti 2014 - 13:06

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
På tal om att fylla saker, ja nästan i alla fall :). Min tv sitter på ett ganska, så är i efterhand, dåligt fäste på väggen. De är ett mellanrum mellan tvn och väggen på en kanske 5-7cm. Jag tyckte in kuddar i hela det utrymmet också och täckte med färgmatchande tyg. Förändrade ljudbilden helt klart :). Tror jag gillar det!

Man skall inte dämpa ändå in mot mitten mellan högtalarna har man ju hört, men i det här fallet tror jag inte det gör så mycket, för tvns framsidan lär ändå stå för den odämpade ytan på stället.

Hu går det med soffa-moddningarna på forumet då? :D

Redigerat av genstruktur, 16 augusti 2014 - 13:07.


#80

Postad 16 augusti 2014 - 15:51

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0
Haha. Smart lösning :) Kanske borde testa det också :)

#81

Postad 16 augusti 2014 - 17:41

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Haha. Smart lösning :) Kanske borde testa det också :)


Ja har du något att knöka in där så är det ju gratis att prova:), det var Det för mig i alla fall.

Det lär studsa runt en hel del ljud där i mellanrummet hos mig, så att försöka Absorbera bort en del är nog inte helt fel.

Redigerat av genstruktur, 16 augusti 2014 - 17:42.


#82

Postad 17 augusti 2014 - 09:24

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Själv har jag fyllt soffan men efter gjort mätningar. Bas och de noder som uppstår i ett rum påverkar ljudet beroende på var man sitter. Utsläckningar och förstärkningar uppträder olika beroende på sittplats.

Om man har möjlighet att mäta s mäter man på korrekt sätt vid lysningspositionen. Man kan då pröva att flytta högtalarna och soffan så att man får ett så jämnt resultat som möjligt. Utifån detta så mäter man under soffan. Då vet man vad som finn där. Det är det om finns där om går att påverka. Så nu jämför man denna mätning med mätning från lysningsposition.Mera ull kommer med högsta sanoliket dämpa de frekvenser som finns där. Är t dessa frekvenser som behöver dämpas i lysningspositionen.

Så gjorde jag.

Men jag har ju anpassat min soffa mer än så. Jag ar inte soffan mot väggen utan några mete fån bakväggen. Sedan har jag satt en bräda framtill så at jag sluter soffan helt mot golvet. Då kan eventuellt soffan fungera som en diffusor. och jäna u eventuelle noder/stående vågor. Men man bör ju kunna mäta. Konsekvenserna är beroende på hur rummet ser ut. Denna åtgärd kan kombineras med att fylla soffan.

#83

Postad 18 augusti 2014 - 10:12

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Tänkte också fylla min nya soffa! Den är enorm och står direkt mot bakväggen och nästan i ett hörn, varpå jag hoppas det skall kunna göra lite skillnad.

Frågan är vad jag ska använda för material? Det jag vill åstadkomma är helt enkelt mer dämpat rum, alltså mindre klappeko men gärna absorbering av djupare frekvenser också. Förväntar mig alltså inga under utan bara någon form av skillnad.

Tyckte det här såg bra ut:
https://www.minhembi...c_id=446854.jpg

Men vilket material bör jag använda?

#84

Postad 18 augusti 2014 - 15:15

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Tänkte också fylla min nya soffa! Den är enorm och står direkt mot bakväggen och nästan i ett hörn, varpå jag hoppas det skall kunna göra lite skillnad.

Frågan är vad jag ska använda för material? Det jag vill åstadkomma är helt enkelt mer dämpat rum, alltså mindre klappeko men gärna absorbering av djupare frekvenser också. Förväntar mig alltså inga under utan bara någon form av skillnad.

Tyckte det här såg bra ut:
https://www.minhembi...c_id=446854.jpg

Men vilket material bör jag använda?


Jag antar att någon form av mineralull är bäst, som till andra absorbenter.

Jag använde inte det, det blev skillnad ändå men det kanske blir ännu bättre med mineralull tänker jag?

Själv har jag fyllt soffan men efter gjort mätningar. Bas och de noder som uppstår i ett rum påverkar ljudet beroende på var man sitter. Utsläckningar och förstärkningar uppträder olika beroende på sittplats.

Om man har möjlighet att mäta s mäter man på korrekt sätt vid lysningspositionen. Man kan då pröva att flytta högtalarna och soffan så att man får ett så jämnt resultat som möjligt. Utifån detta så mäter man under soffan. Då vet man vad som finn där. Det är det om finns där om går att påverka. Så nu jämför man denna mätning med mätning från lysningsposition.Mera ull kommer med högsta sanoliket dämpa de frekvenser som finns där. Är t dessa frekvenser som behöver dämpas i lysningspositionen.

Så gjorde jag.

Men jag har ju anpassat min soffa mer än så. Jag ar inte soffan mot väggen utan några mete fån bakväggen. Sedan har jag satt en bräda framtill så at jag sluter soffan helt mot golvet. Då kan eventuellt soffan fungera som en diffusor. och jäna u eventuelle noder/stående vågor. Men man bör ju kunna mäta. Konsekvenserna är beroende på hur rummet ser ut. Denna åtgärd kan kombineras med att fylla soffan.


Intressant!
Har du några bilder på mätningar utförda före/efter fylld soffa? :)

Redigerat av genstruktur, 18 augusti 2014 - 15:16.


#85

Postad 18 augusti 2014 - 23:20

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Hej G!

Nej jag sparar själv inget. De fanns en tråd på Faktisk.se där en kille redovisade ett försök med absorberande material i soffan som får sägas vara framgångsrikt. Me hittar inte tråden.

SJälv har jag svarta örngott köpta billigt någon stans. Läste någon stans att det bästa materialet inte var exakt detsamma som vid tunnare absorbenter. Detta för att vågen skall nå in.

Måste lägga mig nu. Läser mera imorgon och återkommer om jag kan bidra med något enligt eget tycke.

#86

Postad 18 augusti 2014 - 23:44

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Vadå, om man har yta i är det väl bara å tröka i en flaska isolering på burk.

#87

Postad 20 augusti 2014 - 06:32

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Materialet är vktigt. En relativt tätt foam ger inte möjlighet för vågen att tränga in. Vilken tjocklek materialet har kan också påverka. Sett trovärdiga uppgifter om att något mera lösligt material kan fungera bättre än professionella absorberande material. Detta vid större tjocklekar.

Fyll soffan kommr inte i någon större mening påverka frekvenser ovanför basområdet. De är ju redan dämpade av materialet soffan.En åtgärd i basområdet är bara effektiv där de frekvenser finns som man vill dämpa. Att mäta från lyssningpositionen kan göra att man förstår bättre vad som är problemet. Om man flyttar sig i rummet och problemen ökar där soffan står så torde det ju vara så att soffan kan vara ett verktyg för att förbättra.

I någon mening kan det ju gå att lyssna subjektivt om man har noder-stående vågor i sitt rum. Om man finner att basen är bumlig så kan man ju först pröva att lägga mjuka material under soffan och sedan sätta sig i lyssningspositin för att höra m basen upplevs rappare.

Står soffan mot en vägg exempelvis i betong så ä det sannolikt att lite mera ull under soffan kan hjälpa. Bäst är det om man mätt oc kompletterar ed en mätning där mikrofonen riktas under soffan. Då kan man se m det blir en förnuftig åtgärd.

Jag har aldrig lagt upp bilder och mätningar som visat något av detta. Men min soffa är fylld med absorberade material. Jag har haft stora problem med en bas som spelat långt över vad som vart rimligt och inte vacker heller.

Själv så tycker jag att man börjar fundera över om soffans och högtalarnas placering är optimala och kan förbättras.

Redigerat av Kronkan, 20 augusti 2014 - 06:36.


#88

Postad 20 augusti 2014 - 11:49

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Hej G!

Nej jag sparar själv inget. De fanns en tråd på Faktisk.se där en kille redovisade ett försök med absorberande material i soffan som får sägas vara framgångsrikt. Me hittar inte tråden.



Synd, tänkte det kunde varit kul. Kanske speciellt för de mer skeptiska i tråden.

Redigerat av genstruktur, 20 augusti 2014 - 11:52.


#89

Postad 20 augusti 2014 - 12:06

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0
Nu ska soffan fyllas igen, stackarn !

#90

Postad 20 augusti 2014 - 13:33

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Nu ska soffan fyllas igen, stackarn !


Igen? :)
När fyldes den förre gången? :P


Återkom med intryck.

#91

Postad 20 augusti 2014 - 20:47

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0
Jag har allt möjligt i min soffa. Både madrasser, kuddar, dunkuddar, täcken och markisolering som är limmad med armaflex runt om mm :P

#92

Postad 21 augusti 2014 - 10:05

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag har allt möjligt i min soffa. Både madrasser, kuddar, dunkuddar, täcken och markisolering som är limmad med armaflex runt om mm :P


Gött att schmacka in allt krafs som bara ligger och tar plats ändå :).

#93

Postad 22 augusti 2014 - 04:34

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0
Japp. Då slipper man ju att åka till tippen också. Två flugor i en smäll :P

#94

Postad 22 augusti 2014 - 12:43

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Japp. Då slipper man ju att åka till tippen också. Två flugor i en smäll :P


:D

#95

Postad 09 oktober 2014 - 19:21

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Det är ju en smart ide att fylla upp tomrummen, det är väl klart det påverkar ljudet vart de än står i rummet.
Vissa ställen är säkert bättre än andra men allt borde ju vara bättre än tomrum.
Billiga kuddar verkar vara ett smidigt sätt...

#96

Postad 21 januari 2017 - 21:50

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Bifogad fil  IMAG1101.jpg   75,65K   1 Antal nerladdningar

 

Det är dags igen! :)

 

 

Sen häftade jag fast ett gammalt lakan för att fyllningen ej skall läcka ur utan stanna kvar.


Redigerat av genstruktur, 21 januari 2017 - 21:52.


#97

Postad 11 maj 2017 - 09:40

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Jag har länge tänkt fylla soffan på detta vis men inte fått tummen ur. Nu har vi en ny fluffig soffa så tänkte ta mig an den istället.

Vad är det mest prisvärda om man köper nytt? Ikea har ju kuddar för 15 kr styck men är dom inte lite väl lätta?

Finns det någon byggisolering som inte är glas eller mineralull? Vet att det fanns baserad på träfiber förr men det kanske inte finns längre?


Med vänlig hälsning,
Martin

#98

Postad 11 maj 2017 - 10:14

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag har länge tänkt fylla soffan på detta vis men inte fått tummen ur. Nu har vi en ny fluffig soffa så tänkte ta mig an den istället.

Vad är det mest prisvärda om man köper nytt? Ikea har ju kuddar för 15 kr styck men är dom inte lite väl lätta?

Finns det någon byggisolering som inte är glas eller mineralull? Vet att det fanns baserad på träfiber förr men det kanske inte finns längre?


Med vänlig hälsning,
Martin

https://www.bauhaus....lering.html?p=1

 

Kanske denna?

 

Sen handlar det nog om flödesmotstånd snarare än vikt tror jag.


Redigerat av genstruktur, 11 maj 2017 - 10:16.


#99

Postad 15 maj 2017 - 09:16

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Jo, visst gör det. Men jag tänker som så att ett tätare material bör ha högre flödesmotstånd. Och ett tätare material väger ju mer. Så vikten borde skvallra en del om hur väl det dämpar, väldigt generellt men ändå.

Hur som helst så är kilopriset lägre på ikeas kuddar än på isoleringen du länkade till, dessutom mindre dammigt och mer lättarbetat. Så var in på ikea i fredags och köpte 15 st slån 50x60 cm. Hade även 10 st 65x65 cm innerkuddar över hemma som pressades in. Så nu är det 25 kuddar i hålrummen och har väl kommit ungefär halvvägs på soffan 😄

#100

Postad 18 maj 2017 - 08:48

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Det där med Ikeas billiga kuddar är ju en utmärkt ide! Det blir ungefär samma pris som för motsvarande bal isolering men mycket lättare att handskas med. Det ska faktiskt vara förvånansvärt fluffigt material i en så stor/tjock absorbent som en soffa så kuddarna blir bra. Tryck ihop dem lite men det behöver inte vara hårt packat.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.