Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SAMSUNG PS51D8005 åsikter?

543 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 21 juli 2011 - 20:29

Fresan86
  • Fresan86
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Var inne på Hifi-klubben i förrgår och beställde Samsungen. Designen var ju sjukt snygg så jag kunde inte motstå. Ska plocka upp den nästa vecka. Får hoppas man blir nöjd, men överlag känns det som ett bra köp om man ska dömma av recensioner och andras åsikter om den.


Va roligt. Återkom med omdöme.

#52

Postad 21 juli 2011 - 23:03

oooo_quattro
  • oooo_quattro
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Tror du blir nöjd med ditt köp!!
Enda negativa jag har kommit på är att det inte är samma tryck i svärtan som exempelvis en UE55D8005 (Edge LED), men annars är allt toppen. Märks kanske mest när det inte är någon bild och svart inte är riktigt svart-svart.
Haft min nu en vecka o bara njuter av den ;)

#53

Postad 23 juli 2011 - 12:28

Gillettedirekt
  • Gillettedirekt
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Köpte min på MediaMarkt igår för 12999 kr, kopplat den till en Onkyo 609 och ett harman/kardon hkts30 högtalarsystem.

Finfin bild och bra ljud blir det,men jag har problem med Smart Tv.

Varje gång jag stängt av TVn behöver jag för hand koppla upp mig mot min trådlösa router och slå in mitt WEP lösenord. Är det någon som vet hur man gör för att den trådlösa uppkopplingen ska ansluta automatiskt, precis som den gör med en vanlig dator/ipad osv? Extremt irriterande om inte det går och gör ju hela internet-tv grejen värdelös.

Vidare har jag problem med internetbrowsern. Fick bara igång den första gången, sen kommer den inte igång igen. När jag försöker stara den börjar en circel snurra, sen kommer tv-bilden, sen kommer den snurrande cirkeln, sen tv-bilden igen, sen cirkel, sen tv-bild, cirkel, tv-bild.... osv. Några förslag på åtgärder?

Sen undrar jag om det finns någon SVT Play app? Har inte sett det. Bara TV play...

#54

Postad 23 juli 2011 - 19:19

woops
  • woops
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Har haft min i två veckor nu, och jag måste säga att just den trådlösa anslutningen är något som irriterar mig något fruktansvärt med tv'n.
Har provat att ansluta trådlöst till två olika routers, men ingen vill fungera bra.
I mitt fall är det inte inloggningen (fungerar med automatik efter omstart av tv'n) utan det faktum att den helt enkelt inte kan få den hastighet som krävs för att smart hub och ex.vis TV4 Play ska fungera.
Den senare är helt oanvändbar med trådlös anslutning, men fungerar hjälpligt med trådat. Däremot glömmer den bort inloggningsuppgifterna titt som tätt, och då knappsatsen ser ut som den gör i den appen suger det hårt att behöva knappa in dem fler gånger än nödvändigt.

Underligt nog så fungerar de trailers man kan se i appen 'Explore 3D', vilket kanske kan bero på att dessa ligger på Samsungs egna servrar.

Att köra bredbandskollen går inte alls trådlöst och med trådad anslutning drabbas browsern varje gång av en 'oväntad nedstängning' ...

Jag har läst någonstans (AVSforums?) att internettrafiken/smarthub-aktiviteter går genom Samsungs egna servrar, och om de inte håller måttet ... Jag är rätt säker på att jag läste något motsvarande idag när jag sökte efter en lösning på wifi-problemet, men kan inte för mitt liv hitta det igen.

Dte enda som fungerar hjälpligt är att använda trådad anslutning, men det känns ju rätt trist när Samsung framhåller inbyggd wifi som en feature. Börjar dra ihop sig till en felanmälan.

Edit
Hittade inlägget på AVSforum om smarthub och Samsungs servrar
http://www.avsforum....;postcount=2448

Redigerat av woops, 23 juli 2011 - 20:21.


#55

Postad 23 juli 2011 - 20:55

Slinger
  • Slinger
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Hur är det med JUDDER då? Hackar eller rycker bilder när ni spelar upp blu-ray? Det ska ju nämligen tvn jag är sugen på (Samsung PS58C6505) göra. Enligt tidningen hemmabio så klarar den ju inte av att spela upp bluray utan att hacka som s*tan.... Hur är det med judder på Samsung PS51D8005?

#56

Postad 24 juli 2011 - 06:58

Unregisteredfa59fbf5
  • Unregisteredfa59fbf5
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0

Hur är det med JUDDER då? Hackar eller rycker bilder när ni spelar upp blu-ray? Det ska ju nämligen tvn jag är sugen på (Samsung PS58C6505) göra. Enligt tidningen hemmabio så klarar den ju inte av att spela upp bluray utan att hacka som s*tan.... Hur är det med judder på Samsung PS51D8005?


Från Flatpanels test:

"1080p24 content is handled correctly without judder. The Cinema Smooth option is now working the way we want it to, which means that the stutter issues that some people complained about with the 2009 and 2010 Samsung plasma TVs are no longer relevant."

Hela testet: http://flatpanelshd....p;id=1310639416

#57

Postad 24 juli 2011 - 21:55

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0

Tror du blir nöjd med ditt köp!!
Enda negativa jag har kommit på är att det inte är samma tryck i svärtan som exempelvis en UE55D8005 (Edge LED), men annars är allt toppen. Märks kanske mest när det inte är någon bild och svart inte är riktigt svart-svart.
Haft min nu en vecka o bara njuter av den :)

Hej!
Sitter på en UE55D8005 och eftersom du har ägt en sån och äger en plasma D8005 så tänkte jag fråga dig om dina sorgkanter (på filmer som har dom) glöder pga av ljusgenomsläpp/clouding?
Jag har det på min LCD och det irriterar mig, speciellt när man tänker på vad man har betalat för TVn.

En annan sak som stör mig en del som jag inte har läst nåt om, det är att i mörka scener när textraderna kommer så blir hela bilden gråare/ljusare, speciellt när det är 2 rader med lite kraftigare font som en del texter har.
Nåt du märkte av på din LCD eller din nuvarande plasma?

Jag har sänkt ljuset en del, men vill inte göra det för mycket för att då försvinner det för mycket detaljer i dom mörka partierna och det är inte så snyggt att det bara blir svarta massor kvar.

Så jag har redan börjat fundera på att kolla på PS64D8005 fast jag bara har haft min LCD i 2 dagar, är denna plasma-tv bättre på det jag skrev ovan?

Jag har tittat på en del andra plasmor i butikerna, vet inte vilka modeller det var, dom plasmorna tyckte jag såg rätt tråkiga ut mot UE55D8005 pga att bilden såg så grå och skitig ut jämfört med UE55D8005 som är ljusare och färgglad.
Måste jag offra ljus och färger om jag väljer plasma, eller beror det på modell?

Hur det funkar att spela på UE55D8005 har jag inte hunnit testa än, så jag vet inte om jag kommer upptäcka nåt där också som jag kommer bli irriterad på.

Andra som har erfarenheter om UE55D8005 vs PS64D8005 får gärna svara också.

/Thomas

#58

Postad 24 juli 2011 - 22:46

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Så gott som samtliga Samsung LED-LCD lider av clouding, de döljer detta genom att automatiskt justera ljuset i bilden det är därför bilden blir gråare när texten kommer och du går även miste om skuggdetaljer i mörka bilder.
Plasma funkar inte på det sättet och har således inget problem med clouding (andra problem finns).

Ställer du in din LED-LCD så att inställningen för skuggdetaljer står på +1 till +2 så minskar du effekten av ljusvariationen och ser även detaljer i mörka bilder, på köpet ser du cloudingen tydligare också.

Panasonic VT30 är det du ska jämföra din apparat med och inget annat.

Redigerat av junkan, 24 juli 2011 - 22:48.


#59

Postad 24 juli 2011 - 23:41

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0

Så gott som samtliga Samsung LED-LCD lider av clouding, de döljer detta genom att automatiskt justera ljuset i bilden det är därför bilden blir gråare när texten kommer och du går även miste om skuggdetaljer i mörka bilder.
Plasma funkar inte på det sättet och har således inget problem med clouding (andra problem finns).

Ställer du in din LED-LCD så att inställningen för skuggdetaljer står på +1 till +2 så minskar du effekten av ljusvariationen och ser även detaljer i mörka bilder, på köpet ser du cloudingen tydligare också.

Panasonic VT30 är det du ska jämföra din apparat med och inget annat.

Jag fick för mig att bilden blir gråare pga att ljuset från den vita texten sprider sig i skärmen, alt. att den vita texten kräver att tv'n ökar ljusstyrkan för att kunna få texten ljus och vit, inte att dom försökte dölja cloudingen.

Jag har märkt att om jag ökar skuggdetaljerna så ökar jag cloudingen, väldigt tydligt på dom svarta sorgkanterna, därför är det ett värdelös sätt att öka detaljnivån i dom mörka partierna.
Jag märker inte av clouding mitt i bilden, inte än vad jag sett iaf, men längs kanterna hela tiden.

Jag vill inte jämföra med VT30 eftersom jag funderar på att gå upp i storlek, 65" VT30 tycker jag blir för dyr, skulle väl jämföra med VT30 om jag stannar på 55".
Lägger jag på 3k på 55" VT30 så får jag ju en 9" större D8005, det lockar ju en del om det inte är dag och natt skillnad på VT30 vs D8005?

/Thomas

#60

Postad 25 juli 2011 - 05:14

nimrod23
  • nimrod23
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

Jag fick för mig att bilden blir gråare pga att ljuset från den vita texten sprider sig i skärmen, alt. att den vita texten kräver att tv'n ökar ljusstyrkan för att kunna få texten ljus och vit, inte att dom försökte dölja cloudingen.

Jag har märkt att om jag ökar skuggdetaljerna så ökar jag cloudingen, väldigt tydligt på dom svarta sorgkanterna, därför är det ett värdelös sätt att öka detaljnivån i dom mörka partierna.
Jag märker inte av clouding mitt i bilden, inte än vad jag sett iaf, men längs kanterna hela tiden.

Jag vill inte jämföra med VT30 eftersom jag funderar på att gå upp i storlek, 65" VT30 tycker jag blir för dyr, skulle väl jämföra med VT30 om jag stannar på 55".
Lägger jag på 3k på 55" VT30 så får jag ju en 9" större D8005, det lockar ju en del om det inte är dag och natt skillnad på VT30 vs D8005?

/Thomas


Jag skulle satsa på 64D8005 eftersom du i stort sätt får samma bild till ett billigare pris och dessutom några tum extra i bildstorlek. Läs det här testet så får du bilda dig en uppfattning själv:

http://reviews.cnet....osts;msg5144832

Testet är förvisso på den amerikanska 59-tumsmodellen men det borde inte vara någon större skillnad på prestanda mellan den och den europeiska 64-modellen. Märk också att Samsung har förbättrat svärtan avsevärt och har närmat sig Panasonics plasmor, iaf på de större modellerna.

#61

Postad 25 juli 2011 - 08:40

sebastianlarsson
  • sebastianlarsson
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen beställt en PS51d8005 från HifiKlubben. Tack för all info ni bidragit med. Om allt går som planerat får jag TV nu på fredag. Jag återkommer med mer info om TVn strax därefter. Det jag ser fram emot mest är streaming av mediafiler så att jag kan slänga ut datorn ur vardagsrummet.

#62

Postad 25 juli 2011 - 09:32

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Jag skulle satsa på 64D8005 eftersom du i stort sätt får samma bild till ett billigare pris och dessutom några tum extra i bildstorlek. Läs det här testet så får du bilda dig en uppfattning själv:

http://reviews.cnet....osts;msg5144832

Testet är förvisso på den amerikanska 59-tumsmodellen men det borde inte vara någon större skillnad på prestanda mellan den och den europeiska 64-modellen. Märk också att Samsung har förbättrat svärtan avsevärt och har närmat sig Panasonics plasmor, iaf på de större modellerna.

Det är stor skillnad på bildkvalitet på en VT30 mot en Samsung speciellt svärtan.
Men största anledningen till att inte köpa Samsungen är deras höga buzzing på många exemplar.
Samsungen är väl så mycket billigare som den borde vara så prisvärdet är väl ungefär lika dock.

#63

Postad 25 juli 2011 - 11:15

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0

Jag skulle satsa på 64D8005 eftersom du i stort sätt får samma bild till ett billigare pris och dessutom några tum extra i bildstorlek. Läs det här testet så får du bilda dig en uppfattning själv:

http://reviews.cnet....osts;msg5144832

Testet är förvisso på den amerikanska 59-tumsmodellen men det borde inte vara någon större skillnad på prestanda mellan den och den europeiska 64-modellen. Märk också att Samsung har förbättrat svärtan avsevärt och har närmat sig Panasonics plasmor, iaf på de större modellerna.

Tackar för länken!
Läste både Cnet's test och användarkommentarerna, som vanligt är det en del blandade synpunkter på TVn, men dom flesta verkar väldigt nöja och en del lämnade tillbaka TVn.

Jag vet att det skiljer lite i hårdvaran mellan den europeiska modellen och den amerikanska när det gäller LCD, hur det är när det gäller plasma vet jag inte.


Det är stor skillnad på bildkvalitet på en VT30 mot en Samsung speciellt svärtan.
Men största anledningen till att inte köpa Samsungen är deras höga buzzing på många exemplar.
Samsungen är väl så mycket billigare som den borde vara så prisvärdet är väl ungefär lika dock.

Stor skillnad verkar det inte vara om man läser vad folk tycker, dom flesta verkar tycka att det är ganska liten skillnad, och det väger åt båda hållen.
Så vad ska man tro om det? Olika inställningar på apparaterna så det har varit svårt att riktigt jämföra PQ?

Buzzing vill jag inte ha, iaf inte högre än att det inte hörs längre än 1,5-2m i ett tyst rum, är lite allergisk mot störande ljud som inte ska behöva finnas.



Det är knepigt att välja tv i dagens läge, kan ju bli snurrig för mindre :) , dels gäller det rätt mycket pengar på dom större modellerna, men det värsta är att transportera hem dom stora apparaterna för att kunna testa dom i sin riktiga miljö, inte i en väl upplyst butik där det är svårt att se hur bilden kommer se ut i mörkret hemma.
Skulle ju behöva äga en skåpbil, men i dagsläget har jag inte ens en vanlig bil så jag orkar inte åka fram och tillbaka med olika apparater och utnyttja öppetköp för att hitta den bästa TVn, eller ett okey exemplar från en viss modell.

#64

Postad 25 juli 2011 - 15:26

nimrod23
  • nimrod23
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

Tackar för länken!
Läste både Cnet's test och användarkommentarerna, som vanligt är det en del blandade synpunkter på TVn, men dom flesta verkar väldigt nöja och en del lämnade tillbaka TVn.

Jag vet att det skiljer lite i hårdvaran mellan den europeiska modellen och den amerikanska när det gäller LCD, hur det är när det gäller plasma vet jag inte.



Stor skillnad verkar det inte vara om man läser vad folk tycker, dom flesta verkar tycka att det är ganska liten skillnad, och det väger åt båda hållen.
Så vad ska man tro om det? Olika inställningar på apparaterna så det har varit svårt att riktigt jämföra PQ?

Buzzing vill jag inte ha, iaf inte högre än att det inte hörs längre än 1,5-2m i ett tyst rum, är lite allergisk mot störande ljud som inte ska behöva finnas.



Det är knepigt att välja tv i dagens läge, kan ju bli snurrig för mindre :) , dels gäller det rätt mycket pengar på dom större modellerna, men det värsta är att transportera hem dom stora apparaterna för att kunna testa dom i sin riktiga miljö, inte i en väl upplyst butik där det är svårt att se hur bilden kommer se ut i mörkret hemma.
Skulle ju behöva äga en skåpbil, men i dagsläget har jag inte ens en vanlig bil så jag orkar inte åka fram och tillbaka med olika apparater och utnyttja öppetköp för att hitta den bästa TVn, eller ett okey exemplar från en viss modell.


Jag har en 51"D8005 och jag hör ingen buzzing från ca 2 m avstånd men som sagt det kan ju variera från TV till TV så man vet ju aldrig vad man får.

Redigerat av nimrod23, 25 juli 2011 - 16:39.


#65

Postad 25 juli 2011 - 19:12

ShaManIX
  • ShaManIX
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
Fick min TV idag och har inte hunnit leka med den speciellt mycket, så jag har egentligen ingen åsikt än mer än att jag tycker att bilden är fantastisk i SD/HD/HD streamat från datorn via nätverket.

Det jag tänkte skriva var att om jag lutar huvudet nära TVn så hör jag hur det buzzar, men där jag sitter ~2 meter från soffan så hör jag absolut ingenting om jag inte stänger av ljudet helt, stänger alla fönster i lägenheten och sitter knäpptyst, då, kanske, lite.

En fråga ang. twitter och facebook så får jag följande felmeddelande:
"This is available to a registererd user only. Create a user account in the Settings menu and register a service site before you can log in."

Om jag då går till Kontohanteraren och trycker "registrera tjänstekonto" så får jag fram där jag kan registrera SF Anytime, Twitter och Facebook. och trycker på Reg. på twitter, fyller i mina uppgifter så står det följande "Ingen information om xxxxxxx-konto hittades" (där xxxxxxx är mitt användarnamn på twitter).
Jag VET att jag har skrivit in rätt uppgifter. Vad är det som är fel?

#66

Postad 25 juli 2011 - 20:34

BLUESBERG
  • BLUESBERG
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej!
Jag är väldigt tacksam att detta forum finns , så man inte köper grisen i säcken.
Har precis sålt min PANA..PZ80 46" ( MYCKET BRA APPARAT) Men jag har sneglat åt
3D och valde mellan PANA.. VT30 50" och SAM.. PS51D8005, det blev SAM.. hämtas i morgon
26/7 , mycket pga detta forum , med alla synpunkter, och info från nya ägare av denna TV.
PS. jag har fått förnya rubbet , förstärkare(ONKYO 608) (PANA.. BDP 310) (NY BOX HUMAX HD 500)
ursäkta att jag kom i från ämnet , men jag tyckte det måste påtalas att då man vill prova ny teknik
som 3D blir följderna lätt så , jag hade inga gamla prylar till PANAN precis, men mer om detta på ngn
annan tråd.
mvh BLUESBERG

#67

Postad 25 juli 2011 - 20:42

wse0015
  • wse0015
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej

Jag fick min Samsung D8005 plasma i fredags. Men jag är fortfarande lite besviken på bilden på Tv.
Använder en Motorola On Demand box från Comhem med HDMI kabel till tv:en.

Vissa kanaler som Eurosport HD är jättebra. Men kollar sedan på TV1000 fotboll väldigt grötig bild. Vilka inställningar på Tv använder ni? (Behöver hjälp)

Jag tänker köpa en Ca modul (Tv-modul för HD (även kallad CI+) bättre bild kanske?

På Comhems hemsida över vilka CA Moduler de stöder finns inte denna TV:n med!

Är det någon som använder Ca modul till sin SAMSUNG tv?

#68

Postad 25 juli 2011 - 21:33

Unregisteredc03a01a3
  • Unregisteredc03a01a3
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

På Comhems hemsida över vilka CA Moduler de stöder finns inte denna TV:n med!

Om du går hit så kan du prova att skriva in din modell:

http://www.comhem.se...70/-/index.html

Deras fasta lista med modeller verkar ligga efter. Varför den nu behöver göra det. Dom har ju datat, så då kan dom ju generera listan istället...

#69

Postad 25 juli 2011 - 22:27

wse0015
  • wse0015
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej igen

Det stämmer :) Den är kompatibel med vår Tv-modul för HD!

Skall köpa en sådan i morgon B)

#70

Postad 26 juli 2011 - 09:24

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0
Hmm tänkte köpa denna i veckan men gick in på Netonnet nyss o där står "Ej i lager utgående modell" !!

Den är ju helt ny, är det redan en uppföljare pågång?? Nått skumt här.

#71

Postad 26 juli 2011 - 10:21

oooo_quattro
  • oooo_quattro
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Hej!
Sitter på en UE55D8005 och eftersom du har ägt en sån och äger en plasma D8005 så tänkte jag fråga dig om dina sorgkanter (på filmer som har dom) glöder pga av ljusgenomsläpp/clouding?
Jag har det på min LCD och det irriterar mig, speciellt när man tänker på vad man har betalat för TVn.

En annan sak som stör mig en del som jag inte har läst nåt om, det är att i mörka scener när textraderna kommer så blir hela bilden gråare/ljusare, speciellt när det är 2 rader med lite kraftigare font som en del texter har.
Nåt du märkte av på din LCD eller din nuvarande plasma?

Jag har sänkt ljuset en del, men vill inte göra det för mycket för att då försvinner det för mycket detaljer i dom mörka partierna och det är inte så snyggt att det bara blir svarta massor kvar.

Så jag har redan börjat fundera på att kolla på PS64D8005 fast jag bara har haft min LCD i 2 dagar, är denna plasma-tv bättre på det jag skrev ovan?

Jag har tittat på en del andra plasmor i butikerna, vet inte vilka modeller det var, dom plasmorna tyckte jag såg rätt tråkiga ut mot UE55D8005 pga att bilden såg så grå och skitig ut jämfört med UE55D8005 som är ljusare och färgglad.
Måste jag offra ljus och färger om jag väljer plasma, eller beror det på modell?

Hur det funkar att spela på UE55D8005 har jag inte hunnit testa än, så jag vet inte om jag kommer upptäcka nåt där också som jag kommer bli irriterad på.

Andra som har erfarenheter om UE55D8005 vs PS64D8005 får gärna svara också.

/Thomas


Hej.
Jag har haft två UE55D8005 och nu en PS51D8005. Den första Led TV:n hade inte några problem. Man kunde bara ana lite ljusa partier ute i hörnen om man letade efter dem (i exempelvis filmer med sorgkanter och när rummet var helt mörkt). Men den andra jag hade hemma var mycket sämre. Där var det inte bara lite ljusa partier.. de ljusa partierna var över hela skärmen plus röda (bleeding) partier i hörnen som letade sig in mot mitten. Mådde dåligt av att se det då jag mindes hur bra den första tv.n var.

Plasman har inte alls dessa problem. Enda nackdelen är att svart inte är helt svart men det lever jag lätt med. Inget jag störs av och är bra mycket bättre än många andra plasma tv på marknaden. Kanske inte lika bra som VT30 men tycker inte prisskillnaden mot en sådan är värt. Dessutom är ju PS51 så snygg :)

Både UE och PS är kalas att spela på!

Har du gott om pengar o gillar designen köp en VT, 55".aren ligger ju i samma pris som UE55D8005.
Är du ute efter mest "bang for the buck" tror jag du skall satsa på en PS 51" eller 64", tycker den är snyggast också!
En EDGE-LED kann ju vara ett bra alternativ om man gillar snygga, tunna pjäser o vill köra mycket i ljusa miljöer

Hmm tänkte köpa denna i veckan men gick in på Netonnet nyss o där står "Ej i lager utgående modell" !!

Den är ju helt ny, är det redan en uppföljare pågång?? Nått skumt här.


Det har inte med det att göra.. ringde NetOnNet om detta och de hade inget bra skäl. Gissar att det kan vara pga hård prispress på den nu på slutet. Det har inte varit några problem med den i alla fall enligt han jag pratade med på NetOnNet.

#72

Postad 26 juli 2011 - 16:14

ShaManIX
  • ShaManIX
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
Har suttit och letat som en idiot efter en changelog på de olika firmwaren. Min TV kom skeppad med 1009 och den senaste är 1013. Någon som vet var jag hittar den här informationen? Eller nån forumtråd någonstans där folk diskuterar detta?

#73

Postad 26 juli 2011 - 16:48

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0

Hej.
Jag har haft två UE55D8005 och nu en PS51D8005. Den första Led TV:n hade inte några problem. Man kunde bara ana lite ljusa partier ute i hörnen om man letade efter dem (i exempelvis filmer med sorgkanter och när rummet var helt mörkt). Men den andra jag hade hemma var mycket sämre. Där var det inte bara lite ljusa partier.. de ljusa partierna var över hela skärmen plus röda (bleeding) partier i hörnen som letade sig in mot mitten. Mådde dåligt av att se det då jag mindes hur bra den första tv.n var.

Plasman har inte alls dessa problem. Enda nackdelen är att svart inte är helt svart men det lever jag lätt med. Inget jag störs av och är bra mycket bättre än många andra plasma tv på marknaden. Kanske inte lika bra som VT30 men tycker inte prisskillnaden mot en sådan är värt. Dessutom är ju PS51 så snygg :)

Både UE och PS är kalas att spela på!

Har du gott om pengar o gillar designen köp en VT, 55".aren ligger ju i samma pris som UE55D8005.
Är du ute efter mest "bang for the buck" tror jag du skall satsa på en PS 51" eller 64", tycker den är snyggast också!
En EDGE-LED kann ju vara ett bra alternativ om man gillar snygga, tunna pjäser o vill köra mycket i ljusa miljöer

Hej!

Tackar för det långa svaret!

Det var ju ett tråkigt nedköp du gjorde, från den ena LCDn till den andra, det är sjukt att det ska behöva vara så pass stor skillnad.
Min tv är inte lika dåligt som ditt andra exemplar var, lider inte av clouding utan bara kantbleeding, inget genomslag med det röda heller.
Egentligen ska man be affären packa upp just det exemplaret man ska köpa så man vet vad man köper.

Frågan är om man vänjer sig och glömmer bort "defekten" eller om man kommer reta sig på kantbleedingen jämt i mörka scener/sorgkanter?
Känner jag mig rätt själv så lär jag inte sluta att se det i första taget tyvärr.
Som tur är så är inte alla filmer mörka eller har sorgkanter, då märker jag inte av min bleeding.
Men så har vi ju fenomenet att bilden blir ljusare/gråare när det tänds upp text längst ner, det är ju en annan sak som jag retar mig en del på.
Inte så kul att hela bilden ska behöva blinka mellan text bytena.

Jag tror det är bättre att det svarta inte är riktigt kolsvart än att ha "kolsvart" som är ojämn, med andra ord är den inte kolsvart heller.
Plasma har väl inte det fenomenet som min tv har att hela bilden blir ljusare/gråare när det tänds upp vit text längst ner?
Hur upplever du detaljerna i mörka scener, är det bättre på din nya plasma än på LCDn?
Ska man köpa en plasma så är man väl lite rädd att få för hög buzzing, det är fan att inte finns en 100%ig tv!
Frågan är hur plasma funkar som datorskärm, inte bara spel utan surfa runt på också, tänkte att man kunde bli av med den riktiga datorskärmen jag har nu.

Om jag byter tv innan mina 30 dagars öppetköp tar slut så funderar jag på en större tv och då blir VT30 för dyr tycker jag.
Så alternativen står väl mellan VT30 55" alt. PS64.
Jag funderar en del på om man upplever bilden sämre om man går upp till 64", det dåliga i en bild borde ju synas ännu mer när det blir större?

#74

Postad 26 juli 2011 - 22:08

oooo_quattro
  • oooo_quattro
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Det är pga av sådana här problem det är bra att köpa från någon som har "öppet köp"!

Har inte tänkt på detaljrikedom i mörka partier så jag kan tyvärr inte svara på denna fråga.

Några buzznings-problem har jag lyckligtvis inte alls med min tv. Hör svagt ljud när det är mkt ljust på tv.n o då ljudet är avstängt men inget som besvärar alls!

Köo en PS51 o spara 14 000 kr jft VT3055 eller PS64 o placera istället o köp en ny tv om 3 år :)

Jag tror dessvärre att om man börjar reta sig på något så lär det inte bli bättre.. sen har jag för mig att jag läst att clouding / bleeding kan bli sämre med tiden för en tv (ta det med en nypa salt då jag inte är helt säker o kommer inte ihåg var jag läst det (sök på forumet..)

#75

Postad 26 juli 2011 - 23:44

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0

Det är pga av sådana här problem det är bra att köpa från någon som har "öppet köp"!

Har inte tänkt på detaljrikedom i mörka partier så jag kan tyvärr inte svara på denna fråga.

Några buzznings-problem har jag lyckligtvis inte alls med min tv. Hör svagt ljud när det är mkt ljust på tv.n o då ljudet är avstängt men inget som besvärar alls!

Köo en PS51 o spara 14 000 kr jft VT3055 eller PS64 o placera istället o köp en ny tv om 3 år :)

Jag tror dessvärre att om man börjar reta sig på något så lär det inte bli bättre.. sen har jag för mig att jag läst att clouding / bleeding kan bli sämre med tiden för en tv (ta det med en nypa salt då jag inte är helt säker o kommer inte ihåg var jag läst det (sök på forumet..)

Precis, det var därför jag valde att köpa min tv på giganten, jag frågade för säkerhets skull om jag kunde lämna tillbaka TVn oavsett anledning, det skulle inte vara nåt problem sa säljaren.

Tänker du inte på detaljerna i bilden? Då kan du ju ha vilken TV som helst. :lol:
Det gör jag, vill inte missa för mycket detaljer i dom mörka fälten då det blir mer som en svart smet om du förstår vad jag menar.

Det var ju inte mycket buzzing att tala om, tur för dig. ;)

Det blir ingen PS51 iaf, vill inte gå ner i storlek.
Det enda raka för mig är att leta upp en butik som kan dema PS64, annars sitter jag nog kvar med min kantblödarTV.
Köper ny TV om 3 år som du säger och flyttar in denna i sovrummet.

Tack för din hjälp quattro! :D

#76

Postad 27 juli 2011 - 00:31

oooo_quattro
  • oooo_quattro
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Precis, det var därför jag valde att köpa min tv på giganten, jag frågade för säkerhets skull om jag kunde lämna tillbaka TVn oavsett anledning, det skulle inte vara nåt problem sa säljaren.

Tänker du inte på detaljerna i bilden? Då kan du ju ha vilken TV som helst. :D
Det gör jag, vill inte missa för mycket detaljer i dom mörka fälten då det blir mer som en svart smet om du förstår vad jag menar.

Det var ju inte mycket buzzing att tala om, tur för dig. :)

Det blir ingen PS51 iaf, vill inte gå ner i storlek.
Det enda raka för mig är att leta upp en butik som kan dema PS64, annars sitter jag nog kvar med min kantblödarTV.
Köper ny TV om 3 år som du säger och flyttar in denna i sovrummet.

Tack för din hjälp quattro! ;)


Jo.. jag tänker nog på detaljer men båda presterade bra så det var inget jag noterade som något som stack ut :lol:

En 55" Edge-Led är ju en bättre sovrums-tv då den är lite plattare /lättare he he

Men tänk på att... jag i butik stod o tittade både på UE55 o PS51 först o valde UE55 för den såg fantastisk ut jft med PS51 som bara såg grå o tråkig ut. Men väl hemma när man fick testa dem några veckor var så är det något helt annat!!

Redigerat av oooo_quattro, 27 juli 2011 - 00:39.


#77

Postad 27 juli 2011 - 11:06

_stars_
  • _stars_
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hej,

Efter många om och men har jag tänkt köpa Samsung PS51D8005FUXXE och har läst igenom detta forum och det verkar ju vara en kanon tv, tänkte beställa den från netonnet men där står det att det är en utgående vara vilket jag anser är konstigt eftersom det är årets modell.

Men gott folk, vart anser ni är annars bra ställen att inhandla denna tv ifrån? Bor högst upp i Sverige så vill gärna se att leverstiden inte är allt för lång och att det inte blir en massa strul om man måste repa teven i framtiden.

Den enda butik som säljer elektronik häruppe är Elgiganten, men om man går in i butiken där så ligger priset på prylar oftast 3000-4000kr dyrare än på nätet....

Sedan undrar jag om någon använder denna tv med bredbandsbolagets hdbox och programkort och om detta fungerar bra?

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få :)

Mvh Carina

Redigerat av _stars_, 27 juli 2011 - 11:37.


#78

Postad 27 juli 2011 - 16:55

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Har nte Elgiagnten ngt bra nät- pris då, använd collect at store så betalar du det i butiken.

#79

Postad 28 juli 2011 - 07:37

sebastianlarsson
  • sebastianlarsson
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Har nte Elgiagnten ngt bra nät- pris då, använd collect at store så betalar du det i butiken.

Jag tänkte göra likadant, men tyvärr har inte alla butikerna collect-at-store. Vilket är tråkigt, eftersom jag tycker det är ett bra koncept. Troligtvis kan du säkert köpa den via deras online-butik och få den hemlevererad, men lämna in den på deras fysiska butik ifall det skulle vara något problem. Men om jag vore du så skulle jag höra med dem först.

Annars kan jag rekommendera hembiobutiken, Komplett eller Hifi-Klubben. Om du är i norra Sverige finns det troligtvis inte någon fysisk butik du kan gå till, vilket är lite synd ifall du skulle behöva lämna in TV'n. Det kan inte vara jätteenkelt att posta en 51 tums-tv... :)

Redigerat av sebastianlarsson, 28 juli 2011 - 07:39.


#80

Postad 28 juli 2011 - 11:35

snakeplisken
  • snakeplisken
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Går det att få in denna 51" tv i en V70, vad är måtten på kartongen och kan man frakta den liggande i någon mil?

Redigerat av snakeplisken, 28 juli 2011 - 11:36.


#81

Postad 28 juli 2011 - 11:58

rehnmark
  • rehnmark
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Går det att få in denna 51" tv i en V70, vad är måtten på kartongen och kan man frakta den liggande i någon mil?


Japp, gick in i min XC70, antar att det är samma bagageutrymme i V70'n. Jag fraktade min liggandes mot hjulhuset, killen på MediaMarkt sa att det var ok att frakta den så, så länge tv'n bara lutar lite grann.

#82

Postad 28 juli 2011 - 11:59

_stars_
  • _stars_
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Försökte också det där med collect store, men det fanns endast tillgängligt i Avesta & Hudiksvall för denna modell av teve - tyvärr..

Men jag slog slag i saken och beställde den igår kväll från Komplett till slut, de kunde erbjuda 3D glasögon i 2-pack för ett vettigt pris också. Får hålla tummarna att den inte går sönder nu bara, blir lite tjorvigt att skicka in den isåfall men det är smällar man får ta när man är lite snål (hehe)

Idag är den skickad så blir spännande att se när den kommer! Är lite fundersam över hur komplett kan ta så högt fraktpris när de inte ens erbjuder att bära upp varorna (?!) Är inte av den största kvinnliga modell så får fixa lite flyttkarlar för att ens få in den i lägenheten haha.

Är det ingen som har lite bilder på hur den ser ut i hemmamiljö?

Vill tacka alla på detta forum - om det inte vore för er så hade jag aldrig bestämt mig för vilken tvmodell det skulle bli :') Väldigt inspirerande forum måste jag säga. Har inte ens sett teven i butik så jag förlitar mig blint på er alla :))

#83

Postad 28 juli 2011 - 12:32

rehnmark
  • rehnmark
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Köpte min på MediaMarkt igår för 12999 kr, kopplat den till en Onkyo 609 och ett harman/kardon hkts30 högtalarsystem.

Finfin bild och bra ljud blir det,men jag har problem med Smart Tv.

Varje gång jag stängt av TVn behöver jag för hand koppla upp mig mot min trådlösa router och slå in mitt WEP lösenord. Är det någon som vet hur man gör för att den trådlösa uppkopplingen ska ansluta automatiskt, precis som den gör med en vanlig dator/ipad osv? Extremt irriterande om inte det går och gör ju hela internet-tv grejen värdelös.

Vidare har jag problem med internetbrowsern. Fick bara igång den första gången, sen kommer den inte igång igen. När jag försöker stara den börjar en circel snurra, sen kommer tv-bilden, sen kommer den snurrande cirkeln, sen tv-bilden igen, sen cirkel, sen tv-bild, cirkel, tv-bild.... osv. Några förslag på åtgärder?

Sen undrar jag om det finns någon SVT Play app? Har inte sett det. Bara TV play...


Hade samma problem som dig med webbläsaren. SmartTv appstoren fungerade inte heller. Ringde Samsung som sa att det var fel på TV'n. De informerade att man kunde åka tillbaka till butiken inom 10 dagar och byta ut den mot en ny. Gjorde det, och med den nya TV'n fungerar allt som det ska.

Redigerat av rehnmark, 28 juli 2011 - 12:33.


#84

Postad 29 juli 2011 - 01:15

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Precis, det var därför jag valde att köpa min tv på giganten, jag frågade för säkerhets skull om jag kunde lämna tillbaka TVn oavsett anledning, det skulle inte vara nåt problem sa säljaren.

Tänker du inte på detaljerna i bilden? Då kan du ju ha vilken TV som helst. ;)
Det gör jag, vill inte missa för mycket detaljer i dom mörka fälten då det blir mer som en svart smet om du förstår vad jag menar.

Det var ju inte mycket buzzing att tala om, tur för dig. :)

Det blir ingen PS51 iaf, vill inte gå ner i storlek.
Det enda raka för mig är att leta upp en butik som kan dema PS64, annars sitter jag nog kvar med min kantblödarTV.
Köper ny TV om 3 år som du säger och flyttar in denna i sovrummet.

Tack för din hjälp quattro! ;)


Vet inte vart du bor men Elgiganten i Barkarby hade PS64 uppsatt i sitt "demo-rum" där alla högtalare osv. finns. Har för mig att jag även såg den brevid Pana 65VT30 på Mediamarkt i Barkarby men miljön är bättre på Elgiganten då.

#85

Postad 29 juli 2011 - 06:16

Fresan86
  • Fresan86
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Vet inte vart du bor men Elgiganten i Barkarby hade PS64 uppsatt i sitt "demo-rum" där alla högtalare osv. finns. Har för mig att jag även såg den brevid Pana 65VT30 på Mediamarkt i Barkarby men miljön är bättre på Elgiganten då.



Bra för att va Elgiganten:) vilken gilla du mest då?

#86

Postad 29 juli 2011 - 12:16

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0
51D8005 är säkert en alldeles utmärkt TV och visst är den billigare än en 50VT30, det är ju inget snack om det. Men, den är inte 4600 kronor billigare om man tittare närmare. Det ingår 2 par glasögon med VT30 och om man översätter det till ca 2000 kronor så är skillnaden helt plötsligt bara 2600 kronor. (Men samtidigt får man ju en 1 tum större TV).

Kan ju dock vara bra att tänka på när man tittar på prisskillnaden.

#87

Postad 29 juli 2011 - 20:39

woops
  • woops
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Någon som har Boxer och använder CI+ modul?
Jag fick mitt nya programkort för HD-paketet idag, men när jag gör en kanalsökning så hittas inga HD-kanaler?
Och när jag gör en manuell sökning på de aktuella kanalplatserna så står det signalstyrka 0!?
Alla andra kanaler har signalstyrka 100, så något verkar knas.

Ringde Boxer och en verkligen hjälpsam tjej försökte bena ut vad som kunde vara fel. Det slutade med att hon rådfrågade någon tekniker, och då kom svaret att den här tv'n är (ännu?) inte med på deras lista över godkända apparater ... häpp!

Ska prata med Samsung som på sin hemsida påstår att man genom att köpa en tv med produktkod XXE/XEE är 'garanterad att den är testad och godkänd' av bland annat Boxer... hmmpf ... men tänkte också höra om någon annan redan testat och fått det att fungera? I så fall kanske det är fel på min CI+ modul.

Följdfråga (som blir lite OT):
Om nu inte CI+ fungerar som jag tänkte, hur fungerar det att koppla en digitalbox till/via en Onkyo 609?
Mitt dilemma är att jag dyrt och heligt lovat att med den nya tv'n behövs bara en enda fjärris, och om jag nu måste backa och komma hem med ytterligare prylar/fjärrisar blir det nog lite frostigt :)
Någon möjlighet att fjärren till tv'n faktiskt kan byta kanal på ex.vis en Humax som är kopplad till receivern via hdmi?
Det är just Samsung-fjärren som gäller, för 'där vet man var knapparna sitter'.
Ja, jösses ...

#88

Postad 29 juli 2011 - 23:26

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0

Vet inte vart du bor men Elgiganten i Barkarby hade PS64 uppsatt i sitt "demo-rum" där alla högtalare osv. finns. Har för mig att jag även såg den brevid Pana 65VT30 på Mediamarkt i Barkarby men miljön är bättre på Elgiganten då.

Tackar för tipset!
Jag var faktiskt förbi där igår och såg den i rummet.

En bluray snurrade med King Kong som demo.
Måste ju säga att det var jäkligt skönt att slippa se kantblödarsjukan på den TVn, bilden såg helt okey ut också, men det är ju så svårt att veta hur man kommer tycka bilden ser ut hemma efter man gjort justeringar.

I butiken var det bara orörda standard inställningar som gällde.
Den stod på dynamisk bild och var rätt ljus då med andra ord. Enligt säljaren jag pratade med där så får inte bilden vara så ljus och kontrasten får inte stå på 100 som den stod på där, kontrasten skulle ner på 38 eller nåt sånt sa han.
Hur skulle bilden se ut om man säker kontrasten så mycket? Inga detaljer kvar i mörka sener?
Då är min fråga, varför demar dom en tv med inställningar man inte får använda för att det "sliter" på TVn onödigt mycket och finns risk för inbränningar?

Eftersom jag sa att jag har en UE55D8005 som jag inte är så nöjd med pga kantbleedingen så sa han direkt att jag måste kalibrera TVn efter Joe Kane (Digital Video Essentials) så ska det nog bli bra.
Ska testa att kalibrera min tv och se om det blir nåt bättre, har svårt att tro att jag kommer bli nöjd iaf, för jag ställde in värdena jag hittat i en recension, mindre bleeding men fan vad tråkig bilden blev utan ljus och färger.

Helt klart blev jag sugen på PS64. Skulle vilja jämföra hur detaljnivån är i mörka scener tex (PS64 vs UE55D8005).
Håller på väger LCD vs Plasmas för och nackdelar mot varandra, man blir ju lite snurrig vilka nackdelar man helst har eftersom båda har nackdelar.
LCDn har ju sitt läckande ljus som inte är speciellt snyggt och smått irriterande, sen är det plasmans buzzing, strömförbrukning (PS64 drar ca 3ggr så mycket mot UE55D8005) och inbränningar man tänker på.
Man vill ju inte få inbränningar efter en hel dags spelande, tex efter spel info som alltid finns i bilden och inte flyttar på sig.
Ska man behöva köpa hem PS64 för att kunna jämföra dom sida vid sida?
Inga små paket att hålla på frakta när man inte har tillgång till en skåpbil, så det är ju inte kul att köpa hem en bara för att testa.

#89

Postad 02 augusti 2011 - 11:44

OlaRundquist
  • OlaRundquist
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Fick hem min TV igår riktigt snygg var den men synd att foten inte har samma finish som ramen på tvn, de blir att hänga den på väggen sen.
Bilden var rent ut sagt helt fantastisk ljusår från min gamla LCD har ett stort fönster till vänster om tvn men upplevde inga problem med reflektioner.

Nu till mitt problem, de brusar från tv:n och det verkar komma från nedre höger hörn så fort man har minsta volym på. Ljudet låter också lite "sprucket" eller hur jag ska förklara.
När jag mutar ljudet försvinner det, så jag antar att det inte är "Buzzing"?

Nån som stött på något liknade eller har jag fått ett exemplar med en dålig högtalare?

#90

Postad 02 augusti 2011 - 12:18

Lukaluka
  • Lukaluka
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Någon som har Boxer och använder CI+ modul?
Jag fick mitt nya programkort för HD-paketet idag, men när jag gör en kanalsökning så hittas inga HD-kanaler?
Och när jag gör en manuell sökning på de aktuella kanalplatserna så står det signalstyrka 0!?
Alla andra kanaler har signalstyrka 100, så något verkar knas.

Ringde Boxer och en verkligen hjälpsam tjej försökte bena ut vad som kunde vara fel. Det slutade med att hon rådfrågade någon tekniker, och då kom svaret att den här tv'n är (ännu?) inte med på deras lista över godkända apparater ... häpp!

Ska prata med Samsung som på sin hemsida påstår att man genom att köpa en tv med produktkod XXE/XEE är 'garanterad att den är testad och godkänd' av bland annat Boxer... hmmpf ... men tänkte också höra om någon annan redan testat och fått det att fungera? I så fall kanske det är fel på min CI+ modul.


Hittar du SVT1 HD och SVT2 HD? Kan man göra det utan CI+ modul och programkort?

#91

Postad 02 augusti 2011 - 12:53

ShaManIX
  • ShaManIX
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
Jag har haft min TV i lite drygt en vecka nu och har nästan bara bra saker att säga om den.

Bilden i HD är outstanding.
Bilden i SD är väl godkänd.
Den inbyggda mediaspelaren fungerar hur bra som helst och jag har inga problem att streama 720P x264 MKV-filer via nätverket. Ibland så händer det att den tappar kopplingen (om jag t.ex. laddar medan jag streamar) men detta har jag avhjälpt med att köra trådat från datorn till routern, alltså inget fel på TVn, TVns trådlösa eller mediaspelaren i sig. Det är mitt trådlösa nät som svajar lite.

Hade en gammal Samsung-LCD innan denna så jag känner mig väldigt hemma i menyerna, tycker att de är bra utformade och lätta att hitta i. Dosan är väl ingen direkt hit, men jag använder min multifjärr ändå.

En sak som stör mig är att sen jag stoppade in min CI+ från ComHem så får jag inget ljud i min förstärkare om jag inte först startar TVn, låter den komma igång och först efter det startar min förstärkare (kör TV-ljudet via ARC), detta är grymt irriterande tycker jag. Vet dock ej om det är TVn, förstärkaren eller ARCen det är fel på. Det är ju lätt avhjälpt med att bara stänga av/sätta på förstärkaren igen, men ändå.

Sen har vi det här med Buzzing. Första 2-3 dagarna märkte jag inte av det alls förutom när jag stod riktigt nära TVn och lyssnade. Tänkte att jag hade haft tur och fått ett exemplar som var "normalt" eller vad man ska säga. För vad jag förstått det som så buzzar väl alla > 50"-plasmor lite granna, men det ska inte vara hörbart där jag sitter, 3 meter från soffan.

Sen i typ fredags hör jag dock ett buzzande när jag sitter i soffan OCH har relativt hög volym på (och bilden inte alls är speciellt ljus). Och detta stör mig något så fruktansvärt mycket. När man köper en TV för ~14.000 så tycker jag inte att man ska behöva stå ut med detta + att det känns som att något gått sönder eller så då jag de första dagarna inte alls hade detta problem. Jag har hur som helst kontaktat komplett och ska få försöka få TVn utbytt mot en likadan (då jag är väldigt nöjd med TVn överlag). Om nästa också har detta problem så får jag väl överväga att byta, Panasonic P50VT30 finns i tankarna i såna fall. Tycker dock inte att den är lika fin som Samsungen och design är en rätt viktig del för mig.

Men vem vet, lider VT30n också av Buzzande ljud?

Jag har inget att klaga på angående svärtan. När jag har "sorgkanter" på vissa filmer och så tycker jag att dessa verkligen är kolsvarta, och svart/gråtoner under filmerna är fenomenalt bra (förutsatt att man kollar på en bra källa). Under SD-material så kan de kännas lite grådassigt bara kan jag tycka. En sak jag tänkt på däremot är att det inte känns som att vitt riktigt är vitt, vitt blir mer ljust grått. Detta kanske är en inställningsfråga, men det är svårt att ställa in vitbalans när man är nöjd med allting annat som kontrast, ljusstyrka och färger. Tips?

Sammanfattningen blir att om TVn inte hade buzzat så hade den fått 9/10 av mig. Med buzzingen kan den inte få högre än 7/10, hur bra bilden än är när jag ligger och avnjuter Breaking Bad.

#92

Postad 02 augusti 2011 - 20:58

woops
  • woops
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Hittar du SVT1 HD och SVT2 HD? Kan man göra det utan CI+ modul och programkort?

Nope, hittar inga som helst HD-kanaler. Utan CI+ modul tror jag inte att det fungerar alls, däremot ska man ju kunna få in SVT i HD utan programkort (om jag har förstått det rätt).

Det senaste i ärendet är att jag efter två samtal med Samsungs support kommer att få ut en tekniker som ska titta på tv'n. Samtalet med supporten gav stundtals en bisarr känsla att av att vara med i dolda kameran eller liknande ...

Efter att ha ifrågasatt det faktum att deras produkt inte är godkänd av Boxer, trots påståendet på deras hemsida att en tv med produktkod XEE/XXE är garanterat testad och godkänd av bl.a. Boxer, fick jag beskedet att det godkännandet endast gällde marksända kanaler ... eehh? Är inte Boxers HD-signaler att betrakta som marksänt? Någon som vet? Jag är ingen signalspecialist, men nog trodde jag att Boxers utbud var just marksänt.

Jaja, får väl se vad teknikern hittar... alternativet är väl att häva köpet.
Synd i så fall, för annars är tv'n kanon.

#93

Postad 02 augusti 2011 - 22:22

lely
  • lely
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Nope, hittar inga som helst HD-kanaler. Utan CI+ modul tror jag inte att det fungerar alls, däremot ska man ju kunna få in SVT i HD utan programkort (om jag har förstått det rätt).

Sänds HD-kanaler där du bor?
Vissa HD-kanaler sänds på ett annat frekvensband (VHF) och kan behöva en annan sorts antenn.

#94

Postad 02 augusti 2011 - 22:27

Mathzon
  • Mathzon
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Sänds HD-kanaler där du bor?
Vissa HD-kanaler sänds på ett annat frekvensband (VHF) och kan behöva en annan sorts antenn.


Iaf i Gbg-området när man kollar på Boxers hemsida så är de flesta kanalerna på UHF-bandet och någon enstaka på VHF-bandet. Och enligt Boxer så varierar det ifrån ort till ort. Och har iaf fått in SVT1-HD som är gratis utan problem.

Mvh
Mathzon

#95

Postad 03 augusti 2011 - 05:12

woops
  • woops
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Sänds HD-kanaler där du bor?
Vissa HD-kanaler sänds på ett annat frekvensband (VHF) och kan behöva en annan sorts antenn.

Jodå, har bara 7 km till Nacka där HD sänds på UHF 53 resp. 59.
Alla andra kanaler har signalstyrka/-kvalitet 100/100 så det är nog inte där skon klämmer...

#96

Postad 03 augusti 2011 - 11:16

OlaRundquist
  • OlaRundquist
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Jag har haft min TV i lite drygt en vecka nu och har nästan bara bra saker att säga om den.

Bilden i HD är outstanding.
Bilden i SD är väl godkänd.
Den inbyggda mediaspelaren fungerar hur bra som helst och jag har inga problem att streama 720P x264 MKV-filer via nätverket. Ibland så händer det att den tappar kopplingen (om jag t.ex. laddar medan jag streamar) men detta har jag avhjälpt med att köra trådat från datorn till routern, alltså inget fel på TVn, TVns trådlösa eller mediaspelaren i sig. Det är mitt trådlösa nät som svajar lite.

Hade en gammal Samsung-LCD innan denna så jag känner mig väldigt hemma i menyerna, tycker att de är bra utformade och lätta att hitta i. Dosan är väl ingen direkt hit, men jag använder min multifjärr ändå.

En sak som stör mig är att sen jag stoppade in min CI+ från ComHem så får jag inget ljud i min förstärkare om jag inte först startar TVn, låter den komma igång och först efter det startar min förstärkare (kör TV-ljudet via ARC), detta är grymt irriterande tycker jag. Vet dock ej om det är TVn, förstärkaren eller ARCen det är fel på. Det är ju lätt avhjälpt med att bara stänga av/sätta på förstärkaren igen, men ändå.

Sen har vi det här med Buzzing. Första 2-3 dagarna märkte jag inte av det alls förutom när jag stod riktigt nära TVn och lyssnade. Tänkte att jag hade haft tur och fått ett exemplar som var "normalt" eller vad man ska säga. För vad jag förstått det som så buzzar väl alla > 50"-plasmor lite granna, men det ska inte vara hörbart där jag sitter, 3 meter från soffan.

Sen i typ fredags hör jag dock ett buzzande när jag sitter i soffan OCH har relativt hög volym på (och bilden inte alls är speciellt ljus). Och detta stör mig något så fruktansvärt mycket. När man köper en TV för ~14.000 så tycker jag inte att man ska behöva stå ut med detta + att det känns som att något gått sönder eller så då jag de första dagarna inte alls hade detta problem. Jag har hur som helst kontaktat komplett och ska få försöka få TVn utbytt mot en likadan (då jag är väldigt nöjd med TVn överlag). Om nästa också har detta problem så får jag väl överväga att byta, Panasonic P50VT30 finns i tankarna i såna fall. Tycker dock inte att den är lika fin som Samsungen och design är en rätt viktig del för mig.

Men vem vet, lider VT30n också av Buzzande ljud?

Jag har inget att klaga på angående svärtan. När jag har "sorgkanter" på vissa filmer och så tycker jag att dessa verkligen är kolsvarta, och svart/gråtoner under filmerna är fenomenalt bra (förutsatt att man kollar på en bra källa). Under SD-material så kan de kännas lite grådassigt bara kan jag tycka. En sak jag tänkt på däremot är att det inte känns som att vitt riktigt är vitt, vitt blir mer ljust grått. Detta kanske är en inställningsfråga, men det är svårt att ställa in vitbalans när man är nöjd med allting annat som kontrast, ljusstyrka och färger. Tips?

Sammanfattningen blir att om TVn inte hade buzzat så hade den fått 9/10 av mig. Med buzzingen kan den inte få högre än 7/10, hur bra bilden än är när jag ligger och avnjuter Breaking Bad.


Min "buzzar" ju också men bara om man har nån volym på så jag trodde det var fel på en högtalare i TV:n är det samma sak hos dig?

#97

Postad 03 augusti 2011 - 11:55

Spelbearg
  • Spelbearg
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Skulle någon kunna förklara för en oinsatt lite mer hur detta buzz-ljud verkligen låter? Tror att fler än jag här skulle behöva veta detta. Förstår att det kan vara svårt att förklara men jag kan försöka mig på några liknelser så som jag uppfattat att det skulle kunna låta:

Liknar det "myrornaskrig"-ljudet från en CRT TV utan bildkälla inkopplad (ganska starkt och högt), som en högtalare på högsta volym men utan ljudkälla (ganska svagt och lågt), låter det mer ungefär som rundgång mellan mikrofon/högtalare (väldigt högt och starkt) eller kanske sådana signaler man får höra i hörlurar i ett hörseltest (väldigt svagt och lågt)?

#98

Postad 03 augusti 2011 - 14:22

OlaRundquist
  • OlaRundquist
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Det följer med 3 ferritkärnor som man kan sätta på strömkabel 2 var helt svarta och en var grå spelar det nån roll vilka man använder?

#99

Postad 03 augusti 2011 - 14:38

OlaRundquist
  • OlaRundquist
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Skulle någon kunna förklara för en oinsatt lite mer hur detta buzz-ljud verkligen låter? Tror att fler än jag här skulle behöva veta detta. Förstår att det kan vara svårt att förklara men jag kan försöka mig på några liknelser så som jag uppfattat att det skulle kunna låta:

Liknar det "myrornaskrig"-ljudet från en CRT TV utan bildkälla inkopplad (ganska starkt och högt), som en högtalare på högsta volym men utan ljudkälla (ganska svagt och lågt), låter det mer ungefär som rundgång mellan mikrofon/högtalare (väldigt högt och starkt) eller kanske sådana signaler man får höra i hörlurar i ett hörseltest (väldigt svagt och lågt)?


Myrornas krig låter min mest likt iaf, det låter inte jättehögt men man hör det gott och väl även med hyfsat hög volym

#100

Postad 03 augusti 2011 - 19:05

ShaManIX
  • ShaManIX
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0

Min "buzzar" ju också men bara om man har nån volym på så jag trodde det var fel på en högtalare i TV:n är det samma sak hos dig?


Nej, jag kör allt ljud genom förstärkare, så det är inget sånt för min del.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.