Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad precis bakom vägg?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 oktober 2017 - 12:56

m4x
  • m4x
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Hej

Det är första gången jag experimenterar lite med absorberande material i mitt vardagsrum.
Jag har täckt hela taket med innertak 20mm isolering + 50mm extra isolering ovanpå. Konstruktionshöjden ligger på 100mm så det finns 30mm luftspalt också. Är väldigt nöjd med resultatet än så länge. 

Tänkte dra vidare projektet med att behandla sidoväggarna och bakom soffan. Igår blev jag just klar med soffan och det blev en grupp tavla med 45mm tjock isolering bakom canvasduken:

bhgjvc.jpg

Jag upplever ljudbilden framifrån ännu mer detaljrik och klar. Dock så känns soffpositionen som en "död" zon nu eller vad man kan kalla det. Sitter man med gäster räcker det att man vrider huvudet mer parallellt mot tavlorna så uppfattas ett "obehagligt" lock med ena örat mot absorbenterna.

 

Jag tror denna lösning är klockren om man ska titta på film och uppleva surroundljud effekterna till max (har som på bild satelliter och atmos högtalare i taket). 
Dock till musiklyssnande så känns inte musiken riktigt levande längre.

Ska man dra ner på tjockleken absorberande material? Kan en diffusor hjälpa till lite..har dock bara 60mm tjocklek att leka med så det är inte alls mycket. Blanda kanske lite träreglar i olika storlekar med tunnare (20mm) absorberande material och klä in det så att det blir som på bild?

Soffan finns ingen möjlighet att flytta på.
 

 



#2

Postad 22 oktober 2017 - 17:27

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 0

Med tanke på taket så finns risken att du "dödar" rummet.

Den känslan du beskriver är lite typiskt för absorbering så jag hade nog tagit bort den.

Du kan alltid testa med indre bitar som är lite utspridda.

Diffusering brukar inte fungera på nära håll men det är beroende på konstruktion.

 

Om du inte redan har en mätmick, köp en Umik eller liknande Omedelbums sen laddar du ner REW.

Att ge sig på rummet utan att kunna se vad som händer slutar alltid med pannkaka om man inte har det som yrke dvs



#3

Postad 03 november 2017 - 19:58

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Kör difusser bakom dämpning är bättre på sidorna .



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.