Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Allmänt cykelsnack

1334 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 24 juni 2010 - 19:09

salvion
  • salvion
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Helt klart bra grejer du köper, dock är min mening stötdämparen si så där, men sen är jag petig med mina grejer :)

Jag tycker du ska köpa den, dock med en sådan cykel så behöver den mer omvårdnad, vajrar kan gå av osv.


Jo just dämpad gaffel kunde jag både ha och vara utan, jag låtsas inte jag kommer köra såå mycket i skogen, men det följer liksom med när man går upp i pris/model och då den enkelt är låsbar så wtf tänkte jag, samt prylfreaken i mig nickar också instämmande, säg vilket köp som är 100% förnufftigt :lol:

tack för ditt tips, tar gärna från flera!

#102

Postad 24 juni 2010 - 19:48

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0

Cykelolja. När man ska olja? Ja, ett bra tag innan den börjas gnissla. Samt göra ren den då och då. Spola av om du kört i lera, tvätta av mer noggrant ibland. Grusvägar är värst för kedjor.

Du lär dig.

jag kör med Pedros chain oil (annan butik) för stunden, och den fungerar mycket bra, då butiken den finns i ligger nära och bra. Min favorit sedan tidigare är Finish Line Torra "olja" som dock brukar vara lite svår att få tag på (samt enligt butiken ovan INTE egentligen är licensierad enligt EUs miljöregler, inte farligare än andra men inte kontrollerad. Kanske ändrat till i år).

Den senare är trevlig då den är ganska torr men effektiv samt inte drar åt sig så mycket smuts. Dock inte dryg då man får dutta med den ganska ofta.

Som du ser finns det flera "sorters" olja. Torra, normala och blöta. Torr är den sista jag länkat till, normal är den första och blöta är för kladdiga för min smak.
Spray är bara dyrt tycker jag.
Sedan finns även vax men det är bara något för rena landsvägscyklar. Av vad jag vet. På en MTB försvinner det snabbt av bara attan. Ja, även på andra cyklar ska sägas.

En kedjetvätt är en trevlig bekantskap även det. Underlättar en hel del. Inte optimalt kanske men har någon en bättre metod än avfettningsmedel och kedjetvätt? Avfettninsgmedel sägs avfetta lite väl mycket egentligen. Optimalt är kanske att doppa kedjan i annan oljeprodukt som just löser upp all smuts men vem orkar?

Ett OBS om avfettningsmedel
- håll dem borta från alla nav!!
Ett till OBS 5-56 no no no no no no no. Det blir fint men smörjer INTE på rätt vis samt om det medlet kommer in i ett nav är det navet kaputt. 5-56 ska INTE användas på cyklar. INTE!!!!!

brukar ta hojjen till jobbet, sprejjar på tunn smörjolja, sen kör jag borste eller trasa, sen blåser jag rent med luft 10 bar,,därefter är det bara att olja in den igen. använder ett tyskt kedje olja som är jäkligt bra och gratis.

#103

Postad 24 juni 2010 - 20:48

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Jo just dämpad gaffel kunde jag både ha och vara utan, jag låtsas inte jag kommer köra såå mycket i skogen, men det följer liksom med när man går upp i pris/model och då den enkelt är låsbar så wtf tänkte jag, samt prylfreaken i mig nickar också instämmande, säg vilket köp som är 100% förnufftigt :)

tack för ditt tips, tar gärna från flera!


Köptet är 100% förnuftigt, för du kommer få en cykel som är riktigt bra och den lär duga alldeles utmärkt, se så spring iväg och köp den :lol:

#104

Postad 24 juni 2010 - 20:59

Supreme
  • Supreme
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

hur ofta ska man smörja kedjan och dreven? och vad ska man smörja med?


Skicka din cykel på spa:
http://minegen.net/cyclic/mech.html

Jag har följt denna guide i snart ett år och cykeln blir verkligen som ny!
Snabbt, enkelt och lysande resultat.

Redigerat av Supreme, 24 juni 2010 - 21:00.


#105

Postad 24 juni 2010 - 23:13

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
oah, kassettnyckel inhandlas genast. Jag trodde jag lyckades hålla mitt hyfsat rent med borstar och dylikt... ack vad jag bedrog mig :) Däremot verkar min kedja hyfsat ok än, trots 200-ish mil...

#106

Postad 24 juni 2010 - 23:42

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Jag är en riktig rookie på cyklar men skulle höra om någon har något omdömme om butiken Cykellandet på Birgerjarlsgatan i Sthlm? har själv ingen aning men killen jag pratade med verkade mycket sympatisk och det känndes trevlig med en liten butik där "säljarna" var lite skitiga om händerna... men käns ok att dom som säljer mekar med grejorna också? någon som handlat där?
Sedan har dom 5 års service ingår (man kan en gång o året få cykeln justerad och oljor fyllda) det är väll värt någon spänn för en latmask som mig antar jag?



nr 2
åsikter om denna cykel? Nishiki Cross Contry Team
Gillade att den hade hydraliska bromsar och att man kan låsa gaffeldämpningen enklet på styret, men någon som har åsikter om märket och eller modellen?

Vore glad för lite ideér och åsikter uppskattas!

gafflen är inte bra

#107

Postad 25 juni 2010 - 00:30

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
läste lite på ett cykelforum förut om min cykel (scott p55) där många sa att det var en dålig cykel och att framgaffeln var dålig och att den var alldeles för tung och att däcken var alldeles fördåliga och det var både det ena och det andra

är dom bara extramister och måste ha det bästa eller funkar den som en helt vanlig cykel?

vet aldrig med mig förr när man var ung att alla hade sånna problem med sina cyklar, att dom var för tunga eller inte höll eller för dåliga framgafflar eller liknande,

hamnade jag på fel forum eller är det verkligen så könsligt med cyklar nu för tiden att man måste ha det allra bästa för att det ska hålla?

blev faktiskt lite orolig nu :)

#108

Postad 25 juni 2010 - 08:08

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

oah, kassettnyckel inhandlas genast. Jag trodde jag lyckades hålla mitt hyfsat rent med borstar och dylikt... ack vad jag bedrog mig :P Däremot verkar min kedja hyfsat ok än, trots 200-ish mil...


Ja, kassettnyckel och kedjepiska är en bra investering. Då kan man fixa det vanliga underhållet, dvs byta kedja och kassett själv. Lite enklare att hålla rent även. Lite överkurs är sedan kanske att skaffa verktyg för att plocka bort drev men även de behöver bytas.

Mitt dummy-sätt att göra rent på utan avfettningsmedel är att plocka bort kassett och kedja (när sådan kedja). Sätta fast lite hjälpligt på en planka och sedan ta högtryckstvätten och sprutar rent. Lite ljummet vatten brukar behövas. om man bara har kallvatten blir oljan för seg för att spolas bort. Dock har jag nu, på båda cyklarna, Shimano utan enkelt kedjelås så det får sitta där det sitter.

Min kedja på, som i snitt är bra mycket skitigare än den i spa-länken, har nu rullat i 600 mil (asfalt och sommar) och ska nu bytas. Kanske/troligen även stora kransen fram som tyvärr liknar en sågklinga även den.

Vore intressant att veta om en kliniskt ren kedja, som i exemplet, håller fler mil än en hjälpligt ren kedja?

En MYCKET viktigt detalj om man tar av en kedja från en cykel:
Håll reda på åt vilket håll den snurrat!
Tar man av kedjan var tionde mil eller så spelar det kanske ingen större roll men tar man av den efter 70 eller 100 mil då har kedjan slitits med växlarna och kommer inte att fungera bra om den sätts på åt fel håll.
Okej, det är enkelt att plocka av och vända på kedjan när/om man märker att den hoppar och har sig men enklast är det att göra rätt från början.

#109

Postad 25 juni 2010 - 08:21

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

läste lite på ett cykelforum förut om min cykel (scott p55) där många sa att det var en dålig cykel och att framgaffeln var dålig och att den var alldeles för tung och att däcken var alldeles fördåliga och det var både det ena och det andra

är dom bara extramister och måste ha det bästa eller funkar den som en helt vanlig cykel?

vet aldrig med mig förr när man var ung att alla hade sånna problem med sina cyklar, att dom var för tunga eller inte höll eller för dåliga framgafflar eller liknande,

hamnade jag på fel forum eller är det verkligen så könsligt med cyklar nu för tiden att man måste ha det allra bästa för att det ska hålla?

blev faktiskt lite orolig nu :P

Asch, ska man vara ärlig är även min Crescent Logic en skitcykel. Fyrkants vevlager, drev från relativt okända Suntour, billiga Shimano Sora-växelreglage, hjulen kanske mer design än funktion och på hela taget en lite för tung cykel.
Men don efter person och behov. Och budget.

Om cykeln är säker och håller för det du ska göra med den är det en bra cykel för dig. Hur bra din är vet jag inte men nog ska den tåla lite skogskörning men ren downhill ska du nog hålla dig borta ifrån.
Polare köpte en MTB-typ på, tror det var Cykelringen. När han senare pratade med dem sade de klart att "cykla i skogen ska man inte göra med den, framgaffeln är för klen". Riktigt så illa är det inte med din cykel (vill jag tro) men givetvis finns det bättre cyklar där ute. Hosta upp en 20 000 kr och du får något riktigt bra men vill du verkligen lägga så mycket på något som du låser fast mot enbart en sketen stolpe?

#110

Postad 25 juni 2010 - 09:56

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Asch, ska man vara ärlig är även min Crescent Logic en skitcykel. Fyrkants vevlager, drev från relativt okända Suntour, billiga Shimano Sora-växelreglage, hjulen kanske mer design än funktion och på hela taget en lite för tung cykel.
Men don efter person och behov. Och budget.

Om cykeln är säker och håller för det du ska göra med den är det en bra cykel för dig. Hur bra din är vet jag inte men nog ska den tåla lite skogskörning men ren downhill ska du nog hålla dig borta ifrån.
Polare köpte en MTB-typ på, tror det var Cykelringen. När han senare pratade med dem sade de klart att "cykla i skogen ska man inte göra med den, framgaffeln är för klen". Riktigt så illa är det inte med din cykel (vill jag tro) men givetvis finns det bättre cyklar där ute. Hosta upp en 20 000 kr och du får något riktigt bra men vill du verkligen lägga så mycket på något som du låser fast mot enbart en sketen stolpe?

om man skall ha en bra cykel med bra saker som inte kronglar så köp en dyr cykel men man skall köpa den tyskland då blir den betydligt billigare än att köpa den här hemma.

#111

Postad 25 juni 2010 - 10:24

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
ok, så typ 95 % av jordens befolkning har värdelösa skitcyklar. knaske fler ändå,, tror faktiskt inte det är så många som köper en cykel för 20000kr eller ens över 10000kr

nej då men jag förstår ju vad du menar, det beror ju som sagt på vad man ska ha cykeln till.

funderar på att skaffa mig nya/bättre däck i alla fall eftersom dom jag har tydligen inte skulle vara så bra, inte kul att få punka i 50km/h :P

#112

Postad 25 juni 2010 - 11:09

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

ok, så typ 95 % av jordens befolkning har värdelösa skitcyklar. knaske fler ändå,, tror faktiskt inte det är så många som köper en cykel för 20000kr eller ens över 10000kr

nej då men jag förstår ju vad du menar, det beror ju som sagt på vad man ska ha cykeln till.

funderar på att skaffa mig nya/bättre däck i alla fall eftersom dom jag har tydligen inte skulle vara så bra, inte kul att få punka i 50km/h :P

typ ej över 3000kr men man får vad man betalar för

#113

Postad 25 juni 2010 - 11:14

salvion
  • salvion
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

gafflen är inte bra

Ah ok där ser man, vore intressant om du utvecklade det lite lite, är den farllig? eller bara tung eller dålig kvalitet tex, som en "stads" cyklist jag kanske klarar mig ändå med den? eller behöver jag oroa mig? förslag på annan cykel som är bra eller bättre utan att dra iväg till kanske 10k? 10-14k känns som en gräns en gräns till och med för mitt habegär :P
tack för synpunkten!

#114

Postad 25 juni 2010 - 11:20

Robert_K
  • Robert_K
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Jag kan bara flika in och rekommendera en cykel jag haft i 9 år utan några problem över huvud taget.
Kona Caldera.
Jag har själv en 01 och jag skulle tro att de är minst lika bra idag de har dessutom idag skivbromsar både fram och bak.

Mvh Robert.

#115

Postad 25 juni 2010 - 12:08

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Ah ok där ser man, vore intressant om du utvecklade det lite lite, är den farllig? eller bara tung eller dålig kvalitet tex, som en "stads" cyklist jag kanske klarar mig ändå med den? eller behöver jag oroa mig? förslag på annan cykel som är bra eller bättre utan att dra iväg till kanske 10k? 10-14k känns som en gräns en gräns till och med för mitt habegär :P
tack för synpunkten!

1 den väger bly
2. den har fjädrar som man får byta efter vikt
3. nej den är inte farlig
så kan man stå ut med det så är det upp till var och en
http://www.sram.com/...ockshox/src/fam
här kan du titta på dom gafflar som har fjäder
och här utan fjäder
http://www.sram.com/.../brand/rockshox
och här har du alla gafflarna från sram
http://www.sram.com/...ockshox/src/cat

#116

Postad 25 juni 2010 - 12:57

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

ok, så typ 95 % av jordens befolkning har värdelösa skitcyklar. knaske fler ändå,, tror faktiskt inte det är så många som köper en cykel för 20000kr eller ens över 10000kr

nej då men jag förstår ju vad du menar, det beror ju som sagt på vad man ska ha cykeln till.

funderar på att skaffa mig nya/bättre däck i alla fall eftersom dom jag har tydligen inte skulle vara så bra, inte kul att få punka i 50km/h :P

Vad för däck sitter det per original? En cykel fallerar ju inte pga däcken som inköp så att säga. Däremot andra komponenter kanske. Men allt utom själva ramen kan man byta... ser att jag kan köpa kassett till min Crescent för mer än vad jag betalade för cykeln...

Vad gäller däck rekommenderar jag vikbara alla dagar. Lättare, starkare och bättre skydd mot genomslag och glas. Totalpunka har jag bara fått en gång då jag skaffade mig just ett "snakebite" genom ett genomslag just. Dvs jag körde rakt på en spetsig sten, spets smalare än hjulet, i en nedförsbacke varvid den slog igenom och skapade två hål på innerslangen. Inge kul mitt i skogen utan möjlighet att reparera. Nu har jag en CO2 pump ivartfall och extra slang tar jag med mig ibland.

Oftast vid punktering är det pyspunka och det är inget farligt. Då hittar man vanligen cykeln med platt däck när man ska ge sig iväg.
Bästa skyddet är dock ett välpumpat däck.

Tyvärr kostar bra däck bra mycket mer än de rena gummidäck lokala gubben i lådan vill sälja till dig.

Nä, nu är det midsommar.

#117

Postad 26 juni 2010 - 07:09

salvion
  • salvion
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

1 den väger bly
2. den har fjädrar som man får byta efter vikt
3. nej den är inte farlig
så kan man stå ut med det så är det upp till var och en
http://www.sram.com/...ockshox/src/fam
här kan du titta på dom gafflar som har fjäder
och här utan fjäder
http://www.sram.com/.../brand/rockshox
och här har du alla gafflarna från sram
http://www.sram.com/...ockshox/src/cat


Ah, tackar får läsa på lite då!

#118

Postad 26 juni 2010 - 08:04

Unregistered1797
  • Unregistered1797
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
.

Redigerat av Unregistered1797, 21 juli 2012 - 00:54.


#119

Postad 26 juni 2010 - 17:30

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

läste lite på ett cykelforum förut om min cykel (scott p55) där många sa att det var en dålig cykel och att framgaffeln var dålig och att den var alldeles för tung och att däcken var alldeles fördåliga och det var både det ena och det andra

är dom bara extramister och måste ha det bästa eller funkar den som en helt vanlig cykel?


Är du nöjd med den?
Går den att transportera sig från A till B?
Går det bra att trampa på?

Om ditt svar är ja på alla dessa frågor så behöver du inte vara orolig.
Det finns alltid något/någon som är bättre och det man köper duger aldrig enligt alla på diverse forum. Man kan köpa en Ferrari och ändå är det fel på den enligt vissa.
Ju mer man läser på forum ju mer less på folk blir man..tyvärr.

1 den väger bly
2. den har fjädrar som man får byta efter vikt
3. nej den är inte farlig
så kan man stå ut med det så är det upp till var och en
http://www.sram.com/...ockshox/src/fam
här kan du titta på dom gafflar som har fjäder
och här utan fjäder
http://www.sram.com/.../brand/rockshox
och här har du alla gafflarna från sram
http://www.sram.com/...ockshox/src/cat


1: Spelar det för roll? Den är inte avsedd för att kapa hundradelar i ett lopp, nej det är inte en sån cykel.
2: Nu får du förklara, jag förstår faktiskt inte.

För all del, den där gaffeln går perfekt att cykla på i skogen (om man inte kräver något "extra") och den kommer inte falla sönder och man känner inte att den väger 2,5kg eller vad den nu väger.

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 26 juni 2010 - 17:31.


#120

Postad 26 juni 2010 - 18:57

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Är du nöjd med den?
Går den att transportera sig från A till B?
Går det bra att trampa på?

Om ditt svar är ja på alla dessa frågor så behöver du inte vara orolig.
Det finns alltid något/någon som är bättre och det man köper duger aldrig enligt alla på diverse forum. Man kan köpa en Ferrari och ändå är det fel på den enligt vissa.
Ju mer man läser på forum ju mer less på folk blir man..tyvärr.



1: Spelar det för roll? Den är inte avsedd för att kapa hundradelar i ett lopp, nej det är inte en sån cykel.
2: Nu får du förklara, jag förstår faktiskt inte.

För all del, den där gaffeln går perfekt att cykla på i skogen (om man inte kräver något "extra") och den kommer inte falla sönder och man känner inte att den väger 2,5kg eller vad den nu väger.

Det handlar om den ofjädrade vikten vilket är ca 1.5 kilo mot en gaffel som är luft assisterad vilket betyder att den tyngre gaffeln har svårare att nå sitt utgångs läge på grund av den högre vikten.

#121

Postad 26 juni 2010 - 19:53

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

  • 848 inlägg
  • 0
Provcykla!

Jag var helt inställd på Scott P45 men föll pladask för Nishsiki Hybrid Comp när jag provcyklade den. Otrolig acceleration i cykeln och den går otroligt snabbt och lätt. Växlar och nav håller för en hel del. Jag har gång efter gång under det senaste året plågat drev och kedja genom att växla när jag trampar på med hela min vikt, smäller bara till så har man rätt växel. Bromsarna nyper riktigt bra, körde däremot slut bakklotsarna på en sommar men då cyklar jag nästan uteslutande Stockholm innerstad och det är mycket start stopp. Tror cykeln kostade 5495:- när jag köpte den.

Rekommenderar starkt att köpa ett par vettiga cykelskor, började första året med att köra i vanliga "löpskor". Jag har två gånger "tappat" pedalen och varit nära på att ramla. Jag har även känt att belastningen på fotsulan inte varit optimal. Köpte ett par Shimano-skor för 1299:- + Shimanopedaler för 699:- detta var ett jättelyft. Sulan är hård vilket gör belastningen på foten jämn, sen när man klickar i skorna sitter dom fast så man slipper tappa pedalen. Dessa kan även användas om man på vintern vill köra spinningpass då klickfästet är infällt under skon.

Cyklade 4,6 mil idag med en snitthastighet på 22km/h, blandat både skog, landsväg och stad.

När man har en landsväg är det inga problem att snitta 26-28km/h akilleshälen blir rödljus, uppförsbackar, när man inte hittar och måste stanna och kolla på GPSen.

Fantastisk känsla att cykla, slippa passa kollektivtrafiken sen är det riktigt bra vardagsmotion!

Lycka till!

Redigerat av Unregistered11bf6fd0, 26 juni 2010 - 20:03.


#122

Postad 26 juni 2010 - 20:01

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

  • 848 inlägg
  • 0

Jag är en riktig rookie på cyklar men skulle höra om någon har något omdömme om butiken Cykellandet på Birgerjarlsgatan i Sthlm? har själv ingen aning men killen jag pratade med verkade mycket sympatisk och det känndes trevlig med en liten butik där "säljarna" var lite skitiga om händerna... men käns ok att dom som säljer mekar med grejorna också? någon som handlat där?
Sedan har dom 5 års service ingår (man kan en gång o året få cykeln justerad och oljor fyllda) det är väll värt någon spänn för en latmask som mig antar jag?



nr 2
åsikter om denna cykel? Nishiki Cross Contry Team
Gillade att den hade hydraliska bromsar och att man kan låsa gaffeldämpningen enklet på styret, men någon som har åsikter om märket och eller modellen?

Vore glad för lite ideér och åsikter uppskattas!



Sportson är jätteseriösa finns en butik på Kungsholmen och en på Söder just vid Götgatan, dom har bra utbud kunnig personal. Kanske inte dom lägsta priserna på tillbehör men du får schysta prylar och väldigt god service. När jag köpte min cykel fanns den inte monterad, då sa dom ta en fika och kom till baka på 15-20 minuter är det klart. Det är service att skruva ihop en cykel från paket till färdig att cykla hem på en kvart, och sen såg jag på dom att dom antog utmaningen, dom gillade vad dom gjorde. Dom tänkte hur snabbt kan vi montera denna cykel, istället för att tycka att det var jobbigt att jag ville ha cykeln direkt :P

Var även inne senare tidigare och pumpade cykeln, jag har inget stöd så det var lite drygt.
Killen i butiken såg detta direkt och frågade om jag ville ha hjälp, vresig som jag är ville jag klara av att pumpa däcken själv hehe

Redigerat av Unregistered11bf6fd0, 26 juni 2010 - 20:05.


#123

Postad 26 juni 2010 - 20:01

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Söker tips... Ny kassett, ny kedja och kanske en stor krans till drevet ska skaffas.
Racer 8 delad kassett, 12-23 tänder tror jag (ska kontrollräkna en gång till). Shimano HG50 eller Sram Pg-850 är det alternativ jag funnit. Sram är billigare och minst lika bra, det senare ett antagande från mig. Eller helt galet?

Kedja - Shimano, Sram? Senare med snabbkoppling kanske att föredra? Då är det väl Sram pc850 som gäller och Shimano HG 70 om man vill låta kedjan sitta? Eller annan kedja?

Stor krans, 53 tänder. uppmätt bultcirkeldiameter på 130 mm (mätningen, så bra den gick att utföra, gav cirka 128-129 mm men det är troligen mätfel, dvs den är nog 130 mm)
Passar alla med 53T och rätt diameter eller beror det på kedja/antal delar bak vilken krans som passar?
Vevarmarna är från Suntour, antar drevet likaså.

Tänkte nu när denna tråd finns kanske det finns någon som kan ge råd annars är det ju lite som att köpa grisen i säcken. Utan att testa allt kan man ju inte veta vad som är bra. Jag har på min MTB Sram-kassett, shimano-drev och kedja vilket iofs verkar fungerar bra men kanske annat kan fungera bättre?

#124

Postad 26 juni 2010 - 23:46

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0
Monshi, ställ frågan på happymtb.org eller annat forum där det dryper av cykelnördar. Du får säkert fler svar, följdfrågor och en allmänt högre svarsfrekvens. Good luck!

#125

Postad 27 juni 2010 - 08:46

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Monshi, ställ frågan på happymtb.org eller annat forum där det dryper av cykelnördar. Du får säkert fler svar, följdfrågor och en allmänt högre svarsfrekvens. Good luck!


Asch, någon borde det väl finnas här.... happymtb söker jag igenom och kan väl säga att MTB är just vad de avhandlar där. Visserligen samma teknik i växlar och kedja men undrar om...

Vi får se.

#126

Postad 28 juni 2010 - 07:58

salvion
  • salvion
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Gaffeln är la inget underbart men seriöst, om du inte är någon som verkligen vill ge cyklingen det lilla extra så duger den gott. Inga problem. Är själv en sådan som äger cyklar för 60k och visst är det skillnad men är det värt det om man bara ska ha den som slöpendel till jobbet? Om du tänker köra lite mer allvarligt skulle jag nog gå upp ett steg till ca 12k och få en bättre gaffel.

Kan lika gärna rekommendera när jag ändå är igång:
Bra cykel

Sedan har vi:
Cykelforum
Forum, bilder & allt möjligt
Filmer & klipp för cykelintresserad (här finner man bröderna Wallner, Herman och vår svenska mästare Felix)



50km/h? cyklar du bara i nedförsbackar?

Angående däck så ligger dessa i lagom pris och "punkterings-skydd" borde alla ha.
Bra däck
(Dessa är då avsedda för pendlng och asfalt, inget jag direkt drar in i skogen med)



Tack för dit utförliga svar! skall absolut kolla in den där hijjen du rekomenderar, såg att den var lättare bla, osäker på exakt vad som är bättre än den jag kollade på, men får läsa på mera!

Undrar dock lite över storleken, hur mätar min vilken Tum man skall ha? från skrevet och ner i marken? :D
är c.a 175 c.m kort.
tack igen mycket uppskattat!


Sportson är jätteseriösa finns en butik på Kungsholmen och en på Söder just vid Götgatan, dom har bra utbud kunnig personal. Kanske inte dom lägsta priserna på tillbehör men du får schysta prylar och väldigt god service. När jag köpte min cykel fanns den inte monterad, då sa dom ta en fika och kom till baka på 15-20 minuter är det klart. Det är service att skruva ihop en cykel från paket till färdig att cykla hem på en kvart, och sen såg jag på dom att dom antog utmaningen, dom gillade vad dom gjorde. Dom tänkte hur snabbt kan vi montera denna cykel, istället för att tycka att det var jobbigt att jag ville ha cykeln direkt :P

Var även inne senare tidigare och pumpade cykeln, jag har inget stöd så det var lite drygt.
Killen i butiken såg detta direkt och frågade om jag ville ha hjälp, vresig som jag är ville jag klara av att pumpa däcken själv hehe


Ah jo har hört talas om den butiken, kanon med tips från folk som handlat med goda erfarenheter, tack för tipset!

#127

Postad 28 juni 2010 - 18:47

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Tack för dit utförliga svar! skall absolut kolla in den där hijjen du rekomenderar, såg att den var lättare bla, osäker på exakt vad som är bättre än den jag kollade på, men får läsa på mera!

Undrar dock lite över storleken, hur mätar min vilken Tum man skall ha? från skrevet och ner i marken? :)
är c.a 175 c.m kort.
tack igen mycket uppskattat!

man andvänder ett vatten pass trycker upp den i skrevet ser till att vatten bubblan ligger i nivå sen mäter man från golvet och upp till under kanten på vattenpasset sen tar man måttet man har x 0.60. sen har man ut vilken ram man skall ha i centimeter.

#128

Postad 29 juni 2010 - 07:43

salvion
  • salvion
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

man andvänder ett vatten pass trycker upp den i skrevet ser till att vatten bubblan ligger i nivå sen mäter man från golvet och upp till under kanten på vattenpasset sen tar man måttet man har x 0.60. sen har man ut vilken ram man skall ha i centimeter.


:unsure: "vatten pass... trycker upp den i skrevet ser till att vatten bubblan ligger i nivå" gör inte det hemskt ont?

Sry kunde inte låte bli :)

Ni är alla en stor källa till kunskap! nu jäklar skall shoppas cykel...skall bara bestämma mig för vilken!

#129

Postad 29 juni 2010 - 08:52

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

:unsure: "vatten pass... trycker upp den i skrevet ser till att vatten bubblan ligger i nivå" gör inte det hemskt ont?

Sry kunde inte låte bli :)

Ni är alla en stor källa till kunskap! nu jäklar skall shoppas cykel...skall bara bestämma mig för vilken!


Mmh, jag konstaterar att när jag ska köpa reservdelar till min cykel att med åttadelat system är urvalet begränsat.... nio delar är vanligare tycks det... fast snabb titt på cyklar idag är det minst lika vanligt med 3x8 och 3x9 så delar kommer det att finnas än i många år. Ja, man kan finna delar för sjudelade system utan problem. Gamla sexdelade är det dock sämre med.

Storlek på cykel - en enkel guide
http://www.cykloteke...uctCategoryID=1

#130

Postad 29 juni 2010 - 22:13

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0
Jag har äntligen lyckats ställa in min sadel. När jag äntligen hade fixat i vilket djup sadeln skulle sitta så finjusterade jag den på höjden. Provade upp och ner flera gånger men inget blev bra.. problemet var att jag tyckte armarna blev överbelastade. Jag vet att cykeln har en aggressiv sittställning men det var inte bra ändå. Att höja den kändes fel (trodde jag) då detta skulle öka trycket på armarna. Men ack så fel jag hade..

Jag chockhöjde sadeln två centimeter (plus finjustering) och vilken underbar skillnad! Helt plötsligt satt jag avslappnat men ändå aggressivt, jag tog verkligen ut trampen och sadeln i sig blev mycket skönare. Nu har cykeln helt gått från kategorin "helt okej" till "F*CKING AWSOME". Jag blev verkligen så himla nöjd. Det blev en helt ny cykel där allt kändes annorlunda, fast bara till det bättre! Kontakten med cykeln påverkades så positivt att jag inte kan sluta skriva detta trams...

:)


Summa summarum glada amatörer: ta tid på er att ställa in sadelns höjd och djup.

/Christian

Redigerat av Unregistered1331, 29 juni 2010 - 22:15.


#131

Postad 30 juni 2010 - 05:01

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Jag vill ha en bild på ditt agressivt avslappnade ansikte. :)

#132

Postad 30 juni 2010 - 07:30

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Summa summarum glada amatörer: ta tid på er att ställa in sadelns höjd och djup.

/Christian

Mmh, ja, det är en konst...Sittställning kan vara viktigare än man tror men så illa att man skadar sig om man sitter fel är det vanligen inte.

Jag kör med enkla grundregeln, höjdmässigt att vid en fullständig tramprörelse ska foten EJ sträckas ut men du ska kunna sträcka foten...fast på min hybrid ska jag nog sänka sadel en liten aning och flytta fram den lika mycket. Känns som om jag på sistone hamnat lite långt fram på sadeln...

#133

Postad 30 juni 2010 - 08:44

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0

Jag vill ha en bild på ditt agressivt avslappnade ansikte. :)

:)


Ja, det kanske inte är farligt men det gav framför allt inte cykeln rättvisa. Det blev verkligen en helt ny cykel för mig som kändes formskuren. Till en början trodde jag att cykeln var aningens för stor och att jag skulle behöva lida med det där..

/Christian

#134

Postad 30 juni 2010 - 15:38

Unregistered1797
  • Unregistered1797
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
.

Redigerat av Unregistered1797, 21 juli 2012 - 00:54.


#135

Postad 30 juni 2010 - 16:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
var ute på min första "långtur" men cykeln igår, 14km blev det och tog typ 32 min. världsklass antar jag ;) nej men det som var absolut värst var sadeln som är ruggigt obehaglig att sitta på, baken domnar ju nästan bort och är öm som fan

annars gillar jag cykeln förutom att det är lite tugnt att cykla i uppförsbackar med den, eller det kanske är mig det är fel på istället :huh: rent konditionsmässigt var det inga problem alls utan det var låren som jag fick mjölksyra i så fort det blev uppförsbacke.

men det är väl bara till att fortsätta så ska väl det gå lättare också B)

#136

Postad 30 juni 2010 - 16:25

Unregistered1797
  • Unregistered1797
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
.

Redigerat av Unregistered1797, 21 juli 2012 - 00:54.


#137

Postad 30 juni 2010 - 16:34

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Ska du lägga 800 eller 8000kr?
Du verkar ganska insatt, Checka igenom här . Riktigt fina priser på det mesta. Kör på "känn", jag skulle dock kört Sram även om Schimano ofta är snäppet(råder delade meningar) "bättre" kräver det mer tid för det lilla det ger i "perfektionen".

Cirka 800 kr räknar jag med att det landar på. Cykeln kostade 5500 kr, 8000 kr på växeldelar är den nog inte värd.
Har fått god hjälp av Cyclecomponents att ta reda på vad som passar, det är ju en liten djungel av benämningar minst sagt.
Blir motsvarande en 8-del kassett från Shimano eller Sram, ej bestämt mig, en kedja i klass med Shimano HG70 samt en stor krans, troligen denna, från Shimano. Visserligen specat för 9-delat system men enligt Cyclecomponents är skillnaden liten på dessa drev mellan 8-, 9- och 10-delade system.

Nu är bara frågan - bör man byta bultar med? Eller duger de gamla?

Ska räkna igenom vad det kommer kosta på CC och Chainreaction....men CC har hjälpt mig så gott, de kan få en hundralapp extra. Vi får se.

bara man vet vad man ska ha och har verktygen är det ganska enkelt att mecka cykel. Orkar inte lämna den till verkstaden då de alltid vill lägga beslag på den i en vecka eller två. För fasiken, det går att tidsbeställa service för bilen varför inte för en cykel? Jag vill kunna åka dit med ett skevt hjul, ta en kopp kaffe, och sedan tacka för mig och rulla därifrån på ett runt hjul! Är det för mycket begärt? Tydligen!

Rikta hjul är väl det enda jag inte gjort på en cykel än...Byta framgaffel har jag aldrig gjort heller. Inte haft behovet. Men i övrigt ja. Snart.

#138

Postad 30 juni 2010 - 16:47

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

annars gillar jag cykeln förutom att det är lite tugnt att cykla i uppförsbackar med den, eller det kanske är mig det är fel på istället :huh: rent konditionsmässigt var det inga problem alls utan det var låren som jag fick mjölksyra i så fort det blev uppförsbacke.

Ja, det där lär bli bättre med tiden. Muskler växer om de får stimulans. Lär dig också dina växlar så ska du se att många backar blir rena barnleken.
Man kan grovt säga att du ska hålla samma tramptempo i backe som på plan mark, kring 40-60 varv per minut.

Vill du träna styrka, kör på lite för tung växel.
Vill du träna mjölksyra/kondition, lägg innan backen i en relativt lätt växel du tror du orkar ligga på i hela backen. Och dra på.

#139

Postad 30 juni 2010 - 16:55

Unregistered1797
  • Unregistered1797
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
.

Redigerat av Unregistered1797, 21 juli 2012 - 00:53.


#140

Postad 30 juni 2010 - 17:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Ja, det där lär bli bättre med tiden. Muskler växer om de får stimulans. Lär dig också dina växlar så ska du se att många backar blir rena barnleken.
Man kan grovt säga att du ska hålla samma tramptempo i backe som på plan mark, kring 40-60 varv per minut.

Vill du träna styrka, kör på lite för tung växel.
Vill du träna mjölksyra/kondition, lägg innan backen i en relativt lätt växel du tror du orkar ligga på i hela backen. Och dra på.



ja det där med växlarna var inte så lätt, ska jag vara ärlig tycker jag det är jobbigare att ha en lätt växel i backarna, blir ju bara en massa trampande hela tiden, är det mig det är fel på eller ska det vara så? :huh:

vill egentligen inte träna styrke utan det är mest kondisen och fettförbränningen jag vill åt så då är det väl bara att trampa på så länge som möjligt.

hur är cykling jämfört med en joggingrunda? när jag är ute och joggar så joggar jag ca 6km blandad terräng.
hur långt måste jag cykla för att förbränna lika mycket?

eller är det ingen skillnad?
kondisen är inte på topp i år så efer 5-6 km är jag helt slut B) dock har jag slutat att röka så nu ska det väl gå lite lättare.

#141

Postad 30 juni 2010 - 18:37

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Att cykla är ett utmärkt sätt att bygga upp en kondition på. När man springer är det lätt att man tar i för mycket för att det ska riktigt konditionsbyggande.
Problemet är bara det att sticker jag ut och springer är jag klar på 40-60 minuter.

Sticker jag ut och cyklar för motion blir det absolut minst drygt en timma men vanligare 1,5 till 2 timmar. Men med det sagt, en cykeltur på 30 minuter är bättre än inget.
hur mycket man bränner? Helt ovetenskapligt har mitt favvoprogg Sportracks gett mig dessa siffror:
Löpning i snitt över 76 timmar/762 km loggat 652 kCal/timma
Cykel i snitt över 214 timmar/4 300 km loggat 594 kCal/timma
Fast detta beror givetvis på intensiteten! Så enkelt är det inte med andra ord. Men det är ju lättare att cykla i en timma så nog är chansen större att man bränner mer på cykeln än i spåret?

Växlar - alla är vi olika. Orkar du hålla uppe tempot på en tung växel kan du givetvis göra det. Du har väl en cykeldator? Håll koll på denna och se vad som går snabbast/lättast i en given backe.

RyanCormac
Nä, jag bor inte granne med CC. 98 kr i frakt är väl inte så farligt? Men visst, med de priser de har borde de kunna leverera paket som det jag kommer beställa utan fraktkostnad.
Däremot har jag Cykelkraft nästgårds exempelvis och ska jämföra priser.
Fri frakt på Chainreaction? Är du en trogen kund eller?

Fasiken, blir till att ställa upp ett Excelark med alla priser och försöka klura ut fraktkostnaderna. Eller så skiter man i det. Skillnaden är väl på totalen en 200 kr som max.

#142

Postad 30 juni 2010 - 18:45

Mange76
  • Mange76
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0
Chain Reaction har gratis frakt om man beställer för minst 1135kr eller nå sånt just nu så tog hem helt nytt drivpaket + däck för ett par veckor sen därifrån.
Cyclecomponents har jag inte ens en mil till så det blir ju "fri frakt" där med :huh:

#143

Postad 30 juni 2010 - 19:13

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Att träna kondition på cykel tar lång tid, en cyklist som tränar cykling är ute och kör ett antal timmar. och för eliten är det ju heldags jobb.
jag har själv 3 olika tempon jag håller.

1: tempo där jag kan prata samtidigt som jag cyklar
2: tempo där jag knappt kan prata
3: tempo där jag inte kan prata alls utan måste hålla i gång andningen.

#144

Postad 30 juni 2010 - 19:52

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Snabb räkning på tre leverantörer av
Shimano HG70 kedja
Shimano HG70 8-delad kassett (Tiagra) 12T-21T eller kanske 12T-23T (önskar 11T-22T...)
Shimano 105 5502 B-typ 53T krans

Lokala Cykelkraft, dvs utan fraktkostnad, 884 kr
Cyclecomp 868 kr (fast de har inte kedjan i lager) (frakt 98 kr)
Chainreact 907 kr (frakt 59 kr)

dvs egalt var jag köper det hela.
Ska väl lägga till nya rulltrissor, har inte kollat vilket skick de är i faktiskt, samt (osäker in i vassen) nya bultar till drevet. Samt kanske passa på när man ändå skickar en order och köpa lite bromsklossar och olja.

Den som vill kan ju kommentera delarna, kanske värt att stega upp i kvalitet? Kostnaden stiger givetvis då men kan man kanske nå en lägre kostnad per kilometer?

Kondition - under en tid i mitt liv var jag knappt ute och sprang eller motionscyklade men cyklade varje dag cirka 2,5 km, i ett rasande tempo, till tåget. Varje liten tur hjälper, bara den intensiva träningen gav mig en bra grund.

Växlar - en fundering.
Nu har jag alltså som tyngsta växel 53T fram till 12T bak på ett 28" hjul.
Ser att större kransar än 53T finns knappast, 55 T har jag sett. Bak finns det på flerdelade system ned till 11T. Kör inte eliten på tyngre växlar? De måste de väl? Eller är jag för svag/har för lågt tempo? På 53T + 12T tycker jag att bekväm fart är kring 40-45 km/h på ett ungefär. Nog går det snabbare på touren!
Okej, jag orkar inte hålla det tempot så länge, det orkar de....

Ahh, ett kul Excel-ark, utväxlingstabell:
http://www.cykelmotion.se/utvaxl.xls
från sidan
http://www.cykelmoti...e/meksidan.html
För att cykla 40 km/h måste jag ha en kadens på cirka 70 ser jag. Ja, det kan nog stämma, lite ansträngande är det.

#145

Postad 01 juli 2010 - 16:09

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

var ute på min första "långtur" men cykeln igår, 14km blev det och tog typ 32 min. världsklass antar jag :) nej men det som var absolut värst var sadeln som är ruggigt obehaglig att sitta på, baken domnar ju nästan bort och är öm som fan

annars gillar jag cykeln förutom att det är lite tugnt att cykla i uppförsbackar med den, eller det kanske är mig det är fel på istället :unsure: rent konditionsmässigt var det inga problem alls utan det var låren som jag fick mjölksyra i så fort det blev uppförsbacke.

men det är väl bara till att fortsätta så ska väl det gå lättare också :)


För mig tog det i sommar omkring 35-40 mil innan mjölksyran började släppa, annars fick jag syra så fort jag drog på lite extra. Då låg jag och trampade på ca 28-32km/h med en billig racer (beroende på vind), kanske en puls på 120-130 (samtalstempo), och ökade bara ett par km/h.. Syran small till direkt, pulsen upp till 180. Nu har det däremot börjat släppa rejält och jag kan verkligen dra på under längre stunder och är inte alls lika uppförsbackekänslig. Skönt. Är kass på rundtrampa dock efter att har "ståcyklat" billighetsMTB i 27 år innan SPD-införskaffandet, så det kan ju också spela in att man vänjer sig omedvetet att rundtrampa när nu möjligheten finns.

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 01 juli 2010 - 19:38.


#146

Postad 01 juli 2010 - 19:57

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

För mig tog det i sommar omkring 35-40 mil innan mjölksyran började släppa, annars fick jag syra så fort jag drog på lite extra. Då låg jag och trampade på ca 28-32km/h med en billig racer (beroende på vind), kanske en puls på 120-130 (samtalstempo), och ökade bara ett par km/h.. Syran small till direkt, pulsen upp till 180. Nu har det däremot börjat släppa rejält och jag kan verkligen dra på under längre stunder och är inte alls lika uppförsbackekänslig. Skönt. Är kass på rundtrampa dock efter att har "ståcyklat" billighetsMTB i 27 år innan SPD-införskaffandet, så det kan ju också spela in att man vänjer sig omedvetet att rundtrampa när nu möjligheten finns.



samma här har jag märkt, så fort jag drar på så kommer mjölksyran. skönt för dig att det har släppt och går lättare, måste bli 10 ggr roligare att cykla då med.

va ute på en springtur nyss också , eller jag gick 2km och sprang ca 4km. jag har inte sprungit nånting i år än så det var ju grymt mycket jobbigare än att cykla 14km som jag gjorde i förrgår eller när det var.
men det är nog fortfarande roligare att springa, men variation skadar aldrig, blir ju olika träning.

#147

Postad 01 juli 2010 - 20:21

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
mmh, mjölksyra får jag nästan aldrig... musklerna i benen blir däremot stumma en tid tills jag fått bort syreskulden... måste göra ngt fel...
Ja, när jag cyklar/springer det vill säga.
Mjölksyra i de mindre tränade armarna är inget problem att skaffa mig. Eller magmusklerna för den del, jag har gett mig fan på att bli lite starkare där nu.

#148

Postad 01 juli 2010 - 21:08

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
jepp, känner också av det i magen både när jag cyklar och springer, riktigt jobbigt att träna mage tycker jag, lätt det jobbigaste om man går till gymmet, hatar det, men tränar du magen måste du träna ryggen

#149

Postad 01 juli 2010 - 21:54

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

jepp, känner också av det i magen både när jag cyklar och springer, riktigt jobbigt att träna mage tycker jag, lätt det jobbigaste om man går till gymmet, hatar det, men tränar du magen måste du träna ryggen


Que? Träna mage - träna rygg? Menar du att det blir obalans däremellan annars? Äsch, ska bara göra lite situps och benlyft för att få upp styrkan lite i mellangärdet.
Inga problem där, bara att jag kanske tror att jag kanske med lite mer styrka i magen kan få en bättre hållning när jag simmar. När jag cyklar och springer är det bara benen som blir trötta.

Gym sätter jag inte min fot på, här blir det egen träning med kroppen som vikt. Det är enda som gäller för mig.

#150

Postad 02 juli 2010 - 09:55

Hex
  • Hex
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Hej gott folk,
Jag är ute efter en pendlar/träningshoj. Den kommer användas till 90% asfalt 10% grus. Få backar i området.
Cykeln skall vara robust, då jag är rätt stor (188 och 100+).
En cykel jag fastnat för är Scott sub 10, dels för den är ruskigt snygg + att jag tror den passar mina krav.
http://www.scott-spo...05/45253/sub_10

Vad är för/nackdelar med ett inbyggt växelsystem? Det jag lyckats luska fram är att det är väldigt användarvänligt (läs mindre krångel). Men det måste ju finnas negativa aspekter också.

Vad finns det för alternativ till denna cykel? Såg att kona hade en liknande, men den ser ju ut som en gammal bakisspya i färgen.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.