Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC´s 2019 års 4K projektor modeller: DLA-N5, N7, NX9

467 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JVC DLA-N5 (Projektorer) 1 0 (0) 69 990:-
JVC DLA-N7 (Projektorer) 12 10 (3) 89 990:-
JVC DLA-NX9 (Projektorer) 0 0 (0) 199 900:-
1 relaterade trådar

Postad 20 oktober 2019 - 08:56

DPC
  • DPC
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0
Jag har också en hw40 och har varit och jämfört mot N7. Notera att jag har inte mätt ljudnivån utan jag har bara en subjektiv upplevelse! Till att börja med så är jag helt nöjd med ljudinivån i låga lampläget för min hw40. Jag sitter direkt under projen. Jvc upplever jag som minst lika tyst, kanske tom tystare i låga lampläget! Den är som en viskning i låga lampläget, sannolikt nära 20 db. I höga lampläget förändras situationen och skillnaden i ljudnivå märks tydligare i Jvc som stegar upp mer. I höga lampläget så låter Jvc mer än hw40. Sen är frågan hur pass störande det är när man har ljudnivån på önskad nivå. Nu körde jag med låg volym i rummet för att just utvärdera ljudnivå från proj och så lågt kommer jag aldrig spela hemmavid. Men i lugna scener så kommer man höra Jvc om den går i höga lampläget och man installerar den nära positionen man sitter. Men i låga lampläget så vågar jag säga att nära ingen bör störas över den. Mycket tyst då! Sen är det så att om man har en större duk och vill köra HDR så ligger höga lampläget nära tillhands för att får maxiamalt pop i bilden men det kan nog vara värt det!

Sen är det bara att säga hatten av för Jvc. Jag har tittat ett par timmar på den och den är flawless. Bilden är grym oavsett om det är 4K eller blu-ray. Fina färger, svärta och hög o jämn skärpa över hela bilden. Tyst. Om man ska anmärka på något så är den lite långsam när man byter mellan picture mode och vid handskakningar men det går att leva med.

Postad 20 oktober 2019 - 10:38

PEH61
  • PEH61
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Jag köpte en n7 i vecka och är jättenöjd med bilden ett stort steg upp från Sony vw520 framför allt i 4k hdr som nu är riktigt behagligt

Men en sak tittade i går på en inspelning från tv4 så mycket bättre och bilden var nästan obehaglig eftersläpningar och hack i panoreringar så jag undrar om det finns någon inställning som tar bort detta eller klarar inte denna projektor sämre upplöst material, tittade på hockey från cmore tidigare och där var det inget sådant eftersläpande.

Handskakandet har fortfarande Jvc betydligt längre tid än Sony men det går att leva med, ljudnivån i låga lampläget är riktigt lågt.

Postad 20 oktober 2019 - 22:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 5 964 inlägg
  • 0
Testa första filmen med nya uppdateringen. Hur ställer ni in färgen? Titta på MI Fallout och färgen är inget vidare, pastellfärger.

Postad 23 oktober 2019 - 20:06

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 5 964 inlägg
  • 0

Hur nära kan man ha projektorfronten mot en vägg? Ska ha projektorn i ett annat rum och vill veta.

Postad 23 oktober 2019 - 20:15

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Testa första filmen med nya uppdateringen. Hur ställer ni in färgen? Titta på MI Fallout och färgen är inget vidare, pastellfärger.

Kalibrera kanske?:)

”Ställa in” utan att veta mot vad är ju ett rent lotteri.

Jag menar......varför köpa en så bra projje utan att få ut det bästa utav den?

//Micke

Postad 24 oktober 2019 - 06:45

DPC
  • DPC
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0
Jag kikade på fallout i blu-rayformat och hade precis innan tittat på en 4K film med HDR och hade därför frame adapt på. Då såg färgerna hemska ut för bd men det var lätt åtgärdat genom att byta till ett visningsläge som är anpassat för blu-ray. Natural såg bra ut, utan att tweaka med inställningar. Om jag köper så kommer jag sannolikt betala för en isf kal, dels för att få ut potentialen men också för att jag vill lära mig mer om bild.

Postad 24 oktober 2019 - 15:23

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 5 964 inlägg
  • 0

Kalibrera kanske? :)

”Ställa in” utan att veta mot vad är ju ett rent lotteri.

Jag menar......varför köpa en så bra projje utan att få ut det bästa utav den?

//Micke

Kalibrering blir det senare, just nu undrar jag om det var någon speciell inställning för färgen man behöver ändra när man kör nya uppdateringen. 

Postad 24 oktober 2019 - 16:44

DPC
  • DPC
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0

Häromdagen fick vi in även N7 för visning. Håller just nu på att ge den några timmar på lampan. Har gjort en första mätning för att snabbt kalibrera upp den och kikat lite grand. Det är spontant inga jättestora skillnader mellan N5 och N7 men ska fingranska dem mer när N7:an har gått lite mer.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Hur ser du på skillnaden mellan N5 och N7 idag Marcus?

Postad 25 oktober 2019 - 15:50

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 2 722 inlägg
  • 1

Hur ser du på skillnaden mellan N5 och N7 idag Marcus?

Jag har inte kvar N7 i butiken, men jag kalibrerade dem båda och utvärderade dem mot varandra innan vi sålde vår maskin. (N5 finns kvar)

Jag tycker fortfarande det är mycket jämnt mellan dem och det är enbart i riktigt mörka biorum jag tycker det kan vara motiverat att gå upp på N7. Redan N5 är en mycket trevlig maskin, med extremt bra skärpa och dynamik för klassen. De sista procenten kostar mycket, för en ganska liten skillnad, enligt mig.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 25 oktober 2019 - 17:37

DPC
  • DPC
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0
Bugar och bockar för ditt svar Marcus. Jag uppskattar att du tar dig tid att svara, hamnar definitivt på mitt pluskonto!

Postad 31 oktober 2019 - 10:29

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 5 964 inlägg
  • 0

Hur har ni placerat projektorn? Takstativ eller på någon form av hylla?

Postad 01 november 2019 - 12:50

DPC
  • DPC
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0

Takstativ blir det för mig. 

Postad 06 november 2019 - 08:23

DPC
  • DPC
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0

Jag fick och packade upp min N5 i fredags. Noterade direkt att maskinen har märken på chassit, både på ovan och undersidan. Tog kort och gjorde så även på linsen men tittade inte så noga då, ville få upp den och prova. När jag väl startat upp den så tittar jag på linsen och ser att den har en repa i mitten av linsen.. Så tråkigt. Kan bara spekulera om hur det gått till men maskinen har märken på flera ställen och så ska det förstås inte vara. Linsen är förstås värst och helt oacceptabelt. Väntar nu på att ÅF ska agera. JVC produktionsprocess verkar inte vara där den ska i nuläget. 

Postad 06 november 2019 - 08:36

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

• 1 170 inlägg
  • 0
Ja nackdelen med riktigt glas är att det är känsligare än plastblandning under transport men repor på chassi är något från produktionsbandet troligen.

Trist är ju en grym projektor.

Postad 06 november 2019 - 08:40

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 684 inlägg
  • 0

Jag fick och packade upp min N5 i fredags. Noterade direkt att maskinen har märken på chassit, både på ovan och undersidan. Tog kort och gjorde så även på linsen men tittade inte så noga då, ville få upp den och prova. När jag väl startat upp den så tittar jag på linsen och ser att den har en repa i mitten av linsen.. Så tråkigt. Kan bara spekulera om hur det gått till men maskinen har märken på flera ställen och så ska det förstås inte vara. Linsen är förstås värst och helt oacceptabelt. Väntar nu på att ÅF ska agera. JVC produktionsprocess verkar inte vara där den ska i nuläget. 

Jobbigt. Är det ÅF som du vänder dig till eller blir man hänvisad direkt till JVC?

Postad 06 november 2019 - 09:06

DPC
  • DPC
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0

Ja det dödade glädjen i helgen så att säga. Jag trodde glas stod emot yttre påverkan bättre än plastblandningen. Tror inte detta kommer från transporten utan det är troligen från produktion som allt härrör från. Men man kan nästan tro att den är begagnad..

Det är ÅF som gäller. Har fått besked om att maskinen byts ut rakt av så det känns bra. Så bara hoppas denna är frisk. 

Postad 07 november 2019 - 20:31

DPC
  • DPC
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0

Nu har jag fått en ny maskin som verkar vara som den ska! Bra hanterat av ÅF. Nu ska det bli kul att laborera med maskinen.

update: har tittat lite mer nu och upplever bilden som ur fokus vid rörelser. Blir ansträngd i ögonen när jag tittar.

Redigerat av DPC, 09 november 2019 - 21:46.

Postad 11 november 2019 - 08:22

Drem
  • Drem
  • Beroende

• 1 462 inlägg
  • 0

Nu har jag fått en ny maskin som verkar vara som den ska! Bra hanterat av ÅF. Nu ska det bli kul att laborera med maskinen.

update: har tittat lite mer nu och upplever bilden som ur fokus vid rörelser. Blir ansträngd i ögonen när jag tittar.

Skönt att du fick den utbytt så snabbt  :)

Ur fokus? Kör du en dedikerad BD-spelare? HDMI-kabel direkt från källan eller via reciever etc? Testa byt kabel. Se över inställningarna i spelaren, rätt format, upplösning (UHD auto är ett säkert kort) och color space (4:2:2).  På projektorn, kör mode Natural för BD. För UHD växlar projen automatiskt till HDR. Lägg in den nya firmwaren om du inte gjort det så du får användning av Frame Adapt. Själv tycker jag att "Scene by Scene" och HDR processing Medium lämpar sig bäst. Angående färg känns det som att JVC N-serien ligger väldigt bra nära D6500. High Bright intruducerar en grön push men det går att justera ner detta via de manuella reglagen, om man vill köra det läget.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.