Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Trådlös ljud/bild

126 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Philips VL1400 (Trådlös ljud- och bildöverföring) 1 7,91 (10) Inga priser
Trust 120V - Wireless DVD/Video Viewer (Trådlös ljud- och bildöverföring) 3 6,71 (6) Inga priser
Philips SLV5400 (Trådlös ljud- och bildöverföring) 1 4,33 (2) Inga priser
Thomson VS990 (Trådlös ljud- och bildöverföring) 1 7,5 (3) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 07 maj 2004 - 10:14

Unregistered744b8509
  • Unregistered744b8509
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Går i tankarna att skaffa en "apparat" för trådlös överföring av bild och ljud från min satmottagare till övervåningen. Allt för att slippa dra en massa kabel.

Vore intressant att höra vilka erfarenheter som finns och vilka boxar som rekommenderas och vilka man bör undvika.

Vilka fungerar bäst genom tjocka väggar och från en våning till en annan?

Stör annan utrustning överföringen?

Vilka "funktioner" bör man ha?

Tja, ordet är fritt. Tanken är att få fram vilken "apparat" som är bäst just nu.

#2

Postad 07 maj 2004 - 15:48

Unregistered1d4f8ab2
  • Unregistered1d4f8ab2
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Philips SBC VL1400 är bra. Den har 4 SCART-ingångar för videokällor (satellitmottagare, VCR, DVD etc.) och ger en perfekt bild. Ska funka inom 30 meter inomhus. Signalen störs rejält av mikrovågsugnar och ibland även av trådlösa WiFi-nätverk, men inte alls i samma utsträckning.

M3:s test: "Det här är facit. Så här ska det se ut. En snygg och funktionell sändarenhet, en snygg och precis lika funktionell mottagarenhet med suverän bild- och ljudkvalitet. Det skiljer världar mellan budgetmodellen VL1100 och den här, det är bara att inse. Det som verkligen fick oss att hoppa upp och ner armviftande är bildkvaliteten. Bilden är så bra att man inte för en sekund kan tro att källan är en analog radiosignal."

Mellanmodellen VL1200 ger för övrigt inte alls lika bra bild som VL1400.

#3

Postad 10 maj 2004 - 09:42

Unregistered744b8509
  • Unregistered744b8509
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Tackar för tipset. Ska kolla in denna.

Någon mer som har erfarenheter?

#4

Postad 12 maj 2004 - 21:23

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

  • 436 inlägg
  • 0
Jag kör med en thomson vs530 eller något liknade (budgetvariant jämnfört med Philipsen) kostade ca. 800,- Funkar bra så länge jag inte har laptopen i sängen, tv står i sovrummet. Så WiFI:n stör...

Men finns ju som sagt mer avancerade

Micke

#5

Postad 13 maj 2004 - 09:46

Mops
  • Mops
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
M3 hade ett stort test för några nummer sedan, här är resultaten.

Min egen erfarenhet är att man inte ska köra en film på hög volym samt poppa popcorn i micron samtidigt eller ha en granne med en massa elektriska handikapphjälpmedel som han använder i tid och otid :( ;) ;)
Oväsendet är lika obeskrivligt som oväntat.


Skämt åsido, trådlös överföring är väldigt känsligt för störningar så bor man exempelvis i en lägenhet så kan jag inte rekommendera det pga. att risken för störningar ökar med antalet grannar runtomkring.

#6

Postad 13 maj 2004 - 10:21

Unregistered744b8509
  • Unregistered744b8509
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Skämt åsido, trådlös överföring är väldigt känsligt för störningar så bor man exempelvis i en lägenhet så kan jag inte rekommendera det pga. att risken för störningar ökar med antalet grannar runtomkring.

Det är inget jag behöver tänkta på. Bor på landet och saknar grannar. Det bara att se till att frugan och barnen håller sig i styr då!!! :(

#7

Postad 13 maj 2004 - 10:24

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Känns lite dyrt med 2500 för trådlös bildöverföring, så mycket är det inte värt för att få bort lite sladdar.

#8

Postad 13 maj 2004 - 12:46

Unregistered744b8509
  • Unregistered744b8509
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Trust 120V som fick bäst testbetyg enligt länken ovan kostar ju inga 2500:-. Låg väl på 755:- i testen. Jag har till och med sett den för strax över 600.

#9

Postad 26 maj 2004 - 12:05

Unregisteredb5a52f8f
  • Unregisteredb5a52f8f
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Om man bara ska föra över ljud (tänkte föra över signalen från min dator till förstärkaren en våning ner), vad ska man använda då?
Finns det någon typ av sändare som kan klara det med bibehållen kvalitet (är iofs mest mp3 som ska spelas), eller blir det till att borra?
/T

#10

Postad 26 maj 2004 - 12:26

Mops
  • Mops
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
tosh09: Samma utrustning men du kopplar inte in videokontakterna. Störningsrisken kvarstår enligt ovan men är mindre ju bättre utrustningen är.

#11

Postad 26 maj 2004 - 12:29

Unregisteredb5a52f8f
  • Unregisteredb5a52f8f
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

tosh09: Samma utrustning men du kopplar inte in videokontakterna. Störningsrisken kvarstår enligt ovan men är mindre ju bättre utrustningen är.

Ok, tack för det snabba svaret, då ska jag prova det.
/T

#12

Postad 26 maj 2004 - 12:52

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0
Jag kör med en överförare inhandlad på Claes Ohlson för runt 900:-.
Funkar utmärkt att överföra signalen från min sat box till TV'n på övervåningen.
Här är som med allt annat, har man stora krav får man betala därefter, men om man mer som jag är ute efter att kunna kika på sat kanaler från sängen någon gång ibland då duger den jag har alldeles utmärkt!

#13

Postad 08 juni 2004 - 12:47

Unregisteredb5a52f8f
  • Unregisteredb5a52f8f
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Det blev en sån här:
Netgear MP101
Den gör det som jag behövde. Dessutom med bibehållen kvalitet, eftersom den blir en del av det trådlösa nätverket.
/T

#14

Postad 09 juni 2004 - 05:56

Unregistered40de89be
  • Unregistered40de89be
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hade en VL1200 tidigare tills sånen drog den i golvet. Var mycket nöjd med bild och ljud förutom att micron störde, men det var allt.

Ska nu köpa VL1400 och den största fördelen med den, som jag inte sett hos någon annan, är att du kan se på två olika källor samtidigt. Du kan dessutom byta källa mha fjärren vilket iaf inte gick på VL1200 då man är tvungen att trycka på en knapp på sändarenheten.


/R

#15

Postad 09 juni 2004 - 12:52

Dan.k
  • Dan.k
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0
vet någon om det finns en trådlösöverföring som skickar RGB signal??

#16

Postad 27 juni 2005 - 14:19

abuze
  • abuze
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Vad vet ni om den här?
http://www.netonnet....x.asp?iid=54941

#17

Postad 15 november 2005 - 19:01

Unregistered32762
  • Unregistered32762
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Alla trådlösa lösningar jag har sett plockar in en komposit signal. Det är ju värdelöst. Någon som har sett någon produkt som kan ta in tex en komponent-signal?

#18

Postad 01 december 2005 - 18:37

EnoK82
  • EnoK82
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
alla dessa lösningar kostar ju säkert en del... jag skulle vilja ha en billig men stabil lösning på ljudöverföringen enbart!
finns det någon butik i stockholmsområdet som saluför dessa produkter, en som säljer till privatpersoner är givetvis att föredra men även fackhandel fungerar?

#19

Postad 11 januari 2006 - 09:33

whitesox
  • whitesox
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Hej.

Själva problemet är inte ljudet eller bilden för det funkar kanon men däremot fungerar inte fjärrkontrollen till digitalboxen (Dilog DT355).'

Fjärrkontrollerna till TV´n och hemmabion funkar klockrent och även andra kontroller jag har testat, alla utom den jag vill använda. Har fått den och funkat någon enstaka gång bara. Har testat nya batterier oxå men ingen skillnad.

Någon som har en lösning på problemet så är jag evigt tacksam..

//WhiteSox

#20

Postad 11 januari 2006 - 12:13

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Vad är det för trådlöst system?
Hur har du satt ir-sändarna?
Har du testat att flytta runt dem?

#21

Postad 11 januari 2006 - 13:44

whitesox
  • whitesox
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Systemet är ett Avant WT-200 köpt hos NetONnet.se

Har riktat ir sändaren mot digitalboxen och även hållt i den och flyttat runt den.

Det som är konstigt är ju att alla andra fjärrkontroller funkar klockrent via sändaren.
Har testat TV-kontrollen och hemmabio-kontrollen båda Philips.

Är en röd lite lampa på Avant-mottagare som blinkar varje gång den får en IR signal och den blinkar varje gång man trycker in en knapp på någon av alla fjärrkontroller i huset utom just den till digitalboxen (det är den enda som behöver funka)
:)

//WhiteSox

#22

Postad 30 januari 2006 - 18:28

dalys
  • dalys
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Hur långt räcker dessa trådlösa manicker? Jag skulle eventuellt behöva köra från vinden vid ena kortsidan ner till källaren på andra kortsidan av huset. Skulle det funka tror ni? Igenom två golv och några väggar, kök osv.

#23

Postad 02 februari 2006 - 11:46

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Philips SLV5400:

Tittar på denna trådlösa överföring mellan TV 1:s DVD, Showcenter200 och TV nr 2.

Är det någon som gar erfarenhet av denna maskin? Eftersom jag har ett par apparater som hänger på TV nr 1 känns det bra att Philips SLV5400 har 4 SCART ingångar...

Hur mycket störs bild och ljud av mitt trådlösa nätverk till datorn?

Redigerat av andekar, 03 februari 2006 - 14:51.


#24

Postad 03 februari 2006 - 19:31

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Hur långt räcker dessa trådlösa manicker? Jag skulle eventuellt behöva köra från vinden vid ena kortsidan ner till källaren på andra kortsidan av huset. Skulle det funka tror ni? Igenom två golv och några väggar, kök osv.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har precis provat samma avstånd med Philips VL1100 och VL1200. Funkade inte alls, blev ingen bild. Från mellanvåningen till övervåningen blev det skaplig bild, men ibland ryckte det till och flimrade. På samma våningsplan funkade det bra. Samma resultat oavsett om min trådlösa router var igång eller ej. Jag lämnade tillbaka eländet och satsar på att köpa en Showcenter till.

/Micke

#25

Postad 07 februari 2006 - 12:56

dalys
  • dalys
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Hur långt räcker dessa trådlösa manicker? Jag skulle eventuellt behöva köra från vinden vid ena kortsidan ner till källaren på andra kortsidan av huset. Skulle det funka tror ni? Igenom två golv och några väggar, kök osv.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har precis provat samma avstånd med Philips VL1100 och VL1200. Funkade inte alls, blev ingen bild. Från mellanvåningen till övervåningen blev det skaplig bild, men ibland ryckte det till och flimrade. På samma våningsplan funkade det bra. Samma resultat oavsett om min trådlösa router var igång eller ej. Jag lämnade tillbaka eländet och satsar på att köpa en Showcenter till.

/Micke

<{POST_SNAPBACK}>


Hm okej, tråkigt att höra. Tror du det skulle funka om man satte sändaren rakt ovanför mottagaren? Alltså igenom två golv bara i princip. För jag skulle ju kunna dra kabel uppe på vinden och sätta digitalbox och sändare i andra ändan utan problem tror jag. Så att de hamnar på "rätt" kortsida av huset alltså.

#26

Postad 08 februari 2006 - 20:49

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Föreslår att du gör som jag; köper på Elgiganten eller annan butik som har öppet köp. Testa om det funkar och lämna tillbaka om det inte funkar.

Lycka till!
Micke

#27

Postad 12 februari 2006 - 03:44

da_black_phenix
  • da_black_phenix
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
hej... undrar om det r någon som vet om det finns nån trådlös av sändare som inte kör på 2,4 ghz.

#28

Postad 13 februari 2006 - 19:31

Robert P
  • Robert P
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Hej,

Har fått en sån här överföringsmanick:
http://www.netonnet....x.asp?iid=54941

Men jag har ingen som helst aning om hur jag ska få det att funka. Har testat att göra så som jag anser att anvisningen säger, men det händer inget. Så jag hade hoppats att nån vänlig själ kunde ge mig en simpel redovisning om hur jag ska koppla grejerna för att det ska fungera. Är helt väck på teknikgrejer i allmänhet och begriper bevisligen inte mkt, så förklara enkelt är ni bussiga.

Det jag är ute efter är att få min digitalbox i vardagsrummet att överföra bild in till min LCD i sovrummet, som jag inte ens har någon antennkabel i.

Jag har satt i sändardelen i boxen, mottagaren i TV:n i diverse olika scartuttag, men inget har fungerat. Både Scart1 och Scart2-kanalerna på TV:n är oförändrat blåa i det här fallet.

(har endast DVD i sovrummet att se på med TV:n, men vill gärna kunna se lite OS där nu också).

#29

Postad 14 februari 2006 - 08:52

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Jag har en Philips SLV5400 hemma och undrar om man kan sätta upp en signalförstärkare på halva vägen mellan sändare och mottagare?

Om så, vilken typ kan man använda??

#30

Postad 15 februari 2006 - 19:58

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Hej,

Har fått en sån här överföringsmanick:
http://www.netonnet....x.asp?iid=54941

Men jag har ingen som helst aning om hur jag ska få det att funka. Har testat att göra så som jag anser att anvisningen säger, men det händer inget. Så jag hade hoppats att nån vänlig själ kunde ge mig en simpel redovisning om hur jag ska koppla grejerna för att det ska fungera. Är helt väck på teknikgrejer i allmänhet och begriper bevisligen inte mkt, så förklara enkelt är ni bussiga.

Det jag är ute efter är att få min digitalbox i vardagsrummet att överföra bild in till min LCD i sovrummet, som jag inte ens har någon antennkabel i.

Jag har satt i sändardelen i boxen, mottagaren i TV:n i diverse olika scartuttag, men inget har fungerat. Både Scart1 och Scart2-kanalerna på TV:n är oförändrat blåa i det här fallet.

(har endast DVD i sovrummet att se på med TV:n, men vill gärna kunna se lite OS där nu också).

<{POST_SNAPBACK}>


Robert, det ska inte vara svårare än att koppla in via scart och välja rätt ingång på TV:n, dvs som du har gjort. Har du gjort 'idiot kontrollen' att du inte förväxlat sändare och mottagare, samt att båda är inställda på samma kanal? Har du provat att koppla in både sändare och mottagare i vardagsrummet? Funkar inte det lutar det åt att grejorna är trasiga.

/Micke

Redigerat av Unregistered2d0b50b3, 15 februari 2006 - 20:00.


#31

Postad 02 mars 2006 - 10:22

discomega
  • discomega
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Hej.

Själva problemet är inte ljudet eller bilden för det funkar kanon men däremot fungerar inte fjärrkontrollen till digitalboxen (Dilog DT355).'

Fjärrkontrollerna till TV´n och hemmabion funkar klockrent och även andra kontroller jag har testat, alla utom den jag vill använda. Har fått den och funkat någon enstaka gång bara. Har testat nya batterier oxå men ingen skillnad.

Någon som har en lösning på problemet så är jag evigt tacksam..

//WhiteSox

<{POST_SNAPBACK}>


Hej,

Har själv samma problem. Fått den fungera någon gång. Men den sista tiden har det inte gått alls. Väldigt irriterande. Någon som har hittat lösning?

#32

Postad 02 mars 2006 - 14:04

Stormogulen
  • Stormogulen
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Lägger in detta inlägg i denna tråd också.

Jag har länge desperat letat efter en trådlösmusiklösning.

Jag har bränt ner alla mina köpta CDs på en hårddisk med god ljudkvalitet.

Min dator står inte, och kommer aldrig att stå nära min stereo.

Jag har ett trådlöst WiFi-nätverk hemma.

Jag vill kunna göra följande:
(1) Ha en manick kopplad till steroförstärkaren som kan komma åt alla filer på datorn. Detta är i sig inget problem. T.ex. Soudbridge eller Netgear 101.
(2) Här börjar kruxet. Ha en fjärrkontroll till denna manick med relativt stor skärm där man lätt kan söka låtar och skapa och stuva om i spellistrona man vill göra.

Dett krav 2 har jag inte hittat någon lämplig produkt som klarar. Har ni i Minhembio något tips?

#33

Postad 02 mars 2006 - 14:16

Mops
  • Mops
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Har inte hört talas om en sådan lösning men varför inte köpa ex. en Soundbridge eller en D-link Medialounge och plugga in en 7" miniskärm som du kan sätta upp på lämpligt ställe?

Medialounge
http://www.datorbuti...p?artId=DSM-320

Billig 7"-skärm
http://www.komplett.....asp?sku=306514

#34

Postad 06 mars 2006 - 23:29

finkeln
  • finkeln
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
är det någon som vet om man kan hitta trådlös överföring för vanlig antennkabel?

jag har ett antennuttag i vardagsrummet och vill föra över bilden till en köks-tv. dem enda trådlösa överföringenheter jag hittat ansluts via scart.

tack på förhand

#35

Postad 08 mars 2006 - 10:55

msune
  • msune
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Finkeln -> jag har precis samma tanke. Den enda som jag har hittat som har en s k RF modulator in (för antennsladden) och s-video ut, är på claesohlson och då denna:

http://www.clasohlso.....:47 AM#q14615

Har dock inte testad den ännu, men är mycket nära att dra och tjacka den idag på lunchen!

Redigerat av msune, 08 mars 2006 - 13:43.


#36

Postad 11 mars 2006 - 22:50

rolfl
  • rolfl
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Philips SLV5400:

Tittar på denna trådlösa överföring mellan TV 1:s DVD, Showcenter200 och TV nr 2.

Är det någon som gar erfarenhet av denna maskin? Eftersom jag har ett par apparater som hänger på TV nr 1 känns det bra att Philips SLV5400 har 4 SCART ingångar...

Hur mycket störs bild och ljud av mitt trådlösa nätverk till datorn?

<{POST_SNAPBACK}>



Showcenter200 från Pinnacle kan streama ljud-filer(mp3,ogg. wma),blder(jpg,gif....) samt filmmaterial(ljud och bild i formaten Mpeg2(SD-format) och Mpeg4.Xvid.avi(HDformat).
Den har föjlande interface till TV:n:
VIDEO:
1 komponent-utgång via 3 RCA-kontakter: Format som tillhandahålles på komponent-utgången:
480i/480p/576i/576p/720p/50Hz/720p/60Hz/1080i/60Hz/1080i/60Hz
samt VGA 1024x768.
1 Scart-utgång(RGB) PAL576i via Scart
1 komposit-utgång 1 RCA
1 S-Video-utgång(Mini DIN)
LJUD:
2 analogt ljudkanaler via 4 RCA-kontakter 2 till TV:n och 2 till en fristående ljudanläggning.
samt digitalt ljud via 1 koax(S/PDIF och 1 optisk utgång(Toslink) till TV/Ljudanläggning eller båda.

USB:
1.1/2.0 USB-Hårddiskar kan anslutas (Fat32 endast).
Nätverk:
Ethernet 10/100BaseT 10/100 Mbps

Wlan:
802.11b/g 11/54 Mbps

MPEG/MP3 hårdvaru-dekoder(Sigma Designs RealImage EM 8620) ingår.

Mjukvara:
SQL Databas som ingår i programmet MediaManager
Streamer-Server mm
Media konverterare inbyggd i MediaManager.

Datorkrav:
1.5 Ghz Pentium eller AMD processor.
512 MB minne
Minst 40 GB hårddisk
DirectX 9.x kompatibelt ljud-kort i datorn
DirectDraw kompatibelt grafikkort (AGP/PCI-E med MPEG2 avkodar-support
Minst 1024x768 pixel
OS: Windows XP Servicepack 2 för att kunna köra DRM-skyddade Windows media filer. Windows MediaConnect används.

TV krav:
Komponent-ingång/Scart-ingång/S-Video-ingång/Komposit-ingång.
HD-mode kräver komponent-ingång på TV:n.

För att kunna se och spela in TV-signaler via Showcenter200 så finns det en annan Pinnacle product
PCTV som är avsedd att köras tillsammans med ShowCenter200. Det finns DVB-T/DVB-C/DVB-S
korts varianter med PCI/USB anslutning.

Jag har haft mitt exemplar i 1 vecka nu och jag använder min Sony-LCD-TV(40") i moden 720p/60Hz för att titta på Prison Break i HD-format från USA. Mpeg4.XVID.avi över 100 Mbps/Ethernet. Detta är Video-clips inspelade från amerikansk TV(ABC) i HD-format(720p/60Hz).
Trådlösa överföringshastigheten 54 Mbps räcker tyvärr inte till för HD formaten men nätt och jämt
i SD-formaten.
Däremot fungerar inte MCE´s DVB-T Mpeg2 format mot Showcenter200. Ljudet kommer långt efter. Förklaringen från Pinnacle support är att MPEG2 formatet Pinnacle använder på PCTV inte är riktigt kompatibelt med MCE´s MPEG variant. Går säkert att lösa om man kan få tag på ett
MPEG2 konverteringsprogram som kan fixa det hela?
Jag är helnöjd i det stora hela, det enda smolket i bägaren är att man inte får alla konverterare som man behöver!

#37

Postad 26 mars 2006 - 17:28

Unregistered7297da6e
  • Unregistered7297da6e
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Jag har problemet att när jag kopplar in en trådlös överförare till satellitmottagaren och
försöker föra över bilden till LCD tv:n (Sharp LcGA6) så rullar bilden hela tiden.Det
blir bra bild men det går inte att se på när det rullar.Jag har kopplat med vanlig kompositkabel.
Det konstiga är att det fungerar bra när jag för över bilden till en CRT tv.Är det någon som fått det att fungera med en Lcd-tv?


/Nicklas

#38

Postad 05 april 2006 - 17:46

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0

Hej.

Själva problemet är inte ljudet eller bilden för det funkar kanon men däremot fungerar inte fjärrkontrollen till digitalboxen (Dilog DT355).

Fjärrkontrollerna till TV´n och hemmabion funkar klockrent och även andra kontroller jag har testat, alla utom den jag vill använda. Har fått den och funkat någon enstaka gång bara. Har testat nya batterier oxå men ingen skillnad.

Någon som har en lösning på problemet så är jag evigt tacksam..

//WhiteSox

<{POST_SNAPBACK}>


Hej,

Har själv samma problem. Fått den fungera någon gång. Men den sista tiden har det inte gått alls. Väldigt irriterande. Någon som har hittat lösning?

<{POST_SNAPBACK}>


är det någon som vet om man kan hitta trådlös överföring för vanlig antennkabel?

jag har ett antennuttag i vardagsrummet och vill föra över bilden till en köks-tv. dem enda trådlösa överföringenheter jag hittat ansluts via scart.

tack på förhand

<{POST_SNAPBACK}>



Finkeln -> jag har precis samma tanke. Den enda som jag har hittat som har en s k RF modulator in (för antennsladden) och s-video ut, är på claesohlson och då denna:

http://www.clasohlso.....:47 AM#q14615

Har dock inte testad den ännu, men är mycket nära att dra och tjacka den idag på lunchen!

<{POST_SNAPBACK}>


Tänkte att jag kunde reda ut begreppen en aning åt er! Vad gäller av-link till antennuttag är det en underbar tanke, men det går inte. I antennuttaget finns bara en rf-signal med en massa "jox" blandat. en link använder alltid en bild(video) och en ljud(audio) signal. Du behöver alltså en tv-mottagare som "avkodar" innan du distribuerar det med en link. Det finns förvisso en sorts link på marknaden, har för mig att det var en Philips med inbyggd tv-mottagare. Den är dock så dyr att det är billigare att köpa en superbillig box, om det finns för ditt system. Alternativt en superbillig video för att använda som källa. Sedan kan du med den signalen linka vart du vill. En bra och av mig personligen väl utprovad link är Digiality Av-link 3, den fungerar bra med det mesta. Innan jag försedde mitt eget hus med 1 sändare och tre mottagare hade jag testat nio olika fabrikat. Denna vann överlägset.

"And now over to something completely different"

Fjärrar som inte funkar med linkar.

Många fabrikanter har utan att det pratats särskilt mycket om det ändrat standarden för IR-signaler via fjärrkontroll. Man har höjt frekvensen som Ir-signalen arbetar på. Detta har lett till att många linkar inte klarar av dessa nya signaler. Dock finns det produkter som kan, Digiality har kommit med en ny link som klarar detta. Den heter AV-link 22. Den har stöd för fjärrar med frekvens upp till 56 kHz, alltså allt som finns idag. Den har dessutom dubbla kanaler, den stödjer alltså två källor i olika rum vid samma tillfälle. Nu börjar det bli riktigt roligt med den här typen av produkter. För dig som har en link och bara behöver lösa fjärrproblemet så finns Digiality Remote Control Extender RCE-290, ett litet RF-batteri som du sätter in i din fjärr, då blir den en radiofjärr och kan styra lika många apparater som du har skaffat fjärrbatterier. Den här stödjer då också de nya IR-frekvenserna.

Hoppas ni blev hjälpta.

//Göran

#39

Postad 16 april 2006 - 09:32

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0

...En bra och av mig personligen väl utprovad link är Digiality Av-link 3, den fungerar bra med det mesta. Innan jag försedde mitt eget hus med 1 sändare och tre mottagare hade jag testat nio olika fabrikat. Denna vann överlägset.
...

<{POST_SNAPBACK}>


Bra Göran att du skriver om dina erfarenheter och tipsar om bra produkter. Vill bara ge lite feedback.

er hemsida så framgår det inte att Av-link 3 har mottagare och sändare för fjärren (IR). Självklart, kanske (?) men med tanke på att du skriver om Digiality Remote Control Extender så blev det lite rörigt åtminstoner i mitt huvud.

Jag vet inte om samma produkt som Kjell CO säljer. Om så är fallet så är beskrivningen lite bättre på deras sida. I alla fall vad beträffar Ir-delen.

Digiality Remote Control Extender RCE-290 verkar vara en spännande produkt. Jag kan inte förstå varför man använder IR. Radio verkar överlägset med tanke på att IR kräver hyfsat fri sikt vilket radio inte behöver. Ok, det kan bli strul med radio om grannen har samma system... Men det kan man överleva, eller?

#40

Postad 19 april 2006 - 10:51

mr_johndoe
  • mr_johndoe
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
En fråga!
Om man som jag bor i en lägenhet med bara ett tv-uttag :)
vad finns där för möjligheter att få in en tv i sovrummet utan att dra massa kablar!
com-hem hus och har en box i storarummet!
problemet uppstår då jag tittar fotboll å frugan står och surar för att hon inte kan se OC osv...

Kan man köra trådlöst så hon kan titta på sitt skit medan jag tittar på mitt? ;)

#41

Postad 19 april 2006 - 12:06

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0
För att skicka signalen trådlöst så måste man bestämma sig för vilken kanal som man vill se. Det gör man via t.ex. en digialbox eller en vhs-maskin alternativt dvd-recorder. Du ansluter den trådlösa "sändaren" via scart. Även den andra teven ansluts med scart till "mottagaren".

Man byter kanal på boxen/vhs:en/dvd-recordern genom att "mottagaren" (som faktiskt är både sändare och mottagare) sänder tillbaka IR-signalen till "sändaren".

Bild och ljud brukar sändas på ca: 2,4 GHz och IR sänds tillbaka på ca: 500 MHz. Det innebär att om du har annan utrustning som sänder på 2,4 GHz så kan det bli strul (t.ex. WLan, Micro eller dyligt).

Vet inte om en sån här uppkoppling kan funka för dig. Men så funkar dom flesta trådlösa systemen. Men det finns lite olika varianter.

#42

Postad 19 april 2006 - 19:56

abuze
  • abuze
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0

En fråga!
Om man som jag bor i en lägenhet med bara ett tv-uttag  :)
vad finns där för möjligheter att få in en tv i sovrummet utan att dra massa kablar!
com-hem hus och har en box i storarummet!
problemet uppstår då jag tittar fotboll å frugan står och surar för att hon inte kan se OC osv...

Kan man köra trådlöst så hon kan titta på sitt skit medan jag tittar på mitt?  ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Tror tyvärr att du måste ha en mottagare till för att köra 2 olika kanaler samtidigt.

#43

Postad 25 april 2006 - 22:22

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0

En fråga!
Om man som jag bor i en lägenhet med bara ett tv-uttag  :(
vad finns där för möjligheter att få in en tv i sovrummet utan att dra massa kablar!
com-hem hus och har en box i storarummet!
problemet uppstår då jag tittar fotboll å frugan står och surar för att hon inte kan se OC osv...

Kan man köra trådlöst så hon kan titta på sitt skit medan jag tittar på mitt?  :(

<{POST_SNAPBACK}>


Allt du behöver är en källa att ansluta linken till. Många tror att det måste vara en digitalbox, men bor du i ett comhemhus funkar det med vilken "sunkig" analog mottagare som helst. Ex.vis en gammal video. Vissa tv-apparater klarar t.o.m. att skicka ut sin egen mottagna signal via en scart medan du tittar på något via den andra scarten. (Jag förklarar för säkerhets skull. Tänk dig att du sätter på tv:n på säg 2:an, det är det tanten vill titta på. Sedan startar du linken och låter 2:an från tv:n åka in till sovrummet. Starta boxen och välj kanal, ställ tv:n på AV-kanal = den boxen är inkopplad på, och titta!)

Trådlöst=freedom

//Göran

#44

Postad 27 april 2006 - 14:45

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0

...En bra och av mig personligen väl utprovad link är Digiality Av-link 3, den fungerar bra med det mesta. Innan jag försedde mitt eget hus med 1 sändare och tre mottagare hade jag testat nio olika fabrikat. Denna vann överlägset.
...

<{POST_SNAPBACK}>


Bra Göran att du skriver om dina erfarenheter och tipsar om bra produkter. Vill bara ge lite feedback.

er hemsida så framgår det inte att Av-link 3 har mottagare och sändare för fjärren (IR). Självklart, kanske (?) men med tanke på att du skriver om Digiality Remote Control Extender så blev det lite rörigt åtminstoner i mitt huvud.

Jag vet inte om samma produkt som Kjell CO säljer. Om så är fallet så är beskrivningen lite bättre på deras sida. I alla fall vad beträffar Ir-delen.

Digiality Remote Control Extender RCE-290 verkar vara en spännande produkt. Jag kan inte förstå varför man använder IR. Radio verkar överlägset med tanke på att IR kräver hyfsat fri sikt vilket radio inte behöver. Ok, det kan bli strul med radio om grannen har samma system... Men det kan man överleva, eller?

<{POST_SNAPBACK}>



Bra att du kommer med kommentarer, det är först då vi kan bli bättre! Har förbättrat infon om produkten lite,
dessutom skrivit en "roman" om linkar, frågor, installationstips mm. Finns på:
Allt du behöver veta om linkar.

#45

Postad 18 juni 2006 - 13:56

Unregistered78a7de6a
  • Unregistered78a7de6a
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Fortfarande ingen som har någon erfarenhet av PHILIPS SLV 5400? Bildkvalitet och användarvänlighet... Någon??

#46

Postad 15 augusti 2006 - 13:18

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Jag vill skicka ljud trådlöst från PC till förstärkare och kunna styra rubbet från en Ipaq eller en Pronto. Det smidigaste verkar vara att använda Netremote på Ipaq för att fjärrstyra iTunes eller Windows Media Player, återstår då bara att skicka ljudet till förstärkaren. Man kan så klart använda en vanlig AV-sändare från t ex Kjell & Co, men jag föreställer mig att ljudet blir sämre än att köra via WLAN. Netgear MP101, Pinnacle Soundbridge eller Logitech Wireless skulle funka, men de har ju egen mjukvara och fjärrkontroll för att välja låtar och är alltså overkill.

Jag har bara hittat en enhet som gör enbart det jag vill, dvs skickar ut PC:ns ljud på WLAN:et: Linksys WMB54G Wireless Music Bridge, men jag hittar ingen som säljer den i Europa. Är det någon som har provat den eller vet någon liknande produkt?

/Micke

#47

Postad 06 september 2006 - 14:54

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlägg
  • 0
Jag har en kompis som bor i villa, han vill kunna köra ljudet från stereon till sina högtalare i badrummet men också till sin bastustuga och till sin gäststuga, finns det någon här som har någon produkt de kommer på bara sådär?
Alltså helst vill han slippa ha förstärkare i alla dessa "rummen" utan bara skicka ut själva högtalarsignalen till högtalaren trådlöst.

#48

Postad 06 september 2006 - 18:07

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Såna här kanske :unsure:
https://www.minhembio.com/nyheter/645

#49

Postad 06 september 2006 - 20:35

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlägg
  • 0
Jo, det är precis vad vi vill ha förutom att vi vill ha egna högtalare... varav två kommer sitta inmonterade i taket i badrummet och då vara marinhögtalare.

#50

Postad 29 september 2006 - 18:44

slickrick
  • slickrick
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej har en liten fundering kring Philips produkter.

Vad skiljer VL 1400 och SLV 5400 åt?

Tacksam för svar
MVH/Carl



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.