Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kläder, stil och mode

358 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#301

Postad 21 juli 2020 - 12:31

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Hur svårt är det att göra en skjorta eller t-shirt kortare om man har tillgång till en symaskin?

Med mina 173cm så är nästan alltid mina kläder för långa. Speciellt skjortor och tröjor som sagt.

 

Gå till lokala skräddaren, det kostar inte mycket.

Jag som ändå är hyffsad på att sy [tack till det svenska skolsystemet där alla har, eller hade iallafall syslöjd minst ett läsår på högstadiet] skulle aldrig försöka mig på att sy i ett plagg som det inte får blir fel på, mäta "rätt" är oftast svårare än att sy, det är en hel del att ta hänsyn till, och där är skräddaren bäst.

 

Det finns en risk, även hos skräddaren att proportionerna blir fel om plagg kortas, det beror på hur insytt plagget är från början, ex ett par byxor som sys om från L34 till L32 blir sällan bra om det inte är helt spikraka ben typ stuprörsjeans, men vem f_n har stuprörsjeans 2020?



#302

Postad 21 juli 2020 - 13:34

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Gå till lokala skräddaren, det kostar inte mycket.

Jag som ändå är hyffsad på att sy [tack till det svenska skolsystemet där alla har, eller hade iallafall syslöjd minst ett läsår på högstadiet] skulle aldrig försöka mig på att sy i ett plagg som det inte får blir fel på, mäta "rätt" är oftast svårare än att sy, det är en hel del att ta hänsyn till, och där är skräddaren bäst.

 

Det finns en risk, även hos skräddaren att proportionerna blir fel om plagg kortas, det beror på hur insytt plagget är från början, ex ett par byxor som sys om från L34 till L32 blir sällan bra om det inte är helt spikraka ben typ stuprörsjeans, men vem f_n har stuprörsjeans 2020?

 

har ingen lokal skräddare vad jag vet. 

dt tråkiga är ju också att det är ju inte alltid man bara köper dyra kläder och det känns ju sådär att behöva lämna in en 400kr skjorta till skräddaren. känns som att det i alla fall kostar några hundralappar per plagg att lämna in den. 

ännu värre med tshirts då man har ganska många.

 

Borde finnas butiker med kläder till korta män. finns i usa vet jag. men drygt att beställa därifrån varje gång :)



#303

Postad 21 juli 2020 - 13:54

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

har ingen lokal skräddare vad jag vet.
dt tråkiga är ju också att det är ju inte alltid man bara köper dyra kläder och det känns ju sådär att behöva lämna in en 400kr skjorta till skräddaren. känns som att det i alla fall kostar några hundralappar per plagg att lämna in den.
ännu värre med tshirts då man har ganska många.

Borde finnas butiker med kläder till korta män. finns i usa vet jag. men drygt att beställa därifrån varje gång :)


Skiljer ju en del i längd mellan olika märke (och olika modeller i samma märken), har ett omvänt problem där många t-shirts blir för korta (och som tält om man går upp en storlek).

Testa olika märken, för t-shirts så upplever jag tex Hilfiger som korta och Ralph Lauren som längre.

Skjortor kan ju inte vara så stort problem då man oftast har de istoppade i byxorna om man vill se någorlunda välvårdad ut.

#304

Postad 21 juli 2020 - 14:40

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Skiljer ju en del i längd mellan olika märke (och olika modeller i samma märken), har ett omvänt problem där många t-shirts blir för korta (och som tält om man går upp en storlek).

Testa olika märken, för t-shirts så upplever jag tex Hilfiger som korta och Ralph Lauren som längre.

Skjortor kan ju inte vara så stort problem då man oftast har de istoppade i byxorna om man vill se någorlunda välvårdad ut.

 

givetvis har jag hunnit testa väldigt många märken och modeller genom tiderna. är ju inte född igår :)

 

Angående skjortor så har jag dom aldrig instoppade förutom när jag bär kavaj.

Äger bara skjortor som man har utanför byxorna.

 

absolut inte min stil att ha Finbyxor med instoppad skjorta. 

Har en mer avslappnad stil :)

 

har två skjortor med lagom längd som jag äger och dom  är från  Brothers egna märke EastWest med regular fit.  Dom är perfekt.  Finns dock inte så många snygga av just den modellen.


Redigerat av andreassofus, 21 juli 2020 - 14:41.


#305

Postad 21 juli 2020 - 15:43

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Behöver ju iof inte ha ”finbyxor” för att ha skjortan instoppad, funkar ju även i jeans med ett snyggt skärp vilket ser lite mer dressat ut.

Då har du testat både CK och Hilfiger när det gäller T-shirts eller? Skulle tippa på att du siktar på en längd på ca: 65-68cm på en Medium eller?

#306

Postad 21 juli 2020 - 16:29

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Behöver ju iof inte ha ”finbyxor” för att ha skjortan instoppad, funkar ju även i jeans med ett snyggt skärp vilket ser lite mer dressat ut.

Då har du testat både CK och Hilfiger när det gäller T-shirts eller? Skulle tippa på att du siktar på en längd på ca: 65-68cm på en Medium eller?


Jag har ingen dressad stil.
Mer casual. Vanlig rutig skjorta.
Inga finskjortor med andra ord.

Har testat både Hilfiger och ck bland annat ja.
Har en helt okej hilfigerskjorta just nu som funkar.
Men inga tshirts på dom verkar göras för väldigt långa och pinnsmala personer.
Precis som dom flesta "stora" märkena.

Dom tillverkar väl det som säljs mest av antar jag.

Vissa märken kan jag ha small och dom passar bra på längden.
Men oftast blir dom för tighta.

Så antigen får jag köra medium och bli längre eller så får jag köra small och bli smalare 😊

#307

Postad 21 juli 2020 - 19:53

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Att sy är ett hantverk, men om du är intresserad och övar kan det nog bli bra efter några försök.

https://textilhantve...-upp-en-t-shirt



#308

Postad 24 juli 2020 - 21:17

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Det är svårt med storlekar när man köper på nätet. Ibland får man tält och ibland korvskinn. Tur man kan returnera, men den här korvskinnströjan från Björn Borg behöll jag eftersom den är skön och funkar som undertröja.

Jeansen är 80-talsretro men det är OK för jag var tonåring på 80-talet. :rolleyes:

 

Bifogad fil  818DAFB0-58FE-4067-A059-615B2F146807.jpeg   72,36K   0 Antal nerladdningar



#309

Postad 26 juli 2020 - 18:08

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Att sy är ett hantverk, men om du är intresserad och övar kan det nog bli bra efter några försök.

https://textilhantve...-upp-en-t-shirt

 

tack. det går ju att träna på några gamla kläder först i så fall :)

vet dock inte om jag är så händig på att sy så det kanske är bättre att låta bli helt :D



#310

Postad 02 september 2020 - 18:59

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

jag har ju gnällt förut om att alla kläder är gjorda för långa personer och att det är svårt att hitta kläder som sitter bra när man är lite kortare (173cm)

 

idag var jag inne och testade en skjorta på Carlings. 

Vailent var märket och den passade perfekt. Längdmässigt slutade den exakt där byxfickorna började. Den var även bra i bredden och hade INTE Slimfit passform som aldrig passar mig. 

Väldigt nöjd.  Hur kvaliteten är återstår att se. Hoppas den är bra för då ska jag utforska mer kläder från märket och se om andra plagg passar lika bra :)

 

Det blev förresten en gråsvart jeansskjorta med två bröstfickor. min stil av skjorta :)


Redigerat av andreassofus, 03 september 2020 - 11:17.


#311

Postad 24 september 2021 - 21:26

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Har aldrig kollat närmare på Gant då jag upplever att det är lite av ett Brat-märke.  Kläderna brukar vara dyra men har ingen aning om kvaliten.

Idag på shoppingturen så såg jag nån skjorta och en tröja som jag gillade. Fick då se att det står "Made in China" på lappen.

Det brukar inte vara någon bra reklam när det står så.

 

Någon som har erfarenhet av Gant? hur är kvaliten? Väger den upp det höga priset?



#312

Postad 24 september 2021 - 21:36

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Har aldrig kollat närmare på Gant då jag upplever att det är lite av ett Brat-märke.  Kläderna brukar vara dyra men har ingen aning om kvaliten.
Idag på shoppingturen så såg jag nån skjorta och en tröja som jag gillade. Fick då se att det står "Made in China" på lappen.
Det brukar inte vara någon bra reklam när det står så.
 
Någon som har erfarenhet av Gant? hur är kvaliten? Väger den upp det höga priset?


Kvalitet motsvarar inte priset, tror att de har den mesta av tillverkningen i Kina eller Pakistan. Deras skjortor (beroende på typ/material) och jackor håller en helt ok kvalité dock men erfarenheten av deras sweatshirt/T-shirts är inget vidare (tappar form/färg). Av de typiska märkeskläderna (snackar de som är mainstream) är min erfarenhet att Boss högst kvalité (inte testat alla men ett flertal), har ett flertal sweatshirts/tröjor och byxor och alla har hittills hållit en jämn och hög kvalité. Utanför de vanliga märkena finns det givetvis flertalet märken som håller en generell högre kvalité och inte alltid till en högre prislapp.

#313

Postad 24 september 2021 - 21:58

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Kvalitet motsvarar inte priset, tror att de har den mesta av tillverkningen i Kina eller Pakistan. Deras skjortor (beroende på typ/material) och jackor håller en helt ok kvalité dock men erfarenheten av deras sweatshirt/T-shirts är inget vidare (tappar form/färg). Av de typiska märkeskläderna (snackar de som är mainstream) är min erfarenhet att Boss högst kvalité (inte testat alla men ett flertal), har ett flertal sweatshirts/tröjor och byxor och alla har hittills hållit en jämn och hög kvalité. Utanför de vanliga märkena finns det givetvis flertalet märken som håller en generell högre kvalité och inte alltid till en högre prislapp.

tackar. då ser jag efter andra märken. onödigt att kasta ut 1200 spänn på en skjorta som inte håller måttet.

lite svårt att veta egentligen vilka märken som är bra.

Boss har jag aldrig köpt. Men har kollat på några kavajer från dom som jag kan tänka mig.

 

Annars när jag köpt skjortor och tees så har det ofta blivit Levi´s.

tycker dom håller bra och är inte allt för dyra. har alltid tyckt att man får mycket för pengarna där.

 

Var inne på Pondus idag och där finns väldigt mycket fint. Orkade dock inte prova något så jag gick därifrån tomhänt.

Men där skulle man kunna spendera mycket pengar :)



#314

Postad 25 september 2021 - 15:55

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0
Kolla på tyget och sömmarna?

#315

Postad 25 september 2021 - 16:03

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0
Ska man köpa skjortor kan jag varmt rekommendera Eton! Jag köper inget annat märke sedan ca 10 år tillbaka. Mycket bra kvalitet och de allra flesta modeller kan tvättas i 60 grader. Köper de allra flesta på Vingåker Factory Outlet, men om man inte har möjlighet att åka dit kan man passa på när Etons egen webbutik har rabatter.

#316

Postad 25 september 2021 - 20:30

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Ska man köpa skjortor kan jag varmt rekommendera Eton! Jag köper inget annat märke sedan ca 10 år tillbaka. Mycket bra kvalitet och de allra flesta modeller kan tvättas i 60 grader. Köper de allra flesta på Vingåker Factory Outlet, men om man inte har möjlighet att åka dit kan man passa på när Etons egen webbutik har rabatter.

Instämmer, jag har köpt Eton och liknande, men primärt Eton i ett gäng år. Min erfarenhet är att dom håller sig fräscha länge. Betydligt bättre än billigare skortor i tunn bomull. Kvalitet lönar sig  :) .

 

Dessutom, eftersom jag kör mera dressed än casual, att stryka är inte kul men att stryka en skjorta med dålig kvalitet i tyget är riktigt trist  :) .

 

Som kuriosa, för ett gäng år sedan köpte jag riktigt billiga t-shirts på semester i USA. I princip var dom så billiga att jag använde dom en gång. Men jag tog med några hem och tvättade. Dom blev hälften så långa och dubbelt så breda efter tvätt, så det var verkligen engångsartiklar  :) .



#317

Postad 26 september 2021 - 21:57

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
ETON är för mig det självklara valet för arbetskläder.
Hacket gör sjukt bra businessskjortor, deras Kent slimfit i storlek L är något rymligare över bröst och mage än ETON Contemporary i storlek 40, men passar min armlängd bättre [dvs sparar en slant när jag inte behöver gå till skräddaren]. En vild chansning när jag provade Hacketts businessskjortor av en händelse vilket betalade sig bra.

Där jag får mina skjortor tvättade säger damen som har inrättningen att Hacket är den enda skjortan som är lika lättstruken som Eton, hon hade inte tidigare arbetat med Hackets businessskjortor innan jag lämnade in mina första för något/några år sedan.

För mig är det Eton och Hackett på jobbet. PRL, Drake’s, Massimo Alba och Morris för casual, Hackett återigen för linneskjortor.

När jag skriver Hackett menar jag Hackett och inte deras [pubertala] nya subbrand HKT by Hackett.

Viktigare än märket [däremot tyg och vävkvalitet viktigt] är en skjorta med en passform som passar den egna kroppen så att besöken hos skräddaren för anpassning blir så få som möjligt.

ETON made to messure börjar på 1 790 kr och då bygger den på någon av deras standard passformer, billigare att bulka på sig skjortor när det är rea och sen anpassa hos skräddaren.

#318

Postad 27 september 2021 - 11:38

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Så Hacket är kortare i ärmarna? Jag kör ju Eton, men de är långa i ärmarna.

#319

Postad 27 september 2021 - 20:51

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
Ja, precis.

Min upplevelse är Eton är längre i ärmarna rent generellt gentemot motsvarade storlek hos motsvarande skjorttillverkare.

#320

Postad 27 september 2021 - 23:20

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
OK. Kanske skulle testa Hacket då.

#321

Postad 29 september 2021 - 21:35

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Några bra tips på skor till kostym? Längesen jag brukade kostym och ska iväg på mässa nästa vecka...
Kostymen är mörk mörk blå.

#322

Postad 29 september 2021 - 22:14

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
Nu förutsätter jag att mässan inte är i Storbritannien så ett par bruna skor fungerar, rätt sko i tan [sadelbrun] fungerar om du har en vit skjorta utan mönster och ingen slips.

Svarta skor är aldrig fel till kostym, dock kan det bli väldigt formellt, vilket passar eller passar inte beroende på vilken typ av mässa det är sant din roll på mässan [besökare, utställare, utställare som tar hand om kunder].

Viktigaste, bekväma skor som du även är bekväm i att bära.

Jag hade nog funderat på ett par svarta monkstrap typ dessa:
https://www.loakenor...ake-1880-cannon
Lite mindre formellt, samma sko i brunt:
https://www.loakenor...nnon-dark-brown

Sistnämnda skor bär jag regelvidrigt till jeans [mörka] och kavaj.
Know the rules, have the confidence to brake them.

Redigerat av Unregisteredcec18524, 29 september 2021 - 22:14.


#323

Postad 29 september 2021 - 22:56

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Tack för tipsen, dock lite väl över budget, något mer passande tips kring 1000-1500kr?
Ska som besökare på mässa i Italien men snabbt och äta med kunder (japaner och engelsmän) på kvällen.

#324

Postad 02 oktober 2021 - 15:20

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
I vilka fysiska butiker brukar man kunna köpa gubbkepsar?

#325

Postad 03 oktober 2021 - 20:12

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Jag behöver en ny kavaj. En väldigt oformell sådan.
En Jag kan ha till jeans eller chinos.
Kanske en stickad tröja under istället för skjorta.
Men som även funkar till skjorta såklart 😊

Jag tänkte ha den till jul när jag är hemma hos familjen.

Jag vill gärna ha en med lite struktur så den inte är helt slät och enfärgad liksom.

Ge mig gärna tips på vad som skulle kunna passa.
Färg och tyg ? Randigt? Rutigt?

Jag har redan en blå kavaj så jag söker något annat.
Vill inte heller ha svart.😊

#326

Postad 04 oktober 2021 - 06:03

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Manchesterkavaj. Informellt, mysigt och modernt.



#327

Postad 04 oktober 2021 - 12:01

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Manchesterkavaj. Informellt, mysigt och modernt.

gillar inte dom tyvärr.

Men kollade lite på tweedkavajer. Det är rätt coolt.

Nån brunaktig är rätt snyggt :)

 

Eller kanske bara en tweedväst med vit skjorta under. Det är också snyggt :)



#328

Postad 04 oktober 2021 - 12:09

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Jag behöver en ny kavaj. En väldigt oformell sådan.
En Jag kan ha till jeans eller chinos.
Kanske en stickad tröja under istället för skjorta.
Men som även funkar till skjorta såklart

Jag tänkte ha den till jul när jag är hemma hos familjen.

Jag vill gärna ha en med lite struktur så den inte är helt slät och enfärgad liksom.

Ge mig gärna tips på vad som skulle kunna passa.
Färg och tyg ? Randigt? Rutigt?

Jag har redan en blå kavaj så jag söker något annat.
Vill inte heller ha svart.

Kanske nåt i denna stilen? https://www.partyhal...ch-slips-rudolf



#329

Postad 04 oktober 2021 - 12:14

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

https://www.careofca...ajer/index.html

 

Care of Carl har alltid mycket snyggt.



#330

Postad 04 oktober 2021 - 12:33

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Tack för tipsen, dock lite väl över budget, något mer passande tips kring 1000-1500kr?
Ska som besökare på mässa i Italien men snabbt och äta med kunder (japaner och engelsmän) på kvällen.

 

Citerar mig själv, det fick bli dessa: ECCO Melbourne (Black/magnet) - 1000 kr | Boozt.com

Behöver vara sköna att gå i också, så mitt första par ECCO inhandlat.



#331

Postad 05 oktober 2021 - 14:08

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

gillar inte dom tyvärr.

Men kollade lite på tweedkavajer. Det är rätt coolt.

Nån brunaktig är rätt snyggt :)

 

Eller kanske bara en tweedväst med vit skjorta under. Det är också snyggt :)

Brothers köra rea nu, där kan du skoja till det lite mer med utseende etc. när en kavaj bara kostar 1 000 kr.

 

Bara en kostymväst och vitskjorta och ser i mitt tycke ut som en servitör, men vi alla får tycka olika när det gäller kläder och mode, annars hade det varit sjukt tråkigt.


Redigerat av Unregisteredcec18524, 05 oktober 2021 - 14:08.


#332

Postad 06 oktober 2021 - 08:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Brothers köra rea nu, där kan du skoja till det lite mer med utseende etc. när en kavaj bara kostar 1 000 kr.

 

Bara en kostymväst och vitskjorta och ser i mitt tycke ut som en servitör, men vi alla får tycka olika när det gäller kläder och mode, annars hade det varit sjukt tråkigt.

ja, en svart väst kanske ser lite väl stelt och formellt ut även om jag kan tycka det är snyggt.

 

Men tänkte mer på den här looken. Det ser inte ut som en servitör :)

Bifogad fil(er)



#333

Postad 06 oktober 2021 - 09:46

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

ja, en svart väst kanske ser lite väl stelt och formellt ut även om jag kan tycka det är snyggt.

 

Men tänkte mer på den här looken. Det ser inte ut som en servitör :)

Gå hellre på en tweedkavaj, en väst kräver mycket accessoarer för att inte se malplacerad ut.

Väst utan kavaj är inte min cup of tea [pun intended när vi pratar tweed] så låt inte mina preferenser färga.

 

Jag har själv 4st tweedkavajer som används under höst/vinter dvs. från oktober till februari [och kanske en bit in i mars].

En vinröd glencheck, en British racing green som drar lite åt windowpane, en mossgrön som försöker efterlikna Donegal-tweed samt en brun herringbone tweed.

 

Dessa bärs till grövre ullbyxor [typ kostymbyxa men grövre väv], grövre bomullschinos [även om det gör ont i hjärtat att blanda ull och bomull] som riktigt mörkblåa jeans när tillfället är mindre formellt.

Något som är riktigt snyggt är en tunn merinoull/kashmir v-ringad eller o-neck tröja över skjortan. 

Bifogad fil(er)



#334

Postad 08 oktober 2021 - 15:14

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Nya boots från sneakysteve.
Riktigt bra kvalitet. Har tre par från dom. Inte sista gången jag köper därifrån.

Gå hellre på en tweedkavaj, en väst kräver mycket accessoarer för att inte se malplacerad ut.

Väst utan kavaj är inte min cup of tea [pun intended när vi pratar tweed] så låt inte mina preferenser färga.

 

Jag har själv 4st tweedkavajer som används under höst/vinter dvs. från oktober till februari [och kanske en bit in i mars].

En vinröd glencheck, en British racing green som drar lite åt windowpane, en mossgrön som försöker efterlikna Donegal-tweed samt en brun herringbone tweed.

 

Dessa bärs till grövre ullbyxor [typ kostymbyxa men grövre väv], grövre bomullschinos [även om det gör ont i hjärtat att blanda ull och bomull] som riktigt mörkblåa jeans när tillfället är mindre formellt.

Något som är riktigt snyggt är en tunn merinoull/kashmir v-ringad eller o-neck tröja över skjortan. 

ja en tweedkavaj nore nice att ha. men blir det inte sjukt varmt att ha när man bara ska vara inne?

den längst till höger som du har kryssat verkar snygg.

jag gillar jordfärger på kläder :)

Bifogad fil(er)



#335

Postad 09 oktober 2021 - 16:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Tvättade och vaxade mina gamla boots idag. Det blev bra.
Dock så var jag inte medveten om att dom skulle bli så mörka som dom blev.

Just i detta fallet så är jag inte så besviken.
Men hur ska man bära sig åt om man inte vill att skorna ska ändra nyans?

Bifogad fil(er)



#336

Postad 09 oktober 2021 - 17:05

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0
Använd genomskinlig produkt?

#337

Postad 09 oktober 2021 - 17:07

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Använd genomskinlig produkt?

denna var typ det. Eller lite sådär gulvit. Doftade honung.

Damen i skobutiken sa att det funkade till all sorts läder och alla nyanser.

 

Är det förresten skillnad på skowax och skofett?



#338

Postad 09 oktober 2021 - 17:11

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Tvättade och vaxade mina gamla boots idag. Det blev bra.
Dock så var jag inte medveten om att dom skulle bli så mörka som dom blev.

Just i detta fallet så är jag inte så besviken.
Men hur ska man bära sig åt om man inte vill att skorna ska ändra nyans?


https://www.careofca...-4aAl_uEALw_wcB

Nya boots från sneakysteve.
Riktigt bra kvalitet. Har tre par från dom. Inte sista gången jag köper därifrån.

ja en tweedkavaj nore nice att ha. men blir det inte sjukt varmt att ha när man bara ska vara inne?
den längst till höger som du har kryssat verkar snygg.
jag gillar jordfärger på kläder :)


Ull har bra andningsegenskaper, blir inte särskilt varmt. Iofs om du springer omkring inomhus och lever rövare blir det säkert svettigt.

#339

Postad 09 oktober 2021 - 17:22

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

https://www.careofca...-4aAl_uEALw_wcB

Ull har bra andningsegenskaper, blir inte särskilt varmt. Iofs om du springer omkring inomhus och lever rövare blir det säkert svettigt.

tack ska du ha.  en sån kan jag ju beställa.

smidigt att det fanns i olika färger också :)

 

jag lär inte springa omkring och lever rövare. sitter nog mest still med en grogg i handen på jul :D



#340

Postad 14 oktober 2021 - 13:24

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Kvalitet motsvarar inte priset, tror att de har den mesta av tillverkningen i Kina eller Pakistan. Deras skjortor (beroende på typ/material) och jackor håller en helt ok kvalité dock men erfarenheten av deras sweatshirt/T-shirts är inget vidare (tappar form/färg). Av de typiska märkeskläderna (snackar de som är mainstream) är min erfarenhet att Boss högst kvalité (inte testat alla men ett flertal), har ett flertal sweatshirts/tröjor och byxor och alla har hittills hållit en jämn och hög kvalité. Utanför de vanliga märkena finns det givetvis flertalet märken som håller en generell högre kvalité och inte alltid till en högre prislapp.

Håller lika bra som allt annat. Har några plagg som jag har fått i present och de är mina favoriter. Köper hellre Gant än Tommy Hilfiger. Spelar nada roll om de är tillverkade på nordpolen. Kläder idag tillverkas ändå i samma fabriker. Välj det du gillar. Många märken har flyttat från Kina till Vietnam och nästan alla sportkläder kommer från Litauen.

#341

Postad 14 oktober 2021 - 13:29

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

denna var typ det. Eller lite sådär gulvit. Doftade honung.
Damen i skobutiken sa att det funkade till all sorts läder och alla nyanser.

Är det förresten skillnad på skowax och skofett?

Fick lära mig nu när jag köpte nytt. Köra impregnering ofta och vax då och då. Vax är ofta genomskinligt. Man skall först prova om ens skor klarar av vax utan att ändra färg.

#342

Postad 30 oktober 2021 - 09:22

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Har köpt ny kavaj.  Tänkte ha den på julafton ihop med en vit skjorta.

men vet inte vad jag ska ha för byxor. Tänkte ett par chinos kanske.

 

Finns det någon "regel" hur man ska kombinera färgerna? Bör byxorna vara ljusare än kavajen eller bör dom vara mörkare?

Bifogad fil(er)



#343

Postad 31 oktober 2021 - 16:48

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Har köpt ny kavaj. Tänkte ha den på julafton ihop med en vit skjorta.
men vet inte vad jag ska ha för byxor. Tänkte ett par chinos kanske.

Finns det någon "regel" hur man ska kombinera färgerna? Bör byxorna vara ljusare än kavajen eller bör dom vara mörkare?

Byxorna skall alltid vara ljusare än kavajen när du bär uddakavaj.
Ett par snygga mörkblåa/midnightblåa jeans blir snyggt och lagom casual till den kavajen med vit skjorta.

EDIT: Men som alltid: Know the rules, have the confidence to brake them.

Redigerat av Unregisteredcec18524, 31 oktober 2021 - 16:50.


#344

Postad 31 oktober 2021 - 17:15

Kullre
  • Kullre
  • Användare

  • 209 inlägg
  • 0
@Bill - 👍🏼

@Andreas - chinos? Aldrig. 😉

#345

Postad 31 oktober 2021 - 18:29

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Byxorna skall alltid vara ljusare än kavajen när du bär uddakavaj.
Ett par snygga mörkblåa/midnightblåa jeans blir snyggt och lagom casual till den kavajen med vit skjorta.

EDIT: Men som alltid: Know the rules, have the confidence to brake them.

tackar. ska tänka på det.  Dock skickade jag tillbaka denna. Den passade inte.

jag får åka och prova i fysisk butik istället. det är lättare :)


@Bill -

@Andreas - chinos? Aldrig.

varför inte chinos?



#346

Postad 16 februari 2022 - 20:46

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Det har kommit fram ljusare nyanser (typ patina) på mon skinnjacka. Utan att jsg egentligen har använt den. Den har hängt på en galge hela vintern.

Är detta normalt eller är det dålog kvalitet på den?

Bifogad fil(er)



#347

Postad 16 februari 2022 - 23:14

uzzi
  • uzzi
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Skinn torkar med tiden, detta är normalt. Smörj in med läderbalsam så blir den mörkare igen



#348

Postad 17 februari 2022 - 09:33

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Jag har haft många skinnjackor genom åren och jag har aldrig varit med om att de åldras av att hänga i garderoben något halvår eller så.



#349

Postad 17 februari 2022 - 09:50

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Det har kommit fram ljusare nyanser (typ patina) på mon skinnjacka. Utan att jsg egentligen har använt den. Den har hängt på en galge hela vintern.

Är detta normalt eller är det dålog kvalitet på den?

Jag tror det beror på kvalitén. Eller också är den gjord för att lätt få en sliten look.


Redigerat av Buddypresley, 17 februari 2022 - 11:50.


#350

Postad 17 februari 2022 - 10:54

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Behandla den med läderbalsam och impregnera den därefter är mitt tips. Läs på först dock.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.