Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SAMSUNG PS51D8005 åsikter?

543 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 juni 2011 - 21:07

xpodus
  • xpodus
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej!

Nu är det snart dags att flytta in i lägenheten och vad är då viktigase än en fläskig tv?
Har bestämt mig för att Plasma är nog det bästa för mig och storlek ~46-50 tum.

Är rätt ny på området och min kunskap är väldigt begränsad.
Min budget är på max 15 000 kr, helst något under. Tvn kommer användas till en del 360 spelande, hd + vanlig film samt en del divx filmer. Viktigt att den presterar bra i alla dessa kategorier, bildkvalitet är prio.
Har länge hört att Panasonic är det enda rätta märket för Plasma etc. etc. men när man läser runt här och på andra ställen känns det som att de andra tillverkarna kommit ikapp, eller har jag fel?

Hur som helst så fastnade jag lite för denna tvn: SAMSUNG PS51D8005. Har sjukt många coola finesser som jag tror jag kommer uppskatta och har de anslutningar jag letar efter. Men är det någon som äger denna tv eller som testat den och har något att säga? Är den bra?


Kom gärna med andra förslag =)

Tack!!

#2

Postad 29 juni 2011 - 06:27

nimrod23
  • nimrod23
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0
Har köpt denna TV och jag är mycket nöjd. Mycket bra bild både på SD och HD-kanaler. Bluray är förstås enormt bra. Har inte spelat på den så detta kan jag inte kommentera.

Har ingen Buzzing och IR är minimalt och kan bara ses om man står riktigt nära TV:n och har haft på en statisk bild länge men det går bort fort. Normalt tittavstånd syns det inte alls.

Att streama filmer från dator går alldeles utmärkt men se till att ha en bra uppkoppling, annars så hackar det vid uppspelning av högupplösta filmer (MKV).

Svärtan är bra men kan vara bättre. Om svärtan är viktig så köp dig en panasonic istället men då får du förstås punga ut lite mer pengar.

Har haft en GT30 hemma och kan göra lite jämförelser:

* Bildmässigt tycker jag det är lika. Spelar ingen roll vilken TV du väljer.
* Svärtan - bättre på GT30.
* Rörelsehantering - Panasonic har problem med 50Hz-material vilket kan ses vid panoreringar. Detta var varför jag lämnade tillbaka GT30 och köpte en Samsung D8005 istället. Här är denna TV mycket bättre än GT30.

#3

Postad 29 juni 2011 - 07:49

Jernstrom87
  • Jernstrom87
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Tänkte höra om någon har erfarenhet utav att väggmontera denna TV? Läst runt lite och som jag har förstått det så kan bla. buzzning bli värre om man har den vägghängd?

#4

Postad 29 juni 2011 - 08:41

nimrod23
  • nimrod23
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

Tänkte höra om någon har erfarenhet utav att väggmontera denna TV? Läst runt lite och som jag har förstått det så kan bla. buzzning bli värre om man har den vägghängd?



Jag har min på väggen och den buzzar inte. Hör inget från soffan där jag sitter ca 2,5 meter ifrån TV:n.

Redigerat av nimrod23, 29 juni 2011 - 08:41.


#5

Postad 29 juni 2011 - 09:06

Jernstrom87
  • Jernstrom87
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Jag har min på väggen och den buzzar inte. Hör inget från soffan där jag sitter ca 2,5 meter ifrån TV:n.


Tack nimrod23!

Nu hoppas jag att någon kan bekräfta att den inte har något lagg vid spelande, isf blir det en tur till HiFi klubben i dagarna och köpa TVn. Den verkar ju faktiskt ha allt, dryga 50", 2011års funktioner, bra bild, trevlig design, 3D (för att det är roligt helt enkelt) och allt till i min mening ett kanonpris!

#6

Postad 29 juni 2011 - 09:28

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Kul att du startat denna tråden, har själv sett den på hifiklubben samt på Lars bengtsson och tyckte den gav riktigt bra bild. Att den dessutom har en del schyssta finesser och är extremt tunn är ytterligare bonusar. Jag har velat mellan mycket olika tv:ar men just nu står det mellan denna och Sony 55EX 500. Det som talar mot Samsungen är storleken, jag hade helst haft minst 55".

#7

Postad 29 juni 2011 - 10:05

Jernstrom87
  • Jernstrom87
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Kul att du startat denna tråden, har själv sett den på hifiklubben samt på Lars bengtsson och tyckte den gav riktigt bra bild. Att den dessutom har en del schyssta finesser och är extremt tunn är ytterligare bonusar. Jag har velat mellan mycket olika tv:ar men just nu står det mellan denna och Sony 55EX 500. Det som talar mot Samsungen är storleken, jag hade helst haft minst 55".


Jag sitter också och velar mellan samma Sony och Samsungen.. Tyvärr så klickar jag runt alldeles för mycket och har nu hittat "Snikvarianten" av denna TV fast i 59", PS59D555 (https://www.prisjakt...kt.php?p=853776). Den kostar en tusenlapp mer (just nu), är 8" större, har samma panel men verkar sakna Smart TV samt något antireflexfilter som den dyrare 8-serien har..

Ursäkta att jag lånar denna tråd, men jag hoppas det är OK då det handlar om liknande TVs

På AVSforum så diskuterar de TVn och den verkar få bra omdömen: http://www.avforums....ers-thread.html

Har dock inte hittat något "riktigt" test på antingen PS51D8005 (8000) eller PS59D550 (555)

Redigerat av Jernstrom87, 29 juni 2011 - 10:06.


#8

Postad 29 juni 2011 - 10:42

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
den "riktiga" 59"-varianten på denna borde väl vara den här: https://www.prisjakt...kt.php?p=856764 ?

#9

Postad 29 juni 2011 - 10:59

Jernstrom87
  • Jernstrom87
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

den "riktiga" 59"-varianten på denna borde väl vara den här: https://www.prisjakt...kt.php?p=856764 ?


Verkar vara ytterligare en version, men enligt AVS forum så finns det bara 51" och 64" i D800 serien,

"The Samsung line of plasmas includes the D8000 series 3D displays which come in screen sizes of 51" and 64", the D550 series 3D displays which come in screen sizes of 51" and 59", the D495 series 3D display which comes in a screen size of 51", the C680 series 3D display which comes in a screen size of 50" and the D450 series of 2D displays which come in screen sizes of 43" and 51"."

http://www.avforums....-TV-Review.html

#10

Postad 29 juni 2011 - 11:43

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Ja det görs så sjukt många olika modellserier att man har ingen koll längre känns det som :P .

#11

Postad 29 juni 2011 - 19:34

xpodus
  • xpodus
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tack för alla bra svar!

Det står nämligen för tillfället mellan den Samsungen och PANASONIC TX-P46GT30Y. Får 5 tum mer på Samsungen för mindre pengar, men samtidigt om bilden är avsevärt mycket bättre på Panasonicen är jag villig att gå ner i storlek och upp i pris men då får det vara en markant skillnad.
Det lät ju inte som att skillnaden var jätte stor så det lutar väl mer mot Samsungen... Att den är så platt lockar självklart också!

#12

Postad 29 juni 2011 - 21:22

nimrod23
  • nimrod23
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

Tack för alla bra svar!

Det står nämligen för tillfället mellan den Samsungen och PANASONIC TX-P46GT30Y. Får 5 tum mer på Samsungen för mindre pengar, men samtidigt om bilden är avsevärt mycket bättre på Panasonicen är jag villig att gå ner i storlek och upp i pris men då får det vara en markant skillnad.
Det lät ju inte som att skillnaden var jätte stor så det lutar väl mer mot Samsungen... Att den är så platt lockar självklart också!


Jag har haft GT30 hemma och köpte senare D8005 och bildmässigt är de likvärdiga tycker jag, dock bättre svärta på GT30. Om det är värt 2500 kr mer får du själv bedöma...

#13

Postad 29 juni 2011 - 21:27

Unregisteredfa59fbf5
  • Unregisteredfa59fbf5
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0

Har köpt denna TV och jag är mycket nöjd. Mycket bra bild både på SD och HD-kanaler. Bluray är förstås enormt bra. Har inte spelat på den så detta kan jag inte kommentera.

Har ingen Buzzing och IR är minimalt och kan bara ses om man står riktigt nära TV:n och har haft på en statisk bild länge men det går bort fort. Normalt tittavstånd syns det inte alls.

Att streama filmer från dator går alldeles utmärkt men se till att ha en bra uppkoppling, annars så hackar det vid uppspelning av högupplösta filmer (MKV).

Svärtan är bra men kan vara bättre. Om svärtan är viktig så köp dig en panasonic istället men då får du förstås punga ut lite mer pengar.

Har haft en GT30 hemma och kan göra lite jämförelser:

* Bildmässigt tycker jag det är lika. Spelar ingen roll vilken TV du väljer.
* Svärtan - bättre på GT30.
* Rörelsehantering - Panasonic har problem med 50Hz-material vilket kan ses vid panoreringar. Detta var varför jag lämnade tillbaka GT30 och köpte en Samsung D8005 istället. Här är denna TV mycket bättre än GT30.


Vilken av apparaterna hanterar SD-material bättre tycker du, ngn skillnad? Vanlig "digital-TV och DVD-filmer tex, vore kul om du kunde skriva ngn rad om det!

#14

Postad 29 juni 2011 - 22:09

zamson
  • zamson
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Tycker det är lustigt att PS51D8005 sjunkit så mycket i pris och PS51D7005 som skall vara modellen under i rangordningen inte ligger under 8005 i pris. Som jag förstått det är skillnaden mellan PS51D7005 och PS51D8005 endast ramen - som jag tycker ser bättre ut på 7000-serien.

Jag har sett PS51D8005 i butik och tycker den verkar väldigt prisvärd. Skulle dock hålla utkik efter PS51D7005 kommande tiden..

#15

Postad 30 juni 2011 - 05:26

nimrod23
  • nimrod23
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

Tycker det är lustigt att PS51D8005 sjunkit så mycket i pris och PS51D7005 som skall vara modellen under i rangordningen inte ligger under 8005 i pris. Som jag förstått det är skillnaden mellan PS51D7005 och PS51D8005 endast ramen - som jag tycker ser bättre ut på 7000-serien.

Jag har sett PS51D8005 i butik och tycker den verkar väldigt prisvärd. Skulle dock hålla utkik efter PS51D7005 kommande tiden..


D8005 har ARC, vilket 7005 inte har.

#16

Postad 30 juni 2011 - 12:56

affeman_83
  • affeman_83
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
ARC = Audio return channel?

#17

Postad 30 juni 2011 - 16:05

nimrod23
  • nimrod23
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

ARC = Audio return channel?


Precis...

#18

Postad 30 juni 2011 - 16:31

affeman_83
  • affeman_83
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Hur upplever ni att den hanterar reflektioner? Väljer i mitt framtida köp mellan denna och LGPZ750W och det som talar emot LGn är just hur den hanterar reflektioner.

#19

Postad 30 juni 2011 - 20:46

nimrod23
  • nimrod23
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

Hur upplever ni att den hanterar reflektioner? Väljer i mitt framtida köp mellan denna och LGPZ750W och det som talar emot LGn är just hur den hanterar reflektioner.



Jag tycker den hanterar reflektioner bra. Har ett stort fönster till vänster om TV:n och under dagtid så går det riktigt bra att se på film för att vara en plasma.

#20

Postad 01 juli 2011 - 12:09

xpodus
  • xpodus
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Fan det råder stor beslutsångest... sitter och funderar nu på om man skulle gå all in och köpa en Panasonic 50VT30, men det är liksom 5000 kr mer än Samsungen och jag funderar allvarligt på om jag som inte är någon bild-o-fil verkligen kommer vinna så mycket på att gå upp i den klassen... Vill ju ha riktigt bra bild och bra funktioner. Det viktiga är att TVn är snabb så att det inte släpar när man spelar eller när det händer mycket i en film. Känns ju som att Samsungen antagligen duger till mina krav.
Gah blir så trött på sånna här val =(

#21

Postad 01 juli 2011 - 13:21

zamson
  • zamson
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Hdtvtest recension

Verkar ju väldigt bra. Själv köpte jag precis Panasonic VT30 och är supernöjd men detta verkar ju vara ett bra alternativ.

Redigerat av zamson, 01 juli 2011 - 13:22.


#22

Postad 04 juli 2011 - 11:30

Unregistered497f1798
  • Unregistered497f1798
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man formaterar en USB-disk för TV-inspelning på D8005:an? Det är TVn som skall formatera? Hittar inte ett skit om detta i någon manual. Kör Viasat-parabol men det skall väl gå att spela in det också hoppas jag...

#23

Postad 05 juli 2011 - 20:03

Thomas31
  • Thomas31
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Någon som vet hur man formaterar en USB-disk för TV-inspelning på D8005:an? Det är TVn som skall formatera? Hittar inte ett skit om detta i någon manual. Kör Viasat-parabol men det skall väl gå att spela in det också hoppas jag...

Troligen måste du formaterar din disk i Fat32
Använd tex http://www.ridgecrop...fat32format.htm
Men var försiktig så att du inte formaterar fel disk om du har flera...

/Thomas

#24

Postad 06 juli 2011 - 12:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Hdtvtest recension

Verkar ju väldigt bra. Själv köpte jag precis Panasonic VT30 och är supernöjd men detta verkar ju vara ett bra alternativ.

Verkar riktigt schysst ja, synd bara att den bara har ett minne (Game Mode) som är riktigt bra.

Typiskt Sammy att införa sådana helt onödiga dumheter...

#25

Postad 07 juli 2011 - 18:06

sith_lord_99
  • sith_lord_99
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Hejsan..
går lite i tankar på ny tv. Eftersom jag fick lämna tillbaka min panasonic 50v20 i februari månad p-g-a av buzzing. Så sitter nu för tillfälle med en 46c750 lcd. det är en helt okej tv med med väldigt skarp och fin bild men är lite liten. och hög input lag vid tv-spel. även i game mode.

Nu till varför jag är väldigt tveksam till plasma..
Enligt panasonic och samsung support har alla plasmor problem med en buzzing, fast det låter olika högt. Buzzing beror tydligen på att tv drar mycket ström enligt panasonic. Och desto mer ström den drar desto mer buzzar den.
Efter att tala med supporten och av egen erfarenhet, vågar man då köpa en plasma?..

Buzz= plasma
Bleeding/ clouding = lcd/edge led

så det är väl bara att välja.... :)

//daniel

Redigerat av sith_lord_99, 08 juli 2011 - 01:14.


#26

Postad 08 juli 2011 - 04:40

nimrod23
  • nimrod23
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

Hejsan..
går lite i tankar på ny tv. Eftersom jag fick lämna tillbaka min panasonic 50v20 i februari månad p-g-a av buzzing. Så sitter nu för tillfälle med en 46c750 lcd. det är en helt okej tv med med väldigt skarp och fin bild men är lite liten. och hög input lag vid tv-spel. även i game mode.

Nu till varför jag är väldigt tveksam till plasma..
Enligt panasonic och samsung support har alla plasmor problem med en buzzing, fast det låter olika högt. Buzzing beror tydligen på att tv drar mycket ström enligt panasonic. Och desto mer ström den drar desto mer buzzar den.
Efter att tala med supporten och av egen erfarenhet, vågar man då köpa en plasma?..

Buzz= plasma
Bleeding/ clouding = lcd/edge led

så det är väl bara att välja.... :)

//daniel


Jag har ingen buzz och line bleeding på min D8005 och jag är väldigt nöjd med min TV.

#27

Postad 08 juli 2011 - 15:18

oooo_quattro
  • oooo_quattro
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Skickat tillbaks min UE55D8005 LED tv nu och har precis beställt en PS51D8005 istället. Trolig leverans onsdag, ser fram emot att den skall dyka upp!

#28

Postad 09 juli 2011 - 11:21

DataCalle
  • DataCalle
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hämtade TV igår, har använt den i 1 dag,

- Enkel att få igång
- Fjärrkontrollen ok, inte den snyggaste. Skulle önska att belysnings funktionen skulle vara kvar lite längre tid.
"kommer att bli en surfplatta som fjärr så småningom"
- Smarttv är nog framtiden som jag ser det, fungerar out of the box men begränsningen är tillgång av appar än så länge, att surfa med fjärr var inte upphetsande "bättre med surfplatta för att styra ?"
Själv har jag kört HTPC tidigare men då får man konfigurera och offrat mycket tid för att få den att fungera ihop med diverse hårdvara och mjukvara Behåller HTPC för projektorn.
- Bildkvalitet är ju i toppklass, självklart går det att få ännu bättre, men för dessa 13 790 som jag betalade finns det inga alternativ i denna klass.
- Ljudet är ok, men inte så mycket mer. Tunna tv'en har ju denna nackdel.
- Inspelning/Uppspelning via USB hårdisk ej testad, disken är inhandlad "Samsung S2 Portable 640 GB" skall bara formateras återkommer med intryck efter tester.
- Skype från TV lockar. Tyvärr kan man inte använda vilken kamera som helst.
- 3D Blir att köpa en PS3 för den har 3D stödet, även glasögon skall inhandlas. "Glöm inte att det är en speciell HDMI kabel för 3D"
- Design = Toppbetyg

Redigerat av DataCalle, 09 juli 2011 - 11:28.


#29

Postad 09 juli 2011 - 14:07

skankz
  • skankz
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Någon som vet hur man formaterar en USB-disk för TV-inspelning på D8005:an? Det är TVn som skall formatera? Hittar inte ett skit om detta i någon manual. Kör Viasat-parabol men det skall väl gå att spela in det också hoppas jag...


Vad jag har hört som fungerar bara inspelningsfunktionen när man använder den inbyggda boxen.. Tror det är så på samtliga märken och modeller tyvärr!

#30

Postad 09 juli 2011 - 16:34

oooo_quattro
  • oooo_quattro
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Hämtade TV igår, har använt den i 1 dag,

- Enkel att få igång
- Fjärrkontrollen ok, inte den snyggaste. Skulle önska att belysnings funktionen skulle vara kvar lite längre tid.
"kommer att bli en surfplatta som fjärr så småningom"
- Smarttv är nog framtiden som jag ser det, fungerar out of the box men begränsningen är tillgång av appar än så länge, att surfa med fjärr var inte upphetsande "bättre med surfplatta för att styra ?"
Själv har jag kört HTPC tidigare men då får man konfigurera och offrat mycket tid för att få den att fungera ihop med diverse hårdvara och mjukvara Behåller HTPC för projektorn.
- Bildkvalitet är ju i toppklass, självklart går det att få ännu bättre, men för dessa 13 790 som jag betalade finns det inga alternativ i denna klass.
- Ljudet är ok, men inte så mycket mer. Tunna tv'en har ju denna nackdel.
- Inspelning/Uppspelning via USB hårdisk ej testad, disken är inhandlad "Samsung S2 Portable 640 GB" skall bara formateras återkommer med intryck efter tester.
- Skype från TV lockar. Tyvärr kan man inte använda vilken kamera som helst.
- 3D Blir att köpa en PS3 för den har 3D stödet, även glasögon skall inhandlas. "Glöm inte att det är en speciell HDMI kabel för 3D"
- Design = Toppbetyg


Kul med lite rapport!
Hur är det med "buzzning".. alltså surrande ljud från tv.n?
Svätan.. (skall vara lite sämre på 50":aren jft större varianter)?

Någon som testat HD TV via boxer (tv3, 4 och 5), fungerar dessa?

#31

Postad 09 juli 2011 - 16:44

TomasThoren
  • TomasThoren
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0

Kul med lite rapport!

Någon som testat HD TV via boxer (tv3, 4 och 5), fungerar dessa?


Har inte den själv.Men vissa hat noterat problem som i vissa fall löst sig.Använd SÖK.

#32

Postad 09 juli 2011 - 16:56

oooo_quattro
  • oooo_quattro
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Har inte den själv.Men vissa hat noterat problem som i vissa fall löst sig.Använd SÖK.


Ha ha.. det var nog jag som hade problem med min UE55D8005 som jag löste med ny CI+ modul.. men det funkade bara någon dag sen började det strula igen. Bytte ut den mot ny tv. Funkade 1 dag perfekt.. sen uppgraderade jag till senaste mjukvara o då slutade kanalerna att fungera. Då gav jag upp den...

Problemen dyker upp då jag startar tv.n på en ej hd kanal o sen byter till tv3,4,5 hd. Då försvinner ljud/bild eller bild eller ljud. (då både ljud o bild försvinner står det kodad signal). Stänger jag av tv.n o slår på den på någon av dessa kanaler så fungerar det. Men det kan efter några byten mellan kanaler även bli samma problem. En tv för 27000 acceptera jag inte det felet på.. men kanske kan leva med det på en som nästan har halva priset.

#33

Postad 11 juli 2011 - 18:39

woops
  • woops
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Hejsan,
Har precis beställt denna (får den på fredag om allt nu fungerar som utlovat ...), men när man nu sitter här i väntans tider och lusläser allt man kan komma över så får jag se något som gör mig lite brydd.

Jag hade tänkt mig att koppla alla prylar (xbox, tvix osv) till tv'n, och sedan via en enda optisk kabel från tv'n få ut ljudet från dessa till min hembio-receiver, men nu läser jag att det ljudet endast kommer ut i 2.0-format... och då sprack ju min eleganta teori litegrann.

Nu har inte min receiver någon hdmi-anslutning (gammal och trött som sin ägare...) men OM den hade det, skulle det lösa problemet? Dvs skulle tv'n skicka 5.1-ljud vidare som just 5.1-ljud med användande av ARC-funktionen, eller skulle även det omvandlas till 2.0? Försökte läsa manualen till tv'n men blev inte klokare ...

*edit*
Efter att ha läst ikapp ca 15 års utveckling på bild- och ljudfronten har jag nu kommit fram till att det behövs en modernare receiver... jippiiee! Ett fullgott skäl att handla mer prylar! :D

Redigerat av woops, 12 juli 2011 - 08:37.


#34

Postad 12 juli 2011 - 11:08

Eva_1
  • Eva_1
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag skulle rekommendera VT30 av två anledningar:

1. Betydligt bättre på att skala-upp dålig signal.
2. Mycket naturligare färgåtergivning.

Men som sagt, Samsungen är väldigt bra för priset.

#35

Postad 12 juli 2011 - 13:55

Unregisteredfa59fbf5
  • Unregisteredfa59fbf5
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0

Jag skulle rekommendera VT30 av två anledningar:

1. Betydligt bättre på att skala-upp dålig signal.
2. Mycket naturligare färgåtergivning.

Men som sagt, Samsungen är väldigt bra för priset.

Hmm, belägg för dessa påståenden? Vad jag läst om ps51d8005 så är just färgåtergivningen mkt bra, utdrag från ett test:

"The Samsung PND8000 series has outstanding overall picture quality, with excellent black-level performance, and the most accurate color of any TV we've ever reviewed. It can handle bright rooms well and exhibits the nearly perfect screen uniformity of plasma, as well as superb 3D picture quality."

Källa: http://reviews.cnet....7-34468620.html

#36

Postad 12 juli 2011 - 16:47

DataCalle
  • DataCalle
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Hejsan,
Har precis beställt denna (får den på fredag om allt nu fungerar som utlovat ...), men när man nu sitter här i väntans tider och lusläser allt man kan komma över så får jag se något som gör mig lite brydd.

Jag hade tänkt mig att koppla alla prylar (xbox, tvix osv) till tv'n, och sedan via en enda optisk kabel från tv'n få ut ljudet från dessa till min hembio-receiver, men nu läser jag att det ljudet endast kommer ut i 2.0-format... och då sprack ju min eleganta teori litegrann.

Nu har inte min receiver någon hdmi-anslutning (gammal och trött som sin ägare...) men OM den hade det, skulle det lösa problemet? Dvs skulle tv'n skicka 5.1-ljud vidare som just 5.1-ljud med användande av ARC-funktionen, eller skulle även det omvandlas till 2.0? Försökte läsa manualen till tv'n men blev inte klokare ...

*edit*
Efter att ha läst ikapp ca 15 års utveckling på bild- och ljudfronten har jag nu kommit fram till att det behövs en modernare receiver... jippiiee! Ett fullgott skäl att handla mer prylar! :)


Lite förvirrande massa nya saker, jag vet .. Men tipset är, Xbox 360 kör man väll HDMI in till tv'en sen kör du SPDIF out till receivern som skickar 5.1, "står i manualen".

#37

Postad 13 juli 2011 - 12:29

sepidar666
  • sepidar666
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Jag skulle rekommendera VT30 av två anledningar:

1. Betydligt bättre på att skala-upp dålig signal.
2. Mycket naturligare färgåtergivning.

Men som sagt, Samsungen är väldigt bra för priset.



Jag har själv stått mellan valet 50VT30 och PS51D8005. Stog länge och jämförde dessa både på mediamarkt och AV.
Kan säga att Panasonicen har riktigt bra bild i 3D. i 2D skiljer de sig inte mkt och jag tyckte personligen att Samsungen var vassare. Men detta är återigen hur man kalibrerat i butiken och med rätt mkt ljuskällor runtomkring. Båda två hade EXCEPTIONELLT mkt bättre bild än min första generations full hd tv från sharp (42 tums lcd aquos).. När det gäller 2D säger alla siter som recenserat också att 2D bilden är exceptionell på båda panelerna. Det enda jag kan tänka mig är Svärtan. Svärtan är _LITE_ bättre på pannan jämfört med samsungen. Och detta är inte nämnvärt märkbart enligt mitt tycke och det är helt klart inte värt 4000-5000:- mer. Jag förväntas att få min ps51d8005 idag eller imorgon från inwarehouse. Brillorna gick på 500:- styck så det var en trevlig överasskning också.
Designmässigt så tycker jag att Panasonicen är stilren medans samsungen sticker ut lite mer. Båda två faller en i ögonen på sitt eget sätt. =)

#38

Postad 13 juli 2011 - 22:22

Remo79
  • Remo79
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Fick min ps51d8005 typ 2 dagar innan min semester och kom hem idag så jag har bara kollat i typ 3 dagar och har iaf noterat att den buzzar rätt mycket. Köpte den från inwarehouse där jag aldrig mer kommer att handla. Megastrul med leveransen och urusel support.

Har inte ork att returnera den pga buzzingen tror jag. Är det någon som har erfarenhet av att reklamera för buzzing och clouding som skulle kunna informera hur drygt det är?

Om man bortser från buzzingen är tvn helt j*vla grym i mina ögon.

Speciellt förvånad är när man tar in analog kabelsignal från comhem och inte kör den genom någon digitalbox. Blev ruggigt bra bild med tanke på källan.

Jag tänkte köpa en usb-hårddisk för att ha som inspelningsdon till den, men jag läste i något test att det inte fungerade med den disk de testat. Är det någon som vet en modell av disk som fungerar att spela in till från den här tvn?

#39

Postad 14 juli 2011 - 18:54

Unregistered30592
  • Unregistered30592
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
här é en test
test

#40

Postad 16 juli 2011 - 14:39

Unregistered10c1670b
  • Unregistered10c1670b
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Nån som kan säga ifall samsung PS51D8005 har mer eller mindre buzzing än Panasonic VT30 (eller GT30)? Jag kommer att köpa den som är tystare... Jag tål tyvärr inte denna typ av oljud, speciellt om det varierar i styrka och frekvens (beroende på ljusstyrkan), som det gör på vissa Panasonic-modeller.

#41

Postad 17 juli 2011 - 07:24

woops
  • woops
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Lite förvirrande massa nya saker, jag vet .. Men tipset är, Xbox 360 kör man väll HDMI in till tv'en sen kör du SPDIF out till receivern som skickar 5.1, "står i manualen".


Förvirrande är bara förnamnet när det senaste man köpte var ett hembio-paket för mer än 10 år sedan ...
Glömde nog skriva att även xboxen är gammal och har således ingen hdmi den heller.
Nåja, allt löste sig med en ny receiver, Onkyo TX-NR609, som glatt hanterar alla gamla prylar jag har.

En fråga om Tv'n - hur upplever ni att internetuppkopplingen fungerar?
Testar TV4 Plays erbjudande (gratis tre månader) men det är helt oanvändbart eftersom vad man än vill se så avbryts uppspelningen hela tiden och 'laddar'.
Provade med Bredbandskollen, och efter att ha förberett sig en bra stund så startar den mätningen av nedladdning med bra fart, för att sedan gå ned till absolut 0! Uppladdning fungerar helt ok. Har testat med och utan trådad anslutning till router. Provade med en annan router också, men utan någon förbättring. Är det bara jag som har lite otur?

Dessutom trodde jag att fjärren skulle vara den med tangentbord på baksidan, men icke! Och att sitta Och skriva in webadresser med knappsatsen är ju helt hopplöst. Hur tänkte man där ...?

#42

Postad 17 juli 2011 - 18:12

woops
  • woops
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Någon som vet hur man formaterar en USB-disk för TV-inspelning på D8005:an? Det är TVn som skall formatera? Hittar inte ett skit om detta i någon manual. Kör Viasat-parabol men det skall väl gå att spela in det också hoppas jag...

Jag petade helt enkelt in en usb-hårddisk i tv'n (hdd-uttaget) och tryckte sedan på record-knappen på fjärren (eller om det var rew, ja någon därikring var det i alla fall). Då kom frågan upp om jag ville formatera disken. Sedan var det bara att köra.

#43

Postad 18 juli 2011 - 00:20

Remo79
  • Remo79
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Jag petade helt enkelt in en usb-hårddisk i tv'n (hdd-uttaget) och tryckte sedan på record-knappen på fjärren (eller om det var rew, ja någon därikring var det i alla fall). Då kom frågan upp om jag ville formatera disken. Sedan var det bara att köra.


Vad är det för en disk du har? Hade varit gött att köpa en som jag är säker på fungerar. Är det så att det bara går att spela in material som kommer från den inbyggda digitalboxen?

#44

Postad 18 juli 2011 - 09:22

woops
  • woops
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Vad är det för en disk du har? Hade varit gött att köpa en som jag är säker på fungerar. Är det så att det bara går att spela in material som kommer från den inbyggda digitalboxen?

Det är en skitgammal LaCie jag hittade i en låda hemma (ibland är det bra att inte kasta "skräp").
Nu har jag ju inte direkt testat den, dvs schemalagt inspelning, använt timeshift (annat än en pausning) osv, men den blev iaf godkänd av tv'n och kunde formateras så jag gissar/hoppas att den kommer att fungera.

Ser att Hifiklubbens hemsida har en Verbatim Store 'n go som rekommenderat tillbehör till den här tv'n - det borde ju betyda att den ska fungera.

Om det går att spela in annat än signaler från inbyggda digitalboxen har jag dock ingen aaaning om ... och kan inte heller prova de närmaste dagarna.

Redigerat av woops, 18 juli 2011 - 09:26.


#45

Postad 19 juli 2011 - 12:46

sepidar666
  • sepidar666
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Nu har man fått hem sin TV :) Den är riktigt nice.
Lite pros and cons:

Pro:

Buzzingen är inte märkbar. Bara när det är riktigt tyst i rummet. Jag hör inte det alls när jag sitter 2 meter från tvn och kollar på tv med vanlig volym.
Samsungs SMARTHUB är riktigt bra. Har ett gäng med apps och Explore 3D appen är toppen.
Bilduppskalning vid vanligt SD-tv tittande är fenomenal!
2D kvaliten är underbar! och 3D kvalitén är toppen den med. Gäller att kalibrera bildinställningarna ordentligt efter hur pass ljust ditt rum är. 3D glasögonen mörkar ju ner bilden rejält.
Spelar MKV streamat från din dator. Och gör det jävligt bra! =)

Cons:
Så äckligt ful fjärr. Köp en Harmony så du kan gömma plastgrunkan.
Inte hittat något negativt med tvn ännu.

#46

Postad 19 juli 2011 - 13:48

woops
  • woops
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
@sepidar666
Fungerar din anslutning till internet ok tycker du? Ingen drop i hastighet osv?

#47

Postad 20 juli 2011 - 19:05

ShaManIX
  • ShaManIX
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
Någon som testat att spela t.ex. X360 på denna tv?

Har ingen erfarenhet när det kommer till plasma, men står att denna har en respons på 28ms, min gamla Samsung-LCD står det 8ms på. Jag tittar visserligen mest på film/tv och spelar sällan 360 längre. Men man vill ju inte att det ska lagga eller så.

Är det någon som kan berätta hur mediaspelaren fungerar? Fungerar det bra att streama högupplöst via trådlöst o.s.v.?

#48

Postad 20 juli 2011 - 20:24

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Det är Input lag som är 28 ms. Responstid, som på din LCD är 8 ms, är knappt mätbart på en plasma (mycket lägre än 8 ms, på alla plasma). Input lag är inget som tillverkarna anger i sina specar.

Input lag på 28 ms är helt OK.

#49

Postad 21 juli 2011 - 11:22

ShaManIX
  • ShaManIX
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0

Det är Input lag som är 28 ms. Responstid, som på din LCD är 8 ms, är knappt mätbart på en plasma (mycket lägre än 8 ms, på alla plasma). Input lag är inget som tillverkarna anger i sina specar.

Input lag på 28 ms är helt OK.


Okej, då var det jag som missförstod ;)
Då ska jag nog ta och beställa denna TV nu, då jag tycker att den verkar riktigt nice och slår min gamla LE40M61B med hästlängder på alla punkter. Den är iofs 6 år gammal, så det gör ju nästan alla TV-apparater i dagsläget :D

#50

Postad 21 juli 2011 - 19:43

xpodus
  • xpodus
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Var inne på Hifi-klubben i förrgår och beställde Samsungen. Designen var ju sjukt snygg så jag kunde inte motstå. Ska plocka upp den nästa vecka. Får hoppas man blir nöjd, men överlag känns det som ett bra köp om man ska dömma av recensioner och andras åsikter om den.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.